Oostenrijk wil snelheidslimiet van 160 km/u

Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Oostenrijk wil snelheidslimiet van 160 km/u

Bericht door Chris » do 29 sep 2005, 19:05

fok! schreef:Oostenrijk wil op sommige snelwegen een snelheidslimiet van 160 km/u gaan toestaan. Vooralsnog gaat het om drie proefstukken van 8 tot 25 km lang. Verloopt de proef succesvol dan is het de bedoeling dat de nieuwe limiet voor ongeveer 200 kilometer snelweg gaat gelden, ongeveer tien procent van het totaal aan Oostenrijkse snelweg.

"De testen zullen uitgevoerd worden op drievakswegen in beide richtingen, als de weersomstandigheden het toelaten en het verkeer vlot verloopt", meldt een woordvoerder van het ministerie van Transport. Critici denken dat de maatregel meer verkeersdoden tot gevolg gaat hebben. "Het gaat in tegen de standaardisering van 130 kilometer per uur op de autowegen in de Europese Unie", stelt Othmar Thann, directeur van een verkeersveiligheidsorganisatie. Oostenrijk stelde in 1974 de maximumsnelheid in. Vanaf dat moment mag er in het Alpenland niet harder dan 130 km/u worden gereden.
Kijk, dát zijn de berichten, ipv van die zielige 80 in Nederland :roll:

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » do 29 sep 2005, 19:11

Ben benieuwd welke wegen :)

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » do 29 sep 2005, 19:17

Ik ook. Over enkele jaren mag je daar dus 2 keer zo hard als op de nederlandse snelwegen :lol:

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » do 29 sep 2005, 19:20

Maar even serieus, dat zal dan denk ik voornamelijk op 2X3 wegen zijn. Het snelheidsverschil met het vrachtverkeer is dan wel erg groot. Dat kan dus redelijk gevaarlijk worden. Ik ben dan ook bang dat dit er niet doorheen zal komen. Maar goed, ik zal duimen :D

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » do 29 sep 2005, 19:22

Jeroentjuh16 schreef:Maar even serieus, dat zal dan denk ik voornamelijk op 2X3 wegen zijn. Het snelheidsverschil met het vrachtverkeer is dan weliswaar erg groot. Ik ben dan ook bang dat dit er niet doorheen zal komen. Maar goed, ik ga wel duimen :)
goed lezen he ;)
De testen zullen uitgevoerd worden op drievakswegen in beide richtingen, als de weersomstandigheden het toelaten en het verkeer vlot verloopt", meldt een woordvoerder van het ministerie van Transport

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » do 29 sep 2005, 19:40

De Duitsers zullen het graag horen. :D

Nee, even serieus: dit lijkt me nu toch niet zo een goed idee. Het verschil met andere landen wordt inderdaad iets te groot. Bovendien geldt op redelijk wat snelwegen 's nachts Lärmschutz, waarbij de snelheid tot 100 of soms zelfs 80 km/u beperkt wordt, en in dat geval wordt het snelheidsverschil tussen overdag en 's nachts dus te groot. Je moet het je eens inbeelden: op een bepaald uur moet iedereen plotseling van 160km/u naar 100km/u of zelfs minder. Dat kan heel gevaarlijke situaties opleveren. Bovendien moeten de invoegstroken dan ook voldoende lang zijn, zodat je voldoende snelheid kan halen om in te voegen en dat is zeker in Oostenrijk nu niet het geval. Daarbij komt nog dat de weersomstandigheden in Oostenrijk vooral in de winter van die aard zijn dat 160km/u absoluut onveilige toestanden oplevert, zelfs met zo goed onderhouden wegen zoals daar. Kortom: de periodes dat je effectief 160km/u zou kunnen rijden zullen niet echt zo lang zijn, tenzij dan misschien in het Flachland. Het lijkt me trouwens ook niet aangenaam om tegen 160km/u door het landschap daar te scheuren, daarvoor is het veel te mooi. ;) 130km/u is snel genoeg, we mogen niet klagen. Bovendien is het nog maar de vraag wat 160km/u op vlak van uitstoot gaat opleveren. Lijkt me niet gezond in een land met een nog redelijk ongerepte natuur.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15218
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » do 29 sep 2005, 21:35

Ik denk dat je gelijk hebt. Ik sta zelf een maximumsnelheid voor waar zo min mogelijk van wordt afgeweken. Sommigen willen in Nederland de A37 ook wel 160 km/h hebben. Ik niet, ik heb liever de vele 100-stukken 120, zodat er een uniforme snelheid op snelwegen is.

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » do 29 sep 2005, 22:44

Jullie zijn allemaal jakkeraars (ik ook trouwens, daar niet van). Op de plaatsen waar snelwegen in Nederland driestrooks zijn, is het verkeer doorgaans zó druk dat een dergelijke limiet überhaupt niet haalbaar is. Het schiet in ieder geval niets op. Bovendien zijn de afstanden die je op driestrookswegen in NL kunt afleggen zó kort, dat ik serieuze vraagtekens plaats bij de veronderstelde tijdswinst. Wat scheelt 5 minuten nu op 1 uur reistijd (ja, 5 minuten, duh...)?
En de snelwegen in den lande waar het dan weer wèl rustig genoeg is, zijn tweestrooks. Dus daar schiet je niks mee op.
De snelwegen in Oostenrijk zijn waarschijnlijk lange, doorgaande wegen met veel driestrooksstukken. Daar kan een dergelijke limietverhoging wel, en daar kan het ook zin hebben. In Nederland niet.
Waar ik wèl voor ben, is een snelheidsverhoging 's nachts in rustige gebieden waar weinig mensen in de buurt wonen. Ik zou er geen bezwaren tegen hebben als de A2 tussen Deil en Den Bosch op het driestrooksgedeelte 's nachts gewoon limietloos is - en er zullen vast ook wel andere stukken weg in aanmerking komen.

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » vr 30 sep 2005, 0:03

Alargule schreef:De snelwegen in Oostenrijk zijn waarschijnlijk lange, doorgaande wegen met veel driestrooksstukken. Daar kan een dergelijke limietverhoging wel, en daar kan het ook zin hebben.
In het Flachland heb je redelijk wat van die stukken ja, maar toch niet in bijvoorbeeld Tirol hoor. Bovendien krijg je dan veel te veel tempowisselingen: een driestrooksstuk met 160km/u gevolgd door een tweestrooksstuk met 130km/u en daarna weer een driestrooksstuk met 160km/u leidt tot veel variatie in snelheid, aangezien iedereen aan het einde van het eerste stuk in de remmen moet en aan het einde van het tweede stuk weer volop gas bijgeeft. Dat leidt heel gemakkelijk tot files. Bovendien levert dat veel te veel verschil op tussen de derde rijstrook en de eerste, waar meestal ongeveer 90km/u gereden wordt, vooral omwille van het vrachtverkeer.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » vr 30 sep 2005, 0:05

Ik heb volgens mij ook geen enkel Land specifiek bij naam genoemd, R4...Maar ook jij zult wel weten dat je voor die rechte stukken meer naar het vlakkere oosten moet gaan.

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » vr 30 sep 2005, 0:18

Alargule schreef:Ik heb volgens mij ook geen enkel Land specifiek bij naam genoemd, R4...Maar ook jij zult wel weten dat je voor die rechte stukken meer naar het vlakkere oosten moet gaan.
Misschien even voor de duidelijkheid ;) : ik neem Tirol hier maar als voorbeeld hoor. Het Flachland is géén Bundesland he, dat is net de naam die men in Oostenrijk geeft aan het vlakkere oosten, dus daar doelde ik reeds op en ik wou dus zeggen dat het me zelfs daar ook niet zo een goede zaak lijkt.
Naast het Flachland heb je dan uiteraard ook het Bergland, dus het bergachtige westen van het land. Beide termen hoor je wel eens in een weerbericht daar, meestal in de zin van "Im Bergland regent es, im Flachland scheint die Sonne".
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » vr 30 sep 2005, 9:11

Het idee van 160km/h is eens eerder geopperd en het ging dan vooral om de A1 richting Salzburg. Daar heb je vooral totaan het Voralpenkreuz vrij veel vlakke 2x3 stukken. Ik neem aan dat ze op de Tauernautobahn heus geen 160 zullen invoeren. Of de Rheintalautobahn, of de Inntalautobahn, of de Brennerautobahn.

Verschil met de 1e en 3e rijstrook? Ach, in Duitsland hoor je ook niet grootschalig dat het fout gaat met het snelheidsverschil, en ook niet uit Italië, waar je vaak ook 150 mag op 2x3 stukken.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » vr 30 sep 2005, 11:25

Het is niet eerder geopperd, het is pas nu opgepikt door 'de media'; ik wist door mijn aanwezigheid op andere snelwegfora al ietsje langer van de maatregel... :P

Overigens is het de bedoeling om dit alleen in te voeren op wegen met matrix-signalering waarop andere maxima kunnen worden aangegeven in geval van noodzakelijkheid (lees: weersomstandigheden, ongelukken, wegwerkzaamheden).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Bericht door Riva » vr 30 sep 2005, 11:38

Klopt, overigens dacht ik dat het idee van 150 in Italië was afgeschoten, maar ik kan het mis hebben.
Rainier

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » vr 30 sep 2005, 14:36

Vamx van 160 km/h? Absurd! :nuts:
120 / 130 is hard zat. In ons land en België vind ik 120 prima, in grotere landen zoals Frankrijk en Duitsland (langere afstanden) kan ik een Vmax van 130 km/h begrijpen en daar ben ik niet op tegen.

A35-racer
dorpsstraat
Berichten: 231
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 13:07

Bericht door A35-racer » vr 30 sep 2005, 15:05

JEZUS CHRISTUSSSSS!!!

Mensen... voor eens en altijd:

WE WONEN NIET ALLEMAAL OP EEN KLUITJE IN DE RANDSTADDD!

Hier in het oosten en in het noorden zijn zat plekken te verzinnen waar 150/160 een prima snelheid is...

Kijk, als je nog nooit buiten de randstad bent geweest... HOU DAN GEWOON JE KANUS...

Sorry voor deze lichtelijk geirriteerde reactie, maar ik word altijd zóóó moe van dat stomme gezeur dat dit landje zo klein is en dat we om de 100 meter een op/afrit hebben...

WAKE UP EN RIJ EENS WAT VERDER DAN AMERSFOORT!!!

Tabéé!

poller1
stadsweg
Berichten: 279
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 16:22

Bericht door poller1 » vr 30 sep 2005, 15:12

Uniformiteit in hele EU
---
Snelwegen :
------------
Stedelijk gebied onafhankelijk van aantal rijstroken, te bepalen ahv km/afrittenregel : 100kmh
2-vaks : 120kmh
3-of meer-vaks : 140kmh

Uitzonderingen (bv. bochtig traject,...) zo veel mogelijk beperken. Evenals lawaaibeperkingen : dat kan men anders oplossen.

Niet-snelwegen
-----------------
Historische kernen, drukke stadscentra (winkels, scholen) : 30kmh
Rest bebouwde kom : 50kmh
Buiten bebouwde kom :
1-vaks : 80kmh
2-of meer-vaks : 100kmh

autosnelwegkleur : GROEN (A-nummers aangeduid in Wit, met groene letters, E-nummers andersom)
N-Wegen : BLAUW (nummer aangeduid in Rood, met witte letters)
locale wegen : WIT (nummer aangeduid in Geel, met zwarte lettes)

ik zeg maar wat ;)

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » vr 30 sep 2005, 15:22

A35-racer schreef: WAKE UP EN RIJ EENS WAT VERDER DAN AMERSFOORT!!!
Dat doen we nu al, maak je geen zorgen. ;-)
Het heeft wat mij betreft hier zelfs niets te maken met afstanden tussen afritten, maar gewoon met het feit dat 160km/u gewoonweg te snel is. Mijn maximum zou 140km/u zijn. Mensen moeten eens beseffen dat snelwegen er zijn voor snel verkeer, maar niet om aan 160km/u over te gaan racen. Je reactiesnelheid bij dergelijke snelheden is veel te traag en de remafstand die daaruit volgt bijgevolg veel langer dan de remafstand bij 130km/u, je zou er nog van verschieten. Bovendien krijg je meer en meer een tunnelzicht, naarmate je snelheid toeneemt, je verliest met andere woorden het overzicht op de weg, en dat leidt tot heel gevaarlijke toestanden. Met andere woorden: het is dus niet omdat een snelweg er misschien uitziet alsof je er 160km/u "zou kunnen" over rijden, dat het daarom veilig en aangewezen is om het dan ook maar te doen. ;)
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza » vr 30 sep 2005, 15:25

Een simpele tegenvraag luidt dan:
Waarom zijn de Duitse snelwegen dan NIET buitengewoon onveilig?

poller1
stadsweg
Berichten: 279
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 16:22

Bericht door poller1 » vr 30 sep 2005, 15:32

Seat Ibiza schreef:Een simpele tegenvraag luidt dan:
Waarom zijn de Duitse snelwegen dan NIET buitengewoon onveilig?
Kunt je ook afvragen hoe veilig ze zouden zijn als er wél beperking op 140kmh zou zijn he...

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » vr 30 sep 2005, 15:33

In Duitsland gebeuren er niet zoveel ongelukken als in andere landen, dat klopt, maar de ongelukken die er dan wel gebeuren zijn over het algemeen stukken zwaarder dan de ongelukken in andere landen en dat komt door de snelheid. Bovendien zal het je ook al wel opgevallen zijn dat de Duitsers de laatste jaren op redelijk wat stukken snelweg de maximumsnelheid ook beginnen te beperken. ;) Er is ook een verschil in mentaliteit he: de Duitsers zijn die snelheden gewoon en ze slagen er in -op enkele onnozelaars na natuurlijk- om redelijk gedisciplineerd te rijden. Je hebt dan ook veel minder accordeonbewegingen, waarbij het verkeer achtereenvolgens vertraagt, versnelt en dan weer vertraagt. Het probleem zit hem dan meestal ook niet bij de Duitsers zelf, maar bij buitenlanders die over hun snelwegen rijden, die snelheden niet gewend zijn en bovenal vaak niet gedisciplineerd rijden. Duitsers zien Belgen en Nederlanders dan ook niet zo graag op hun snelwegen, omdat wij voor hun de risicochauffeurs zijn. Het is niets voor niets dat relatief gezien de ongevalcijfers tijdens vakantieperiodes in Duitsland iets hoger liggen, omdat er dan veel meer toeristen op de weg zijn daar.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Matt
verkeersader
Berichten: 575
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 16:39
Locatie: Nuth

Bericht door Matt » vr 30 sep 2005, 15:47

Hajo schreef:Vamx van 160 km/h? Absurd! :nuts:
120 / 130 is hard zat. In ons land en België vind ik 120 prima, in grotere landen zoals Frankrijk en Duitsland (langere afstanden) kan ik een Vmax van 130 km/h begrijpen en daar ben ik niet op tegen.
Ik vind dat helemaal niet zo absurd snel. Het hangt helemaal af van de weg en de drukte. Gisteren ben ik van Dresden naar huis gereden. Tussen Dresden en Eisenach is het helemaal niet druk en op de vernieuwde stukken met 3 rijstroken kun je op de middelste baan lekker kilometers maken met 160 kmh. Af en toe moet je dan naar links omdat er een vrachtwagen of een langzame personenwagen gaat inhalen. Wel goed uitkijken voor het naar links gaan, daar wordt nl. nog sneller dan 160 kmh gereden.
Fahrn, fahrn, fahrn, auf der Autobahn...

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » vr 30 sep 2005, 17:04

@ A35-racer:
Het gaat om de verkeersveiligheid, nergens anders om. Daarom ben ik voorstander van een Vmax van 120/130 maximaal. Sneller is wegens de drukte én verkeersveiligheid absurd, ongeacht het tijdstip van de dag of nacht en óók buiten de Randstad!

Duitsland:
heeft een traditie van "freie Fahrt für freie Bürger". Ook bij je rijopleiding wordt aandacht geschonken aan de hoge snelheden waarmee op Duitse Autobahnen gereden wordt. Men is het daar dus gewend, dat blijkt ook uit het feit dat Duitsers op de autosnelweg beter anticiperen en uitkijken dan buitenlanders. Dat verklaard de (schijn)veiligheid van de Duitse Autobahn want, zoals R4 terecht opmerkt, ongevallen op de Duitse Autobahn zijn vaak zwaarder en hebben ernstiger consequenties dan elders. Ook is het zo dat op veel stukken toch een Vmax is ingesteld wegens een gevaarlijke situatie (bergaf bijvoorbeeld, "lärmschutz" (geluidsoverlast) etc.) Ik zou een Vmax op de Duitse Autobahn dan ook toejuichen: 130.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » vr 30 sep 2005, 17:16

Hajo schreef:@ A35-racer:
Het gaat om de verkeersveiligheid, nergens anders om. Daarom ben ik voorstander van een Vmax van 120/130 maximaal. Sneller is wegens de drukte én verkeersveiligheid absurd, ongeacht het tijdstip van de dag of nacht en óók buiten de Randstad!

... Ik zou een Vmax op de Duitse Autobahn dan ook toejuichen: 130.
Die kant gaat het toch wel op. 130 is een mooie snelheid :D

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » vr 30 sep 2005, 17:53

Ik zou zelf geen probleem hebben met een maximumsnelheid van 160. Het is nu al zo dat als je 120 op de linkerrijstrook rijdt er al snel iemand achter zit die sneller wil. In Duitsland kan het ook, dus ik zie niet in waarom het in Nederland niet kan.

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » vr 30 sep 2005, 17:55

A35-racer schreef:JEZUS CHRISTUSSSSS!!!

Mensen... voor eens en altijd:

WE WONEN NIET ALLEMAAL OP EEN KLUITJE IN DE RANDSTADDD!

Hier in het oosten en in het noorden zijn zat plekken te verzinnen waar 150/160 een prima snelheid is...

Kijk, als je nog nooit buiten de randstad bent geweest... HOU DAN GEWOON JE KANUS...

Sorry voor deze lichtelijk geirriteerde reactie, maar ik word altijd zóóó moe van dat stomme gezeur dat dit landje zo klein is en dat we om de 100 meter een op/afrit hebben...

WAKE UP EN RIJ EENS WAT VERDER DAN AMERSFOORT!!!

Tabéé!
Tsja, ook al zo'n jakkeraar. Je naam zegt het al. Als je nu eerst even gelezen had vóór je grote toeter open te trekken, had je kunnen lezen dat ik in principe voorstander ben op rustige, lange stukken weg in NL de maximumsnelheid variabel te verhogen - bijvoorbeeld 's nachts, als een hoge snelheid minder risico met zich meebrengt dan op drukke momenten.
Maar een veel belangrijker argument tegen een hoge snelheid hebben anderen hier al aangebracht: 160 kmh is té hard om nog op tijd op noodsituaties te kunnen reageren. Hajo heeft daar (ex-)beroepshalve als geen ander ervaring mee. En in Duitsland is men hoge snelheden gewoon meer gewend, en geeft men snellere automobilisten ook alle ruimte. In NL gaan ze op het laatste moment nog ff inhalen, of snellere automobilisten juist in de weg zitten. Willen we in NL überhaupt een hogere limiet hebben, dan zullen we de daarbijbehorende mentaliteitsverandering er al vanaf dag één tijdens de rijlessen in moeten brengen.
En trouwens: ik kom vaak zat buiten de Randstad. Ik heb namelijk 20 jaar lang in Eindhoven gewoond. Kom bij mij dus niet zeiken dat ik wat vaker 'voorbij' Amersfoort moet rijden... :roll:

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » vr 30 sep 2005, 17:59

Frits schreef:Ik zou zelf geen probleem hebben met een maximumsnelheid van 160. Het is nu al zo dat als je 120 op de linkerrijstrook rijdt er al snel iemand achter zit die sneller wil. In Duitsland kan het ook, dus ik zie niet in waarom het in Nederland niet kan.
Sneller wil, ja, dat kan, maar hij moet zich ook maar aan het reglement houden he, dat is dus zeker geen reden om toe te geven aan die persoon achter jou en zeker niet om de maximumsnelheid naar 160 op te trekken. 130 zou wel nog kunnen, aangezien de meesten toch ongeveer die snelheid rijden.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » vr 30 sep 2005, 18:06

Natuurlijk: iedereen moet zich gewoon aan de regels houden, maar ik probeer maar aan te geven dat toch voor veel mensen de limiet van 120 aan de lage kant is.

Hieronder een foto van de A7 bij de grensovergang Nieuweschans. Ik zou niet weten waarom daar de maximumsnelheid niet naar 160 kan worden opgetrokken.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15218
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 30 sep 2005, 18:10

Ik heb liever dat hij daar 120 blijft, en dan al die 100- en zelfs 80-stukken ook 120 worden. Veel beter. :D

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » vr 30 sep 2005, 18:11

Ik wel. Tweebaans, dus een veel te groot verschil met langzaam verkeer op de rechterbaan. Er hoeft er maar eentje niet op te letten en naar links te komen, en je bent de sigaar. Overkwam me laatst in Duitsland, waar ik 160 reed (he, wat toevallig) op de linkerbaan en één of andere idioot invoegde met 80, en een ander meteen wilde gaan inhalen. 't Is dat ik een claxon had, snel reageerde en hij gelukkig rechtsbleef, maar met remmen had ik geen kans gemaakt (en ik kon nergens heen, behalve de vangrail links of de berm rechts). Kortom: 160 in NL? Niet doen.
En Frits: even een vraagje: behoor jij tot het type automobilist dat mijn binnenspiegel volledig bezet houdt als het niet snel genoeg gaat? Ik hoop van niet...

Plaats reactie