[PL] Bewegwijzering in Polen

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76275
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

[PL] Bewegwijzering in Polen

Bericht door Chris » vr 26 feb 2010, 19:01

Polen heeft een aantal generaties bewegwijzering doorgemaakt, waarbij het huidige systeem niet meer voldoet.

Een korte samenvatting;

* groen = OWN
* blauw = snelwegen
* rode wegnummers = DK (A+S+DK)
* gele wegnummers = DW
* vorkborden op snelweg
* knooppuntsymbool voor alle aansluitingen


Tekortkomingen
Een aantal flinke nadelen tegenwoordig is de portaalbewegwijzering. Dit zijn eigenlijk regelborden die boven de weg worden gehangen. Er zijn geen standaarden voor wegen met 3 rijstroken per richting (die inmiddels bestaan in Polen), waardoor hier verkeerde portalen hangen. Een ander probleem is het feit dat alle aansluitingen met het knooppuntsymbool weergegeven worden. Een afritsymbool is nog niet opgenomen. Een derde probleem is de doelenkeuze, deze is voor binnenlands verkeer erg goed te noemen, maar men werkt men einddoelen die niet handig gekozen zijn, zoals grensplaatsjes van een paar honderd inwoners die tot wel 800 kilometer van te voren aangegeven worden. Daarnaast is men niet scheutig met buitelandse doelen, met name aan de oostgrens.

Pluspunten
Toch zijn er al wel punten verbeterd. Er worden inmiddels adequaat grens-overschrijdende doelen aangegeven met andere Schengenlanden (Duitsland, Tsjechië, Slowakije, Litouwen). Een ander goed punt is dat niet gewerkt wordt met exoniemen, maar gewoon Wien of Dresden aangegeven staan, in plaats van een Poolse vertaling die bijna geen niet-Pool kent of kan interpreteren. Het kleuronderscheid tussen Autostrady en andere wegen is goed te noemen. Ook het lettertype is zeer redelijk te noemen.

Bewegwijzering OWN:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Plaatsnaambord (heeft juridisch NIET dezelfde status als het kombord in NL - er wordt geen Vmax aan verbonden!)
Afbeelding

Bewegwijzering naar de snelweg.
Afbeelding

Platna betekent "tol".
Afbeelding

Dit is het kombord (= Vmax=50 tenzij anders aangegeven)
Afbeelding

grensplaatsjes én grensoverschrijdende doelen.
Afbeelding

Bewegwijzering op S-wegen (1x2 en 2x2) is gelijk aan die op de rest van het OWN.
Afbeelding

Portaalbord S-weg.
Afbeelding

grensplaats over 452 km
Afbeelding

knooppuntsymbool voor een reguliere aansluiting.
Afbeelding

Oudere generatie snelwegbewegwijzering (plm jaren 80)
Afbeelding

Vorkbord.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Bewegwijzering in Polen

Bericht door Rene » vr 26 feb 2010, 19:03

In dit kader is het goed om het onafhankelijke voorstel erbij te nemen dat men thans bij Gddkia probeert te laten landen: PDF

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76275
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Bewegwijzering in Polen

Bericht door Chris » vr 26 feb 2010, 19:05

Op het grote Poolse wegenforum "Infrastruktura Drogowa" wordt veel gediscussieerd over de Poolse bewegwijzering. Eén lid is zelfs zo ver gegaan dat hij een totaal nieuwe bewegwijzering heeft ontworpen, en men dit probeert aan de man te brengen binnen de Poolse wegbeheerder GDDKiA. Erg goed lukt dat nog niet, maar men is er mee bezig.

http://www.drogowskazclassic.pl/index.php

Hier de voorstellen in PDF. Het is behoorlijk uitgebreid.

JanT
woonerf
Berichten: 52
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 10:17
Contacteer:

Re: Bewegwijzering in Polen

Bericht door JanT » zo 28 feb 2010, 10:32

Wil aansluitend toch wel iets opmerken waar men misschien iets aan heeft!

Bij de tol (Platna) wachten tot ze je het alle restant bedrag teruggeven, is mij al regelmatig overkomen dat men "even" wacht met de rest! Zeker de tol snelweg Poznan heeft daar een handje van.
De vermelding van 50 km is niet altijd juist, het is ook vaan 40 km. in de bebouwde kom.

Verkeersborden zijn niet altijd even goed, voorbeeld is de tolweg Poznan richting Torun, als je de voorlaatste afslag voorbij rijdt zit je letterijk in de dorpen. Vorig jaar die snelweg eens tot het eind gereden, zonder navigatie is daar
haast niet uit te komen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76275
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Bewegwijzering in Polen

Bericht door Chris » zo 28 feb 2010, 10:38

JanT schreef:Verkeersborden zijn niet altijd even goed, voorbeeld is de tolweg Poznan richting Torun, als je de voorlaatste afslag voorbij rijdt zit je letterijk in de dorpen. Vorig jaar die snelweg eens tot het eind gereden, zonder navigatie is daar
haast niet uit te komen.
Welke snelweg bedoel je, wat er gaat geen snelweg van Poznan naar Torun. Bedoel je misschien het tijdelijke einde van de A2 bij het dorp Stryków?

JanT
woonerf
Berichten: 52
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 10:17
Contacteer:

Re: Bewegwijzering in Polen

Bericht door JanT » zo 28 feb 2010, 11:00

Chris,
Had inderdaad iets duidelijker gekund, de aansluiting bij Torun is al enige tijd klaar, met het deel Wresnia naar Torun toe is men bezig. Zelf rijd ik via Gniezno/Wloclawek naar Torun waar ik woon. Rijdt meestal in de nacht naar NL ivm radarcontrole's en verkeersdrukte. In principe moet de aansluiting Poznan - Swiecko in 2012 klaar zijn, voorlopig is er vertraging vanwege de strenge winter al probeert men zoveel als mogelijk door te werken. Dit weggedeelte naar de grens had al enige jaren geleden klaar moeten zijn.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76275
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Bewegwijzering in Polen

Bericht door Chris » zo 28 feb 2010, 22:08

Ongebruikelijke wegwijzer in Szczecin
Afbeelding

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Bewegwijzering in Polen

Bericht door Willem » zo 28 feb 2010, 22:09

Je moet wel heel goed kijken voordat je ziet dat je voor al die bestemmingen naar rechts moet; de pijl valt volledig in het niet.

JanT
woonerf
Berichten: 52
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 10:17
Contacteer:

Re: Bewegwijzering in Polen

Bericht door JanT » ma 01 mar 2010, 5:22

De Polen zelf klagen er ook over, dit is overigens een fraai voorbeeld hoe het beter kan. Voor mensen met weinig richtinggevoel is dit soort borden een ramp die kunnen er echt niets mee. Ik zelf reed vroeger altijd rechtdoor tot het volgende bord om te zien of ik de juiste richting ingeslagen had. Ga nooit stilstaan op de weg en keer waar het kan met zicht op beide rijrichtingen want men rijdt soms behoorlijk hard :evil:

In Konin heb je ook zo iets, goed voor een puzzelrit :D Misschien is de wegbewijzering inmiddels verbeterd! Vergeleken met 10 jaar terug is er veel verbeterd, overigens is dit op de foto een vrij recent verkeersbord. Stoor me meer aan die afschuwelijke reclames langs de wegen waarbij je soms in de nacht denkt dat er in de verte een verkeersongeluk heeft plaatsgevonden. Maar vervelen doe je nooit in Polen :D

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76275
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [PL] Bewegwijzering in Polen

Bericht door Chris » do 04 mar 2010, 15:23

Opvallende wegwijzer in Toruń:

Afbeelding

JanT
woonerf
Berichten: 52
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 10:17
Contacteer:

Re: [PL] Bewegwijzering in Polen

Bericht door JanT » do 04 mar 2010, 15:29

Chris,

Dit is het nieuwe gedeelte dat volgens mij t.z.t. op de nieuw te bouwen snelweg moet aansluiten. Opvallend is dat hier een portaal is gebruikt wat aangeeft dat deze weg pas aangelegd is.
De weg boven het viadukt is denkelijk de weg als je over de brug van de Wisla richting Poznan rijdt, is op de foto niet goed te zien.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76275
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [PL] Bewegwijzering in Polen

Bericht door Chris » do 04 mar 2010, 15:31

Het is de S10 bij de DK80 (straks A1/S10) aan de oostzijde van de stad. Opvallend is dat er amper wegnummers aangegeven staan.

JanT
woonerf
Berichten: 52
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 10:17
Contacteer:

Re: [PL] Bewegwijzering in Polen

Bericht door JanT » do 04 mar 2010, 16:00

Klopt helemaal, die weg gebruik ik nooit woon aan de andere kant van Torun. Dit is de rondweg die richting Lubicz doorloopt richting Grebocin.
Benummering is niet overal aanwezig in Polen en in dit geval denk ik dat ze daar mee wachten tot de weg geheel klaar is.
De weg boven het viaduct is denkelijk de 15 naar Inowwroclaw.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [PL] Bewegwijzering in Polen

Bericht door Willem » do 04 mar 2010, 19:02

Worden die blauwe pijlen boven de borden de nieuwste mode op bewegwijzeringsgebied in Polen, of heeft een creatieve bordenboer dat zelf verzonnen om het manco van de onduidelijke pijlen op te lossen?

JanT
woonerf
Berichten: 52
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 10:17
Contacteer:

Re: [PL] Bewegwijzering in Polen

Bericht door JanT » do 04 mar 2010, 19:23

Willem,

De Polen zijn beter in het verborgen opstellen van flitskasten :twisted: Wat je met die goede foto's ziet is een verzameling van jaren hun best doen en van voor en na toetreding tot de EU.
Je ziet ook dat borden die op de portalen over de weg hangen meer de EU-norm hebben en is de laatste trend, net als die verdrijfvlakken waar ze kwistig mee strooien.
Deze borden vallen mij nog mee, al staan ook hier nog borden bij die tot verwarring aanleiding kunnen geven.
Beste is om defensief te rijden en bij twijfel rechtdoor te rijden tot het eerste bord wat dan duidelijkheid moet geven of je op de goede weg rijdt.
Probleem is de vaak voorbijkomende TIR's die het zicht op de borden ontnemen en dan mis je net wat je weten moet zoals wegnummers.

Het bord met de pijlen is inderdaad de laatste trent maar die zie ik in Duitsland ook hangen, schijnt zijn nut te hebben :schrikreactie:
Er zijn drie rijstroken, 1 rechtdoor en 2 voor afslaand verkeer en dat geven die pijlen op het blauwe bord aan.

Heb wel eens in Konin gereden waar je door de vele borden het juiste bord miste, geef mij maar mijn Garmin :yes:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76275
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [PL] Bewegwijzering in Polen

Bericht door Chris » vr 30 apr 2010, 1:03

Welke wereldstad moet Jakuszyce wel niet zijn? Het is belangrijk genoeg om 395 kilometer van te voren aan te geven.
Afbeelding

Ah, daar is het. 100 inwoners.
Afbeelding

snelweg65
stadsweg
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 12 aug 2009, 8:13
Locatie: 013

Re: [PL] Bewegwijzering in Polen

Bericht door snelweg65 » vr 30 apr 2010, 8:21

Zoals naar goed Pools gebruik is het een nietsbetekenend grensplaatsje, dus zijn ze ditmaal de ovaaltjes vergeten :?
-- Bart --
Rij nooit sneller dan je beschermengel kan vliegen

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76275
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [PL] Bewegwijzering in Polen

Bericht door Chris » vr 30 apr 2010, 12:11

Dat bord van de S3 hoort overigens groen te zijn. Foutje.

JanT
woonerf
Berichten: 52
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 10:17
Contacteer:

Re: [PL] Bewegwijzering in Polen

Bericht door JanT » vr 30 apr 2010, 17:58

Chris,

Op mijn automappen staat het ook in het rood, deze "grensovergang" zal denkelijk in de toekomst een aansluiting gaan vormen op de weg naar Torun - Gdansk!!
De weg op de foto is een autostrady.

Net terug van een weekje NL, ben er niet geruster op geworden aangaande de vorderingen snelwegen van en naar Frankfurt a/d Oder, zijn te hooi en te gras bezig met overgangen midden in het weiland!
Wel is de tolwegdek bij Poznan geheel vernieuwd en klaar. Kan me amper voorstellen dat de aansluiting vanaf de grens op de tolweg van Poznan op tijd klaar is!!

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76275
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [PL] Bewegwijzering in Polen

Bericht door Chris » wo 05 mei 2010, 11:03

Nog een foutje; dit moet Budzisko zijn, niet Budziska (afgezien van het feit of je dat gehucht überhaupt wel wilt aangeven). In het Pools krijgen namen heel snel een andere uitgang bij woorden als "van, naar, in", etc. "Naar Budzisko" wordt in het Pools "Do Budziska". Volgens iemand op SSC heeft de bordenmaker de GDDKiA gevraagd waar de DK8 heen loopt, en kreeg als antwoord "naar Budzisko" of "do Budziska". Budziska is dus op het bord terecht gekomen.

Afbeelding

JanT
woonerf
Berichten: 52
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 10:17
Contacteer:

Re: [PL] Bewegwijzering in Polen

Bericht door JanT » wo 05 mei 2010, 11:47

Wist niet dat je kwaad werd :D Staat er inderdaad fout op.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76275
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [PL] Bewegwijzering in Polen

Bericht door Chris » wo 05 mei 2010, 12:44

^^ kwaad? :?

Anyhow, hier zijn ze creatief bezig geweest om drie rijstroken aan te duiden. (Er bestaan in Polen nog geen ontwerpen voor portalen over 3 rijstroken).
Afbeelding

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [PL] Bewegwijzering in Polen

Bericht door Snelwegfreak » wo 05 mei 2010, 12:46

Chris wordt nooit kwaad ;)
Dat bord ziet er wel aardig uit, al zou ik die kaders om de pijlen zelf weghalen...
Enne gojje mins blieft altied leave.

JanT
woonerf
Berichten: 52
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 10:17
Contacteer:

Re: [PL] Bewegwijzering in Polen

Bericht door JanT » wo 05 mei 2010, 13:04

Deze wijze van verwijzing zie je in aangepaste vorm nog steeds in Duitsland, voor mij gewoonweg de meest duidelijke weg/baanverwijzing.
Begrijp alleen nooit waarom die pijlaanwijzing op het wegdek een andere vorm heeft dan op de verkeersborden.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [PL] Bewegwijzering in Polen

Bericht door nederland24 » ma 17 mei 2010, 22:32

Misschien ligt het aan mij, maar de Poolse bewegwijzering is zeer goed te noemen. Het enige wat ze naar mijn mening moeten doen, is alles wat groter maken. Even de borden onder een vergroting leggen en je hebt een van de beste bewegwijzeringen die er zijn in Europa.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [PL] Bewegwijzering in Polen

Bericht door Rene » ma 17 mei 2010, 23:04

Het Poolse lettertype is helemaal niet geschikt voor bewegwijzering, en dat compenseert men door de borden en de kapitaalhoogte MEGA-groot te maken.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76275
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [PL] Bewegwijzering in Polen

Bericht door Chris » di 18 mei 2010, 22:50

Afbeelding

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: [PL] Bewegwijzering in Polen

Bericht door Mandelsoft » wo 19 mei 2010, 12:45

Oei, die letters zijn wel erg klein (met uitzondering van de letterts voor de A6)
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [PL] Bewegwijzering in Polen

Bericht door SnarfFlevoland » ma 24 mei 2010, 0:04

Ich lerne Polnisch:
Tranzyt - Transit


Nooit gedacht dat ik een woordje pools kon ontcijferen en begrijpen, maar het is me nu gelukt! :)

Het bord vind ik overigens wel wat rommelig ingedeeld en met vreemde keuze voor lettergroottes en vakken van kleuren. Dan vind ik de Oostenrijkse borden nog zelfs een heel stuk duidelijker.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Euregio
geband
Berichten: 962
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 10:12
Locatie: Overijssel/ Den Haag

Re: [PL] Bewegwijzering in Polen

Bericht door Euregio » ma 24 mei 2010, 14:09

Het is in iedergeval wel al duidelijker dan in Wallonië.

Plaats reactie