Nog nooit zoveel wegenwerken in 2011 (+kaartjes)

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

denne007
autoweg
Berichten: 1358
Lid geworden op: ma 25 jun 2007, 19:48
Locatie: Oostende, België

Re: Nog nooit zoveel wegenwerken (+kaartjes)

Bericht door denne007 » zo 07 feb 2010, 21:39

dat was volgens mijn weten enkel het Vlaamse stuk.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Nog nooit zoveel wegenwerken (+kaartjes)

Bericht door Wimpie24 » zo 07 feb 2010, 23:16

Dat ligt er waarschijnlijk nog wel goed bij? (it better be).
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Nog nooit zoveel wegenwerken (+kaartjes)

Bericht door vynkce » do 11 mar 2010, 19:25

De Standaard 11-03-2010 schreef:Crevits wil Vlaamse autosnelwegen tegen 2015 hersteld zien

Vlaams minister van Openbare Werken en Mobiliteit Hilde Crevits wil de achterstand in het onderhoud van de Vlaamse autosnelwegen tegen 2015 wegwerken. Dat heeft ze donderdag aangekondigd in de bevoegde commissie van het Vlaams parlement.
Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) kwam in de commissie zijn 13de rapport 'Toestand van het Vlaamse wegennet' voorstellen. De Vlaamse wegen krijgen daarin een beoordeling van uitstekend tot onvoldoende. Voor het onderhoud van het wegdek maakt het AWV een onderscheid tussen structureel onderhoud en achterstallig onderhoud. Structureel onderhoud moet uitgevoerd worden op wegen waarvan de gemeten parameters aangeven dat het wegdek binnen de drie jaar onderhoud nodig heeft, anders zal het onvoldoende worden. Achterstallig onderhoud is een historisch gegroeide achterstand aan het wegenonderhoud door de ouderdom van vele Vlaamse wegen en door een jarenlang tekort aan middelen.
Uit het laatste rapport, dat de Vlaamse snel- en gewestwegen in 2008 en 2007 in kaart brengt, is gebleken dat ruim 10 procent van de Vlaamse autosnelwegen onvoldoende scoort. Dat betekent dat zich daar de voorbije jaren een achterstand van het onderhoud heeft opgestapeld die niet met gewoon structureel onderhoud weg te werken is. Op de gewestwegen heeft 17 procent te kampen met achterstallig onderhoud. Daarbovenop heeft nog eens 10 procent van de Vlaamse snelwegen en 17 procent van de gewestwegen binnen de drie jaar structureel onderhoud nodig.

Achterstand tegen 2020 wegwerken
Minister Crevits kondigde in de commissie een strategische aanpak aan om de achterstand de komende 5 tot 10 jaar stelselmatig weg te werken. Eerst zijn de autosnelwegen aan de beurt. Daar moet de achterstand tegen 2015 weggewerkt zijn. Tegen 2020 moet ook het achterstallige onderhoud van de gewestwegen uitgevoerd zijn. 'Daarvoor moeten er nog meer middelen dan vroeger geïnvesteerd worden,' aldus Crevits.
Om te vermijden dat de achterstand toch weer zou oplopen, zet de minister naast het achterstallig onderhoud in op structureel onderhoud. De wegen regelmatiger onderhouden is efficiënter en economisch voordeliger, zo is de redenering. Als er sneller ingegrepen wordt, zijn de werken ook lichter.
Al dat oplapwerk kost uiteraard een flinke duit. Het AWV becijferde dat er jaarlijks 100 miljoen euro nodig is voor structureel onderhoud. Met dat bedrag zal de toestand van de Vlaamse wegen niet meer verslechteren. Om het achterstallige onderhoud te kunnen uitvoeren is nog eens 28 miljoen euro extra nodig per jaar voor de periode 2010-2015 en 56 miljoen euro extra voor 2015-2020.

Winterschade
In 2010 is alvast 104 miljoen euro budget voorzien voor structureel onderhoud, waarvan 58 miljoen voor de snelwegen en 46 miljoen voor de gewestwegen. Daarbovenop is nog eens 11,5 miljoen euro uitgetrokken voor het herstel van de winterschade van deze winter, die overigens in het rapport nog niet in rekening is genomen. 'De inventarisatie van de winterschade begint op 15 maart. Het rapport met de resultaten wordt tegen eind april verwacht,' kondigde Crevits in de commissie aan. De minister benadrukte nog dat de meetresultaten voortaan sneller verwerkt zullen worden, waardoor er korter op de bal gespeeld kan worden.

Giuseppe
verkeersader
Berichten: 785
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 15:02
Locatie: Eijsden

Re: Nog nooit zoveel wegenwerken (+kaartjes)

Bericht door Giuseppe » vr 12 mar 2010, 8:13

Soortgelijk bericht uit Wallonie
La Libre Belgique schreef:Meer dan 600 miljoen euro nodig voor Waalse wegen

Er zal bijna een miljard euro nodig zou zijn voor de uitvoering van het herstelplan van de Waalse wegen. Dit maakte minister van Openbare Werken, Benoit Lutgen, woensdag bekend.......
http://www.lalibre.be/actu/belgique/art ... onnes.html

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Nog nooit zoveel wegenwerken (+kaartjes)

Bericht door Vinny » vr 12 mar 2010, 10:11

Meer dan 600 miljoen euro nodig voor Waalse wegen

Er zal bijna een miljard euro
Meer dan 6 euro voor een ijsje.

Gisteren moest ik bijna een tientje neer tellen voor...

Kortom, dit is wel een beetje onnodige sensatiezucht...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Giuseppe
verkeersader
Berichten: 785
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 15:02
Locatie: Eijsden

Re: Nog nooit zoveel wegenwerken (+kaartjes)

Bericht door Giuseppe » vr 12 mar 2010, 10:20

^^ Dan heb je de rest van het artikel niet gelezen. Het gaat erom dat de kosten inmiddels zijn opgelopen van 600 miljoen (ten tijde van Daerden) naar bijna 1 miljard nu.

Scooterguy
dorpsstraat
Berichten: 118
Lid geworden op: do 17 jul 2008, 12:28

Re: Nog nooit zoveel wegenwerken (+kaartjes)

Bericht door Scooterguy » vr 12 mar 2010, 12:19

Alleen al de hele E-42 moet opnieuw gedaan worden, dat is echt gewoon een verzameling steentjes voorlopig nog samengehouden door wat cement of teer.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Nog nooit zoveel wegenwerken (+kaartjes)

Bericht door Wimpie24 » ma 15 mar 2010, 19:16

Onlangs stond in de krant (HLN) een kaartje met grote wegenwerken die dit jaar, over 5 jaar en tegen 2020 zouden uitgevoerd worden in het kader van het "masterplan wegherstel".
Ik vond het verdacht dat er geen melding gemaakt werd van het aanbrengen van een fluisterasfalten wegdek tussen Bekkevoort en Aarschot terwijl dit toch al 2 jaar terug vastlag.
Ik vraag mij nu af of die werken geannuleerd zijn of dat dit weeral een fout van HLN is. Een annulatie lijkt meer zeer onwaarschijnlijk omdat de stalen werf-jersey's al klaar liggen op alle vergissingswegen.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Caesar
stadsweg
Berichten: 492
Lid geworden op: do 05 feb 2009, 9:42
Locatie: Merksplas

Re: Nog nooit zoveel wegenwerken (+kaartjes)

Bericht door Caesar » di 16 mar 2010, 8:38

^^ daar weet ik niet zo veel van.
Wel ben ik geïnteresseerd in dat kaartje. Is dat nog ergens te vinden?

Davy
expressweg
Berichten: 4618
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Nog nooit zoveel wegenwerken (+kaartjes)

Bericht door Davy » di 16 mar 2010, 16:11

vynkce schreef:
Het Nieuwsblad 23-01-10 schreef:Beschadigde betonplaten langs N49 vervangen

MALDEGEM - Het Agentschap Wegen en Verkeer zal enkele gebroken betonplaten op de N49 vervangen........ De hinder zal beperkt zijn.'
De herstellingswerken aan de N49 in Maldegem kosten ongeveer 150.000euro.

hier zijn ze dus nog steeds aan bezig!
ipv dat stuk gewoon eens volledig opnieuw aan te leggen, het is maar enkele honderden meter in totaal, heeft men er enkel wat oplapwerkzaamheden gedaan door een paar platen eruit te halen en opnieuw te vullen met beton dat trouwens niet goed loopt...

op een bepaald moment was er slechts 1 rijstrook beschikbaar voor de 2 richtingen, dus het verkeer verliep beurtelings. en dat voor een dergelijke weg! uiteraard stonden er toen lange file's...

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20582
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Nog nooit zoveel wegenwerken (+kaartjes)

Bericht door waldo79 » di 16 mar 2010, 16:19

Op of langs de weg: dat is nogal een verschil :dyn_hyp:

Gebruikersavatar
Jump
autoweg
Berichten: 1181
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 17:36
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: Nog nooit zoveel wegenwerken (+kaartjes)

Bericht door Jump » di 16 mar 2010, 18:54

Caesar schreef:^^ daar weet ik niet zo veel van.
Wel ben ik geïnteresseerd in dat kaartje. Is dat nog ergens te vinden?
Dit was in de weekend editie of die van vrijdag zeker? Ik denk dat deze hier nog ligt en ga ze eens opzoeken.

/Edit: gevonden, eens scannen.

Gebruikersavatar
Jump
autoweg
Berichten: 1181
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 17:36
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: Nog nooit zoveel wegenwerken (+kaartjes)

Bericht door Jump » di 16 mar 2010, 20:23

Afbeelding
(klik voor groot formaat, 290 kB)

Afbeelding
(klik voor groot formaat, 679 kB)

De rest van het artikel:
Voorpagina: klik hier (392 kB)
Artikel, bovenkant blad: klik hier (843 kB)
Artikel, enkel de kaart: klik hier (290kB)
Artikel, onderkant: klik hier (679 kB)

tovm74
autoweg
Berichten: 1173
Lid geworden op: di 02 okt 2007, 21:52
Locatie: Kasterlee

Re: Nog nooit zoveel wegenwerken (+kaartjes)

Bericht door tovm74 » di 16 mar 2010, 20:39

E34 Antwerpen - Turnhout pas binnen 10 jaar?????
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

Ali
stadsweg
Berichten: 360
Lid geworden op: di 31 mei 2005, 16:28

Re: Nog nooit zoveel wegenwerken (+kaartjes)

Bericht door Ali » di 16 mar 2010, 21:04

wat dan van de E314 tussen Lummen in Houthalen, zo slecht dat maximumsnelheid nog maar 90km/u is ...(ps in beide richtingen ...)

tovm74
autoweg
Berichten: 1173
Lid geworden op: di 02 okt 2007, 21:52
Locatie: Kasterlee

Re: Nog nooit zoveel wegenwerken (+kaartjes)

Bericht door tovm74 » di 16 mar 2010, 21:18

Volgens dit kaartje zal het nog vijf jaar duren! :shock:
Dat kan ik toch niet geloven hoor ...
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

Gebruikersavatar
Jump
autoweg
Berichten: 1181
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 17:36
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: Nog nooit zoveel wegenwerken (+kaartjes)

Bericht door Jump » di 16 mar 2010, 21:30

Binnen vijf jaar kan ook morgen zijn, dus dus vijf en tien jaar moet ruim opgevat worden denk ik.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Nog nooit zoveel wegenwerken (+kaartjes)

Bericht door vynkce » di 16 mar 2010, 22:58

Volgens mij klopt er niet veel van dat kaartje. De E17 is vorig jaar heraangelegd tussen Haasdonk en Waasmunster en er zijn binnenkort werken op de E314 en E40 die niet eens in de lijst staan. Verder is er 5 miljoen ingeschreven in het driejarenprogramma van AWV Antwerpen voor 2011 om de E34 te heraanleggen.

Bartje
dorpsstraat
Berichten: 112
Lid geworden op: vr 22 jan 2010, 23:28
Locatie: Zuiddorpe

Re: Nog nooit zoveel wegenwerken (+kaartjes)

Bericht door Bartje » di 16 mar 2010, 23:01

Ik snap er helemaal niks van, dan staat zelfs het gedeelte tussen Antwerpen Linkeroever en Melsele op de E34 niet aangepakt. Dat eerste gedeelte als je net die weg op komt rijden, is bar en bar slecht. En daar doen ze volgens dit lijstje niks aan! :x

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Nog nooit zoveel wegenwerken (+kaartjes)

Bericht door vynkce » do 18 mar 2010, 9:32

Vlaams Verkeerscentrum schreef:Dringende herstellingen op E34 thv Retie
Van 15 maart tot 13 april wordt het wegdek op de E34 thv Retie hersteld. De rechterrijstrook richting Antwerpen wordt hiervoor plaatselijk afgesloten. De werken zorgen mogelijk voor hinder.

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: Nog nooit zoveel wegenwerken (+kaartjes)

Bericht door tompie » vr 19 mar 2010, 8:43

Wimpie24 schreef:Onlangs stond in de krant (HLN) een kaartje met grote wegenwerken die dit jaar, over 5 jaar en tegen 2020 zouden uitgevoerd worden in het kader van het "masterplan wegherstel".
Ik vond het verdacht dat er geen melding gemaakt werd van het aanbrengen van een fluisterasfalten wegdek tussen Bekkevoort en Aarschot terwijl dit toch al 2 jaar terug vastlag.
Ik vraag mij nu af of die werken geannuleerd zijn of dat dit weeral een fout van HLN is. Een annulatie lijkt meer zeer onwaarschijnlijk omdat de stalen werf-jersey's al klaar liggen op alle vergissingswegen.
Ik heb gisteren de borden zien staan dat de werken daar beginnen op 7 april en eindigen op 16 mei
belgie is zo slecht nog niet

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Nog nooit zoveel wegenwerken (+kaartjes)

Bericht door Wimpie24 » za 20 mar 2010, 15:42

^^

Ik ook, eerst kom je een erg proffesioneel bord tegen dat waarschuwt voor "Grote verkeershinder van 7 april tot 16 mei".
Vervolgens kom je dan een bord tegen van de Vlaamse overheid met de details.
Overigens is men de laatste weken wat betreft onderhoud al erg actief geweest op de E314 in Vlaams-Brabant. Nieuwe stukken vangrails, bergen nieuwe reflectoren. Groen- & bermonderhoud en ook nog eens die nieuwe borden.
Het verschil met het Limburgs gedeelte kon niet groter zijn.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

denne007
autoweg
Berichten: 1358
Lid geworden op: ma 25 jun 2007, 19:48
Locatie: Oostende, België

Re: Nog nooit zoveel wegenwerken (+kaartjes)

Bericht door denne007 » za 20 mar 2010, 19:07

^^ De A10 jabbeke-oostende ook. in beide richtingen nieuwe km-bordjes en vangrails eens allemaal in orde gedaan, kapotte borden vervangen, ...

Davy
expressweg
Berichten: 4618
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Nog nooit zoveel wegenwerken (+kaartjes)

Bericht door Davy » za 20 mar 2010, 19:29

^^ inderdaad, ook gezien.

ook op de N9 oostende-Brugge zijn er best wel wat onderhoudswerkzaamheden geweest, nieuwe stukken asfalt, vangrails, en over de gehele lengte nieuwe km-paaltjes. deze zijn trouwens groot model nu, dus geen witte kubussen meer, maar bordjes zoals op de snelwegen. ik heb echt wel de indruk dat die km-kubussen stilaan aan het verdwijnen zijn, ik zie er eigenlijk geen nieuwe meer opduiken, toch zeler niet in W-Vlaanderen.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Nog nooit zoveel wegenwerken (+kaartjes)

Bericht door vynkce » wo 24 mar 2010, 12:44

Het Nieuwsblad 23-03-2010 schreef:B401 krijgt nieuw wegdek
Toegangspoort Gentse ring krijgt nieuw wegdek

GENT - De afrit B401 naar de Gentse Sint-Lievenspoort en Ledeberg gaat vanaf maandagavond 29 maart tot donderdagmorgen 1 april dicht voor het verkeer. De afrit krijgt een nieuwe laag asfalt en de brugdekvoegen worden hersteld.
De ingrepen zullen de veiligheid en het rijcomfort van de weggebruiker verhogen', zegt Sylvie Syryn van het Agentschap Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen. 'De afrit krijgt nieuw asfalt en de brugdekvoegen worden hersteld. Tijdens de ochtend- en avondspits zal dit grote hinder geven voor het verkeer. Om de periode met hinder zo kort mogelijk te maken, gebeuren alle opbraakwerken ’s nachts.'
Het verkeer met bestemming stadsring (Keizervest of Sint-Lievenslaan) zal in die periode de afrit Gent-centrum moeten nemen. Op het einde van de afrit moet alle verkeer via de Gustaaf Carlierlaan terug de stadsring op.

Tommy
autoweg
Berichten: 1983
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: Nog nooit zoveel wegenwerken (+kaartjes)

Bericht door Tommy » wo 24 mar 2010, 16:26

vynkce schreef:
Het Nieuwsblad 23-03-2010 schreef:B401 krijgt nieuw wegdek
Toegangspoort Gentse ring krijgt nieuw wegdek

GENT - De afrit B401 naar de Gentse Sint-Lievenspoort en Ledeberg gaat vanaf maandagavond 29 maart tot donderdagmorgen 1 april dicht voor het verkeer. De afrit krijgt een nieuwe laag asfalt en de brugdekvoegen worden hersteld.
De ingrepen zullen de veiligheid en het rijcomfort van de weggebruiker verhogen', zegt Sylvie Syryn van het Agentschap Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen. 'De afrit krijgt nieuw asfalt en de brugdekvoegen worden hersteld. Tijdens de ochtend- en avondspits zal dit grote hinder geven voor het verkeer. Om de periode met hinder zo kort mogelijk te maken, gebeuren alle opbraakwerken ’s nachts.'
Het verkeer met bestemming stadsring (Keizervest of Sint-Lievenslaan) zal in die periode de afrit Gent-centrum moeten nemen. Op het einde van de afrit moet alle verkeer via de Gustaaf Carlierlaan terug de stadsring op.
Dat wordt een weekje tandenbijten. Ik woon dan ook in die buurt. Ik denk alternatieven uit, wsl afrit UZ Gent...
Het is jammer dat ze zich enkel beperken bij die ene afrit. De B401 vanaf de afrit UZ Gent tot aan Afrit Ledeberg is ook in slechte staat. Diepe spoorvorming, water dat van ene kant naar de andere kant op moet bij regenweer en een put net na de brug richting centrum. Ik hoop dat dit stukje van slechts 100m binnenkort ook aangepakt wordt...
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Nog nooit zoveel wegenwerken (+kaartjes)

Bericht door Wimpie24 » wo 24 mar 2010, 18:50

Nog even over de E314; ik ben vandaag nog eens langs het bord gereden dat de werken aankondigt en er staat niet "Grote verkeershinder vanaf 7 april" maar "GROTERE verkeershinder..." :mrgreen:
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
Jump
autoweg
Berichten: 1181
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 17:36
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: Nog nooit zoveel wegenwerken (+kaartjes)

Bericht door Jump » wo 24 mar 2010, 19:06

Wimpie24 schreef:Nog even over de E314; ik ben vandaag nog eens langs het bord gereden dat de werken aankondigt en er staat niet "Grote verkeershinder vanaf 7 april" maar "GROTERE verkeershinder..." :mrgreen:
Dat stond ook zo op de borden toen er vorig jaar op de E40 gewerkt werd. Ze weten dat er grote hinder is :lol:

Mikhail
expressweg
Berichten: 3261
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Nog nooit zoveel wegenwerken (+kaartjes)

Bericht door Mikhail » wo 24 mar 2010, 22:56

HLN slaat het toch wel helemaal mis, weeral! De E19 is nog maar net vernieuwd en zou plots weer binnen de 5 jaar een opknapbeurt krijgen... de E17 zou dit najaar al aangepakt worden tussen Waregem en Oost-Vl en toch is dit ook niet op het kaartje te vinden?
****

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Nog nooit zoveel wegenwerken (+kaartjes)

Bericht door vynkce » za 27 mar 2010, 10:03

Van 30 maart tot 1 april worden dringende herstellingen uitgevoerd op de E313. Tussen Ranst en Geel-Oost zullen in beide richtingen rijstroken afgesloten worden. Er wordt veel hinder verwacht!

Plaats reactie