Duitse spoorlijnen

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [FOTO] A535, L74, L141n, L418 expwys Wuppertal / Solingen

Bericht door Rene » zo 20 sep 2009, 21:44

SnarfFlevoland schreef:
Coen Tunnel schreef:maar dat is toch nog een heel ander verhaal dan in Polen, waar stoomlocs gewoon regulier door de nationale spoorwegmaatschappij voor stoptreinen worden ingezet op normaalspoorverbindingen in de regio Wolsztyn.
Hebben ze daar dan geen geld voor een diesel verbinding of trekt het daar op een bepaald punt ook toerisme? Persoonlijk vind ik het machtig mooi dat er vandaag de dag nog steeds reguliere stoomtreinen rijden in Europa. :D Wellicht voor mij ook eens leuk om Polen te bezoeken... Nou ja, tot die tijd doe ik het maar met de Harz. En da's ook schitterend! Er komen heel weinig Nederlanders daar...
Polen heeft allang de capaciteiten om de stoomtractie in Wolsztyn/Wollstein op te doeken, ware het niet dat men in Polen zag dat er hordes Duitsers en andere west-europese stoomliefhebbers op afkwamen - en nog steeds op afkomen. Dus houdt men een aantal locs rijvaardig, o.a. door ze vanuit Wolsztyn/Wollstein in te zetten. Het aantal stoomliefhebbers daalt echter jaarlijks, dus je kunt er gevoeglijk vanuitgaan dat de inzet in de reguliere dienst op enige termijn zal gaan verdwijnen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Duitse spoorlijnen

Bericht door SnarfFlevoland » zo 20 sep 2009, 22:09

Rene schreef:Polen heeft allang de capaciteiten om de stoomtractie in Wolsztyn/Wollstein op te doeken, ware het niet dat men in Polen zag dat er hordes Duitsers en andere west-europese stoomliefhebbers op afkwamen - en nog steeds op afkomen.
Eigenlijk ook een punt van toerisme. Dat het aantal overigens daalt vind ik wel vreemd, mijn indruk is juist dat het bij de Brocken juist toeneemt.
Willem schreef:Overigens is de HSB is voor het vervoer van de plaatselijke bevolking wel degelijk doorgegaan met verdieselen: er zijn enkele jaren geleden nieuwe dieselmotorrijtuigen gekocht en een tramlijn van Nordhausen is via het net van HSB doorgetrokken naar Ilfeld, als dieseltram.
Dan praten we over 1999, toen de laatste nieuwe dieseltreinen ('triebwagen') zijn aangeschaft. De dieseltrams zijn overigens net zo sloom als een stoomlok, dus daar snap ik geheel niets van... Toch hebben ze door die nieuwe aankoop, weer andere dieseltreinen weggedaan. Vroeger dan ze meer ouder dieselmaterieel dat vervangen is in 1996 en 1999. Opmerkelijk is dat de HSB in 2006 voor het laatst hun netwerk hebben uitgebouwd. In 2005 heeft namelijk de DB (Deutsche Bundesbahn) het normaalspoor traject naar Gernrode, Thale en Quedlinburg stop gezet. Hierbij is het traject naar Quedlinburg en Thale overgenomen door Veolia, maar het traject naar Gernrode is komen te vervallen. De HSB heeft op zijn beurt, het oude normaalspoor gesloopt en er een nieuw smalspoor traject aangelegd. Sinds eind 2006 rijden er dagelijks treinen van en naar Quedlinburg. Schitterend traject overigens! :D
Coen Tunnel schreef:En zoals ik al zei: de netwerkgedachte. Dan houdt de lijn die meer opbrengt de lijn die te weinig opbrengt in stand.
Dat had ik eerder ook al uitgelegd. ;) Maar goed dat netwerk gedachte was al vroeger super cruciaal, want de Selketalbahn is diverse keren bijna failliet geweest. In de tijd van de tweede wereldoorlog is het traject zelfs deels gesloopt geweest. Pas in de tijd van de DDR is het weer opgebouwd. Het is echt triest, maar soms rijden er in het Selketal treinen die maar 10 personen vervoeren.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Duitse spoorlijnen

Bericht door Coen Tunnel » zo 20 sep 2009, 22:18

SnarfFlevoland schreef:Dan praten we over 1999, toen de laatste nieuwe dieseltreinen ('triebwagen') zijn aangeschaft. De dieseltrams zijn overigens net zo sloom als een stoomlok, dus daar snap ik geheel niets van...
Diesels zijn ook niet sneller, maar wel goedkoper.
De HSB heeft op zijn beurt, het oude normaalspoor gesloopt en er een nieuw smalspoor traject aangelegd.
Kapitaalvernietiging. Overal in Europa worden (met EU-subsidies!) spoorlijnen omgebouwd naar normaalspoor waar er eerst geen normaalspoor lag (Griekenland, Spanje, plannen voor Oekraïne), hier wordt voor smalspoor gekozen waardoor je qua materieelinzet enorm beperkt bent. :neenee:

Smalspoor is leuk hoor, in bergachtige gebieden met smalle dalen en krappe bochten zoals Graubünden waar een fantastisch lang smalspoornetwerk ligt wat ook gekoppeld is met een andere smalspoorlijn, maar normaalspoor moet de norm blijven. Smalspoor moet hooguit een alternatief zijn als normaalspoor niet kan.

Breedspoor is heel fijn en comfortabel voor treinen (in een nachttrein op breedspoor slaap je heerlijk, want het rijdt rustiger), maar niet handig omdat vrijwel overal normaalspoor ligt en je grotere boogstralen nodig hebt. Alhoewel de grote breedspoornetwerken op het Iberisch Schiereiland en in de voormalige Sovjetunie prima functioneren.

Toch zou binnen Europa ten westen van het GOS altijd voor normaalspoor moeten worden gekozen als dat mogelijk is. Geïsoleerde netwerken zoals die van Ierland daar gelaten, en dat van Finland ook (voor reizigersverkeer alleen gekoppeld aan Rusland, dus met Russische spoorbreedte).
Het is echt triest, maar soms rijden er in het Selketal treinen die maar 10 personen vervoeren.
Als dat eerder regel dan uitzondering is moet men toch eens over opdoeken nadenken, hoe lastig dat ook is, want dit kost natuurlijk bakken met geld.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Duitse spoorlijnen

Bericht door Rene » zo 20 sep 2009, 22:25

SnarfFlevoland schreef:Dat het aantal overigens daalt vind ik wel vreemd, mijn indruk is juist dat het bij de Brocken juist toeneemt.
De Brocken is een toeristische bestemming an sich binnen de toeristische Harz, die dan ook nog eens met een gezellig puffend treintje bereikt kan worden.
Wollstein is een onbeduidend stadje in een weinig toeristische regio. Het aantal mensen dat stoomtractie adoreert vergrijst elk jaar verder - tot de vergrijsde generatie niet meer wordt aangevuld. Met het geleidelijk verminderen van die stoomliefhebbers zijn de dagen van reguliere inzet vanuit stoomdepot Wollstein geteld. Kansen voor een museumdepot zijn er natuurlijk wel - vooropgesteld dat dit deel van Polen ook andere toeristische trekpleisters krijgt. Want op dit moment zijn de bossen en meren rondom Wolsztyn/Wollstein nog allesbehalve toeristisch. Hetzelfde geldt voor steden als Zielona Góra/Grünberg, Sulechów/Züllichau en Leszno/Lissa. Over Głogów/Glogau zullen we het maar helemaal niet hebben, want haar centrum is sinds 1945 door de Russen duurzaam beschadigd geraakt.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Duitse spoorlijnen

Bericht door SnarfFlevoland » zo 20 sep 2009, 23:27

Coen Tunnel schreef:Smalspoor moet hooguit een alternatief zijn als normaalspoor niet kan.
Vroeger was dat in de Harz ook smalspoor noodzakelijk. Natuurlijk dat nieuwe smalspoor van Gernrode naar Quedlinburg is geheel overbodig, maar er zijn op diverse punten in de Harz scherpe bochten noodzakelijk. Op elk traject heb je daar steeds mee te maken en ook met steile hellingen. De Selketalbahn is ook een echte kronkel spoorweg.
Coen Tunnel schreef:Als dat eerder regel dan uitzondering is moet men toch eens over opdoeken nadenken, hoe lastig dat ook is, want dit kost natuurlijk bakken met geld.
Zelf kom ik dat bij de Selketalbahn regelmatig tegen. Vooral het traject van Alexisbad naar Harzgerode. Een schitterend stukje spoorweg van 3 kilometer en lekker steil, maar hier zijn super weinig passagiers. Lege treinen op dit traject zijn geen uitzondering. En als klapper op de vuurpijl is het stuk tussen Alexisbad en Harzgerode ook nog eens een aparte aftakking van de Selketalbahn. Vanuit Gernrode rij je normaal gesproken meteen bij Alexisbad door naar Hasselfelde en/of Eisfelder Talmühle. Als ik in de Harz ben maak ik vaak dankbaar gebruik van die aftakking van Harzgerode naar Alexisbad. Soms zelfs als enige in de trein gezeten. :P Dan in Alexisbad heerlijk met de hond lopen en naar een uur weer terug. Dat kan overigens alleen 's Avonds, want er komen maar slechts 6 treinen op een dag in Harzgerode. Desondanks het weinige aantal treinen, heb je soms nog steeds lege treinen. Toch blijft de HSB die aftakking naar Harzgerode nog steeds in bedrijf houden. Al jaren...

Zelf heb ik ook wel eens in een volle stoomtrein gezeten van Quedlinburg naar Alexisbad. Op elk station gingen weer passagiers in en uit de trein en bleef het druk. Maar ineens in Alexisbad loopt iedereen de trein uit, en zitten wij vervolgens als enigste in de trein tot Harzgerode. :rofl2: Gaat eerst die stoomtrein zich helemaal vullen met water en 10 minuten uitrusten in Alexisbad, speciaal voor ons. :puh2: En vervolgens in Harzgerode staat er niemand om met de trein weer terug te gaan richting Gernrode. Werkelijk krankzinnig... :schrikreactie:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Duitse spoorlijnen

Bericht door Vinny » ma 21 sep 2009, 9:08

Diesels zijn ook niet sneller, maar wel goedkoper.
Sterker nog: De ouderwetse stoomloc + rijtuigen kunnen goed meekomen in de hedendaagse dienstregeling. Ze zijn niet slomer dan pak 'em beet DD-AR (tussen Zandvoort en Haarlem). Wel is het zo dat voor stoomtractie een hele logistiek opgezet moet worden. Dat lukt nog wel voor het inleggen van één keer per uur een stoomtrein op één dag, niet als je er dagelijks rondjes Randstad mee gaat rijden... ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Duitse spoorlijnen

Bericht door simon » ma 21 sep 2009, 10:09

De acceleratie en het remvermogen van elektrische treinen is onovertroffen. Aan het begin van de 20e eeuw was dat ook de belangrijkste reden om de Oude Lijn te elektrificeren, al snel gevolgd door de andere drukke spoorlijnen. Elektrische treinen hebben nog meer voordelen: minder personeel, minder onderhoud, betere arbeidsomstandigheden, minder (milieu)vervuiling (ook dat was toen al een issue, zeker waar de spoorlijnen door de steden liepen)

Stoomlocs hebben nog een heel groot nadeel: ze kunnen maar in één richting rijden. Dat betekent dat je bij de stations een draaischijf nodig hebt of dat de loc achteruit moet rijden. Achteruit rijden is geen pretje voor het personeel en de meeste locs kunnen / mogen achteruit niet zo snel als vooruit.
SnarfFlevoland schreef:Vergeet ook niet dat zelfs in de jaren 50 er nieuwbouw stoomlocs kwamen in de Harz. Dat was natuurlijk al een grote uitzondering, want in de rest van Duitsland kwam dat niet meer voor. Daar werd met oude stoomtreinen gereden en/of diesellocs.
Waar haal je dat vandaan? In de jaren '50 zette heel Duitsland nog vol in op de stoomloc. Er zijn zeker 250 stoomlocs in de jaren '50 gebouwd, zowel in West- als Oost Duitsland. In de tijd dat de laatste stoomloc in Nederland werd opgeborgen in het spoorwegmuseum, werden in de Duitslanden nog gewoon nieuwe stoomlocs in gebruik genomen.

En zo heel oud waren die "oude stoomtreinen" niet: Na de oorlog dateerde het grootste deel van de actieve stoomlocs in Duitsland uit de jaren '30, '40 en '50.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Duitse spoorlijnen

Bericht door Vinny » ma 21 sep 2009, 10:19

Stoomlocs hebben nog een heel groot nadeel: ze kunnen maar in één richting rijden. Dat betekent dat je bij de stations een draaischijf nodig hebt of dat de loc achteruit moet rijden. Achteruit rijden is geen pretje voor het personeel en de meeste locs kunnen / mogen achteruit niet zo snel als vooruit.
Trek-trek stammen maken ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Duitse spoorlijnen

Bericht door waldo79 » ma 21 sep 2009, 12:15

Dat betekent dat je bij de stations een draaischijf nodig hebt of dat de loc achteruit moet rijden.
Je kunt de loc ook laten omlopen. Kost alleen flink wat rangeerbewegingen en daarmee infracapaciteit.
Achteruit rijden is geen pretje voor het personeel en de meeste locs kunnen / mogen achteruit niet zo snel als vooruit.
Arbo-technisch volstrekt onverantwoord. Ik heb wel eens een loc van de SSN, relatief snel accelererend, met zo'n 80 km/h achteruit zien rijden vanuit Tiel naar Geldermalsen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Duitse spoorlijnen

Bericht door SnarfFlevoland » ma 21 sep 2009, 18:41

waldo79 schreef:Je kunt de loc ook laten omlopen. Kost alleen flink wat rangeerbewegingen en daarmee infracapaciteit.
Precies wat er in de Harz gebeurd. Daar koppelen ze de loc af en loopt de loc om via een parallel spoor en wordt dan weer aan de andere kant van de trein aangekoppeld. De stoomloc loopt zelf als het ware 'achteruit', maar die stoomlocomotieven in de Harz zijn er zo op gebouwd dat dit geen enkel probleem is. De treinen kunnen dan ook even snel als 'vooruit'.
waldo79 schreef:met zo'n 80 km/h achteruit zien rijden vanuit Tiel naar Geldermalsen.
Zelf heb ik wel eens de Union Pasific Big Boy gezien, die gaat 130 km/h! :schrikreactie: Lekker snel voor een stoomlocomotief! :D

Hier een foto van een Big Boy in actie:
Afbeelding
simon schreef:Waar haal je dat vandaan? In de jaren '50 zette heel Duitsland nog vol in op de stoomloc. Er zijn zeker 250 stoomlocs in de jaren '50 gebouwd, zowel in West- als Oost Duitsland.
Dat kan je natrekken... de laatste stoomlocomotieven van BR99 gingen namelijk naar de Harz. Kijk zelf maar op: http://de.wikipedia.org/wiki/Baureihe_99

Overigens heb je in de Harz ook nog wel diverse stoomlocomotieven uit 1890 - 1940.
simon schreef:Stoomlocs hebben nog een heel groot nadeel: ze kunnen maar in één richting rijden.
De stoomlocs in de Harz kunnen dus twee kanten op.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Duitse spoorlijnen

Bericht door Victor » ma 21 sep 2009, 18:43

waldo79 schreef: Je kunt de loc ook laten omlopen.
Denk eens na, Waldo... dan staat ie aan de andere kant van de trein, maar moet ie nog steeds achteruit rijden :mrgreen:

mennomulder
verkeersader
Berichten: 957
Lid geworden op: do 10 jan 2008, 19:54
Locatie: Groningen

Re: Duitse spoorlijnen

Bericht door mennomulder » ma 21 sep 2009, 19:04

^^
Hij bedoelt omlopen via een "driehoeksspoor" !
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
www.facebook.com/menno.mulder.524

Grouten oet Grunnen (Stad)

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Duitse spoorlijnen

Bericht door simon » ma 21 sep 2009, 19:56

SnarfFlevoland schreef:
waldo79 schreef:Je kunt de loc ook laten omlopen. Kost alleen flink wat rangeerbewegingen en daarmee infracapaciteit.
Precies wat er in de Harz gebeurd. Daar koppelen ze de loc af en loopt de loc om via een parallel spoor en wordt dan weer aan de andere kant van de trein aangekoppeld. De stoomloc loopt zelf als het ware 'achteruit', maar die stoomlocomotieven in de Harz zijn er zo op gebouwd dat dit geen enkel probleem is. De treinen kunnen dan ook even snel als 'vooruit'.

Bij beperkte snelheden is dat geen probleem. De meeste stoomlocs mogen achteruit max 80 km/u. Het is wel een probleem: de machinist heeft een beperkt zicht en moet constant met zijn hoofd uit het raam hangen. Geen pretje dus, helemaal niet bij regen of kou.
Snarfflevoland schreef:
waldo79 schreef:met zo'n 80 km/h achteruit zien rijden vanuit Tiel naar Geldermalsen.
Zelf heb ik wel eens de Union Pasific Big Boy gezien, die gaat 130 km/h! :schrikreactie: Lekker snel voor een stoomlocomotief! :D
Schitterende locomotieven, maar nogal een mislukking. Het wereldrecord voor stoomlocomotieven staat overigens op naam van de Mallard, 202,7 km/u. De Baureihe 05 had daarvoor het officiële snelheidsrecord in handen, 200 km/u. Sneltreinlocs in Nederland reden overigens ook zo rond de 120 km/u. De uit 1918 stammende 3737 rijdt met gemak 110 km/u.
Snarfflevoland schreef:
simon schreef:Waar haal je dat vandaan? In de jaren '50 zette heel Duitsland nog vol in op de stoomloc. Er zijn zeker 250 stoomlocs in de jaren '50 gebouwd, zowel in West- als Oost Duitsland.
Dat kan je natrekken... de laatste stoomlocomotieven van BR99 gingen namelijk naar de Harz. Kijk zelf maar op: http://de.wikipedia.org/wiki/Baureihe_99

En de Baureihe 99 is het laatste model locomotief? De Baureihe 23 (DB) en 23.10 (DR) zijn volledig in de jaren '50 in gebruik genomen. Deze series bestonden uit 105 en 113 exemplaren. Nog meer Duitse jaren '50 locs: 41 stuks van de Baureihe 82 (DB). Er zijn ongetwijfeld nog wel meer types in die tijd gebouwd.
Snarfflevoland schreef:
simon schreef:Stoomlocs hebben nog een heel groot nadeel: ze kunnen maar in één richting rijden.
De stoomlocs in de Harz kunnen dus twee kanten op.
[/quote]
Laat ik het anders formuleren: vrijwel alle stoomlocs hebben een voor- en achterkant. Locs met een tender kunnen achteruit rijden. Zoals gezegd is dat onpraktisch en niet prettig voor het personeel. de meeste diesel- en elektrische locs hebben dit nadeel niet. Het maakt niet uit welke kant ze oprijden.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Duitse spoorlijnen

Bericht door SnarfFlevoland » ma 21 sep 2009, 20:12

simon schreef:Het is wel een probleem: de machinist heeft een beperkt zicht en moet constant met zijn hoofd uit het raam hangen. Geen pretje dus, helemaal niet bij regen of kou.
Dan ben jij nog nooit in de Harz geweest, want dan moet je weten dat er aan zowel de voorkant als aan de achterkant van stoomlocomotief raampjes zitten. Met het hoofd uit het raam hangen is dus overbodig...
simon schreef:Het wereldrecord voor stoomlocomotieven staat overigens op naam van de Mallard, 202,7 km/u.
Dat wist ik wel. Is nog harder. :D Maar de Union Pasific is bijzonder, omdat het de grootste stoomlocomotief op aarde is.
simon schreef:Laat ik het anders formuleren: vrijwel alle stoomlocs hebben een voor- en achterkant. Locs met een tender kunnen achteruit rijden.
De stoomlocomotieven in de Harz hebben helemaal geen tender... Ik weet niet waarover je nu babbelt, maar er klopt iets niet aan je verhaal.
simon schreef:De Baureihe 23 (DB) en 23.10 (DR) zijn volledig in de jaren '50 in gebruik genomen. Deze series bestonden uit 105 en 113 exemplaren. Nog meer Duitse jaren '50 locs: 41 stuks van de Baureihe 82 (DB). Er zijn ongetwijfeld nog wel meer types in die tijd gebouwd.
Ah, op die manier. ;) Op de een of andere manier dacht ik dat Baureihe 99 altijd het laatste was. Opzich klopte het al niet met mijn gedachten, omdat ik namelijk al lang wist dat Baureihe 52 werd ingezet bij de 'Endlösung'. De ritten naar o.a. Auschwitz-Birkenau. Die stoomlocs zijn rond 1942 gebouwd, terwijl je van Baureihe 99 ook nog treinen had uit 1800. Maar goed, nu weet ik het helemaal weer. :)

Eigenlijk als je het zo bekijkt, zijn de Nederlanders al snel overgegaan op diesel...
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Duitse spoorlijnen

Bericht door simon » ma 21 sep 2009, 20:18

Ik hoop dat deze foto te zien is. Loc 99 7242. Zicht naar achteren: 0.0. Zo mag je dus nooit op de hoofdbaan rijden.
Afbeelding

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Duitse spoorlijnen

Bericht door SnarfFlevoland » ma 21 sep 2009, 20:58

simon schreef:Ik hoop dat deze foto te zien is. Loc 99 7242. Zicht naar achteren: 0.0. Zo mag je dus nooit op de hoofdbaan rijden.
De foto is prima te zien. ;) Als je even goed kijkt zie je duidelijk dat er een raampje is, waardoor je kan kijken. Zo'n zelfde raampje zit er namelijk ook aan de voorkant. Hierbij een bewerkte versie van je foto, waarbij ik een rode cirkel heb getekend bij het raampje. Door het raampje voorin heb je evenveel (of even weinig) zicht als het raampje achterin.
Afbeelding
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Duitse spoorlijnen

Bericht door Victor » ma 21 sep 2009, 21:16

Het zicht naar voren is minstens zo slecht hoor ;)

Met zicht heeft het wel of niet snel voor- of achteruit mogen rijden weinig te maken.
Het is een puur technisch verhaal.
Grofweg kun je zeggen dat stoomlocs met een losse tender achteruit een snelheidsbeperking hebben, en locs met een "aangebouwde" tender (=Tenderloc, zoals de Harzloc op de foto) even snel voor- als achteruit kunnen rijden.
Er zijn wel stoomlocs met losse tender die ook achteruit 80 of 85 mogen... maar daar moet dan in het ontwerp rekening mee gehouden zijn. En dan gaat het meestal om de contructie (ophanging en afvering) van de niet-aangedreven assen.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Duitse spoorlijnen

Bericht door waldo79 » di 22 sep 2009, 12:00

De uit 1918 stammende 3737 rijdt met gemak 110 km/u.
En achteruit loopt dit gevaarte dus 85 km/h.

@mennomulder: inderdaad driehoeken via een driehoeksspoor. In Tiel werd op een doorgaand spoor gekeerd en via het derde spoor omgelopen en dan een herhaling van zetten aan het andere eind van het derde spoor. Dat alles in de resttijd dat er geen reguliere trein uit Arnhem of Utrecht binnenkwam.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Duitse spoorlijnen

Bericht door Mark » za 26 sep 2009, 15:52

simon schreef:Stoomlocs hebben nog een heel groot nadeel: ze kunnen maar in één richting rijden. Dat betekent dat je bij de stations een draaischijf nodig hebt of dat de loc achteruit moet rijden. Achteruit rijden is geen pretje voor het personeel en de meeste locs kunnen / mogen achteruit niet zo snel als vooruit.
De meeste getrokken tenderlocomotieven konden achteruit inderdaad niet snel (de voor voornamelijk goederenvervoer uitgezonderd zoals de BR44, 50 of 52). De BR01 mag bijvoorbeeld maar 40 km/h achteruit. Echter waren er genoeg stoomlocomotieven (tenderlocomotieven) die wel geschikt waren om passagiersdiensten achteruit te rijden. Ik heb het dan bijvoorbeeld over de:

BR78.

Afbeelding

(De 78 468 is nog altijd in bedrijf bij EPEG en aantal jaar terug in NL bij de SSN)

BR86

Afbeelding

Zomaar enkele voorbeelden (van overigens schitterende Duitse stoomlocomotieven). Wat me trouwens te binnen schiet net is dat de Pruisische P8, de BR38, ook wel eens met tender voor reed.

Afbeelding

Ok nog eentje om het af te leren, de prachtige Beijerse S3/6, later bekend als BR 18(.4/.5).

Afbeelding

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Duitse spoorlijnen

Bericht door SnarfFlevoland » za 26 sep 2009, 18:30

Mark schreef:De meeste getrokken tenderlocomotieven konden achteruit inderdaad niet snel (de voor voornamelijk goederenvervoer uitgezonderd zoals de BR44, 50 of 52).
Hoe hebben ze dit dan vroeger moeten doen bij de "Endlösung"? De locomotieven met tender uit de serie BR52. Deze locomotieven werden in eerste instantie gebruikt voor de tweede wereldoorlog en staan bekend als de "Kriegslokomotiven" en zijn daar ook speciaal voor gebouwd. Tegenwoordig rijden ze zelfs door Nederland op speciale dagen dat de VSM rijdt.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Duitse spoorlijnen

Bericht door simon » za 26 sep 2009, 22:35

Door Nederland is wat overdreven. De enige bedrijfsvaardige 52'er van de VSM heeft geen ATB en mag dus niet zelfstandig op pad.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Duitse spoorlijnen

Bericht door Rene » za 26 sep 2009, 22:50

SnarfFlevoland schreef:Hoe hebben ze dit dan vroeger moeten doen tijdens de oorlog ?
Wat dacht je van een draaischijf ?
Elk station van enige omvang had er wel een.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Duitse spoorlijnen

Bericht door SnarfFlevoland » zo 27 sep 2009, 0:14

Rene schreef:Wat dacht je van een draaischijf ? Elk station van enige omvang had er wel een.
Dat lijkt mij dan ook het meest voor de hand liggend, alleen heb ik nog nooit draaischijven bij concentratiekampen als Auschwitz-Birkenau gezien. Alleen maar meerdere sporen...

Overigens wel erg triest hoe dat vroeger ging met die treinen. De Engelstalige wikipedia heeft een interessant artikel over de 'Holocaust train' waarvoor de BR52 stoomlocomotieven werden gebruikt. Zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Holocaust_trains

In de film Schindler's List zie je geloof ik ook nog meerdere BR52 stoomlocomotieven in actie.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Duitse spoorlijnen

Bericht door Rene » zo 27 sep 2009, 0:28

Tijdens WO-II was snelheid van dergelijke transporten niet echt een punt.
En de meeste van die kampraccordementen lagen toch wel dicht bij een belangrijk station met een draaischijf.
Zo had (en heeft nog altijd) het station van Auschwitz een draaischijf en locloods (en vroeger ook een driehoek). Zie Google Maps

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Duitse spoorlijnen

Bericht door SnarfFlevoland » zo 27 sep 2009, 9:06

^^ Ah, ik zie het inderdaad. ;) Dan was dat korte stukje achteruit rijden natuurlijk geen punt naar het station, als dat niet in het kamp zelf kon.

Even iets anders: De mooiste treinreis die ik ooit gemaakt heb met een stoomlocomotief is de Durango & Silverton Narrow Gauge Railroad. Schitterende treinreis, waar de rails precies naast de afgrond liggen. De reis duurde 3 uur, opzich wel lang, maar door het spectaculaire uitzicht en natuur was dat natuurlijk geen enkel probleem. Aan het einde van de rit bij het station Durango of bij Silverton, had je geen draaischijf, maar was er een loop gemaakt. Doordat de trein dat rondje maakte, stond het meteen weer goed om de andere richting op te gaan. Ook een hele handige en praktische manier, alleen heb je daarvoor bij de bouw wel de ruimte voor nodig.

De andere treinreis was van de Cumbres & Toltec Scenic Railroad, in dezelfde vakantie. De stoomlocomotieven leken erg veel op die van Durango & Silverton. Deze treinreis ging ook door een schitterend stukje Colorado. Een enkele reis duurde ongeveer 6,5 uur. Het is de moeite zeker waard. Terug zijn we per bus teruggegaan, omdat de trein pas de volgende dag terug ging. Ook hier had je weer bij de eindpunten een loop.

Mocht je nog eens in de USA komen en dan in de staat Colorado, dan zou ik beide treinreizen jullie van harte aanbevelen! :D
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Duitse spoorlijnen

Bericht door Vinny » zo 27 sep 2009, 11:32

Rene schreef:Tijdens WO-II was snelheid van dergelijke transporten niet echt een punt.
En de meeste van die kampraccordementen lagen toch wel dicht bij een belangrijk station met een draaischijf.
Zo had (en heeft nog altijd) het station van Auschwitz een draaischijf en locloods (en vroeger ook een driehoek). Zie Google Maps
Ik meende me te herinneren dat het station van de stad Auschwitz (tegenwoordig Oswiecim) een ander station was dan het station van het concentratiekamp. Maar goed, ik ben in 2004 hier geweest, en ik moet zeggen, toen had ik andere dingen in mijn hoofd na de rondleiding op het kamp, dan op dit soort futiele details te letten zeg maar....
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Duitse spoorlijnen

Bericht door SnarfFlevoland » zo 27 sep 2009, 14:01

Vinny schreef:Maar goed, ik ben in 2004 hier geweest, en ik moet zeggen, toen had ik andere dingen in mijn hoofd na de rondleiding op het kamp, dan op dit soort futiele details te letten zeg maar....
Dat kan ik mij heel goed voorstellen. Als je geheel onder de indruk raakt van wat er precies bij de "Endlösung" is gebeurd, dan ga je vanzelf niet meer vragen naar details als hoe de stoomlocomotief in tegengestelde richting werd gezet...

Zelf heb ik nog niet de mogelijkheid gehad, om eens bij Auschwitz-Birkenau (en ook kamp Auschwitz 1 en 3) of Sobibor te kijken, maar het lijkt me wel erg indrukwekkend. Persoonlijk vind ik het heel jammer dat de gaskamers opgeblazen zijn, anders had je wellicht nog meer het juiste gevoel kunnen krijgen.

Wel ben ik zelf in het kamp Nordhausen geweest en in kamp Westerbork. Zelf viel mij kamp Westerbork erg tegen, omdat er geen oorspronkelijke gebouwen meer stonden, alleen wat monumenten en dat maakt het wel minder indruk wekkend. Het enigste wat ik toen indrukwekkend vond, was het zonnestelsel pad, wat van de parkeerplaats via de schotelantennes naar het kamp gaat.

Kamp Nordhausen (Mittelbau-Dora) was ook voor een groot deel al verwoest, maar door diverse overgebleven gebouwen maakt het op mij veel meer indruk. Zelf krijg ik van concentratiekampen echt een horror idee... Brrr...
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Duitse spoorlijnen

Bericht door Rene » zo 27 sep 2009, 14:42

Ik ben alleen een keer in Buchenwald geweest, bij Weimar.
Op een zeer kille, mistige dag in mei 1987...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Die beelden blijven je voor altijd bij.
Laatst gewijzigd door Rene op do 05 feb 2015, 10:30, 3 keer totaal gewijzigd.

Timon91
stadsweg
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 23 dec 2007, 17:31
Locatie: Enschede

Re: Duitse spoorlijnen

Bericht door Timon91 » zo 27 sep 2009, 17:13

Ik ben in 2007 in Auschwitz I en Auschwitz II (Birkenau) geweest. Als je denkt dat het na Auschwitz I niet erger kan, kom je bedrogen uit als je Birkenau binnengaat. In Auschwitz I was het veel drukker toen we er waren. De volgende ochtend in Birkenau waren we bijna de enigen. Zoiets vergeet je nooit meer.
Kijk voor leuke foto's op: http://www.panoramio.com/user/833451
Mijn Flickr account vind je hier

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Duitse spoorlijnen

Bericht door Hajo » ma 28 sep 2009, 13:26

Ik heb Buchenwald bezocht. En inderdaad: zo'n bezoek blijft je je hele leven bij...

Plaats reactie