Aanstaande vrijdag en zaterdag rijden wij naar Milaan. Van Amsterdam tot Milaan in principe gewoon de E35 af via Köln - Mönchhofdreieck - Basel - Gotthard (al kan dat plan zomaar veranderen door files). Wij hebben nog geen Zwitsers vignet en gaan dat deze ook week ook niet meer halen bij de ANWB. Zelf had ik gedacht aan het kopen van een vignet bij een tankstation ergens langs de Duitse A5, maar iemand gaf me afgelopen week de tip om om gewoon een vignet te kopen bij de grensovergang (in principe Weil am Rhein, maar mogelijk Rheinfelden of Huningue). Volgens deze bekende is bij de Zwitserse grens, in tegenstelling tot vroeger, de wachttijd in de rij voor auto's met vignet tegenwoordig minstens even lang als de wachttijd voor auto's zonder vignet.
Iemand recentelijk nog bij Weil am Rhein de grens over gegaan? Klopt het dat je voor het kopen van een vignet tegenwoordig vrijwel geen rij meer ziet? Zou het een rol kunnen spelen dat het nu nog vroeg in het jaar is, zodat veel mensen nog geen Autobahnvignet hebben? Of zou de situatie eerder omgekeerd kunnen zijn, omdat het vignet 2009 nog tot volgende week zondag geldig is?
Vignet kopen aan de Zwitserse grens
Moderator: Moderatoren
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
-
Chris
- Moderator
Re: Vignet kopen aan de Zwitserse grens
In juni ben ik bij Schaffhausen de grens overgegaan. Daar was geen enkele wachtrij voor de vignetten.
Ik denk dat buiten het zomerseizoen, de meeste mensen die de grens oversteken al een vignet hebben, in de zomer heb je veel meer toeristen die voor het eerst dat jaar door Zwitserland rijden, waardoor de rijen voor de vignetten langer zijn.
Toch zou ik mijn vignet gewoon bij het eerste het beste tankstation kopen. Ik heb dat in augustus ook gedaan op de A3 bij Regensburg, meteen het Oostenrijkse en Sloveense vignet gekocht. Handig, geen gedoe aan de grens.
Ik denk dat buiten het zomerseizoen, de meeste mensen die de grens oversteken al een vignet hebben, in de zomer heb je veel meer toeristen die voor het eerst dat jaar door Zwitserland rijden, waardoor de rijen voor de vignetten langer zijn.
Toch zou ik mijn vignet gewoon bij het eerste het beste tankstation kopen. Ik heb dat in augustus ook gedaan op de A3 bij Regensburg, meteen het Oostenrijkse en Sloveense vignet gekocht. Handig, geen gedoe aan de grens.
-
marcel
- 2x2 autosnelweg
Bij Raststätte Bad Bellingen (zo'n 20 km voor de grens) kun je een vignette kopen. Het kost dan wel wat meer, ik zou hem gewoon bij de grens kopen (je hoeft dan ook niet uit te stappen).
-
SnarfFlevoland
- 2x2 autosnelweg
Volgens mij is dat ook alleen maar bij de grensovergang Weil am Rhein en bij grensovergang Chiasso. Afgelopen jaar bij Oberbargen de grens overgegaan en daar stond gewoon een bord dat een vignet verplicht was vanaf SH-Schweizersbild.Chris schreef:In juni ben ik bij Schaffhausen de grens overgegaan. Daar was geen enkele wachtrij voor de vignetten.
Iets anders is als je via Bregenz naar Zwitserland rijdt. Je moet dan in ieder geval de KorridorVignette kopen en aansluitend bij Hohenems kan men ook direct een Zwitsers tolvignet kopen bij de grens.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
marcel
- 2x2 autosnelweg
Volgens mij kun je bij elke grensovergang een vignet kopen. Mijn eerste heb ik overigens in Boncourt gekocht.
-
SnarfFlevoland
- 2x2 autosnelweg
Het valt mij ook op dat je bij Weil am Rhein op de borden zo attent wordt gemaakt op de tolsticker met de kosten daarvan, terwijl je bij elke andere grensovergang er zo voorbij rijdt.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
marcel
- 2x2 autosnelweg
Ja, bij Weil am Rhein is er zoveel verkeer dat er een rij is waar de douanebeambten vignetten verkopen. Elders moet je een kantoor in.SnarfFlevoland schreef:Dat lijkt me opzich ook wel het meest logisch. Maar dan neem ik aan dat je wel uit de auto moet stappen, wat dus bij Weil am Rhein niet hoeft?
Volgens mij staan er bij andere snelweggrensovergangen (op wegen waar je er een moet hebben) ook wel zulke borden.Het valt mij ook op dat je bij Weil am Rhein op de borden zo attent wordt gemaakt op de tolsticker met de kosten daarvan, terwijl je bij elke andere grensovergang er zo voorbij rijdt.
Verder kun je bij elk postkantoor een vignette kopen (bedenk dat iedere Zwitserse automobilist er elk jaar een moet kopen, natuurlijk kan dat niet alleen bij de grens). Waarschijnlijk kan het ook bij elk tankstation.