[A208][N208] in 2009 downgrading

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

[A208][N208] in 2009 downgrading

Bericht door Rene » wo 02 nov 2005, 14:27

Weer een snelweg die binnenkort verleden tijd zal zijn :cry:
Haarlems Dagblad (1-11-2005) schreef: A208 wordt 'gewone' weg zonder vangrail en vluchtstrook

SANTPOORT-NOORD/VELSERBROEK - De A208 tussen Santpoort-Noord en Velserbroek moet drastisch van karakter veranderen. Geen autosnelweg meer, maar een weg die past in een stedelijke omgeving. Vangrails en vluchtstroken moeten weg, snelheid worden verlaagd van 100 naar 80 kilometer per uur, er worden struiken en bomen geplant in de middenberm en er zal nieuwe verlichting worden aangebracht. De weg naar de Velsertunnel moet zoveel mogelijk gaan lijken op de weg waarin hij overloopt: de Westelijke Randweg van Haarlem.

Dat plan koestert de provincie Noord-Holland. Ze kiest in de loop van deze maand een ontwerpbureau om een tekening te maken van de nieuwe weg. Het primaire doel van de hele verandering is een eind te maken aan de geluidsoverlast bij 165 huizen aan de Rijksweg in Santpoort-Noord, pal naast de A208. De nieuwe A208 moet daarom ook geluidsarm asfalt krijgen. Burgemeester en wethouders van Velsen werken mee aan het project. ,,Een kleine meerderheid is tegen het plaatsen van een geluidscherm. Als dit project wordt uitgevoerd, hoeft dat niet'', zegt verkeerswethouder Marianne Vos. Op z'n vroegst in 2007 start de wijziging.

De gemeente Haarlem participeert ook in het project, dat is opgesierd met de naam Stadsboulevard. Haarlem wil nabij het Delftplein graag woningen bouwen, maar de huidige maximumsnelheid levert te veel lawaai op om dat te mogen doen. De provincie wil de A208 veranderen tussen het viaduct met de Rijksweg in Velsen-Zuid en de afslag naar de Jan Gijzenkade in Haarlem.

Het zal niet makkelijk zijn om automobilisten er tachtig te laten rijden, denkt verkeerskundige Kommer Sneeuw van de gemeente Velsen. ,,De Westelijke Randweg kent kruispunten met verkeerslichten en een 'Groene Golf'. Daardoor wordt de snelheid eruit gehaald. Die elementen heb je niet op de A208. Het project voorziet ook niet in kruisingen. De viaducten blijven, evenals de twee rijbanen die uitnodigen om harder te rijden dan tachtig.''

Als het project doorgaat, zal Velsen in Santpoort-Noord snelheidsremmende maatregelen nemen. Sneeuw: ,,We willen dat automobilisten tussen Haarlem en IJmuiden de A208 gebruiken. Als daar geen honderd meer mag worden gereden, is de keuze voor de route door Santpoort-Noord en Driehuis soms net zo aantrekkelijk. Wat voor snelheidsremmer het wordt, weten we nog niet. De lijnbus moet er niet door gehinderd worden.'' De provincie is volgens Sneeuw ook van plan de aansluiting bij de Amsterdamseweg in Velsen-Zuid te veranderen. Verkeer over de A208 naar IJmuiden loopt daar vaak vast in een file. Ook de afslag IJmuiden van de A22 komt daar uit.

De provincie laat een ontwerp maken van de nieuwe A208 en de kosten berekenen. Velsen en Haarlem zal om een bijdrage worden gevraagd. ,,Het is niet zo dat we ondanks de bezuinigingen en krappe begroting geen geld hebben'', zegt wethouder Vos. ,,We moeten een keuze maken.'' Mocht het project niet realiseerbaar zijn, dan wil de gemeente alsnog geluidschermen plaatsen.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » wo 02 nov 2005, 14:33

Waarom niet de snelwegstatus behouden? We hebben tegenwoordig immers toch zat 80-snelwegen :evil:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » wo 02 nov 2005, 14:44

Ach, geluidsoverlast... die snelweg en die huizen zijn daar al jaren en nu ineens geluidsoverlast? Sure :roll:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » wo 02 nov 2005, 16:47

En wat wordt die vluchtstrook? Zeker een vervloekte busbaan :x

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » wo 02 nov 2005, 17:27

Palance schreef:Ach, geluidsoverlast... die snelweg en die huizen zijn daar al jaren en nu ineens geluidsoverlast? Sure :roll:
Dat argument gebruikt mijn vader altijd bij asbest. "Ik heb het jaren gewoon gebruikt en vastgepakt, en nu zou dat ineens levensgevaarlijk zijn?" Ja dus: de inzichten veranderen.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » wo 02 nov 2005, 17:29

Het plan om die snelheid te verlagen vind ik op zich niet eens zo heel erg (zeker niet als je de situaties zoals Overschie in je achterhoofd houdt), maar het slopen van die vluchtstrook is gewoon zinloos! Alleen maar omdat het wegbeeld anders niet bij de status zou passen? :roll: Óf: laat het gewoon snelweg (en verlaag de snelheid), of autowegstatus, dan maar mét vluchtstrook.
Het slopen van de vluchtstrook kost geld, maakt het verkeer onveiliger en heeft gewoon totaal geen nut. :roll:

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » wo 02 nov 2005, 18:30

NNNNEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEeeeeeeeeeeeee!!!!!!!!!!!! Geen downgrading, nooit en te nimmer op die goeie ouwe A208.

Het onderzoek is dus afgerond? Of toch ook weer niet zoals ik lees.
Zie ook http://forum.autosnelwegen.nl/viewtopic ... light=a208 die hieraan vooraf ging een paar maanden geleden.

Het is toch van de zotte, zoveel geld erin steken om de weg te downgraden, zodat Haarlem wat woningkjes neer kan zetten. Op het punt waar Haarlem die woningkjes neer wilt zetten, kan er ook een simpel geluidswalletje worden aangelegd, daar hoef je niks voor te downgraden.

Voor de oplossing bij de paar huizen die vlak langs de weg staan, kan je dus makkelijk de vangrails vervangen door een barrier met daarop een doorzichtige geluidswal. Neemt dezelfde ruimte in!

Mocht de vluchtstrook alsnog worden verwijderd, dan kan men er toch ook een autoweg van maken met 100km/h? Dat is nu ook al de snelheid!

En na de eventuele aanpassing naar stadsweg, zal idd niemand 80 gaan rijden, dat weet ik zeker.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » wo 02 nov 2005, 19:10

harry schreef:
Palance schreef:Ach, geluidsoverlast... die snelweg en die huizen zijn daar al jaren en nu ineens geluidsoverlast? Sure :roll:
Dat argument gebruikt mijn vader altijd bij asbest. "Ik heb het jaren gewoon gebruikt en vastgepakt, en nu zou dat ineens levensgevaarlijk zijn?" Ja dus: de inzichten veranderen.
Van asbest was al vele jaren bekend dat het werken ermee dodelijk kon zijn, alleen werd dat niet aan de grote klok gehangen :evil: Dat is dus geen kwestie van inzicht, dat is een kwestie van bekend maken van feiten.

Geluidsoverlast is bovendien erg subjectief, wat de een hard vindt, vind de ander niet. Blijkbaar zijn er mensen op het idee gekomen dat zij ook ineens last moeten hebben om erbij te horen.

Wanneer komen de drempels?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » wo 02 nov 2005, 19:32

Beetje vreemd he, om verkeer te dwingen van een weg gebruik te gaan maken, terwijl je diezelfde weg degradeert. :?

Maar op zich maakt dat korte stukje me niet zoveel uit, w.m.b. mag de A208 een autoweg worden met vluchtstroken. Maar dan moet er wel dubbel zoveel lengte aan snelweg bijkomen elders in Nederland... :twisted:

Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 1999
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Bericht door nielske1990 » wo 02 nov 2005, 19:40

Maar op zich maakt dat korte stukje me niet zoveel uit, w.m.b. mag de A208 een autoweg worden met vluchtstroken. Maar dan moet er wel dubbel zoveel lengte aan snelweg bijkomen elders in Nederland...
Tijd voor de aanleg van de A65??? :D
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » wo 02 nov 2005, 20:03

nielske1990 schreef:
Maar op zich maakt dat korte stukje me niet zoveel uit, w.m.b. mag de A208 een autoweg worden met vluchtstroken. Maar dan moet er wel dubbel zoveel lengte aan snelweg bijkomen elders in Nederland...
Tijd voor de aanleg van de A65??? :D
Dat heb ik niet gezegd, ik dacht het alleen maar. :mrgreen:

Maar ik snap mavas zijn reactie, ik zou zelf ook woest zijn als de stukjes A65 opeens N-weg zonder vluchtstroken zouden worden.

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » wo 02 nov 2005, 20:35

Jammer weer een snelweg minder in Nederland. :evil:
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » wo 02 nov 2005, 20:50

Nieuws waar je niet blij van wordt. Even een foto van de A208:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » wo 02 nov 2005, 20:51

Je zou beter de A208 kunnen doortrekken langs Haarlem als westelijke ringweg.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » wo 02 nov 2005, 21:16

Die huizen rechts op de foto van Frits, dat zijn dus de grootste boosdoeners.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » wo 02 nov 2005, 21:18

Ach, je zet er een muur voor en het geluidsprobleem is opgelost. :mrgreen:

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » wo 02 nov 2005, 21:24

Dit bord behoort straks tot het verleden:

Afbeelding

Zal wel overgeplakt worden tegen die tijd.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6379
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza » wo 02 nov 2005, 21:24

Frits schreef:Ach, je zet er een muur voor en het geluidsprobleem is opgelost. :mrgreen:
Afbreken kan natuurlijk ook... is er meteen ruimte voor 2x4 rijstroken ;)

Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 1999
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Bericht door nielske1990 » wo 02 nov 2005, 21:26

Idd...die paar mensen kunnen makkelijk ergesn anders gaan wonen, weg problemen..! ;)
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20522
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » wo 02 nov 2005, 21:55

Ik snap niet wat Den Haag hier op de bewegwijzering doet. Als je lang onderweg wilt zijn moet je zeker deze route volgen :evil:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » wo 02 nov 2005, 22:37

Ja, daar verbaasde ik mij ook al over? Zeker via de N206 naar de A44. :P

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » do 03 nov 2005, 10:57

Coen Tunnel schreef:Ja, daar verbaasde ik mij ook al over? Zeker via de N206 naar de A44. :P
Nee, via de N208 naar de A44.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 03 nov 2005, 11:35

Ik snap niet wat Den Haag hier op de bewegwijzering doet.
Den Haag kun je op de meest exotische plekken aantreffen in de regio Haarlem/Kennemerland. Het toppunt vind ik toch wel de oprit naar de A 22 vanaf de N 202. Daar staat alleen Den Haag aangegeven als bestemming. Ik denk dat van de auto's die daar de oprit nemen vrijwel niemand Den Haag ook als bestemming heeft, en zelfs niet langs Den Haag naar verder gelegen bestemmingen gaat.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Tiesje
stadsweg
Berichten: 331
Lid geworden op: za 20 aug 2005, 21:20
Locatie: Tilburg

Bericht door Tiesje » do 03 nov 2005, 22:18

Frits schreef:Nieuws waar je niet blij van wordt. Even een foto van de A208:

Afbeelding
Hmm als ze die weg toch gaan veranderen laat ze die afslagborden dan meteen rechts van de weg zetten zoals ze in heel Nederland staan :? Vaag

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » vr 04 nov 2005, 12:29

Tiesje schreef: Hmm als ze die weg toch gaan veranderen laat ze die afslagborden dan meteen rechts van de weg zetten zoals ze in heel Nederland staan :? Vaag
en 300 meter verder ook al zo te zien. Zou het te maken kunnen hebben met de weg en de huizen aan de rechterkant?
Ik meen dat zo'n vage situatie ook is op de A4 bij Schipluiden.

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Bericht door Riva » vr 04 nov 2005, 12:40

waldo79 schreef:Ik snap niet wat Den Haag hier op de bewegwijzering doet. Als je lang onderweg wilt zijn moet je zeker deze route volgen :evil:
Leiden zou inderdaad een logischer bestemming zijn. Maar op zich ligt Den Haag in het verlengde van de N208.
Rainier

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Bericht door kees » vr 04 nov 2005, 13:00

Jeroentjuh16 schreef:
Tiesje schreef: Hmm als ze die weg toch gaan veranderen laat ze die afslagborden dan meteen rechts van de weg zetten zoals ze in heel Nederland staan :? Vaag
en 300 meter verder ook al zo te zien. Zou het te maken kunnen hebben met de weg en de huizen aan de rechterkant?
Ik meen dat zo'n vage situatie ook is op de A4 bij Schipluiden.
Het is hooguit inconsequent, maar niet vaag.
Want je ziet op de foto dat de parallelweg stijf tegen de snelweg aanligt.
Ik zou als bewoner ook niet de schaduwwerking van zo' n wegwijzer willen hebben. Die snelweg voor de deur is al overlastgevend genoeg.

Kortom, de linksplaatsing is hier heel logisch.

En dan die borden: zou het niet verstandiger zijn om hier Katwijk of Noordwijk op de borden te zetten (en misschien ook Leiden ja)?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » vr 04 nov 2005, 13:08

Leiden zou inderdaad een logischer bestemming zijn.

Leiden gaat vanuit Haarlem weer via de N 206 :roll:
Het is hooguit inconsequent, maar niet vaag.
Want je ziet op de foto dat de parallelweg stijf tegen de snelweg aanligt.
Ik zou als bewoner ook niet de schaduwwerking van zo' n wegwijzer willen hebben. Die snelweg voor de deur is al overlastgevend genoeg.

Kortom, de linksplaatsing is hier heel logisch.

Volgens mij heeft het te maken met de leesbaarheid vanwege de bomen en auto's op de parralelweg.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » vr 04 nov 2005, 14:00

Dan maar een portaalbord, daar kun je ze ook rechts hangen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Bericht door kees » vr 04 nov 2005, 16:08

Palance schreef:Dan maar een portaalbord, daar kun je ze ook rechts hangen.
Nogmaals: kijk naar de foto.
Zie jij ruimte om de poot van een portaalbord neer te zetten?
Ik niet.
Trouwens, lekker overbodige discussie als die weg wordt gedowngrade, maar overbodige discussies worden vaak juist met het grootste fanatisme gevoerd. :roll:

Plaats reactie