Naar Freiburg

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Remco
verkeersader

Naar Freiburg

Bericht door Remco »

Ik moet volgende week voor een klusje een paar dagen naar Freiburg (D). Route zal wel worden (vanaf Venlo) A40-A3-A5. Weet iemand uit eigen ervaring of er op dit moment grote Bauarbeiten of andere verhinderingen zijn op deze route? Heenreis woensdagmiddag, terugreis vrijdagavond of zaterdagochtend, al naar gelang wanneer ik klaar ben.
Willem
2x4 autosnelweg

Re: Naar Freiburg

Bericht door Willem »

Is het vanaf Venlo niet korter en sneller om de A61 te nemen?
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

In de winter zijn er weinig werkzaamheden, dus dat is niet of nauwelijks een probleem.
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

Misschien is er wintersportverkeer op de weg.

(Maar daar heb ik zelf geen verstand van).
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
Remco
verkeersader

Bericht door Remco »

Willem schreef:Is het vanaf Venlo niet korter en sneller om de A61 te nemen?
Mja, de A61 is veel Baustellen, voor een deel 2-strooks en voor het grootste deel maximaal 120/130. De A3 is over een grote gedeelte onbeperkt en nu ze bij Keulen klaar zijn kun je daar ook goed doorrijden.
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland »

Vanuit Venlo lijkt mij ook de A61 veruit de beste route. Die baustelles zou ik voor lief nemen. Ik denk dat je geen winst uit dat hele stuk omrijden haalt. ;)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

SnarfFlevoland schreef:dat hele stuk omrijden
Wat wordt er toch weer overdreven. Slechts 24 kilometers meer, en volgens Google Maps duurt de reis 5 minuten langer over de A3, sinds wanneer is dat 'een heel stuk omrijden' op zo'n lange reis? De A3 rijdt alleszins een stuk fijner dan de A61.

Ik zou over de A40, A3, A67 en A5 gaan. Bredere wegen, rijdt veel beter door. De A61 kan erg druk zijn met maar twee rijstroken. Wil je harder dan 120/130 rijden dan is de route via de A3 veel beter, je zou zelfs wat tijdswinst kunnen pakken.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Afhankelijk van waar je in Venlo begint, kan de A61-A4-A3-A5 ook nog interessant zijn, dus ten zuiden van Köln langs en dan de A3 op.
Coen Tunnel
Voorzitter

Remco komt uit de omgeving Eindhoven, dus dan kost de passage van Venlo sowieso wat tijd. Dat vermijd je door over de A40 en A3 te gaan.

De door jouw voorgestelde route is 5 kilometer korter en 3 minuten langer dan de route via de A40-A3. Ontloopt elkaar dus niet veel. Persoonlijk zou ik dan echter nog steeds lekker doorrijden over de A40 en daarna gelijk de lekker brede A3, in plaats van Venlo door te gaan en dan de A61 op te rijden, om die vervolgens weer te verlaten.
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Je zou ook gewoon de B221 kunnen nemen tussen de A40 en de A61, en dan mis je de passage door Venlo.
Coen Tunnel schreef:Slechts 24 kilometers meer, en volgens Google Maps duurt de reis 5 minuten langer over de A3, sinds wanneer is dat 'een heel stuk omrijden' op zo'n lange reis?
Nou je gaat dan wel omrijden, om vervolgens in het drukke Ruhrgebied te komen. Maar 24 kilometer valt mij wel reuze mee, eerlijk gezegd. Maar goed de A61 heeft dan ook wel weer de nodige wegwerkzaamheden. In ieder geval is vanuit Venlo de route over de A61 het meest logische. De route van Chris is opzich ook niet zo raar. Google Maps doet dat voorstel ook, als je vraagt om een alternatieve route.
Coen Tunnel schreef:De A61 kan erg druk zijn met maar twee rijstroken.
En de A3 is zeker niet druk? :lol:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
Remco
verkeersader

Bericht door Remco »

Dank voor de reacties.Was vergeten te vertellen dat ik uit Goirle (Tilburg) vertrek. Ik denk toch dat het de A40-A3-A67-A5 wordt. De A3 is over het hele gedeelte minimaal 2x3 en ook in het Roergebied prima te doen, helemaal nadat ze bij Keulen klaar zijn. Ik hou van stevig doorrijden en dat was op mijn vorige trip (Stuttgart) op de A61 absoluut niet mogelijk.

De terugweg wordt in ieder geval een andere dan de heenweg. Misschien dat ik dan via Straatsburg-Metz-Luxemburg-Brussel-Antwerpen-Breda. Kost iets meer tijd, maar het is een keer wat anders dan de Autobahn ;)
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

^^Die route door Frankrijk en België is anders aardig :geeuw: qua saaiheid...
jeroent
autoweg

Bericht door jeroent »

Remco, neem inderdaad alsjeblieft de A3. Ik heb een paar maanden terug naar Stuttgart weer eens de A61-route genomen en het was één grote ergernis aan 130/120-snelheidsbeperkingen, baustellen en inhalende (vreemd genoeg veelal Nederlandse) vrachtwagens. Dat eerste en dat laatste heb je op de 3 tenminste vrijwel geen last van.
Coen Tunnel
Voorzitter

SnarfFlevoland schreef:Je zou ook gewoon de B221 kunnen nemen tussen de A40 en de A61, en dan mis je de passage door Venlo.
Het rijdt fijner, het is niet veel sneller.
In ieder geval is vanuit Venlo de route over de A61 het meest logische.
Als je bijvoorbeeld Eindhoven komt zou ik niet eerst Venlo door gaan rijden.
En de A3 is zeker niet druk? :lol:
Met drie rijstroken heb je daar veel meer ruimte, er zijn minder wegwerkzaamheden en minder snelheidsbeperkingen.
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

Vanuit Goirle zou je als alternatief ook nog via de A2-A76 naar Aken kunnen rijden en dan de A4 volgen totdat je bij Keulen op de A3 komt, maar dat is misschien langer dan de route via Venlo en de A40.
Remco
verkeersader

Bericht door Remco »

Nou, ik ben d'r. Vanaf Eindhoven ri Venlo, toen de A40, A3, A67 en A5. Geen centje pijn: alleen voor Montabaur is een stukje 2x2 ivm Bauarbeiten. Voor de rest reed het perfect door. Geen file gezien. Vertrek Eindhoven ongeveer 14.15, aankomst hier (Rust) ongeveer 20.30 met in denk in totaal 30 minuten pauze ivm eten en tanken. Gemiddelde snelheid volgens de boardcomputer 120 km/h.
Remco
verkeersader

Bericht door Remco »

En weer terug. Vrijdagmiddag vanuit Zuid Duitsland richting Roergebied = ellende op de A5 en A67. Dus besloot ik een andere route te nemen:

http://maps.google.com/maps?f=d&source= ... 469177&z=9

Okay, niet de snelste route, maar ik wilde ten zuiden van Kaiserslautern even wat wegen verkennen omdat ik daar dit jaar met de motor heen wil. Voor de rest was het een erg prettige route. Alleen de B10 vanaf Landau ri Pirmasens is geen Autobahn, maar wel alternerend 1+2. Prima te doen dus. Vanaf Landstuhl was het de cruise control op 180 tot Trier (alleen een kleine Baustelle), stukje A1 en daarna weer blazen over de A60 tot aan Prüm. De Belgische E42 was helemaal leeg, dus de cruise control op 150 en lekker ontspannen door de Ardennen rijden.

Voor de snelheid hoef je deze route niet te doen, maar volgens de verkeersinfo stonden er dikke Staus op de A5 en A3, dus ik denk dat het in tijd niet veel uitmaakt. Alleen is er vanaf Trier tot aan Hervé (175 km ofzo) geen tankstation meer te vinden langs de snelweg, dus je moet wel weten waar je kan tanken.
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Remco schreef:Alleen de B10 vanaf Landau ri Pirmasens is geen Autobahn, maar wel alternerend 1+2.
He wat jammer nou, dan heb je net het stukje B10 gemist van Hinterweidenthal naar de A62 wat wel Gelbe Autobahn is. :P Maar die wegen binnendoor dwars door het Naturpark Pfälzer Wald zijn ook schitterend. Nog mooier zelfs als de B10. 8-) Mooie slinger weggetjes gehad, of niet?

De E42 (alias A27 / A60) vind ik zelf ook machtig mooi met al die heuvels. Dit jaar gaan wij er ook weer langs! :)
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner »

Die B10 is geen gelbe autobahn, hoor Snarf. :?
Anders had je wel zo'n oranje lijntje gezien bij maps. Overigens mogen ze die weg wel upgraden naar een gelbe autobahn, net zoals de weg tussen Cloppenburg en Emmen. :)
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

^^ Eh, ik ben er zelf in juli 2009 langsgekomen. Duidelijk gezien dat dat Gelbe Autobahn was. Overigens zijn die kaarten van Google Maps sowieso wat gedateerd. De A7 bij Füssen staat er ook nog geen eens goed op. ;)
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Ik ben er in augustus 2009 langsgekomen en ik zag vaak gedeeltes van 2 + 1 en dat weet ik 100% zeker. Geen gelbe autobahn-gerelateerde weg dus. Maar er waren ook gedeeltes van 2+2, dus die gedeeltes zouden wel gelbe kunnen zijn. Maar zeker niet die hele route. Dat kun je op jouw buik schrijven. :idea:
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

^^ Nee het is inderdaad niet de gehele route. Alleen het stuk tussen de A62/A8 en het dorp Hinterweidenthal. Dat stuk is zeker weten Gelbe Autobahn. Ik heb er zelfs film opnamen van gemaakt. Ik geloof dat ik die binnenkort maar eens ga publiceren. :P Inderdaad het stuk van Hinterweidenthal naar de A65 bij Landau is geen Gelbe Autobahn. En dat is inderdaad het langste stuk. Maar dat stuk 2+1 is wel mooi ongelijkvloers. :)
jeroent
autoweg

Bericht door jeroent »

Tot Hinterweidenthal is het nog niet af. Er is in totaal 20 km uitgebouwd naar 2x2. Op Google maps zie je ook precies waar het 2x2 ophoudt, net vóór Hinterweidenthal zelfs. De verdere Ausbau naar 2x2 tot Landau stuit op erg veel weerstand en zal voorlopig dus ook niet gerealiseerd worden.
Zie ook http://www.pirmasenser-zeitung.de/cgi-b ... id=5311279
Remco
verkeersader

Bericht door Remco »

Dat stuk van Landau richting Hinterweidental is ook erg lastig om te bouwen lijkt me. Gaat dwars door een natuurgebied, heeft een paar flinke tunnels en stijgt en daalt flink. Ik heb het idee dat 2x1 alternerend voor dat stuk ook wel voldoet. Het lijkt me niet verstandig om dat stuk compleet 2x2 te bouwen, trekt alleen maar doorgaand (vracht)verkeer aan dat je daar liever niet wil hebben.
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

Mijn foto's uit 2006:
http://picasaweb.google.com/monterie.roads/DA62B10#

De werkzaamheden bij Pirmasens zijn denk ik wel afgerond. Alleen bij Hinterwidenthal heb je een verkeerslicht, verder kun je redelijk doorrijden.
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Heel anders om deze weg van overdag te zien. Ik had deze weg namelijk gezien om 12 uur s' nachts. :puh2:
Waarbij ik pas om kwart voor 5 thuis was.

Hoe staat het trouwens met de werkzaamheden voor een volledige ongelijkvloerse 2+1 weg?