Eerste 'vrachtwagensluis' in Vlaanderen

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Pete
stadsweg
Berichten: 314
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 18:58
Locatie: Wetteren

Eerste 'vrachtwagensluis' in Vlaanderen

Bericht door Pete » do 22 okt 2009, 13:17

Vanaf 21/10/2009 wordt in Rieme (gesitueerd op het grondgebied van Ertvelde - deelgemeente van Evergem) in Oost-Vlaanderen de allereerste Belgische 'vrachtwagensluis' getest.
Ze situeert zich in de Kanaalstraat (verlengde van de Riemesteenweg), welke gelegen is tussen de R4-Jacques Paryslaan en de N474-Riemekaai.

* VRT-Deredactie dd. 21/10/2009:
Vrachtwagensluis weert sluipverkeer

In Rieme, een dorp in de Gentse kanaalzone, is vandaag -voor het eerst in ons land- een vrachtwagensluis in gebruik genomen.
De sluis moet het sluipverkeer uit de dorpskernen weren.


Verkeersborden aan de rand van de woonkern in Rieme waarschuwen vrachtwagens dat ze er alleen maar in mogen om te laden en te lossen.
Elk voertuig hoger dan 3 meter dat toch doorrijdt, wordt met laser en camera geregistreerd.

Bij het verlaten van de dorpskern gebeurt hetzelfde.
Het systeem berekent dan hoe snel de voertuigen tussen de twee meetpunten reden en uit die gegevens kan worden afgeleid wie niet ter plaatse moest laden of lossen.
Wie zich niet aan de regels houdt, krijgt een boete.

Het systeem zal een half jaar proefdraaien, bij een positieve evaluatie wordt het uitgebreid naar andere kanaaldorpen
* Op de VRT werd ook in 'Het Journaal' aandacht besteed aan dit item: http://www.deredactie.be/permalink/1.620053.

* Pdf-voorstelling van het project: http://www.gentsekanaalzone.be/pdf/nieu ... 0-2009.pdf.
Laatst gewijzigd door Pete op do 22 okt 2009, 13:20, 1 keer totaal gewijzigd.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Eerste 'vrachtwagensluis' in Vlaanderen

Bericht door vynkce » do 22 okt 2009, 13:18

Interessant proefproject, ik zag het gisteren inderdaad in het journaal. Als het succesvol is kan het zeker nog op andere locaties ingevoerd worden!

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Eerste 'vrachtwagensluis' in Vlaanderen

Bericht door Rene » do 22 okt 2009, 13:22

Dus een vrachtwagen die één dorpje verder moet zijn, moet kilometers omrijden ? :roll:
Waanzin.

Als dit op grotere schaal doorzet dan zul je het nog wel merken aan de toenemende transportkosten, en daarmee aan de prijzen in de supermarkten.
Waarbij het het eerlijkst zou zijn als de supermarktketens de prijsverhogingen primair doorrekenen aan de vestigingen in plaatsen met zo'n installatie, en niet de kosten breed uitspreid over alle prijzen in alle vestigingen.

Een gemeente die geen vrachtverkeer door zijn centrum wil, moet een rondweg aanleggen :idea:

Pete
stadsweg
Berichten: 314
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 18:58
Locatie: Wetteren

Re: Eerste 'vrachtwagensluis' in Vlaanderen

Bericht door Pete » do 22 okt 2009, 13:27

"We mogen overlast vrachtverkeer niet verplaatsen"
Maatregelen voor andere dorpskernen

EVERGEM - Om het vrachtverkeer uit de kanaaldorpen te weren, worden naast de digitale vrachtwagen-sluizen nog andere maatregelen genomen.
"We streven naar leefbare woonkernen, maar ook naar een bereikbare haven", zegt gouverneur Andre Denys.

Pas na de herinrichting van de R4-west in 2014 zal dat doel maximaal bereikt zijn.
"Dan zal het zwaar transport nog enkel aan de Zeeschopstraat, het Ovaal van Wippelgem en aan het aansluitingscomplex Rieme-Noord kunnen verlaten. Voorlopig mogen we de overlast van het vrachtverkeer niet verplaatsen naar een andere woonkern. Daarom werkte het Projectbureau Gentse Kanaalzone een samenhangend actiepakket uit", beklemtoont gouverneur André Denys.

Verkeersborden die het doorgaand vrachtverkeer in de woonkernen verbieden, worden gelijktijdig geplaatst.
"Die zogenaamde zoneborden leggen een verbod op voor voertuigen hoger dan 3 meter en worden eerst geplaatst in de kanaaldorpen op de linkeroever. Voorlopig zijn ze enkel in Rieme gecombineerd met vrachtwagensluizen. Om een maximaal effect te creëren, moet de politie controleren. Naast de nieuwe zoneborden komt ook een aangepaste bewegwijzering naar de bedrijventerreinen in het havengebied. Aanbevolen vrachtwagenroutes zullen duidelijk aangegeven zijn", stelt Denys.

Hij rekent erop dat de gps-operatoren de aanbevolen routes zal promoten.
"Met nieuwsbrieven en vijftalige folders zullen we alvast de bedrijven en de vrachtwagenchauffeurs grondig informeren", belooft Denys.
"Blij dat nu een echte maatregel getroffen is"
Bewonersgroep 'Rieactie'

EVERGEM - Voorzitter Josiane Van Waesberghe en ondervoorzitter Hubert Van Hamme van de bewonersgroep 'Rieactie' zijn tevreden met de digitale vrachtwagensluizen.
Al is het maar een tijdelijke oplossing.

"De overlast van het vrachtverkeer begon in 1998 na het afsluiten van gewestweg 474, die langs het kanaal Gent-Terneuzen van Gent naar Zelzate liep. Wegens het graven van het Kluizendok kon dat traject niet meer worden gevolgd. Daardoor nam het zwaar verkeer in Rieme fors toe", zegt Van Waesberghe.

"Tijdens de realisatie van de Christoffel Columbuslaan telden we op sommige dagen duizend vrachtwagenritten door onze woonkern. De ontevreden buurtbewoners protesteerden en via onze bewonersgroep Rieactie voerden we de druk op. Na lang wachten is nu een echte maatregel genomen", zegt Van Waesberghe tevreden.

De definitieve oplossing om het vrachtverkeer uit Rieme te weren, is echter het insleuven van de R4-west ter hoogte van de Riemesteenweg en de bouw van een aansluitingscomplex op de R4 ter hoogte van de industriezone Rieme-Noord.

"Daar moeten we wellicht nog drie jaar op wachten. De vrachtwagensluizen bieden dus slechts een tijdelijke en gedeeltelijke oplossing. De efficiëntie ervan moeten we afwachten. Aanvankelijk zal de situatie chaotisch zijn, want tijdens de proefperiode moeten resultaten worden geëvalueerd en bijgestuurd indien nodig. De medewerking van gps-operatoren zal een grote rol spelen in het succes van het project", besluit Van Hamme.
Bron: 'De Gentenaar' - 22/10/2009.
Laatst gewijzigd door IQ[] op vr 23 okt 2009, 10:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Kleuren weggehaald. Kleuren zijn leuk om iets te benadrukken, maar niet echt nodig voor koppen, die zijn namelijk al groot en vet.

Pete
stadsweg
Berichten: 314
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 18:58
Locatie: Wetteren

Re: Eerste 'vrachtwagensluis' in Vlaanderen

Bericht door Pete » do 22 okt 2009, 13:39

Rene schreef:Dus een vrachtwagen die één dorpje verder moet zijn, moet kilometers omrijden ? :roll:
Bijlange niet: hij dient gewoon via de fameuze 'ovaal van Wippelgem' te rijden (= een ander complex van de R4).
En dit omrijden resulteert niet in vele extra af te leggen kilometers of tijdverlies.
Rene schreef:Een gemeente die geen vrachtverkeer door zijn centrum wil, moet een rondweg aanleggen :idea:
Je kan die parallel-route gerust als 'rondweg' of omleiding rond die zwaarbelaste woonzone van Rieme beschouwen.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Eerste 'vrachtwagensluis' in Vlaanderen

Bericht door vynkce » do 22 okt 2009, 13:40

Rene schreef: Als dit op grotere schaal doorzet dan zul je het nog wel merken aan de toenemende transportkosten, en daarmee aan de prijzen in de supermarkten.
Waarbij het het eerlijkst zou zijn als de supermarktketens de prijsverhogingen primair doorrekenen aan de vestigingen in plaatsen met zo'n installatie, en niet de kosten breed uitspreid over alle prijzen in alle vestigingen.
Nu ook niet overdrijven he René ;)

wooter
dorpsstraat
Berichten: 247
Lid geworden op: ma 15 okt 2007, 21:08

Re: Eerste 'vrachtwagensluis' in Vlaanderen

Bericht door wooter » do 22 okt 2009, 13:47

Probeer maar eens te bewijzen dat je een levering deed met je +3 meter hoge voertuig, ook al duurde levering een minuutje...

En over het al dan niet omrijden... In dit scenario is er inderdaad een omweg voorzien, maar ik ken plekken waar vrachtwagens 20 km moeten omrijden omdat een gemeente alle doorgaande vrachtwagens weert. Bilzen is daar zo een stichtend voorbeeld van, waarbij je met je vrachtwagen van Genk-Zuid of Zutendaal langs Diepenbeek moet omrijden om te leveren in Tongeren of Hoeselt. Bovendien wordt hier gebruik gemaakt van zoneborden, waar een vrachtwagenchauffeur het naar het raden heeft of die zone nu zijn leveradres omvat of niet.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Eerste 'vrachtwagensluis' in Vlaanderen

Bericht door Rene » do 22 okt 2009, 13:50

Het gaat me niet specifiek om deze ene plaats, maar om het effect dat kan volgen als andere gemeenten elders in het land denken "dat wil ik ook".
De precedentwerking dus. Denk verder dan je eigen neus lang is...

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Eerste 'vrachtwagensluis' in Vlaanderen

Bericht door vynkce » do 22 okt 2009, 13:55

Als je vanuit Genk-Zuid via Diepenbeek en Kortessem naar Tongeren rijd is dit 27km waarvan bijna de helft 2x2 rijstroken heeft. Via Bilzen is dit 19km, maar is de weg veel smaller en moet je een aantal dorpskernen (6) doorkruisen. Langs Diepenbeek zijn het maar 3 kernen, de route langs hier zal vermoedelijk een pak vlotter rijden ;)

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Eerste 'vrachtwagensluis' in Vlaanderen

Bericht door vynkce » do 22 okt 2009, 13:58

Rene schreef:Het gaat me niet specifiek om deze ene plaats, maar om het effect dat kan volgen als andere gemeenten elders in het land denken "dat wil ik ook".
De precedentwerking dus. Denk verder dan je eigen neus lang is...
Een gemeente mag op gewestwegen niet zomaar een tonnagebeperking invoeren omdat ze daar zin in heeft. Vlaanderen heeft hier nog heel veel te zeggen, dus ik denk niet dat je bang moet zijn dat er nu overal zomaar tonnagebeperkingen als paddestoelen uit de grond gaan schieten.

wooter
dorpsstraat
Berichten: 247
Lid geworden op: ma 15 okt 2007, 21:08

Re: Eerste 'vrachtwagensluis' in Vlaanderen

Bericht door wooter » do 22 okt 2009, 14:03

vynkce schreef:Als je vanuit Genk-Zuid via Diepenbeek en Kortessem naar Tongeren rijd is dit 27km waarvan bijna de helft 2x2 rijstroken heeft. Via Bilzen is dit 19km, maar is de weg veel smaller en moet je een aantal dorpskernen (6) doorkruisen. Langs Diepenbeek zijn het maar 3 kernen, de route langs hier zal vermoedelijk een pak vlotter rijden ;)
Tiens. Via Bilzen tel ik maar 2 echte dorpskernen, als je Werm niet meetelt (en dat kan je ook niet, aangezien Werm geen drukke kruisingen kent en de snelheid niet naar beneden gaat). Munsterbilzen is een sukkelstraatje geworden, maar net door de herinrichting van het centrum en de weg die vroeger doorgaand verkeer moest dragen. Bilzen centrum kan je perfect ontwijken door de ringweg, en Hoeselt kent 1 kruispunt met lichten, maar dat is identiek aan het kruispunt op de Maastrichtersteenweg qua voor het rode licht staan schilderen.

Overigens ben ik niet zo zeker ofdat de verbinding doorheen Lutselus nog lang zo populair mag blijven... Daar zal ook wel eens een actiecomité opstaan dat zal voorstellen het zware verkeer te weren, en dan kan je langs Hasselt of Lummen gaan omrijden...

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Eerste 'vrachtwagensluis' in Vlaanderen

Bericht door vynkce » do 22 okt 2009, 14:26

^^
Ik kwam via Diepenbeek aan: Kortessem, Guigoven en Overrepen (doortocht Lutselus is de snelheid 70km/h en geen bebouwde kom dacht ik) Trouwens de N76 is een primaire weg type 2, daar kan Lutselus weinig tot niks aan veranderen en er komt 100% zeker nooit een tonnagebeperking op zo'n belangrijke weg.
Langs Bilzen telde ik: Heide, Munsterbilzen, Bilzen, Hoeselt, Werm en Riksingen. Maar die weg ken ik niet zo goed, dus weet niet exact of dit overal bebouwde kom is.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Eerste 'vrachtwagensluis' in Vlaanderen

Bericht door Jeroen » do 22 okt 2009, 14:59

Toen ik de topictitel lag dacht ik eerder aan iets van een (fysieke) bussluis met een andere naam.

Zulke maatregelen zorgen meestal toch alleen maar voor onnodige omrijkilometers. En zoals wooter al zegt lijkt me nog verdomd lastig om iets te kunnen bewijzen, al is het maar één doosje dat je moet afleveren. Daarnaast kun je met een kleine bakwagen (B-rijbewijs) een grote camper of een aanhanger met vreemde lading ook boven de 3 meter zitten. Wil je het juridisch dichttimmeren, dan heb je denk ik meer aan een tonnagebeperking.

Maar waarom in de eerste plaats toch overal vrachtverkeer willen weren. Als er een goed alternatief ligt (wat hier het geval lijkt te zijn) dan kiest de chauffeur daar toch vanzelf wel voor. Een paar vrachtwagens meer of minder zeggen op dagbasis ook niet zo veel.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Eerste 'vrachtwagensluis' in Vlaanderen

Bericht door Palance » do 22 okt 2009, 17:42

Jeroen schreef:Toen ik de topictitel lag dacht ik eerder aan iets van een (fysieke) bussluis met een andere naam.
Ik ook. En wel een situatie waarbij alleen vrachtwagens werden geaccepteerd en personenwagens niet. Maar het ligt dus toch anders.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Eerste 'vrachtwagensluis' in Vlaanderen

Bericht door Wimpie24 » do 22 okt 2009, 19:58

Rene schreef:Dus een vrachtwagen die één dorpje verder moet zijn, moet kilometers omrijden ? :roll:
Waanzin.

Als dit op grotere schaal doorzet dan zul je het nog wel merken aan de toenemende transportkosten, en daarmee aan de prijzen in de supermarkten.
Waarbij het het eerlijkst zou zijn als de supermarktketens de prijsverhogingen primair doorrekenen aan de vestigingen in plaatsen met zo'n installatie, en niet de kosten breed uitspreid over alle prijzen in alle vestigingen.

Een gemeente die geen vrachtverkeer door zijn centrum wil, moet een rondweg aanleggen :idea:
De frustraties liggen hem erin dat er bij veel gemeentes wel een rondweg ligt of een goed alternatief is via het hoofdwegennet. Toch reden veel vrachtwagenchauffeurs nog gewoon los door het centrum wat schade aan het wegdek veroorzaakt in combinatie met overlast voor de bewoners.
Een tijdje terug probeer een buitenlandse vrachtwagenchauffeur zich nog door het centrum van Brugge te wurmen...
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Eerste 'vrachtwagensluis' in Vlaanderen

Bericht door Davy » vr 23 okt 2009, 2:11

^^ dat klopt wel enigzins... hoeveel vrachtwagens je bijvoorbeeld nog dagelijks door zeebrugge zelf ziet rijden (via de oude route), dat zijn er tientallen per dag! en er is een tonnagebeperking van 7,5 ton (je mag er dus enkel met een trekker door)... terwijl je perfect langs zeebrugge kan rijden. maar men doet het gewoon uit gemakzucht denk ik, want via zeebrugge zelf is het een kleine kilometer korter (!).
dusja men vraagt er dus ook wel een beetje om dan denk ik dat men dergelijke maatregelen treft.

wooter
dorpsstraat
Berichten: 247
Lid geworden op: ma 15 okt 2007, 21:08

Re: Eerste 'vrachtwagensluis' in Vlaanderen

Bericht door wooter » vr 23 okt 2009, 16:48

vynkce schreef:^^
Ik kwam via Diepenbeek aan: Kortessem, Guigoven en Overrepen (doortocht Lutselus is de snelheid 70km/h en geen bebouwde kom dacht ik) Trouwens de N76 is een primaire weg type 2, daar kan Lutselus weinig tot niks aan veranderen en er komt 100% zeker nooit een tonnagebeperking op zo'n belangrijke weg.
Langs Bilzen telde ik: Heide, Munsterbilzen, Bilzen, Hoeselt, Werm en Riksingen. Maar die weg ken ik niet zo goed, dus weet niet exact of dit overal bebouwde kom is.
Langs Diepenbeek zou ik eerder de snelweg nemen, en dan doorrijden tot afrit Tongeren... Niet?

Bilzen heb je een rondweg, Heide is Munsterbilzen, en Werm en Riksingen zijn nog minder een dorpscentrum dan Lutselus (waar je dus wel los doorheen een centrum heen rijdt).

Mikhail
expressweg
Berichten: 3256
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Eerste 'vrachtwagensluis' in Vlaanderen

Bericht door Mikhail » ma 26 okt 2009, 18:35

Er zou eerder een algemene aanpak komen voor zwaar vervoer door dorpen ipv een aparte aanpak per gemeente of per provincie... Die vrachtwagensluis is een zeer goed initiatief, maar niet iedere gemeente kan niet zoiets betalen. En dan zijn er ook zo van die gemeentes die provinciale gewestwegen of gedegradeerde gewestwegen afsluiten voor transitverkeer + 3,5 ton, terwijl die weg eigenlijk wel een soort rondweg is! (Liedekerke, N208 is zo'n voorbeeld)
****

Pete
stadsweg
Berichten: 314
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 18:58
Locatie: Wetteren

Re: Eerste 'vrachtwagensluis' in Vlaanderen

Bericht door Pete » ma 26 okt 2009, 20:15

Identieke problematiek in Sint-Gillis-Dendermonde, voorlopig (?) zonder zo'n 'sluis':
Sint-Gillis-Dendermonde weert vrachtwagens

Voortaan mag er geen zwaar verkeer meer door de dorpskern van Sint-Gillis-Dendermonde.
Dat heeft het stadsbestuur beslist.
Vrachtwagens moeten via de N41 rondrijden.
Enkel plaatselijke leveranciers mogen de dorpskern nog in.

"De maatregel moet de verkeersveiligheid en leefbaarheid in de dorpskern ten goede komen", klinkt het bij het stadsbestuur.

Vrachtwagens kozen tot nu toe altijd voor de Heirbaan en de Sint-Gillislaan, twee gewestwegen die een makkelijke verbinding vormen tussen Lebbeke en Dendermonde.
Omwonenden klaagden over lawaai- en trillingshinder.

Het stadsbestuur vroeg het Vlaams Gewest al jaren geleden om zwaar verkeer op de gewestwegen te verbieden, maar kon op dat ogenblik geen algemeen plan voorleggen.
Het gewest ging toen ook niet op het voorstel in.
Dat plan is er nu echter wel.

Op de Heirbaan en de Sint-Gillislaan zal de nodige bewegwijzering worden aangebracht om vrachtwagenchauffeurs op de nieuwe maatregel te wijzen.
Bron: Website VRT-Deredactie - 26/10/2009.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Eerste 'vrachtwagensluis' in Vlaanderen

Bericht door Chris » ma 26 okt 2009, 20:23

Als dorpen vrachtwagens gaan weren, dan gaan die ergens anders rijden, waardoor het probleem gewoon op het bord van het naburige dorp wordt gelegd. Als er geen algemeen beleid wordt gevoerd, ben je straks alle overzicht kwijt waar je wel en niet mag rijden. Als dorpen lukraak vrachtwagens gaan weren wordt het een chaos.

tovm74
autoweg
Berichten: 1173
Lid geworden op: di 02 okt 2007, 21:52
Locatie: Kasterlee

Re: Eerste 'vrachtwagensluis' in Vlaanderen

Bericht door tovm74 » ma 26 okt 2009, 20:46

Een ander, gerelateerd probleem is het feit dat sommige vrachtwagen bestuurders een GPS module gebruiken die eigenlijk bedoelt is voor gewone automobilisten. Met als gevolg dat er dagelijks verschillende vrachtwagen zich vast rijden in straten waar ze niet horen te zijn.
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Eerste 'vrachtwagensluis' in Vlaanderen

Bericht door Jeroen » ma 26 okt 2009, 20:53

^^ Met wat fatsoenlijke bewegwijzering is dat probleem zo opgelost...

Mikhail
expressweg
Berichten: 3256
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Eerste 'vrachtwagensluis' in Vlaanderen

Bericht door Mikhail » ma 26 okt 2009, 21:14

En hoe zit het juridisch met het beboeten? Je kan toch niet zomaar een tijd op plakken, zoveel tijd mag een vrachtwagen afleggen om door het dorp te rijden...
****

tovm74
autoweg
Berichten: 1173
Lid geworden op: di 02 okt 2007, 21:52
Locatie: Kasterlee

Re: Eerste 'vrachtwagensluis' in Vlaanderen

Bericht door tovm74 » ma 26 okt 2009, 21:33

^^ lijkt mij ongeveer hetzelfde als trajectcontrole, niet ?
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

tovm74
autoweg
Berichten: 1173
Lid geworden op: di 02 okt 2007, 21:52
Locatie: Kasterlee

Re: Eerste 'vrachtwagensluis' in Vlaanderen

Bericht door tovm74 » ma 26 okt 2009, 21:35

Jeroen schreef:^^ Met wat fatsoenlijke bewegwijzering is dat probleem zo opgelost...
Even :offtopic: : Zijn deze wel altijd begrijpbaar voor de "doorsnee niet-Nederlandstalige buitenlander"? (Niet dat zij alleen voor dit probleem zorgen ...)
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Eerste 'vrachtwagensluis' in Vlaanderen

Bericht door Chris » ma 26 okt 2009, 21:37

Het makkelijkst lijkt mij nog wel om dorpen alleen toegankelijk te maken voor bestemmingsverkeer. Een vrachtwagenchauffeur heeft immers altijd een manifest. Af en toe handhaven wanneer er veel klachten zijn.

Aan de andere kant neigen gemeenten snel toe te geven aan standvastige klagers. Misschien maar eens een classificatietelling of een gericht kentekenonderzoek uitvoeren om te kijken hoeveel vrachtverkeer er daadwerkelijk rijdt, in plaats van op gevoel beleid te gaan maken. Subjectieve en objectieve waarneming liggen vaak mijlenver uit elkaar.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Eerste 'vrachtwagensluis' in Vlaanderen

Bericht door Wimpie24 » di 27 okt 2009, 15:58

tovm74 schreef:
Jeroen schreef:^^ Met wat fatsoenlijke bewegwijzering is dat probleem zo opgelost...
Even :offtopic: : Zijn deze wel altijd begrijpbaar voor de "doorsnee niet-Nederlandstalige buitenlander"? (Niet dat zij alleen voor dit probleem zorgen ...)
Ik denk dat een verbodsbord "3,5 T" wel begrijpbaar genoeg is.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Pete
stadsweg
Berichten: 314
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 18:58
Locatie: Wetteren

Re: Eerste 'vrachtwagensluis' in Vlaanderen

Bericht door Pete » do 17 dec 2009, 10:21

Vrachtwagensluis in Rieme is doeltreffend
De vrachtwagensluis in Rieme werkt efficiënt.
Dat zegt de Lokale politie Assenede/Evergem op basis van de eerste cijfers.
Begin 11/2009 werd de sluis geplaatst om het zwaar verkeer uit de dorpskern te weren.


Heel hoge vrachtwagens kunnen er niet meer door en de trucks die wel door kunnen, worden geregistreerd.

In de eerste maand registreerde de politie nog ruim 840 overtredingen.
Maar uit steekproeven blijkt dat het aantal overtredingen per week afneemt, zegt commissaris Tuytschaever, en de laatste week waren het er nog maar vijf.

Op dit moment zit de vrachtwagensluis nog altijd in een testfase.
De overtreders worden dan ook nog niet beboet.
Zodra het systeem op punt staat, zullen er wel boetes worden uitgeschreven.
Bron: Website VRT-Deredactie - 17/12/2009.

Pete
stadsweg
Berichten: 314
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 18:58
Locatie: Wetteren

Re: Eerste 'vrachtwagensluis' in Vlaanderen

Bericht door Pete » ma 16 jan 2012, 10:37

Minder vrachtwagens door verkeerssluis

In Rieme, een deelgemeente van Evergem, heeft de verkeerssluis het aantal vrachtwagens dat door de dorpskom rijdt, flink doen dalen.
De verkeerssluis registreert de nummerplaat van vrachtwagens aan beide kanten van de dorpskom.
Vrachtwagenchauffeurs die niet in het dorp hoeven te zijn, krijgen een boete van 50 euro.

De verkeerssluis werd in 2009 geïnstalleerd.
Voordien leidden gps-systemen honderden vrachtwagens door de woonkern van Rieme, zegt Erik De Wispelaere (CD&V), de burgemeester van Evergem.

"Dat was onleefbaar geworden, dus hebben we vrachtwagensluizen geïnstalleerd, samen met hoogteborden die een maximale hoogte van 3 meter aangeven. En de resultaten zijn spectaculair: er is een daling van het vrachtverkeer vastgesteld met 80 procent."

In 10 maanden tijd zijn er wel nog 2.500 overtredingen vastgesteld.
Meer dan de helft werd begaan door buitenlandse truckers.
Bron: Website VRT-Deredactie - 16/01/2012.

Plaats reactie