[TERN] nieuw Europees lettertype + pictogrammen

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

[TERN] nieuw Europees lettertype + pictogrammen

Bericht door Chris » vr 09 okt 2009, 18:28

In Europa wordt gedacht over een universeel lettertype en pictogrammen.

Zie ook deze PDF.

Het lettertype heet TERN (Trans European Road Network) en er is zowel een bewegwijzering als VMS-versie (elektronische borden).

Alle in de Europese Unie gebruikte tekens zijn in dit lettertype opgenomen. Rijkswaterstaat is betrokken geweest bij de ontwikkeling.

Oostenrijk en Slowakije zouden sinds 1 januari 2009 beginnen met het implementeren van dit lettertype. Finland wil dat ook, en Frankrijk denkt er ook serieus over na, zo heb ik gelezen.
Part of the work which had to be undertaken was the development of a highway alphabet, suitable for both VMS and static applications. The new typeface “Tern” was requested to be designed in Latin and Greek fonts for various sizes as required by the envisaged content structure, optimized for freely programmable VMS.
In de PDF worden ook nieuwe pictogrammen gestandaardiseerd, met zowel een versie voor borden als op VMS's.

TERN:
Afbeelding

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [TERN] nieuw Europees lettertype + pictogrammen

Bericht door duikgek89 » vr 09 okt 2009, 18:37

Waarom niet gewoon een bestaand lettertype als standaard instellen?
Verder vind ik een beetje verschil wel leuk... EU blijft een samenwerkingsverband en niet één land. Ik ben dus tegen hetzelfde lettertype in elk land... Dan worden het allemaal dertien in een dozijn bewegwijzeringen, dat is ook maar saai.

Daarnaast zie ik niet in waarom de EU zich hier nou weer mee moet bemoeien. Laat ze wat nuttigs gaan doen daar in Brussel... Hiermee hebben ze weer een hoop uren besteed aan het oplossen van een probleem wat niet bestaat.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [TERN] nieuw Europees lettertype + pictogrammen

Bericht door Chris » vr 09 okt 2009, 19:00

Een beetje kortzichtige kritiek, duikgek.

Standaardisering van VMS'en is zeker wel nuttig, zeker nu steeds meer landen elektronische borden gaan installeren in allerlei talen en zelfbedachte pictogrammen. De EU is daar de juiste organisatie voor om zoiets te standaardiseren. Evenals lettertypes op de bewegwijzering, in sommige gevallen zijn die ronduit dramatisch, m.i. is het TERN een grote verbetering in Oostenrijk bijvoorbeeld.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [TERN] nieuw Europees lettertype + pictogrammen

Bericht door Palance » vr 09 okt 2009, 19:15

duikgek89 schreef:Waarom niet gewoon een bestaand lettertype als standaard instellen?
Dan krijg je gezeur over welk lettertype wel en welke niet. Het is goed om dan iets nieuws te beginnen.

Persoonlijk vind ik dat het lettertype wel wat breder mag.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
tsov
verkeersader
Berichten: 738
Lid geworden op: ma 12 jan 2009, 10:26
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: [TERN] nieuw Europees lettertype + pictogrammen

Bericht door tsov » vr 09 okt 2009, 19:18

Mooi dat ze ook een universeel bord voor de milieuzone voorstellen ;) En nog een goede ook!

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [TERN] nieuw Europees lettertype + pictogrammen

Bericht door Rene » vr 09 okt 2009, 19:34

Ik ken het lettertype. Het wordt al toegepast op de bermDRIPs bij RWS Zuid-Holland.
Ben zelf alleen niet gelukkig met de diverse schreefletters in onderkast (m.n. in de i en r).

Zelf zou ik het liefste Clearview toepassen qua letters, en Highway-Gothic (Ee) voor cijfers.

Ties
autoweg
Berichten: 1287
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 17:38

Re: [TERN] nieuw Europees lettertype + pictogrammen

Bericht door Ties » vr 09 okt 2009, 20:51

^^ Die schreef stoort mij ook. Verder is het lettertype naar mijn idee wat smal en ik vraag me ook af wat de ligaturen fi en fl in zo'n lettertype doen. Die ga je toch nooit gebruiken op bewegwijzering.

Heel leuk en aardig om één Europese standaard te hebben, maar elk land heeft toch zo zijn eigen behoeften: in Nederland moet de bewegwijzering bij 120 goed leesbaar zijn, maar in Duitsland ook nog bij 140. Nederland is een vlak land, Zwitserland bergachtig met tunnels. Frankrijk kent een soort sub-snelwegen, Nederland niet. Hoe gaan ze dat allemaal aanpakken?

Na kort doorbladeren van de PDF:
- De driehoeken die alternerend in beeld komen bij de elektronische versies van de borden uit hoofdstuk 2 zouden afleidend kunnen zijn.
- Het lijkt mij duidelijker om een weg aan te geven met een vlak met doorgetrokken streep. Een onderbroken streep vind ik onduidelijk. Zie bijvoorbeeld verkeersbord 2.3.11.
- Er wordt in de voorbeeldjes veel uitgegegaan van korte plaatsnamen (Sonbor, Matra, Gris). Wat doen ze met langere plaatsnamen zoals Wageningen of Maastricht?
- Is het de bedoeling dat alle deelnemende landen dezelfde typen DRIP's (in het artikel aangeduid met het Engelse VMS) gaan installeren? Dat is een nogal kostbare zaak, omdat de gehele infrastructuur daarvoor ook aangepast moet worden.
Laatst gewijzigd door Ties op za 10 okt 2009, 10:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [TERN] nieuw Europees lettertype + pictogrammen

Bericht door Kaaiman » vr 09 okt 2009, 22:12

Jakkes, dit moet je toch niet op bebording enzo willen?

Leuk voor tekstdocumentjes en publicaties, maar niet geschikt voor bewegwijzering. Dit lettertype lijdt duidelijk aan het Uu-syndroom: ziet er mooi uit maar is niet geschikt voor bewegwijzering.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
koef
verkeersader
Berichten: 728
Lid geworden op: di 14 aug 2007, 21:31
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: [TERN] nieuw Europees lettertype + pictogrammen

Bericht door koef » vr 09 okt 2009, 22:35

Rene schreef:Ik ken het lettertype. Het wordt al toegepast op de bermDRIPs bij RWS Zuid-Holland.
En ook in Braboland...

Afbeelding

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [TERN] nieuw Europees lettertype + pictogrammen

Bericht door Rene » vr 09 okt 2009, 22:36

Inderdaad, dat is Tern.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [TERN] nieuw Europees lettertype + pictogrammen

Bericht door Chris » vr 09 okt 2009, 22:38

Overigens is het Cyrillisch (nog) niet opgenomen, omdat dit lettertype voor 2003 ontwikkeld is, en de EU pas in 2007 werd uitgebreidt met het eerste Cyrillisch gebruikende land; Bulgarije.

Afgezien van de "r" vind ik het wel een duidelijk lettertype. Maar ik zal het toch eerst in het echt op borden moeten zien om goed te kunnen oordelen.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [TERN] nieuw Europees lettertype + pictogrammen

Bericht door Wouter N14 » vr 09 okt 2009, 22:58

Zou een bordenknutselaar een NBA-vorkbord in TERN willen maken? (Verzoekje ;) )
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
koef
verkeersader
Berichten: 728
Lid geworden op: di 14 aug 2007, 21:31
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: [TERN] nieuw Europees lettertype + pictogrammen

Bericht door koef » vr 09 okt 2009, 23:22

Wouter N14 schreef:Zou een bordenknutselaar een NBA-vorkbord in TERN willen maken? (Verzoekje ;) )
Snelwegfreak draait er vast zijn hand niet voor om. Als ik een verzoekje mag indienen, dan deze.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [TERN] nieuw Europees lettertype + pictogrammen

Bericht door Snelwegfreak » za 10 okt 2009, 0:06

Hey, ik zie mijn naam... :leep:
Uiteraard kan ik dit maken, mits ik het lettertype heb...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [TERN] nieuw Europees lettertype + pictogrammen

Bericht door Vinny » za 10 okt 2009, 10:31

Afgezien van de "r" vind ik het wel een duidelijk lettertype. Maar ik zal het toch eerst in het echt op borden moeten zien om goed te kunnen oordelen.
Op de Eindhovense DRIP's vind ik het lettertype wel duidelijk leesbaar, maar niet mooi.
Dat Oostenrijk dit lettertype wil gebruiken is natuurlijk een enorme vooruitgang. Op dit moment zijn de wegwijzers vaak niet met 100 km/h te lezen.

Zelf zou ik overigens niet het lettertype standaardiseren, maar de achtergrondkleur van snelwegbewegwijzering, en wellicht dat het tijd wordt voor een Europees wegnummeringssysteem. Je zou het huidige E-route grid als uitgangspunt kunnen nemen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [TERN] nieuw Europees lettertype + pictogrammen

Bericht door Chris » za 10 okt 2009, 10:41

Vinny schreef:Zelf zou ik overigens niet het lettertype standaardiseren, maar de achtergrondkleur van snelwegbewegwijzering, en wellicht dat het tijd wordt voor een Europees wegnummeringssysteem. Je zou het huidige E-route grid als uitgangspunt kunnen nemen.
Dat gaat niet werken. Dat komt door twee dingen; de Europese geografie laat geen grid toe en de meeste snelwegensystemen zijn ingericht op de behoeften van een eigen land. Daardoor krijg je systemen dat onbelangrijke wegen een E-nummer hebben, en binnen een land belangrijke wegen geen E-nummer hebben. In de Verenigde Staten werkt een landelijk wegnummeringssyteem voor snelwegen ook niet, want er is zo'n 25.000 kilometer snelweg dat geen Interstate nummer heeft...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [TERN] nieuw Europees lettertype + pictogrammen

Bericht door Vinny » za 10 okt 2009, 10:47

Het is een uitdaging, geen onmogelijkheid. :!:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [TERN] nieuw Europees lettertype + pictogrammen

Bericht door Palance » za 10 okt 2009, 10:57

Er zijn teveel wegen in de EU om een simpel wegnummeringssyteem te bedenken. Je kan de A1 bijvoorbeeld maar 1 keer uitgeven. Dan moet je teruggrijpen op Spaanse systemen, waarbij de Nederladnse A1 NL-1 (of NL-A1) zou gaan krijgen. Dan krijg je wel hele volle borden.

Ook is het aantal nummers in de E-nummering bij lange na niet toereikend.

Maar het zou inderdaad een uitdaging zijn.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [TERN] nieuw Europees lettertype + pictogrammen

Bericht door mavas » za 10 okt 2009, 12:59

Vinny schreef:Zelf zou ik overigens niet het lettertype standaardiseren, maar de achtergrondkleur van snelwegbewegwijzering, en wellicht dat het tijd wordt voor een Europees wegnummeringssysteem. Je zou het huidige E-route grid als uitgangspunt kunnen nemen.
Op zich vind ik wel een goed plan. Ik ben alleen benieuwd of het ook in elk land toepasbaar is, want is het in Duitsland wel toepasbaar met hoge snelheden, of op Redesign-borden?
Zouden we dan ook eindelijk van Redesign af zijn?!?! :D

Daarnaast vind ik standaardisatie van E-nummers helemaal niks. Doe mij dan maar liever standaardisatie van de kleuren in bewegwijzering, waar in ieder geval de kleuren wit-op-blauw en zwart-op-geel terugkomen, dat is voor kleurenblinden het beste leesbaar.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [TERN] nieuw Europees lettertype + pictogrammen

Bericht door SnarfFlevoland » za 10 okt 2009, 16:07

Prima lettertype dat TERN. :) Het is naar mijn mening in ieder geval beter als het huidige Nederlandse. Het heeft eigenlijk wel wat weg van DIN, als je goed kijkt...
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [TERN] nieuw Europees lettertype + pictogrammen

Bericht door Willem » za 10 okt 2009, 16:53

En wie gaat de kosten van het vervangen van alle bestaande borden betalen? Het kan natuurlijk op het moment dat een bord aan het einde van z'n levensduur is, maar dan duurt het jaren voor alles vervangen is.

Het lettertype is maar een detail om te standaardiseren. Beter is het om tegelijk de rest van de lay-out en kleuren in heel Europa te standaardiseren. Maar waarom moet dit eigenlijk perse? Iemand raakt heus niet in de war door het huidige verschil in lettertypes enz.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [TERN] nieuw Europees lettertype + pictogrammen

Bericht door Vinny » za 10 okt 2009, 17:06

Nou ik zou zeggen: Lettertype standariseren zou voor mij op de allerlaatste plaats staan.
Ik zou de achtergrondkleur van de bewegwijzering eerder willen standariseren. Of - als een integraal Europees wegnummeringssysteem te hoog gegrepen is - een standarisatie doorvoeren in wegnummerschildjes en -prefixen ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ties
autoweg
Berichten: 1287
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 17:38

Re: [TERN] nieuw Europees lettertype + pictogrammen

Bericht door Ties » za 10 okt 2009, 18:20

SnarfFlevoland schreef:Prima lettertype dat TERN. :) Het is naar mijn mening in ieder geval beter als het huidige Nederlandse. Het heeft eigenlijk wel wat weg van DIN, als je goed kijkt...
Ik vind dat het wel wat lijkt op Tiresias (en dan vooral de kapitalen). Nou vond ik Tiresias in Almelo redelijk leesbaar, maar zeker niet beter dan Anwb-Ee.
Of ik het ook prima vind kan ik niet beoordelen voor ik het een keer in real-life en met 120 heb gezien, maar de beeldschermversie hier geeft mij niet zoveel hoop.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [TERN] nieuw Europees lettertype + pictogrammen

Bericht door Vinny » za 10 okt 2009, 19:14

Je zit natuurlijk wel met een dillema: je kunt een lettertype ontwikkelen dat volledig schreefloos is, maar hierdoor worden de individuele letters minder herkenbaar. Dat is voor binnenlands gebruik niet zo erg: de meeste mensen lezen woorden in zijn geheel; maar internationaal gezien is dat even anders. De talen in Europa zijn zo divers dat veel plaatsnamen letter-voor-letter gelezen wordt door buitenlanders (onbewust). Dan kan het belangrijk zijn dat de verschillen tussen de letters herkenbaar worden door het gebruik van de schreef, ondanks dat het iets minder snel leesbaar is aan het woordbeeld.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [TERN] nieuw Europees lettertype + pictogrammen

Bericht door Kaaiman » za 10 okt 2009, 19:49

Ik zou de r toch echt schreefloos maken. Die letter wordt er i.t.t. de i en j bepaald niet herkenbaarder op. Voor de i en de j valt nog wat te zeggen wegens verwarring met de l.

Ik zou wel eens TERN op een NBA-bord willen zien. Wellicht voorkomt het een hele hoop af-
brekingen bij lan-
ge plaats-
namen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: [TERN] nieuw Europees lettertype + pictogrammen

Bericht door Wimpie24 » zo 11 okt 2009, 14:41

Ik zou het wel zien zitten als nieuw lettertype voor België. Misschien kan Europa eerst hier aan het experimenteren gaan?
Het lettertype lijkt een beetje op SNV en daarom zou het een goede opvolger zijn.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [TERN] nieuw Europees lettertype + pictogrammen

Bericht door Snelwegfreak » zo 11 okt 2009, 14:44

Nou sorry dat ik het zeg Willem, maar TERN lijkt toch alles behalve op SNV...

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: [TERN] nieuw Europees lettertype + pictogrammen

Bericht door Via » do 15 okt 2009, 16:09

Het lettertype standaardiseren heeft geen enkel nut, pictogrammen en dergelijke wel. Buiten dat vind ik het helemaal geen mooi lettertype voor op de bewegwijzering, doe dan maar liever Clearview.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [TERN] nieuw Europees lettertype + pictogrammen

Bericht door Chris » za 23 jan 2010, 11:28

De eerste TERN-borden in Oostenrijk:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Euregio
geband
Berichten: 962
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 10:12
Locatie: Overijssel/ Den Haag

Re: [TERN] nieuw Europees lettertype + pictogrammen

Bericht door Euregio » za 23 jan 2010, 11:59

Heel duidelijk is het niet, naar mijn idee.

Ik hoop dat Nederland gewoon het lettertype behoud, wat ze nu heeft.
Anders hebben we NBA. bebording, en de oude doorelkaar. En dan ook nog is de lettertype's..

Gr.

Plaats reactie