De C-Buis van de beneluxtunnel vaker voor brommers/scooters?

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Meneer de Boden
woonerf
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 1:47

De C-Buis van de beneluxtunnel vaker voor brommers/scooters?

Bericht door Meneer de Boden » zo 02 mar 2008, 0:16

Allereerst hoop ik dat ik dit topic in de juiste rubriek geplaatst heb, zo niet, mijn excuses alvast.

Ik moest net ff in Rotterdam zijn en voor de variatie en omdat het in Rotterdam zo rottig parkeren is pakte ik de bromscooter.
Bij de benelux-tunnel aangekomen stond er op het matrix scherm "Brommers via de C-buis, toegang via het schuifhek".
Zo gezegt zo gedaan en ik door de c-buis en ondanks de langere hellingen was het wel een stuk sneller.
Zouden ze vaker moeten doen, hoeft er niet steeds een lift/roltrappen monteur te komen en bovendien blijft de lift dan ook schoon, want lang niet iedere brommer-rijder zet netjes zijn motor uit in de lift.

Maar het is wel vaker zo dat je omgeleid wordt door de c-buis, vorige week was dat ook al zo.

Weet iemand hier meer van?
En wat ik helemaal niet snap is dat je wordt omgeleid door de c-buis terwijl als ze in de brom/fiets buis de roldeuren(naast de lift) omhoog doen dat je dan ook via een normale oprit in en uit de tunnel zou kunnen rijden. Weet iemand hier waarom ze dat eigenlijk niet gewoon openstellen?
Muziek voor op de N-weg en met de N-weg kom je overal :D

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: De C-Buis van de beneluxtunnel vaker voor brommers/scooters?

Bericht door Mark » zo 02 mar 2008, 2:11

Per brommer door de C buis? Ik weet niks anders dat de C buis bedoelt is als wisselstrookbuis van de A4, en ingeklemd ligt tussen de de B buis van de oude tunnel en D van de nieuwe. Hoe kom je daar veilig met je brommer?

Meneer de Boden
woonerf
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 1:47

Re: De C-Buis van de beneluxtunnel vaker voor brommers/scooters?

Bericht door Meneer de Boden » zo 02 mar 2008, 17:44

Wat een waardeloos rotsysteem zeg is dat phpbb 3 zeg, kan ik weer opnieuw de tekst intypen :shoot: . :booooos:, het is er zeker niet beter op geworden.

On-topic:

De toegang tot de brom/fiets tunnel via de roldeur is toch niet mogelijk, althans via de noordzijde niet. Er ligt een metrobaan in de weg en hulpdiensten hebben alleen toegang via de snelweg.
Op de zuidzijde is het wel mogelijk aangezien ik in den beginnen weleens zo bent omgeleid.

De C-buis is voor brommers en scooters als volgt te bereiken:
Afbeelding
(klik voor een vergroting)
Afbeelding
(klik voor een vergroting)
Afbeelding
(klik voor een vergroting)

Overigens wordt de C-buis normaal ingezet als calamiteiten-buis met als toekomst de functie als wisselstrook-buis.
Muziek voor op de N-weg en met de N-weg kom je overal :D

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: De C-Buis van de beneluxtunnel vaker voor brommers/scooters?

Bericht door Mark » zo 02 mar 2008, 21:16

Ah bedankt, dat verklaard een hoop, ik wist namelijk niet dat er een weg liep daar :).

Waarom je door de C buis gestuurd wordt zou ik verder ook niet weten. Wellicht is dat toch handiger? Mij lijkt het persoonlijk gevaarlijker omdat je vrij gemakkelijk toegang hebt tot de A4...

Meneer de Boden
woonerf
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 1:47

Re: De C-Buis van de beneluxtunnel vaker voor brommers/scooters?

Bericht door Meneer de Boden » ma 03 mar 2008, 2:05

Weetje, ze hadden al vanaf begins af aan de toeritten zo moeten bouwen dat brommers/scooters geheel op eigen kracht de tunnel in en uit kunnen rijden, nu is men afhankelijk van een lift in principe.

Ik heb het al een paar keer gehad dat zowel de lift als de roltrappen niet werkte, maar ook het oproep-systeem beneden werkte niet met als gevolg dat ik terug moest rijden en om moest rijden via het pontje tussen Maassluis en Rozenburg. Vaak is in de lift de stank van de uitlaatgassen niet te harden terwijl dat toch wel zeer duidelijk staat aangegeven(meerdere malen) dat het de bedoeling is om de motor uit te zetten in de lift. En ik irriteer me aan de hanggroep jongeren die zich daar ophouden. Ik bedoel, ik sta zelf mijn mannetje wel, maar ik ken me voorstellen dat metname vrouwen zich niet zo heel erg op hun gemak voelen als ze uit de lift of roltrap naar boven komen.

De A4 is minder makkelijk te bereiken dan je zult denken, het is vrij goed gescheiden in de praktijk.
Wel een gave gewaarwording als je s'avonds met je scooter op de c-buis af komt rijden. Die tunnels lijken namelijk op een scooter veel groter dan wanneer je er met de auto doorheen rijdt en gaaf dat zodra je op de weg zit naar de c-buis dat je dan vol het gas erop kan gooien per scooter want je hebt een vaartje nodig om weer eruit te klimmen, anders krijgt het scooter-motortje het wel erg zwaar te voorduren.
Net als lijnbussen van het type "VDL Berkhof Ambasador 200" in het begin was het vermogen dusdanig afgeknepen dat je toen wel met volgas de tunnel(in dit geval de heinenoordtunnel) in moest rijden omdat de bus anders niet harder dan 45km/uur uit de tunnel moest klimmen(op dat moment was de automatische voith-versnellingsbak zich helemaal zoek aan het schakelen door gebrek aan vermogen).
Muziek voor op de N-weg en met de N-weg kom je overal :D

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: De C-Buis van de beneluxtunnel vaker voor brommers/scooters?

Bericht door Kaaiman » ma 03 mar 2008, 14:52

Waarom heeft de westbuis wel lichtwenners, maar de oostbuis niet?
(ik bedoel die betonnen balken over de weg voor de tunnelmonding)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: De C-Buis van de beneluxtunnel vaker voor brommers/scooters?

Bericht door Rene » ma 03 mar 2008, 17:11

Vroeger gebruikte men die lichtroosters om een geleidelijke verlaging van lichtintensiteit te bewerkstelligen, zodat je niet meteen een donker gat inrijdt. Je ogen kunnen namelijk niet in één klap van zonlicht naar een nachtsituatie (donker plus lagedruk kunstlicht) accomoderen. Geen overgangsconstructie toepassen zou dus onveilige toestanden opleveren.

Tegenwoordig gebruiken we overdag speciale tegenstraalverlichting, die aan het begin van een tunnel een gigantische lichtzee oplevert. Vervolgens wordt de lichtintensiteit van die tegenstralers in de tunnel zelf afgebouwd, door de afstand tussen de stralers te vergroten. Zo accomodeert het oog ook normaal en blijft het veilig op de weg.

De oude tunnel (aan de westzijde) heeft men voor wat betreft de lichtroosters intact gelaten.
De nieuwe tunnel is daar dus door voortschrijdende techniek niet meer van voorzien.

Meneer de Boden
woonerf
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 1:47

Re: De C-Buis van de beneluxtunnel vaker voor brommers/scooters?

Bericht door Meneer de Boden » ma 03 mar 2008, 18:33

Dat is helemaal juist. :)

Opmerkelijk is dat ze voor de metrotunnel(EDIT: op de bovenste afbeelding zichtbaar) wel voor lichtwenners is gekozen, maar in een metrotunnel is er ook geen verlichting. Dus ik denk dat dat de reden is.
Muziek voor op de N-weg en met de N-weg kom je overal :D

Meneer de Boden
woonerf
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 1:47

Re: De C-Buis van de beneluxtunnel vaker voor brommers/scooters?

Bericht door Meneer de Boden » zo 09 mar 2008, 4:57

Vrijdagavond weer door de c-buis 8-)
Muziek voor op de N-weg en met de N-weg kom je overal :D

hond
zandpaadje
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 24 mar 2010, 18:54

Re: De C-Buis van de beneluxtunnel vaker voor brommers/scooters?

Bericht door hond » do 25 mar 2010, 17:03

kan j e ook met je brommobiel door de c-buis

patrick

ik ben vandaag door de c-buis geweest met de brommobiel ging goed.
Laatst gewijzigd door hond op ma 05 apr 2010, 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: De C-Buis van de beneluxtunnel vaker voor brommers/scooters?

Bericht door Wouter N14 » do 25 mar 2010, 17:14

^^ Ik denk het wel, maar als ik de berichten zo lees is die route alleen open bij tijdelijke omleidingen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Plaats reactie