Snelheidscontroles & trajectcontroles

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Peter » di 21 okt 2008, 17:33

Attietattie schreef:
Peter schreef:In corrupte (en meestal ook arme) landen zijn buitenlandse (niet-diplomatieke) platen een garantie voor extra aandacht.
Je klinkt alsof dat volgens jou alleen in het buitenland gebeurt. Je kan het dichter bij huis zoeken hoor. Lees: in Nederland. Hier gebeurt dat ook continu.
Is dat zo ? Ik waag dat te betwijfelen, behalve als het om oude Franse wagens nabij Rotterdam gaat wellicht (drugs).

Een agent zal wel een buitenlandse auto sneller staande houden, als hij wil bekeuren. Dit omdat boetes in het buitenland verhalen nog steeds lastig is. Andersom zullen buitenlanders (lees: auto's) makkelijker onder kleine vergrijpen uitkomen, omdat de politie (of parkeerpolitie) het te veel moeite vindt ze staande te houden (zeker als de agenten slecht Engels of Duits spreken), danwel omdat de boete uit flitsen voortkomt.

Op mijn werk zijn veel mensen met een buitenlands kenteken (de eerste maanden van posting) en ik heb hier nog nooit horen klagen over overmatige politieaandacht. Wel over pietluttigheden van parkeren of snelheid (en de fietsers natuurlijk).

Met een Amerikaanse auto (uit de meeste staten) is in Duitsland rijden wel prettig. Veel auto's hebben geen kentekenplaten aan de voorkant en in Duitsland wordt altijd van voren geflitst....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Attietattie » di 21 okt 2008, 17:48

Ik heb tijdens mijn studie in de nachtelijke uren taxi gereden. Politie reed simpelweg achter Belgen en Fransen aan, net zolang tot ze een kleine overtreding maakten. Dan hadden ze een reden om te kijken of het drugstoeristen waren en ze eventueel terug te sturen.

Nu ik in Amsterdam woon zie ik het overigens nog steeds gebeuren. Staat Oom Agent op de motor al het langsrijdende verkeer te bekijken en meneer komt in actie zodra er een Belgisch kenteken voorbij komt. Voor algehele controle.

Het zal vast en zeker een enkele keer toeval zijn geweest. Maar met het beschuldigende vingertje wijzen zolang we zelf niet zuiver op de graad zijn vind ik op zijn zachtst gezegd onverstandig.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door duikgek89 » di 21 okt 2008, 20:22

Alleen zullen ze het hier niet in hun eigen zak steken.. Ik denk dat de drijfveer dan toch wel iets minder is.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Attietattie » di 21 okt 2008, 20:26

Dat praat niks goed.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door duikgek89 » di 21 okt 2008, 21:16

Ik wil ook niks goedpraten, ik wilde alleen zeggen dat ik denk dat de drijfveer van de Nederlandse agenten wat minder is omdat ze het geld hier toch niet zelf houden. In sommige landen steken ze het in de binnenzak en dan kopen ze daarmee wat beter eten voor hun kinderen enzo.

Even aanvullen:
Hier vind ik het dan ook kwalijker dan in een land waar de agent het geld simpelweg nodig heeft om z'n gezin te onderhouden.

Nou verdienen ze daar vaak goed aan, maar als ze nou mensen alleen voor overtredingen aanhouden en ze steken het geld in hun zak uit noodzaak dan kan ik daar vrede mee hebben. Uiteraard is corruptie niet goed voor een land, maar dan moeten ze dat maar controleren en de agenten een fatsoenlijk salaris geven.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Algemeen filetopic / Het wel en wee op de Nederlandse weg

Bericht door Hajo » di 06 okt 2009, 11:29

Als het verkeer, of de wegcapaciteit nu wel of niet helemaal benut wordt, gewoon dóórrijdt en niet zo krampachtig op de snelheid let, dan is er niets aan de hand. Een bestuurder moet weten met welke snelheid hij rijdt: als je snelheid op of onder het toegestane maximum ligt, is er geen reden om te vertragen omdat er een controle plaatsvindt. :!:

Je laatste opmerking (vros auto e.d.) laat ik maar voor wat het is... :roll:

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Algemeen filetopic / Het wel en wee op de Nederlandse weg

Bericht door Attietattie » di 06 okt 2009, 11:32

Hajo schreef:Als het verkeer, of de wegcapaciteit nu wel of niet helemaal benut wordt, gewoon dóórrijdt en niet zo krampachtig op de snelheid let, dan is er niets aan de hand.
Zou er een reden kunnen zijn waarom mensen daar zo krampachtig over doen, Hajo...?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Algemeen filetopic / Het wel en wee op de Nederlandse weg

Bericht door Jeroen » di 06 okt 2009, 11:37

Hajo schreef:Als het verkeer, of de wegcapaciteit nu wel of niet helemaal benut wordt, gewoon dóórrijdt en niet zo krampachtig op de snelheid let, dan is er niets aan de hand. Een bestuurder moet weten met welke snelheid hij rijdt: als je snelheid op of onder het toegestane maximum ligt, is er geen reden om te vertragen omdat er een controle plaatsvindt. :!:
Is het nu zo moeilijk om theorie en praktijk los van elkaar te zien? Op de rem voor een mobiele controle is een puur menselijke reactie. Zeker als men écht verdekt gaat staan en je dus eigenlijk al geen tijd meer hebt om op je snelheidsmeter te kijken...

Je kunt nog zo hard van de daken schreeuwen dat mensen zich dan maar aan de limiet moeten houden, maar daar los je het probleem niet op. Op zulke wegvakken en op zulke tijdstippen gaan flitsen is gewoon vragen om zulke ellende...

orionpax
verkeersader
Berichten: 572
Lid geworden op: ma 26 nov 2007, 11:04
Locatie: Eindhoven

Re: Algemeen filetopic / Het wel en wee op de Nederlandse weg

Bericht door orionpax » di 06 okt 2009, 11:39

Het is echt onzinnig van de politie om op de A27 van Gorinchem naar Utrecht te staan bij Hagestein in de ochtend spits. Op die locatie gaat het verkeer van 4 rijstroken terug naar 2. Een volle A27 krijgt er namelijk een hele sloot verkeer bij vanaf de A2. Hierdoor ontstaat dus altijd file. Dit begint meestal zo rond 6.00 met de eerste 1-2 KM file. De file duurt ook vaak lang.

Mensen zijn geneigd om te kijken naar alles wat vreemd is rond de weg. Dit zorgt voor een afremming. Tel daarbij op dat op de borden 50 staat en dit pas weggaat bij 55 of hoger. De controle zorgt er dus voor dat de mensen zich strikt gaan houden aan de snelheid waardoor de file dus niet verdwijnt.

Ik wil een verbod op snelheidscontrole op filegevoelige gebieden tijdens de spits. We staan daar al vaak genoeg stil dat hoeft echt niet vermeerderd te worden.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Algemeen filetopic / Het wel en wee op de Nederlandse weg

Bericht door Hajo » di 06 okt 2009, 11:47

@ Attietattie:
Uiteraard: men wil geen bekeuring ontvangen. Da's logisch.

Maar om daarvoor echt krampachtig exact, bijvoorbeeld 80 km/h, te gaan rijden en om bij 81 op de rem te gaan staan is overdreven. Als je weet dat de Vmax 80 km/h is, zorg je er gewoon voor dat je niet harder gaat rijden dan 80. Dat doe je met je gaspedaal. :mrgreen:

Voorbeeldje: de trajectcontrole bij Utrecht op de A12. Ik rij er vrijwel dagelijks langs. De Vmax op de parallelbaan is 80 km/h. Iedereen rijdt krampachtig 80 of ergens tussen de 75 en 80. Nergens voor nodig: ik rij er met 90 op de teller onderdoor! Herhaaldelijk zelfs. En geen centje pijn... letterlijk. :D

@ Jeroen:
Is het nu zo moeilijk om te begrijpen dat als je je gewoon aan de Vamx houdt en dus niet sneller rijdt dan toegestaan, je zelfs een in open zicht geplaatste controle zonder vrees kunt passeren? Er geldt 80, je ziet de controle en je ziet dat je 100 rijdt. Paf: bovenop de rem. Wie is er nu fout? De controlerende agenten of jij?

Allereerst heeft het geen nut( de boete heb je toch al) en ten tweede veroorzaak jij de vertraging, niet de controle. Immers: als je al van te voren, nog voordat je de controle ziet of erover gehoord hebt, je snelheid zodanig aanpast dat je snelheid het ter plaatse geldende maximum niet overschrijdt, dan is er niets aan de hand. :idea:

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Algemeen filetopic / Het wel en wee op de Nederlandse weg

Bericht door Attietattie » di 06 okt 2009, 11:57

Hajo schreef:Voorbeeldje: de trajectcontrole bij Utrecht op de A12. Ik rij er vrijwel dagelijks langs. De Vmax op de parallelbaan is 80 km/h. Iedereen rijdt krampachtig 80 of ergens tussen de 75 en 80. Nergens voor nodig: ik rij er met 90 op de teller onderdoor! Herhaaldelijk zelfs. En geen centje pijn... letterlijk. :D
Mja. Ik rijd altijd 130 op de A12 waar ik 120 mag. En nu heb ik 3 prenten uit 3x rijden. Toch maar niet meer dus.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

DjIdee
autoweg
Berichten: 2395
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: Algemeen filetopic / Het wel en wee op de Nederlandse weg

Bericht door DjIdee » di 06 okt 2009, 11:59

Hajo schreef:Als het verkeer, of de wegcapaciteit nu wel of niet helemaal benut wordt, gewoon dóórrijdt en niet zo krampachtig op de snelheid let, dan is er niets aan de hand. Een bestuurder moet weten met welke snelheid hij rijdt: als je snelheid op of onder het toegestane maximum ligt, is er geen reden om te vertragen omdat er een controle plaatsvindt. :!:
Mensen gaan krampachtig rijden doordat ze al 2/3x door een verdekte controle genaaid zijn met 5km/u ter hard. Terwijl men gewoon inhaalde, mee reed met de stroom etc. etc...
Dat beleid (incl het verstoppen van de gatso's en multinova's achter hmp'tjes) zorgt er voor dat men excessief op de snelheidsmeter/berm gaat zitten letten, en zorgt voor schrikreacties bij het zien (en zeker van een verdekt opgestelde) van een controle. Met alle gevolgen (zoals deze file) van dien.
Hajo schreef:Je laatste opmerking (vros auto e.d.) laat ik maar voor wat het is... :roll:
Jammer... Zouden ze juist wat mee moeten doen bij het KLPD/VHT's. Veel grotere invloed op de verkeersveiligheid, en in dit geval ook op de doorstroming. Mensen die af en toe 130 aantikken op de snelweg zijn geen gevaar voor de verkeersveiligheid. Maar wel een mooie kassa :neenee: ...
Een VROS blijft effectiever in mijn ogen. Daarmee pak je de echte hardrijders, de klevers, de bellers eruit, en kun je ze direct confronteren met hun gedrag... Een boete 6 weken later geeft alleen: Oh... Fijn.. 30+ euro voor 5km te hard... Ga boeven vangen... En de hele maand erop gaat men bij die locatie naar de berm turen icm angstvallig de 120 precies aanhouden... Het nl'se verkeer is al alles behalve relaxed, en dit soort acties verergeren het alleen maar :booooos: .

Mensen die 120 rijden, trappen zelfs op de rem... Gewoon het risico niet willen lopen.
Trajectcontroles (A12 parallel, N381) heb ik hem gewoon net boven de 80 op de CC. Auto inhalen kan niet (=bon) dus ga er maar achter zitten... Flitsers: Zelf wordt ik meestal ruim van tevoren (1500meter) gewaarschuwd voor een controle mits hij gemeld is bij flitsservice.nl . Alle tijd nog om mijn snelheid indien hij te hoog is (zet de cc vast op een snelheid waarmee ik met het vlotte verkeer meerij) nog te laten afzakken zonder op de rem te moeten. Rij ik echter ergens, en ik zie ineens een flitser, dan gaat na een vlugge blik in de spiegels eerst de voet naar de rem (stel je voor dat ik net 128 rij) en dan pas kijk ik op de snelheidsmeter. En ik denk dat heel veel mensen zo reageren (en waarschijnlijk zonder spiegelen ook nog eens)

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Algemeen filetopic / Het wel en wee op de Nederlandse weg

Bericht door Wesso » di 06 okt 2009, 12:01

Hajo schreef:Allereerst heeft het geen nut( de boete heb je toch al) en ten tweede veroorzaak jij de vertraging, niet de controle. Immers: als je al van te voren, nog voordat je de controle ziet of erover gehoord hebt, je snelheid zodanig aanpast dat je snelheid het ter plaatse geldende maximum niet overschrijdt, dan is er niets aan de hand. :idea:
Als iedereen van tevoren wéét dat er controle plaatsvindt, en dan bedoel ik niet via een of andere teletekst-subpagina, houdt men zich eerder aan de snelheid dan bij een VW Transporter die half verscholen in de berm staat te flitsen.

Volgens jou is het allemaal gesneden koek. Zo zit de wereld natuurlijk niet in elkaar. Snelheidsverschillen zullen, zolang alle auto's geen volledig restrictief systeem hebben ingebouwd, blijven bestaan.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Algemeen filetopic / Het wel en wee op de Nederlandse weg

Bericht door Jeroen » di 06 okt 2009, 12:21

Hajo schreef:Is het nu zo moeilijk om te begrijpen dat als je je gewoon aan de Vamx houdt en dus niet sneller rijdt dan toegestaan, je zelfs een in open zicht geplaatste controle zonder vrees kunt passeren? Er geldt 80, je ziet de controle en je ziet dat je 100 rijdt. Paf: bovenop de rem. Wie is er nu fout? De controlerende agenten of jij?
Het interesseert me niet wie er volgens de wet "fout" is. Het interesseert me wel wie hier de meeste invloed heeft op zowel de verkeersveiligheid als de doorstroming. Dit soort gedrag lok je gewoon uit als je willens en wetens op zo'n plek gaat controleren. Zelfde verhaal voor bv. die 80-controles op de A58 bij Tilburg. Als de verkeershandhaving een beetje begrip wil kweken door enkel op cash-locaties te gaan staan die op geen enkele manier bijdragen aan de verkeersveiligheid, dan moeten ze vooral zo doorgaan. Dan heb je die minachting vanuit de maatschappij ook aan jezelf te danken...
Hajo schreef:Allereerst heeft het geen nut( de boete heb je toch al)

Als ik hem op tijd kan zien is elke km/h minder 'winst'. Dus dat is al bullshit.
Hajo schreef:ten tweede veroorzaak jij de vertraging, niet de controle

Als ik vertraag tot de geldende maximumsnelheid veroorzaak ik -in theorie- geen vertraging. Sterker nog, een eventuele achterligger die met dezelfde snelheid achter mij reed bespaar ik weer wat fanmail uit Leeuwarden.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Algemeen filetopic / Het wel en wee op de Nederlandse weg

Bericht door Hajo » di 06 okt 2009, 12:46

Dit wordt weer zo'n discussie waarin verschillende standpunten en meningen over snelheidscontroles en aanverante zaken de revue gaan passeren.

Met alle respect, maar mijn mening is wel bekend denk ik zo. Ik heb dan ook geen zin om mijn standpunten weer te benoemen en opnieuw in discussie te gaan over het nut en "onnut" van snelheidscontroles.

Laten we het erop houden dat sommige forummers het deels of geheel met mij eens zijn en anderen deels of geheel niet.

Wel blijf ik mij verzetten tegen de vaak volkomen ongefundeerde en onterechte kritiek op de politie. De politie krijgt vaak de schuld van veel zaken die de burger zichzelf moet verwijten. Je rijdt net iets te hard en krijgt een bon voor 4 km/h te snel. De politie (m.n. de agent) is in zulke gevallen maar al te vaak de gebeten hond. Terwijl je het zelf doet. Niet de agent.

Nog erger vind ik het idee dat inmiddels bij vrijwel alle burgers heeft postgevat dat "oom agent" alleen maar een "bonnenfabriek" is. Dat staat mij erg tegen. :evil: :kwaad: :shutup:

Zo, en nu ga ik lunchen.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Algemeen filetopic / Het wel en wee op de Nederlandse weg

Bericht door Attietattie » di 06 okt 2009, 12:56

Hajo schreef:ten tweede veroorzaak jij de vertraging, niet de controle

Precies! Dus reclameborden langs de weg met dikke tieten en werkzaamheden overdag moeten gewoon kunnen!

Snelheidsbeperkingen zijn ook nergens voor nodig bij een ongeval op de vluchtstrook. Immers, de weggebruiker veroorzaakt het ongeval, niet de geldende Vmax.

:wall:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Algemeen filetopic / Het wel en wee op de Nederlandse weg

Bericht door Hajo » di 06 okt 2009, 13:03

^^ Je haalt zaken door elkaar en trekt hetgeen ik geschreven heb uit z'n verband. Laat maar... :roll:

DjIdee
autoweg
Berichten: 2395
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: Algemeen filetopic / Het wel en wee op de Nederlandse weg

Bericht door DjIdee » di 06 okt 2009, 13:40

Hajo schreef: Nog erger vind ik het idee dat inmiddels bij vrijwel alle burgers heeft postgevat dat "oom agent" alleen maar een "bonnenfabriek" is. Dat staat mij erg tegen. :evil: :kwaad: :shutup:
Vervelend, vooral omdat ik het de agenten zelf ook niet verwijt (op het verstoppen na dan, zet hem tenminste open vizier)...
Oom agent er zelf vaak ook weinig aan kan doen. Die moet ook maar van zijn meerdere, die zijn targets moet halen.. Daar ben ik me van bewust, en daar zal ik een agent niet op afvallen. Echter als jij het 'beleid' (in mijn ogen vooral het binnenhalen van zoveel mogelijk geld als doelstelling lijkt te hebben in plaats van het daadwerkelijk veiliger maken van de weg!) verdedigd, dan kun je van mij in elk geval discussie/commentaar verwachten. Onder invloed van Spee is het handhavingsbeleid de verkeerde kant op gegaan, en ik zou graag willen zien dat men nu hij officieel weg is daar op terug komt, en de echte ergenissen en gevaarzettingen aanpakt. En dat is niet aan oom (ex-) agent, maar aan zijn meerdere / politiek.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Algemeen filetopic / Het wel en wee op de Nederlandse weg

Bericht door Hajo » di 06 okt 2009, 13:54

DjIdee schreef:Echter als jij het 'beleid' (in mijn ogen vooral het binnenhalen van zoveel mogelijk geld als doelstelling lijkt te hebben in plaats van het daadwerkelijk veiliger maken van de weg!) verdedigd, dan kun je van mij in elk geval discussie/commentaar verwachten.
En daar verschillen we dus hardgrondig van mening. Doel is niet zoveel mogelijk geld ophalen, maar het bevorderen en handhaven van de verkeersveiligheid. ;)

Hoewel, en dat geef ik toe, die 6 euro "administratiekosten" die onlangs bij een boete betaald moet worden wel richting geldklopperij gaat. Ik vind het geen slimme zet: er bestaat al een flinke aversie tegen boetes ("want daarmee moet alleen maar zoveel mogelijk geld opgehaald worden", je zegt het zelf), maar met dit soort maatregelen versterk je die indruk alleen maar. En dat blijkt. :roll:

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Algemeen filetopic / Het wel en wee op de Nederlandse weg

Bericht door Rene » di 06 okt 2009, 14:24

DjIdee schreef:Onder invloed van Spee is het handhavingsbeleid de verkeerde kant op gegaan, en ik zou graag willen zien dat men nu hij officieel weg is daar op terug komt, en de echte ergenissen en gevaarzettingen aanpakt.
Helemaal mee eens. Maar het lijkt er inmiddels sterk op dat men de man erop geselecteerd heeft dat hij het wanbeleid voortzet...

Paixao
autoweg
Berichten: 1040
Lid geworden op: di 28 feb 2006, 15:07
Locatie: Denekamp
Contacteer:

Re: Algemeen filetopic / Het wel en wee op de Nederlandse weg

Bericht door Paixao » di 06 okt 2009, 15:00

Hajo schreef:(...)
Nog erger vind ik het idee dat inmiddels bij vrijwel alle burgers heeft postgevat dat "oom agent" alleen maar een "bonnenfabriek" is. Dat staat mij erg tegen. :evil: :kwaad: :shutup:
(...)
Daarop voortgaand vind ik het nog zorgelijker dat bij vele agenten inmiddels ook het idee heeft postgevat dat zij alleen maar "bonnenfabriek" zijn. Ik ken meerdere agenten, op meerdere lagen binnen de politie, en het valt mij daarbij vooral op dat de onderkant (pak 'm beet hoofdagent en lager) uitermate ontevreden is over het imago dat vooral wordt verziekt door Koos Spee "en zijn 40 rovers", daarbij inbegrepen zijn handpop Andre van der T. met zijn programma Wegmisbruikers. Het hogere kader (pak 'm beet inspecteur en hoger) doet daarbij in tegenstelling tot de lagere gelederen om de een of andere reden veel meer moeite om dat beleid te verdedigen, terwijl je juist van het hogere kader zou verwachten dat zij tot een gefundeerde mening kunnen komen; en daarbij ook in voorkomende gevallen toe kunnen geven dat controles op bepaalde plekken niet de zo vurig gewenste "verkeersveiligheid" dienen.

Gelukkig ken ik deze agenten ook vanwege hun andere taken bij de politie en bovendien ook als mens achter de agent, dus ik kan de "bonnenfabriek" in perspectief plaatsen. Maar dat geldt niet voor het grootste deel van Nederland; ik vind het daarom helemaal niet raar dat bij veel burgers "oom agent" als "bonnenfabriek" wordt gezien. En waar het hogere kader, tot en met het BVOM en wellicht de minister, zich van bewust moeten zijn, is dat deze ontwikkelingen uiteindelijk fataal zijn voor de politie. De politie staat landelijk onder grote financiële druk, agenten worden meer en meer geconfronteerd met een toenemende werkdruk, de burger krijgt steeds meer aversie tegen de "bonnenfabriek", resulterend in motivatieverlies bij de uitvoerende agenten, met als ultiem gevolg dat agenten de dienst gaan verlaten, ondanks dat zij in hun hart echt politieman (of -vrouw) zijn. Goed voor de portomonnee van onze minister, maar funest voor de uitvoering van de politietaken op straat.

En dat, Hajo, is iets wat mij als burger tegenstaat. De politietaken waar ik als burger recht op heb, namelijk veiligheid en bescherming, komen dan in het geding. Helaas merk ik dat bij het hogere kader nauwelijks oog is voor deze ontwikkelingen, en ik vind dat een droevige zaak. Liever inzetten op het halen van de quota dan het waarborgen van de politiezorg.

Ik wacht met smart op een politiekorps dat de quota resoluut aan de kant zet en de focus weer legt op hetgeen de politie pretendeert te zijn: "waakzaam en dienstbaar".
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Algemeen filetopic / Het wel en wee op de Nederlandse weg

Bericht door mhkamp » di 06 okt 2009, 15:17

^^ Mooi geschreven Paixao.

De term 'waar is de politie als je het nodig hebt' kom ook steeds meer tevoorschijn.

Een aantal jaar geleden belde ik de politie vanwege geluidsoverlast bij de buren. Ik zag alles, maar geen politie. Toen na een uur zelf maar gebeld dat het niet meer hoefde, omdat de geluidsoverlast weer weg was.

Ik ben niet tegen controles, integendeel, maar dan wel op plekken daar waar het gerechtvaardigd is : tijdens wegwerkzaamheden bijvoorbeeld.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Algemeen filetopic / Het wel en wee op de Nederlandse weg

Bericht door Hajo » di 06 okt 2009, 15:50

Paixao schreef:(...) De politietaken waar ik als burger recht op heb, namelijk veiligheid en bescherming, komen dan in het geding. Helaas merk ik dat bij het hogere kader nauwelijks oog is voor deze ontwikkelingen, en ik vind dat een droevige zaak.
Bij het hogere kader is, heel voorzichtig, gelukkig een kentering zichtbaar. Het probleem zit 'm erin dat de politie, kort gezegd, altijd zonder morren moet doen wat de wetgever van haar verlangt. Daar wordt strikt de hand aan gehouden. De
politie is veel minder onafhankelijk dan de meeste mensen denken.

Doelstellingen, algemeen beleid, financiën: het komt allemaal uit Den Haag. De politie wordt wel gehoord, maar tegenspraak wordt niet op prijs gesteld. Adviezen worden soms wel, maar net zo vaak ook niet gehonoreerd.

Ik ben altijd voorstander van een wat onafhankelijker politiekorps geweest. Ook bij de politie is het "je zult dit en je moet dat". Die striktheid en de soms onvoldoende manouvreerruimte zijn twee van de vele redenen waarom agenten het vaak voor gezien houden.

De politie kan wel adviseren iets zus of zo te doen of aan te pakken, maar uiteindelijk is het de wetgever (landelijk tot plaatselijk, daaronder valt ook het OM) die beslist. Een aanwijzing of verzoek (je kunt beter van "bevel" spreken) van de wetgever naar de politie moet door haar worden opgevolgd. En dat botst soms, vaker dan je wellicht denkt. Sommige agenten halen dan hun schouders op, anderen proberen er iets tegen te doen. En als die laatste categorie hun neus één keer te vaak heeft gestoten wordt de handdoek in de ring gegooid. Blijf je toch bezig, dan kun je te horen krijgen dat het nu echt afgelopen moet zijn. Eventueel zelfs met dreigende consequenties. Geen wonder dat het hogere kader ook wel uitkijkt voordat er iets gezegd of geadviseerd wordt dat de wetgever niet aanstaat omdat het volgens die overheid niet "in het beleid" past. En de politie maakt geen beleid, ze voert uit en handhaafd. Punt uit.

"Waakzaam en dienstbaar" is de politie altijd, alleen niet overal en niet altijd tot tevredenheid van de burger. Zeker niet als die een brief van het CJIB op de mat vindt omdat hij 4 km te snel heeft gereden. ;)

Het imago van de politie is aan verbetering toe. Dat de politie zo'n slecht imago heeft is niet de schuld van de politie. Wie er wel schuldig aan is, laat ik in het midden maar is wel duidelijk denk ik.

Oplossingen zijn er ook: laten we eerst eens die enorme bureaucratie te lijf gaan. Het is toch van de zotte dat je, als je schrijfbloks wilt bestellen, je een aanvraag in drievoud moet indienen? Eén voor jezelf, één voor het Rijksinkoopbureau (de prijs voor die schrijfbloks moet tenslotte binnen het budget vallen!) en na goedkeuring één voor de leverancier. En zo heb ik talloze andere voorbeelden.

In Wegmisbruikers wordt een bestuurder aan de kant gezet, zijn rijbewijs wordt ingenomen. Wat je dan niet ziet, is wat de agent die het rijbewijs heeft ingenomen vervolgens op het bureau aan papierwerk moet afleveren... Zelfs bij een eenvoudige "aankondiging van beschikking", zoals de juridische term voor een bekeuring luidt, dient de agent op het bureau een officieel PB op te stellen, de verklaring van de verdachte uit te werken en ga zo maar door. Daar gaat heel wat tijd mee heen, kan ik je vertellen.

En toch blijft het een mooi beroep. Ondanks dat de agent vaak verkeerd wordt begrepen, wordt genegeerd, wordt bedreigd, als "bonnenfabriek" wordt gezien enzovoort. Heel veel respect voor hen, politiemannen en -vrouwen die ook in deze tijd, ondanks onjuiste en onterechte kritiek, gewoon naar hun beste kunnen en geweten het beroep van agent blijven uitoefenen! Ze verdienen juist een pluim en een hart onder de riem: :toppie:

Paixao
autoweg
Berichten: 1040
Lid geworden op: di 28 feb 2006, 15:07
Locatie: Denekamp
Contacteer:

Re: Algemeen filetopic / Het wel en wee op de Nederlandse weg

Bericht door Paixao » di 06 okt 2009, 16:58

Hajo schreef: Bij het hogere kader is, heel voorzichtig, gelukkig een kentering zichtbaar. Het probleem zit 'm erin dat de politie, kort gezegd, altijd zonder morren moet doen wat de wetgever van haar verlangt. Daar wordt strikt de hand aan gehouden. (... lang verhaal ...) Ze verdienen juist een pluim en een hart onder de riem: :toppie:
Ik onderschrijf je stuk. Ik zie hetzelfde gebeuren bij mijn collega's bij Defensie in relatie tot de missie in Afghanistan. Hoe dan ook, ik ben wel van mening dat de politie met haar "bonnenfabriek" zichzelf in de voet schiet, en daarmee uiteindelijk zichzelf de das om doet, om maar eens wat spreekwoorden uit de kast te trekken.
Vandaar dat ik de wens en de hoop uitspreek dat de controles "om het controleren" (let wel: er zijn wel degelijk controles die de veiligheid dienen) worden gestaakt ten faveure van de basis politiezorg. Dat vind ik, en ik denk met mij de gewone burger, veel belangrijker dan geld binnenharken met bekeuringen voor 4 km/u te hard.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Vinny » di 06 okt 2009, 19:33

Het punt is natuurlijk wel dat deze 'makkelijke' controles juist meer controles op echte overtredingen mogelijk maakt, een alcoholcontrole is bijvoorbeeld zelden winstgevend omdat gelukkig veruit de meeste mensen nuchter in de auto zitten.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Ds79m » di 06 okt 2009, 19:40

Vinny schreef:Het punt is natuurlijk wel dat deze 'makkelijke' controles juist meer controles op echte overtredingen mogelijk maakt, een alcoholcontrole is bijvoorbeeld zelden winstgevend omdat gelukkig veruit de meeste mensen nuchter in de auto zitten.
Waarom zou het handhaven van de veiligheid in een land een winstgevend proces moeten zijn?
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door mhkamp » di 06 okt 2009, 19:41

Ik kan me nauwelijks voorstellen dat boetes van 4km te hard winstgevend zijn :roll:
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Rene » di 06 okt 2009, 19:54

^^ Wel als vrijwel alles vol-geautomatiseerd kan. En dat kan dus inmiddels.

DjIdee
autoweg
Berichten: 2395
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door DjIdee » di 06 okt 2009, 20:35

En zeker nu de kosten (4,30) gedekt worden door de 6 euro administratie kosten. En dat je daarmee het hele CJIB financiert die niet alleen boetes verwerkt...

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door mhkamp » di 06 okt 2009, 20:47

Dus is het dan verwonderlijk dat men bij het minste of geringste met de neus op de snelheidsmeter zit, dan op de weg te letten?

Met andere woorden : de verkeersveiligheid is het naar mijns inzien 0,0 :shutup:
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Plaats reactie