Duitse spoorlijnen

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Duitse spoorlijnen

Bericht door Coen Tunnel » ma 07 sep 2009, 23:37

De Transrapid is al sinds het dodelijke ongeval van 2006 grotendeels buiten werking gesteld. Nu rijden er wel weer wat testtreinen. Wanneer de Transrapid weer volledig in werking wordt gesteld is maar de vraag, en waarschijnlijk kunnen er dan geen reizigers meer mee.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [FOTO] A535, L74, L141n, L418 expwys Wuppertal / Solingen

Bericht door SnarfFlevoland » di 08 sep 2009, 19:04

Er worden nu al weer testritten gemaakt met het nieuwste model TR09. Ik heb destijds in de TR05 gezeten. Prachtig voertuig! :) Héérlijke reiscomfort...

Inderdaad nu mogen er nog geen bezoekers mee, maar wellicht dat dat in de toekomst weer mag wanneer het model TR10 uitkomt.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

roylabruyere
stadsweg
Berichten: 442
Lid geworden op: di 14 apr 2009, 16:32
Locatie: Etten-Leur (NL)
Contacteer:

Re: [FOTO] A535, L74, L141n, L418 expwys Wuppertal / Solingen

Bericht door roylabruyere » wo 09 sep 2009, 16:32

Ik hoop het :D

Edit moderator Coen Tunnel: Niet onnodig het gehele bovenstaande bericht quoten!
Wie niet van de Wegen geniet, geniet niet van zijn Leven!

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [FOTO] A535, L74, L141n, L418 expwys Wuppertal / Solingen

Bericht door Coen Tunnel » do 10 sep 2009, 22:50

SnarfFlevoland schreef:Er worden nu al weer testritten gemaakt met het nieuwste model TR09. Ik heb destijds in de TR05 gezeten. Prachtig voertuig! :) Héérlijke reiscomfort...

Inderdaad nu mogen er nog geen bezoekers mee, maar wellicht dat dat in de toekomst weer mag wanneer het model TR10 uitkomt.
Jammer alleen dat een magneetzweeftrein de grootst mogelijke peperdure onzin is. Ik mag toch hopen dat die Duitsers er gauw de stekker uit zullen trekken.

roylabruyere
stadsweg
Berichten: 442
Lid geworden op: di 14 apr 2009, 16:32
Locatie: Etten-Leur (NL)
Contacteer:

Re: [FOTO] A535, L74, L141n, L418 expwys Wuppertal / Solingen

Bericht door roylabruyere » vr 11 sep 2009, 19:18

Het is wel duur, maar het kan veel opleveren. Zie Maglev trein Singapore - Singapore Airport.
Wie niet van de Wegen geniet, geniet niet van zijn Leven!

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [FOTO] A535, L74, L141n, L418 expwys Wuppertal / Solingen

Bericht door SnarfFlevoland » vr 11 sep 2009, 23:33

^^ Je bedoelt zeker Shanghai i.p.v. Singapore?
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

roylabruyere
stadsweg
Berichten: 442
Lid geworden op: di 14 apr 2009, 16:32
Locatie: Etten-Leur (NL)
Contacteer:

Re: [FOTO] A535, L74, L141n, L418 expwys Wuppertal / Solingen

Bericht door roylabruyere » za 12 sep 2009, 10:59

Oh ja, inderdaad!

Ik had daar een keer wat van gezien op Discovery.
Wie niet van de Wegen geniet, geniet niet van zijn Leven!

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [FOTO] A535, L74, L141n, L418 expwys Wuppertal / Solingen

Bericht door Coen Tunnel » za 12 sep 2009, 23:32

roylabruyere schreef:Het is wel duur, maar het kan veel opleveren. Zie Maglev trein Singapore - Singapore Airport.
Wat levert dat ding op dan? Het is een prestigeproject, want dat ding is zwaar verlieslijdend, de kaartjes zijn duur en de treinen zijn nauwelijks gevuld.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [FOTO] A535, L74, L141n, L418 expwys Wuppertal / Solingen

Bericht door Vinny » zo 13 sep 2009, 9:45

^^ Tja dat kun je ook van bijvoorbeeld de Hogesnelheidslijn zeggen. En ook de meeste overige OV verbindingen geven eveneens een verlies van 50 - 80% (aangevuld door de belastingbetaler). ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

roylabruyere
stadsweg
Berichten: 442
Lid geworden op: di 14 apr 2009, 16:32
Locatie: Etten-Leur (NL)
Contacteer:

Re: [FOTO] A535, L74, L141n, L418 expwys Wuppertal / Solingen

Bericht door roylabruyere » ma 14 sep 2009, 7:20

Coen Tunnel schreef:
roylabruyere schreef:Het is wel duur, maar het kan veel opleveren. Zie Maglev trein Singapore - Singapore Airport.
Wat levert dat ding op dan? Het is een prestigeproject, want dat ding is zwaar verlieslijdend, de kaartjes zijn duur en de treinen zijn nauwelijks gevuld.
Een snelle tijdwinst van het vliegveld naar de stad. In deze tijd gaat het met alles eventjes niet zo goed :lol:
Wie niet van de Wegen geniet, geniet niet van zijn Leven!

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [FOTO] A535, L74, L141n, L418 expwys Wuppertal / Solingen

Bericht door waldo79 » ma 14 sep 2009, 14:27

Die tijdwinst zal niet zo spectactulair zijn van en naar het vliegveld dat je zo'n duur transportmiddel (qua techniek en onderhoud) moet inzetten.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [FOTO] A535, L74, L141n, L418 expwys Wuppertal / Solingen

Bericht door SnarfFlevoland » ma 14 sep 2009, 17:10

waldo79 schreef:Die tijdwinst zal niet zo spectactulair zijn van en naar het vliegveld dat je zo'n duur transportmiddel (qua techniek en onderhoud) moet inzetten.
Dat ding gaat anders wel eventjes 430 km/h op zijn hardst! Best een tijdwinst...
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [FOTO] A535, L74, L141n, L418 expwys Wuppertal / Solingen

Bericht door Coen Tunnel » ma 14 sep 2009, 20:04

SnarfFlevoland schreef:
waldo79 schreef:Die tijdwinst zal niet zo spectactulair zijn van en naar het vliegveld dat je zo'n duur transportmiddel (qua techniek en onderhoud) moet inzetten.
Dat ding gaat anders wel eventjes 430 km/h op zijn hardst! Best een tijdwinst...
Nee, want het traject in Shanghai is erg kort. Het traject is 30 km en de trein doet er 7,5 minuut over. Dat is gemiddeld 240 km/u. De trein doet er 3 minuten over om te versnellen, zweeft anderhalve minuut op topsnelheid en gebruikt vervolgens 3 minuten voor het afremmen. De tijdswinst is procentueel misschien spectaculair, maar absoluut niet. 30 kilometer is natuurlijk geen enorme afstand en met kaartjes die een veelvoud van een normaal treinkaartje kosten is de keuze snel gemaakt en willen mensen best 20 tot 30 minuten extra reizen. Tijdswinst op zulke korte trajecten is niet bijster interessant.

roylabruyere
stadsweg
Berichten: 442
Lid geworden op: di 14 apr 2009, 16:32
Locatie: Etten-Leur (NL)
Contacteer:

Re: [FOTO] A535, L74, L141n, L418 expwys Wuppertal / Solingen

Bericht door roylabruyere » ma 14 sep 2009, 21:20

^^ Maar wel voor lange trajecten in de toekomst!
Wie niet van de Wegen geniet, geniet niet van zijn Leven!

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [FOTO] A535, L74, L141n, L418 expwys Wuppertal / Solingen

Bericht door Vinny » ma 14 sep 2009, 22:03

Nee, want het traject in Shanghai is erg kort. Het traject is 30 km en de trein doet er 7,5 minuut over
Nou en ik doe 1,5 uur over een traject van 20 kilometer met het openbaar vervoer. Me dunkt tijdwinst :rofl2:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [FOTO] A535, L74, L141n, L418 expwys Wuppertal / Solingen

Bericht door Coen Tunnel » ma 14 sep 2009, 22:13

Hoor ik hier nu een verkapt pleidooi voor een Maglev van Amsterdam naar Aalsmeer? :hahaHAHA:

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [FOTO] A535, L74, L141n, L418 expwys Wuppertal / Solingen

Bericht door SnarfFlevoland » di 15 sep 2009, 23:26

Hmm... als ik toch voor staaltje techniek moet kiezen, dan zou ik een heerlijke vast stoomtrein verbinding wel erg leuk vinden in Nederland! :D Jammer dat je in Nederland alleen wat musea spoorlijntjes hebt, die alleen op speciale dagen rijden...

Nou ja, de Harz in Duitsland bied ruimschoots uitkomst voor stoomtrein liefhebbers! :hypocrite:
Coen Tunnel schreef:30 kilometer is natuurlijk geen enorme afstand en met kaartjes die een veelvoud van een normaal treinkaartje kosten is de keuze snel gemaakt en willen mensen best 20 tot 30 minuten extra reizen. Tijdswinst op zulke korte trajecten is niet bijster interessant.
Inderdaad, dan zou ik voor de 30 minuten kiezen, tenzij de reiskosten voor je werk vergoed zouden worden. Overigens is natuurlijk die MagLev daar ook meer een toeristen attractie... althans op veel foto's en video's op internet lijkt het er wel op.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [FOTO] A535, L74, L141n, L418 expwys Wuppertal / Solingen

Bericht door Coen Tunnel » di 15 sep 2009, 23:30

SnarfFlevoland schreef:Hmm... als ik toch voor staaltje techniek moet kiezen, dan zou ik een heerlijke vast stoomtrein verbinding wel erg leuk vinden in Nederland! :D Jammer dat je in Nederland alleen wat musea spoorlijntjes hebt, die alleen op speciale dagen rijden...

Nou ja, de Harz in Duitsland bied ruimschoots uitkomst voor stoomtrein liefhebbers! :hypocrite:
Maar dat zijn alleen toeristische lijnen. In Europa is Polen het enige land waar stoomlocomotieven nog in de gewone dienstregeling worden ingezet.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [FOTO] A535, L74, L141n, L418 expwys Wuppertal / Solingen

Bericht door SnarfFlevoland » di 15 sep 2009, 23:49

Coen Tunnel schreef:In Europa is Polen het enige land waar stoomlocomotieven nog in de gewone dienstregeling worden ingezet.
Nope, want in de Harz worden ze ook voor normaal gebruik ingezet. ;) Het is gewoon een gewone reguliere dienstregeling waarin ze worden ingezet. Alleen de lijn naar de Brocken is toeristisch in de Harz, maar je hebt ook nog de Selketalbahn en de Harzquerbahn. Die zijn niet bepaald toeristisch...

Voor dienstregelingen van de HSB, zie: http://www.hsb-wr.de
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [FOTO] A535, L74, L141n, L418 expwys Wuppertal / Solingen

Bericht door Coen Tunnel » wo 16 sep 2009, 0:10

Nou ja, niet bepaald toeristisch... Het is in een toeristisch gebied en het zijn privéspoorlijnen op smalspoor. Klopt, strikt genomen heb je gelijk, er rijden elke dag stoomtreinen maar dat is toch nog een heel ander verhaal dan in Polen, waar stoomlocs gewoon regulier door de nationale spoorwegmaatschappij voor stoptreinen worden ingezet op normaalspoorverbindingen in de regio Wolsztyn.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [FOTO] A535, L74, L141n, L418 expwys Wuppertal / Solingen

Bericht door Vinny » wo 16 sep 2009, 14:31

Nou laat ik dan ook maar eens de forumregels overtreden:
:roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [FOTO] A535, L74, L141n, L418 expwys Wuppertal / Solingen

Bericht door SnarfFlevoland » wo 16 sep 2009, 23:26

Coen Tunnel schreef:Nou ja, niet bepaald toeristisch... Het is in een toeristisch gebied en het zijn privéspoorlijnen op smalspoor.
Zelf kom ik met een enige regelmaat een weekje in de Harz. Schitterend gebied! Toeristisch? Nou eigenlijk is het gehele 'West-Duitsland' gedeelte toeristisch en in het voormalige 'Oost-Duitsland' alleen Wernigerode, Hexentanzplatz bij Thale en de Brocken. Verder heb je daar super weinig toerisme. Veel van die stoomtreinen op de Selketalbahn worden veelal door eigen bevolking gebruikt. Toeristen zie je er zeer zelden. Kom je echter bij de Brockenbahn van Wernigerode naar de Brocken, dan is veruit het merendeel toerist. Kom je echter vanaf station Drei Annen Hohne naar Nordhausen, dan is het meteen al veel minder toeristisch, terwijl er nog genoeg toeristen komen, in vergelijking met de Selketalbahn. De Selketalbahn draait gewoon verlies. Dat verlies kunnen ze overigens met de Brockenbahn weer helemaal goed te maken. De lokale bevolking rijzen daar overigens nog best veel met het openbaar vervoer en dan ook met de stoomtreinen. Eigenlijk primitief, maar aan de andere kant erg mooi en uniek! Heerlijk die oude sfeer van stoomtreinen! Ze doen het bij mij echt goed dat ze niet alleen voor toeristen gaan, maar ook gewoon voor het reguliere openbaar vervoer. Dat geeft een dimensie extra! :D

Er rijden overigens in de Harz zelfs speciale scholieren stoomtreinen... Iets wat in Nederland onmogelijk denkbaar is...
Coen Tunnel schreef:maar dat is toch nog een heel ander verhaal dan in Polen, waar stoomlocs gewoon regulier door de nationale spoorwegmaatschappij voor stoptreinen worden ingezet op normaalspoorverbindingen in de regio Wolsztyn.
Hebben ze daar dan geen geld voor een diesel verbinding of trekt het daar op een bepaald punt ook toerisme? Persoonlijk vind ik het machtig mooi dat er vandaag de dag nog steeds reguliere stoomtreinen rijden in Europa. :D Wellicht voor mij ook eens leuk om Polen te bezoeken... Nou ja, tot die tijd doe ik het maar met de Harz. En da's ook schitterend! Er komen heel weinig Nederlanders daar...
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [FOTO] A535, L74, L141n, L418 expwys Wuppertal / Solingen

Bericht door Coen Tunnel » do 17 sep 2009, 21:44

SnarfFlevoland schreef:Ze doen het bij mij echt goed dat ze niet alleen voor toeristen gaan, maar ook gewoon voor het reguliere openbaar vervoer.
Ook, want ze rijden inderdaad ook in de winterdienstregeling met stoomlocs. Kan ook een andere reden hebben: anders heb je én stoomlocs voor de toeristen in de zomer, en diesellocs voor de periode buiten de zomer te onderhouden. En dan heb je meer materieel.
Hebben ze daar dan geen geld voor een diesel verbinding of trekt het daar op een bepaald punt ook toerisme? Persoonlijk vind ik het machtig mooi dat er vandaag de dag nog steeds reguliere stoomtreinen rijden in Europa. :D Wellicht voor mij ook eens leuk om Polen te bezoeken... Nou ja, tot die tijd doe ik het maar met de Harz. En da's ook schitterend! Er komen heel weinig Nederlanders daar...
Het is niet de meest toeristische regio van Polen. Ook rijden er wel diesels op dat traject, en toch zijn er nog steeds enkele stoomlocs in gebruik, allemaal in de regio Wolsztyn. Dagelijks één slag Wolsztyn-Leszno en twee slagen Wolsztyn-Poznan. De treinen met stoomloc zijn overigens net zo snel als de diesels.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [FOTO] A535, L74, L141n, L418 expwys Wuppertal / Solingen

Bericht door Willem » za 19 sep 2009, 14:20

In het oosten van Duitsland zijn er meer lijntjes dan de HSB die nog met stoomtreinen t.b.v. de plaatselijke bevolking rijden, bv. Oschatz-Mügeln en Putbus-Göhren.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [FOTO] A535, L74, L141n, L418 expwys Wuppertal / Solingen

Bericht door SnarfFlevoland » za 19 sep 2009, 20:42

Willem schreef:In het oosten van Duitsland zijn er meer lijntjes dan de HSB die nog met stoomtreinen t.b.v. de plaatselijke bevolking rijden, bv. Oschatz-Mügeln en Putbus-Göhren.
Klopt inderdaad, alleen de HSB is wel een heel stuk groter als die andere lijntjes. Sterker nog: De HSB heeft het langste smalspoor net van Duitsland in bezit. De lengte van het gehele HSB smalspoor netwerk is 140,4 kilometer.
Coen Tunnel schreef:En dan heb je meer materieel.
Het probleem van de HSB is dat hun diesellocs te klein zijn voor veel vervoer. Ze maken gebruik van zogenaamde trams, oftewel: 'triebwagen'. Een echte tram is het natuurlijk niet, maar het idee is hetzelfde. De stoomtreinen zetten ze vooral in op de drukkere tijden, zodat er meer vervoerd kan worden. Bij een triebwagen kunnen bijv. geen groepen worden vervoerd en geen grote bagage zoals bijv. een fiets. Dat kan alleen bij een stoomlok. De HSB heeft nog 3 diesellocs dat echte krachtpatsers zijn en waar je kan zeggen dat het een échte locomotief is: De Harzkamelen. Dit zijn van normaalspoor omgebouwde diesellocomotieven die worden ingezet voor eventuele goederen vervoer en wanneer nodig vervangt hij een stoomlok. Een speciale eigenschap van een 'Harzkamel' is dat deze heel hoog boven de rails rijdt, omdat de locomotief niet gemaakt is voor smalspoor maar voor normaalspoor. Bij gebrek aan geld in de tijd van de DDR, hebben ze maar enkele normaalspoor diesellocs omgebouwd.

Hier een foto van zo'n 'Harzkamel':

Afbeelding

Als machinist zit je in ieder geval lekker hoog! :D
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Duitse spoorlijnen

Bericht door simon » zo 20 sep 2009, 15:42

De HSB draait voornamelijk op het toerisme. Zonder toeristen zou het hele netwerk allang zijn opgedoekt. De DR had wel al een aanvang gemaakt op de HSB te verdieselen. De DDR had een groot overschot aan V100's. Tien van die oude diesellocs werden geschikt gemaakt voor het smalspoorbedrijf. Toen de muur viel bleek al snel dat de HSB het moest gaan hebben van de toeristen, en dat de diesellocs weinig aantrekkingskracht uitoefenen. De diesellocs zijn vervolgens bijna allemaal afgevoerd. de HSB bezit nog drie diesellocs voor reservediensten en goederenvervoer.

De (oude) DB nam overigens in 1977 afscheid van de stoomtrein. Van 1989 tot 1991 heeft de (nieuwe) DB dankzij het samenvoegen van de DR en DB weer enkele stoomdiensten gereden. Voorzover ik weet zijn die lijnen in 1991 allemaal afgestoten, en sindsdien in private handen.
SnarfFlevoland schreef:Hmm... als ik toch voor staaltje techniek moet kiezen, dan zou ik een heerlijke vast stoomtrein verbinding wel erg leuk vinden in Nederland! :D Jammer dat je in Nederland alleen wat musea spoorlijntjes hebt, die alleen op speciale dagen rijden...


Met enige regelmaat organiseren clubs als de SSN, ZLSM en VSM stoomritten over het hoofdrailnet. Een vaste inzet kun je op je buik schrijven: dat is veel te slecht voor de bovenleiding. Om nog te zwijgen van het milieueffect

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Duitse spoorlijnen

Bericht door SnarfFlevoland » zo 20 sep 2009, 15:50

simon schreef:De DR had wel al een aanvang gemaakt op de HSB te verdieselen. De DDR had een groot overschot aan V100's. Tien van die oude diesellocs werden geschikt gemaakt voor het smalspoorbedrijf. Toen de muur viel bleek al snel dat de HSB het moest gaan hebben van de toeristen, en dat de diesellocs weinig aantrekkingskracht uitoefenen. De diesellocs zijn vervolgens bijna allemaal afgevoerd. de HSB bezit nog drie diesellocs voor reservediensten en goederenvervoer.

De (oude) DB nam overigens in 1977 afscheid van de stoomtrein. Van 1989 tot 1991 heeft de (nieuwe) DB dankzij het samenvoegen van de DR en DB weer enkele stoomdiensten gereden. Voorzover ik weet zijn die lijnen in 1991 allemaal afgestoten, en sindsdien in private handen.
Waar haal jij al die wijsheid vandaan? Toevallig op internet artikelen gelezen die ikzelf geschreven heb en/of een kennis van me? :lol: Die diesellocs waar je het over hebt, heb ik ook al benoemd in mijn reactie hierboven. Heb je die al eens helemaal doorgelezen? Daar praat ik al over de 'Harzkamel'! :puh2:
simon schreef:De HSB draait voornamelijk op het toerisme.
Da's zeker waar, kijk maar naar de Brockenbahn, maar zoals eerder gezegd is de Selketalbahn absoluut niet iets waar veel toeristen komen. Vergeet ook niet dat zelfs in de jaren 50 er nieuwbouw stoomlocs kwamen in de Harz. Dat was natuurlijk al een grote uitzondering, want in de rest van Duitsland kwam dat niet meer voor. Daar werd met oude stoomtreinen gereden en/of diesellocs.

Ik weet niet simon of jij wel eens in de Harz bent geweest, maar als je in de buurt van Gernrode of Hasselfelde bent geweest, dan moet je weten dat dat stuk absoluut niét toeristisch is. Toch rijden over dat stuk ook dagelijks diverse stoomtreinen... Als de HSB alles puur alleen op het toerisme zou afstemmen, dan zouden ze alleen de lijn Wernigerode - Brocken hoeven te exploiteren en de rest dumpen.
simon schreef:Met enige regelmaat organiseren clubs als de SSN, ZLSM en VSM stoomritten over het hoofdrailnet. Een vaste inzet kun je op je buik schrijven: dat is veel te slecht voor de bovenleiding. Om nog te zwijgen van het milieueffect
Die maatschappijen ken ik wel. Ze rijden inderdaad vaak over het hoofdwegennet, maar sommigen daarvan hebben ook hun eigen spoor. Milieueffect? Ik denk dat het best wel meevalt als er diverse stoomtreinen rijden, zolang het maar beperkt blijft. De Harz bijvoorbeeld heeft een super schone lucht. Die stoomtreinen die daar rijden vervuilen natuurlijk wel wat lucht, maar dat is een klein schijntje, waardoor je daar geen milieu hinder van hebt.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Duitse spoorlijnen

Bericht door Coen Tunnel » zo 20 sep 2009, 21:28

SnarfFlevoland schreef:Da's zeker waar, kijk maar naar de Brockenbahn, maar zoals eerder gezegd is de Selketalbahn absoluut niet iets waar veel toeristen komen.
Het een houdt het ander in stand. Dus ook minder toeristische lijnen kunnen voor een netwerk van belang zijn. De NS rijdt ook niet alleen op de lijnen waar veel reizigers zijn.
Vergeet ook niet dat zelfs in de jaren 50 er nieuwbouw stoomlocs kwamen in de Harz. Dat was natuurlijk al een grote uitzondering, want in de rest van Duitsland kwam dat niet meer voor. Daar werd met oude stoomtreinen gereden en/of diesellocs.
Of elektrisch.
Ik weet niet simon of jij wel eens in de Harz bent geweest, maar als je in de buurt van Gernrode of Hasselfelde bent geweest, dan moet je weten dat dat stuk absoluut niét toeristisch is. Toch rijden over dat stuk ook dagelijks diverse stoomtreinen... Als de HSB alles puur alleen op het toerisme zou afstemmen, dan zouden ze alleen de lijn Wernigerode - Brocken hoeven te exploiteren en de rest dumpen.
Subsidies? En dat het duur is om zowel diesels als stoomlocs te beheren? En zoals ik al zei: de netwerkgedachte. Dan houdt de lijn die meer opbrengt de lijn die te weinig opbrengt in stand.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Duitse spoorlijnen

Bericht door Willem » zo 20 sep 2009, 21:35

Overigens is de HSB is voor het vervoer van de plaatselijke bevolking wel degelijk doorgegaan met verdieselen: er zijn enkele jaren geleden nieuwe dieselmotorrijtuigen gekocht en een tramlijn van Nordhausen is via het net van HSB doorgetrokken naar Ilfeld, als dieseltram.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Duitse spoorlijnen

Bericht door Coen Tunnel » zo 20 sep 2009, 21:40

Als er nieuwe dieselmotorrijtuigen en dieseltreinstellen komen kun je verwachten dat alles wat niet-toeristisch is verdieseld gaat worden. Is ook goedkoper.

Plaats reactie