[N034][N036][N048] Omlegging Ommen

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Euregio
geband
Berichten: 962
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 10:12
Locatie: Overijssel/ Den Haag

Re: N34 N36 N48 Omlegging Ommen...

Bericht door Euregio » wo 19 mei 2010, 13:16

Dat is inderdaad het probleem.
Op een normale turborotonde (zoals in Lelystad bij de N307 bij de afslagen van de A6) Zie je precies hoe je moet rijden, de doorgetrokkenstrepen zorgen ervoor dat je op de goede rijstrook zit/blijft.

Als je vanuit Ommen aan komt, en je moet rechtdoor naar Hardenberg dan moet je de linkerstrook pakken. Veel mensen pakken uit ontwetendheid de rechterstrook. Die dan automatisch naar N36 loopt, en er staat niks aangegeven dat die rijstrook automatisch die weg op gaat.
De eerste keer dat ik op deze rotonde reed, gebeurde mij dit ook.

Gr.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17415
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: N34 N36 N48 Omlegging Ommen...

Bericht door Kaaiman » wo 19 mei 2010, 13:40

Staan er dan geen voorsorteerpijlen op het wegdek?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: N34 N36 N48 Omlegging Ommen...

Bericht door Peter » wo 19 mei 2010, 15:23

Mogelijk niet. De laatste keer dat ik op het stuk vanuit Ommen reed lag het defintieve asfalt er nog niet (wel op de rotonde, maar niet op de te degraderen N34) en slordige (handgetrokken) lijnen. Ik dacht dat er wel 1 geel bord stond met de voorsortering. Mogelijk wacht afronding op een nieuwe inrichting van de N34 na opening van de nieuwe N36.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Bizzie
dorpsstraat
Berichten: 103
Lid geworden op: do 13 apr 2006, 0:26
Locatie: Zwolle

Re: N34 N36 N48 Omlegging Ommen...

Bericht door Bizzie » wo 19 mei 2010, 15:50

Peter schreef:Mogelijk niet. De laatste keer dat ik op het stuk vanuit Ommen reed lag het defintieve asfalt er nog niet (wel op de rotonde, maar niet op de te degraderen N34) en slordige (handgetrokken) lijnen. Ik dacht dat er wel 1 geel bord stond met de voorsortering. Mogelijk wacht afronding op een nieuwe inrichting van de N34 na opening van de nieuwe N36.
Volgens mij staat er inderdaad wel een bord, maar staan er op het wegdek gele lijnen, nog van de kleine verlegging die nodig was om de weg aan te sluiten op de rotonde.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: N34 N36 N48 Omlegging Ommen...

Bericht door Chris » za 22 mei 2010, 15:33

Een foto-update!
SPOILER: TOON

1. Nieuw viaduct van het Ommerkanaal. Alle viaducten over de N36 zijn nu af.
Afbeelding

2. Turborotonde met de N48 en een bruggetje over het Ommerkanaal.
Afbeelding

3. N36 in oostelijke richting.
Afbeelding

4. Viaduct Arriërveldweg.
Afbeelding

5. N36 richting oosten.
Afbeelding

6. Viaduct Schapendijk.
Afbeelding

7. De viaducten zijn breder dan de weg zelf. De Schapendijk is maar een onbelangrijke weg.
Afbeelding

8. N36 richting westen.
Afbeelding

9. N36 richting oosten met in de verte het viaduct Zwartepad.
Afbeelding

10. Viaduct Zwartepad. Deze weg is een onderliggende hoofdschakel tussen Dedemsvaart en Ommen, en is duidelijk drukker dan de andere kruisende wegen van de N36. Er ligt ook (alleen hier) een vrijliggend fietspad.
Afbeelding

11.
Afbeelding

12. N36 richting westen.
Afbeelding

13. N36 richting oosten.
Afbeelding

14. Begin nieuwe N36 bij de Witte Paal.
Afbeelding

15. Turborotonde N34/N36
Afbeelding

16. Er komt een tunnel voor langzaam verkeer.
Afbeelding

17. Ik ben verbaasd over de rijbaanscheiding. Hoe moet landbouwverkeer hier ooit doorheen?
Afbeelding

18. Rotonde N34/N36 vanaf een bult zand.
Afbeelding

19. N34 richting Ommen. Wordt straks afgewaardeerd naar een ETW.
Afbeelding

20. N34 richting Hardenberg.
Afbeelding

21. De rare rotonde die half een meerstrooks en half een turborotonde is.
Afbeelding

Euregio
geband
Berichten: 962
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 10:12
Locatie: Overijssel/ Den Haag

Re: N34 N36 N48 Omlegging Ommen...

Bericht door Euregio » za 22 mei 2010, 20:19

Wow, dat gaat reuze snel daar!
Prachtig, met deze weg krijg je gelijk vanaf de weg een heel ander beeld van de omgeving, wat je anders nooit zag.
Is de hele weg 1x1 met een VMax van 100 km? Of zijn er ook op de nieuwe weg inhaalmogelijkheden?
En is er al bekend, of DV word aangebracht?

Ik kan niet wachten tot het traject af is, dan word ook Ommen een stuk rustiger.
(Hoop ik). Ben benieuwd of de oude weg nog als sluiproute gebruikt gaat worden. Het zou wel een 60 weg worden, met obstakels, drempels etc.

Taurus
stadsweg
Berichten: 491
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:39
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: N34 N36 N48 Omlegging Ommen...

Bericht door Taurus » zo 23 mei 2010, 10:04

Ziet er goed uit dat nieuwe stuk N36. De openstelling duurt zo te zien niet meer zo lang. Dan kunnen we hier vanuit Twente een stuk sneller richting het noorden!

jan
autoweg
Berichten: 1843
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 16:11
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: N34 N36 N48 Omlegging Ommen...

Bericht door jan » zo 23 mei 2010, 21:55

Euregio schreef:Is de hele weg 1x1 met een VMax van 100 km? Of zijn er ook op de nieuwe weg inhaalmogelijkheden?
Ja, 2X1 met een V/max van 100 km/h. De rijbaan wordt zo te zien niet gescheiden, dus inhalen moet mogelijk zijn - maar of dat legaal wordt....

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: N34 N36 N48 Omlegging Ommen...

Bericht door SnarfFlevoland » ma 24 mei 2010, 0:15

Interessante fotoreportage, Chris! :blauweduim:

Wel jammer weer van die turborotondes. Daar hadden ze naar mijn inzichten, veel beter ongelijkvloerse kruispunten van kunnen maken. Bij de kruising met de N34 kan je een afrit maken en bij de t-splitising met de N48 had men een trompet knooppunt van kunnen maken. Weer een gemiste kans... Wel goed overigens dat Ommen eens een omlegging krijgt. Het is toch wel een soort flessenhals.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22893
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: N34 N36 N48 Omlegging Ommen...

Bericht door harry » di 25 mei 2010, 10:42

Chris schreef:Een foto-update!
Het blijft altijd leuk om te zoeken naar je eigen auto op andermans foto's. :)
Ik was hier zaterdagmiddag ook en heb een aantal foto's gemaakt die bijna identiek zijn!
De donkerblauwe Golf op 2 van jouw foto's lijkt wel wat op de mijne, maar volgens mij is het hem niet (ik heb geen antenne op het dak).

Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Bizzie
dorpsstraat
Berichten: 103
Lid geworden op: do 13 apr 2006, 0:26
Locatie: Zwolle

Re: N34 N36 N48 Omlegging Ommen...

Bericht door Bizzie » di 25 mei 2010, 17:43

Chris schreef:Een foto-update!

21. De rare rotonde die half een meerstrooks en half een turborotonde is.
Afbeelding

Stond de Witte Paal al in het midden van de rotonde? Ik las op het Forum dat de paal is teruggeplaatst in het midden gebied van de rotonde.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: N34 N36 N48 Omlegging Ommen...

Bericht door Chris » za 12 jun 2010, 17:44

28 juni gaat de N36 open:
De Stentor schreef:Negen kilometer asfalt, 47 miljoen euro

Ach, als je toch al aan het strooien bent met miljoenen maakt een dubbeltje meer of minder ook niet uit. En dus worden de komende weken de bermen langs de nieuwe, verlengde N36 ingezaaid en krijgen de witte strepen op gepaste afstand een plekje.

Vervolgens, op 28 juni, moet de weg van de Witte Paal richting de N48 bij Ommerkanaal en vice versa officieel voor het verkeer open gaan. Als Sandra Faessen, namens Rijkswaterstaat omgevingsmanager van het project, terugbladert in haar dossier komt ze tot de conclusie dat de eerste stappen richting de nieuwe weg al in 1994 zijn gezet. "Een jaar later is Rijkswaterstaat begonnen met onderzoeken om vervolgens de procedure in gang te zetten."

En nu, zestien jaar na dato, is de aanleg van het nieuwe stuk asfalt in een dusdanig vergevorderd stadium dat trappelende auto's de negen kilometer lange weg bijna kunnen berijden. Het hele project, van begin tot eind, kost een slordige 47 miljoen euro. De verwachting is dat per etmaal 14.800 voertuigen de weg gaan passeren. De flessenhals waarin het centrum van Ommen dagelijks verandert moet zo meer lucht krijgen. "Rond 2020 moeten dat er echter zo'n 18.000 zijn, dat geeft de noodzaak van de nieuwe weg wel aan", zo heeft Faessen laten berekenen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: N34 N36 N48 Omlegging Ommen...

Bericht door SnarfFlevoland » za 12 jun 2010, 22:06

Vandaag ben ik langs de rotonde gekomen en je kon al goed zien dat het erg opschiet. Ook zijn de nieuwe ANWB borden geplaatst van de rotonde, naast die tijdelijke gele rotonde borden. Het ziet er mooi uit. Ook Ommen zal via de nieuwe omlegging aangegeven worden. Het huidige stuk N34 naar Ommen wordt gedegradeerd naar een 60 km/h weg en Ommen zal over die weg ook straks niet meer aangegeven worden.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17415
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: N34 N36 N48 Omlegging Ommen...

Bericht door Kaaiman » zo 13 jun 2010, 17:13

terugbladert in haar dossier komt ze tot de conclusie dat de eerste stappen richting de nieuwe weg al in 1994 zijn gezet.
Feitelijk zijn de eerste stappen al in 1953 gezet, toen de commissie Verkeersverbindingen Groningen-Drenthe-Twente een auto(snel)weg voorstelde van Groningen via Assen en Hoogeveen naar de toen gloednieuwe autoweg van de Witte Paal naar Almelo.

In de jaren daarna kwam deze wegverbinding steeds vaker terug in de plannen, maar vanwege de landschappelijke en natuurwaarden van het dal van de Reest, heeft men op een gegeven moment het stuk Dedemsvaart - Linde (bij Zuidwolde) vaarwel gezegd, waarmee de rijksweg 36 al ten zuiden van Dedemsvaart op de huidige N48 aan zou sluiten.

In 1994 zal dan wel het onderzoek in gang zijn gezet voor een omlegging Ommen, feitelijk een bundeling van de verkeersstromen N36-A28 (zoals bovenstaand plan) en N34-N340. Wat mij betreft een goede keuze, maar wel erg jammer dat het zo knullig met rotondes is uitgevoerd.

Afijn, als we de provincie Overijssel mogen geloven, zou de aansluiting op de N48 op den duur nog wel eens een volwaardige trompetaansluiting kunnen worden in het kader van het opwaardern van de N340.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18215
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: N34 N36 N48 Omlegging Ommen...

Bericht door mavas » zo 13 jun 2010, 17:31

SnarfFlevoland schreef:Vandaag ben ik langs de rotonde gekomen en je kon al goed zien dat het erg opschiet. Ook zijn de nieuwe ANWB-borden geplaatst van de rotonde, naast die tijdelijke gele rotonde_borden.
Interessant. Heeft de ANWB een nieuw contract met Rijkswaterstaat gekregen dan?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17415
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: N34 N36 N48 Omlegging Ommen...

Bericht door Kaaiman » di 22 jun 2010, 12:38

Als ik 28 juni niks om handen had, was ik misschien wel komen kijken naar de openingshandeling, maar is er misschien iemand die foto's van de opening gaat maken? Oh, en vergeet daarbij vooral ook niet de bewegwijzering op de beide rotondes mee te nemen (heb ik nodig voor Combikaart).

Op 28 juni is het programma als volgt (met name voor overheidsbobo's):
Rijkswaterstaat schreef:Opening verlengde N36 op 28 juni

Rijkswaterstaat opent op maandag 28 juni de verlengde N36 met een symbolische handeling samen met vertegenwoordigers van de provincie Overijssel, gemeente Ommen, gemeente Hardenberg en aannemer Heijmans.

Het programma ziet er als volgt uit:

* 10.00 uur Ontvangst
* 10.30 uur Welkomstwoord en toespraken betrokken partijen
* 11.15 uur Feestelijke openingshandeling Verlenging N36 Ommen
* 11.45 uur Met bijzonder vervoer verkennen van het nieuwe verlengde deel van de N36
* 12.45 uur Lunch en informeel samenzijn
* 13.30 uur Einde

Na de symbolische openingshandeling kan het verkeer aan het einde van de dag voor het eerst gebruik maken van de 9 kilometer lange nieuwe weg.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: N34 N36 N48 Omlegging Ommen...

Bericht door Palance » di 22 jun 2010, 12:46

Kaaiman schreef:is er misschien iemand die foto's van de opening gaat maken? Oh, en vergeet daarbij vooral ook niet de bewegwijzering op de beide rotondes mee te nemen (heb ik nodig voor Combikaart).
En ik voor aanpassingen op mijn site :) Wel jammer dat het niet een weekje eerder was (gisteren dus) dan had ik zelf erheen gekund.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: N34 N36 N48 Omlegging Ommen...

Bericht door Chris » di 22 jun 2010, 15:11

Dat is doordeweeks, dus dat gaat voor mij niet lukken.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: N34 N36 N48 Omlegging Ommen...

Bericht door Chris » wo 23 jun 2010, 17:08

Update 23 juni 2010

Mijn laatste grote update voordag de weg aanstaande maandag 28 juni 2010 opengesteld gaat worden. Het is inderdaad een autoweg met een Vmax van 100 km/h met een continu inhaalverbod (het blijft Nederland). Ook een quick peek op de nieuwe wegwijzers. De foto's gaan van west naar oost.

1. Bij de rotonde met de N48 staan in beide richtingen nu DRIPS. Vanuit het netwerk kan je hier op twee manieren naar Almelo, via de N36 of via de N48-N348-N35.
Afbeelding

2. Turborotonde N36-N48
Afbeelding

3. Doelen naar het zuiden.
Afbeelding

4. N36 richting oosten.
Afbeelding

5. Westelijk einde van de N36.
Afbeelding

6. Bewegwijzering.
Afbeelding

7. Close-up doelen: Hardenberg, Coevorden en Almelo.
Afbeelding

8. Autoweg N36.
Afbeelding

9. Bewegwijzering op de N36 voor de rotonde met de N48.
Afbeelding

10. Het viaduct waar voorgaande foto's op zijn genomen.
Afbeelding

11. Een stukje oostelijker. Een nogal twijfelachtig inhaalverbod.
Afbeelding

12. Andere kant op.
Afbeelding

13. Viaduct Zwartepad in de verte.
Afbeelding

14. Vanaf viaduct Zwartepad.
Afbeelding

15. Richting het bos.
Afbeelding

16. Een Harrypaaltje.
Afbeelding

17. N36 door het bos.
Afbeelding

18. Geluidsschermen.
Afbeelding

19. Dit ziet eruit als dunne deklagen ofzo, een geluidsreducerend asfalt. (het was muisstil in dit bos nog).
Afbeelding

20. Richting de N34.
Afbeelding

21. Close-up bewegwijzering voor de rotonde met de N34. De huidige N34 zal straks enkel nog richting Stegeren gaan, volgens de bewegwijzering.
Afbeelding

22. Langzaam-verkeer tunnel onder de N36.
Afbeelding

23. Met een verkeerslicht geregeld.
Afbeelding

24. De "beroemde" Witte Paal.
Afbeelding

25. Het tunneltje heet ook Witte Paal.
Afbeelding

26. Komende vanuit Hardenberg. Rechtsaf naar Zwolle, Ommen en Hoogeveen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18215
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: N34 N36 N48 Omlegging Ommen...

Bericht door mavas » wo 23 jun 2010, 17:20

Weer een interessante foto-update Chris! Persoonlijk had ik wel een dubbelnummering N34/N36 verwacht, maar het is dus enkel N36 geworden.
Het is ook mooie bewegwijzering geworden, heerlijk dat oldschool-in-een-nieuw-jasje-design. 8-)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15232
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: N34 N36 N48 Omlegging Ommen...

Bericht door Via » wo 23 jun 2010, 17:20

Mooie weg met die oldschoolbewegwijzering en die groene streep! Alleen dat inhaalverbod is weer jammer, maar of het ook zal worden nageleefd is vers 2... :roll:

Euregio
geband
Berichten: 962
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 10:12
Locatie: Overijssel/ Den Haag

Re: N34 N36 N48 Omlegging Ommen...

Bericht door Euregio » wo 23 jun 2010, 17:34

Erg mooie foto's Chris!! :) En wat ben ik blij dat je er 100 km per uur kan rijden.
Eindelijk een goede autoweg erbij in Overijssel. Ik ben benieuwd, of het echt veel rustiger word het verkeer door Ommen. En ben benieuwd hoe het verkeer vanuit Den Ham, (Vanuit de brug bij Ommen) gaan rijden. Ik denk dat hun dan gewoon de oude route blijven gebruiken die dan waarschijnlijk 60 km/h gaat worden.
(of ze rijden rechtdoor zo Ommen binnen, om binnendoor naar de nieuwe weg te rijden. Als ze naar Hardenbweg willen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: N34 N36 N48 Omlegging Ommen...

Bericht door Palance » wo 23 jun 2010, 21:13

Mooie update!

Foto 18: Is het vertekening door de zoom, of is die bocht echt zo scherp?

Is de N34 nog bewegwijzerd ten westen van Ommen dat je weet?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21943
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: N34 N36 N48 Omlegging Ommen...

Bericht door Wouter N14 » wo 23 jun 2010, 23:01

Opvallend dat deze gloednieuwe stoomweg een middenmarkering heeft met de minimummaten. Als automobilist vind ik dat niet erg, maar het geeft wel aan dat de richtlijnen van DV toch echt te hoog gegrepen zijn.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: N34 N36 N48 Omlegging Ommen...

Bericht door SnarfFlevoland » wo 23 jun 2010, 23:25

Toen ik hier twee weken geleden langs kwam heb ik vanaf de N340 bij de oprit naar de N48 nog geen nieuwe borden gezien, met 'Hardenberg' richting de N48 naar Hoogeveen. Staat dit bord er inmiddels al of moet dat nog gebeuren? :dontknow: Het lijkt me raar dat vlak voor de opening van de nieuwe weg, Hardenberg vanuit Zwolle nog steeds door Ommen staat aangegeven met de nieuwe borden.

Verder mooie weg geworden en mooie bewegwijzering en uiteraard fijn dat er een Vmax. is van 100 km/h. Jammer van het inhaalverbod, ookal zullen ze dat natuurlijk niet voor niets doen. Er zal maar net een vrachtwagen voor je zitten en dan kan je het profijt van een 100 km/h weg wel vergeten. Ook jammer is natuurlijk dat de N36 niet meteen ongelijkvloers is aangelegd, maar met rotondes. Enfin, het zij zo. Het zijn tenminste wel mooie ruime rotondes.

Nog een nadeel van de N36: Je verbruikt meer benzine en je rijdt enkele kilometers om. Althans, dat denk ik wel zo, omdat de omlegging nogal ruim om Ommen heen is aangelegd.
Laatst gewijzigd door SnarfFlevoland op do 24 jun 2010, 10:22, 1 keer totaal gewijzigd.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17415
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: N34 N36 N48 Omlegging Ommen...

Bericht door Kaaiman » do 24 jun 2010, 9:05

Bedankt voor de foto's, Chris! :D

Wat een onzin eigenlijk, aan beie zijden van de weg enkelzijdige hectometerbordjes. En dan heb ik het nog niet eens over het inhaalverbod. Als de oude N36 op de lange rechte stukken al een inhaalmogelijkheid heeft, waarom hier dan niet?

Wat dat betreft blijft de N381 in Drenthe mijn ideaalbeeld van een enkelbaans stroomweg.

@Frans: de N36 maakt de reistijd voor de N34-N340 echt niet langer. Je kunt namelijk met 100 km/u om Ommen heen i.p.v. 80 km/u bubeko en 50 met VRI's bibeko in Ommen. De route is ook niet veel langer, mede omdat de N48 schuin langs Ommen loopt.

Voor de route N36-A28 gaat het nog meer schelen, omdat de route hoe dan ook korter is geworden. Al is het niet zo kort als decennialang de bedoeling was.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20584
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: N34 N36 N48 Omlegging Ommen...

Bericht door waldo79 » do 24 jun 2010, 10:23

Je verbruikt meer benzine en je rijdt enkele kilometers om. Althans, dat denk ik wel zo, omdat de omlegging nogal ruim om Ommen heen is aangelegd.
Wat dat betreft sluit ik me bij Kaaiman aan. Je denkt hier wat rechtlijnig: korter is minder brandstof.
De passage van Ommen is niet ideaal, zeker niet als het druk is in het centrum. Ideaal is als je zo lang mogelijk rond de 80-90 km/h kan rijden: met een omlegging zoals deze kan dat.

En op een langere rit valt die hobbel van een aantal kilometers extra weg in het grote geheel.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17415
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: N34 N36 N48 Omlegging Ommen...

Bericht door Kaaiman » do 24 jun 2010, 10:51

Even opgemeten:

Witte Paal - N340/N348
via oude N34: 11,0 km
via nieuwe N36/N48: 11,8 km

Witte Paal - rotonde N48
via oude N34/N48: 14,2 km
via nieuwe N36: 8,5 km

Met andere woorden: een fantastisch gekozen tracé vanwege de goede bundeling van zowel de verkeersstromen oost-west als noord-zuid. Beide richtingen hinderen elkaar niet in reistijd en comfort. Het oude N36-tracé Witte Paal - Dedemsvaart - Linde (bij Zuidwolde) had immers geen winst opgeleverd voor de N34 door Ommen (wel weer flink voor de noord-zuid-relatie), maar had een veel langere doorsnijding gehad, wat duurder is en landschappelijk veel minder wenselijk.
Laatst gewijzigd door Kaaiman op do 24 jun 2010, 10:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22893
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: N34 N36 N48 Omlegging Ommen...

Bericht door harry » do 24 jun 2010, 10:53

N34 gaat dus verdwijnen in Ommen, maar N48 blijft overal N48. Als rijksweg loopt die straks dus dood op een knooppunt van provinciale en ongenummerde wegen...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17415
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: N34 N36 N48 Omlegging Ommen...

Bericht door Kaaiman » do 24 jun 2010, 10:56

^^ Klopt, ik vind het ook niet mooi staan op de Combikaart. :)

Ik hoop dat de N48 tijdens de reconstructie wordt hernummerd naar N36, maar dat zal d'r denk ik niet in zitten. De N48 ten zuiden van de rotonde mag wat mij betreft dan N348 worden. Overigens is afstemming hierin met de provincie Overijssel m.b.t. de plannen voor de N340 wel gewenst.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Plaats reactie