[LV] Letland - Latvia - Latvija

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [LV] Letland - Latvia - Latvija

Bericht door Seat Ibiza » za 22 nov 2008, 11:05

^^
Ik doe dat als ik in Duitsland of Zweden rij ook en zie er het probleem niet zo van in. De wegen zijn voldoende breed, dus als de auto die je inhaalt voldoende naar rechts gaat, hoef je niet eens over de middenstreep om voorbij te gaan.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [LV] Letland - Latvia - Latvija

Bericht door marcel » za 22 nov 2008, 15:14

In Ierland zie je het ook veel:

http://picasaweb.google.com/monterie.ro ... 8190720610

Een paar jaar geleden werd aangekondigd dat 1000 km zulke wegen tot 2+1 omgebouwd zou worden, maar daar was vorig jaar nog niets van te merken.

Ik Zwitserland heb je het in feite ook op de A13, alleen is de markering anders:
http://picasaweb.google.com/monterie.ch ... 5692769106

Hier wordt expliciet vermeld dat je niet op die strook mag rijden:

http://picasaweb.google.com/monterie.ch ... 9712809570

In Polen op de DK4:

http://picasaweb.google.com/monterie.ro ... 2083655730

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [LV] Letland - Latvia - Latvija

Bericht door Vinny » za 22 nov 2008, 22:33

In Ierland en Polen zijn het onderbroken strepen, in Duitsland en Israël ononderbroken strepen. Het lijkt qua functionaliteit weinig uit te maken. Vroeger had je in Nederland trouwens ook van dergelijke wegen, maar waren het meer 'halve vluchtstroken'. Ik herinner me ze op de autoweg tussen Almere Oostvaarders en Lelystad-Haven (langs het natuurgebied en het IJsselmeer).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [LV] Letland - Latvia - Latvija

Bericht door Coen Tunnel » za 22 nov 2008, 23:45

De N33 tussen Assen-Zuid en VP Gieten is ook dusdanig breed dat deze halve vluchtstroken kent: foto.

De voormalige E8 (nu N344) tussen Voorthuizen en Apeldoorn heeft ze ook gehad. Is al een tijd geleden dat ik er ben geweest, maar volgens mij is die weg nog steeds behoorlijk breed.

De N701 tussen Almere en Lelystad (Oostvaardersdijk) is helaas Duurzaam Verminkt. Vluchtstroken/uitwijkstroken zijn daar niet meer.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [LV] Letland - Latvia - Latvija

Bericht door Seat Ibiza » wo 25 feb 2009, 14:34

Afgelopen weekend in Riga geweest. Niet zelf gereden, maar wel wat vreemde verkeerssituaties gezien! Bijvoorbeeld dit kruispunt dat met verkeerslichten beveiligd is. De voorrangsweg buigt van west naar noord af. Het vreemde is dat, als je vanuit het westen komt, je een verkeerslicht ziet met een (zwarte) pijl rechtdoor en links daarnaast een lantaarn met een pijl naar links die groen kan aangeven. Een oranje en rode pijl voor links ontbreken dus. Nu is het echter zo dat verkeer dat linksaf slaat moet wachten op die groene pijl, terwijl het licht voor rechtdoor wel op groen staat! Erg vreemd en verwarrend dat er dus geen rood licht voor linksaf getoond wordt in zo'n situatie. Ben blij dat ik niet zelf reed daar, wat ik was gegarandeerd doorgereden bij groen licht voor rechtdoor...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [LV] Letland - Latvia - Latvija

Bericht door Chris » za 09 mei 2009, 9:49

In Letland bouwen ze dan wel weinig snelwegen, veel steden krijgen wel ongelijkvloerse kruisingen:
Afbeelding

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [LV] Letland - Latvia - Latvija

Bericht door Seat Ibiza » za 09 mei 2009, 11:58

^^
Toch is het verkeer in Riga structureel een puinhoop; de capaciteit van de bruggen is ontoereikend, dus er staat een groot deel van de dag files voor, op en achter de bruggen...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [LV] Letland - Latvia - Latvija

Bericht door Chris » za 09 mei 2009, 12:00

Ze bouwen nu ook een zuidelijke ringweg, die in elk geval het doorgaande verkeer uit de stad moet halen. Het wordt volgens mij geen echte snelweg, maar wel 2x2 en ongelijkvloers.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [LV] Letland - Latvia - Latvija

Bericht door Chris » di 16 jun 2009, 14:24

Werkzaamheden voor ongelijkvloerse knooppunten in de A6 in Riga
SPOILER: TOON

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [LV] Letland - Latvia - Latvija

Bericht door Willem » di 16 jun 2009, 21:00

Chris schreef:
Afbeelding
Aan dit bord is de Russische invloed duidelijk te zien.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [LV] Letland - Latvia - Latvija

Bericht door Snelwegfreak » wo 17 jun 2009, 8:01

Afbeelding

Dit is nét Nederland! :schrikreactie:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [LV] Letland - Latvia - Latvija

Bericht door Palance » wo 17 jun 2009, 8:13

Want? Ik zie een bushalte met bijbehorende markering die je in Nederland écht niet tegenkomt.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [LV] Letland - Latvia - Latvija

Bericht door Snelwegfreak » wo 17 jun 2009, 17:25

Nee oke, maar wel soortgelijke 1-3 markering op weg, 3-1 markering, blokmarkering en RVV-borden :P
Misschien wel wat vergezocht hoor ;)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [LV] Letland - Latvia - Latvija

Bericht door Chris » di 14 jul 2009, 20:10

Mooie fotoserie uit Letland. Hoofdwegennet lijkt prima in orde daar.
SPOILER: TOON

RipleyLV schreef:A7/E67 Iecava - Grenctāle

Pictures of "Via Baltica" Iecava-Grenctāle (Lithuanian border) 40 km long section.
Afbeelding

Approaching crossing with A7 in Iecava. I drove from Jelgava using regional road P93.
Afbeelding

Turning right.
Afbeelding

Joined A7, notice that E67 sign is missing.
Afbeelding

Road is wide here, to be precise 11,0 m.
Afbeelding

Distance sign.
Afbeelding

Road becomes narrow here.
Afbeelding

Afbeelding

Approaching crossing with regional road P94 to Jelgava. :)
Afbeelding

Road becomes wide again.
Afbeelding

Parking -->.
Afbeelding

Approaching crossing with P87 to Aizkraukle.
Afbeelding

Bauska deserve a bypass. 4-laned section starts.
Afbeelding

Mēmele river.
Afbeelding

Old town.
Afbeelding

On a roundabout, 4-laned section ends here.
Afbeelding

We go forward.
Afbeelding

Polish trucker.
Afbeelding

Bauska ends.
Afbeelding

Afbeelding

Paneveža (Panevėžys in Lith.) signed.
Afbeelding

Border crossing - 10 km.
Afbeelding

Grenstāle. :rofl:
Afbeelding

Borderland.
Afbeelding

Last crossing before the border.
Afbeelding

1+4. :naughty:
Afbeelding

LV/LT border Grenctāle-Saločai.
Afbeelding

Sveiki atvykę į Lietuva. ;)
Afbeelding

roebftb
stadsweg
Berichten: 284
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 23:00

Re: [LV] Letland - Latvia - Latvija

Bericht door roebftb » zo 13 sep 2009, 0:12

Riga ziet erg leuk uit.
Ik vrees dat mijn volgende roadtrip deze kant uit zal gaan! De Baltische staten zien er erg aantrekkelijk uit.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [LV] Letland - Latvia - Latvija

Bericht door Snelwegenkenner » wo 30 sep 2009, 17:57

Oei, dat gedeelte had wel een snelweg moeten zijn. Tussen Riga en Vilnius/Kaunas. een belangrijke verbinding, ook door naar Polen, West Europa en Wit Rusland. :idea:

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [LV] Letland - Latvia - Latvija

Bericht door Kaaiman » vr 02 okt 2009, 18:33

^^ Mwah, ik zie nauwelijks auto's in de fotoserie. Of achter de fotografeerauto moet al een enorme file staan... :lol:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [LV] Letland - Latvia - Latvija

Bericht door Snelwegenkenner » vr 02 okt 2009, 23:17

Vreemd eigenlijk, of pakt iedereen de trein of het vliegtuig?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [LV] Letland - Latvia - Latvija

Bericht door Chris » vr 02 okt 2009, 23:19

In Letland wonen maar 2.200.000 mensen, waarvan 713.000 in Riga. De rest van het land is dus dunbevolkt, dus weinig verkeer. Daardoor kunnen snelwegen ook niet echt uit. Letland en Estland kiezen voor gelijkvloerse 2x2 of semi-snelwegen, terwijl Litouwen het enigste land is dat echt voor snelwegen is gegaan.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [LV] Letland - Latvia - Latvija

Bericht door duikgek89 » za 03 okt 2009, 10:34

Misschien komt het met een aantal jaar in Letland en Estland ook nog wel. Voor nu lijkt dat nog niet nodig, hoogstens bij de hoofdsteden iets eerder een paar kleine stukjes.

1+1 wegen met weinig verkeer, rotondes, verkeerslichten en bebouwde kommen kunnen ook goed opschieten. Als het een goede overzichtelijke weg is kun je op zo'n rustige weg rustig 100 a 110 rijden of iets dergelijks en dan schiet je ook goed op hoor.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [LV] Letland - Latvia - Latvija

Bericht door Rene » za 03 okt 2009, 19:06

Toch zal er ooit wel een keer een doorgaande snelweg komen tussen Warschau en Tallinn, wellicht zelfs tot Sint Petersburg.
Dat het nog wel heel wat jaartjes zal duren, dat denk ik ook wel. Maar soms kan het ook snel gaan.
In Polen was in de jaren '90 de voortgang op snelwegengebied nul komma nul. In de afgelopen 5 jaar gaat het plotseling met sprongen vooruit, zelfs in regio's waar je je afvraagt of de AADT de eerstkomende 25 jaar de 25.000 zal overschrijden.
En in Zweden heeft het dunbevolkte gebied er ook voor gezorgd dat een directe snelweg naar Stockholm lang uitbleef.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [LV] Letland - Latvia - Latvija

Bericht door Chris » za 03 okt 2009, 19:08

Het probleem van zowel Letland en Litouwen is dat de belangrijkste assen oost-west lopen, en niet via de Via Baltica. Ik zie een snelweg vanaf de Poolse grens via Riga naar Tallinn ook wel komen, maar dat zal best een tijd gaan gebeuren. In Letland lijkt de meeste prioriteit te gaan naar Riga. Daar bouwen ze nu een netwerk van stedelijke expresswegen.

roebftb
stadsweg
Berichten: 284
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 23:00

Re: [LV] Letland - Latvia - Latvija

Bericht door roebftb » vr 16 okt 2009, 12:43

Chris schreef:Het probleem van zowel Letland en Litouwen is dat de belangrijkste assen oost-west lopen, en niet via de Via Baltica. Ik zie een snelweg vanaf de Poolse grens via Riga naar Tallinn ook wel komen, maar dat zal best een tijd gaan gebeuren. In Letland lijkt de meeste prioriteit te gaan naar Riga. Daar bouwen ze nu een netwerk van stedelijke expresswegen.
Ik denk dat in deze landen een goede noord zuid verbinding, zeg Helsinki - Polen, een economische boost kan geven.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [LV] Letland - Latvia - Latvija

Bericht door Coen Tunnel » do 22 okt 2009, 22:01

Snelwegenkenner schreef:Vreemd eigenlijk, of pakt iedereen de trein of het vliegtuig?
De bus is voor middellange en langere afstanden het populairste vervoermiddel. Het treinverkeer in de Baltische staten, en vooral tussen de landen onderling, is dramatisch. Van Polen naar Litouwen één trein per dag: Warschau-Sestokai, aldaar aansluiting naar naar/van Vilnius. Van Litouwen naar Letland ook één trein per dag: de nachttrein Vilnius-Daugavpils-Rezekne-Sint Petersburg. De rechtstreeske treinen van Vilnius naar Riga rijden niet meer, in plaats daarvan tientallen bussen per dag. Van Letland naar Estland rijden drie stoptreintjes dagelijks van Riga naar Valga, aldaar vooral slechte aansluitingen op stoptreintjes naar Tallinn.

En nog niet zo lang geleden reden er over deze trajecten gewoon doorgaande internationale (nacht)treinen. Wél hebben alle Baltische staten minimaal één trein per dag naar Moskou, Riga en Vilnius bovendien naar Sint Petersburg. Vilnius heeft daarnaast over het spoor ook goede verbindingen met Minsk en Kaliningrad. Maar naar Polen rijdt slechts een boemeltje. Blijkbaar wil de EU hier niet in het spoorverkeer investeren.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [LV] Letland - Latvia - Latvija

Bericht door Chris » do 22 okt 2009, 22:05

Blijkbaar wil de EU hier niet in het spoorverkeer investeren.
Ik heb sowieso het idee dat spoor duidelijk een lagere prioriteit krijg in de nieuwere EU landen. Er wordt wel gemoderniseerd, maar niet op zo'n grote schaal als het wegennet. Volgens mij richt de EU zich meer op de snelle spoorverbindingen in zuid/west Europa. Op zich ook wel terecht, als er één tak van transport snel groeit in de nieuwere EU landen, dan is het wel automobiliteit. Autobezit wordt daar net zo gemeengoed als bij ons.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [LV] Letland - Latvia - Latvija

Bericht door Rene » do 22 okt 2009, 22:11

Ik denk dat de Baltische staten voor de EU alleen interessant zijn als EU-vervoerders er beter gebruik van kunnen maken.
In gewoon Nederlands: omsporen naar normaalspoor.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [LV] Letland - Latvia - Latvija

Bericht door Coen Tunnel » do 22 okt 2009, 22:41

Chris schreef:Ik heb sowieso het idee dat spoor duidelijk een lagere prioriteit krijg in de nieuwere EU landen.
Ook in oudere EU-landen zoals Griekenland. Worden spoorlijnen voor miljoenen gemoderniseerd, met een ombouw naar normaalspoor, laten de Grieken als de spoorlijn klaar is er geen treinen over rijden... :kwaad:

Overigens wordt er in Roemenië wel veel geld gestoken in modernisering van het materieel en versnelling van de verbindingen.
Rene schreef:Ik denk dat de Baltische staten voor de EU alleen interessant zijn als EU-vervoerders er beter gebruik van kunnen maken.
In gewoon Nederlands: omsporen naar normaalspoor.
Voor het reizigersvervoer is er een moderne omspoorinstallatie à la Talgo (zoals op de grens Frankrijk-Spanje), die echter niet gebruikt wordt. Voor goederenvervoer is er een klassieke omspoorinstallatie en een spoorferry Saßnitz-Mukran - Klaipeda. De andere spoorbreedte is voor de Iberische landen ook geen grote belemmering in het spoorverkeer met de rest van de EU.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [LV] Letland - Latvia - Latvija

Bericht door Chris » za 12 dec 2009, 10:59

Een rotonde wordt omgebouwd met fly-overs in Riga:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [LV] Letland - Latvia - Latvija

Bericht door Chris » vr 19 feb 2010, 14:59

Renders van de nieuwe brug over de Daugava in Riga. Deze brug komt aan de noordkant van Riga te liggen.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [LV] Letland - Latvia - Latvija

Bericht door Kaaiman » za 20 feb 2010, 16:38

Wow, als je het er niet bij zei, zou ik zweren dat die brug al lang in gebruik was. :o
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Plaats reactie