[B][B201] [A009] Brussel: Henri Simonetlaan

Bespreek hier alles over de Belgische autosnelwegen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

[B][B201] [A009] Brussel: Henri Simonetlaan

Bericht door Rene » vr 07 okt 2005, 22:12

De aansluiting van de Henri Simonetlaan op de R0 ziet eruit als een knooppunt. Ik denk dan ook dat de Henri Simonetlaan oorspronkelijk het begin van een autosnelweg had moeten worden. Maar welke, en waar naartoe ?

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » vr 07 okt 2005, 22:18

Ik denk naar de A8 bij Halle, dat zou kunnen als je het zo bekijkt. Een soort bypass van de R0/E19

Afbeelding

Quattro
verkeersader
Berichten: 875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:26
Locatie: Antwerpen/Brecht & W-VL

Bericht door Quattro » vr 07 okt 2005, 22:54

Die weg is ook bekend als B201; de verbinding tussen het Erasmus ziekenhuis (Hôpital Universitaire Erasme U.L.B.) en de R0.
Gewoon een verbindingsweg dus ;)
Blood type : B4 Flickr | Vimeo | YouTube

filipdemeyere
polderweggetje
Berichten: 42
Lid geworden op: do 04 aug 2005, 11:07

Bericht door filipdemeyere » za 08 okt 2005, 11:11

Dit was in de jaren 70 de aanzet tot de A9 Brussel-Kortrijk. Deze zou oorspronkelijk uitsluitend over Vlaams grondgebied lopen, en dit was onaanvraadbaar voor onze Waalse vrienden: "Nog een Vlaamse autosnelweg? Jamais!", vandaar schoof het tracé beetje bij beetje op naar het zuiden is is dit nu de A8 Halle-Doornik. Het tracé van de A9 is duidelijk te zien in 'Het beste boek voor de weg', editie maart 1970.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Bericht door marcel » za 08 okt 2005, 14:58

filipdemeyere schreef:Het tracé van de A9 is duidelijk te zien in 'Het beste boek voor de weg', editie maart 1970.
Daar ligt het wel zo'n anderhalve km noordelijker, ongeveer bij de Appelboomstraat.
(Ik heb de uitgave 1971, maar daar zal wel dezelfde route in staan)

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » zo 09 okt 2005, 0:37

filipdemeyere schreef:Dit was in de jaren 70 de aanzet tot de A9 Brussel-Kortrijk.
Klopt, en toen bleek dat die plannen niet doorgingen, heeft men er dan maar de B201 van gemaakt.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Rien
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:40
Locatie: Brussel & Sint-Truiden
Contacteer:

Bericht door Rien » zo 09 okt 2005, 23:16

Wat ik dan vreemd vind, is dat nog in 1972 een geplande snelweg in de omgeving van Anderlecht zou aansluiten op de R0 (het rode tracé op deze kaart, onder de E40-A10) die naar Tournai - Wallonië dus - en níet naar Kortrijk zou lopen. Moet ik deze snelweg van Brussel naar Tournai, maar dus noordelijker gelegen dan de huidige E429-A8, interpreteren als een wijziging van de A9-plannen onder Waalse druk?

Afbeelding

En om welke redenen is men uiteindelijk toch met de A8 begonnen in Halle?

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » ma 10 okt 2005, 12:03

Dit plaatje komt uit een atlas uit 1978. Hier staat weer een andere variant in, met een snelweg naar Kortrijk, met een aftakking naar Tournai in de buurt van Ronse. Is dat ook ooit een concreet plan geweest?

Afbeelding
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Bericht door Alfa » do 13 okt 2005, 21:19

Dus als ik het goed begrijp had men oorspronkelijk 2 autosnelwegen Doornik-Brussel in gedachten? Iedere politicus die dan anno 2005 nog zou proberen kan meteen gaan doppen.

Verwachten ze oppeens zo een grote trafiek tussen deze twee steden (zelfs in combinatie met Rijsel) of was de huidige A8 oorspronkelijk niet als autosnelweg geplant?
Laatst gewijzigd door Alfa op za 12 feb 2011, 17:05, 3 keer totaal gewijzigd.

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » do 13 okt 2005, 21:25

Ik zal eens kijken wat ik daarover kan terugvinden. ;)
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » do 13 okt 2005, 21:35

Alfa schreef:Weer heel vreemd om hier overal Tournai te moeten lezen. Wat is er mis met Doornik? In België hebben ook de nederlandse vertalingen van steden een wettelijke basis. Maar goed, ...

Dus als ik het goed begrijp had men oorspronkelijk 2 autosnelwegen Doornik-Brussel in gedachten? Iedere politicus die dan anno 2005 nog zou proberen kan meteen gaan dopen.

Verwachten ze oppeens zo een grote trafiek tussen deze twee steden (zelfs in combinatie met Rijsel) of was de huidige A8 oorspronkelijk niet als autosnelweg geplant?
Tournai ligt toch in Wallonie? Dan kan het dus wel Frans geschreven zijn.

Vergeet niet dat Lille wel een metro heeft (samen met Mouscron) groter dan Brussel zelf. (ruim 1.000.000 inwoners met Roubaix, Tourcoing ed).

Ik vind de huidige aansluiting van de A8 op de E19 bij Halle wat onlogisch. Logischer zou zijn óf bij Brussel zelf, óf bij het zuidelijke knooppunt van de R0. Misschien dat ie daarom vroeger niet als snelweg gepland was, maar een A8 van Brussel via Geraardsbergen en Ronse naar Tournai, en een gewone N-weg als 2e verbinding Brussel - Tournai.
Laatst gewijzigd door Chris op do 13 okt 2005, 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » do 13 okt 2005, 21:41

Chrizz schreef: Misschien dat ie daarom vroeger niet als snelweg geplant was...
Mja, ze hebben hem vergeten planten en bijgevolg wou hij dus niet groeien ... :mrgreen: ;)
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » vr 14 okt 2005, 9:36

Volgens mij is de huidige A 8 super rustig. Net als de A 17 Kortrijk - Doornik. Wat een verademing om daar over heen te rijden zeg!.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » vr 14 okt 2005, 18:36

Daar heb je gelijk in, het is een van de rustigste snelwegen van het land
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Ali
stadsweg
Berichten: 359
Lid geworden op: di 31 mei 2005, 16:28

Bericht door Ali » za 15 okt 2005, 2:56

De A8 had véél beter de noordelijke variant kunnen volgen omdat ie dan meer nut zou hebben. Zo zou al het pendelverkeer vanuit steden als Ninove en Geraardsbergen via deze autosnelweg naar Brussel kunnen pendelen, evenals het verkeer vanuit Kortrijk.

trouwens, wat mij opvalt is dat alle snelwegen die de taalgrens overschrijden héél rustig zijn, precies zoals bij grensovergangen. daarbij denk ik bv aan de E313 tussen Tongeren en Luik, de E40 tussen Tienen en Waremme, de A8 tussen Halle en Doornik, de uitzonderingen worden gevormd door de snelwegen E19 en E411 omdat er tussen Wallonië en Brussel wel veel verkeer is.

Rien
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:40
Locatie: Brussel & Sint-Truiden
Contacteer:

Bericht door Rien » za 15 okt 2005, 15:10

@ Ali: wat pendelverkeer betreft, heb je waarschijnlijk helemaal gelijk. Maar het internationaal vrachtvervoer, dat wél de taalgrens overschrijdt, zorgt ook wel voor enige drukte op de snelwegen hoor. Zo zie je op de E40-A3 veel verkeer komende van Duitsland en andere oostelijk gelegen landen.

Mexxodus
dorpsstraat
Berichten: 191
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 0:11
Locatie: Mechelen

Bericht door Mexxodus » za 15 okt 2005, 16:20

Die A8is inderdaad heel rustig. Ben er een maand geleden nog gepasseerd via Doornik. De aansluiting met de E42 daar heeft een zeer lange linker uitvoegstrook. Opvallend langs de A8 zijn de twee tunnels langs het traject (of zijn het ecoducten?). Die worden overigens voorafgegaan door een aantal drips/electronische waarschuwingsborden (voor eventuele calamiteiten?).

Verder staan er een aantal zeer grote speciale bruine toeristische borden om de streek aan te prijzen in het Waalse gedeelte. En de verschillende aanwijsborden die voor de afritten worden gebruikt (een Franse aandoende variant, een Belgische oude en Vlaamse nieuwe (van die grote wit-zwarte) worden door elkaar gebruikt).

Verder is de snelweg in dat slijtvast geribbeld beton aangelegd zoals ze op de Ring van Antwerpen gebruikt hebben bij de heraanleg. Dus radio luisteren is vrijwel onmogelijk. Druk is het er allesbehalve, pas ter hoogte van Edingen/Enghien op de taalgrens neemt het verkeer toe, vandaar dat je bij de aansluiting in Halle waar de autosnelweg abrupt overgaat in een stuk autoweg met drie VRIs je meteen in de file staat (zelfs op een doordeweekse dag).

Overigens het stuk A8 - weliswaar het oudste gedeelte van de A8 tussen Halle en Edingen - in Vlaanderen is in niet alte beste staat. Het valt me steeds vaker op dat in Vlaanderen de kwaliteit van de snelwegen achteruit gaat.

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » za 15 okt 2005, 16:41

Mexxodus schreef:Opvallend langs de A8 zijn de twee tunnels langs het traject (of zijn het ecoducten?). Die worden overigens voorafgegaan door een aantal drips/electronische waarschuwingsborden (voor eventuele calamiteiten?).

Het valt me steeds vaker op dat in Vlaanderen de kwaliteit van de snelwegen achteruit gaat.
Dat zijn inderdaad tunnels en geen ecoducten. Dit waarschuwingsborden dienen dan ook voor het geval er problemen zijn in de tunnel.

Globaal gezien gaat de kwaliteit van de Vlaamse snelwegen er steeds meer op vooruit, maar sommige stukken moeten nog aangepakt worden (zoals de E34 Antwerpen-Turnhout), daarom krijg je op die stukken de indruk dat het erop achteruit gaat, een ietwat verkeerde indruk dus ;)
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

mylar
polderweggetje
Berichten: 38
Lid geworden op: di 23 aug 2005, 19:29
Locatie: Aalst
Contacteer:

Bericht door mylar » di 18 okt 2005, 19:36

Net gehoord op het nieuws:

De E429 - A8 zal in halle worden doorgetrokken tot de R0.
Dat hebben de vlaamse minister president Yves Leterme en de waalse minister president Elio Di Rupo deze namiddag ondermeer afgesproken.

Dit wordt bevestigd in dit artikel: http://www.gva.be/nieuws/politiek/defau ... 6F562DE42E}

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » di 18 okt 2005, 20:45

Inderdaad, wat ik hier reeds eens ergens vermeld had en wat reeds een tijd de bedoeling is van het Vlaamse gewest, wordt nu ook in een echte planvorm gegoten.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Bericht door Alfa » di 18 okt 2005, 21:34

Is snap niet goed wat Wallonië hierbij te doen heeft. Het stuk ligt toch volledig op Vlaams grondgebied, niet?

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Bericht door Willem » di 18 okt 2005, 21:35

De Walen hebben wel belang bij dat stukje Vlaamse weg.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » di 18 okt 2005, 21:37

Alfa schreef:Is snap niet goed wat Wallonië hierbij te doen heeft. Het stuk ligt toch volledig op Vlaams grondgebied, niet?
Je bedoelt de A8? Misschien het toekomstige stuk bij Waterloo?

Voor mijn part trekken ze m door via Overijse naar Leuven (E314).

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » di 18 okt 2005, 21:47

Zoals Willem zegt: de A8 is voor Wallonië heel belangrijk, dus hebben ze liefst dat ook het Vlaamse gedeelte volledig af geraakt (waar ik ze trouwens gelijk in geef).
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: A9 Brussel: Henri Simonetlaan

Bericht door Ds79m » zo 27 apr 2008, 21:16

Rene schreef:De aansluiting van de Henri Simonetlaan op de R0 ziet eruit als een knooppunt. Ik denk dan ook dat de Henri Simonetlaan oorspronkelijk het begin van een autosnelweg had moeten worden. Maar welke, en waar naartoe ?

Afbeelding
Dit weekend ben ik eens op dit opmerkelijke geval geweest. Het is een zeer ruim opgezet knooppunt, met 3 verschillende niveaus, en dat voor een simpel weggetje naar een rotonde. Als je vanaf de rotonde komt, naar de Ring toe, krijg je ook direct portaalbewegwijzering en kun je drie verschillende richtingen kiezen.

Nog een aardig detail is de Olympische Dreef (de noord-zuidverbinding in het midden), waarmee waarschijnlijk ook plannen zijn geweest. Waar op de foto hierboven "DigitalGlobe" te vinden is, versmalt deze weg 'zomaar' van een ruim opgezette 2x2-weg naar een normaal straatje met 2 rijstroken. Ten noorden van de rotonde ligt ook een ongebruikt viaduct van de B201, waar nu alleen een fietspad ligt, maar ruimte genoeg is voor een weg met 2 rijbanen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Klaazeman
zandpaadje
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 09 jul 2008, 22:16
Locatie: Oostende

Re: A9 Brussel: Henri Simonetlaan

Bericht door Klaazeman » wo 09 jul 2008, 22:32

Wie kan er mij meer info geven over de A9?
kaarten, exacte route, data van planning, ...
ik ben zeer geïnteresseerd! :P

Groetjes
Klaas

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: A9 Brussel: Henri Simonetlaan

Bericht door tompie » za 12 jul 2008, 9:56

voor het verkeer komende uit zuid west vlaanderen die naar brussel gaat zou een directe link tussen kortrijk en de E429/A8 zeer interessant zijn gesteld dat de E429/A8 in halle en de brusselse ring afgewerkt word. dit zou een hele ontlasting zijn voor de E40 gent brussel en het vlaamse deel van de brusselse ring. Ik vermoed dat dan ook de files zouden afnemen of tenminste toch meer gespreid zijn waardoor die een stuk korter zouden zijn. :yes:
belgie is zo slecht nog niet

Rien
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:40
Locatie: Brussel & Sint-Truiden
Contacteer:

Re: A9 Brussel: Henri Simonetlaan

Bericht door Rien » zo 13 jul 2008, 0:11

Klaazeman schreef:Wie kan er mij meer info geven over de A9?
kaarten, exacte route, data van planning, ...
ik ben zeer geïnteresseerd! :P

Groetjes
Klaas
Zie dossier A9 Brussel-Kortrijk op Wegen-Routes.be. :) Hopelijk kom je daarmee al een eind ver.

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: A9 Brussel: Henri Simonetlaan

Bericht door tompie » zo 13 jul 2008, 20:17

op de R8 ring van kortrijk staat er nog 1 Inwendig verlicht bord die verwijst naar de autosnelweg in oudenaarde. Ik vermoed dat het laatste restant van deze snelweg er niet lang meer zal staan aangezien er sindskort nieuwe reflecterende borden voor geplaatst zijn. Mss dat iemand hier een foto van heeft?
belgie is zo slecht nog niet

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: A9 Brussel: Henri Simonetlaan

Bericht door Via » ma 28 jul 2008, 12:54

Waarom heeft dat knooppunt eigenlijk wel linkse invoegers op de snelweg? Heeft dat met ruimtebeslag te maken?

Mooi trouwens dat de A8 dan toch op de R0 wordt aangesloten. Wordt hierbij het oude tracé uit de kast gehaald of wordt er iets nieuws bedacht?

Plaats reactie