Spits-, plus- en bufferstroken

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Spits-, plus- en bufferstroken

Bericht door Via » do 23 jun 2005, 21:43

Apart topic om te discussieren over spits-, plus- en bufferstroken.

Ik vind die hele stroken om het bestaand asfalt te benutten wel leuk, maar ik denk dat het geen langetermijnoplossing is. Helaas wordt er hier veel te veel op korte termijn gedacht. Bovendien vind ik het ook niet goed dat bij spitsstroken de vluchtstrook verdwenen is. Dat is toch een essentieel onderdeel van een snelweg. Ik geef dus liever de voorkeur aan een echte verbreding met een vluchtstrook.

Wat vindt jij? :)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » do 23 jun 2005, 21:47

Plusstroken vind ik niets, je kan ze alleen benutten op drukke momenten, anders heb je niets aan het asfalt omdat er maar 100 gereden mag worden. Ook veel te smal, en een halfslachtige oplossing. Nog erger is de Spitsstrook. De vluchtstrook is heel belangrijk, ook voor het wegbeeld, maar het meest voor de veiligheid natuurlijk. In heel dichtbebouwde stedelijke gebieden is de spitsstrook wel wat, maar dan als gewone rijbaan ipv vluchtstrook, omdat daar dan geen plaats voor is. Zoals in tunnels.
Nee, ik vind het maar halfslachtige oplossingen, en vooral TIJDELIJK, als aanloop naar een definitieve verbreding!

Wat is een bufferstrook precies?

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » do 23 jun 2005, 22:17

Ik zie liever een verbrede weg dan een tijdelijke extra strook.
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » do 23 jun 2005, 22:26

Uit procedurele overwegingen kan ik de spits-, plus- en bufferstroken goed begrijpen. Onder het motto: "beter iets dan niets doen", wordt er tenminste nog wat aan de doorstroming gedaan.

Van de 3 typen stroken vind ik de plusstrook de minst zinvolle: altijd een snelheidsbeperking (ook in gesloten toestand), versmalde rijstroken (ook buiten de spits) en een vluchtstrook die eigenlijk ook al te smal is voor hulpdiensten en bergingsvoertuigen om er gemakkelijk langs te gaan. Vergeet niet, dat op plusstrookwegvakken het verkeer in de rechter rijstrook bijna helemaal op de rechter streep rijdt, en dat hierdoor het profiel van vrije ruimte op de vluchtstrook danig beperkt is.

Bufferstroken en spitsstroken zijn feitelijk hetzelfde, zij het dat bij een bufferstrook geen vrije afwikkeling aan het uiteinde is, maar dat het verkeer daar weer vaak moet invoegen. Bufferstroken zijn een geod middel om een file in te dikken qua lengte, zodat andere verkeersstromen niet nodeloos gehinderd worden.

Van al deze maatregelen bevalt de spitsstrook me nog het beste, mede omdat het buiten de spits een vrijwel normaal wegbeeld oplevert zonder nodeloos verlaagde maximumsnelheid. Met de nodige vluchthavens en camerabewaking is de veiligheid immers goed geregeld.

Wat blijft is dat dit soort maatregelen nu ook als lange-termijnsituateis gaan ontstaan, en dat is intrinsiek fout. Als tijdelijke maatregel, vooruitlopend op een definitieve verbreding vind ik het allemaal prima, maar als eindsituatie moet je eigenlijk dit soort toestanden niet willen.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » vr 24 jun 2005, 9:55

Klopt helemaal, René. Die spits-, plus- en bufferstroken zijn m.i. wel een oplossing op korte termijn, maar een normale verbreding van de weg is veel beter. Die stroken zijn lapmiddelen.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 24 jun 2005, 11:29

En ik las gisteren pas in de Autoweek het tweede deel van het filebestrijdingsplan (leesmap he :P) met als bron Autosnelwegen.nl.

Daar stond ook iets in over de carpoolstrook van mevrouw Maij-Weggen, die wel op een heel duur fiasco uitdraaide. Ook typisch dat op die strook jarenlang is gerekend en onderzocht, en dat het besluit om hem om te bouwen tot wisselstrook op een middagje is gebeurd nog meer soelaas biedt. Er stond ook dat een wisselstrook een heel goed middel is om files te verminderen. Waarom wordt dat niet vaker toegepast dan?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 24 jun 2005, 11:59

Ik heb zelf het 2e deel niet gelzen - ik ben geen abonnee op Auto-week.

Even voor alle duidelijkheid:
Frank Jacobs van AutoWeek mag dan wel contact met mij hebben gehad, wat hij mogelijk schrijft over de totstandkoming van bv. de wisselstrook is volledig voor zijn eigen rekening. Hij heeft mijn site gebruikt als bron - ik heb zelf geen toespelingen gedaan.

Frank_NL
stadsweg
Berichten: 468
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 13:47
Locatie: Maastricht

Bericht door Frank_NL » vr 01 jul 2005, 20:33

filebestrijdingsplan
Wat een air in een land waar net 1% van de gemeenten enige faciliteiten heeft voor lifters!

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » za 24 sep 2005, 21:21

Ik haal even dit topic weer op. Op de website van Rijkswaterstaat staat te lezen waar de nieuwe spitsstroken komen.

http://www.rijkswaterstaat.nl/spitsstroken/

(Klik op het kaartje van Nederland.) En nu maar hopen dat ze ook geopend mogen worden, als ze zijn aangelegd. Nu heb je bijvoorbeeld op de A1 de bizarre situatie dat de spitsstrook tussen Hoevelaken en Barneveld niet geopend mag worden als er ellenlange files staan.

Overigens valt op deze site te lezen, dat de A12 ten oosten van Utrecht grootschalig onderhanden wordt genomen met extra spitsstroken EN rijstroken. Ben benieuwd wat dat gaat worden.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » za 24 sep 2005, 22:50

Frits schreef:Overigens valt op deze site te lezen, dat de A12 ten oosten van Utrecht grootschalig onderhanden wordt genomen met extra spitsstroken EN rijstroken. Ben benieuwd wat dat gaat worden.
Als ik het goed heb:

Lunetten - Bunnik: 2x4
Bunnik - Driebergen: 2x3 plus spitsstrook
Driebergen - Maarsbergen: 2x2 plus spitsstrook

Als alles goed gaat, gaat eind volgend jaar de schop de grond in.

bas1984
autoweg
Berichten: 1233
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:15
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Re: Spits-, plus- en bufferstroken

Bericht door bas1984 » za 24 sep 2005, 23:11

ViaHaaren schreef:Apart topic om te discussieren over spits-, plus- en bufferstroken.

Ik vind die hele stroken om het bestaand asfalt te benutten wel leuk, maar ik denk dat het geen langetermijnoplossing is. Helaas wordt er hier veel te veel op korte termijn gedacht. Bovendien vind ik het ook niet goed dat bij spitsstroken de vluchtstrook verdwenen is. Dat is toch een essentieel onderdeel van een snelweg. Ik geef dus liever de voorkeur aan een echte verbreding met een vluchtstrook.

Wat vindt jij? :)
Helemaal mee eens. Kijk maar naar de Ring van Eindhoven. Daar hebben ze nu spitsstroken. De weg is er erg smal door geworden, geen vluchtstrook meer en met veel vrachtverkeer is het daar niet prettig rijden.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » zo 25 sep 2005, 10:54

Waarom nou op zoveel plaatsen nog spitsstroken gepland? Ik kan al wel wat locaties noemen waar ze er voorlopig nog niet liggen. Denk aan de A2 Den Bosch - Eindhoven. :roll:

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Bericht door Willem » zo 25 sep 2005, 15:04

Uieindelijk kun je er beter een echte rijstrook van maken. Met spitsstroken wordt het er niet duidelijker op, zeker niet door de markering.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » zo 25 sep 2005, 15:20

Ik ben in principe vóór spitsstroken. Ze zorgen voor een betere benutting van de weg. Zolang ze maar als TIJDELIJK middel wordt gebruikt. Als voorbereiding voor een verbreding van de weg.
Met spitsstroken wordt het er niet duidelijker op, zeker niet door de markering.
Marking is idd niet echt duidelijk. Maar van de andere kant zijn op die plaatsen toch (vrijwel?) altijd matrixborden. Een groene pijl of een rood kruis, hoe duidelijk wil je het hebben?

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » zo 25 sep 2005, 15:29

Willem schreef:Uieindelijk kun je er beter een echte rijstrook van maken. Met spitsstroken wordt het er niet duidelijker op, zeker niet door de markering.
Ik dacht dat spitsstroken niet meer werden aangeduid met een onderbroken vluchtstrooklijn, maar met een ononderbroken lijn. Alleen nog mbv matrixborden en bestemmingsborden. Ook het bord "spitsstrook open" lijkt me duidelijk genoeg ;)

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Bericht door Willem » zo 25 sep 2005, 15:35

Toch zie je nog vaak dat mensen alleen de "echte" rijstroken blijven gebruiken.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » zo 25 sep 2005, 16:15

Precies, als tijdelijke maatregel zijn ze goed, maar er kleven ook nogal wat nadelen aan. Zoals een mindere bereikbaarheid voor hulpdiensten.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » zo 25 sep 2005, 16:20

Spits-, plus-, bufferstroken: allemaal lapmiddelen. Een gewone verbreding heeft mijn voorkeur.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » zo 25 sep 2005, 17:05

Hier een foto van de aanleg van de spitsstrook op de A1:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » zo 25 sep 2005, 17:12

Frits schreef:Hier een foto van de aanleg van de spitsstrook op de A1:

http://www.xs4all.nl/~fnieuwen/pic/temp ... ook-a1.jpg
Ze zijn aan de linkerkant van de weg bezig. Is dit geen plusstrook?

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » zo 25 sep 2005, 19:05

Hoeft niet, lag de spitsstrook op de Randweg ook niet aan de linkerkant?

hurricane
verkeersader
Berichten: 941
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 19:57

Bericht door hurricane » zo 25 sep 2005, 21:16

De A1 krijt plusstroken, die aan de linkerkant van de weg liggen.

Gebruikersavatar
Tiesje
stadsweg
Berichten: 331
Lid geworden op: za 20 aug 2005, 21:20
Locatie: Tilburg

Re: Spits-, plus- en bufferstroken

Bericht door Tiesje » wo 28 sep 2005, 23:29

ViaHaaren:
Apart topic om te discussieren over spits-, plus- en bufferstroken.

Ik vind die hele stroken om het bestaand asfalt te benutten wel leuk, maar ik denk dat het geen langetermijnoplossing is. Helaas wordt er hier veel te veel op korte termijn gedacht. Bovendien vind ik het ook niet goed dat bij spitsstroken de vluchtstrook verdwenen is. Dat is toch een essentieel onderdeel van een snelweg. Ik geef dus liever de voorkeur aan een echte verbreding met een vluchtstrook.

Wat vindt jij?

Bas1984:
Helemaal mee eens. Kijk maar naar de Ring van Eindhoven. Daar hebben ze nu spitsstroken. De weg is er erg smal door geworden, geen vluchtstrook meer en met veel vrachtverkeer is het daar niet prettig rijden.

Ik:
De weg lijkt natuurlijk wel smaller zo, maar bekijk het is van de andere kant. Als die spitsstroken niet aangelegd zouden zijn, stonden er nu iedere dag (lange) files. Nu kan er vaak (redelijk) doorgereden worden. Het scheelt natuurlijk veel, 2 of 3 rijstroken. Denk daar ook aan.

Gebruikersavatar
Tiesje
stadsweg
Berichten: 331
Lid geworden op: za 20 aug 2005, 21:20
Locatie: Tilburg

Bericht door Tiesje » wo 28 sep 2005, 23:34

Chrizz:
Ze zijn aan de linkerkant van de weg bezig. Is dit geen plusstrook?

Ik:
Op de spitsstroken-site van Rijkswaterstaat heb ik gelezen dat in haar beleid altijd gesproken wordt over spitsstroken. Dit om het duidelijk te houden. Dus spitsstroken kun je zien als een algemene term en daaronder vallen dan plusstroken, bufferstroken enz. (zo heb ik het begrepen).

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » do 29 sep 2005, 7:31

@ Tiesje: Lees het berricht van hurricane eens een paar regels omhoog ;)
hurricane schreef:De A1 krijt plusstroken, die aan de linkerkant van de weg liggen.

hurricane
verkeersader
Berichten: 941
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 19:57

Bericht door hurricane » do 29 sep 2005, 16:20

Hierbij ter verduidelijking een link over de Plusstroken op de A1:

http://www.rws.nl/rws/dut/rijkswega1/ba ... index.html

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Bericht door Peter » do 29 sep 2005, 18:09

Spitsstroken zijn een prima alternatief (wat mij betreft ook permanent) voor wegen waar niet simpel een strookje asfalt kan worden gelegd naast de baan (dus veel kunstwerken of bebouwingsobstakels). Spits of plusstroken op de A28 tussen Zwolle en Meppel zijn dan ook kul, want er zijn nauwelijks kunstwerken, maar de Ijsselbrug leent zich wel voor zo'n variant. Er valt dan welliswaar een strook weg voor hulpdiensten bij spitsstroken, maar die strook is er ook niet op andere wegen, waar minstens evenveel ongelukken gebeuren.

Plusstroken vind ik wat minder, maar geeft minder conflicten met op-en afritten (het probleem met spitsstroken volgens mij).

Bij echte files in de avondspits maak ikzelf graag gebruik van de buffelstroken (die naar een wegrestaurant of frieterie leiden :P ). Die liggen er al heel lang overigens .....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

DjIdee
autoweg
Berichten: 2395
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Bericht door DjIdee » do 29 sep 2005, 19:03

naar wat ik trouwens begrepen heb, is dat spits/plus stroken ook versneld door de diverse procedures geloodst kunnen worden, maar dat na een paar jaar, dat extra metertje voor 3+3 bv er zonder enige vorm van procedures (of ook weer versneld) ernaast geplakt kan worden. Maar verificatie heb ik niet (wel gevraagd aan vakdocent en rws gestalked)

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » do 29 sep 2005, 19:27

Peter schreef:Spitsstroken zijn een prima alternatief (wat mij betreft ook permanent) voor wegen waar niet simpel een strookje asfalt kan worden gelegd naast de baan (dus veel kunstwerken of bebouwingsobstakels). Spits of plusstroken op de A28 tussen Zwolle en Meppel zijn dan ook kul, want er zijn nauwelijks kunstwerken, maar de Ijsselbrug leent zich wel voor zo'n variant. Er valt dan welliswaar een strook weg voor hulpdiensten bij spitsstroken, maar die strook is er ook niet op andere wegen, waar minstens evenveel ongelukken gebeuren.

Plusstroken vind ik wat minder, maar geeft minder conflicten met op-en afritten (het probleem met spitsstroken volgens mij).

Bij echte files in de avondspits maak ikzelf graag gebruik van de buffelstroken (die naar een wegrestaurant of frieterie leiden :P ). Die liggen er al heel lang overigens .....
Frieterie? :P Sinds wanneer behoort Nederland tot Wallonië? :twisted:
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » zo 16 okt 2005, 15:00

Hier actuele foto's van de plusstroken op de A1:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een eindje verderop op de A1 een prachtig groen bord met de tekst: "Bermen leeg. Ruimte voor reptielen." En inderdaad worden er nu volop bomen gekapt:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie