[A020] NBA: Kleinpolderplein

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10945
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

[A020] NBA: Kleinpolderplein

Bericht door Willem » do 25 feb 2010, 21:25

Inmiddels hangt er op de A20 (in westelijke richting) voor het KP Kleinpolderplein NBA. Dat zijn alleen de borden die naar de A13 verwijzen, de borden richting Hoek van Holland zijn nog in de oude stijl.
Naast de verwijzing van de A13 was het afritbord van Overschie in de nieuwe stijl aangebracht. Dat bij elkaar opgeteld levert wel een unieke situatie op: een afslaand NBA-bord, met daarnaast een vooraankondiging van een afrit.

Enkele dingen die aan het bord opvielen:

- de wegnummers "zweefden" niet meer, maar waren aan de onderkant op gelijke hoogte met de pijlen uitgelijnd. Dat ziet er meteen een stuk beter uit.
- boven het bord was een ruitertje met daarop een vliegtuigsymbooltje (verwijzing naar Zestienhoven)

Zal kijken of ik er komend weekeinde een foto van kan maken.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21943
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: NBA A20 Kleinpolderplein

Bericht door Wouter N14 » do 25 feb 2010, 21:47

Interessant, want deze locatie stond in de NBA-folder. Ik ben dus benieuwd of het met elkaar overeenkomt.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: NBA A20 Kleinpolderplein

Bericht door Pino » do 25 feb 2010, 22:26

Als ik me goed herinner, stond in die folder het doel Schiedam-Kethel op het NBA-bord van het Kleinpolderplein. Dat lijkt me alvast onmogelijk. Desalniettemin ben ik zeer benieuwd naar de behandeling van het Kleinpolderplein als geheel, omdat dat volgens mij het eerste NBA-knooppunt wordt met een geïntegreerde afrit.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21943
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: NBA A20 Kleinpolderplein

Bericht door Wouter N14 » do 25 feb 2010, 22:32

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: NBA A20 Kleinpolderplein

Bericht door Pino » do 25 feb 2010, 22:41

^^ Daar heb je het al.

Rechtdoordoel: Schiedam (zou moeten zijn Rotterdam-West, en dan vermeldt het bord ook nog eens niets over het knooppunt)
Afritdoel: Kethel (is een stadsdeel van Schiedam en geen logisch doel van deze afrit)
Servicedoel: Rotterdam-Airport (onlogisch doel van deze afrit)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: NBA A20 Kleinpolderplein

Bericht door Palance » vr 26 feb 2010, 6:40

Sterker nog: rechtdoor zou dan Spaanse Polder moeten heten, Kethel is ook via die afrit makkelijkjer te bereiken (dan zit je meteen aan de juiste kant van de Schie) en tenslotte is het tegenwoordig "Rotterdam-the Hague Airport" :twisted:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: NBA A20 Kleinpolderplein

Bericht door Pino » vr 26 feb 2010, 10:02

Kethel bereik je het beste vanaf de afritten Schiedam en Schiedam-Noord. Afrit Spaanse Polder pakken (weet even niet hoe ik bij Rotterdam-West kwam; is dat vroeger ooit de naam geweest?) brengt je via een binnendoorroute naar de 's-Gravenlandseweg in Schiedam, precies onderaan de afrit Schiedam.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: NBA A20 Kleinpolderplein

Bericht door Palance » vr 26 feb 2010, 18:50

Misschien vanwege de oude naam van het treinstation Schiedam-Rotterdam West? :mrgreen:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18265
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: NBA A20 Kleinpolderplein

Bericht door boe! » vr 26 feb 2010, 20:37

Volgens mij moet je de bestemmingen uit die folder niet serieus nemen. Een bord met knooppunt Hoevelaken als je Velperbroek nadert, knooppunt Velperbroek waar blijkbaar de A34 de A12 kruist, Nijmegen bij Duiven op één afritbord en Apeldoorn op een afstandsbord bij Utrecht. Hier is iemand met behoorlijk wat fantasie bezig geweest.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10945
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: NBA A20 Kleinpolderplein

Bericht door Willem » vr 26 feb 2010, 21:22

De folder is bedoeld om het systeem en de lay-out van NBA uit te leggen; de exacte bestemmingen e.d. hoeven dan niet noodzakelijkerwijs overeen te komen met de werkelijkheid.
De bedoeling en de systematiek is duidelijk en daarmee is de doelstelling voor uitgave van de folder behaald.

Donderdagavond reed ik langs het Kleinpolderplein en toen was het bord voor de A20 richting Hoek van Holland nog in oude stijl; vanochtend (vrijdag) was in het voorbijgaan te zien dat ze het bord vervangen hadden. Ze zijn afgelopen nacht dus nog met de vervanging bezig geweest.
Laatst gewijzigd door Willem op za 27 feb 2010, 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10945
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: NBA A20 Kleinpolderplein

Bericht door Willem » za 27 feb 2010, 12:23

Dit zijn de foto's van de serie NBA op de A20 (het weer werkte niet zo mee):

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18065
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: NBA A20 Kleinpolderplein

Bericht door Snelwegfreak » za 27 feb 2010, 12:28

Mooie borden, maar jammer van de (onnodige) indikking bij de 300 en 0m borden en de E-ruiter gecombineerd met een geïntegreerd E-nummer. Wel positief is inderdaad de nummers op de baseline. Al met al, geslaagd.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21943
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: NBA A20 Kleinpolderplein

Bericht door Wouter N14 » za 27 feb 2010, 12:36

Noch het knooppunt, noch afrit 14, noch afrit 13 heeft hier een vorkbord gekregen. Pastte dat simpelweg niet in de fysieke ruimte of is een NBA-vorkbord niet mogelijk bij zoveel aansluitingen achter elkaar?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: NBA A20 Kleinpolderplein

Bericht door Snelwegenkenner » za 27 feb 2010, 13:37

Nette borden en goed dat ze Amsterdam hebben toegevoegd voor de A13.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: NBA A20 Kleinpolderplein

Bericht door Jeroen » za 27 feb 2010, 13:51

Het weergeven van de wijknamen op deze manier vind ik wel een positieve trend. :) Oogt zo veel rustiger dan het geklieder met zwart-op-wit.

Sieske
woonerf
Berichten: 95
Lid geworden op: wo 05 aug 2009, 16:16

Re: NBA A20 Kleinpolderplein

Bericht door Sieske » za 27 feb 2010, 14:23

Ziet er goed uit. Alleen valt bij 'Hilligersberg' wel heel erg op hoe ver de letters normaal uit elkaar staan, maar dat is een bekend probleem.

Vliegveldsymbooltje ziet er wel lullig uit. Gaat het dan over Zestienhoven? Lijkt niet direct uit andere (service)borden duidelijk te worden.

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Re: NBA A20 Kleinpolderplein

Bericht door Riva » za 27 feb 2010, 16:18

Jeroen schreef:Het weergeven van de wijknamen op deze manier vind ik wel een positieve trend. :) Oogt zo veel rustiger dan het geklieder met zwart-op-wit.
Mwah, op zich vind ik het aangeven van wijknamen in wit-op-blauw positief, maar door de verspringing is vaak indikking nodig en dat vind ik niet rustig en niet mooi. Dan vind ik de ouderwetse borden op de A10-west met voor elke wijk een aparte witte balk toch rustiger ogen.

Overigens is er, buiten de vork voor de splitsing A20/A13 (positief), op deze locatie weinig verschil met Oldschool.
Rainier

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: NBA A20 Kleinpolderplein

Bericht door Mandelsoft » za 27 feb 2010, 16:24

Wel jammer dat ze bij de A20 het E-nummer verruiteren en bij de A13 het nummer in het bord integreren. Ik had ze liever beide geruiterd gezien.
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: NBA A20 Kleinpolderplein

Bericht door Palance » za 27 feb 2010, 16:29

Het vliegveldsymbooltje is natuurlijk niet mooi zo. Waarom hier nou weer geen volgbord/servicebord? :dontknow:

Verder vind ik het heel slecht om de havennummering van de portaalborden af te halen. Zeker in een havengebied als Rotterdam hoort dat m.i. prominent in beeld te zijn.

De wijknaam Blijdorp is wel nieuw op de borden. Maar verder ziet echt niemand het verschil tussen "afrit 13 Rotterdam-Overschie" en "Blijdorp Afrit 13". Dat blijf ik een slechte uitvoering vinden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Ehuls
verkeersader
Berichten: 642
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 15:44

Re: NBA A20 Kleinpolderplein

Bericht door Ehuls » za 27 feb 2010, 16:31

Afbeelding

Als ik dit bord zie denk ik dat er een uitvoegende taper volgt, terwijl dat helemaal niet zo is..

Is het 1200 meter bord voor de afslag Rotterdam Overschie nu in de plaats gekomen voor het bord met de drie pijlen er op (twee pijlen rechtdoor en een rechtsaf)) of hangt die er ook nog?

Queue
autoweg
Berichten: 1454
Lid geworden op: di 08 aug 2006, 18:57
Locatie: Eindhoven-Noord

Re: NBA A20 Kleinpolderplein

Bericht door Queue » za 27 feb 2010, 16:45

Keurig. Ik zie veel verbeteringen.
Wouter N14 schreef:Noch het knooppunt, noch afrit 14, noch afrit 13 heeft hier een vorkbord gekregen. Pastte dat simpelweg niet in de fysieke ruimte of is een NBA-vorkbord niet mogelijk bij zoveel aansluitingen achter elkaar?
Er zal niet genoeg ruimte voor zijn, maar ik mis ze ook absoluut niet.
Snelwegenkenner schreef:Nette borden en goed dat ze Amsterdam hebben toegevoegd voor de A13.
Stond er al, alleen vanuit het westen staat het er niet.
Sieske schreef:Alleen valt bij 'Hilligersberg' wel heel erg op hoe ver de letters normaal uit elkaar staan, maar dat is een bekend probleem.
Gelukkig is het niet afgebroken.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10945
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: NBA A20 Kleinpolderplein

Bericht door Willem » za 27 feb 2010, 16:51

Ehuls schreef: Is het 1200 meter bord voor de afslag Rotterdam Overschie nu in de plaats gekomen voor het bord met de drie pijlen er op (twee pijlen rechtdoor en een rechtsaf)) of hangt die er ook nog?
Ja, dat bord is inderdaad vervangen door het afritbord.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21943
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: NBA A20 Kleinpolderplein

Bericht door Wouter N14 » za 27 feb 2010, 16:57

^^ Was dat niet het bruine Blijdorp-bord?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18265
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: NBA A20 Kleinpolderplein

Bericht door boe! » za 27 feb 2010, 17:04

Ehuls schreef:Als ik dit bord zie denk ik dat er een uitvoegende taper volgt, terwijl dat helemaal niet zo is..
Dat gaat bij zoveel knooppunten fout (Zaandam, Lunetten). Ze richten zich bij RWS te veel op de borden en te weinig op bijpassende markering.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: NBA A20 Kleinpolderplein

Bericht door Palance » za 27 feb 2010, 17:06

Nog maar even iets kritischer gekeken (ik ben bezig de info te verwerken voor mijn site). Afrit 14 heeft feitelijk geen rechtdoorbord meer, en van afrit 13 is nou niet echt duidelijk meer of je bij KP Kleinpolderplein voor Overschie rechtdoor moet of dat je moet afslaan, ondanks het feit dat het bord rechts hangt. Dat komt denk ik doordat de bekende pijl ontbreekt. De volgende afrit kan immers ook ná het knooppunt liggen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18215
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: NBA A20 Kleinpolderplein

Bericht door mavas » za 27 feb 2010, 17:37

^^ Precies, erg verwarrend. Waarom had die afrit niet in het portaal verwerkt kunnen worden, zoals wél bij Gorinchem is gedaan. Erg consistent wordt het er allemaal niet op.

Ik lees hier dat veel mensen positief zijn over deze uitvoering van NBA, maar ik kan er niet vrolijk van worden. Nog steeds wordt de feitelijke situatie op de weg niet weergegeven door de pijlen, dat vind ik zo jammer.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8655
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: NBA A20 Kleinpolderplein

Bericht door Hajo » za 27 feb 2010, 17:41

Ziet er goed uit, maar ik heb de pest aan ruitertjes... :neenee:

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9081
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: NBA A20 Kleinpolderplein

Bericht door Ds79m » za 27 feb 2010, 19:02

Jeroen schreef:Het weergeven van de wijknamen op deze manier vind ik wel een positieve trend. :) Oogt zo veel rustiger dan het geklieder met zwart-op-wit.
Dat is inderdaad netjes geworden. De borden worden veel makkelijker leesbaar.
Sieske schreef:Vliegveldsymbooltje ziet er wel lullig uit. Gaat het dan over Zestienhoven? Lijkt niet direct uit andere (service)borden duidelijk te worden.
Als je op de Ring Rotterdam een verwijzing naar een vliegveld tegenkomt, is de kans natuurlijk vrij groot dat het om Rotterdam-The Hague-Airport gaat, en niet om Gilze-Rijen of iets dergelijks.

Ik vind het goed gedaan zo. Het voorkomt extra overlast met nog een volg-bord, en geeft geen extra witregel op het afritbord, die verstorend zou werken, en ten overvloede de naam van het vliegveld zou geven.
Palance schreef:Verder vind ik het heel slecht om de havennummering van de portaalborden af te halen. Zeker in een havengebied als Rotterdam hoort dat m.i. prominent in beeld te zijn.
Mwah, alle havens liggen in principe ten westen van de A20-A16-A15-rechthoek. Bij uitvalswegen in andere, onlogische richtingen, zoals hier naar Den Haag, hoef je de havens dan niet al te nadrukkelijk te bewegwijzeren.
De wijknaam Blijdorp is wel nieuw op de borden. Maar verder ziet echt niemand het verschil tussen "afrit 13 Rotterdam-Overschie" en "Blijdorp Afrit 13". Dat blijf ik een slechte uitvoering vinden.
Dat nuanceverschil begrijpt inderdaad niemand. Sowieso heb ik het idee dat het handiger had gekund dan een servicebord naar het dierenpark, en een wit-op-blauwe verwijzing naar de gelijknamige wijk.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

jan
autoweg
Berichten: 1843
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 16:11
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: NBA A20 Kleinpolderplein

Bericht door jan » za 27 feb 2010, 21:19

mavas schreef:Nog steeds wordt de feitelijke situatie op de weg niet weergegeven door de pijlen, dat vind ik zo jammer.
Je doelt op de taper die er niet is? Aangezien er via de toerit er een extra rijstrook bij komt, kun je hier geen taper creëren. Als je de feitelijke situatie op het 900 meterbord had willen weergeven dan zou al het verkeer voor de A13 hier al de rechterrijstrook op gedigereerd worden. Dat lijkt me onwenselijk, je kan nog prima de middelste rijstrook aanhouden voor de A13, verderop wordt wel duidelijk dat je nog een strookje naar rechts moet.
Wel ben ik met de eens dat op bijvoorbeeld kp. Zaandam de markering conform de bebording aangepast had moeten worden.
mavas schreef:Waarom had die afrit niet in het portaal verwerkt kunnen worden, zoals wél bij Gorinchem is gedaan.
Had ik ook liever gezien.
Wouter N14 schreef:Noch het knooppunt, noch afrit 14, noch afrit 13 heeft hier een vorkbord gekregen.
Mijn gedachte: Voor afrit 13 is het Kleinpolderplein al aangekondigd. Bij knooppunten zelf komen (behoudens klaverbladen) nooit vorkborden voor. Een vorkbord bij afrit 13 maakt het wel erg complex i.c.m. de al aanwezige bewegwijzering voor het knooppunt.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: NBA A20 Kleinpolderplein

Bericht door Palance » za 27 feb 2010, 21:46

jan schreef:Bij knooppunten zelf komen (behoudens klaverbladen) nooit vorkborden voor.
Bij knooppunt Ressen (richting Bemmel) staat zelfs een vorkbord op het knooppunt (en volgens mij niet eens ervóór).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Plaats reactie