[A015] NBA: KP Gorinchem

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

[A015] NBA: KP Gorinchem

Bericht door Palance » za 27 feb 2010, 16:24

De A15 is in westelijke richting voor knooppunt Gorinchem geheel "VerNBAseerd". Tot aan de afrit naar de N216 toe, want daar hangen nog oude borden, ook is er na het knooppunt nog geen afstandenbord te vinden.

Aankondigingsbord knoopunt én afrit: Netjes gedaan!
Afbeelding
Afbeelding

1000m-bord
Afbeelding

Een rommeltje met volgborden.
Afbeelding

500m-bord
Afbeelding

0-bord. Jammer dat de bestemmingen hier gecentreerd zijn en niet links uitgelijnd zoals op de vorige borden.
Afbeelding

De situatie van het knooppunt zelf. Een rommeltje: Een geruiterd E-nummer én geïntegreerde E-nummers.
Afbeelding

Bij de lus naar Utrecht. Had het afritnummer nou écht niet op het rechtdoorbord gepast? Er is ruimte zat!
Afbeelding

De lus naar Breda en aankondiging van de afrit naar de N216 toe. Zonde van de afbreking.
Afbeelding

Deze foto ging helaas niet helemaal goed: Het bord bij de lus naar Breda. Inclusief zoom (maar dus niet scherp).
Afbeelding
Afbeelding

En vanaf hier weer oude borden.
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: NBA: A15 KP Gorinchem

Bericht door Mandelsoft » za 27 feb 2010, 16:30

Jakkes! Geïntegreerde en verruiterde E-nummers op hetzelfde bord! :kotskots: Je kan beter alle E-nummers verruiteren.
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: NBA: A15 KP Gorinchem

Bericht door Willem » za 27 feb 2010, 16:48

Wat is dat oude bord toch heerlijk overzichtelijk en duidelijk.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21916
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: NBA: A15 KP Gorinchem

Bericht door Wouter N14 » za 27 feb 2010, 16:52

Palance schreef: Een rommeltje met volgborden.
Afbeelding
Ik snap niet waarom dit niet simpeler kon. Waarom is Giessenburg niet gewoon in de bovenste helft opgenomen, je moet er toch immers bij 27 af? :dontknow:

Zo dus:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Wouter N14 op za 27 feb 2010, 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Queue
autoweg
Berichten: 1454
Lid geworden op: di 08 aug 2006, 18:57
Locatie: Eindhoven-Noord

Re: NBA: A15 KP Gorinchem

Bericht door Queue » za 27 feb 2010, 16:55

Palance schreef:Een rommeltje met volgborden.
Van die drie vind ik er ook maar één terecht. Waarom zou je niet verwachten dat je voor het Beatrix-ziekenhuis Gorinchem moet aanhouden? En waarom zou je geneigd zijn om voor Giessenburg niet de N216 te volgen? Vanwege de naam die lijkt op Giessendam? Voor Avelingen is het volgbord wel terecht.

Dat knooppunt-afrit-bord vind ik ook wel mooi gedaan. Wel handig zo, als een knooppunt dezelfde naam heeft als de geïntegreerde afrit.
Wouter N14 schreef:Ik snap niet waarom dit niet simpeler kon. Waarom is Giessenburg niet gewoon in de bovenste helft opgenomen, je moet er toch immers bij 27 af?
Door het zo te doen kan je Giessenburg ook weglaten op de N216 zelf.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: NBA: A15 KP Gorinchem

Bericht door mavas » za 27 feb 2010, 17:25

Palance schreef:De situatie van het knooppunt zelf. Een rommeltje: Een geruiterd E-nummer én geïntegreerde E-nummers.
Afbeelding
Goed, hierbij de gebruikelijke kritiek op de ontwerpen (wanneer houdt het nou eens op):
- Hier zouden de wegnummers weer prima op de baseline kunnen. Dan bespaar je ook gelijk blauwvlak.
De lus naar Breda en aankondiging van de afrit naar de N216 toe. Zonde van de afbreking.
Afbeelding
Niet alleen zonde van de afbreking, ook nog eens bizar dat het afritnummer nu wél geintregreerd is, waardoor er direct een extra regel aan blauwvlak op het hele bord is bijgekomen. Dat Rotterdam staat nu in een zee van ruimte.
Opvallend is hier ook weer dat borden breder maken kennelijk niet mag, maar borden hoger maken weer wel (alsof hoge borden minder wind vangen dan bredere borden...), waardoor je ook nog eens gigantische panelen krijgt.

Over het dan weer wel, dan weer niet intregreren van E-nummers zal ik het maar niet hebben.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: NBA: A15 KP Gorinchem

Bericht door Palance » za 27 feb 2010, 17:49

mavas schreef:Dat Rotterdam staat nu in een zee van ruimte.
Dat symboliseert de haven ;)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: NBA: A15 KP Gorinchem

Bericht door Vinny » za 27 feb 2010, 17:59

Over het dan weer wel, dan weer niet intregreren van E-nummers zal ik het maar niet hebben.
Ik wil het wel hebben over de positie van het afrit- en bijbehorende wegnummer van afrit Gorinchem. Dat lijkt namelijk helemaal nergens op. Eerst lijkt het wel of de N 216 en de A 27 dubbelgenummerd is; de koppeling van het wegnummer met het bijbehorende afritnummer blijkt zo'n beetje nergens uit de bebording... :cry:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

jan
autoweg
Berichten: 1843
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 16:11
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: NBA: A15 KP Gorinchem

Bericht door jan » zo 28 feb 2010, 10:25

Palance schreef:0-bord. Jammer dat de bestemmingen hier gecentreerd zijn en niet links uitgelijnd zoals op de vorige borden.
Afbeelding
^ Dit bord suggereert 3 rijstroken + een taper. Een situatie die zich pas bij het volgende portaal voordoet, weergegeven op de onderstaande foto:
Palance schreef: De situatie van het knooppunt zelf. Een rommeltje: Een geruiterd E-nummer én geïntegreerde E-nummers.
Afbeelding
^ Kijkende naar dit bord lijkt het alsof de uitvoeger naar Utrecht hier begint, ook dit is niet het geval..

In beide gevallen wordt er dus een situatie weergegeven als zijnde een actiepunt, hoewel dit in werkelijkheid pas een paar honderd meter verder echt het geval is.. :neenee:

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18231
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: NBA: A15 KP Gorinchem

Bericht door boe! » zo 28 feb 2010, 11:22

En weer geen doorgetrokken streep tussen de rechterrijstrook van de uitvoeger en de linkerrijstrook die er bij komt. Zit het uitvoegnde verkeer vanaf de hoofdrijbaan en het inhalende verkeer op de uitvoeger elkaar weer dwars.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: NBA: A15 KP Gorinchem

Bericht door Mandelsoft » zo 28 feb 2010, 12:19

Palance schreef: De situatie van het knooppunt zelf. Een rommeltje: Een geruiterd E-nummer én geïntegreerde E-nummers.
SPOILER: TOON

Afbeelding
Nee, dit had ik liever zo gedaan:
Afbeelding
(Het is maar een schets, maar julllie begrijpen vast wel het punt.)

Groeten,
Maarten
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: NBA: A15 KP Gorinchem

Bericht door Kaaiman » zo 28 feb 2010, 12:20

Wat een verschrikkelijke NBA-bende is dit weer! Nu na vele maanden na de eerste borden bij Velperbroek mag je toch wel een keer aannemen dat het systeem aan het rijpen is? Maar integendeel, als je dit ook weer ziet wordt het steeds meer een afschuwelijke bordenchaos! :booooos:

Ik heb niet het idee dat Rijkswaterstaat het begrip 'consistentie naar de weggebruiker' erg serieus neemt. Het Nederlandse snelwegennet lijkt steeds meer een pretpark voor bordenontwerpers. :shoot:

En dat terwijl het zo makkelijk is, als je de E-nummers en afritnummers al op een consistente plek neerzet, wordt het systeem al voor de helft duidelijker. Dan nog wat minder afbrekingen, wegnummers die niet meer boven pijlen uitsteken en een gelijke uitlijning bij gelijke situaties...

ZO MOEILIJK IS DAT TOCH NIET?! :vervloekt:

Bordenontwerpend Rijkswaterstaat, laat toch weer eens zien dat je een professionele overheidsorganisatie bent, met oog voor consistentie, duidelijkheid en esthetica, die erop uit is om de weggebruiker ten dienste te zijn! Zoals het ook decennia lang geweest is. :(

*Zucht...*
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Ties
autoweg
Berichten: 1287
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 17:38

Re: NBA: A15 KP Gorinchem

Bericht door Ties » zo 28 feb 2010, 14:59

In Polen is er een groep die haar eigen ontwerpen aan de bevoegde instanties voorlegt, waarom kunnen wij dat dan niet?
http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php? ... 71#p434245
jan schreef:In beide gevallen wordt er dus een situatie weergegeven als zijnde een actiepunt, hoewel dit in werkelijkheid pas een paar honderd meter verder echt het geval is.. :neenee:
Dit viel mij ook op. Juist die omhoogwijzende pijlen waren hét verbeterpunt aan NBA. De werkelijkheid is dat, hoe je het ook bekijkt, de omhoogwijzende pijlen alleen maar tegengesteld werken. Ze zorgen voor volle borden, en nu ook nog eens voor onjuiste situatieschetsen :evil:

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: NBA: A15 KP Gorinchem

Bericht door Via » zo 28 feb 2010, 15:10

Kaaiman schreef:Bordenontwerpend Rijkswaterstaat, laat toch weer eens zien dat je een professionele overheidsorganisatie bent, met oog voor consistentie, duidelijkheid en esthetica, die erop uit is om de weggebruiker ten dienste te zijn! Zoals het ook decennia lang geweest is. :(
Vergeet het maar, ze moeten voortaan zo'n lullig processenclubje worden wat van de feitelijke techniek niet veel meer afweet. Politiek ingegeven onder het motto ''dienstbaar voor de burgers''' :wall:

De meeste borden die ik hier op de foto's zie lijken helemaal nergens op, maar dat portaal met die 3 pijlen op een rijbaan met 2 rijstroken moet wat mij betreft direct worden afgeplakt. Dat kan echt niet zo.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: NBA: A15 KP Gorinchem

Bericht door Pino » zo 28 feb 2010, 15:26

Wat ik hier mis is een duidelijke splitsing tussen de afrit Gorinchem en de A27. Die kende het oude systeem ook al niet, maar dit was toch een mooie gelegenheid geweest om een verbetering aan te brengen. Dat geldt des te meer nu door het omklapprincipe de lokale doelen Gorinchem en Schoonhoven bovenaan moeten staan en de voor doorgaand verkeer echt belangrijke doelen Breda en Utrecht ergens onderaan staan. Ook het N-nummer zou gekoppeld moeten zijn aan de afrit.

jan
autoweg
Berichten: 1843
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 16:11
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: NBA: A15 KP Gorinchem

Bericht door jan » zo 28 feb 2010, 17:14

Pino schreef:Wat ik hier mis is een duidelijke splitsing tussen de afrit Gorinchem en de A27.
Daarvoor zou een vorkbord uitkomst bieden lijkt mij. Sowieso vreemd dat dit klaverblad geen vorkbord heeft gekregen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: NBA: A15 KP Gorinchem

Bericht door Pino » zo 28 feb 2010, 17:17

Een vorkbord biedt maar eenmalig uitkomst. Ik zou hopen op portaalborden met zo'n Duitse horizontale streep tussen de bestemmingen. Tegelijkertijd ook het nummer A27 koppelen aan Breda / Utrecht en het N-nummer aan de afrit.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: NBA: A15 KP Gorinchem

Bericht door Ds79m » zo 28 feb 2010, 17:35

Toch zou je met een vorkbord een goede schets kunnen maken, met dan 3 afslagen van boven naar beneden op het bord:

Code: Selecteer alles

  |
  |/ Afrit 27
  |/ Breda A27
  |/ Utrecht A27
  |
|/
|
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: NBA: A15 KP Gorinchem

Bericht door mavas » zo 28 feb 2010, 17:45

^^ Nu je het uitgetekend hebt, zie ik daar ook wel wat in. Wat ik dan niet snap waarom ze dat niet zo gedaan hebben, aangezien het in Duitsland en Tsjechie wel op die manier kan.
Mandelsoft schreef:Nee, dit had ik liever zo gedaan:
http://img29.imageshack.us/img29/8564/kpgorinchem01.png
Nee dank je. Hoe zie ik op dit bord dat ik voor Utrecht nu al moet voorsorteren op de rechterrijstrook? Met jouw ontwerp zou ik nog denken dat ik nog wel even op de linkerrijstrook kan rijden en wat auto's in kan halen, terwijl ik opeens na de start van de parallelrijbaan al naar rechts moet, wat dus onverwachte rijstrookwisselingen oplevert.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: NBA: A15 KP Gorinchem

Bericht door Mandelsoft » zo 28 feb 2010, 18:18

Dat had ik even niet gezien, maar toch, op deze manier ben je wel van de rare pijlen af.
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: NBA: A15 KP Gorinchem

Bericht door Snelwegfreak » zo 28 feb 2010, 18:30

mavas schreef:Nee dank je. Hoe zie ik op dit bord dat ik voor Utrecht nu al moet voorsorteren op de rechterrijstrook? Met jouw ontwerp zou ik nog denken dat ik nog wel even op de linkerrijstrook kan rijden en wat auto's in kan halen, terwijl ik opeens na de start van de parallelrijbaan al naar rechts moet, wat dus onverwachte rijstrookwisselingen oplevert.
Dit slaat eigenlijk nergens op. Als je bekend bent dan wéét je dat Utrecht als eerste moet uitvoegen, en als je niet bekend bent moet je niet als een idioot nog allerlei auto's gaan inhalen omdat je op een voor jou dan onverwacht moment ineens moet afslaan. Bovendien denk ik dat de afstand tussen de borden groot genoeg is om daar nog op te anticiperen.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: NBA: A15 KP Gorinchem

Bericht door Mandelsoft » zo 28 feb 2010, 18:39

mavas schreef:^^ Nu je het uitgetekend hebt, zie ik daar ook wel wat in. Wat ik dan niet snap waarom ze dat niet zo gedaan hebben, aangezien het in Duitsland en Tsjechie wel op die manier kan.
Misschien kan het hier niet omdat je anders dit soort idioot grote borden krijgt:
Afbeelding
Wat een gedrocht! :kotskots:

Groeten,
Maarten
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: NBA: A15 KP Gorinchem

Bericht door Pino » zo 28 feb 2010, 18:43

Hier wreekt zich dat we in Nederland nogal ruimte-intensieve wegnummerschildjes hebben. En dat we ook nog eens een regel moeten reserveren voor een afritnummer. Om het compleet te maken: eigenlijk heel vaag dat er voor de afslaande richtingen van het knooppunt (doorgaande wegen van nationaal belang) maar één doel per richting mag staan, maar dat je voor een afrit (lokaal belang) wel zo twee doelen mag neerzetten. Op dit soort knooppunten met geïntegreerde afritten zou het eigenlijk zo moeten zijn dat de geïntegreerde afrit maar één doel mag hebben op de knooppunt-bewegwijzering. Alleen op de uitsmijter zou ruimte ontstaan voor extra doelen (waarvoor je in de bewegwijzering van het knooppunt wellicht ook een via-bord kunt reserveren).

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6379
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: NBA: A15 KP Gorinchem

Bericht door Seat Ibiza » zo 28 feb 2010, 19:25

Mandelsoft schreef:Misschien kan het hier niet omdat je anders dit soort idioot grote borden krijgt:
http://img704.imageshack.us/img704/4165 ... chem02.png
Wat een gedrocht!
Waarom is 't een gedrocht? Behalve het feit dat de situatie niet klopt (je tekent het alsof er 3 losse afritten zijn, terwijl er een soort van parallelbaan is waaraan de 3 afritten liggen), vind ik 't juist een zeer (ver)duidelijk(end) bord.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: NBA: A15 KP Gorinchem

Bericht door mavas » zo 28 feb 2010, 19:38

Snelwegfreak schreef:Dit slaat eigenlijk nergens op. Als je bekend bent dan wéét je dat Utrecht als eerste moet uitvoegen, en als je niet bekend bent moet je niet als een idioot nog allerlei auto's gaan inhalen omdat je op een voor jou dan onverwacht moment ineens moet afslaan. Bovendien denk ik dat de afstand tussen de borden groot genoeg is om daar nog op te anticiperen.
Jouw gedachte slaat ook nergens op, om het even in jouw eigen bewoordingen te houden. Bewegwijzering is voor ter plekke onbekenden, en voor het zo verkeersveilig mogelijk maken van het verkeer is het de bedoeling dat er zo min mogelijk onnodige rijstrookwisselingen plaatsvinden. Daarvoor moet de bewegwijzering afgestemd zijn op de verkeerssituatie zodat de weggebruiker niet met onverwachte situaties geconfronteerd wordt waar hij kan gaan twijfelen.

Dat twijfelen kan je uitsluiten door al bij de rijbaansplitsing aan te geven dat de eerstvolgende uitrijstrook naar Utrecht gaat. Daarmee blijft die weggebruiker in ieder geval op de meest rechter rijstrook rijden.
In het oude systeem werd de weggebruiker pas bij de uitrijstrook naar Utrecht er op geattendeerd dat men daar de parallelrijbaan moet verlaten, waarmee linksrijdende weggebruikers plots van 2 rijstroken op moeten schuiven in een korte tijd.

Als je niet kan zien dat dit beter voor de verkeersveiligheid is dan weet ik het niet meer.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: NBA: A15 KP Gorinchem

Bericht door Snelwegfreak » zo 28 feb 2010, 19:49

Ja, daar heb je gelijk in. Dacht ik eindelijk dat ik gelijk had... :rofl2:

Queue
autoweg
Berichten: 1454
Lid geworden op: di 08 aug 2006, 18:57
Locatie: Eindhoven-Noord

Re: NBA: A15 KP Gorinchem

Bericht door Queue » zo 28 feb 2010, 21:04

Pino schreef:Een vorkbord biedt maar eenmalig uitkomst. Ik zou hopen op portaalborden met zo'n Duitse horizontale streep tussen de bestemmingen. Tegelijkertijd ook het nummer A27 koppelen aan Breda / Utrecht en het N-nummer aan de afrit.
Dan zou je ook tussen Utrecht en Breda die horizontale streep moeten zetten, want die richtingen worden ook gelijk gesplitst. Het is zo gebruikelijk dat een reeks doelen waarvoor je een bepaalde rijstrook moet hebben vrijwel direct daarna gesplitst wordt, dat het me onwenselijk lijkt om daarvoor altijd die horizontale lijn te gebruiken.
Om het compleet te maken: eigenlijk heel vaag dat er voor de afslaande richtingen van het knooppunt (doorgaande wegen van nationaal belang) maar één doel per richting mag staan, maar dat je voor een afrit (lokaal belang) wel zo twee doelen mag neerzetten. Op dit soort knooppunten met geïntegreerde afritten zou het eigenlijk zo moeten zijn dat de geïntegreerde afrit maar één doel mag hebben op de knooppunt-bewegwijzering. Alleen op de uitsmijter zou ruimte ontstaan voor extra doelen (waarvoor je in de bewegwijzering van het knooppunt wellicht ook een via-bord kunt reserveren).
Niet met je eens. Ieder doel heeft een aparte boodschap: Breda dat je voor A27-Zuid moet afslaan, Utrecht dat je voor de A27-Noord moet afslaan, Gorinchem dat je voor de plaats Gorinchem moet afslaan en Schoonhoven dat je voor N216-richting moet afslaan. Dat Gorinchem en Schoonhoven toevallig formeel aan de afrit zijn gekoppeld en Breda en Utrecht aan het knooppunt, doet niet ter zake. Er zijn vier verkeersstromen gekoppeld aan de afslaande richting en daarom zijn er vier doelen nodig om voor de afslaande richting de stromen aan te duiden. Een tweede doel voor één van de uitzalswegen zou juist overtollig zijn geweest.
Dat geldt des te meer nu door het omklapprincipe de lokale doelen Gorinchem en Schoonhoven bovenaan moeten staan en de voor doorgaand verkeer echt belangrijke doelen Breda en Utrecht ergens onderaan staan.
Hier ligt de afrit toevallig achter de A27. Vanaf het westen staan Gorinchem en Schoonhoven juist in de oude situatie bovenaan, en na invoering van NBA onderaan. De volgorde helpt bij het bepalen wat er het eerst vanaf gaat, voor de weggebruikers die daadwerkelijk de volgorde ook zo gebruiken. In die zin is het wel functioneel zo.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: NBA: A15 KP Gorinchem

Bericht door Pino » ma 01 mar 2010, 9:51

Queue schreef:Het is zo gebruikelijk dat een reeks doelen waarvoor je een bepaalde rijstrook moet hebben vrijwel direct daarna gesplitst wordt, dat het me onwenselijk lijkt om daarvoor altijd die horizontale lijn te gebruiken.
Het feit dat een groot deel van de Nederlandse knooppunten een rangeerbaan heeft is voor mij geen reden om die horizontale streep dan maar weg te laten. Het gaat er mij namelijk niet om om aan te geven dat er een splitsing komt, maar langs welke lijnen die verloopt. Niet iedereen op de A15 heeft een dusdanig goede kennis van het wegennet dat hij uit een vermelding Breda / Utrecht afleidt Breda is het hoofddoel in zuidelijke richting, Utrecht is het hoofddoel van de noordelijke richting van de A27. En dan wordt de boel hier nog wat extra gecompliceerd met de vermelding Gorinchem / Schoonhoven. Aan welke richting moet je die dan koppelen als ter plaatse onbekende weggebruiker? Hoort Schoonhoven wellicht bij de rijrichting Breda, of eerder bij de rijrichting Gorinchem?

Zolang de doelen op een knooppunt bestaan uit hoofddoel rechts en hoofddoel links, is er niet zo vreselijk veel behoefte aan zo'n streep. Maar op veel knooppunten is dat niet het geval. Soms krijgt een bepaalde richting meerdere doelen op de borden, zodat je dus niet al van tevoren de koppeling kunt maken Doel X ziet op de eerste afrit en Doel Y ziet op de tweede afrit van de rangeerbaan. Dan heeft die horizontale streep dus wel degelijk nut. Toegepast op Knooppunt Gorinchem, de doelen van de A27 zijn gekozen volgens het principe van één doel per richting. Daar hoef je dan wat mij betreft geen horizontale streep tussen te zetten. Maar het aanbrengen van een scheiding tussen de A27-doelen en de doelen van afrit Gorinchem vind ik wel degelijk gewenst, juist ook om die vreemde eenden in de bijt op de knooppunt-bewegwijzering te verklaren.
Niet met je eens. Ieder doel heeft een aparte boodschap: Breda dat je voor A27-Zuid moet afslaan, Utrecht dat je voor de A27-Noord moet afslaan, Gorinchem dat je voor de plaats Gorinchem moet afslaan en Schoonhoven dat je voor N216-richting moet afslaan.
In de tegenrichting staat voor de afrit alleen Gorinchem en N216 op de borden. Je kunt de N216 dus prima bewegwijzeren zonder verwijzing naar Schoonhoven.
Dat Gorinchem en Schoonhoven toevallig formeel aan de afrit zijn gekoppeld en Breda en Utrecht aan het knooppunt, doet niet ter zake. Er zijn vier verkeersstromen gekoppeld aan de afslaande richting en daarom zijn er vier doelen nodig om voor de afslaande richting de stromen aan te duiden. Een tweede doel voor één van de uitvalswegen zou juist overtollig zijn geweest.
Natuurlijk zijn er hier vier kruisende richtingen, maar het even prominent bewegwijzeren van alle vier doet geen recht aan het verschillende belang van die richtingen. Je ziet dat op zijn slechtst op het Prins Clausplein, waar je in de rijrichting Rotterdam - Amsterdam op een gegeven moment wordt geconfronteerd met een serie rechtdoordoelen Leidschendam / Forepark / Den Haag-Leidschenveen, en daar staat dan nog net Amsterdam tussen. Dat moet je gewoon niet willen. De bewegwijzering moet beantwoorden aan datgene waar de weggebruiker op een knooppunt tussen twee belangrijke nationale wegen verwacht. Dat vergt een nadruk op die nationale wegen.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: NBA: A15 KP Gorinchem

Bericht door harry » ma 01 mar 2010, 10:08

Palance schreef:Deze foto ging helaas niet helemaal goed: Het bord bij de lus naar Breda.
Bij mij ook niet. :)
Maar ik plaats deze foto toch maar even, anders heb ik mijn fotosessie voor niks gedaan... :)
Afbeelding
(Wat een rotweer, gisteren...)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Queue
autoweg
Berichten: 1454
Lid geworden op: di 08 aug 2006, 18:57
Locatie: Eindhoven-Noord

Re: NBA: A15 KP Gorinchem

Bericht door Queue » ma 01 mar 2010, 23:47

In de tegenrichting staat voor de afrit alleen Gorinchem en N216 op de borden. Je kunt de N216 dus prima bewegwijzeren zonder verwijzing naar Schoonhoven.
In de tegenrichting is de N216 niet interessant want voor de plaatsen die de N216 aandoet ben je al eerder afgeslagen. Schoonhoven wordt daar ook op de uitsmijter niet vermeld.
Natuurlijk zijn er hier vier kruisende richtingen, maar het even prominent bewegwijzeren van alle vier doet geen recht aan het verschillende belang van die richtingen.
Het belang hoeft niet één-op-één te worden doorvertaald in het aantal vermelde doelen. Als je met één doel de lading dekt, dan is dat voldoende. Als je voor een minder belangrijke, maar ook niet onbeduidende kruisende richting ook een doel nodig hebt, dan heeft die richting naar rato wat meer eer, maar daarmee heb je de meeste weggebruikers geholpen.

Bovendien, kijkend naar het belang per richting... de oost-noord-relatie is hier alleen van toepassing voor verkeer dat Gorinchem-Oost, Vuren of Herwijnen verlaat, of Noordeloos, Meerkerk, Lexmond, Ameide of iets anders in die omgeving als bestemming heeft. Alleen de richting Breda is dus van boven-regionale betekenis.
Je ziet dat op zijn slechtst op het Prins Clausplein, waar je in de rijrichting Rotterdam - Amsterdam op een gegeven moment wordt geconfronteerd met een serie rechtdoordoelen Leidschendam / Forepark / Den Haag-Leidschenveen, en daar staat dan nog net Amsterdam tussen. Dat moet je gewoon niet willen. De bewegwijzering moet beantwoorden aan datgene waar de weggebruiker op een knooppunt tussen twee belangrijke nationale wegen verwacht. Dat vergt een nadruk op die nationale wegen.
Over de A4 bij het PCP ben ik het met je eens. Amsterdam wordt daar ondergesneeuwd tussen lokale doelen. Maar ik vind dat niet vergelijkbaar met Gorinchem. Op de A4 wordt niet met ieder doel een andere kruisende route aangeduid, want daar gaat het om een overdosis lokale geleiding. Bij de A4 is het probleem volgens mij dat je voor Den Haag de A12 op wordt gestuurd terwijl je niet voor heel Den Haag de A12 op moet. Voor de uitzonderingen wordt dan geleiding geboden door die rechtdoor te vermelden. Helaas is dat nogal veel, vooral doordat Den Haag-Leidschenveen never-nooit op één regel past. Ideaal zou het zijn (ooit door Rene genoemd volgens mij) als Leidschenveen een eigen komnaam zou zijn zodat het net als andere plaatsen gewoon pas wordt vermeld op de afrit ernaartoe. Maar daar gaat bewegwijzering niet over. Met NBA los je dat natuurlijk gewoon op met via-borden. Maar die oplossing gaat niet op voor Gorinchem (als er al een probleem is, ik vind het niet onoverzichtelijk zo). Gorinchem verban je niet zo maar naar een via-bord en Schoonhoven is geen lokaal doel maar het hoofddoel van een N-weg.

Plaats reactie