[A015] NBA: Valburg

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: NBA: A15 Valburg

Bericht door harry » ma 02 nov 2009, 12:20

**schop**

Ik zet deze foto hier maar neer. Het is op de A15 richting Nijmegen, maar nog redelijk ver ten westen van Valburg.
Ik geloof dat het bij oprit Echteld was.

Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: NBA: A15 Valburg

Bericht door waldo79 » ma 02 nov 2009, 13:12

^^Dit is bij Echteld, ja. Het bord staat er al enkele weken :idea:

Feder
verkeersader
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 26 apr 2006, 12:14
Locatie: Groningen

Re: NBA: A15 Valburg

Bericht door Feder » ma 02 nov 2009, 13:20

Moeten zowel Arnhem als Nijmegen niet onder de streep?? Je moet immers via de A325 en/of A50 ;)

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: NBA: A15 Valburg

Bericht door Pino » ma 02 nov 2009, 13:36

Voor vrijwel iedere plaats op de borden moet je een keer afslaan. Snelwegen gaan namelijk maar in een paar gevallen dwars door steden heen of eindigen in een stad. Nijmegen ligt op enige afstand van de A15, maar dat is geen reden om Nijmegen op de hele A15 maar onder de streep te zetten. De toets is wat mij betreft veel meer of je de stad Nijmegen kunt zien als een doel dat de route A15 treffend omschrijft. Bij Echteld is het antwoord op die vraag wat mij betreft een volmondig "ja": de stad is ook bij Echteld nog het hoofddoel van de route A15, een doel recht voor je. De afslag bij Valburg/Ressen is van ondergeschikt belang.

Arnhem is alweer veel meer een hoek-omdoel, al was het alleen maar omdat je het veel minder met de A15 associeert dan Nijmegen. Je zou daarom wat mij betreft een veel beter plaatje geven van het vervolg van de A15 door Nijmegen boven de streep te zetten (doel in lijn) en Arnhem eronder (kruisend doel). Helpt meteen aardig tegen die idiote fictie van een afstandenbord dat als omgeklapte weergave van de werkelijkheid. Want Arnhem en Nijmegen liggen natuurlijk niet achter elkaar.

Nog veel beter: neem nou eindelijk eens afstand van dat omklappen. Het gaat namelijk helemaal nergens over.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: NBA: A15 Valburg

Bericht door Hajo » ma 02 nov 2009, 16:47

Pino schreef:Nog veel beter: neem nou eindelijk eens afstand van dat omklappen. Het gaat namelijk helemaal nergens over.
Hear, hear! :top: Maar dat kunnen we helaas vergeten, want Duitsland doet het ook zo... :roll:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: NBA: A15 Valburg

Bericht door Palance » ma 02 nov 2009, 17:44

Ik vind het omklappen minder (lees: geheel niet) storend dan het niet-centreren van de wegnummers.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: NBA: A15 Valburg

Bericht door Pino » ma 02 nov 2009, 17:58

Dat ben ik dan weer met je eens. Maar de uitlijning van de wegnummers levert overal hetzelfde (lelijke) resultaat weer, terwijl je bij de toepassing van de omklapfictie iedere keer weer wordt geconfronteerd met een nieuw geval waar het bord alles behalve een omgeklapte versie van de werkelijkheid weergeeft.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: NBA: A15 Valburg

Bericht door Palance » ma 02 nov 2009, 18:14

Je kant niet ontkennen dat het omklapprincipe niet altijd tot problemen zorgt:

Afbeelding



;)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: NBA: A15 Valburg

Bericht door Pino » ma 02 nov 2009, 18:44

Ha ha :lol:

Overigens weet ik nog wel veel meer gevallen waar het omklapprincipe niet voor problemen zorgt, namelijk overal waar doelen precies in lijn liggen. Alleen laat het nou vaak zo zijn dat de doelen op de borden niet in lijn liggen. Dat is nu al zo (de vermelding Arnhem / Nijmegen op dit deel van de A15 staat er waarschijnlijk al sinds de opening) en met het netwerkdenken van de NBA zal het alleen maar vaker voorkomen dat de doelen van een bord niet in lijn liggen. En dan gaat dat hele omklap-idee gewoon niet meer op, waardoor de vraag blijft waar de hele exercitie (met bijbehorende inconsistentie met het bestaande systeem én het OWN) nou in hemelsnaam voor nodig was. Maar goed, die vraag heb ik al eerder opgeworpen en er is nog nooit iemand geweest die mij heeft kunnen uitleggen wat Rijkswaterstaat op dit punt nou beweegt.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: NBA: A15 Valburg

Bericht door boe! » ma 02 nov 2009, 19:15

Pino schreef:Arnhem is alweer veel meer een hoek-omdoel, al was het alleen maar omdat je het veel minder met de A15 associeert dan Nijmegen.
Arnhem is slechts één keer hoek-om en Nijmegen twee keer. Objectief gezien dus minder hoek-omdoel dan Nijmegen, maar we associeren Nijmegen meer met de A15 omdat Nijmegen nu eenmaal gebruikt wordt als einddoel. Als in een ver verleden voor Arnhem was gekozen, dan hadden we dat meer nu geassocieerd met de A15.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: NBA: A15 Valburg

Bericht door Palance » ma 02 nov 2009, 19:21

boe! schreef:
Pino schreef:Arnhem is alweer veel meer een hoek-omdoel, al was het alleen maar omdat je het veel minder met de A15 associeert dan Nijmegen.
Arnhem is slechts één keer hoek-om en Nijmegen twee keer.
Oh? Beide plaatsen zijn via 1 hoek bereikbaar (de A325).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: NBA: A15 Valburg

Bericht door boe! » ma 02 nov 2009, 19:23

Ze zijn in één hoek bereikbaar, maar Nijmegen is niet als zodanig bewegwijzerd.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: NBA: A15 Valburg

Bericht door Pino » ma 02 nov 2009, 19:54

boe! schreef:We associeren Nijmegen meer met de A15 omdat Nijmegen nu eenmaal gebruikt wordt als einddoel. Als in een ver verleden voor Arnhem was gekozen, dan hadden we dat meer nu geassocieerd met de A15.
Nijmegen heeft niet voor niets de voorkeur boven Arnhem gekregen als einddoel van de A15. "Rotterdam - Arnhem" roept namelijk potentieel verwarring op. Is dat nou de route via Utrecht of de route via Tiel? Het verwijzen naar Arnhem rondom Rotterdam roept daarom potentieel verwarring op over de route waaraan dat doel is gekoppeld. Verwijs je naar Nijmegen, dan zal niemand aan de A12 denken. Juist daarom zal dus ook voor Nijmegen als einddoel van de A15 zijn gekozen.

RW-A29
dorpsstraat
Berichten: 139
Lid geworden op: ma 23 mei 2005, 20:51

Re: NBA: A15 Valburg

Bericht door RW-A29 » ma 02 nov 2009, 23:20

Palance schreef:Ik vind het omklappen minder (lees: geheel niet) storend dan het niet-centreren van de wegnummers.
Sterker nog ik begin er zelfs al aan te wennen en vindt het natuurlijker lezen. Het klinkt gek maar ik merk dat ik tijdens het rijden bij een bewegwijzeringsbord onderaan begin met lezen. Ik vermoed dat het door de wegnummers en pijlen komt op het bord in relatie met het wegdek.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: NBA: A15 Valburg

Bericht door Pino » za 14 nov 2009, 16:48

Gisteren ook NBA gezien op Knooppunt Ressen, rijdend vanuit Valburg richting Bemmel. Geloof dat die hier nog niet eerder gemeld was. Had geen fototoestel bij me, dus geen foto's.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: NBA: A15 Valburg

Bericht door nederland24 » za 14 nov 2009, 18:13

Eigenlijk zouden ze inderdaad allebei onder de streep moeten. Al helemaal als je bedenkt, als straks de A15 compleet is, Enschede op borden zou moeten, gevolgd door Zevenaar/Doetinchem.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: NBA: A15 Valburg

Bericht door Seat Ibiza » za 14 nov 2009, 19:31

^^
Uhm, volgens mij komt er echt geen doorgetrokken A15 tot Enschede. Zelfs als de RW15 nog eens volledig tot autosnelweg wordt uitgebouwd tot daar, dan draagt deze het nummer A18...

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: NBA: A15 Valburg

Bericht door Willem » za 14 nov 2009, 22:03

Doetinchem staat nu al op knooppunt Valburg vermeld (vooral om het verkeer van de Pleijroute af te houden). Dan is het niet zo'n grote stap om die plaats iets eerder op de A15 aan te geven in het geval dat in de (verre) toekomst A15 naar de A12 is verlengd. Het blijft dan inderdaad wel een indirect doel.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: NBA: A15 Valburg

Bericht door Snelwegenkenner » za 14 nov 2009, 22:04

Het is ook volkomen onnodig om een A18 tot Enschede te bouwen, 2 plus 1, een gebieds ontsluitingsweg dus. Is ruim voldoende. Geldt trouwens ook voor de N35.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: NBA: A15 Valburg

Bericht door Pino » zo 15 nov 2009, 11:14

Willem schreef:Doetinchem staat nu al op knooppunt Valburg vermeld (vooral om het verkeer van de Pleijroute af te houden). Dan is het niet zo'n grote stap om die plaats iets eerder op de A15 aan te geven in het geval dat in de (verre) toekomst A15 naar de A12 is verlengd. Het blijft dan inderdaad wel een indirect doel.
Doetinchem is op Valburg inmiddels gedegradeerd tot een bestemming die alleen nog op een volg-bord terugkomt. In de plaats van Doetinchem is Oberhausen komen te staan, duidelijk met hetzelfde doel om verkeer van de Pleijroute af te houden (of dat soort vermeldingen nog iets waard zijn in dit tijdperk van navigatiesystemen laat ik maar even in het midden).

Voor een toekomstige verlenging van de A15 naar Zevenaar valt te verwachten dat Oberhausen hét doel achter Nijmegen wordt. Wat natuurlijk onverlet laat dat je op enig moment ook Doetinchem zult kunnen gaan vermelden. Maar of daar bij Valburg al plaats voor is? Je zit voor de A15 richting Ressen / Zevenaar al met de doelen Oberhausen, Nijmegen-Noord en Arnhem. Dan lijkt er maar weinig ruimte te zijn voor iets anders dan een vermelding op een volg-bord op het knooppunt, waarna je Doetinchem pas ná het knooppunt onder de streep zult zien verschijnen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: NBA: A15 Valburg

Bericht door Palance » ma 07 dec 2009, 9:13

Pino schreef:Gisteren ook NBA gezien op Knooppunt Ressen, rijdend vanuit Valburg richting Bemmel. Geloof dat die hier nog niet eerder gemeld was. Had geen fototoestel bij me, dus geen foto's.
Dat heb ik gisteren ook gezien. Ik had ook geen camera bij me en het weer was toch te beroerd om goede foto's te kunnen maken.

Duidelijk is het niet. Allereerst staat er Nijmegen/N325 voor rechtsaf na zoveel meter en 2 rijstroken voor rechtdoor voor Arnhem/Bemmel/A325. Bij het volgende portaal hangt een bord alleen voor Bemmel voor rechtdoor boven de linkerrijstrook en Arnhem/A325 boven de rechter. (die splitsing had natuurlijk ook meteen gekund). (allen met de welbekende vuurpijlen)
Typisch: Precies boven de A325 (tussen de afritten naar Nijmegen en naar Arnhem) hangt een vorkbord met rechtsaf Arnhem/A325 en rechtdoor Bemmel, een vreemde locatie om dat midden op een knooppunt op te hangen. Bij de lus naar Arnhem staat dan rechtdoor, behalve Bemmel, ook ineens Huissen.

Vanuit Arnhem/A325 geen NBA (wel nog altijd 's-Hertogenbosch, terwijl je daarna alleen nog Eindhoven tegenkomt).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

jan
autoweg
Berichten: 1843
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 16:11
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: NBA: A15 Valburg

Bericht door jan » ma 07 dec 2009, 21:37

Palance schreef:Duidelijk is het niet.
Klopt, ik ging daar zelfs in de fout. Ik was namelijk verrast dat het weefvak tussen de twee lussen daar is verdwenen.
Palance schreef:Vanuit Arnhem/A325 geen NBA (wel nog altijd 's-Hertogenbosch, terwijl je daarna alleen nog Eindhoven tegenkomt).
Jip, maar bij Valburg staat wel een volgbord voor 's-Hertogenbosch.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [A015] NBA: Valburg

Bericht door captain007 » ma 10 okt 2011, 18:53

Een gruwelijke schop maar wel het vermelden waard. Het vorkbord op de A15 komende vanuit Tiel richting Valburg bevat al een hele tijd wat afgeplakte delen. Hierbij het antwoord wat ik van RWS kreeg over waarom deze plakstrips nog steeds niet zijn verwijderd:
De pijlen en afstanden zijn juist afgeplakt omdat men te vroeg afslaat. De weggebruikers lezen, zoals uit klachten en monitoring is gebleken, de afstanden op de borden niet. Men ziet de tekst 'Oberhausen Apeldoorn' en de pijl rechtsaf en neemt vervolgens de eerste de beste (voor hen) verkeerde verbindingsweg. Deze situatie is overigens tijdelijk. Op dit moment wordt in verband met verbredingen van de A50 het gehele knooppunt Valburg omgebouwd waarbij de bewegwijzering definitief zal worden aangepast.
Daaruit blijkt maar weer eens dat afstandsvermeldingen niet altijd helpen. Ik denk dat het ook meespeelt dat het een tijd duurt voordat de navigatiesystemen weer up to date zijn. Een zelfde probleem als wat in Eindhoven heeft gespeeld. Daarnaast ben ik benieuwd wat er nog gaat veranderen bij de ombouw van Valburg qua bewegwijzering, omdat er op dit deel nagenoeg niets wijzigd aan de knooppuntconfiguratie.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A015] NBA: Valburg

Bericht door Pino » ma 10 okt 2011, 19:06

Ik ken alleen het niet-afgeplakte bord (hier op Streetview). Begrijp ik goed dat op dit moment de hele tweede afrit uit beeld is verdwenen? En dan nota bene omdat weggebruikers de boodschap "twee verschillende afslagen" niet oppakken?

Met name dat laatste geeft wel te denken, met name omdat dat klaverbladen zonder rangeerbaan ook elders wel voorkomen. Hoewel de situatie bij Valburg natuurlijk ook wel een beetje een bijzondere is. De enkele jaren geleden gewijzigde verkeerssituatie zit mogelijk toch bij veel mensen nog wel tussen de oren. Zodat je dus als het ware ziende blind bent: die dubbele vorkpijl is op zich duidelijk, maar mensen kijken er overheen omdat ze zoiets niets verwachten. Misschien dat dat bij klaverbladen die nooit een rangeerbaan hebben gehad dan anders ligt.

Overigens was de afstandsaanduiding van de tweede afrit al nooit het meest duidelijk zichtbare deel van het bord. Je moet het hebben van de zichtbaarheid van de twee aftakkende pijlen ...

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [A015] NBA: Valburg

Bericht door captain007 » ma 10 okt 2011, 19:11

^^ De tweede afrit is inderdaad op het vorkbord afgeplakt en beide afstandsaanduidingen op het bord.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A015] NBA: Valburg

Bericht door Pino » ma 10 okt 2011, 19:50

^^ De noodzaak van het afplakken van de afstand voor de afslag richting Venlo ontgaat me dan weer. Maar goed, enige verwarring zal het ook niet opleveren, alleen informatieverlies hoe ver weg die afslag nu precies is.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A015] NBA: Valburg

Bericht door mavas » ma 10 okt 2011, 19:50

Pino schreef:Met name dat laatste geeft wel te denken, met name omdat dat klaverbladen zonder rangeerbaan ook elders wel voorkomen. Hoewel de situatie bij Valburg natuurlijk ook wel een beetje een bijzondere is. De enkele jaren geleden gewijzigde verkeerssituatie zit mogelijk toch bij veel mensen nog wel tussen de oren. Zodat je dus als het ware ziende blind bent: die dubbele vorkpijl is op zich duidelijk, maar mensen kijken er overheen omdat ze zoiets niets verwachten. Misschien dat dat bij klaverbladen die nooit een rangeerbaan hebben gehad dan anders ligt.
Ik was hier nog nooit eerder geweest tot ik enkele jaren geleden hier reed, en zelfs ik verkeerd reed. En ik heb nooit een navigatiesysteem bij me. Ik denk dat dat komt omdat de weggebruikers een rangeerbaan verwachten die toch wel erg gebruikelijk is in Nederland, uitgezonderd in de noordelijke provincies (maar daar is het ontbreken van een rangeerbaan geen probleem door de bijzondere wegconfiguratie).
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [A015] NBA: Valburg

Bericht door jelger » ma 10 okt 2011, 20:01

ik ben daar nog nooit verkeerd gereden. Gewoon opletten.

Wat ik wel een keer verkeerd heb gedaan is bij knp Ewijk komende uit de richting A73 Nijmegen ri Arnhem gegaan, terwijl ik ri Den Bosch moest. Ik was verward door de aanwijzingen op de borden en ben pardoes ri Arnhem gegaan. Toen kon ik pas bij Heteren omdraaien (ik kon toen niet zien of ik bij Valburg op het klaverblad een 180 graden draai kon maken). Toen ik weer langs Ewijk kwam zag ik waarom ik confuus werd van de richtingaanwijzingen : de lus die ik had willen nemen (A73 --> A50 Den Bosch) was weggehaald.

Die begrijp ik nog steeds niet. (ben er ook niet aan toegekomen de verklaring te zoeken op i-net)

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [A015] NBA: Valburg

Bericht door keokiracer » ma 10 okt 2011, 20:02

^^ Verkeer in die richting wordt verwacht de A326 te nemen ri. het zuiden.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A015] NBA: Valburg

Bericht door Pino » ma 10 okt 2011, 20:04

mavas schreef:uitgezonderd in de noordelijke provincies (maar daar is het ontbreken van een rangeerbaan geen probleem door de bijzondere wegconfiguratie).
Hoe bedoel je dat? Het ontbreken van de rangeerbanen is daar voor de afwikkeling van de verkeersstromen geen probleem, maar als je op die noordelijke knooppunten de pijlen op het vorkbord niet begrijpt, rijd je toch echt verkeerd. Het zou toch knap lastig zijn als je op knooppunten als Heerenveen, Hoogeveen en Ureterp de tweede afslag van het klaverblad niet op een vorkbord neer kunt zetten, omdat anders het risico dreigt dat mensen op weg naar die tweede afslag toch de eerste afslag pakken.

Overigens: Hoogeveen met zijn pre-NBA vorkbord zou toch het bewijs moeten zijn dat mensen de boodschap van een "dubbel vorkbord" best begrijpen. Misschien hoogstens dat je het wat simpeler moeten houden: geen grotere hoeveelheden bestemmingen en twee afstandsaanduidingen. Die leiden alleen maar de aandacht af van het belangrijkste deel van de boodschap, namelijk twee afritten kort achter elkaar.

Plaats reactie