Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door vynkce » do 22 okt 2009, 16:01

Op de site van het Vlaams Verkeerscentrum staan twee kaartjes (2009) waarop weergegeven wordt op welke plaatsen er vrijwel dagelijks structurele files voorkomen.

Ochtendspits:
Afbeelding
http://www.verkeerscentrum.be/verkeersi ... 2009_O.pdf

Avondspits:
Afbeelding
http://www.verkeerscentrum.be/verkeersi ... 2009_A.pdf

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Willem » do 22 okt 2009, 19:49

De dagelijkse file op de E314 voor Leuven had ik niet verwacht. De weg leek mij altijd vrij rustig, maar dat was buiten de spitsuren.
De E19 tussen Antwerpen en Brussel valt qua dagelijkse files reuze mee, zeker als je het bekijkt in verhouding tot de belangrijke functie van die weg als verbinding tussen de twee grootste steden van Belgie.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Wimpie24 » do 22 okt 2009, 23:26

Op dat eerste stuk van de E314 liggen de afritten dicht achter elkaar en dat creëert heel wat gewring met verkeer dat Leuven uit wil.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Ali
stadsweg
Berichten: 359
Lid geworden op: di 31 mei 2005, 16:28

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Ali » vr 23 okt 2009, 0:25

Wimpie24 schreef:Op dat eerste stuk van de E314 liggen de afritten dicht achter elkaar en dat creëert heel wat gewring met verkeer dat Leuven uit wil.
dat valt reuzemee hoor dat gewring. files worden veroorzaakt doordat ter hoogte van Herent zeer véél verkeer Leuven verlaat richting Hageland en Limburg. Tijdens de avondspits kan de e314 al dat verkeer niet aan, omdat deze al verzadigd is met het pendelverkeer uit Brussel. S morgens daarentegen raakt de e314 verzadigd in Aarschot, daar komen er 10 000 voertuigen bij de 25 000 voertuigen komende van Limburg waardoor dit stuk verzadigd raakt. als het hier nog niet verzadigd raakt dan gebeurt dat wel in Holsbeek of aan het viaduct ...


Interessant zou zijn om ook de kaarten van 2008 bij te plaatsen dan kan men direct enkele zaken constateren, zoals files in het Gentse die vroeger niet voorkwamen. Sommige semi-structurele files mis ik hierop zoals ^

avondspits:
e313 file tot Herentals-West ri. Hasselt
e19 file Mechelen-noord - Rumst ri. Antwerpen

ochtendspits:

Caesar
stadsweg
Berichten: 492
Lid geworden op: do 05 feb 2009, 9:42
Locatie: Merksplas

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Caesar » vr 23 okt 2009, 8:54

Wat mij opvalt is dat op de E17 in de richting van Antwerpen voor de Kennedytunnel zowel 's morgens als 's avonds structurele files staan, terwijl dat op de meeste andere plaatsen toch van rijrichting verandert 's morgens en 's avonds.

wooter
dorpsstraat
Berichten: 247
Lid geworden op: ma 15 okt 2007, 21:08

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door wooter » vr 23 okt 2009, 16:44

Ali, helemaal mis!

's ochtends:
  • Verkeer op de E314 wil de afritten in Leuven nemen, wat vertraging geeft op de afritten Herent en Winksele, waar ook verkeer de snelweg wil oprijden. Vooral verkeer dat in Winksele eraf wil moet worstelen met verkeer dat in Herent erop rijdt;
  • Vervolgens raakt het verkeer vertraagd tot op het viaduct van Wilsele, waarbij het verkeer dat in Wilsele wil oprijden moet invoegen met doorgaand verkeer dat moet vertragen en wil afrijden in Herent. De snelheid zakt tot 80-90 km/u en iedereen rijdt kort op elkaar;
  • Dit accordeoneffect slaat terug naar de oprit in Holsbeek, waar zoveel verkeer invoegt in golven, zodat het doorgaand verkeer op de rechter rijstrook E314 moet afremmen, en/of uitwijkt naar de linker rijstrook waardoor daar nog hardere remacties ontstaan. De snelheid kan van 90 km/u hier terugvallen tot stilstand.
  • En deze remacties zorgen dan voor de file die zo snel reikt tot Aarschot, waar het effect nog versterkt wordt door invoegend verkeer in Aarschot. In Aarschot staat het daarom vaak gewoonweg stil, en dijen de remacties vaak nog uit tot de oprit Tielt-Winge.
's avonds:
  • Verkeer in Aarschot vertraagt om in Aarschot af te rijden. Dit zorgt voor remacties;
  • Hetzelfde gebeurt in Holsbeek, maar met groter effect, waardoor verkeer tussen Wilsele en Holsbeek vaak erg hard moet remmen
  • In Wilsele rijdt ook wat verkeer op, dat de remacties net achter de bocht na het viaduct in Wilsele nog wat harder maakt, waardoor het verkeer op het viaduct ook vrij hard de remmen in moet
  • Deze vertragingen zorgen dan voor stilstand ter hoogte van Herent, als in Herent ook nog eens golven van verkeer de E314 willen oprijden.
  • Dezelfde golven rijden ook nog eens in Winksele op, om het fileeffect te versterken.
  • En vervolgens staat tussen Herent en de aansluiting met de E40 accordeonfiles. Zelden verder op de E40, want daar rijdt veel verkeer gewoon rechtdoor als ze zien dat de E314 stil staat, om in Haasrode af te rijden en binnendoor thuis te raken.
Daaruit denk ik dat de ochtendfile aanzienlijk ingekort kan worden als de E314 rond Leuven drie rijvakken krijgt (maar dan ontstaat er een file met de aansluiting met de E40), en de avondfile veel vlotter zal verlopen als het stuk Winksele-Aarschot drie rijvakken krijgt.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Wimpie24 » vr 23 okt 2009, 17:37

Ik denk dat van die drie rijvakken technisch wel mogelijk moet zijn. Het vernieuwde stuk voor Aarschot ziet er namelijk breed genoeg uit voor een 3e vak.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Ali
stadsweg
Berichten: 359
Lid geworden op: di 31 mei 2005, 16:28

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Ali » za 24 okt 2009, 23:05

@wooter:
Ik vind het bizar dat je zegt dat ik het helemaal mis heb terwijl hetgene je zegt aansluit bij hetgene ik zeg. er is geen probleem met de verschillende afritten van Leuven, daarmee bedoel ik afrit met de N2(Winksele), Gasthuisberg of de afrit Leuven-Centrum. De grootste knelpunten zijn Herent en Wilsele waar teveel verkeer op of afrijdt en de 2x2 rijstroken op het viaduct dit niet kunnen slikken. Een 2x3 rijstroken heeft alleen zin als ook het viaduct 2x3 rijstroken krijgt, anders gebeurt er niets, files worden misschien korter maar duurtijd blijft gelijk.
Het probleem van file door remacties tijdens avondspits klopt, vanaf Aarschot richting Limburg valt dat weg.

Ik blijf me één grote vraag stellen, hoewel dit nix met de situatie te Leuven te maken heeft. De E313 heeft elke dag files aan het knooppunt Lummen omdat dat verkeer de E314 niet conflictvrij op kan. De dag dat het knooppunt klaar is en het verkeer vlot kan doorstromen, vraag ik me af of die toevloeg van de E313 komende van ANtwerpen niet het verkeer op de E314 zal gaan doen ophouden, waar dat nu niet gebeurd omdat het op de rotonde wordt opgehouden. Ik houd mijn hart vast omdat de E314 lichtjes helt en na de oprit direct een smalle brug volgt over het Albertkanaal richting Genk zonder pechstrook.

poller1
stadsweg
Berichten: 278
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 16:22

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door poller1 » di 27 okt 2009, 11:17

Wat me opvalt is dat van Brussel NAAR Antwerpen je 's morgens noch 's ochtends noch 's avonds file hebt richting Antwerpen dus.

Misschien dankzij de 'fatsoenlijke' capaciteit? Of rijdt er echt zoveel minder volk vanuit Mechelen/Brussel naar Antwerpen 's morgens, dan vanuit de Kempen?

Mikhail
expressweg
Berichten: 3256
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Mikhail » di 27 okt 2009, 11:38

^^
De capaciteit van voertuigen Brussel-Mechelen-Antwerpen moet je toch niet onderschatten! Er zijn vanaf Kontich 4 rijstroken, en dat neemt een hele grote druk weg daar (heb er vroeger gewoond/gependeld en nooit veel files beleefd).

Wat mij opvalt is de het verkeer van en naar Brussel zich al een heel eind voor Brussel vastrijdt. De ring dient verbetert te worden omdat het de capaciteit niet meer aankan zowel 'smorgens als 'savonds! Het beste in dit geval: de oude plannen boven halen om de E314 in zijn oorspronkelijk plan te verbinden via de E19 Mechelen-Zuid tot aan de E40 te Aalst, maar dat droomscenario ligt al voor decennia in de ijskast...
****

wooter
dorpsstraat
Berichten: 247
Lid geworden op: ma 15 okt 2007, 21:08

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door wooter » wo 28 okt 2009, 14:02

Ali schreef:@wooter:
Ik vind het bizar dat je zegt dat ik het helemaal mis heb terwijl hetgene je zegt aansluit bij hetgene ik zeg.
Jij duidt de conflicten aan die de file in stand houden. Ik duid de conflicten aan die de file doen ontstaan. Het heeft geen zin om tussen Tielt en Aarschot drie rijstroken aan te leggen, als het verkeer pas vanaf Aarschot stil staat. Als je daarentegen vanaf Aarschot tot de aansluiting met de E40 drie rijstroken aanhoudt (en volgens mij kan je probleemloos de eigenlijke aansluiting met 2 rijstroken volhouden, maar laat de volle lijn verdwijnen die het verkeer van de E314 tegenhoudt omdat vrachtwagens van de E40 naar rechts manoevreren), zal je minder filevorming krijgen op de E314.

De problemen in Heverlee op de E40 kan je vermijden door de aansluiting E40-R0 te verbeteren. Alles gaat in Heverlee vlot, totdat de eerste schokgolf van Sterrebeek of Bertem deze versmalling raakt, en dan strekt deze file uit tot Haasrode. De enige reden waarom deze file niet langer wordt, is omdat het verkeer op de E40 pas druk wordt vanaf Tienen, en vanaf Luik tot in Tienen absoluut rustig is.

Het is net alsof heel Brussel gebouwd wordt door aannemersbedrijven in Limburg...

Mexxodus
dorpsstraat
Berichten: 191
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 0:11
Locatie: Mechelen

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Mexxodus » di 03 nov 2009, 10:42

Waar ligt eigenlijk de verklaring voor die structurele files bij knooppunt Merelbeke?

Ik ben zelf daar eens gepasseerd (tijdens spitsuur 's avonds) en merkte dat er al voor Merelbeke voertuigen rechts gingen voorsorteren en de afrit zelf stond toen al vol voertuigen met auto's en vrachtwagens die van de rechterrijstrook van de E40 zich daar nog eens tussen probeerden te wringen. De R4 lijkt me niet zo'n drukke snelweg of zorgt een conflictsituatie daar voor een terugslag op de E40?

Herinner me wel dat de afrit richting Gent en de oprit richting Brussel op de pechstrook liggen en vrij kort zijn (ervoor of erna ligt wel een smalle brug op de E40). Trouwens de afrit richting Brugge aan het knooppunt van Zwijnaarde vind ik ook vrij kort (al ligt die wel op deels op een verbrede brug).

Caesar
stadsweg
Berichten: 492
Lid geworden op: do 05 feb 2009, 9:42
Locatie: Merksplas

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Caesar » di 03 nov 2009, 13:07

^^ daar staat een flitspaal :mrgreen:

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Wimpie24 » di 03 nov 2009, 15:31

Op de E314 vlotte het verkeer in de daluren ook altijd goed door tot Leuven, sinds ze die Felice-Flitspaal hebben gezet aan de afrit Holsbeek is dat 1 lange rembeweging die daar gebeurd, de remsporen op het wegdek tonen aan dat het niet enkel bij remmen blijft. Maar ongevallen door flitspalen, daar mag niet van geproken worden blijkbaar.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Tommy
autoweg
Berichten: 1972
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Tommy » wo 15 sep 2010, 19:53

Vaak ook structureel problemen 's avonds op de E40 richting Brugge, ter hoogte van Aalter...

De structurele files 's avonds op de E40 tussen Zwijnaarde en Merelbeke zijn te wijten aan de missing link van de R4 naast de Ringvaart:
Iedereen die wil doorsteken moet langs de Expo of de N60 de E40 op. De Expo (+Kortrijksestnwg) heeft er véél te korte oprijstrook! En de N60 heeft op/afrit samen met de E17.
Dit, samen met de flitpaal aan de E40 Zwijnaarde en het oprijdend verkeer van de E17 zorgen voor rem-reflexen
Ook is de bocht voor het verkeer dat de R4 terug op wil een veel te korte...

Zie google maps :)
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Gebruikersavatar
Jump
autoweg
Berichten: 1181
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 17:36
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Jump » wo 15 sep 2010, 20:22

^^
Bedoel je de oprit van de R4 als je van uit Brussel komt? Die is in het voorjaar vernieuwd en ruimer gemaakt.

Tommy
autoweg
Berichten: 1972
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Tommy » do 16 sep 2010, 11:35

Jump schreef:^^
Bedoel je de oprit van de R4 als je van uit Brussel komt? Die is in het voorjaar vernieuwd en ruimer gemaakt.
Beetje rare vraag, want zo is de missing link er niet ;)

Dus E40, vanuit Oostende/Brugge/Zwijnaarde.

De andere kant is inderdaad heraangelegd, maar niet zó veel verbeterd hoor.
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Caesar
stadsweg
Berichten: 492
Lid geworden op: do 05 feb 2009, 9:42
Locatie: Merksplas

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Caesar » do 16 sep 2010, 14:23

^^ idd die is niet zoveel beter.
Ik vraag me af waarom ze al die kosten gedaan hebben. Ik had verwacht dat ze die scherpe bocht weg zouden werken. Maar die is er in feite nog steeds.

Tommy
autoweg
Berichten: 1972
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Tommy » ma 27 sep 2010, 10:52

En eigenlijk de oprit vanuit Gent Centrum, dus de B401 naar Zwijnaarde toe staat bij iedere avondspits te schuiven...
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Wimpie24 » ma 27 sep 2010, 11:27

Op zondag is er in de avond tussen 5 en 7 tegenwoordig altijd systematische filevorming op de E314 ter hoogte van Aarschot in de richting van Leuven.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Snelwegenkenner » ma 27 sep 2010, 17:38

Ik heb bij Gent ook wel eens stevig in de file gestaan op de E40, maar blijkbaar staat die er niet bij...
Op de E40 en de E17 hoop ik op paralelrijbanen bij die stad..

wooter
dorpsstraat
Berichten: 247
Lid geworden op: ma 15 okt 2007, 21:08

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door wooter » ma 11 okt 2010, 14:20

Wimpie24 schreef:Op zondag is er in de avond tussen 5 en 7 tegenwoordig altijd systematische filevorming op de E314 ter hoogte van Aarschot in de richting van Leuven.
Kotstudenten op weg naar hun kot?

Ali
stadsweg
Berichten: 359
Lid geworden op: di 31 mei 2005, 16:28

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Ali » vr 15 okt 2010, 22:58

tegenwoordig duiken er ook zondagfiles op op de E313 tussen Herentals en Ranst of zelfs Antwerpen-Oost, alsook op de Brusselse ring vooral tussen de E40-west en de A12 alsook tussen de E19 noord en E40 oost en bij het Tervurentunnel

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Chris » vr 15 okt 2010, 23:04

Dat is ook een trend die je in Nederland ziet, op zondag zijn de intensiteiten op autosnelwegen niet zo heel veel lager meer dan doordeweeks, waardoor zondag 's avonds nog files ontstaan wanneer veel mensen van sociaal-recreatieve bezoekjes teruggaan naar huis. In landen als Denemarken is het verkeer op zondagen buiten de grote steden zelfs drukker dan doordeweeks.

Dexy
verkeersader
Berichten: 500
Lid geworden op: wo 16 apr 2008, 18:23
Locatie: Duivendrecht

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Dexy » za 04 dec 2010, 0:03

Er moet hoognodig wat gebeuren met het Belgische snelwegennet! Ik denk dat de snelwegen in de Vlaamse Ruit over een paar jaar helemaal dichtgeslibd zijn, als er nu niet snel iets gebeurt. Hier enkele afbeeldingen hoe ik het Belgische wegennet het liefst zie:

Afbeelding

Afbeelding

* Verlenging N74 tot de E314
* Aanleg 2x2-snelweg van E19 Kontich naar E314 Leuven
* E314: Uitbreiding Leuven-Noord - Knooppunt E40 naar 2x3
* Aanleg 2x2-autoweg tussen Knooppunt E40/E314 Leuven en A7/E19 Nivelles
* Aanleg 2x2-snelweg tussen E313 bij Hasselt en E42 bij Huy
* Verlenging A19 naar Veurne
* Aanleg 2x2-autoweg tussen Gent en Zelzate
* Verlenging R2 naar de E17 bij Sint-Niklaas

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Snelwegenkenner » za 04 dec 2010, 0:17

^^ Ik vind jouw plan nogal overdreven. Wel zie ik heil in meer 2+1 verbindingen in Vlaanderen tussen middelgrote steden. Ook zie ik de toch wel belangrijke E34 tussen Brugge en Zelzate niet in jouw lijstje voorkomen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Coen Tunnel » za 04 dec 2010, 0:59

De wegen van Hasselt naar Hoei en van Leuven naar Nijvel lijken me nogal overdreven. Er is vrij weinig verkeer dat de grenzen tussen Vlaanderen en Wallonië overschrijdt. Daarnaast zie ik ook niet in welke wegen, behalve de N80, door de snelweg van Hasselt naar Hoei ontlast zullen worden. Hetzelfde met de weg van Leuven naar Nijvel: juist alles in dat hele gebied (Leuven, Waver, Louvain-la-Neuve, Nijvel) is gericht op Brussel. Die weg zal dus ook nauwelijks andere wegen ontlasten, en van Leuven naar Nijvel is het over die nieuwe autoweg langer dan over de E40, R0 en E19.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Vinny » za 04 dec 2010, 8:08

Merk op dat tussen Hasselt en Sint Truiden al een prima Expressweg ligt. Daar hoeft geen snelweg naast.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Wimpie24 » za 04 dec 2010, 11:34

Bovendien is men al bezig met het verlengen van de autosnelweg N74 tot aan de E314. Daar komt een knooppunt waarvoor men onlangs de parallelbanen al heeft aangelegd.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door sirdanilot » zo 05 dec 2010, 0:29

* Aanleg 2x2-autoweg tussen Gent en Zelzate
Autowegen bestaan niet in België (de borden met autootjes die je heel af en toe ziet geven aan dat er geen langzaamverkeer mag rijden). Maar er liggen al maar liefst 2 expresswegen (volledig 2x2) tussen Gent en Zelzate ! Ik zou dus meer heil zien in de ombouw tot autosnelweg van minstens één van die twee expresswegen, en liefst R4-oost, zodat je een doorgaande verbinding krijgt naar Nederland. De R4 west is bovendien voor een groot deel al 2x2 ongelijkvloers, maar zonder pechstroken en met krappe aansluitingen. Die ombouwen tot snelweg heeft qua capaciteit geen zin en is ook heel duur. De meeste winst valt dus in het oosten te behalen (al wordt ook de R4 west bij Evergem verbeterd, en recent zijn al een ongelijkvloerse aansluiting bij Wippelgem en een knooppunt bij Zelzate-West gerealiseerd).

Overigens kan de snelheid tussen Zelzate en Evergem wel omhoog naar 120 km/u, zoals de weg er nu bij ligt. De R4-oost is te gevaarlijk en te druk daarvoor, maar als men werk maakt van de ombouw moet ook die tot snelweg te maken zijn.

Plaats reactie