GroenLinks Amsterdam wil aanpak scooters

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: GroenLinks Amsterdam wil aanpak scooters

Bericht door Jeroen » do 03 sep 2009, 21:22

Rene schreef:Voor relaxed autorijden is méér asfalt nodig. :idea:
... plus weggebruikers die wat meer rekening met elkaar houden, i.p.v. alleen met hun eigen ego bezig zijn.

rene19663
stadsweg
Berichten: 368
Lid geworden op: wo 27 mei 2009, 0:19
Locatie: Gorinchem

Re: GroenLinks Amsterdam wil aanpak scooters

Bericht door rene19663 » do 03 sep 2009, 21:35

Rene schreef:
[url=http://www.telegraaf.nl/binnenland/4739843/__Vervuilende_scooters_geweerd__.html]Telegraaf.nl[/url] (2-9-2009) schreef:'Amsterdam moet vervuilende scooters weren'

AMSTERDAM - De Amsterdamse afdeling van GroenLinks wil dat de gemeente milieuvervuilende scooters en brommers aanpakt. De populariteit van deze volgens de partij vaak stinkende en herrie makende voertuigen heeft een slechte invloed op de luchtkwaliteit. Daar moet wat aan gebeuren, liet milieuwoordvoerder van GroenLinks, Fjodor Molenaar, woensdag weten. Hij heeft hierover vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders. Vooral scooters en brommers met een tweetaktmotor zorgen voor vervuiling. De partij wil dat het college gaat onderzoeken hoeveel van dit soort voertuigen in de hoofdstad rijden en hoe groot hun aandeel is in de luchtvervuiling. „Als deze motoren inderdaad een groot aandeel blijken te leveren aan de vervuilde lucht in onze stad, dan willen wij serieus kijken naar sloopregelingen voor vieze brommers”, aldus Molenaar.
Wat is nu de feitelijke bijdrage van deze voertuigen aan het probleem ? Dat wordt er niet bij vermeld. Of zijn er wat GL'ers zelf die nog zo'n oud ding in de schuur hebben staan (nog vanuit hun tienertijd, toen ze het leuk vonden om eraan te sleutelen), en nu graag met subsidie een nieuwe kopen...
Poging wagen om terug te komen voor het orriginele onderwerp (wellicht ergens anders verder gaan over de discussie van het gedrag van motorrijders en misschien bestaat die al)
Vandaag de dag wordt in Nederland nou niet zoveel bereikt met veranderingen in wetgeving of regelgeving. Maar doe het onder de noemer MILIEU en je hebt de helft van de politiek al mee. In Amsterdam bestaan er veel discussies over allerlei maatregelen die genomen kunnen worden onder de noemer milieu, bijvoorbeeld oudere auto's weren, vrachtverkeer weren enz. Jammere is gewoon dan men alleen nog kijkt of het eventueel iets bij zou kunnen dragen aan verbeteren van het milieu en het doel heiligt de middelen. Nog even en de stadsbussen, metro, tram, e.d mogen ook alleen nog tot de rand van de stad en als je fietsbanden of schoenen hebt die te snel slijten mag je ook niet meer met de fiets of lopend in Amsterdam komen.
De door René genoemde GL onzin geeft eigenlijk meer aan hoe simplistisch GL is en dat ze de echte problemen in de stad niet aankunnen of aandurven.

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: GroenLinks Amsterdam wil aanpak scooters

Bericht door simon » do 03 sep 2009, 21:37

^^ Eens, maar ik had net het antwoord gevonden op het vraagstuk rondom het tussen de file doorrijden. wellicht wil een moderator de draad afsplitsen.

Alleen fietsers mogen met z'n tweeën naast elkaar rijden. Dat houdt in dat alle andere weggebruikers dat niet mogen. Als je tussen de file doorrijdt, dan bevindt je je hoe dan ook met twee voertuigen naast elkaar op één rijstrook - en dat mogen alleen fietsers.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: GroenLinks Amsterdam wil aanpak scooters

Bericht door Rene » do 03 sep 2009, 21:39

Remco schreef:Hoezo rechts inhalen mag niet?
RVV Artikel 11, 1e lid: Inhalen geschiedt links.
Remco schreef:Punt 1 mag dat in een file gewoon
In een file wel (RVV art. 13), maar dat had ik al aangegeven. Maar als iedereen sneller rijdt dan 60, dan is het geen file.
Remco schreef:punt 2 rij ik vaak op dezelfde baan als de automobilist. En dat is dan geen rechts inhalen, maar gewoon op dezelfde baan rijden als de automobilist.
En hier ga je de mist in. Ook al rij je in dezelfde strook, je haalt wel degelijk rechts in, en dat is dus niet toegestaan als er geen sprake is van een file.
Daar doet de grotere vrijheid van de plaats op de weg (RVV art. 1 ae.) niets aan af.

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: GroenLinks Amsterdam wil aanpak scooters

Bericht door simon » do 03 sep 2009, 21:44

Het Hof oordeelde in 2007 dat het tussen de file doorrijden in strijd is met de wet- en regelgeving.

Motorrijder laveert tussen een langzaamrijdende en stilstaande file door. Automoblist wisselt van rijstrook, kijkt niet goed en rijdt de motorrijder aan. Primair draait het erom of de motorrijder voorrang diende te verlenen, aangezien hij een verkeersovertreding beging. Ondanks dat de motorrijder een verkeersovertreding beging, had hij volgens het Hof wel voorrang.
Dat de bestuurder van de motorfiets, door verdachte of het langzaam rijdend verkeer op de doorgaande rijbaan van de [Rijksweg 1] in te halen, heeft gehandeld in strijd met enige regel of verplichting voortvloeiende uit het RVV 1990, ontslaat verdachte niet van zijn verplichting de in redelijkheid van hem te eisen zorgvuldigheid te betrachten voordat hij een bijzondere manoeuvre als bedoeld in artikel 54 RVV 1990 inzet. Naar het oordeel van het hof is verdachte in die zorgvuldigheid te kort geschoten.

Remco
stadsweg
Berichten: 495
Lid geworden op: di 06 mar 2007, 18:00

Re: GroenLinks Amsterdam wil aanpak scooters

Bericht door Remco » do 03 sep 2009, 22:09

Rene schreef:
Remco schreef:Hoezo rechts inhalen mag niet?
RVV Artikel 11, 1e lid: Inhalen geschiedt links.
Behoudens dus de uitzonderingen....
Remco schreef:Punt 1 mag dat in een file gewoon
In een file wel (RVV art. 13), maar dat had ik al aangegeven. Maar als iedereen sneller rijdt dan 60, dan is het geen file.
Ik heb het alleen over files, boven de 60 ben ik het met je eens. In files mag je als motorrijder dus uiteraard rechts inhalen, ook tussen de banen door. Er staat nergens in het RVV dat je niet met 2 voertuigen naast elkaar op een rijstrook mag rijden.
Remco schreef:punt 2 rij ik vaak op dezelfde baan als de automobilist. En dat is dan geen rechts inhalen, maar gewoon op dezelfde baan rijden als de automobilist.
En hier ga je de mist in. Ook al rij je in dezelfde strook, je haalt wel degelijk rechts in, en dat is dus niet toegestaan als er geen sprake is van een file.
Daar doet de grotere vrijheid van de plaats op de weg (RVV art. 1 ae.) niets aan af.
Dat zeg jij.... EN nogmaals: ik heb het alleen maar over files, niet over tussen auto's doorscheuren die met 100 km/h over de snelweg rijden.
simon schreef:Het Hof oordeelde in 2007 dat het tussen de file doorrijden in strijd is met de wet- en regelgeving.
Tja, ook de rechterlijke macht maakt wel eens fouten. Hier zaten ze dus gewoon mis. Overigens vraag ik me af of in dat stukje tekst niet de overwegingen van de raadsman (zie de paragrafen daarboven) worden herhaald en het hof deze argumenten onderuit haalt. Ik vraag me af of het hof wel zo stellig is als jij beweert...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: GroenLinks Amsterdam wil aanpak scooters

Bericht door Rene » do 03 sep 2009, 22:20

Remco schreef: EN nogmaals: ik heb het alleen maar over files, niet over tussen auto's doorscheuren die met 100 km/h over de snelweg rijden.
Niet in je eerdere reactie, en daar reageerde ik dus weer op:
Remco schreef:Tussen de file doorrijden met een motor wordt niet gedoogd, het is gewoon toegestaan, zelfs met 100 km/h.
Als het aan mij ligt wordt artikel 1 ae. nog een keer gerepareerd. Dat indeling in rijstroken gewoon voor alle bestuurders geldt.
Dan zijn we meteen een keer van de hele discussie af.

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: GroenLinks Amsterdam wil aanpak scooters

Bericht door simon » vr 04 sep 2009, 9:42

Remco schreef:
simon schreef:Het Hof oordeelde in 2007 dat het tussen de file doorrijden in strijd is met de wet- en regelgeving.
Tja, ook de rechterlijke macht maakt wel eens fouten. Hier zaten ze dus gewoon mis. Overigens vraag ik me af of in dat stukje tekst niet de overwegingen van de raadsman (zie de paragrafen daarboven) worden herhaald en het hof deze argumenten onderuit haalt. Ik vraag me af of het hof wel zo stellig is als jij beweert...
Nee, dat zijn de overwegingen van het hof, om te oordelen over schuld of onschuld. Een aantal argumenten van de raadsman worden in dezelfde overwegingen afgeschoten. De complete overwegingen:
Het hof overweegt hieromtrent het navolgende.

Op grond van de inhoud van het dossier en het verhandelde ter terechtzitting in hoger beroep is niet aannemelijk geworden dat de bestuurder van de motorfiets, [betrokkene 1], gelet op de verkeerssituatie ter plaatse, met een te hoge snelheid heeft gereden. De aanvankelijke verklaring van getuige [getuige 1], dat [betrokkene 1] met zeer hoge snelheid heeft gereden, bleek ter terechtzitting in hoger beroep slechts op een veronderstelling te berusten, nu die [getuige 1] ter terechtzitting heeft verklaard dat hij de motor in het geheel niet heeft gezien voordat deze de door verdachte bestuurde personenauto raakte. De schade, die is toegebracht aan de auto waarop de motor is gebotst, biedt evenmin voldoende aanknopingspunt om de snelheid van de motor te bepalen.

Voorts stelt het hof op grond van de verklaring van verdachte ter terechtzitting in hoger beroep vast dat verdachte een motorrijder tussen de langzaam rijdende personenauto’s op de doorgaande rijbanen van de [Rijksweg 1] zag laveren op het moment dat hij van het tankstation wegreed. Verdachte heeft tevens verklaard dat hij, voordat hij naar links stuurde, niet over zijn schouder heeft gekeken, teneinde zich ervan te vergewissen dat zich geen andere weggebruiker links naast hem, danwel op korte afstand links achter hem bevond.

Het hof is, anders dan de raadsman, van oordeel dat verdachte, gelet op de hiervoor geschetste feiten en omstandigheden, bedacht had moeten zijn op de aanwezigheid van een bestuurder van een motorfiets links naast hem op het moment dat hij invoegde en dat verdachte de motorrijder had kunnen en behoren te zien.

Dat de bestuurder van de motorfiets, door verdachte of het langzaam rijdend verkeer op de doorgaande rijbaan van de [Rijksweg 1] in te halen, heeft gehandeld in strijd met enige regel of verplichting voortvloeiende uit het RVV 1990, ontslaat verdachte niet van zijn verplichting de in redelijkheid van hem te eisen zorgvuldigheid te betrachten voordat hij een bijzondere manoeuvre als bedoeld in artikel 54 RVV 1990 inzet.
Naar het oordeel van het hof is verdachte in die zorgvuldigheid te kort geschoten.

Het beroep op afwezigheid van alle schuld wordt dan ook verworpen.

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: GroenLinks Amsterdam wil aanpak scooters

Bericht door simon » vr 04 sep 2009, 10:03

Remco schreef:Punt 1 mag dat in een file gewoon
In een file wel (RVV art. 13), maar dat had ik al aangegeven. Maar als iedereen sneller rijdt dan 60, dan is het geen file.
Ik heb het alleen over files, boven de 60 ben ik het met je eens. In files mag je als motorrijder dus uiteraard rechts inhalen, ook tussen de banen door. Er staat nergens in het RVV dat je niet met 2 voertuigen naast elkaar op een rijstrook mag rijden.[/quote]
Dat staat er wel.
§ 1. Plaats op de weg

Artikel 3

1.Bestuurders zijn verplicht zoveel mogelijk rechts te houden.
2.Fietsers mogen met zijn tweeën naast elkaar rijden. Dit geldt niet voor snorfietsers.
Hoe kun je dit op een andere manier opvatten dan een verbod om met twee voertuigen naast elkaar te rijden?

O ja, nergens in het RVV staat dat twee fietsers alleen naast elkaar mogen rijden als dat geen hinder oplevert voor het overige verkeer. Iets hoeft niet expliciet en met name te zijn genoemd om verboden te zijn.

Er geldt tenslotte de regel:
Artikel 5

Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.

Remco
stadsweg
Berichten: 495
Lid geworden op: di 06 mar 2007, 18:00

Re: GroenLinks Amsterdam wil aanpak scooters

Bericht door Remco » vr 04 sep 2009, 11:54

simon schreef:In een file wel (RVV art. 13), maar dat had ik al aangegeven. Maar als iedereen sneller rijdt dan 60, dan is het geen file.
Ik heb het alleen over files, boven de 60 ben ik het met je eens. In files mag je als motorrijder dus uiteraard rechts inhalen, ook tussen de banen door. Er staat nergens in het RVV dat je niet met 2 voertuigen naast elkaar op een rijstrook mag rijden.
Dat staat er wel.
§ 1. Plaats op de weg

Artikel 3

1.Bestuurders zijn verplicht zoveel mogelijk rechts te houden.
2.Fietsers mogen met zijn tweeën naast elkaar rijden. Dit geldt niet voor snorfietsers.
Hoe kun je dit op een andere manier opvatten dan een verbod om met twee voertuigen naast elkaar te rijden?
Ehm, ik zie hier nergens dat het _niet_ mag? Als ik met 2 motorrijders of een auto + motor naast elkaar rijd op 1 strook en we houden allebei rechts, dan is er niets aan de hand. Fietsers zijn geen bestuurders, dus lid 2 is niet gerelateerd aan lid 1. Dat fietsers het wel mogen wil niet zeggen dat andere _bestuurders_ het niet mogen.
Artikel 5

Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.
Mooi kapstokartikel, maar dat wordt nooit toegepast op het tussen de file doorrijden....

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: GroenLinks Amsterdam wil aanpak scooters

Bericht door simon » vr 04 sep 2009, 12:05

Hoewel het niet representatief is, heb ik in wegmisbruikers nochthans diverse malen gezien dat een tussen het verkeer doorrijdende motorrijder een art. 5 aan zijn broek kreeg.

Sinds wanneer zijn fietsers geen bestuurders meer?

Remco
stadsweg
Berichten: 495
Lid geworden op: di 06 mar 2007, 18:00

Re: GroenLinks Amsterdam wil aanpak scooters

Bericht door Remco » vr 04 sep 2009, 13:06

simon schreef:Hoewel het niet representatief is, heb ik in wegmisbruikers nochthans diverse malen gezien dat een tussen het verkeer doorrijdende motorrijder een art. 5 aan zijn broek kreeg.
Het ligt aan de manier waarop uiteraard. Ook als ik met een auto rijd en me aan de snelheid hou kan ik een art 5 krijgen als ik bv slingerend over de weg rij of me anderszins gevaarlijk gedraag.
Sinds wanneer zijn fietsers geen bestuurders meer?
Je hebt gelijkt. Maar lid 2 sluit niet uit dat andere bestuurders het niet mogen. Anders had de wetgever (zoals voor 1990 het geval is) dat wel expliciet in de wet opgenomen....

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: GroenLinks Amsterdam wil aanpak scooters

Bericht door duikgek89 » vr 04 sep 2009, 22:01

simon schreef:Hoewel het niet representatief is, heb ik in wegmisbruikers nochthans diverse malen gezien dat een tussen het verkeer doorrijdende motorrijder een art. 5 aan zijn broek kreeg.

Sinds wanneer zijn fietsers geen bestuurders meer?
1. Door de file rijden wil niet zeggen dat je met 160kmh op je achterwiel tussen de auto's door kunt gaan slalommen, dan krijg je inderdaad art.5. Door de file rijden is gewoon toegestaan en je moet je daarbij aan regels houden.

Overigens staat me er iets van bij dat ik een tijd terug eens iets gelezen heb over iemand die met de auto drie andere auto's rechts inhaalde, wat naar normale maatstaven geen file is. Het verweer was dat het een file was (drie auto's met een aardige snelheid....) en de rechter ging er in mee omdat in de wet niet gedefinieerd zou zijn wat een file is.
Waar ik het gelezen heb weet ik niet meer, zou flitsservice kunnen zijn, zou dit forum ergens kunnen zijn, zou ergens anders kunnen zijn.

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: GroenLinks Amsterdam wil aanpak scooters

Bericht door simon » vr 04 sep 2009, 22:40

De gedachte van het RVV is dat weggebruikers een gezond verstand hebben. Dingen worden niet expliciteit verboden of voorgeschreven. Zo stond in het oude RVV voorgeschreven hoeveel volgafstand je aan moest houden. Dat is nu gewijzigd in een algemeen artikel (19). In de nota van toelichting valt te lezen dat het fietsers, en alleen fietsers, is toegestaan met zijn tweeën, en niet met meer dan twee, naast elkaar te rijden. Men heeft nog genoemd dat bijvoorbeeld bromfietsers niet naast elkaar mogen rijden en een fietser ook niet naast een bromfietser. Verder gaat de wetgever uit van het gezond verstand: geen weldenkend mens bedenkt om met vier motoren naast elkaar te gaan rijden. Ook al staat nergens expliciet genoemd dat dat niet mag.

Met het in werking treden van het RVV 1990 was het inhalen over dezelfde rijstrook niet meer expliciet verboden. Maar de wetgever ging nog wel uit van gezond verstand. Om het voor alle partijen duidelijk te maken, is in 1996 een gedragscode opgesteld. De gedragscode wordt o.a. onderschreven door de ANWB, 3VO en de politie. Hou je je als motorrijder aan die gedragscode, dan is er niks aan het handje. Doe je dat niet, dan kun je een artikel 5 aan je broek krijgen. Daarvoor hoef je niet met 160 op je achterwiel tussen de file door te rijden. Met 30 km/u tussen stilstaand verkeer is al voldoende, als de verbalisant vindt dat je met die actie gevaar en/of hinder veroorzaakt. Kun je dan spreken van een gedoogbeleid? Hm. In ieder geval is er met dit herenakkoord bedoeld duidelijkheid te scheppen in een lacune in het RVV.

rene19663
stadsweg
Berichten: 368
Lid geworden op: wo 27 mei 2009, 0:19
Locatie: Gorinchem

Re: GroenLinks Amsterdam wil aanpak scooters

Bericht door rene19663 » vr 04 sep 2009, 23:05

Ik heb toevallig nog dat boekje "Leidraad voor de wegbeheerder" welke is uitgegeven bij de introductie van het RVV 1990 en daar staat heel mooi rechts onderin "geef je VERSTAND een voorrang". Als iedereen (inclusief ik) dat zou doen zou het al een stuk makkelijker en veiliger worden op de weg.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: GroenLinks Amsterdam wil aanpak scooters

Bericht door Vinny » vr 04 sep 2009, 23:13

Rene schreef:
Vinny schreef:
Mja, gedoogd. Maar dat is alleen gedoogd bij snelheden van 30 of lager meen ik. Soms menen ze ook bij snelheden van 60 - 70 er nog tussendoor te moeten.
een snelheidsverschil van 20 km/h dacht ik. Dus als het verkeer 60 rijdt mogen motorrijders er met 80 tussendoor...
60 is geen file meer en dan mag je dus niet meer rechts passeren.
Vreemd, ik kan me toch herinneren dat zelfs in 'filevorming' 80 rijden, als file gezien kon worden... (harder dan 80 in de regel niet meer, omdat de rechterrijstrook niet zo hard kan gaan ivm vrachtwagens)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

roebftb
stadsweg
Berichten: 284
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 23:00

Re: GroenLinks Amsterdam wil aanpak scooters

Bericht door roebftb » vr 13 nov 2009, 23:32

Wacht even, even nadenken.

We mogen van GL Amsterdam al niet in met de auto? Nou, dan is een scooter toch uitermate geschikt?
Relatief weinig belasting voor het verkeer en de doorstroming en parkeerplekken en veel minder vervuiling dan een auto per persoon...daar was het toch om te doen?
Of mogen we in Nederland nu eenmaal niet privébezit hebben als we het geld hebben? Dat zij liever op een bakfiets zitten, prima, maar dat wil niet iedereen.

Ik begin GL'ers ook een klein beetje heel erg velours-colbertje-achtig zat te worden.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: GroenLinks Amsterdam wil aanpak scooters

Bericht door sirdanilot » ma 09 aug 2010, 13:08

:offtopic: mensen...

Goed idee, weg met die herrie makende ondingen. Als daarvoor een smoes nodig is (luchtkwaliteit), so be it. Voer maar gelijk in heel Nederland in. Door onze straat hoor je ze ook altijd van heinde en verre aankomen. Zeker als ze eerst nog een paar keer gas geven voor ze echt vertrekken... HINGG....pupupuppupu...HINGGG...pupupupuppu..HIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIINGGGGGGGGGGGGGGGG :evil:

Bovendien zijn die brommers onveilig en een groot deel (zo niet alle) van die knetterbrommers is illegaal. Er moet veel strenger op worden gecontroleerd, vind ik.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: GroenLinks Amsterdam wil aanpak scooters

Bericht door Attietattie » ma 09 aug 2010, 14:44

Je hebt 9 maanden nodig gehad om zo´n suggestieve en niets-toevoegende post te bedenken?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

mennomulder
verkeersader
Berichten: 957
Lid geworden op: do 10 jan 2008, 19:54
Locatie: Groningen

Re: GroenLinks Amsterdam wil aanpak scooters

Bericht door mennomulder » ma 09 aug 2010, 15:15

Je hebt ze ook al in elektrische uitvoering en di dingen hoor je dus echt niet, ideaal voor tasjesrovers dus !
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
www.facebook.com/menno.mulder.524

Grouten oet Grunnen (Stad)

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: GroenLinks Amsterdam wil aanpak scooters

Bericht door Rein » ma 09 aug 2010, 21:56

Ik erger mij kapot aan al die takkenscooters in Amsterdam. Terwijl je gewoon in een treintje door de stad rijdt, word je links, rechts en/of via een fietspad ingehaald. En zoals fietsers allang al deden, rijden ze vaak zonder schroom door rood heen. Alsof de gewone verkeersregels niet voor hen gelden!

Ook zo irritant. Sta je met een paar auto te wachten voor rood licht, halen ze je in via bijvoorbeeld een voorsorteervak en gaan ze pontificaal vooraan staan. En bij groen licht, mag het hele treintje auto's weer die scooter inhalen. Echt vervelend wordt het pas als de weg een verhoogde rijbaanscheiding heeft waardoor je honderden meters achter een (voor auto's) te traag rijdende scooter rijdt. Vooral in Nieuw-West zijn er heel veel van dit soort wegen. Denk aan de Ookmeerweg, de Heemstedestraat en de Alpen. Waarom sluiten die scooters niet gewoon achteraan bij het verkeerslicht i.pv. Illegaal via het voorsorteervak o.i.d. de wachtende automobilisten te irriteren?

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: GroenLinks Amsterdam wil aanpak scooters

Bericht door Kaaiman » di 10 aug 2010, 0:07

Rein schreef:takkenscooters
Tweetakt? :)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: GroenLinks Amsterdam wil aanpak scooters

Bericht door Chris » do 30 sep 2010, 14:21

Nog een stukje in het Journaal geluid;
Bijna één op de drie Nederlanders geeft aan ernstige hinder te ervaren van geluid van wegverkeer. Het hoogst binnen deze categorie scoren de brommer en scooter. (..) scooters en brommers zijn zelfs de belangrijkste bron van slaapverstoring. (...) De afgelopen twee jaar bedroeg de groei [van de scooter/brommer] niet minder dan 38%. Binnenkort zullen er een miljoen scooters in Nederland rijden. (...) Geluid kan je horen, maar wat velen zich niet zullen realiseren, is dat de vervuiling van de lucht in de stad voor een groot deel voor rekening komt van de scooter met verbrandingsmotor. Volgens TNO vormen de scooters zelfs een milieuramp in de stad. Ze vervuilen de lucht meer dan een vrachtwagen. In de stad blijft de vervuilde lucht lang hangen. Maar ook buiten de stad vormen ze een milieuprobleem. Fietsers op een fietspad krijgen bij iedere passage van een brommer een forse hoeveelheid fijnstof in de longen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: GroenLinks Amsterdam wil aanpak scooters

Bericht door Rene » do 30 sep 2010, 16:55

Zware belastingen op doen, zowel qua aanschaf als bezit, en de opbrengst daarvan gebruiken om de belastingen op electrische scooters te verlagen.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: GroenLinks Amsterdam wil aanpak scooters

Bericht door waldo79 » do 30 sep 2010, 19:04

Die walm van een scooter blijft ook lang hangen en dat geluid is vaak nogal doordringend :)

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: GroenLinks Amsterdam wil aanpak scooters

Bericht door Kaaiman » vr 01 okt 2010, 17:49

Oplossing: zodra de elektrische scooter tegen vrijwel gelijke prijs op een volle accu evenver kan rijden als een scooter op benzine de nieuwverkoop van die vieze walmende pruttelpotten verbieden. En volgens mij kan dat al binnen enkele jaren.

Die elektrische dingen zijn enorm stil en niet vervuilend. En ze rijden heerlijk vanwege die stilte. Opgevoerde elektrische scooters zullen dus ook lang niet zo veel herrie maken, al is dan wel het gevaar dat je ze op het fietspad helemaal niet meer aan hoort komen. Nu hoor je ze van verre al.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: GroenLinks Amsterdam wil aanpak scooters

Bericht door Wouter N14 » vr 01 okt 2010, 18:12

Er was onlangs ergens een proef om e-scooters bekend te maken onder jongeren. Ik kan alleen even het nieuwsbericht niet terugvinden.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: GroenLinks Amsterdam wil aanpak scooters

Bericht door Chris » vr 01 okt 2010, 18:21

Ik las in hetzelfde blad dat de e-scooter juist niet aanslaat bij jongeren. Vooral 30+ hoogopgeleiden rijden op e-scooters.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: GroenLinks Amsterdam wil aanpak scooters

Bericht door Palance » vr 01 okt 2010, 18:22

Dat komt omdat het maken van herrie onder sommige groepen nogal eens stoer schijnt te zijn :evil:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: GroenLinks Amsterdam wil aanpak scooters

Bericht door Kaaiman » ma 04 okt 2010, 11:42

Je moet ook geen bewustmakingsproef starten. Gewoon nieuwaanschaf/-aanbod verbieden en zo ook fabrikanten dwingen om op de elektrische/milieuvriendelijke toer te gaan. Doorhameren dus. :orde:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Plaats reactie