S-routes in Rotterdam

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

mb90
verkeersader
Berichten: 746
Lid geworden op: za 21 okt 2006, 20:43
Locatie: Rotterdam-Zuid
Contacteer:

S-routes in Rotterdam

Bericht door mb90 » za 21 aug 2010, 23:20

Gisteravond liep ik bij het Drooglever Fortuynplein in Rotterdam en daar zag ik ineens 2 S-routes op de nieuwe bewegwijzering voor dat plein. Dit zijn de S100 en de S114. Hieronder 2 foto's ervan, de bewegwijzering is gezien vanuit de Maastunnel. Hier de eerste, die direct na de tunnel volgt (waar mij overigens ook nog opviel dat de Euromast een bruine achtergrond heeft en Diergaarde Blijdorp een witte):
Afbeelding

En niet ver daarna de 2 met alleen de bewegwijzering voor het plein:
Afbeelding
Werkdagelijks op de A15 en de N492 te vinden.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [FOTO] S-route in Rotterdam

Bericht door Mark » zo 22 aug 2010, 0:33

Dit is dan geloof ik alleen bij het Drooglever Fortuynplein. Gisterenavond zag ik rond Centraal - Erasmusbrug - Maashaven nog geen verwijzingen naar S-routes of ruimte ervoor. Mooie plaatjes in ieder geval, ben benieuwd naar een kaart met de rest van de nummers.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [FOTO] S-route in Rotterdam

Bericht door Wouter N14 » zo 22 aug 2010, 0:34

Ik was vrijdagmiddag in de buurt van het Hofplein en de Statenweg en daar hing nog niets.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: [FOTO] S-route in Rotterdam

Bericht door Via » zo 22 aug 2010, 9:49

Nou, wat een geweldige borden met 3x de vermelding Erasmus MC onder elkaar... :roll: Wat mij betreft integreren we parkeerbewegwijzering niet meer met de normale, in Eindhoven ziet dat er ook al zo lelijk uit en moet je bestemmingen als Venlo ook vissen uit een brij van nietszeggende parkeergarages.

Wel apart dat er nu nog een stad overgaat op S-nummering. Zouden er nog meer steden volgen?

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [FOTO] S-route in Rotterdam

Bericht door Pino » zo 22 aug 2010, 10:08

De bewegwijzering binnen Rotterdam gaat van kwaad naar erger ... :cry:

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6381
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [FOTO] S-route in Rotterdam

Bericht door Seat Ibiza » zo 22 aug 2010, 10:28

mb90 schreef:waar mij overigens ook nog opviel dat de Euromast een bruine achtergrond heeft en Diergaarde Blijdorp een witte
Is het rechter bord met de vermelding Blijdorp misschien nog een oud bord, gezien de naar beneden wijzende pijlen?

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [FOTO] S-route in Rotterdam

Bericht door Ds79m » zo 22 aug 2010, 10:32

3x Erasmus MC op 1 bord, wie bedenkt dat soort onzin? :roll:
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: [FOTO] S-route in Rotterdam

Bericht door Via » zo 22 aug 2010, 13:15

Hoe zit het trouwens met deze borden? Ik zie geen ANWB in de bies staan, en ik meen me te herinneren dat Rotterdam de bewegwijzering ook had aanbesteed aan iemand anders?

Maar het is weer wel redesign, maar dan met omhoogwijzende pijlen. Worden omhoogwijzende pijlen overal de standaard of is dit weer een experiment van een of andere bordenboer? Erg uniform is het allemaal niet...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [FOTO] S-route in Rotterdam

Bericht door Palance » zo 22 aug 2010, 13:21

Hey, Ik had die s-wegen ook nog niet eerder gezien in Rotterdam hoewel ik de laatste tijd relatief veel in Rotterdam (-Centrum) geweest ben. Ook hier een interessante ontwikkeling, net zoals in Den Haag. Er werd al lange gesproken over een soort Centrumring in combinatie met het autolow maken van de Coolsingel, ik vermoed dat dit daarvan een onderdeel is. Ik heb er nog nergens een aankondiging over gelezen, behalve dan dat er nieuwe bewegwijzering zou komen vanwege de renovatie van het Droogleever Fortuynplein.

Dat 3 keer Erasmus MC onder elkaar is natuurlijk onzin ten top.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18234
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [FOTO] S-route in Rotterdam

Bericht door boe! » zo 22 aug 2010, 13:30

Ds79m schreef:3x Erasmus MC op 1 bord, wie bedenkt dat soort onzin? :roll:
Dat is voor mensen die op zoek zijn naar het Dijkzigt Ziekenhuis. Dan kan je niet duidelijk genoeg zijn. ;)

Edit: spelfout gecorrigeerd.
Laatst gewijzigd door boe! op zo 22 aug 2010, 13:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6381
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [FOTO] S-route in Rotterdam

Bericht door Seat Ibiza » zo 22 aug 2010, 13:34

^^
Misschien dat ze wel het Dijkzigt zochten? ;)

mb90
verkeersader
Berichten: 746
Lid geworden op: za 21 okt 2006, 20:43
Locatie: Rotterdam-Zuid
Contacteer:

Re: [FOTO] S-route in Rotterdam

Bericht door mb90 » zo 22 aug 2010, 13:34

Seat Ibiza schreef:
mb90 schreef:waar mij overigens ook nog opviel dat de Euromast een bruine achtergrond heeft en Diergaarde Blijdorp een witte
Is het rechter bord met de vermelding Blijdorp misschien nog een oud bord, gezien de naar beneden wijzende pijlen?
Inderdaad, ik heb een foto van de oude situatie opgezocht (een foto van begin dit jaar) en toen hing het rechter bord er al met dezelfde vermelding.
Werkdagelijks op de A15 en de N492 te vinden.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [FOTO] S-route in Rotterdam

Bericht door Palance » zo 22 aug 2010, 13:55

Afgezien van de spelfout op dit bord, zat men zoveel jaar geleden dus niet eens zoveer ernaast :)

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [FOTO] S-route in Rotterdam

Bericht door Willem » zo 22 aug 2010, 15:30

Het lijkt erop dat alle grote steden in Nederland aan een s-nummersysteem gaan beginnen. De opstart in Den Haag staat kennelijk niet op zichzelf. Gezien de voorbereidingstijd in Den Haag zal het in Rotterdam wel ergens in 2011 van start gaan. Tot die tijd de nummers afplakken is wat fraaier.

Het systeem in Rotterdam kan relatief eenvoudig zijn (alhoewel het de vraag is wat er exact bedacht is). De s100 is uiteraard weer een centrumring ('s-Gravendijkwal, Vasteland, Boompjes, Mariniersweg, Goudsesingel, Hofplein, Schiekade, Stadhoudersweg) en vanaf elke afslag langs de Ring loopt een s-nummer naar deze s100 toe. De nummering s101 zal wel of bij de Brienoordbrug, of bij de Beneluxtunnel beginnen. Alleen op Zuid komen een paar routes elkaar tegen, omdat de Maas het aantal mogelijke routes naar Zuid terugbrengt tot drie (Maastunnel, Erasmusbrug en Willemsbrug).

Sophie
expressweg
Berichten: 3442
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: [FOTO] S-route in Rotterdam

Bericht door Sophie » zo 22 aug 2010, 15:36

^^ Sommige straartnamen misten, andere gaven een onlogische route....
Bedoelde je deze route?
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [FOTO] S-route in Rotterdam

Bericht door Willem » zo 22 aug 2010, 15:46

Bijna, alleen in het noorden van de stad nog een extra hoedje: van het Hofplein via de Schiekade naar het noorden, vervolgens linksaf Stadhoudersweg en dan weer linksaf de Statenweg op (die overloopt in de 's-Gravendijkwal). Was een beetje te lui om alle straatnamen in te tikken, zonder me te realiseren dat de route voor mensen die minder bekend zijn in Rotterdam dan lastig te volgen is.

Het Weena is voor een s100 minder geschikt. Het Weena zelf is prima geschikt, alleen heb je dan de passage langs het Stationsplein (hier ligt slechts voor een richting een tunneltje) en bovendien kun je vanaf de Beukelsdijk (het verlengde van het Weena) niet direct de 's-Gravendijkwal op. Dan moet je eerst nog een stukje via de parallelweg. De kans dat de gemeente Rotterdam dat doet is klein. En dan kom je vanzelf bij het ommetje door Blijdorp terecht, hoewel dat geen centrum meer is.
In werkelijkheid kan de route natuurlijk anders gaan lopen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [FOTO] S-route in Rotterdam

Bericht door Palance » zo 22 aug 2010, 15:59

Willem schreef: Alleen op Zuid komen een paar routes elkaar tegen, omdat de Maas het aantal mogelijke routes naar Zuid terugbrengt tot drie (Maastunnel, Erasmusbrug en Willemsbrug).
Dan krijg je een soort Amsterdamse s116 die de oeververbinding volgt, en nieuwere s-wegen die aan de andere kant van de oever de uitvalswegen doen, zoals de Groene Kruisweg/Dorspweg, Vaanweg, Pleinweg, Strevelsweg, Laan op Zuid. Ik denk dat dat nog een aardig karwei gaat worden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [FOTO] S-route in Rotterdam

Bericht door Rene » zo 22 aug 2010, 22:23

Welke druif heeft in Rotterdam nu weer besloten om een hoofdletter S te gebruiken ?
Stadsroutes worden namelijk aangeduid met een s in onderkast. *zucht*

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [FOTO] S-route in Rotterdam

Bericht door Vinny » zo 22 aug 2010, 22:29

oh, ik dacht dat het beleid was om de s- en r- routes tegenwoordig in Kapitaal-letters weer te geven? :dontknow:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [FOTO] S-route in Rotterdam

Bericht door Palance » ma 23 aug 2010, 8:17

Vinny heeft gelijk.

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [FOTO] S-route in Rotterdam

Bericht door Rene » ma 23 aug 2010, 8:47

Er zit een verschil tussen een papiertje, en de (ook-redesign) praktijk die al jaren bestaat. In Amsterdam bijvoorbeeld.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [FOTO] S-route in Rotterdam

Bericht door Palance » ma 23 aug 2010, 9:39

Op R-wegen zie je wel steeds vaker de kapitale versie. Van de stadswegen zou ik zelf ook inderdaad niet zo snel een voorbeeld durven te noemen, afgezien van deze bij de Maastunnel.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [FOTO] S-route in Rotterdam

Bericht door Peter » ma 23 aug 2010, 10:29

Ik zal eens goed kijken of de Haagse ring een S of s gebruikt.... Ik kan het mij niet herinneren.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [FOTO] S-route in Rotterdam

Bericht door harry » ma 23 aug 2010, 11:12

^^ Er zijn diverse S-routes in Amsterdam met een hoofdletter S. Dat was aanvankelijk de redesign-regel. Misschien heeft iemand de ANWB daarop teruggefloten of zijn ze zelf tot het inzicht gekomen dat een kleine s veel leesbaarder is?

Afbeelding
foto: Vinny

Afbeelding
Afbeelding

Rotterdamse S-routes: eindelijk weer een reden om een keertje naar Rotterdam te gaan. :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [FOTO] S-route in Rotterdam

Bericht door harry » ma 23 aug 2010, 11:14

Peter schreef:Ik zal eens goed kijken of de Haagse ring een S of s gebruikt.... Ik kan het mij niet herinneren.
Ik heb nog geen niet-afgeplakte s-route gezien in Den Haag...

Afbeelding

Op deze foto lijkt het afgeplakte nummer een hoofdletter S te hebben.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [FOTO] S-route in Rotterdam

Bericht door Peter » ma 23 aug 2010, 11:46

harry schreef: Ik heb nog geen niet-afgeplakte s-route gezien in Den Haag...
Paviljoensgracht / Fluwelen Burgwal heeft al maanden een niet afgeplakt nummer (weg bedient alleen nog maar de parkeergarage).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [FOTO] S-route in Rotterdam

Bericht door harry » ma 23 aug 2010, 12:43

^^ Ik heb je daar over zien praten, ben er ook zelf naar op zoek geweest, maar heb geen bord kunnen vinden. Moet ik daarvoor een parkeergarage in (en weer uit)?
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [FOTO] S-route in Rotterdam

Bericht door Peter » ma 23 aug 2010, 12:51

Nee. Je kunt voor de ingang keren. Of natuurlijk op de fiets of met de tram naar de Grote Markt.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [FOTO] S-route in Rotterdam

Bericht door Vinny » ma 23 aug 2010, 15:46

^^ Er zijn diverse S-routes in Amsterdam met een hoofdletter S. Dat was aanvankelijk de redesign-regel. Misschien heeft iemand de ANWB daarop teruggefloten of zijn ze zelf tot het inzicht gekomen dat een kleine s veel leesbaarder is?
Ach als het DIVV het voorelkaar krijgt om op nieuwe handwegwijzers "station WTC/Zuid" te laten zetten (consequent fout dus) dan heb ik een redelijk hard hoofd in het zelflerend vermogen van deze organisatie... ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [FOTO] S-route in Rotterdam

Bericht door Pino » ma 23 aug 2010, 15:58

Enkele weken stond in het Parool een vernietigend artikel over de DIVV, en met name hoe een uitermate kundige organisatie als Openbare Werken (precieze naam is me helemaal ontschoten) moest worden ontbonden. De reden? De PvdA-ers op het stadhuis vonden dat Openbare Werken een organisatie was waarop ze vanaf het stadhuis te weinig invloed uit konden oefenen. En omdat er met opsplitsingen en verdelen over de stadsdelen weer wat mooie PvdA-baantjes te verdelen waren, lag de oplossing voor de hand. Het gevolg: een organisatie die geen fatsoenlijke handwegwijzer meer kan afleveren, waar constant alles kwijt is en waarin ieder project het budget al overschrijdt voordat het budget is opgesteld.

Plaats reactie