Vernieuwing bewegwijzering Vlaanderen

Discussies over de bewegwijzering, bebording en wegnummering

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Vernieuwing bewegwijzering Vlaanderen

Bericht door Snelwegenkenner » di 17 aug 2010, 11:57

Ik heb er eens over nagedacht, maar waarom doen de Belgen geen soort vernieuwing van de bewegwijzering?
Want, zeg nou eerlijk, het ziet er estetisch niet uit. Het lijkt net nog uit de jaren 60 te komen. :neenee:

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18030
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Waarom geen ''VNB'' voor Belgie?

Bericht door Snelwegfreak » di 17 aug 2010, 11:58

Nou, die nieuwe Vlaamse borden zien er gewoon nieuw, schoon en modern uit hoor... :roll:
Ik vind niet dat ze nieuw ontwerp moeten maken, gewoon beter schoonmaken en alle oude lichtbakken vervangen door reflecterende versies.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Waarom geen ''VNB'' voor Belgie?

Bericht door Pino » di 17 aug 2010, 12:18

Zowel de nieuwe Vlaamse bewegwijzering als de nieuwe Waalse bewegwijzering is in sterke mate ontdaan van dat jaren '60-gehalte. Dat geldt zeker als ze hem uitvoeren op moderne retroflecterende panelen in plaats van op inwendig verlichte lichtbakken. Misschien zouden ze nog eens moeten kijken naar de pijlvormen op de borden (met name de portalen); daar valt nog wel wat esthetische winst te behalen. En het is nog goed voor de leesbaarheid ook.

Overigens moet ik wel zeggen dat ik de Vlaamse keuze voor de vierkante witte borden in de afritbewegwijzering ongelukkig vind. Onnodig ruimte-intensief, en dan ook nog eens in een kleurstelling die het in de leesbaarheidstest beduidend minder goed doet dan alternatieven.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Waarom geen ''VNB'' voor Belgie?

Bericht door mavas » di 17 aug 2010, 12:25

Dat niet alleen. Ze zouden er eens goed aan doen de systematiek eens geheel opnieuw te ontwikkelen. En dan doel ik met name op het maximum stellen aan het aantal doelen voor elk type weg, en het verbeteren van de bewegwijzering op vooraankondigingen en beslispunten.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: Waarom geen ''VNB'' voor Belgie?

Bericht door Snelwegenkenner » di 17 aug 2010, 13:52

Nou, die nieuwe Vlaamse borden zien er gewoon nieuw, schoon en modern uit hoor...
Nee, het ethestisch systeem is hopeloos verouderd. En ja, oldschool modellen in Nederland zagen er ook modern uit, toch zijn ze vervangen. :roll:

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18030
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Waarom geen ''VNB'' voor Belgie?

Bericht door Snelwegfreak » di 17 aug 2010, 14:07

Snelwegenkenner schreef:En ja, oldschool modellen in Nederland zagen er ook modern uit, toch zijn ze vervangen.
Dat had veel meer met de wil te maken dan met de noodzaak.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Ditho
verkeersader
Berichten: 554
Lid geworden op: di 16 okt 2007, 19:34
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Waarom geen ''VNB'' voor Belgie?

Bericht door Ditho » di 17 aug 2010, 14:28

Tja, in Vlaanderen hebben ze inderdaad die witte borden geplaatst, en vervangen ze die lichtbakken doen reflecterende borden, maar in Wallonië zijn ze wel bezig met nieuwe systemen.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: Waarom geen ''VNB'' voor Belgie?

Bericht door Snelwegenkenner » di 17 aug 2010, 14:58

Nieuwe systemen? Gaan ze daar een nieuw bordensysteem maken?

Ditho
verkeersader
Berichten: 554
Lid geworden op: di 16 okt 2007, 19:34
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Waarom geen ''VNB'' voor Belgie?

Bericht door Ditho » di 17 aug 2010, 15:09

dit bedoel ik:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: Waarom geen ''VNB'' voor Belgie?

Bericht door Snelwegenkenner » di 17 aug 2010, 15:10

Dat lijkt meer op het Franse systeem dan het Belgische. Die A8 lijkt me ook echt een saaie autosnelweg, alhoewel ik er nog nooit op heb gereden.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Waarom geen ''VNB'' voor Belgie?

Bericht door Pino » di 17 aug 2010, 15:30

Dan wordt het misschien eens tijd dat je dat alsnog eens doet, want het is best wel een aardige snelweg.

Meer het Franse systeem? Het is maar wat je erin wilt zien. Als het mij ergens aan doet denken, is het Luxembourg, maar ook daarmee bestaan zeer duidelijke verschillen. Hoe dan ook zie je zo her in der in Wallonië bewegwijzering in deze stijl verschijnen. Vaak wel met kleine verschillen, maar je zou met name die witte balk met afritnummer, afstandsaanduiding / pijl en wegnummer inmiddels wel tot de Waalse stijl kunnen bestempelen. Het is onmiskenbaar een nieuw systeem, al wordt het op zijn Belgisch uitgerold. Of nog erger: op zijn Waals, dus als er één keer per jaar ergens een nieuw bord verschijnt, is dat veel.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: Waarom geen ''VNB'' voor Belgie?

Bericht door Snelwegenkenner » di 17 aug 2010, 15:35

Dan wordt het misschien eens tijd dat je dat alsnog eens doet, want het is best wel een aardige snelweg.
Als je het vergelijkt met de Australische Outback: Ja.
dus als er één keer per jaar ergens een nieuw bord verschijnt, is dat veel.
Jammer, liever vervangen ze alle borden.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Waarom geen ''VNB'' voor Belgie?

Bericht door Vinny » di 17 aug 2010, 15:44

Snelwegenkenner schreef:Ik heb er eens over nagedacht, maar waarom doen de Belgen geen soort vernieuwing van de bewegwijzering?
Want, zeg nou eerlijk, het ziet er estetisch niet uit. Het lijkt net nog uit de jaren 60 te komen. :neenee:
De borden waar ik behoorlijk over te spreken ben zijn de nieuwe vorkborden bij Luik. Verder geldt ook in Belgie dat ik over het algemeen de oude bewegwijzering: duidelijker, mooier en leesbaarder vind. Old school rules in Belgium. Too. :idea:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Waarom geen ''VNB'' voor Belgie?

Bericht door Mandelsoft » di 17 aug 2010, 16:22

Het Belgische systeem kan op heel wat punten verbeterd worden. Neem eens maar dit vorkbord als voorbeeld:
Afbeelding
- Veel te veel rechtdoordoelen (7!). Alleen Kortrijk, Gent en Lille zijn hier significant. Ik zou hier alleen Kortrijk als rechtdoordoel plaatsen (control city). Bespaart geld en ruimte en maakt het bord een stuk rustiger.
- Indirecte verwijzingen zijn nog te moeilijk te onderscheiden van directe verwijzingen doordat ze hetzelfde schildje hebben. Ook in Luik hebben ze hier een handje van. Zo staat er op de E313 een vorkbord met daarop de wegnummers E25, E40, E42 en E313 allemaal boven de pijl, terwijl volgens het systeem de E313 echter in de pijl moet staan, omdat je daarop al rijdt. Ik zie liever de indirecte verwijzing in platte tekst
- De afslaande doelen hadden wel links mogen uitgelijnd ipv gecentreerd.
- Engschrift gebruiken alleen waar het echt nodig is, niet het hele bord zo uitvoeren.

Zo zie je maar, er is nog veel ruimte voor verbetering.

Groeten,
Maarten
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: Waarom geen ''VNB'' voor Belgie?

Bericht door Snelwegenkenner » di 17 aug 2010, 16:53

Goede tips, Maarten. :blauweduim:

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Waarom geen ''VNB'' voor Belgie?

Bericht door Wimpie24 » di 17 aug 2010, 20:33

mavas schreef:Dat niet alleen. Ze zouden er eens goed aan doen de systematiek eens geheel opnieuw te ontwikkelen. En dan doel ik met name op het maximum stellen aan het aantal doelen voor elk type weg, en het verbeteren van de bewegwijzering op vooraankondigingen en beslispunten.
Er bestaan wel degelijk regels volgens het standaard bestek maar die worden niet altijd gevolgd. Zo zegt het bestek dat op het OWN maar 4 bestemming per richting weergegeven mogen worden met 1 terugkerende bestemmingen en evt 2 of 3 dichtbij bestemmingen. Op ringwegen mogen geen wegnummers in de wegpijl weergegeven worden en mogen wegnummers enkel indirect aangeduid worden.
Op autosnelwegen is het altijd bestemmingen per richting beperkt op 3 voor doorgaande wegen (+ 2 indirecte wegnummers) en 4 op voor op ringwegen. Op ASW ringwegen mogen wegnummers wel direct weergegeven worden zoals het R-nummer en evt de ringnaam en ook indirect waarbij er geen vast cijfer staat op het aantal wegnummers.
Dit is een bloemlezing van de verschillende regels die er bestaan maar dus niet meer letterlijk gevolgd worden.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Waarom geen ''VNB'' voor Belgie?

Bericht door Mandelsoft » wo 18 aug 2010, 9:09

Dat bord dat ik drie posts terug liet zien, hier is een verbeterde versie:
Afbeelding
(Afritnummer mag weggelaten worden, maar ik laat het toch zien bij wijze van experiment)
Wimpie24 schreef: Er bestaan wel degelijk regels volgens het standaard bestek maar die worden niet altijd gevolgd.
Ja, nuttig! Men maakt wel regels maar met houdt er niet aan. Vandaar dat die Belgische borden vaak rommelig eruit zien.
Wimpie24 schreef: Op ringwegen mogen geen wegnummers in de wegpijl weergegeven worden en mogen wegnummers enkel indirect aangeduid worden.
Dat vind ik nou raar. Waarom mag dat niet? Is het dan soms verwarrend? Het lijkt mij logischer als die nummers wél in de pijl worden aangegeven.
Wimpie24 schreef: Op autosnelwegen is het altijd bestemmingen per richting beperkt op 3 voor doorgaande wegen (+ 2 indirecte wegnummers) en 4 op voor op ringwegen.
Dit zie ik soms behoorlijk fout gaan. Vooral op de A19 gaat het geregeld mis, zoals ik je al liet zien. Ook staat er ergens een afritbord met daarop maar liefst 8 bestemmingen! :wall: Hoe wil je dat in hemelsnaam lezen met 120 km/u?

Groeten,
Maarten
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Waarom geen ''VNB'' voor Belgie?

Bericht door mavas » wo 18 aug 2010, 9:31

Wimpie24 schreef:Zo zegt het bestek dat op het OWN maar 4 bestemming per richting weergegeven mogen worden met 1 terugkerende bestemmingen en evt 2 of 3 dichtbij bestemmingen. Op ringwegen mogen geen wegnummers in de wegpijl weergegeven worden en mogen wegnummers enkel indirect aangeduid worden.
Dus als ik je goed begrijp kan er bij de vooraanduiding van een kruispunt 4 + 4 + 4 bestemmingen opkomen (per richting 4), en dan nog eens 3 extra als terugkerende bestemming en dichtbij-bestemmingen. Dat zijn dus 15 bestemmingen. Klopt dat?
In Nederland is het maximum 6 per bord buiten de bebouwde kom, op gebiedsontsluitingswegen, het meest voorkomende type weg.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Waarom geen ''VNB'' voor Belgie?

Bericht door Wimpie24 » wo 18 aug 2010, 11:41

^^
Misschien was mijn uitleg niet al te duidelijk. Het aantal bestemmingen per richting is beperkt op vier met één control city en twee of drie opvolgende bestemmingen. Er mogen evt bijkomende dichtbij bestemmingen zoals industrieterreinen of recreatieparken toegevoegd worden als deze de duidelijkheid van de hoofdbestemmingen niet in het gedrang brengen.

Ik vind dat 12 bestemmingen per bord zeker voor Vlaanderen nog goed meevalt aangezien het wegennet hier verweven is met het functionele en morfologische bebouwde gebied. Je hebt dus overal wel bestemmingen die er ergens toe doen. Door de jaren heen zijn er alleen maar locaties bij gekomen.

Ik hoop dat men bij de herziening van de wegcode ook iets aan de bewegwijzering gaat doen. Ik heb er goede hoop op aangezien men de "oversteker" nu op een zebrapad gaat laten oversteken en niet langer op een strook van klinknagels (zie mijn avatar) zoals dat 60 jaar geleden de gewoonte was.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Waarom geen ''VNB'' voor Belgie?

Bericht door Vinny » wo 18 aug 2010, 16:58

mavas schreef:
Wimpie24 schreef:Zo zegt het bestek dat op het OWN maar 4 bestemming per richting weergegeven mogen worden met 1 terugkerende bestemmingen en evt 2 of 3 dichtbij bestemmingen. Op ringwegen mogen geen wegnummers in de wegpijl weergegeven worden en mogen wegnummers enkel indirect aangeduid worden.
Dus als ik je goed begrijp kan er bij de vooraanduiding van een kruispunt 4 + 4 + 4 bestemmingen opkomen (per richting 4), en dan nog eens 3 extra als terugkerende bestemming en dichtbij-bestemmingen. Dat zijn dus 15 bestemmingen. Klopt dat?
In Nederland is het maximum 6 per bord buiten de bebouwde kom, op gebiedsontsluitingswegen, het meest voorkomende type weg.
Voor zover ik weet is in Nederland 8 bestemmingen het maximum. Vroeger had je op de randweg Eindhoven een plek waar meer bestemmingen op stonden. 15 bestemmingen in Belgie lijkt me redelijk onmogelijk, ik heb dat zelf nog nooit gezien en ik heb inmiddels aardig wat creaties weten te bewonderen.Wel heb ik borden gezien met 15 te intepreteren bestemmingen, maar dat betreft dan tweetalige borden in de zgn. faciliteitengemeenten...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Waarom geen ''VNB'' voor Belgie?

Bericht door Wimpie24 » wo 18 aug 2010, 18:22

^^
Zie mijn vorige post ;)
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Waarom geen ''VNB'' voor Belgie?

Bericht door mavas » wo 18 aug 2010, 22:44

Vinny schreef:Voor zover ik weet is in Nederland 8 bestemmingen het maximum.
Als je even beter leest, staat er bubeko, op GOW's. In NL hangt het van het type weg af hoeveel bestemmingen er op mogen.
Alleen binnen de kom is inderdaad 8 het maximum, dus buiten de kom mag dit nergens.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Waarom geen ''VNB'' voor Belgie?

Bericht door Via » ma 23 aug 2010, 13:54

Estetisch zou ik de geblokte pijlvorm in de ban doen, erg lelijk en ook stukken onduidelijker dan een variant met schuine lijnen. Voor de rest zou ik ook afritsymbolen gaan invoeren en de aparte kleurstelling voor afritten laten vallen.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Waarom geen ''VNB'' voor Belgie?

Bericht door Mandelsoft » ma 23 aug 2010, 14:18

Je bedoelt zoiets?
Afbeelding
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: Waarom geen ''VNB'' voor Belgie?

Bericht door Snelwegenkenner » ma 23 aug 2010, 17:44

Het ziet er een stuk beter uit. Alleen dat N322 gewoon in het Belgisch. :)

Gebruikersavatar
Steptimer
autoweg
Berichten: 1003
Lid geworden op: ma 04 okt 2010, 22:25

Re: Waarom geen ''NBA'' voor Belgie?

Bericht door Steptimer » do 17 feb 2011, 20:00

Nee, ziet er niet beter uit. Alleen Kortrijk als rechtdoorbestemming is wel heel erg weinig.... :geenlach: :|

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Waarom geen ''NBA'' voor Belgie?

Bericht door Mandelsoft » do 17 feb 2011, 20:05

^^ Dat heet informatie beperken. Ik beperk me alleen tot het eerstvolgende hoofddoel. Ter vergelijking: het orgineel had 7(!) rechtdoordoelen. Dat doe je de weggebruiker toch niet aan?

De rest van de doelen komt op afstandborden en natuurlijk op de beslispunten.
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Waarom geen ''NBA'' voor Belgie?

Bericht door Wimpie24 » do 17 feb 2011, 21:18

^^
7 rechtdoordoelen is een zeer uitzonderlijke situatie voor Vlaanderen. Bij mijn weten komt dat alleen maar op de A19 voor.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

HAFRABAisfun
stadsweg
Berichten: 477
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 19:02
Locatie: België

Re: Waarom geen ''NBA'' voor Belgie?

Bericht door HAFRABAisfun » ma 18 feb 2013, 19:08

Ik zou naast Kortijk ook Menen toevoegen als rechtdoordoel, dat wordt in omgekeerde richting gedaan richting Ieper.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Waarom geen ''NBA'' voor Belgie?

Bericht door sirdanilot » ma 18 feb 2013, 19:22

Je kunt voor verschillende systematieken kiezen voor je rechtdoordoelen.

Enkel controlcity: Kortrijk
Controlcity + regionaal doel: Kortrijk, Menen
Controlcity + volgende afrit: Kortrijk, Zonnebeke-Beselare (misschien in dit specifieke geval gewoon Beselare want verwarrend met Zonnebeke rechtsaf)
Regionaal doel: Menen
Volgende afrit: (Zonnebeke)-Beselare

Brugge zou je nog kunnen verdedigen omdat je daarvoor nog vóór Kortrijk moet afslaan, maar het aangeven van Gent, Doornik en Rijsel is m.i. gewoon niet te verdedigen.

Plaats reactie