[AUS] Australië (Australia)

Moderator: Moderatoren

Quattro
verkeersader
Berichten: 875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:26
Locatie: Antwerpen/Brecht & W-VL

[AUS] Australië (Australia)

Bericht door Quattro » zo 06 mar 2005, 23:10

Wat vinden jullie van de Australische wegen (motorway's, highway's, expressway's, ...) Australie heeft een uitgebreid wegennet dat nog steeds in volle groei is.

Mij lijkt het super om daar eens naartoe te gaan; niet alleen vanwege het land maar ook vanwege de wegen daar; heerlijk cruisen ginder.


Ozroads: The Australian Roads Website: één van de beste Australische wegensite's (check zeker New South Wales > Freeway > ...)

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » ma 07 mar 2005, 9:08

Been there, done that ...

Het Australische snelwegen-net is niet sluitend en zal dat voorlopig ook niet worden. Tussen de twee grootste steden - Sydney en Melbourne - moet je nog steeds langs een aantal stoplichten en door een aantal steden. Verwacht wordt dat dit probleem zo rond 2012 zal zijn opgelost. Tussen Sydney en Brisbane wordt aan een zelfde soort oplossing gewerkt. Tegelijkertijd zal zelfs met die projecten vaak sprake zijn van 2x2 wegen met niet meer dan een dubbele streep in het midden (geen middenberm).

De meeste belangrijke highways (die niet zijn of worden omgebouwd) zijn grotendeels tweebaans met hier of daar een "overtaking lane". Kun je over een lengte van 1 kilometer even goed gas geven en een paar mensen inhalen. Verder zul je toch met enige regelmaat door een bebouwde kom rijden. Hoewel steden / dorpjes verder uit elkaar liggen, moet je er wel dwars doorheen en dat betekent terug naar 50 km/u.

Het absolute toppunt van rust zijn natuurlijk de wegen in de Outback. Neem bijvoorbeeld Stuart Highway, van Adelaide naar Darwin, van zuid naar noord dwars door het continent. De weg ziet er op de kaart enorm belangrijk uit, maar in de praktijk is hij niet meer dan een tweebaans weg, zonder "overtaking lanes". Die zijn ook niet nodig. Je kijkt vaak kilometers vooruit en zelfs als een road train (vrachtwagen met drie aanhangers) voor je hebt, heb je doorgaans alle tijd om in te halen, want tegenverkeer is er evenmin.

Gezien die enorme afstanden en het weinige verkeer is het ook lastiger om de wegen in de staat te houden, die we in Nederland / Europa gewend zijn. Onderhoud laat nog wel eens wat te wensen over.

Enorm hard nodig zijn snelwegen dan ook vaak niet. Australië is een land met een enorme omvang, maar met het aantal inwoners van Nederland. Bedenk jezelf daarbij dat meer dan 70 % van de inwoners in Melbourne, Canberra, Sydney, Brisbane, Adelaide of Perth woont en je weet dat verkeer buiten die steden om niet enorm veel voorstelt.

Zelfs in die steden wordt nog steeds gebouwd aan een sluitend snelwegen-net. De ring van Sydney (West Sydney Orbital) is in aanbouw en ook anderszins wordt gewerkt aan betere uitvalwegen. Dat is wel tijd ook - in zoverre liggen ze in Australië hopeloos achter.

Bewegwijzering in Australië vind ik weliswaar lelijk (zie de foto's op de door Quattro genoemde site - verdere links http://http://finance.groups.yahoo.com/ ... hwys/links), maar buitengewoon prettig werken.

Doorgaand wordt steeds gewerkt met twee bestemmingen, een remote focal point (bijvoorbeeld Sydney) en een gewoon focal point (een regionaal belangrijke stad aan de weg). Is er makkelijk rechtdoor rijden. Verder zelden meer dan drie bestemmingen per richting. Alleen op afstandsborden (altijd vlak na een stad of een belangrijke kruising) wordt meer vermeld. Daarbij altijd de steden die op zijwegen liggen tussen haakjes.

Bewegwijzering op snelwegen vind ik minder. Zijn ze denk ik niet zo aan gewend.

Verder interessant is de omnummering van de oude 'wapens' naar 'alphanummeric' oftewel naar M/A/B/C xxx. Is al doorgevoerd in Tasmania, Victoria en South Australia. Andere staten zijn in meer of mindere mate bezig. Ik mag de layout van die nieuwe wegnummers wel. Geen speciale rand (behalve in NSW), geen speciale achtergrondkleur. Gewoon het uitgeschreven wegnummer in donkergeel op de borden - da's voldoende onderscheid ten opzichte van de in wit uitgeschreven bestemmingen.

Kortom, er valt van alles te vertellen. Wijd graag nog wat verder uit, als er nog iemand vragen heeft :-)

Quattro
verkeersader
Berichten: 875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:26
Locatie: Antwerpen/Brecht & W-VL

Bericht door Quattro » di 25 okt 2005, 22:29

Sydney is ook meer en meer een knooppunt van snelwegen 8-)

Op de volgende site kan je filmpjes zien van de nieuwe Cross City Tunnel :shock: http://www.crosscitytestdrive.com.au :shock:
Blood type : B4 Flickr | Vimeo | YouTube

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » di 25 okt 2005, 23:05

De CCT is overigens een debakel. De weggebruikers hebben collectief niet het geld over voor de tunnel en rijden dus over de gratis bestaande wegen door het centrum.

De media zit ook constant op het ding te schelden. Naar verluid heeft de toloperator de autoriteiten gevraagd om de stoplichten langs de alternatieve tolvrije route langer op rood te laten staan. Vorige week is de inhoud van het contract tussen de Stad Sydney en het consortium bekend geworden. Blijkt vol te staan met allemaal clausules die de gemeente dwingen om geld op tafel te leggen als niet voldoende van de weg gebruik wordt gemaakt en gebruik van OV min of meer te ontmoedigen.

Meer informatie in Aushwys.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » wo 26 okt 2005, 18:19

Wat moet het mooi zijn daar een keer heen te gaan zeg. Kilometers lang door een leeg, maar prachtig landschap rijden, zonder iemand tegen te komen. Hoogstens een enkele roadtrain, die lijken mij ook indrukwekkend. Hoe zit dat trouwes met die dingen. Kunnen deze eigenlijk wel afslaan op een kruispunt, of wordt daar rekening mee gehouden bij het bouwen van de wegen?

Nog een ander vraagje, hoe hard mag je daar rijden? Als de wegen toch zo verlaten zijn heb je denk ik toch al gauw de neiging om het gaspedaal ff wat harder in te trappen.
Laatst gewijzigd door Jeroen op wo 26 okt 2005, 22:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » wo 26 okt 2005, 21:29

Jeroentjuh16 schreef:Wat moet het mooi zijn daar een keer heen te gaan zeg. Kilometers lang door een leeg, maar prachtig landschap rijden, zonder iemand tegen te komen. Hoogstens een enkele roadtrain, die lijken mij ook indrukwekkend. Hoe zit dat trouwes met die dingen. Kunnen deze eigenlijk wel afslaan op een kruispunt, of daar rekening mee gehouden bij het bouwen van de wegen?

Nog een ander vraagje, hoe hard mag je daar rijden? Als de wegen toch zo verlaten zijn heb je denk ik toch al gauw de neiging om het gaspedaal ff wat harder in te trappen.
Tja, je hebt verlaten wegen en minder verlaten wegen. Aan de oostkust zijn er toch echt wel altijd de nodige auto's in zicht, met name op de belangrijkere highways.

Een road train is een truck met drie containers erachter, dus eentje langer dan de verlengde vrachtwagens, zoals wij die kennen. Je ziet ze alleen in de Outback, langs de oostkust rijden ze niet en is het volgens mij zelfs verboden - in ieder geval niet praktisch. Op de route Adelaide - Darwin, dwars door het continent, worden ze pas in elkaar gezet en alweer uit elkaar gehaald in Port Germain (aan de zuidkant) en Palmerston (aan de noordkant).

Road trains zijn op zich wendbaar genoeg om op een kruising af te kunnen slaan. Zoals gezegd, het zijn net vrachtwagens, met een paar extra scharnieren. Heb niet het idee dat de kruispunten anders zijn aangelegd, maar met een berm die bestaat uit gravel is het nooit problematisch om net even een stukje berm mee te pikken. De road trains zijn daar ook op ingericht, want ze moeten ook over onverharde wegen (= gravel) kunnen rijden.

De snelheidslimiet varieert per staat. Het Northern Territory (lees: de absolute outback) is de enige staat zonder snelheidslimiet. Daar kun je 'm dus echt goed op zijn staart trappen. De andere staten zitten op 100 of op 110. Op zich niet vreemd, gezien het feit dat je doorgaans op tweebaanswegen rijdt met af en toe een "overtaking lane".

Anderzijds, als je eenmaal in een gebied terecht komt, waar je zou kunnen planken, is dat zo dunbevolkt en is er dusdanig weinig verkeer, dat de kans op controle daar klein is. Daarnaast is men nog niet zo fanatiek op het gebied van veiligheid en snelheid als men in Nederland / West-Europa is. Al begint dat wel te komen, met name in NSW.

Mocht je op een drukkere weg rijden, dan zijn Australiërs in de regel wel zo solidair om een naderende controle aan hun tegenliggers te melden door lichtsignalen te geven.

Al met al: rijden in Australië is inderdaad een aparte belevenis die ik de road geeks op dit forum absoluut kan aanraden. Voor een "trip report" met foto's, zie de draad onder "Wegenfotografie" over de Stuart Highway.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 26 okt 2005, 21:36

Ik neem aan dat die road train wel een meesturende achteras hebben...

Maar hoe zit dat met de wegen in Queensland, Northern Territory, Western Australia en South Australia dan? Ik zie in de atlas de Eyre highway tussen Perth en Adelaide, de Stuart Highway tussen Darwin en Adelaide, de Barkly Highway tussen Darwin en Brisbane, en de Great Northern Highway tussen Perth en Darwin. Ik neem aan dat dit niet allemaal snelwegen zijn, maar zoiets als de US highways?
Overigens schijn je in de Nullarbor plains een stuk rails van 700km kaarsrecht te hebben...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 26 okt 2005, 21:37

De snelheidslimiet varieert per staat. Het Northern Territory (lees: de absolute outback) is de enige staat zonder snelheidslimiet. Daar kun je 'm dus echt goed op zijn staart trappen.
Ik zou toch sterk willen aanraden om dit alleen te doen als je de weg ook goed kent. Ik ben ooit met 140 km/u door een flink gat in de woestijn(snel)weg gereden en ik verzeker je: dat is geen pretje!
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.


Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » wo 26 okt 2005, 22:16

Door Australië is het zeker mooi rijden. Ik heb helaas maar weinig buiten de steden gereden, maar over het algemeen kreeg ik de indruk dat automobilisten er behoorlijk gedisciplineerd reden. Zoals overal, was men ook in het verkeer meestal niet gejaagd (uitzonderingen daargelaten) en kregen zeker voetgangers alle ruimte om te doen en te laten wat ze willen. In Melbourne is het bijvoorbeeld de gewoonte dat trams midden op de (vierstrooks-)weg rijden, en voetgangers dus midden op straat uitstappen(de haltes zijn gewoon op de stoep). Dat systeem ging heel soepel, zonder problemen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Quattro
verkeersader
Berichten: 875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:26
Locatie: Antwerpen/Brecht & W-VL

Bericht door Quattro » vr 28 okt 2005, 23:22

Afbeelding
Eastern Freeway, Melbourne, VIC
Blood type : B4 Flickr | Vimeo | YouTube

Quattro
verkeersader
Berichten: 875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:26
Locatie: Antwerpen/Brecht & W-VL

Bericht door Quattro » wo 02 nov 2005, 1:05

Blood type : B4 Flickr | Vimeo | YouTube

Quattro
verkeersader
Berichten: 875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:26
Locatie: Antwerpen/Brecht & W-VL

Bericht door Quattro » wo 02 nov 2005, 1:29

Blijkbaar heeft die tunnel (Lane Cove Tunnel) al een slechte naam; waste of money:

http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=268552
Blood type : B4 Flickr | Vimeo | YouTube

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 02 nov 2005, 12:10

In Melbourne is het bijvoorbeeld de gewoonte dat trams midden op de (vierstrooks-)weg rijden, en voetgangers dus midden op straat uitstappen(de haltes zijn gewoon op de stoep). Dat systeem ging heel soepel, zonder problemen.
Dat is in Den Haag soms ook zo. Men heeft wel de linkerstrook afgezet voor het verkeer. Mij lijkt dat logisch. Bij Station Lelylaan in Amsterdam staan op de vierstrooks Cornelis Lelylaan verkeerslichten. Je moet gewoon niet afhankelijk zijn van 'dicipline' van weggebruikers. Dat gaat vaak goed, maar net die ene wegpiraat... :cry:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 02 nov 2005, 19:26

Melbourne en omgeving
Melbourne, de op één-na-grootste stad van Australië, met een inwoneraantal van 3.559.700 (census 2004). Melbourne ligt aan de zuidoostkust van Australië, ongeveer 800 kilometer ten zuidwesten van Sydney. De stad ligt aan de Port Phillip Bay, en is gebouwd rondom de rivier de Yarra. De stad wordt ook wel de 'Garden City' genoemd vanwege de vele parken en ander groen die in de zeer uitgestrekte stad te vinden zijn.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 02 nov 2005, 19:45

Melbourne heeft een bijzonderheid. Namelijk een snelweg die één grote wisselbaan is. 's ochtends één rijbaan richting centrum, 's avonds over de zelfde rijbaan de andere kant op.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » wo 02 nov 2005, 19:47

Leuke foto's van Melbourne. Leuk ook om wat wegen te zien waar ik deze zomer nog overheen ben gereden. De wegen zijn er over het algemeen netjes, hoewel ze net als in Nederland soms nogal smal zijn t.a.v. het verkeersaanbod. Ook zijn klaverbladlussen bijzonder krap uitgevoerd op sommige plekken. Maar daartegenover staat dat de wegen in uitstekende staat zijn, en het verkeer goed rijdt. Opvallend is dat bij afritten vaak straatnamen worden gebruikt, eerder dan wijknamen. Het moet dan ook wel gezegd worden dat straten vaak kaarsrechte, brede straten zijn van vele kilometers lengte.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Quattro
verkeersader
Berichten: 875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:26
Locatie: Antwerpen/Brecht & W-VL

Bericht door Quattro » wo 02 nov 2005, 19:52

René schreef:Melbourne heeft een bijzonderheid. Namelijk een snelweg die één grote wisselbaan is. 's ochtends één rijbaan richting centrum, 's avonds over de zelfde rijbaan de andere kant op.
Is dat niet Adelaide, SA? ;)
Blood type : B4 Flickr | Vimeo | YouTube

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 02 nov 2005, 19:52

nog wat foto's rond Melbourne:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ps. Heeft iemand een kaart van Australië waar alle snelwegen op staan? (voor mijn part eentje van 3000x3000 pixels). Ik heb zelf geen wegenkaarten van Australia, maar overweeg een wegenatlas aan te schaffen. Iemand suggesties?

Quattro
verkeersader
Berichten: 875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:26
Locatie: Antwerpen/Brecht & W-VL

Bericht door Quattro » wo 02 nov 2005, 21:29

Australie is heel druk bezig met autosnelwegen aan het aanleggen. Het verschil tussen bv 1995 en 2005 is echt enorm. Je koopt best een stratenatlas van het land (ik heb er één van Globetrotter's) maar voor steden zie je best naar een kaart (zoals van HEMA) of een stratenatlas (zoals UBD of Gregory -> beiden van topkwaliteit)
Blood type : B4 Flickr | Vimeo | YouTube

Quattro
verkeersader
Berichten: 875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:26
Locatie: Antwerpen/Brecht & W-VL

Bericht door Quattro » vr 20 jan 2006, 22:35

Enkele foto's uit Sydney
----------------------------


Eastern Distributor (Freeway 7):

Afbeelding
Afbeelding


Southern Cross Drive / General Homes Drive (Motorway 1):
Afbeelding


Veel meer op: http://www.ozroads.com.au/NSW/Freeways/Freeways.htm
Blood type : B4 Flickr | Vimeo | YouTube

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » vr 20 jan 2006, 22:41

"Keep left unless overtaking"

Geen keep-your-lane systeem in Australie dus?

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » za 21 jan 2006, 12:25

Jeroen schreef:"Keep left unless overtaking"
Geen keep-your-lane systeem in Australie dus?
't Is er wel toegestaan om links (d.w.z. aan de "verkeerde" kant) in te halen, maar er wordt (begrijpelijkerwijs) naar gestreefd om het langzame verkeer op de linkerbaan te hebben en het snellere verkeer op de rechterbaan.

Ken deze borden "Keep left unless overtaking" eigenlijk vooral van highways, die in de regel 1+1 zijn met zo af en toe een "overtaking lane" (dan dus tijdelijk 2+1). Bij zo'n verbreding speelt "keep your lane" natuurlijk helemaal niet.

Quattro
verkeersader
Berichten: 875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:26
Locatie: Antwerpen/Brecht & W-VL

Bericht door Quattro » wo 26 jul 2006, 18:28

http://mrv.ozroads.com.au/Eastern.zip

Link naar een filmpje van de autosnelwegen in Melbourne. Het gaat over de Eastern Freeway tussen Springvale Road en Hoddle Street.

Je zou haast willen verhuizen als je ziet hoe het verkeer daar verloopt op die autosnelweg.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » vr 28 jul 2006, 13:30

Als je in de tegengestelde richting kijkt, is het een stuk drukker. Bedenk jezelf dat verkeer in de Australische steden in de regel één richting opgaat. Voorsteden naar City in de ochtend, City naar voorsteden in de avond. In zoverre niet vergelijkbaar met bijvoorbeeld de Randstad, waar het verkeer van alle steden naar alle steden gaat.

Wat betreft je verhuizing: Australië is en blijft een fantastisch land, maar om het verkeer hoef je het toch niet te doen. Onderontwikkeld snelwegennet, ook in de grote steden. De meeste grote steden slibben toch elke dag behoorlijk dicht.

Desalniettemin, een prima stukje weg daar !
En leuk een forum-genoot in Aussiehwys te zien ...

Quattro
verkeersader
Berichten: 875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:26
Locatie: Antwerpen/Brecht & W-VL

Bericht door Quattro » vr 28 jul 2006, 23:39

Ik weet heus wel dat de andere richting drukker maar Melbourne is naar mijn weten nog altijd een stad die het verkeer op de snelwegen best aankan (als je vergelijkt met Brisbane, Perth, Sydney en Auckland)

Voor het verkeer zou ik het zeker niet doen maar Australië is een prachtig land, zeker Melbourne want dat is ook een prachtige stad. Een maat van me woon trouwens ergens in de omgeving van Melbourne.

Quattro
verkeersader
Berichten: 875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:26
Locatie: Antwerpen/Brecht & W-VL

Bericht door Quattro » za 21 okt 2006, 16:39

Enkele foto's uit Brisbane op 17 oktober 2006

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En dit is de reden:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Crack closes main city freeway

October 17, 2006 06:41pm
Article from: AAP

PARTS of Brisbane's main CBD expressway, built by Sir Joh Bjelke-Petersen's Government three decades ago, have been closed after a crack in an on-ramp sparked fears it could collapse.

Brisbane traffic was thrown into chaos today after officials found a two-metre-long hairline crack in the Riverside Expressway's Ann Street on-ramp.

Sections of the expressway running along the Brisbane River are expected to remain closed for several days.

Around 150,000 cars use the 33-year-old expressway each work day, making it one of the busiest roads in the country.

Tonight traffic was banked up for kilometres across the city.

Transport Minister Paul Lucas said he had been advised there was a remote chance the ramp could collapse.

"While Main Roads has advised me that there is an extremely low chance of the Ann Street on-ramp collapsing, I'm not willing to take any chances whatsoever,'' Mr Lucas said.

"For that reason, we are closing the Ann Street on-ramp and the sections of the expressway beneath it.

"At this stage Main Roads bridge specialists are working to identify what may have caused the crack.''

Mr Lucas said the 0.4mm crack was being monitored using electronic equipment and talks were under way over how to deal with traffic in the medium term.

He said there would be no toll on the Gateway Bridge during morning and evening peak times while traffic diversions were in place.

And bus lanes and T3 lanes would be open to general traffic, excluding the south-east and inner northern busways.

Employers have been urged to consider staggering start times for staff.

Police were tonight diverting traffic away from the affected areas.

A police spokeswoman said problems could remain in the "longer term'' and people visiting the city should plan ahead.

"Motorists who don't need to go into the city are advised to take the Story Bridge or William Jolly Bridge,'' she said.

"If heading through Brisbane, use the Gateway Motorway and stay completely out of the city. To avoid the city use the Inner City Bypass and Hale Street.''

RACQ general manager Gary Fites said the problem highlighted the lack of a comprehensive ring-road network for Brisbane and shortage of river crossings.

Work is under way on resurfacing a 2.4km section of the expressway, which has already caused traffic problems.

The Queensland Government is currently assessing submissions from developers to build the North Bank riverfront precinct under the expressway, complementing the popular South Bank parklands.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » za 04 nov 2006, 18:41

http://news.ninemsn.com.au/article.aspx?id=155055 schreef:Unlimited speeds in NT axed

For drivers on Northern Territory roads, the days of hitting the accelerator and forgetting the speedometer are over. Clare Martin's Labor government announced it would introduce a 110kph speed limit on all open roads, following the release of damning statistics by an expert taskforce.

The NT is the only place in Australia, and one of the few places left in the world, which has no speed limits and no demerit points, introduced in most Australian states in 1969. But now the territory will toe the line.

Along with speed limits, the government will introduce a demerit system, heftier fines, a gradual roll-out of red light cameras and a greater police presence. "We've taken the tough decisions needed to reduce the number of people killed," Ms Martin told reporters in Darwin, citing figures released to the public two weeks ago.

A road safety taskforce found three times as many people were killed on NT roads than elsewhere in Australia, per capita, with one person dying and nine seriously injured every week. It also found 48 per cent of fatal crashes in NT were alcohol-related, and a study of eleven Darwin intersections during one month last year showed that 2,613 cars ran red lights in a single day.

While the government said it had adopted all 21 of the report's recommendations, there is one concession. Four main highways - the Stuart, Arnhem, Barkly and Victoria - will have limits of 130kph. "I believe this is sensible and workable," Ms Martin said. "We do have long roads to travel in the territory and we must do it safely ... (but) open ended speed limits for the territory will end."

The CLP tried to introduce a 130kph speed limit and demerit points a decade ago but were forced to drop the plan because of widespread public opposition. It was now time to "create a safer territory", Ms Martin said, as she avoided questions about a potential political fall-out. "I can't accept a situation where one territorian dies every week on our road," she said. "What we want in the territory is a safe culture on the road and we don't have that ... and I won't make any apologies."

Punters aren't happy. Talkback radio was flooded with calls from irate drivers, who see unlimited speed restrictions as the hallmark of a relaxed life in the Top End. "Bureaucrats imported from draconian southern states are trying to destroy the Northern Territory's unique lifestyle and heritage," protest group No Speed Limits says on its website.

Opposition leader Jodeen Carney said she would scrap the changes if elected. "Broad measures like introducing a speed limit and demerit points for traffic offences fails to deal with the root causes of road fatalities in the Territory," she said.

Speed limits will be introduced in January. The demerit system will be introduced mid-way through 2007.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » do 01 feb 2007, 9:37

Courier Mail schreef:Tugun bypass has dream run
By Greg Stolz
January 31, 2007 11:00pm

THERE'S early light at the end of the tunnel for long-suffering Gold Coast motorists, with the much-anticipated Tugun bypass expected to open six months earlier than expected. The $543 million road, designed to end a chronic bottleneck at the intersection of the M1 and Gold Coast Highway at Tugun, was not scheduled to be finished until the end of next year.

But ironically the drought – which has caused so many headaches for the State Government – has pushed the 7km bypass project well ahead of schedule. "A lack of rain in an ironic sense was helpful to this project," Main Roads and Transport Minister Paul Lucas said yesterday. "The good news is that we're about six months ahead of schedule, so instead of opening at the end of 2008, we'll be opening in the middle of 2008. That won't be one day too soon – anyone who has sat in the hassles and the congestion is well and truly ready for it."

The most complex stage of the bypass, a 335m tunnel under the Gold Coast Airport runway, is more than half finished and the first bitumen is expected to be laid later this year. However, a Main Roads spokesman said the project's early completion would not result in cost savings. He said that because work on the bypass had been accelerated, with some contractors working over Christmas, there would be little change from the $543 million contract price.

The Tugun bypass is the most expensive four-lane freeway road built in Australia, costing an average of $72,800 a metre. Work on the four-lane bypass linking Currumbin and the NSW border started in March last year. It is expected to cut travel times between Currumbin and the NSW border to about five minutes.
Dit project zorgt ervoor dat je vanaf Brisbane tot diep in NSW (meer specifiek: Ballina) snelweg zult kunnen rijden. Meer info op http://www.mainroads.qld.gov.au/content ... ss+Project en http://www.deh.gov.au/minister/env/2006/mr23feb206.html.

PW100
verkeersader
Berichten: 824
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:00
Locatie: Oisterwijk

Bericht door PW100 » do 01 feb 2007, 23:28

Courier Mail schreef:. . . expected to open six months earlier than expected . . .
Wat moet je daarnu weer van verwachten . . . :roll:

Plaats reactie