[A030] Ontwerp voor Knooppunt Barneveld

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

[A030] Ontwerp voor Knooppunt Barneveld

Bericht door Pino » di 09 mar 2010, 21:24

Naar aanleiding van een korte discussie op Twitter, hieronder mijn gedachten voor het stroomlijnen van de aansluiting A1-A30 bij Barneveld. Uitgangspunt is dat geen ruimte is gereserveerd voor een volledig knooppunt. Nou zou je natuurlijk alles in de ruime omgeving van de aansluiting kunnen onteigenen, maar de gedachte was om uitsluitend het bedrijf in het zuidwestelijke kwadrant op te offeren en de McDonalds en wegrestaurant in het noordwestelijke kwadrant in stand te houden. Uitgangspunt is ook dat een doorgaande verbinding naar het noorden toe beschikbaar moet blijven, omdat het mogelijk nog eens komt tot een verlengde A of N30 naar Nijkerk en Almere.

Het volgende kortom in het kader van #CreatiefDenken. Laat ik voorop stellen dat ik jurist ben en blijf, dus vraag aan mij vooral niets over technische haalbaarheid. Desalniettemin zat ik aan de volgende oplossing e denken, gebaseerd op knooppunt Paalgraven. Er wordt een vloeiende verbinding aangelegd tussen A1-west en A30. De N301 (toekomstige N30) en de A1-oost worden bereikbaar via een afrit / oprit die wordt aangelegd op het punt dat de boog richting A1-west afslaat. Vanaf de N301 (toekomstige N30) sla je naar de A1-west af door middel van een simpele verbinding van de huidige oprit van de A1-oost -die in stand blijft- naar de nieuwe verbindingsboog.

In onderstaand plaatje heb ik voor het gemak wat kleurencodes aangebracht:
Vanuit de richting Ede: Rood richting Amersfoort, blauw richting Apeldoorn, paars richting N301
Vanuit de richting Amersfoort: geel richting Ede, groen richting N301, de bestaande A1 richting Apeldoorn
Vanuit de richting Apeldoorn: oranje richting Ede, oranje/paars richting N301, bestaande A1 richting Amersfoort (feitelijk ongewijzigd, op de nieuwe oprit naar de A30 na)
Vanuit de richting N301: paars/oranje richting Ede, paars/oranje/blauw richting Apeldoorn, wit richting Amersfoort (met alleen een nieuwe oprit naar de A1)

Roept u maar !

Afbeelding

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Ontwerp voor Knooppunt Barneveld

Bericht door Wouter N14 » di 09 mar 2010, 21:29

Van de A30 naar de A1-west (begin van de rode lijn) lijkt mij een wel erg krappe aangelegenheid...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Ontwerp voor Knooppunt Barneveld

Bericht door Chris » di 09 mar 2010, 21:34

Ik zou de hele aansluiting met de N301 opdoeken en een westelijke bypass van Voorthuizen maken om het verkeer vanaf Nijkerk naar de A1 te faciliteren. De N301 is sowieso geen belangrijke schakel in dat gebied. De aansluiting Voorthuizen ligt nog geen twee kilometer verder.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Ontwerp voor Knooppunt Barneveld

Bericht door boe! » di 09 mar 2010, 21:41

Ik vind dit plan niet of nauwelijks toegevoegde waarde bieden t.o.v. de bestaande situatie. De verbinding Ede-Amersfoort is al conflictvrij dus om daar een by-pass voor te maken met nieuw viaduct gaat mij wat ver. De enige stromen die je uit elkaar trekt zijn de stroom Nijkerk-Amersfoort en Ede-Nijkerk. En dat zijn echt niet de drukste stromen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Ontwerp voor Knooppunt Barneveld

Bericht door Pino » di 09 mar 2010, 21:51

De verbinding Ede - Amersfoort is niet conflictvrij. Je komt langs een VRI en daar staan iedere ochtend files. Komt niet alleen door die VRI, maar ook vanwege het feit dat de dominante richting van de A30 daar over één rijstrook moet. Volgens Rijkswaterstaat staat die VRI er trouwens onder meer voor een dosering naar de A1 (dat was de Tweet waar het allemaal mee begon). Het is dus duidelijk zaak om een vloeiender aansluiting naar de A1 te realiseren dan met het huidige trage bumper-aan-bumperverkeer. Amersfoort - Ede is wel conflictvrij, maar dusdanig traag dat ook daar in de spits files staan, die uitstralen naar de A1. Niet voor niets zoekt Rijkswaterstaat naar een oplossing om de aansluiting A1-A30 beter te stroomlijnen.

Wat betreft de krapte van de nieuw aan te leggen boog A30-zuid / A1-west, ik heb uiteindelijk maar wat ingetekend. Dus als hij te krap is, moet de bocht simpelweg wat ruimer. Het gaat me meer om het idee dat je met een vloeiender verbinding A1-west / A30 à la Paalgraven winst kunt boeken. Wellicht kun je ook een stap zetten naar een oplossing die lijkt op het nieuwe Leenderheide, met een vergelijkbare boog, maar dan een rotonde op de plaats van het huidige verkeersplein.

De aansluiting naar de N303 opheffen zou de boel natuurlijk erg vergemakkelijken. Maar zoals gesignaleerd in de draad over doortrekking van de A30 richting A28 en Almere, het zou zo kunnen zijn dat Rijkswaterstaat zijn opties open wil houden om een dergelijke doortrekking uiteindelijk toch mogelijk te maken. En dan praat je dus niet over een lokale verbinding naar Terschuur, maar over een verbinding met groter belang.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: Ontwerp voor Knooppunt Barneveld

Bericht door hoevenpe » di 09 mar 2010, 22:05

Volgens mij moet gewoon de verbinding A1-West -> A30 een vloeiende boog gemaakt worden ipv de huidige 'aansluiting' met vrije rechtsaffer, eventueel met taper. Dit kan volgens mij relatief eenvoudig geregeld worden.

Andersom wordt het lastiger, hier zou je wellicht ervoor kunnen kiezen om de huidige boog die toch ook met maximaal 30km/h genomen kan worden verder te stroomlijnen.

Eigenlijk zou je wellicht een dubbele aansluiting moeten maken, bijv. 1km naar het westen een gewone aansluiting voor de N301, welke met weefvakken overgaat in een ruim trompetje voor de A30. De McDo is dan via de afrit van de N301 te bereiken. Op deze manier is volgens mij zelfs het bedrijf in de zuidwest hoek te sparen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Ontwerp voor Knooppunt Barneveld

Bericht door Rene » di 09 mar 2010, 23:00

Chris schreef:Ik zou de hele aansluiting met de N301 opdoeken en een westelijke bypass van Voorthuizen maken om het verkeer vanaf Nijkerk naar de A1 te faciliteren. De N301 is sowieso geen belangrijke schakel in dat gebied. De aansluiting Voorthuizen ligt nog geen twee kilometer verder.
Inderdaad. Vervolgens kun je met het bestaande viaduct een doodgewoon trompetknooppunt maken.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Ontwerp voor Knooppunt Barneveld

Bericht door Kaaiman » wo 10 mar 2010, 0:33

Wat mij betreft dan wel een trompetje zoals het oude KP De Hogt, zodat in de toekomst bij de doortrekking van de A30 een Hattemerbroekoplossing eenvoudig aan te leggen zal zijn.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Ontwerp voor Knooppunt Barneveld

Bericht door harry » wo 10 mar 2010, 11:30

Rene schreef:Vervolgens kun je met het bestaande viaduct een doodgewoon trompetknooppunt maken.
Eventueel met een af- en oprit naar de McDonald's e.a., in één richting (Apeldoorn -> Ede). Of anders verplaatsen van de restaurants.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Ontwerp voor Knooppunt Barneveld

Bericht door Kaaiman » wo 10 mar 2010, 13:09

In een casus Operationele Planning heb ik (met een groepje) een plan gemaakt voor het gebied Harselaar - Nijkerk, met doorgetrokken A30.

Toen heb ik het zo gepland dat de N301 als GOW voortaan een stuk over de Nieuwe Voorthuizerweg zou lopen en bij Voorthuizen op een nieuw aan te leggen westelijke rondweg N303 (ook GOW) zou aansluiten. Een stukje van de nieuwe N301 zou parallel aan de doorgetrokken A30 lopen, waar meteen een ecoduct over het geheel van A30 en N301 werd aangelegd.

Het knooppunt Harselaar werd een Hattemerbroekaansluiting. :)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Ontwerp voor Knooppunt Barneveld

Bericht door Mandelsoft » wo 10 mar 2010, 15:57

De Hattermerbroekoplossing is toch een halve klaverturbineknooppunt, die later kan worden omgebouwd tot een volledige klaverturbine als ik het goed begrijp?
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Ontwerp voor Knooppunt Barneveld

Bericht door Kaaiman » wo 10 mar 2010, 19:32

Zie het Wegenwiki-artikel over KP Hattemerbroek. :)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Ontwerp voor Knooppunt Barneveld

Bericht door boe! » wo 10 mar 2010, 19:49

Chris schreef:Ik zou de hele aansluiting met de N301 opdoeken en een westelijke bypass van Voorthuizen maken om het verkeer vanaf Nijkerk naar de A1 te faciliteren. De N301 is sowieso geen belangrijke schakel in dat gebied. De aansluiting Voorthuizen ligt nog geen twee kilometer verder.
Zolang Rijkswaterstaat van plan is om de afrit Hoevelaken op te heffen, moet je niet ook nog eens de aansluiting Nijkerk opheffen. Ze bedienen hetzelfde gebied, dus één van de twee handhaven is zeer gewenst.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Ontwerp voor Knooppunt Barneveld

Bericht door Ds79m » wo 10 mar 2010, 21:16

Ik denk dat je al een groot deel van het probleem oplost, door een extra oprit naar de A1 in westelijke richting toe te voegen vanaf de Zelderseweg. Nu gaat dat verkeer op de oprit immers in heel korte tijd van 3 naar 1 rijstrook.

Om de kruising verder te versimpelen zou je ook aan de zuidoostkant een extra oprit kunnen toevoegen. Ten slotte kun je het linksaf slaan vanaf Amersfoort richting Terschuur verbieden, dan hou je enkel kruisend verkeer over voor Apeldoorn -> Ede en Ede -> Terschuur, dat lijkt me geen onoverkomelijk probleem.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Ontwerp voor Knooppunt Barneveld

Bericht door Rene » wo 10 mar 2010, 22:17

Wellicht kunnen kool en geit gespaard worden.
(Alleen niet de bedrijven in het zuidwestkwadrant, als je een vloeiende boog van Amersfoort naar Ede wilt).

Afbeelding

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Ontwerp voor Knooppunt Barneveld

Bericht door Vinny » wo 10 mar 2010, 23:19

Dit was toch het oorspronkelijke plan ongeveer? Het houdt geen rekening met de doortrekking van de A 30. Zelf vind ik dat niet zo erg, want ik zie de toegevoegde waarde niet zo.
Over de tekening: Ik vind de invoeger in de verbindingsboog van de A 1 oost naar de A 30 zo vlak voor het viaduct na een haakse bocht niet zo geslaagd. Ik vrees een beetje Italiaanse toestanden hier. Wellicht is het in de praktijk ruimer mogelijk dan ik hier zo zie, maar het houdt denk ik niet over. Dat is dus niet zo veilig.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Ontwerp voor Knooppunt Barneveld

Bericht door Rene » wo 10 mar 2010, 23:46

Vinny schreef:Over de tekening: Ik vind de invoeger in de verbindingsboog van de A 1 oost naar de A 30 zo vlak voor het viaduct na een haakse bocht niet zo geslaagd.
Zuidelijker is mogelijk, maar dan zal ook de verbindingsboog uit Amersfoort zuidelijker moeten aansluiten, waardoor ook op de A30 over grotere afstand meer breedte benodigd is, inclusief het viaductje wat daar ligt. Dan volsta je niet met één rijstrookje breder. Maar als je geld genoeg hebt, is het uiteraard ook mogelijk om vanaf het kruispunt zuidelijk van het centrale viaduct een toerit naar de A30 te maken.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Ontwerp voor Knooppunt Barneveld

Bericht door Hajo » zo 14 mar 2010, 14:08

Leuke oplossingen allemaal, maar ik zie wel iets in het doortrekken van de A30 naar de A27 t.h.v. Almere-Hout. In dat geval is een aanpassing van deze aansluiting van de A30 op de A1 zoals geschetst niet houdbaar. Ik denk dan ook aan een klaverturbine: normale cirkelbogen voor alle richtingen behalve
Ede --> Amersfoort: fly-over. Het is duidelijk dat daarvoor McDonalds en enkele andere gebouwen en opstallen moeten wijken. Mocht een doortrekking van de A30 noordwaarts er niet in zitten, dan lijkt mij de oplossing van René het beste.

VWCaddy
dorpsstraat
Berichten: 107
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 7:58
Locatie: Gelderland

Re: [A030] Ontwerp voor Knooppunt Barneveld

Bericht door VWCaddy » ma 14 okt 2013, 20:39

Verbreding aansluiting A1/A30 Barneveld.
Werkzaamheden vanaf maandag 30 september tot medio november 2013.
Laatst gewijzigd door Wouter N14 op ma 14 okt 2013, 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Ontbrekende quote-opmaak en daarbij wordt niet meer gequote van externe bronnen i.v.m. auteursrechten.

Danzk
woonerf
Berichten: 55
Lid geworden op: di 03 apr 2007, 9:20

Re: [A030] Ontwerp voor Knooppunt Barneveld

Bericht door Danzk » ma 21 okt 2013, 11:50

Ik heb ook maar even wat geprobeerd, wat bij doortrekking van de A30 reëel zou kunnen zijn.
Enige verbinding die ik niet heb kunnen realiseren is vanuit Amersfoort en Barneveld naar de McDonalds.
A1 heb ik al als 2x3 uitgevoerd, A30 2x2, verder rangeerbanen en alle verbindingen 1 strook.

http://www.plaatjesdump.nl/upload/67918 ... bc6b1.jpeg
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op ma 21 okt 2013, 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: [img]-tags verwijderd i.v.m. veel te grote afbeelding. M.v.g., Moderator Coen Tunnel

Techum
verkeersader
Berichten: 584
Lid geworden op: vr 11 okt 2013, 10:02

Re: [A030] Ontwerp voor Knooppunt Barneveld

Bericht door Techum » ma 21 okt 2013, 14:52

Mooie poging, maar rammelt nog wel wat. Vanuit "Nijkerk" is McDonalds ook niet bereikbaar. En hoewel de doortrekking een belangrijk deel van het verkeer op de N301 zal overnemen lijkt me een volwaardige aansluiting met deze weg wel wenselijk.

De beste oplossing lijkt me op de McDonalds te verplaatsen, zodat een volwaardig klaverblad mogelijk wordt.
Deze kan verplaatst worden naar de afslag 16 (Voorthuizen) of een nieuwe aansluiting in de verlengde A30 t.h.v. de Rijksweg.
Bij de laatste optie krijg je wel een extra aansluiting vlakbij het knooppunt, maar deze maakt meteen wel een nette ontsluiting van de N301 en overig OWN mogelijk.

Tobias98
dorpsstraat
Berichten: 225
Lid geworden op: ma 13 mei 2013, 15:19
Locatie: Friesland

Re: [A030] Ontwerp voor Knooppunt Barneveld

Bericht door Tobias98 » ma 21 okt 2013, 19:26

Ik vind de boog van A1 Apeldoorn -> A30 Ede wel mooi gevonden om de Mac Donalds te ontwijken.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A030] Ontwerp voor Knooppunt Barneveld

Bericht door Rene » di 22 okt 2013, 0:31

De kosten van het uitkopen van een McD staan in geen verhouding tot de kosten van een doortrekking van de A30.
Het lijkt me dat bij een keuze voor doortrekking van de A30 je uit verkeersveiligheidsoverwegingen zou moeten kiezen voor een duidelijke standaardoplossing.
Die hamburgertoko kan bij een andere afrit heropgebouwd worden, toch ?

Danzk
woonerf
Berichten: 55
Lid geworden op: di 03 apr 2007, 9:20

Re: [A030] Ontwerp voor Knooppunt Barneveld

Bericht door Danzk » di 22 okt 2013, 9:45

De hamburgertoko kan verkeersveilig daar prima blijven staan, alleen dan zonder directe aansluiting op de A1 en/of A30.
Zoals Techum ook al zei, een aansluiting maken op de Rijksweg, misschien wel "tijdelijk" zoals het einde van de A15 bij Bemmel of de A348 bij Ellecom. Als ik tijd heb zal ik die variant ook eens uitwerken deze week, en de in- en uitvoegers wat langer maken.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [A030] Ontwerp voor Knooppunt Barneveld

Bericht door captain007 » di 22 okt 2013, 9:53

^^ Maar niet als je een klaverblad ervan zou willen maken. Overigens lijkt mij een klaverturbine nog de beste oplossing, met een nette boog vanaf de A30 naar de A1 richting Amersfoort, aangezien dat de zwaarste relatie is. Maar goed, ik verwacht niet dat de A30 eerlijk gezegd nog doorgetrokken gaat worden. Andere optie is dat de N301 wordt doorgetrokken parallel langs de A1 naar de N303, zodat je van die irritante VRI kruisingen af kan. Dan kan je de aansluiting volledig ongelijkvloers maken en is het restaurant via afrit 16 nog te bereiken. Absolute must is overigens dat de verbindingen Amersfoort - Ede en vice versa met 2 rijstroken worden uitgevoerd. Dat is namelijk een hele zware relatie op deze aansluiting.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [A030] Ontwerp voor Knooppunt Barneveld

Bericht door nederland24 » di 22 okt 2013, 18:25

Als je die McDonalds weghaalt is er ook voldoende ruimte voor zo'n knooppunt. Zo lekker is het eten daar ook weer niet. :hap:

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [A030] Ontwerp voor Knooppunt Barneveld

Bericht door captain007 » di 22 okt 2013, 18:47

Je moet dan ook nog de Goudreinet die ernaast zitten uitkopen ;)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A030] Ontwerp voor Knooppunt Barneveld

Bericht door Vinny » di 22 okt 2013, 18:50

Mag ik hem dan in mijn Rode Kool doen? Asjeblieft?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A030] Ontwerp voor Knooppunt Barneveld

Bericht door Coen Tunnel » di 22 okt 2013, 19:10

nederland24 schreef:Als je die McDonalds weghaalt is er ook voldoende ruimte voor zo'n knooppunt. Zo lekker is het eten daar ook weer niet. :hap:
Gewoon de verbindingsbogen van het knooppunt door de McDrive aanleggen. Dan betaal je een euro tol, maar heb je in ruil daarvoor wel een hamburger. :D

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [A030] Ontwerp voor Knooppunt Barneveld

Bericht door harry » di 22 okt 2013, 20:17

^^ Dan wordt autorijden nóg ongezonder...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Plaats reactie