Antwerpen-Sion (Zwitserland)

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

prahsharp
zandpaadje

Antwerpen-Sion (Zwitserland)

Bericht door prahsharp »

Hey iedereen,

Binnen een dik weekje vertrek ik voor een weekje sneeuwplezier vlakbij Sion (Zwitserland). We gaan met een auto met winterbanden en alle andere nodige winteruitrusting.

Bij het opzoeken van de route bleek dit niet vanzelfsprekend:

Michelin.com geeft
Antwerpen-(E-19)-Brussel-(E-411)-Luxemburg-(A31)-(A3/A31)-Metz-(A4)-Straatsburg-(A35)-Basel-(A2-A1)-Bern-(A12)-Montreux-(A9)-Sion

Is dit inderdaad de beste oplossing? De bocht naar Straatsburg lijkt me toch omweg .. Is de route over -(A31)-Nancy -(N57/N66)-Mulhouse-BAsel een alternatief? Of een route langs de andere oever van de Rijn (Duitsland)?

Dank alvast voor jullie vakkundige meningen!
Chris
Moderator

Re: Antwerpen-Sion (Zwitserland)

Bericht door Chris »

Het ontbrekende stuk snelweg gaat via de N66. Deze route gaat door een flink aantal plaatsen, met name de laatste 20 kilometer gaan door één rij dorpen en stadjes. het ontbrekende deel is zo'n 50 kilometer lang. De route over Strasbourg is maar 30 kilometer langer dan de route via de Épinal en de N66. Ik zou dan toch voor de route via Strasbourg kiezen denk ik.

Alternatieven via Duitsland zijn allemaal wel een stuk langer, daar zou ik niet voor kiezen.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Zoals Chris zegt, de bocht Metz - Strasbourg wint het uiteindelijk toch wel van de binnendoor-route over Nancy. Van Strasbourg naar Basel heb je inderdaad de min of meer gelijkwaardige opties over beide oevers van de Rijn. Doorsteken naar Duitsland kost een paar minuten extra, maar het bespaart je de route aan de Franse oever die veel mensen een rotweg vinden (voor een groot gedeelte een substandaard snelweg).

Mocht je willen doorsteken: houd bij Strasbourg de borden aan naar Offenburg. Die geleiden je naar de handigste plek om van Frankrijk naar Duitsland te kruisen. Dat is de brug bij Illkirch-Graffenstaden.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Metz-Straatsburg is de makkelijkste route. Die andere moet je doen als je trek hebt in een ommetje door de Vogezen :dyn_hyp:
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland »

Sion: Dat is een mooie omgeving in Wallis! 8-) Eigenlijk zou ik altijd nog een keer in Crans-Montana op wintersport willen, lijkt me een prachtig skigebied. :)

De wegen door Zwitserland zijn prima om door te rijden. Vergeet niet op de Zwitserse A12 bij Tankstation & Parkeerplaats 'La Gruyère' een tussenstop te maken, want vanuit daar heb je een schitterend uitzicht over het typische Zwitserse landschap. ;)

Voor de route heb ik wellicht nog een tip: Vanuit Luxemburg kan je heel goed via Saarbrücken richting Basel rijden. Zo hou je de bocht via Metz mis. Bij Saarlouis kan je de keuze maken: Richting Saarbrücken (A620) en dan via Strasbourg naar Basel rijden, óf richting Pirmasens (A8) rijden en dan via Karlsruhe naar Basel rijden.

Dit zijn de volgende 3 gangbare opties om de bocht via Metz mis te houden:

Optie 1: Luxemburg -> A3 (Metz) -> A13 (Saarbrücken) -> Duitsland -> A8 (Saarbrücken) -> A620 (Saarbrücken) -> B406 (Strasbourg) -> Frankrijk -> N61 (Strasbourg) -> D31bis (Strasbourg) -> N61 (Strasbourg) -> A4 (Strasbourg) -> A35 (Basel) -> Zwitserland -> A3 (Zürich) -> A2 (Gotthard) -> A1 (Bern) -> A12 (Fribourg) -> A9 (Simplon) -> Sion

Optie 2: Luxemburg -> A3 (Metz) -> A13 (Saarbrücken) -> Duitsland -> A8 (Saarbrücken) -> A8 (Karlsruhe - Pirmasens) -> B10 (Pirmasens - Landau) -> A65 (Karlsruhe) -> B10 (Stuttgart) -> A5 (Basel) -> Zwitserland -> A2 (Gotthard) -> A1 (Bern) -> A12 (Fribourg) -> A9 (Simplon) -> Sion

Optie 3: Luxemburg -> A3 (Metz) -> A13 (Saarbrücken) -> Duitsland -> A8 (Saarbrücken) -> A8 (Karlsruhe - Pirmasens) -> B10 (Pirmasens - Landau) -> A65 (Karlsruhe) -> B9 (Strasbourg) -> A35 (Strasbourg - Basel) -> Zwitserland -> A3 (Zürich) -> A2 (Gotthard) -> A1 (Bern) -> A12 (Fribourg) -> A9 (Simplon) -> Sion

Ik hoop dat je hier eventueel wat aan hebt. ;) Succes en veel plezier met het sneeuwplezier! :D
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

SnarfFlevoland schreef: Optie 1:
Optie 2:
Optie 3:
Misschien is het ook handig om de afstanden erbij te zetten, Frans. Dan zie je dat jouw alternatieven meer kilometers zijn.

Standaardroute: 850 kilometer (Metz - Strasbourg - Basel)

optie 1: 861 kilometer
optie 2: 922 kilometer
optie 3: 915 kilometer
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

Ik zou zelf ook kiezen voor de route via Metz-Strasbourg. Mocht je echter graag eens een alternatieve route door Frankrijk rijden, dan kun je er ook voor kiezen de N57 iets langer te volgen tot Luxeuil en dan via Belfort en Delemont naar Bern te rijden. Dit is best een mooie en rustige route om te rijden, maar het zal niet sneller zijn dan geheel via snelwegen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

SnarfFlevoland schreef:Dit zijn de volgende 3 gangbare opties om de bocht via Metz mis te houden:
Moet je er wel even bij vermelden dat je een nog grotere omweg maakt bij al deze opties.
Optie 1: Luxemburg -> A3 (Metz) -> A13 (Saarbrücken) -> Duitsland -> A8 (Saarbrücken) -> A620 (Saarbrücken) -> B406 (Strasbourg) -> Frankrijk -> N61 (Strasbourg) -> D31bis (Strasbourg) -> N61 (Strasbourg) -> A4 (Strasbourg) -> A35 (Basel) -> Zwitserland -> A3 (Zürich) -> A2 (Gotthard) -> A1 (Bern) -> A12 (Fribourg) -> A9 (Simplon) -> Sion
Met wat voor absurde route kom je aanzetten? Dit is om ten opzichte van de route via Metz en ook niet sneller, want je rijdt toch een aardig eindje binnendoor.

Niet doen dus!
Optie 2: Luxemburg -> A3 (Metz) -> A13 (Saarbrücken) -> Duitsland -> A8 (Saarbrücken) -> A8 (Karlsruhe - Pirmasens) -> B10 (Pirmasens - Landau) -> A65 (Karlsruhe) -> B10 (Stuttgart) -> A5 (Basel) -> Zwitserland -> A2 (Gotthard) -> A1 (Bern) -> A12 (Fribourg) -> A9 (Simplon) -> Sion
Deze route is veel langer en de B10 rijdt niet geweldig door. Ik snap ook niet hoe je hier bij komt.
Optie 3: Luxemburg -> A3 (Metz) -> A13 (Saarbrücken) -> Duitsland -> A8 (Saarbrücken) -> A8 (Karlsruhe - Pirmasens) -> B10 (Pirmasens - Landau) -> A65 (Karlsruhe) -> B9 (Strasbourg) -> A35 (Strasbourg - Basel) -> Zwitserland -> A3 (Zürich) -> A2 (Gotthard) -> A1 (Bern) -> A12 (Fribourg) -> A9 (Simplon) -> Sion
Eerst naar Duitsland en dan wisselen naar de andere oever? Hoe verzin je 't. Ook veel langzamer en langer dan de gewone route via Metz.
Ik hoop dat je hier eventueel wat aan hebt. ;)
Dat denk ik niet, als ik die 'opties' zo zie. :roll:
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner »

Opzich is optie 1 nog niet zo gek. Je rijdt niet gek ver om en je bespaart tol. Ook kun je even langer door Luxembourg rijden. 8-) Ik heb die route ook gereden weleens en ik vond hem leuker rijden dan die saaie weg naar Metz.
;)
Laatst gewijzigd door Snelwegenkenner op za 30 jan 2010, 16:30, 1 keer totaal gewijzigd.
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Coen Tunnel schreef:Moet je er wel even bij vermelden dat je een nog grotere omweg maakt bij al deze opties.
Oeps... Dat had ik er inderdaad even bij moeten zetten. ;) Overigens optie 1 is niét langer, maar zelfs korter.
Coen Tunnel schreef:Met wat voor absurde route kom je aanzetten? Dit is om ten opzichte van de route via Metz en ook niet sneller, want je rijdt toch een aardig eindje binnendoor.
Nou, nou dat is wel even heel kort door de bocht. Optie 1 is helemaal geen absurde route, en dat het om is is een fabeltje! Hij is zelfs 1 km korter. En dat stukje binnendoor bij Saarbrücken is ook wel een mini stukje. Voor je gevoel ben je nog amper van de snelweg af of je komt de snelweg alweer op. Ik wed dat als jij hier langs gereden hebt, dat je dan er heel anders over zou spreken.
Coen Tunnel schreef:Deze route is veel langer en de B10 rijdt niet geweldig door. Ik snap ook niet hoe je hier bij komt.
Hoe ik erbij kom? Heel simpel: Via Pirmasens is het enige redelijke alternatief vergeleken met de route via Saarbrücken, als je door Duitsland wilt. Overigens vraag ik mij af hoe jij erbij komt dat de B10 route niet goed doorrijdt... Sinds wanneer ben je er langs gekomen?
Chris schreef:Standaardroute: 850 kilometer (Metz - Strasbourg - Basel)
optie 1: 861 kilometer
optie 2: 922 kilometer
optie 3: 915 kilometer
Hoe kom jij aan al die kilometers? Als ik de routes in Google Maps tik, dan krijg ik de volgende resultaten:

'Standaardroute' via Metz: 856 kilometer
Mijn optie 1: 855 kilometer
Mijn optie 2: 921 kilometer
Mijn optie 3: 924 kilometer

Optie 2 en 3 zijn inderdaad om, maar je hoeft dan weer geen tol te betalen. Enyway, van mijn eigen opties vind ik optie 1 veruit het handigste en snelste. Maar als er drukke tijden zijn, kán optie 2 of 3 best handig zijn.

Optie 1 heb ik afgelopen jaar ook met mijn neef gedaan en ik moet zeggen dat het een prima route is. Zeker zo goed als via Metz. Het piep kleine stukje binnendoor bij Saarbrücken stelt niks voor en rijdt prima door als transit route. Ik zou zoiezo al snel voor optie 1 kiezen i.p.v. voor de 'standaard route'.
Snelwegenkenner schreef:Ik heb die route ook gereden weleens en ik vond hem leuker rijden dan die saaie weg naar Metz.
Inderdaad, de route via Saarbrücken vind ik ook een heel stuk mooier. 8-) En omdat het niks omrijden is, zou ik al snel de route via Saarbrücken (optie 1) kiezen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Weet je wat nog mooier is: Bij Antwerpen de A13 richting Liege nemen, dan bij Liege de A3 en dan de A27, dan Duitsland in, de BAB60 en dan de BAB1 en dan ben je bij Saarbrucken en heb je een stukje binnendoor.
Je hoeft dan die lange E411 niet af te rijden, maar je bent zo in Duitsland en je kunt hogere snelheden halen en de wegen zijn daar meestal beter. Ook heb je dan zowiezo minder tol en je rijdt dus minder om dan via optie 1. Ook heb je geen gedoe op de drukke Brusselse ring.

Bij Strasbourg zou ik gewoon richting Offenburg rijden en dan de BAB5 pakken. Ik vind de A35 supersaai en schiet niet op.

Eventueel als je een mooie route wilt, kun je er voor kiezen om na Trier via Karlsruhe te rijden, en dan zou ik de A81(de parel der Duitse snelwegen 8-) ) pakken. En kan kom je bij Schaffhausen de grens over. Kijk uit, dat is wel 100 km om en je moet binnendoor bij Pirmasens. Maar dan heb je wel een pareltje van een route. Zowel de A60/A1/A62 en de A81 zijn mooie bosrijke heuvelland snelwegen, maar wel veel baustelles. :? En je hoeft niets uit te geven aan de Franse overheid. :twisted:

Als je het doet, doe het dan meteen goed. ;)
Coen Tunnel
Voorzitter

SnarfFlevoland schreef:Overigens vraag ik mij af hoe jij erbij komt dat de B10 route niet goed doorrijdt... Sinds wanneer ben je er langs gekomen?
Nou Frans, zoals je weet kom ik ook wel eens ergens. Het is al een tijd geleden dat ik in de omgeving van Pirmasens ben geweest (en op de B10), maar ik baseer me ook op de meningen van anderen hier op het forum.

Bovendien, de B10 is een doodgewone Bundesstrasse. Geen Autobahn, ook geen Gelbe Autobahn. De B10 rijdt dus per definitie minder goed door dan welke autosnelweg dan ook. De B10 is een heel eind binnendoor en die weg is in de eerste plaats niet bedoeld voor langeafstandsverkeer. Dat wordt geacht tussen Saarbrücken en Karlsruhe de A6, A61, A6 en A5 te nemen. Wat normaal gesproken ook de beste optie is. En dat is voor een reis Antwerpen-Sion weer geen optie, want zo wordt de omweg wel erg groot.
Enyway
Ga alsjeblieft geen Engelse woorden gebruiken als je niet weet hoe je ze moet spellen.
Het piep kleine stukje binnendoor bij Saarbrücken stelt niks voor en rijdt prima door als transit route.
Dat is toch al weer 25 kilometer binnendoor, dat noem ik geen piepklein stukje. Waarbij je gemiddeld hooguit 80 kan rijden, in plaats van 130 op de snelweg. Aangezien beide routes niet zo gek veel schelen in kilometers maken die 25 kilometer waarbij je veel langzamer moet rijden een belangrijk verschil in tijd. Dat loopt al gauw richting de 10 minuten extra. Met een truck of een caravan achter de auto zal het weinig uitmaken, maar met een auto zonder caravan is het een hinderlijke vertragende onderbreking.
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Coen Tunnel schreef:Dat is toch al weer 25 kilometer binnendoor, dat noem ik geen piepklein stukje.
Je rijdt om precies te zijn 'slechts' 13,8 kilometer binnendoor, waarbij je maar 2x een bebouwde kom in komt. Tussen de stukjes van 8,5 en 5,3 km binnendoor zit een Franse variant van de 'Gelbe Autobahn'. Dat is de D31bis. Op het tweede stukje binnendoor (tussen de D31bis en de A4) zitten alleen slechts 2 rotondes en voor de rest niks. Als je hiervoor een groot probleem maakt op zo'n afstand, dan kan ik nog wel meer problemen bedenken...
Coen Tunnel schreef:Ga alsjeblieft geen Engelse woorden gebruiken als je niet weet hoe je ze moet spellen.
Dat doe ik altijd expres. :P
Coen Tunnel schreef:Bovendien, de B10 is een doodgewone Bundesstrasse. Geen Autobahn, ook geen Gelbe Autobahn.
Misverstand wegwerken: De B10 is zoiezo door Karlsruhe wél Gelbe Autobahn. En op het stuk tussen de A8/A62 en Hinterweidenthal is de B10 óók Gelbe Autobahn.
Snelwegenkenner schreef:Bij Antwerpen de A13 richting Liege nemen, dan bij Liege de A3 en dan de A27, dan Duitsland in, de BAB60 en dan de BAB1 en dan ben je bij Saarbrucken en heb je een stukje binnendoor.
Inderdaad dat is een schitterende route! 8-) De route via Schaffhausen is ook schitterend, alleen wel heel veel om (bijna 200 km) als je naar Sion wilt. ;)
Coen Tunnel
Voorzitter

SnarfFlevoland schreef:Je rijdt om precies te zijn 'slechts' 13,8 kilometer binnendoor, waarbij je maar 2x een bebouwde kom in komt. Tussen de stukjes van 8,5 en 5,3 km binnendoor zit een Franse variant van de 'Gelbe Autobahn'. Dat is de D31bis. Op het tweede stukje binnendoor (tussen de D31bis en de A4) zitten alleen slechts 2 rotondes en voor de rest niks. Als je hiervoor een groot probleem maakt op zo'n afstand, dan kan ik nog wel meer problemen bedenken...
Dan nog zal het niet sneller zijn.
Misverstand wegwerken: De B10 is zoiezo door Karlsruhe wél Gelbe Autobahn.
Wijsneus. Het leek me wel duidelijk dat ik op het traject Pirmasens-Landau doelde. Als ik echt wil mierenneuken: het grootste deel van de B10 door Karlsruhe is geen Gelbe Autobahn. De K9652, dat is wel een Gelbe Autobahn te noemen.
En op het stuk tussen de A8/A62 en Hinterweidenthal is de B10 óók Gelbe Autobahn.
En voor een heel groot deel dus ook niet.
Inderdaad dat is een schitterende route! 8-) De route via Schaffhausen is ook schitterend, alleen wel heel veel om (bijna 200 km) als je naar Sion wilt. ;)
Dus bij deze een algemene oproep om alleen zinnige reisadviezen te geven aan de mensen die hier om hulp komen vragen. Die route via Pirmasens is dan nog tot daar aan toe, maar suggereren dat je ook via Schaffhausen kan rijden gaat wel erg ver. Laten we het alsjeblieft serieus houden en mensen alleen bruikbare adviezen geven. Dit is leuk voor wegengekken, maar normale mensen rijden niet 100-200 kilometer om.
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Coen Tunnel schreef:Dan nog zal het niet sneller zijn.
Klopt, maar ook niet langzamer. ;)
Coen Tunnel schreef:Wijsneus. Het leek me wel duidelijk dat ik op het traject Pirmasens-Landau doelde.
Dat weet ik ook wel, maar wellicht weten andere mensen dat niet, die nieuw zijn op dit forum.
Coen Tunnel schreef:Die route via Pirmasens is dan nog tot daar aan toe, maar suggereren dat je ook via Schaffhausen kan rijden gaat wel erg ver.
Maar daarom kan het nog wel een mooie route zijn, maar natuurlijk niet geschikt voor transit verkeer. Ik zou heus ook niet 200 km om willen rijden als ik lekker op wintersport ga. Je moet nog wel wat energie bewaren voor het skiën of snowboarden. :)
Coen Tunnel
Voorzitter

SnarfFlevoland schreef:Klopt, maar ook niet langzamer. ;)
Dat betwijfel ik, de routeplanners laten nauwelijks een verschil in kilometertal zien. Over de A4 in Frankrijk kun je echter doorgaans prima doorrijden met 130 km/u. Over de route via Saarbrücken moet je toch twee dorpen passeren en een stuk over gewone wegen rijden.
Maar daarom kan het nog wel een mooie route zijn, maar natuurlijk niet geschikt voor transit verkeer. Ik zou heus ook niet 200 km om willen rijden als ik lekker op wintersport ga. Je moet nog wel wat energie bewaren voor het skiën of snowboarden. :)
Ik vind de route via de Grote Beltbrug ook mooi, maar die ga ik ook niet aanbevelen. Nu was jij niet degene die de suggestie deed, maar dit soort opmerkingen, dat je ook de A81 zou kunnen nemen, zijn totaal niet interessant voor de persoon die hier een topic opent en gewoon op zoek is naar een goed en serieus routeadvies. Wij zijn experts wat dat betreft, of worden geacht dat te zijn, en dat betekent dat de A81 noemen voor iemand die gewoon van Antwerpen naar Sion wil flauwekul is. Het gaat wel om de kwaliteit en betrouwbaarheid van het forum.
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Ik vind de route via de Grote Beltbrug ook mooi, maar die ga ik ook niet aanbevelen. Nu was jij niet degene die de suggestie deed, maar dit soort opmerkingen, dat je ook de A81 zou kunnen nemen, zijn totaal niet interessant voor de persoon die hier een topic opent en gewoon op zoek is naar een goed routeadvies. Wij zijn experts wat dat betreft, of worden geacht dat te zijn, en dat betekent dat de A81 noemen voor iemand die gewoon van Antwerpen naar Sion wil flauwekul is.
Ik was me er niet van bewust dat Sion de eindbestemming was. :wall:
Coen Tunnel
Voorzitter

Volgende keer de topictitel lezen? ;)
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

SnarfFlevoland schreef:
Coen Tunnel schreef:Ga alsjeblieft geen Engelse woorden gebruiken als je niet weet hoe je ze moet spellen.
Dat doe ik altijd expres. :P Misverstand wegwerken: De B10 is zoiezo door Karlsruhe wél Gelbe Autobahn.
En in je Duits maak je zeker ook expres typefouten...
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

^^Zullen we elkaar niet de hersens inslaan :wc: