[B][A019] A19 Kortrijk - Ieper

Bespreek hier alles over de Belgische autosnelwegen.

Moderator: Moderatoren

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

[B][A019] A19 Kortrijk - Ieper

Bericht door vynkce » vr 30 okt 2009, 20:54

Naar aanleiding van enkele zware ongevallen de laatste jaren op de A19 ijvert Vlaams parlementslid Jan Verfaillie (CD&V) nu ook (in navolging van de E40-A18) voor de aanleg van een aarden middenberm. Op de E40 tussen Jabbeke en de Franse grens heeft de aarden berm al zijn nut bewezen. Het item zal de komende weken aan bod komen in de commissie openbare werken.

De huidige middenberm:
Afbeelding

De nieuwe berm op de E40:
Afbeelding

denne007
autoweg
Berichten: 1358
Lid geworden op: ma 25 jun 2007, 19:48
Locatie: Oostende, België

Re: Ook aardenberm voor A19?

Bericht door denne007 » vr 30 okt 2009, 22:35

^^ de aarden middenberm is ook een zegen in het donker. Het stopt het licht van de tegenliggers.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Ook aardenberm voor A19?

Bericht door Willem » vr 30 okt 2009, 22:48

En het ziet er door de begroeing groen uit, in tegenstelling tot vangrails.

Pete
stadsweg
Berichten: 314
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 18:58
Locatie: Wetteren

Re: Ook aardenberm voor A19?

Bericht door Pete » za 31 okt 2009, 11:01

Een goede zaak, die verhoogde middenberm. Daar is geen twijfel over mogelijk.

Maar de wegbeheerder mag wel eens wat vangrails gaan plaatsen ter hoogte van de vaste constructies en diepe grachten links en rechts van de rijweg... :neenee:

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Ook aardenberm voor A19?

Bericht door Mandelsoft » za 31 okt 2009, 13:38

Ook een ding dat direct opvalt: een Belgische snelweg zonder wegverlichting. Heel apart. ;)

Ik vind die aarden middenberm toch beter staan dan eentje met betonnen barrieres of vangrails.
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Ook aardenberm voor A19?

Bericht door Palance » za 31 okt 2009, 17:02

Mandelsoft schreef:Ook een ding dat direct opvalt: een Belgische snelweg zonder wegverlichting. Heel apart. ;)
Dat valt best mee hoor, er zijn meer stukken. Zoals de A8/E429 Doornik-Brussel en de A18/E40 Oostende-Frankrijk.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: Ook aardenberm voor A19?

Bericht door tompie » zo 01 nov 2009, 15:11

^^ ook de A17/E403 heeft enkel maar verlichting ter hoogte van de op en afritten
belgie is zo slecht nog niet

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Ook aardenberm voor A19?

Bericht door Willem » zo 01 nov 2009, 15:41

En laten we de E42 tussen Spa en de Duitse grens niet vergeten.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Ook aardenberm voor A19?

Bericht door vynkce » vr 27 nov 2009, 8:09

Afgelopen nacht zijn bij een ongeval waar een wagen door de middenberm ging 3 doden gevallen.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Ook aardenberm voor A19?

Bericht door vynkce » di 01 dec 2009, 11:11

De Redactie 01-12-2009 schreef:Aarden berm langs autoweg A19 Kortrijk-Ieper

Volgend jaar komt er een aarden middenberm langs de autoweg A19 Kortrijk-Ieper, over een afstand van ruim 20 km.
Vorige week vielen drie doden bij een ongeval op de A19 nadat een autobestuurder door de middenberm was gereden. Maar de beslissing voor de aanleg van de berm was al voor het ongeval genomen, zegt het kabinet van minister van Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V).
Openbare Werken wil trouwens nog meer van die bermen aanleggen, onder meer op de autoweg tussen Kortrijk en Brugge. Een proefproject tussen Veurne en Jabbeke haalt namelijk goede resultaten. Sinds daar een aarden berm ligt, zijn er geen dodelijke ongevallen meer gebeurd.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Ook aardenberm voor A19?

Bericht door Pino » di 01 dec 2009, 11:20

Willem schreef:En laten we de E42 tussen Spa en de Duitse grens niet vergeten.
Pas over de E411 gereden en op een groot stuk in de provincie Namur (wellicht zelfs de gehele passage van de provincie?) stond de verlichting uit. Direct bij het passeren van het provinciebord van de provincie Luxembourg ging de verlichting weer aan.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Ook aardenberm voor A19?

Bericht door Wimpie24 » di 01 dec 2009, 19:18

Het kan zijn dit in Wallonië provinciaal geregeld wordt, alhoewel ik dat een beetje erover en vooral onhandig vind.
(Het is trouwens misschien handig, om Belgische provincienamen gewoon in je eigen taal te vermelden?)
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Ook aardenberm voor A19?

Bericht door vynkce » di 01 dec 2009, 19:20

^^ Nu ook niet overdrijven he :kwaad:

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Ook aardenberm voor A19?

Bericht door Wimpie24 » di 01 dec 2009, 19:27

Ja, ok dan maar ik vind het gewoon gemakkelijker om het over bv Henegouwen te hebben dan over Hainaut. Net zoals het voor een Waal gemakkelijker is om het over La Flandre-Occidentale te hebben dan over West-Vlaanderen.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Ook aardenberm voor A19?

Bericht door Palance » di 01 dec 2009, 19:48

Dit topic wordt NIET het zoveelste Vlaanderen-Wallonië zeurtopic. Ontopic blijven aub/svp :!:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Ook aardenberm voor A19?

Bericht door vynkce » di 01 dec 2009, 20:07

Wimpie24 schreef:Ja, ok dan maar ik vind het gewoon gemakkelijker om het over bv Henegouwen te hebben dan over Hainaut.
Wat betreft Hainaut-Henegouwen, ok, maar Namen-Namur? :?

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Ook aardenberm voor A19?

Bericht door Wimpie24 » di 01 dec 2009, 20:44

Palance schreef:Dit topic wordt NIET het zoveelste Vlaanderen-Wallonië zeurtopic. Ontopic blijven aub/svp :!:
Ok, de A19 in de winter dan maar, kaarsrecht en zonder middenberm...

Afbeelding
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Ook aardenberm voor A19?

Bericht door vynkce » wo 20 jan 2010, 8:36

Het Laatste Nieuws 19-01-10 schreef:Nog dit jaar aarden berm op A19

Er komt nog dit jaar een aarden berm op de middenstrook van de A19 tussen Ieper en Menen. Dat heeft Vlaams minister van Openbare Werken Hilde Crevits geantwoord op een vraag van parlementslid Jan Verfaillie uit Veurne. De berm komt er na een reeks dodelijke ongevallen.
Eind november kwamen in Geluwe drie West-Vlamingen om het leven bij een middenbermongeval. Maanden eerder en enkele kilometer verder verongelukten in dezelfde omstandigheden drie Fransen. Telkens was een bestuurder van zijn lijn afgeweken en via de brede grasberm op de andere rijrichting terechtgekomen.
De Vlaamse regering investeert nu 1,5 miljoen euro voor de aanleg van een twintig kilometer lange aarden berm tussen kilometerpaal 3 en 23,2. Daarvoor is 180.000 ton aarde nodig. De bouwvergunning is ondertussen aangevraagd. Zodra die wordt afgeleverd, kunnen de werken starten.
Volgens Crevits staat de komst van de berm los van het laatste ongeval en werd de beslissing enkele weken daarvoor al genomen. De minister liet zich daarbij vooral inspireren door de positieve evaluatie van de aarden berm op de A18 tussen Jabbeke en Veurne. Daar vielen tussen 2005 en 2008 veertien doden bij middenbermongevallen. Sinds de komst van de berm waren er alleen nog ongevallen met lichtgewonden.

Tommy
autoweg
Berichten: 1972
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: Ook aardenberm voor A19?

Bericht door Tommy » wo 20 jan 2010, 10:44

De open vlakte is nu inderdaad niet echt veilig. Ik kom er heel vaak voorbij (paar keren per maand). Maar een aarden berm vind ik niet nodig. Waarom niet gewoon betonstenen zoals overal?

Foto is genomen ter hoogte van afrit Zonnebeke/Beselare. Kijkrichting Kortrijk.

Het zou een luxe zijn, maar tussen Kortrijk en afrit N58 (rond Menen) had ik graag een derde rijstrook gehad ook.

De volledige A19 is inderdaad onverlicht. Dit vind ik niet erg. Zo blijft ook 's nachts de aandacht scherp op de weg...
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Tommy
autoweg
Berichten: 1972
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: [B][A019] Ook aardenwal in middenberm ?

Bericht door Tommy » wo 16 feb 2011, 16:44

Men is momenteel bezig de aarde aan het aanvoeren :)
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [B][A019] Ook aardenwal in middenberm ?

Bericht door captain007 » wo 16 feb 2011, 17:15

Ik snap op zich wel waarom je hier een aardenwal in de middenberm zou willen aanbrengen. De berm ziet er erg vlak uit en ik vermoed dat auto's niet zo snel vast komen te zitten wanneer je erover heen vliegt wanneer men de macht over het stuur verliest. En dan zijn brokken snel gemaakt wanneer een auto de andere rijbaan op vliegt. Ik ken overigens in Nederland ook zulke situaties, zoals hier op de A50, maar daar is de middenberm nog een stuk breder dan op de A19 en is deze niet zo glad.

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: [B][A019] A19 Kortrijk - Ieper

Bericht door tompie » zo 20 feb 2011, 18:07

Videofragment de redactie
Bron: Krant van West-Vlaanderen
Vrijdag 18 februari 2011 om 12u47
Brug over A19 zwaar beschadigd in Zonnebeke

In Zonnebeke heeft een vrachtwagen met een kraan de onderkant van de brug over de A19 donderdagavond zwaar beschadigd. De brug moet mogelijk deels of helemaal worden afgebroken. Een ingenieur van Wegen en Verkeer komt de schade opmeten. De snelweg richting Kortrijk is afgesloten, het verkeer wordt plaatselijk omgelegd.

De vrachtwagen was via de Noorderring in Ieper de A19 in de richting van Kortrijk opgereden. Vlakbij de afrit Zonnebeke haperde de graafkraan aan de onderkant van de brug, die op verschillende plaatsen scheurde. Brokstukken vielen naar beneden en lagen over de rijweg verspreid. De vrachtwagen belandde iets verderop naast de snelweg, de graafkraan kwam op het wegdek terecht.

Snelweg afgesloten
Er vielen geen gewonden en andere voertuigen raakten niet bij het ongeval betrokken. Maar de snelweg werd in die omgeving voor alle verkeer in de richting van Kortrijk afgesloten. Ook op de brug was geen verkeer meer mogelijk.

Het verkeer dat op de A19 uit de richting van Ieper komt, moet in Zonnebeke de afrit nemen en vervolgens weer de oprit om zo door te rijden in de richting van Kortrijk.

(Belga/JG/jv)
^^
zondag 20 februari 2011 om 13u42

Deel beschadigde brug A19 afgebroken
Zonnebeke - Het hele weekend zijn de grote middelen ingezet om in Zonnebeke een deel van de brug over de A19 af te breken. De brug liep donderdagavond zware schade op. Een vrachtwagen die geladen was met een graafkraan kwam tegen de onderkant van de brug terecht. Een aantal liggers braken middendoor. Tijdens de afbraakwerken was de autosnelweg in beide richtingen afgesloten.

Volgens de aannemer zitten de werken perfect op schema. Sinds vanmiddag kan het verkeer richting Ieper alweer door en tegen morgenochtend moeten ook de rijstroken in de richting van Kortrijk weer berijdbaar zijn. Morgenvoormiddag zal ook onderzocht worden op welke manier ook weer verkeer mogelijk is over de brug, op de N37. Het zal wel zeker een half jaar duren voor de brug helemaal hersteld is.
(tn)
belgie is zo slecht nog niet

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [B][A019] A19 Kortrijk - Ieper

Bericht door Chris » zo 20 feb 2011, 19:39

Wat is de kwaliteit van dit soort bruggen? Ik heb in Nederland nog nooit gehoord dat een brug zo zwaar gehavend is dat hij afgebroken moet worden na een aanrijding...

Gebruikersavatar
Jump
autoweg
Berichten: 1181
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 17:36
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: [B][A019] A19 Kortrijk - Ieper

Bericht door Jump » zo 20 feb 2011, 19:41

Volgens mij worden ook enkel die drie of vier dwarsliggers vervangen die helemaal kapot waren door de eerste impact met de kraan. Afbreken van de brug is hier verkeerd gekozen lijkt me.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [B][A019] A19 Kortrijk - Ieper

Bericht door Rene » zo 20 feb 2011, 19:47

Bij het soortgelijke ongeval in het Rottepolderplein (NL) een jaar of 3 geleden, zijn uiteindelijk ook een paar liggers vervangen.
De kwaliteit van dat viaduct was daar goed, maar als zo'n kraan echt het viaduct vernielt tot op het niveau van de bewapening van een ligger, dan is het nogal eens onherstelbaar.

Gebruikersavatar
Jump
autoweg
Berichten: 1181
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 17:36
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: [B][A019] A19 Kortrijk - Ieper

Bericht door Jump » ma 21 feb 2011, 0:34

Hier staan trouwens wat meer foto's: http://focus-wtv.rnews.be/nl/regio/wvl/ ... 451564.htm

En twee filmpjes:
Van ongeval: http://www.focus-wtv.tv/programma/wtv/h ... r-brug-a19
Van afbraak: http://www.focus-wtv.tv/programma/wtv/d ... afgebroken

Een voordeel hebben we wel, op het einde van de A19 staat nog een niet gebruikte brug, ze kunnen misschien daar wat dwarsliggers gaan halen ;)

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [B][A019] A19 Kortrijk - Ieper

Bericht door captain007 » ma 21 feb 2011, 12:39

Chris schreef:Wat is de kwaliteit van dit soort bruggen? Ik heb in Nederland nog nooit gehoord dat een brug zo zwaar gehavend is dat hij afgebroken moet worden na een aanrijding...
In België valt het mij op dat de liggers van de oudere viaducten uit balken bestaan en dus kan zo'n kraan gemakkelijk tussen de balken doorschieten en meer schade aanrichten. In Nederland is vaak de onderkant van de liggers gelijk en heb je de grootste schade aan de zijkant van het viaduct waar een voertuig of kraan het beton raakt. Ik vermoed dus dat de kans van onherstelbare schade (in de zin van afbraak en nieuwbouw) bij aanrijdingen veel groter is bij dit soort type viaducten/bruggen dan bij andere typen.

tanaka59

Re: [B][A019] A19 Kortrijk - Ieper

Bericht door tanaka59 » do 05 mei 2011, 11:03

Hello :)

Please , do you know the number of vehicle/days on the A19 between interchange with A17 and Menen ?

Thanks :top:

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [B][A019] A19 Kortrijk - Ieper

Bericht door vynkce » do 05 mei 2011, 11:19

Afbeelding

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [B][A019] A19 Kortrijk - Ieper

Bericht door Davy » do 05 mei 2011, 11:22

^^ Ik wou net dezelfde plaatsen, maar je bent me net voor :p .


@Tanaka59:
If you look in this part of the forum:
http://www.wegenforum.nl/viewforum.php?f=242

There you see topics with the word "intensiteiten" or "intensiteitsevolutie", there you can find a lot of vehicle intensities from a lot of Belgian highways. ;)


(Mijn Engels is nu ook niet zo heel erg goed, dus het kan wel zijn dat mijn zinnetjes hier niet helemaal kloppen, maar het lijkt me begrijpelijk te zijn)

Plaats reactie