Snelheidscontroles & trajectcontroles

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door simon » do 08 okt 2009, 13:51

^^ bij 57 km/u gemeten snelheid

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door hoevenpe » do 08 okt 2009, 14:14

Kijk, begrijp me goed...

Vergeleken met de wereldproblemen is dit natuurlijk een 'luxe probleem' in Nederland. Die 22 euri mis ik heus niet en mijn kinderen eten er echt geen boterham minder door. Het is vooral meer een gevoel dat leeft, en zoals ik al eerder aangaf, wat meer met de algehele staat van de nederlandse samenleving, politiek etc. te maken heeft dan puur met het flitsen zelf...

De 'gewone' burger voelt zich 'genaaid' door de overheid met allerhande belastingen, regeltjes en beperkingen. En tegelijk is zo zichtbaar dat deze regels niet voor iedereen op dezelfde manier lijken te gelden. Ondertussen komt het de verkeersveiligheid ook niet ten goede want voor je het weet zit je meer op je teller of in de berm te kijken dan dat je ontspannen op het verkeer kan anticiperen... Iedereen hier rijdt wel meer dan 54 op grote doorgaande wegen in de stad neem ik aan, en op een lege snelweg is 104 ook echt niet makkelijk voor langere stukken vol te houden...

Ik kan er gelukkig om lachen, het gaat in het leven toch alleen om gezondheid en geluk en niet om geld (mits je maar voldoende hebt om normaal van te kunnen leven). Die 22 euro mag onze vriend Wouter in zijn daarvoor bestemde donkerbruine 'prive schatkist' stoppen wat mij betreft... ;)

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7943
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Wesso » do 08 okt 2009, 14:23

^^ Zo denk ik er ook over. De snelheidsboetes op zich zijn geen levensbedreigende situatie, maar de manier waarop ze gegenereerd worden (verdekte controle) kan dat wel zijn m.i.. Daar is het laatste woord nog niet over gezegd.

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door jeroent » do 08 okt 2009, 15:28

hoevenpe schreef: Ik weet dat ze bekeuren vanaf 87 is bij 80, 108 bij 100 en 128 bij 120. Er gaat dan 3 resp. 4 km/h correctie vanaf.
Nee! Ze bekeuren ze met 84 bij 80, 105 bij 100 en 124 bij 120. Die correctie is een meetfout, die in jouw Tomtom meting verwaarloosbaar is.
Ik dacht dus dat ik met 85 genoeg marge had tot die 87, en het gekke is dat ik dat hele stuk al maanden met precies deze snelheid op de cruise rij. Nooit een centje pijn, en nu dus opeens een bon voor 87... Blijkbaar zat ik dus altijd al op de grens maar ging het nu net mis, of hebben ze dat ding anders afgesteld, of mijn cruise is toch ook onnauwkeurig... ik had het 2x gemeten ooit en daar het getal van 89 op gebaseerd.
Ik leg het nog maar een keertje uit. Jouw Tomtom geeft de echte snelheid aan, vrijwel zonder meetfout, 85 dus. De trajectcontrolemeting levert 87 op. Dus zou je een bekeuring voor 87 krijgen terwijl je 85 reed (echte snelheid). Dat komt omdat de trajectcontrole onnauwkeurig meet en ook nog eens varieert. Dat zit ingebakken in die 3 km/u correctie en ze gaan ervan uit dat de variatie van de trajectcontrole nooit meer is dan 3 km/u. Dus als de trajectcontrole 87 aangeeft, gaan ze ervan uit dat een auto 84 of harder reed. Dat klopt dus blijkbaar goed, want jij reed 85. Je krijgt dus 1 km/u "cadeau". Maar je zit met 85 echt gereden kilometers op het randje en hebt nog geluk dat de trajectcontrole toch nog redelijk nauwkeurig is, want als hij de volle 3 km/u meetfout had, dan had je een bon voor 85 gekregen (Dat reed je ook).

Jij gaat ervan uit dat de boetesnelheid de _echte_ gereden snelheid minus 3 km/u is, maar het is de gemeten snelheid (met meetfout!)-3 km/u, waardoor je ongeveer op de _echte_ snelheid uitkomt. Als je dus zeker wilt zijn dat je geen bekeuring krijgt en je weet zeker dat er pas vanaf 84 wordt bekeurd, moet je je snelheid op 83 km/u op je Tomtom instellen.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door hoevenpe » do 08 okt 2009, 15:43

^^

Dan kan je dus eigenlijk stellen dat de TC in deze eigenlijk een afwijking heeft in mijn nadeel, want waar ik 'echt' 85 reed had TC ook 85 moeten constateren. De TC gaf echter 87 als resultaat (ten onrechte) en om dit soort onnauwkeurigheden voor te zijn heeft men besloten iedereen sowieso 3% 'korting' te geven. Had de TC echter de correcte snelheid gemeten dan zou ik geen bon hebben gehad omdat ik 2km onder de kritieke grens was gebleven.

Al met al wel vreemd dat een TC nog zoveel afwijkt, want juist bij zo'n controle lijken de gebruikte parameters (afstand en tijd) nogal goed te verifieren...

(vanaf nu ga ik dus met 84 door de TC, blijft toch een leuk kat en muis spel... ;))

p.s. voor de lezers: het betreft hier dus de TC op de parallelrijbaan van de A12 bij Utrecht naar het oosten toe. Deze is wijkt blijkbaar iets in ons nadeel af... exact de andere richting op heb ik nu al maanden geen probleem gehad met 85...

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door jeroent » do 08 okt 2009, 17:20

Inderdaad.. de TC is niet zo nauwkeurig omdat hij afhankelijk is van een tijdsmeting. Afhankelijk van de afstand kunnen een paar seconde verschil al behoorlijk wat uitmaken.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31591
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Palance » do 08 okt 2009, 18:04

Schenker schreef: Trouwens, als snelheidsboetes een grote bron van onvrede in dit land zijn, dan denk ik dat dat een ongekend luxeprobleem is.
Dat ben ik roerend met je eens. Een bekeuring is jammer en erg zonde van je geld, maar ik heb liever een bekeuring dan een enge ziekte bij mij of familie. Ik bedoel maar: Die paar euro vallen totaal in het niet bij echte problemen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Wally
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 21:56

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Wally » do 08 okt 2009, 19:00

jeroent schreef:Inderdaad.. de TC is niet zo nauwkeurig omdat hij afhankelijk is van een tijdsmeting. Afhankelijk van de afstand kunnen een paar seconde verschil al behoorlijk wat uitmaken.
Tijdmeting is niet per definitie onnauwkeurig. Met een simpele GPS-ontvanger kun je al een zeer nauwkeurig tijdsignaal uit de GPS data halen (GPS werkt door tijdverschillen te meten, de satellieten zijn uitgerust met uiterst precieze atoomklokken).

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door hoevenpe » do 08 okt 2009, 19:39

Ik mag trouwens wel hopen dat een TC voor de tijd hooguit in milliseconden een afwijking heeft. Anders zou een instituut als het NMi nooit een goedkeuring afgeven lijkt me zo. De mobiele TC is niet voor niets om deze reden afgeschaft...

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Jeroen » do 08 okt 2009, 19:51

Palance schreef:Dat ben ik roerend met je eens. Een bekeuring is jammer en erg zonde van je geld, maar ik heb liever een bekeuring dan een enge ziekte bij mij of familie. Ik bedoel maar: Die paar euro vallen totaal in het niet bij echte problemen.
Dat er veel ergere zaken in het leven zijn wil natuurlijk nog niet zeggen dat je alle kleinere dingen maar over je heen moet laten lopen. Ik bedoel, dat er ergere dingen zijn denk ik ook wel eens als ik hier paginalange discussies lees over een verkeerd geplaatste spatie of tussenstreepje op een wegwijzer of zo. Maar goed, ieder zijn ding denk ik dan maar altijd.

Geld maakt nu eenmaal ook deel uit van het leven, en als mensen zich beroofd voelen door de overheid (terecht of onterecht, dat doet even niet ter zake) zijn dat wel dingen waarover je je meestal toch wel druk maakt.

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door jeroent » do 08 okt 2009, 20:03

Wally schreef:de satellieten zijn uitgerust met uiterst precieze atoomklokken).
Al eens een TC met een atoomklok gezien?
Bovendien is juist de looptijdmeting bij GPS niet voldoende voor de positiebepaling omdat de klok van de ontvanger te onnauwkeurig is. Je moet dan werken met de voorspelling van de baan van de satelliet om dat te compenseren. Vandaar dat het ook even duurt voor je een 'fix' hebt. Er moet eerst voldoende nauwkeurig gesynchroniseerd worden.
Maar goed.. we dwalen iets af :-)

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door jeroent » do 08 okt 2009, 20:06

hoevenpe schreef:Ik mag trouwens wel hopen dat een TC voor de tijd hooguit in milliseconden een afwijking heeft. Anders zou een instituut als het NMi nooit een goedkeuring afgeven lijkt me zo. De mobiele TC is niet voor niets om deze reden afgeschaft...
Het probleem lijkt me meer te zitten in het nauwkeurig bepalen van het begin en einde van de meting. Wanneer "passeert" een auto de TC, op welke rijstrook en wat is zijn positie binnen die rijstrook. Daar sluipt volgens mij snel wat onnauwkeurigheid in.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31591
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Palance » do 08 okt 2009, 20:27

Jeroen schreef:Dat er veel ergere zaken in het leven zijn wil natuurlijk nog niet zeggen dat je alle kleinere dingen maar over je heen moet laten lopen. Ik bedoel, dat er ergere dingen zijn denk ik ook wel eens als ik hier paginalange discussies lees over een verkeerd geplaatste spatie of tussenstreepje op een wegwijzer of zo. Maar goed, ieder zijn ding denk ik dan maar altijd.
Absoluut waar. Het is maar net wat in je beleving 'erg' is. Maar ik sta er wel eens van te kijken hoeveel overspannen reacties er kunnen volgen op bepaalde kleine boetes (ik heb het niet specifiek over snelheidscontroles), zowel op het forum als in het dagelijks leven. In 2 dagen tijd hoor ik dat 2 directe collega's een enge ziekte hebben (en dan doel ik niet op de Mexicaanse griep), als je daar even bij stilstaat dan vind dat dat meer overspannen reacties waard is (niet dat dat helpt, maar goed). Maar zoals je zelf al zegt, ieder zijn eigen ding (en beleving). Ik vergelijk het maar met mensen die zich tegen alles verzetten wat niet in hun straatje past (de zogenaamde nimby's). Je wilt niet weten hoe gestresst mensen kunnen worden van iets kleins als een wegafsluiting van een week en zelfs daartegen bezwaar willen aantekenen (in mijn buurt spelen dit soort kleine dingen). Dat geeft wel aan hoe buitenproportioneel er soms wordt gereageerd op 'kleine' dingen.
UIteraard zit ik ook niet op boetes te wachten, maar zoals ik al aangaf, er zijn ergere dingen dan die paar tientjes.
Geld maakt nu eenmaal ook deel uit van het leven, en als mensen zich beroofd voelen door de overheid (terecht of onterecht, dat doet even niet ter zake) zijn dat wel dingen waarover je je meestal toch wel druk maakt.
Als die 'beroving' onterecht is, is er sowieso geen sprake van 'beroven' ;)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Vinny » do 08 okt 2009, 21:37

Een beroving is naar mijn mening altijd onterecht. Net alsof alle berovingen geheel met instemming van het slachtoffer plaatsvinden... :?
als je daar even bij stilstaat dan vind dat dat meer overspannen reacties waard is (niet dat dat helpt, maar goed).
Alles is relatief. Maar je kunt zo ook alle discussies doodslaan. Dat is een beetje een typische ouders-reactie: "Mam, ik heb zooo veel huiswerk". "Zeur niet. In Afrika gaan mensen dood van de honger"

Ik denk dat vrijwel niemand het leuk vind om een boete te krijgen, en zeker niet als mensen het idee hebben niet heel erg fout bezig te zijn. Overigens ga ik uit van de goede wil van de Nederlandse overheid. Ik neem aan dat het grootste deel van de boetes wordt uitgeschreven aan overtreders die een onnodig groot risico nemen. Tenslotte vinden er in het verkeer veel meer dodelijke slachtoffers plaats dan bijvoorbeeld in de luchtvaart, terwijl daar de sancties echt veel groter zijn. Als jij je niet aan de voorschriften houdt als piloot is het gewoon einde oefening. In het autoverkeer geldt dat je meestal je rijbewijs nog wel mag houden... ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door duikgek89 » do 08 okt 2009, 23:22

Vinny schreef:Ik neem aan dat het grootste deel van de boetes wordt uitgeschreven aan overtreders die een onnodig groot risico nemen
Wat is er zo'n onnodig groot risico aan een snelheidsovertreding van zo'n 5kmh op een snelweg? Of een snelheidsovertreding van 5kmh op een brede invalsweg met Vmax 50 wat Vmax 70 had kunnen zijn?

Wally
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 21:56

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Wally » zo 11 okt 2009, 18:53

jeroent schreef:
Wally schreef:de satellieten zijn uitgerust met uiterst precieze atoomklokken).
Al eens een TC met een atoomklok gezien?
Bovendien is juist de looptijdmeting bij GPS niet voldoende voor de positiebepaling omdat de klok van de ontvanger te onnauwkeurig is. Je moet dan werken met de voorspelling van de baan van de satelliet om dat te compenseren. Vandaar dat het ook even duurt voor je een 'fix' hebt. Er moet eerst voldoende nauwkeurig gesynchroniseerd worden.
Maar goed.. we dwalen iets af :-)
Het klopt inderdaad dat de positiebepaling, door allerlei factoren, maar tot op zekere hoogte nauwkeurig is. De klokfout in de ontvanger maar ook atmosferische storingen zorgen voor een onnauwkeurigheid.
Gelukkig is plaatsbepaling niet relevant voor TC systemen, aangezien begin en eindmeting op een bekende afstand uit elkaar liggen. Het gaat hier om tijd. Wanneer een moderne, lowcost GPS ontvanger van 3 of 4 satellieten signalen ontvangt is de tijdnauwkeurigheid 20 ns (de positienauwkeurigheid is dan beter dan 10 meter).
Ik blijf dus bij mijn punt dat je met een simpele GPS-ontvanger apparatuur (en dus TC) kan voorzien van een nauwkeurige klok.

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door jeroent » zo 11 okt 2009, 20:26

Maar het probleem zit hem ook niet in de tijdsmeting, maar in start- en eindpunt. De auto rijdt niet exact hetzelfde langs het portaal (hoek, positie, rijstrook, van rijstrook wisselend enz.) waardoor je daar dus afwijkingen krijgt. Plus dat je door rijstrookwisselingen ook weer een langere of kortere afstand aflegt.

Wally
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 21:56

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Wally » ma 12 okt 2009, 20:13

Eens. Het lijkt me waarschijnlijk dat dit gecompenseerd wordt door ofwel een correctie op de gemeten snelheid, ofwel te rekenen met de kortste afstand.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Peter » ma 12 okt 2009, 21:17

jeroent schreef:Maar het probleem zit hem ook niet in de tijdsmeting, maar in start- en eindpunt. De auto rijdt niet exact hetzelfde langs het portaal (hoek, positie, rijstrook, van rijstrook wisselend enz.) waardoor je daar dus afwijkingen krijgt. Plus dat je door rijstrookwisselingen ook weer een langere of kortere afstand aflegt.
De hoek is vrijwel dezelfde, zodat je hoogstens 10 meter kunt miszitten denk ik op zeg 1 km (korste stukjes trajectcontroles), ofwel <1%. Met rijbaanwisselingen of desnoods pirouttes rij je feitelijk harder dan de trajectcontrole zal meten, die van een zelfde baan zal uitgaan. "Voordeel schutter" zeg maar.....Korte trajecten (bijv A12 Pr Clausplein tot afrit Voorburg) hebben wellicht een iets hogere foutenmarge dan lange trajecten (A12 Gouda-Woerden).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door jeroent » ma 12 okt 2009, 22:51

Ja maar in dit geval telt 'voordeel schutter' ook als verklaring voor het feit dat hoevenpe heel vaak geen bekeuringen heeft gehad en nu in een keer wel.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Attietattie » vr 20 nov 2009, 12:46

Tippie: de flitskast op de A9R tussen Amstelveen en de Shell is verwijderd. NIET het gas erop gooien, want die is vervangen door een paal in de middenberm. En ik weet niet of ik het goed zag, maar ik denk dat er een tweede paal naast is gezet voor HRL.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Wouter N14 » wo 16 dec 2009, 22:26

Ik zat gisteravond raar te kijken op de N11: een laserguncontrole in het stikdonker :o
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Rene » do 28 jan 2010, 23:01

* schop *

Eindelijke een docent op de politieschool die het wèl begrijpt...
[url=http://www.telegraaf.nl/binnenland/5896291/___Geen_bon_lichte_snelheidsovertreding___.html?p=38,1]Telegraaf.nl[/url] (28-1-'10) schreef:'Lichte snelheidsovertreding niet bestraffen'

AMSTERDAM - De politie moet minder streng optreden tegen automobilisten die lichte snelheidsovertredingen begaan en de grens voor een flitsbekeuring vaker laten afhangen van omstandigheden. Daarvoor pleit docent verkeersveiligheid Ron Berkhout van de School voor Hogere Politiekunde in het AD. Volgens Berkhout moeten zaken als het weer, tijdstip, verkeersdrukte, inrichting van de weg en deelname van fietsers en voetgangers een grotere rol spelen in plaats van een strikte handhaving van de maximumsnelheid.
Volgens Berkhout zijn automobilisten vaak vol onbegrip over een dure bon voor een paar kilometer te hard rijden. Het uitdelen van bonnen voor kleine snelheidsoverschrijdingen is daardoor slecht voor het draagvlak en steun voor de politie. Daar komt bij dat hun gedrag door zulke bonnen amper effect heeft op hun rijgedrag. "Op lange termijn doen boetes voor relatief lichte overtredingen dan misschien meer kwaad dan goed. We zien het vertrouwen in de politie afnemen", aldus Berkhout. Volgens hem worden kleine overtredingen vaak onbewust gemaakt. "Als dat geen risico's oplevert, kun je dat misschien ook afdoen met een waarschuwing."
Hulde voor deze heer Berkhout. Iemand die het verkeerskundig principe van gevaarzetting begrijpt, en snapt dat 'regels = regels' bij kleine overtredingen contraproductief is.
Nu eens kijken of de politietop ervoor kiest om dit zeer zinnige advies te volgen, of om vooral toch maar de kassa door te laten rinkelen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31591
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Palance » vr 29 jan 2010, 6:25

Rene schreef:
[url=http://www.telegraaf.nl/binnenland/5896291/___Geen_bon_lichte_snelheidsovertreding___.html?p=38,1]Telegraaf.nl[/url] (28-1-'10) schreef:'Lichte snelheidsovertreding niet bestraffen'
De politie moet minder streng optreden tegen automobilisten die lichte snelheidsovertredingen begaan en de grens voor een flitsbekeuring vaker laten afhangen van omstandigheden.
En waar gaan we wanneer hoe onder welke omstandigheden welke grens dan wél leggen? Er is vast niet zo nagedacht over de willekeur die dan gaat ontstaan (een ieder kan dezelfde omstandigheden anders interpreteten).
Ofwel, een slecht idee om het van iets vaags als 'omstandigheden' af te laten hangen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door waldo79 » vr 29 jan 2010, 8:53

Ofwel, een slecht idee om het van iets vaags als 'omstandigheden' af te laten hangen.
Dat zou je weer in beleidsregels kunnen vastleggen, maar het blijven 'oneerlijke' criteria.
En voor radarcontroles biedt het voorstel geen pas, want machines houden geen rekening met "omstandigheden" :?

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Attietattie » vr 29 jan 2010, 9:34

^^ Je doelt op permanente controles? Die kunnen geplaatst worden op de gevaarlijkere plekken in plaats van op de kassalocaties. Ik denk dat het er simpelweg om gaat dat er 'eerlijk' geflitst wordt, niet zozeer om alleen de omstandigheden (die dus ook meespelen).
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Rene » vr 29 jan 2010, 9:58

Palance schreef:En waar gaan we wanneer hoe onder welke omstandigheden welke grens dan wél leggen?
Heel simpel. Gevaarzetting.
Als er geen direct gevaar is, hoef je dus niet te beboeten. Dat is situatieafhankelijk, en kan zowel met 4, 10 of 20 km/h overschrijding zijn. Te beoordelen door de agent, want die heeft op dat moment als enige het inzicht of er sprake was van gevaarzetting. Niet opgehangen dus aan weer een of andere arbitraire waarde.

@waldo: het gaat in dit artikel duidelijk niet om de flitskasten, maar om mobiele controles. Over het (volledig ontbreken van) nut van flitskasten op snelwegen kun je nog een boek volschrijven. Het gaat erom dat de burger het vertrouwen in de politie volledig kwijt aan het raken is door het repressieve beleid dat volledig is losgeslagen van waar het om hoort te gaan: was er met het licht overtreden van de regel een zodanig gevaar voor de samenleving dat dit een boete rechtvaardigt. Het is dan ook niet meer dan prijzenswaardig dat binnen de hogere politieschool nu eindelijk iemand zit die dat aloude principe weer voor het voetlicht zet, na jarenlang simplistisch geleuter van Koos-aanhangers dat de verkeersveiligheid echter in het geheel niet diende.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door waldo79 » vr 29 jan 2010, 10:29

Een gedeeltelijke herijking van het beleid juich ik ook toe :)
Handhaving moet eraan bijdragen dat de verkeersveiligheid daadwerkelijk verbetert ;)

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Attietattie » vr 29 jan 2010, 10:30

Rene schreef:Te beoordelen door de agent, want die heeft op dat moment als enige het inzicht of er sprake was van gevaarzetting. Niet opgehangen dus aan weer een of andere arbitraire waarde.
De agent is niet de enige. Ik kan dat ook beoordelen want ik heb mijn rijbewijs (plus nog enig verkeerskundig inzicht maar dat doet er niet toe). Wie er gelijk heeft is wel degelijk arbitrair en het kàn subjectief zijn.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Peter » vr 29 jan 2010, 10:39

Belangrijk is het met name dat men controleert op plekken waar hardrijden gevaarlijk is (schoolroutes, slecht zicht op zijstraten, etc) en niet op plekken waar de pakkans het hoogst is (vaak op plekken waar de Vmax eigenlijk te laag zoals Benoordenhoutseweg in Den Haag of vele absurde Vmax 60 regimes op brede wegen met vijliggend fietspad).

Uiteraard heeft het (qua kosten-baten van politieinzet) ook geen zin om te controleren op een woonerf, waar eens per kwartier iemand passeert.

Politie (niet zijnde bermflitser) zal je overigens (bijna ?) nooit aan de kant zetten voor 10 km/h te hard en dus ook niet beboeten. Daar is die marge al.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Plaats reactie