Bewegwijzering turborotonde en turboplein

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie

Is deze bewegwijzering naar jouw mening voldoende duidelijk ?

Ja
2
7%
Nee
24
86%
Geen mening
2
7%
 
Totaal aantal stemmen: 28

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bewegwijzering turborotonde en turboplein

Bericht door Rene » wo 12 mei 2010, 22:20

In het vakblad Verkeerskunde van mei 2010 is een aantal afbeeldingen geplaatst van hoe bewegwijzering bij turborotondes en turbopleinen eruit moet gaan zien. Tevens is er een second opinion achter geplaatst van een human factors onderzoeker van TNO. Wat die laatste heeft geconcludeerd, ga ik hier niet verklappen. Ik ben veels te benieuwd wat jullie als weggebruikers van deze nieuwste ontwikkeling vinden. Zowel van de bewegwijzering als van de bijbehorende pijlen op de weg.

De vragen aan jullie:
1. Is deze bewegwijzering naar jouw mening voldoende duidelijk ? (Deze vraag zit ook in de poll)
2. Wat vindt je van het bijzondere bord dat een turborotonde aan moet kondigen ?
3. Wat zou jij aan dit voorstel willen veranderen, als je het zelf voor het zeggen had ?

Wees eerlijk en creatief 8-)

Hierbij de plaatjes:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Bewegwijzering turborotonde en turboplein

Bericht door Wouter N14 » wo 12 mei 2010, 22:25

Mooi dat je ze hebt ingescand! Ik heb vooral mijn bedenkingen bij figuur 6 en 7 en bij de wegdekpijl.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Bewegwijzering turborotonde en turboplein

Bericht door Vinny » wo 12 mei 2010, 22:27

Ik denk dat je terugmoet naar het ontwerpprincipe van bewegwijzering uit de tijd van het Old-School, namelijk dat pijlen niet tegelijkertijd het routeverloop en de rijstrokenindeling weergeven. Een groot bord dat de rotonde aankondigd lijkt me afdoende, waarbij op de rijstrookverdeelborden geen rotonde meer wordt aangegeven, maar alleen een pijl dat de rijstrook in kwestie aangeeft.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Bewegwijzering turborotonde en turboplein

Bericht door Vinny » wo 12 mei 2010, 22:27

Wouter N14 schreef:Mooi dat je ze hebt ingescand! Ik heb vooral mijn bedenkingen bij figuur 6 en 7 en bij de wegdekpijl.
Ik denk dat iedereen dat heeft, alleen zie ik niet zo snel een alternatief.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Bewegwijzering turborotonde en turboplein

Bericht door Wouter N14 » wo 12 mei 2010, 22:30

Vinny schreef:Een groot bord dat de rotonde aankondigd lijkt me afdoende, waarbij op de rijstrookverdeelborden geen rotonde meer wordt aangegeven, maar alleen een pijl dat de rijstrook in kwestie aangeeft.
Hier kan ik mij weinig bij voorstellen...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Bewegwijzering turborotonde en turboplein

Bericht door Vinny » wo 12 mei 2010, 22:37

uhm gewoon het oude systeem met vallende pijlen of dit:
http://maps.google.nl/?ie=UTF8&ll=52.35 ... ,,0,-17.39

(Het Surinameplein is natuurlijk niet helmaal een turborotonde, maar het gaat om het idee)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Bewegwijzering turborotonde en turboplein

Bericht door Rene » wo 12 mei 2010, 22:43

Ik vind persoonlijk al die rotonde-rondjes in de pijlen meer verwarring dan verduidelijking opleveren.

Overigens vind ik die turbo-krengen sowieso ondingen, maar dat is een heel ander verhaal.
Gegeven het feit dat die gevallen er nu eenmaal zijn, is het de vraag hoe ze het beste kunnen worden bewegwijzerd.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Bewegwijzering turborotonde en turboplein

Bericht door mavas » wo 12 mei 2010, 22:45

Ik had al een vermoeden dat deze pijlen zo ontworpen zouden worden, want ik heb al voorlopers hiervan gezien. Van de voorlopers was ik nogal enthousiast, aangezien deze aardig verduidelijken.

Ik heb niet gestemd, want ik mis de stemoptie "voor een deel duidelijker, voor een deel onduidelijker".
Ik vind namelijk de ontwerpen 3, 4 en 5 goed bedacht, maar van figuur 6 en 7 wordt ik niet vrolijk. Best een zooitje die laatste 2. Er staat dan zoveel informatie op dat het te lang duurt om te interpreteren.
Ook de figuren 8 en 9 hadden wat mij betreft heel anders gekund. Je zou hier als weggebruiker zo snel mogelijk de situatie in moeten schatten en dan wil je duidelijke informatie die snel geinterpreteerd kan worden. Naar mijn mening volstaan dan ook de simpele splitsingspijlen op het wegdek met een aanvulling zoals onderstaand.
Afbeelding
Uploaded with ImageShack.us

Ook figuur 10 had veel beter gekund. Dit bord geeft bijvoorbeeld geen informatie welke rijstrook splits in linksaf/rechtdoor, maar geeft alleen de informatie zoals de situatie is bij het actiepunt, en niet hoe het wordt.

Gemiste kansen wat mij betreft, de eerste ontwerpen zagen er namelijk hoopvol uit.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Bewegwijzering turborotonde en turboplein

Bericht door mavas » wo 12 mei 2010, 22:53

Zo kan het ook. Simpel maar doeltreffend: Afbeelding
Op die Tsjechische bordjes zie je dus direct op welke rijstrook je moet voorsorteren voor welke strook. Dit is dan weliswaar geen turborotonde, maar een krusing met verkeerslichten, maar het geeft toch wel aan hoe het goed kan.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Bewegwijzering turborotonde en turboplein

Bericht door Coen Tunnel » wo 12 mei 2010, 23:00

Afbeeldingen 6, 7 en 10 blinken toch wel uit in onduidelijkheid. Teveel informatie voor de weggebruiker.

Portalen met bewegwijzering boven de rijstroken lijken mij het meest duidelijk. Of de borden van afbeelding 11, gevolgd door bord 3, in combinatie met pijlen op het wegdek. Het turborotondebord van afbeelding 12 is waardeloos, het suggereert dat je niet linksaf kan slaan of dat je gelijk naar links moet om af te slaan, of dat er ook rechtsom rijdend verkeer is... Laat dat bord maar nooit op de Nederlandse wegen komen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Bewegwijzering turborotonde en turboplein

Bericht door Chris » wo 12 mei 2010, 23:18

Portalen zijn echt pure noodzaak bij dit soort turbo-spiraal-plein-achtige-constructies. Voorwegwijzers zijn dermate ingewikkeld dat ze niet bruikbaar zijn. Zeker omdat dit soort rotondes zeldzaam zijn en dat ook wel zullen blijven weet denk ik vooral de incidentele weggebruiker niet wat ze er mee aan moeten.

Dat Tsjechische bord is veel duidelijker. Simpel alleen de rijstrookindeling aangeven, zonder bestemmingen of wegnummers. Die volgen dan op het portaal vlak erna.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Bewegwijzering turborotonde en turboplein

Bericht door Kaaiman » wo 12 mei 2010, 23:29

3: Duidelijk, maar geeft de situatie niet goed genoeg weer als je dichterbij de rotonde komt.
4 en 5: Niet heel duidelijk, maar bovenal oerlelijk.
6 en 7: Ziet eruit alsof het door een sequoiabomenkweker is bedacht. Wat dat betreft ga ik toch liever voor de bonzaiboompjes... De duidelijkheid is naadje pet, zeker als je met 80 km/u langsrijdt.
8 en 9: Onduidelijk, markeringen verwarren nog sneller dan borden, zeker met de overige strepenbrij bij het voorsorteren.
10: Prima ontwerp. Die middelste pijlen zullen wel langer zijn om grafisch een beter onderscheid in de pijlen te maken. Niet heel mooi, maar wel duidelijk.
11: Laat weinig te raden over. Prima borden dus.
12: Prachtig ontwerp! Maar wanneer wordt deze toegepast? Enkel bij turbopleinen? Dan klopt het plaatje niet voldoende, want die geeft een turborotonde weer.

Maar ik vraag me toch af wat er mis is met de bewegwijzering van het turboplein N209/N471. Die is behoorlijk simpel gehouden met enkel een vooraankondiging en een portaal. Misschien een tikkeltje té simpel, maar niet heel verwarrend en zeker geen overdosis informatie.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

peter51
stadsweg
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 22:49

Re: Bewegwijzering turborotonde en turboplein

Bericht door peter51 » do 13 mei 2010, 9:53

Hoe de pijlen ook zijn voor een vreemde is een turbo rotonde vaak een ramp.
Het grote voordeel van een rotonde is dat je bij twijfel een rondje kunt rijden maar door de ruggetjes word dat vaak onmogelijk gemaakt.
Dit zorgt weer voor stilstaande voertuigen, vrachtwagens en caravannners die (heel) langzaam over deze ruggetjes 'hobbelen' met alle gevolgen voor het achterop komend (aanstormend) verkeer!
(ervaring in Wijchen)
De enorme hoeveelheid pijlen en streepjes op de borden moeten ook in een veel te kort tijdsbestek door de (vreemde) bestuurder opgenomen worden!
Helaas ben ik daar met caravancombi in andere delen van het land ook de mist mee ingegeaan.

ps, rotonde rijden kan ik wel als Nijmegenaar 8-)
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Bewegwijzering turborotonde en turboplein

Bericht door Pino » do 13 mei 2010, 10:05

Rene schreef:Ik vind persoonlijk al die rotonde-rondjes in de pijlen meer verwarring dan verduidelijking opleveren.
Dat denk ik dus ook. Ik zou veel meer geneigd zijn om die rondjes maar te laten voor wat ze zijn. In een situatie als bord 4 zou ik de richting "Plaatsnaam E / Plaatsnaam F" gewoon laten afsplitsen voor de rotonde en verder een reguliere rotonde neerzetten voor de overige richtingen. Idem dito op bord 5 met Plaatsnaam C en Plaatsnaam D. Op borden 6 en 7gewoon de hele rotonde weglaten: rechtdoor is Plaatsnaam A / Plaatsnaam B, linksaf naar Plaatsnaam C en Plaatsnaam D, rechtsaf naar Plaatsnaam E en Plaatsnaam F. Op portalen doe je hetzelfde.

Het betekent natuurlijk wel dat het verkeer minder is voorbereid op de rotonde. Op de rotonde zelf zal daarom nog wel de nodige routebevestiging nodig zijn bij de afritten. Maar dat overleeft wel. En wat je in mijn benadering "wegsimplificeert" is dat "linksaf" mogelijk ook kan worden gebruikt door rechtdoorgaand verkeer. Die kennis moet je dan maar aan het ter plaatse bekende verkeer laten.

Van het turborotondebord (figuur 12) tenslotte wordt ik al helemaal niet vrolijk. Dat is misschien duidelijk voor ontwerpers, maar niet voor de weggebruikers. Maar goed, dat geldt feitelijk voor de hele serie. De weggebruiker zelf heeft het al moeilijk genoeg met de structuur van een turborotonde en een raadplaatje op de borden draagt absoluut niet bij. Bewegwijzeren was weglaten, de ANWB beweegt helaas al heel lang de tegengestelde richting uit.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Bewegwijzering turborotonde en turboplein

Bericht door Via » do 13 mei 2010, 10:40

Het wordt wel erg druk met al die aftakkende pijlen op de borden. En aangezien die bij redesign toch al zo iel als wat zijn lijkt het me geen goed idee...

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Bewegwijzering turborotonde en turboplein

Bericht door simon » do 13 mei 2010, 10:47

Mij lijkt een rijstrookconfiguratiebord in combinatie met bord J9 voldoende om de weggebruiker duidelijk te maken dat hij een rotonde nadert. Al die rotonde-rondjes op de borden en het wegdek vind ik onduidelijk en onrustig. Met een eenvoudige wegwijzer, waarop je wel een rotonde afbeeld, kun je dan duidelijk maken waar men moet voorsorteren (rechtsaf, rechtdoor, linksaf). Daar is geen portaal voor nodig en ook geen kermis zoals met name borden 6 en 7.

Een echte turborotonde is het niet. bewegwijzering op het Goyplein in Utrecht. Duidelijk: voor Hilversum moet je linksaf en daarvoor moet je de meest linker rijstrook kiezen. (de aanduiding Ring Zuid is nogal onduidelijk, maar dat is een andere discussie).
1. Is deze bewegwijzering naar jouw mening voldoende duidelijk ? (Deze vraag zit ook in de poll)
Ja, ik zou weten wat de bedoeling is. Ik heb het net even aan mijn vriendin gevraagd en ook zij vond de borden (ook 6 en 7) duidelijk genoeg.
2. Wat vindt je van het bijzondere bord dat een turborotonde aan moet kondigen ?
Mooi ontwerp, maar waarom zou je een turborotonde anders aan willen kondigen dan een andere rotonde? En hoe ga je grotere rotondes (zoals het Goyplein (zie hierboven) of Velperbroek aankondigen?
3. Wat zou jij aan dit voorstel willen veranderen, als je het zelf voor het zeggen had ?
Niet zoveel splitsen op de borden. Pak bord 6: je kunt veel eenvoudiger weergeven dat je voor Plaatsnaam D linksaf moet. Vervolgens kun je door een duidelijke rijstrokenconfiguratie duidelijk maken welke rijstroken linksaf slaan en door duidelijke bebording de weggebruiker waarschuwen voor een rotonde.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Bewegwijzering turborotonde en turboplein

Bericht door Mandelsoft » do 13 mei 2010, 11:08

Kaaiman schreef:3: Duidelijk, maar geeft de situatie niet goed genoeg weer als je dichterbij de rotonde komt.
4 en 5: Niet heel duidelijk, maar bovenal oerlelijk.
6 en 7: Ziet eruit alsof het door een sequoiabomenkweker is bedacht. Wat dat betreft ga ik toch liever voor de bonzaiboompjes... De duidelijkheid is naadje pet, zeker als je met 80 km/u langsrijdt.
8 en 9: Onduidelijk, markeringen verwarren nog sneller dan borden, zeker met de overige strepenbrij bij het voorsorteren.
10: Prima ontwerp. Die middelste pijlen zullen wel langer zijn om grafisch een beter onderscheid in de pijlen te maken. Niet heel mooi, maar wel duidelijk.
11: Laat weinig te raden over. Prima borden dus.
12: Prachtig ontwerp! Maar wanneer wordt deze toegepast? Enkel bij turbopleinen? Dan klopt het plaatje niet voldoende, want die geeft een turborotonde weer.

Maar ik vraag me toch af wat er mis is met de bewegwijzering van het turboplein N209/N471. Die is behoorlijk simpel gehouden met enkel een vooraankondiging en een portaal. Misschien een tikkeltje té simpel, maar niet heel verwarrend en zeker geen overdosis informatie.
Geheel mee eens. Ik vindt die aftakkende borden onnodig druk en onoverzichtelijk, vooral als je er met 70, 80 km/u langsrijdt. Dus gewoon een simpel rotonde-aankondigingsbord en een portaalbord. Klaar is kees. Ik ben het ook mee eens dat ik het turborotondesymbool wel goed gevonden vind.
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Bewegwijzering turborotonde en turboplein

Bericht door Ds79m » do 13 mei 2010, 11:25

De borden 4, 5, 6 en 7 blinken niet echt uit in duidelijkheid, voor iemand die er voor het eerst komt en de precieze situatie niet kent. Het Tsjechische voorbeeld vind ik dan ook een stuk eenvoudiger.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

N342
autoweg
Berichten: 1483
Lid geworden op: za 16 apr 2005, 14:19
Locatie: Twente

Re: Bewegwijzering turborotonde en turboplein

Bericht door N342 » do 13 mei 2010, 11:32

Voor 6 zou ik het volgende alternatief gebruiken:
Afbeelding

1. Ik ben er vanuit gegaan dat het bord de configuratie grotendeels moet blijven weergeven. Vandaar dat de rotonde ook wordt weergegeven in de afslaande richtingen. Overigens zorgt dit er wel voor dat het bord nogal onrustig oogt.
2. Voor verkeer dat naar een bestemming in een van de afslaande richtingen wil is het niet echt van belang dat je deze ook vanaf de rotonde kunt bereiken. Bij een turborotonde wil je immers bereiken dat de verkeersstromen in verschillende richtingen (gedeeltelijk) gescheiden worden. Aangeven dat de afslaande richtingen ook vanaf de rotonde bereikt kunnen worden helpt daar niet echt aan mee. Bovendien maken die pijlen het bord onnodig breed.
*11-08-2017 L.M.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Re: Bewegwijzering turborotonde en turboplein

Bericht door Frits » do 13 mei 2010, 12:46

Ik heb bij turborotondes altijd het gevoel dat ze onoverzichtelijk zijn en de verkeersveiligheid niet verhogen. Wij zijn er nu redelijk aan gewend maar ik zie buitenlanders er vaak onzeker op afrijden.
De autogordel: een band voor het leven.

Wally
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 21:56

Re: Bewegwijzering turborotonde en turboplein

Bericht door Wally » zo 16 mei 2010, 14:36

Bord 3 traditionele voorwegwijzer: prima en handhaven. Men weet de aan te houden richting voor betreffende bestemming/wegnr. Overzichtelijk bord.
Bord 4 en 5 prima om de splitsing van strook aan te geven, bord blijft overzichtelijk. Wel plaatsen ruim voordat er een rijstrook bijkomt.
Bord 6: Teveel pijlen en niet helemaal de daadwerkelijke situatie (linksaffer). Niet doen.

Turboplein:
Ik vraag me af of je de nadruk moet leggen op het rotondekarakter van het plein, aangezien je geacht wordt de juiste voorsorteerstrook te kiezen en daarop te blijven.
Al die pijlvormen maken het complexer dan het feitelijk is. Men wil linksaf, rechtdoor of rechtsaf, dus gewoon normale pijlen op het wegdek en op de bebording. De inrichting van het plein moet verder voor zich spreken.
Zeker niet figuren 7 t/m 11.

Het 600m aankondigingsbord is vanuit het perspectief van de weggebruiker niet juist, dus niet doen.

Voor zowel turborotondes alsook turbopleinen ben ik van mening dat portaalbebording boven de stroken vereist moet zijn, omdat het vooraf kiezen van de juiste rijstrook hier cruciaal is.

RW-A29
dorpsstraat
Berichten: 139
Lid geworden op: ma 23 mei 2005, 20:51

Re: Bewegwijzering turborotonde en turboplein

Bericht door RW-A29 » ma 26 jul 2010, 22:58

Oude voorwegwijzer gewoon handhaven. Is duidelijk en simpel, maar nog lastig zat om binnen 6 sec. (aanrijd tijd) het plaatje tot je te nemen en te beslissen.
Bestaande beslissingswegwijzers die heden ter dagen bij turborotondes worden geplaatst zijn naar mijn inziens ook duidelijk. Weinig aan veranderen dus.
Wat ik wel nog steeds opmerkelijk vind is dat er onnodig veel geld wordt weggegooid aan handwegwijzers bij turborotondes. Immers heb je bij een turborotonde al de beslissing genomen en kan men niet meer van rijstrook of zelfs van richting veranderen. Soms staan ze zelfs midden op de rotonde geplaatst. KANSLOOS! :cry:

Op dit punt kunnen wegbeheerders dus nog veel geld besparen.

Plaats reactie