[B][N009] [FOTO] N9 Eeklo - Gent

Foto- en videoreportages van Belgische autowegen

Moderator: Moderatoren

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

[B][N009] [FOTO] N9 Eeklo - Gent

Bericht door Davy » vr 01 okt 2010, 20:48

vandaag een fotoreeksje gemaakt van een stuk N9 vanaf Eeklo tot Gent...
deze weg vormt een belangrijke verbinding tussen de regio Gent en de noordwesthoek van de provincie Oost-Vlaanderen (Eeklo - Maldegem) en is daardoor vrij druk. de weg heeft hier en daar nog z'n oude driestrooksindeling, met dus een gemeenschappelijke inhaalstrook. in Eeklo zelf is de doortocht 2x2, wat geen overbodige luxe lijkt, want het verkeer is er erg druk, een compleet afgewerkte ring zou wel kunnen helpen. op veel stukken bestaat het wegdek nog uit betonplaten, de doortocht Eeklo en een stuk bij Zomergem ligt in asfalt.

KLIK VOOR DE FOTO'S
Laatst gewijzigd door Davy op di 08 feb 2011, 9:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [FOTO] N9 Eeklo - Gent

Bericht door Wouter N14 » vr 01 okt 2010, 21:22

Wat is hier nou de bedoeling:
Afbeelding

Afbeelding
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [FOTO] N9 Eeklo - Gent

Bericht door Davy » vr 01 okt 2010, 21:28

^^ door de vele in- en uitritten van woningen, winkels en bedrijven een soort "afslagstrook" voorzien voor het linksafslaande verkeer... vooral oude driestrookswegen worden soms wel eens op deze manier heringericht.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [FOTO] N9 Eeklo - Gent

Bericht door Chris » vr 01 okt 2010, 21:35

Klopt, ik heb dat al vaker in België gezien. Doorgaand verkeer hoeft dan niet te wachten op mensen die afslaan naar hun huis, en mensen die vanaf het erf linksaf willen, kunnen dat in twee stappen doen. Desondanks worden dit soort wegen niet als heel veilig beschouwd. In Amerika worden ze een "center left-turn lane" genoemd, en zie je ze ook zeer veel voorkomen.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [FOTO] N9 Eeklo - Gent

Bericht door Davy » vr 01 okt 2010, 21:47

toch lijkt het me geen slecht systeem te zijn...
de onveiligheid zit er hem vooral in denk ik dat bepaalde bestuurders toch nog gaan inhalen op die strook, met alle gevolgen vandien...

Tommy
autoweg
Berichten: 1972
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: [FOTO] N9 Eeklo - Gent

Bericht door Tommy » vr 01 okt 2010, 22:15

Mooie reeks van een heel bekende steenweg ;)
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: [FOTO] N9 Eeklo - Gent

Bericht door Wimpie24 » za 02 okt 2010, 0:08

Ik vergeet altijd wat ze hier nu weer willen mee zeggen
Verder mooie foto's en opvallend oude en versleten VRI's en oud wegdek.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Wimpie24 op za 02 okt 2010, 0:12, 1 keer totaal gewijzigd.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [FOTO] N9 Eeklo - Gent

Bericht door Willem » za 02 okt 2010, 0:10

Is dat niet een verklikkerlichtje dat laat zien wat de kleur is van de VRI voor de tegenovergestelde richting (dat kan voor linksafslaand verkeer handig zijn)?

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [FOTO] N9 Eeklo - Gent

Bericht door Davy » za 02 okt 2010, 14:58

^^ klopt inderdaad...
maar het lijkt toch dat dit steeds minder toegepast wordt...

Tommy
autoweg
Berichten: 1972
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: [FOTO] N9 Eeklo - Gent

Bericht door Tommy » za 02 okt 2010, 17:04

daviedoff schreef:^^ klopt inderdaad...
maar het lijkt toch dat dit steeds minder toegepast wordt...
Ik denk dat dit komt omdat er geen wet voor bestaat en dat het te weinig bekend is onder de chauffeurs. Jammer eigenlijk, want het is heel handig.
Zie ook: http://wegcode.be/forum/showthread.php/ ... erslichten
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: [FOTO] N9 Eeklo - Gent

Bericht door Wimpie24 » za 02 okt 2010, 17:22

Neen, dat is het denk ik niet want tenzij er met groene pijlen gewerkt wordt, heeft de tegenovergestelde richting zowiezo dezelfde kleur als jij. Op die plaats waar dat kruisje hangt, hangen normaal de herinneringslichten voor bestuurders die te dicht bij de stopstreep staan om de gewone lichten nog fatsoenlijk te kunnen zien. Ook zie vaak op die plaats de groene vrijmaakpijl in een rond schild. Ik heb zo'n kruisje alvast nog nooit gezien en het wordt niet ook niet meer toegepast.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
Jump
autoweg
Berichten: 1181
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 17:36
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: [FOTO] N9 Eeklo - Gent

Bericht door Jump » za 02 okt 2010, 18:13

In Brussel ook al een paar keer gezien. In Gent hangt er ook zo'n herinneringslicht, enkel toont het het kleur van het verkeer in de andere richting. Dat eerder rood krijgt ...

Tommy
autoweg
Berichten: 1972
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: [FOTO] N9 Eeklo - Gent

Bericht door Tommy » zo 03 okt 2010, 19:56

Wimpie24 schreef:Neen, dat is het denk ik niet want tenzij er met groene pijlen gewerkt wordt, heeft de tegenovergestelde richting zowiezo dezelfde kleur als jij. Op die plaats waar dat kruisje hangt, hangen normaal de herinneringslichten voor bestuurders die te dicht bij de stopstreep staan om de gewone lichten nog fatsoenlijk te kunnen zien. Ook zie vaak op die plaats de groene vrijmaakpijl in een rond schild. Ik heb zo'n kruisje alvast nog nooit gezien en het wordt niet ook niet meer toegepast.
De overkant heeft niet sowieso dezelfde kleur als jij. Dus daar niet van uit gaan. Eentje dat ik ken is kruispunt De Pintelaan met Zwijnaardesteenweg in Gent.
Het plusje heeft dus niets te maken met de groene ontruimingspijl. Deze pijl is trouwens wel ik het verkeerswetboek opgenomen:
http://books.google.be/books?id=StX0oBk ... jl&f=false
Jump schreef:In Brussel ook al een paar keer gezien. In Gent hangt er ook zo'n herinneringslicht, enkel toont het het kleur van het verkeer in de andere richting. Dat eerder rood krijgt ...
Klopt. Deze dat ik uit hoofd weet staan is kruispunt Land van Waas met de Schoolstraat in Gent.
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [FOTO] N9 Eeklo - Gent

Bericht door Willem » zo 03 okt 2010, 20:33

Die dingen zijn in Nederland overbodig doordat er hier bij de rode lampen aan de achterzijde vaak een klein led-lampje of iets vergelijkbaars zit. Dan weet het verkeer van andere richtingen ook dat die zijde rood heeft zonder dat er een aparte driekleur voor nodig is.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [FOTO] N9 Eeklo - Gent

Bericht door Palance » zo 03 okt 2010, 20:42

Willem schreef:Die dingen zijn in Nederland overbodig doordat er hier bij de rode lampen aan de achterzijde vaak een klein led-lampje of iets vergelijkbaars zit.
Zat. Ik ken die dingen wel van vroeger, maar volgens mij zie je dat amper nog.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: [FOTO] N9 Eeklo - Gent

Bericht door Wimpie24 » zo 03 okt 2010, 23:07

Tommy schreef: De overkant heeft niet sowieso dezelfde kleur als jij. Dus daar niet van uit gaan. Eentje dat ik ken is kruispunt De Pintelaan met Zwijnaardesteenweg in Gent.
Het plusje heeft dus niets te maken met de groene ontruimingspijl. Deze pijl is trouwens wel ik het verkeerswetboek opgenomen:
http://books.google.be/books?id=StX0oBk ... jl&f=false
.
Wanneer de overkant niet dezelfde kleur heeft als jij, dan had dat automatisch in dat er een groene ontruimingspijl aanwezig. Ik ken geen enkel kruispunt dat tegenwoordig niet volgens die logica is opgesteld. Dus tenzij het tegendeel aangeduid wordt, heeft de overkant altijd dezelfde kleur als jij.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [FOTO] N9 Eeklo - Gent

Bericht door Davy » zo 03 okt 2010, 23:55

ik denk dat dit "kruissysteem" het systeem met de groene ontruimingspijl vervangt... ik ken in elk geval 1 kruispunt waar jijzelf nog groen hebt en het "kruislicht" al op rood staat, dus de tegenovergestelde richting, en zodoende weet jij dus dat het tegemoetkomend verkeer een rood licht heeft... dus hetzelfde principe als de ontruimingspijl. maar zoals ik al zei, het lijkt erop dat men die kruislichten niet meer nieuw plaatst, en men nog enkel een ontruimingspijl gebruikt.

bestaat in Nederland eigenlijk de ontruimingspijl? ik heb het in elk geval nog nooit tegengekomen.

Tommy
autoweg
Berichten: 1972
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: [FOTO] N9 Eeklo - Gent

Bericht door Tommy » ma 04 okt 2010, 10:30

Wimpie24 schreef:
Tommy schreef: De overkant heeft niet sowieso dezelfde kleur als jij. Dus daar niet van uit gaan. Eentje dat ik ken is kruispunt De Pintelaan met Zwijnaardesteenweg in Gent.
Het plusje heeft dus niets te maken met de groene ontruimingspijl. Deze pijl is trouwens wel ik het verkeerswetboek opgenomen:
http://books.google.be/books?id=StX0oBk ... jl&f=false
.
Wanneer de overkant niet dezelfde kleur heeft als jij, dan had dat automatisch in dat er een groene ontruimingspijl aanwezig. Ik ken geen enkel kruispunt dat tegenwoordig niet volgens die logica is opgesteld. Dus tenzij het tegendeel aangeduid wordt, heeft de overkant altijd dezelfde kleur als jij.
Ik stond op dit kruispunt met lichten:
http://maps.google.be/maps?q=51.027005, ... 19&iwloc=A
Kwam van de De Pinte laan en wou linksaf de Zwijnaardsesteenweg in naar het centrum van Gent. Er komt constant tegenoverliggend verkeer af, dus ik wacht. Ik zie dat de hulplicht aan de overkant (als je te ver gereden zou hebben) op rood springt. Dus ik ga er vanuit dat de overkant gaat stoppen en begin te vertrekken... Blijkbaar slechte keuze, want de overkant had nog steeds groen wat tot claxonneren van deze chauffeur leidde. Heb dus maar netjes blijven wachten en kon dus ook niet weten wanneer deze effectief rood kregen. Ik heb dat ook de wegbeheerder gemeld destijds (meldpuntwegen.be):
Tommy schreef: OPMERKINGEN OVER DE WEG

Toebehoren
Verkeerslichten
Toelichting
Vanuit de De Pintelaan, linksaf de Zwijnaardsesteenweg in richting Heuvelpoort: overstaand verkeerslicht komt op rood, terwijl de tegenliggers nog groen hebben. De lichten dienen een + vorm te zijn.
Stad Gent schreef: Verkeerslichten werken naar behoren.
De reden dat beide richtingen niet gelijktijdig rood hebben, is een gevolg van de aanwezige ontuimingspijl in één richting.
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [FOTO] N9 Eeklo - Gent

Bericht door Alfa » wo 06 okt 2010, 18:18

Leuk op foto's te zien van een weg die ik bijna dagelijks moet afleggen.
Wimpie24 schreef: Verder mooie foto's en opvallend oude en versleten VRI's en oud wegdek.
Het wegdek is op sommige plaatsen inderdaad erg oud (vaak nog betonplaten uit de jaren '50 die stelselmatig hersteld zijn). Maar het verkeerslicht dat je toont is eigenlijk helemaal zo oud nog niet. Het is een goede 10 jaar oud (van bij de heraanleg van de Markt van Eeklo).
Laatst gewijzigd door Alfa op wo 10 sep 2014, 17:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Rien
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:40
Locatie: Brussel & Sint-Truiden
Contacteer:

Re: [FOTO] N9 Eeklo - Gent

Bericht door Rien » do 07 okt 2010, 16:11

Wimpie24 schreef:Wanneer de overkant niet dezelfde kleur heeft als jij, dan had dat automatisch in dat er een groene ontruimingspijl aanwezig. Ik ken geen enkel kruispunt dat tegenwoordig niet volgens die logica is opgesteld. Dus tenzij het tegendeel aangeduid wordt, heeft de overkant altijd dezelfde kleur als jij.
Ga eens in Leuven kijken, op het kruispunt Maria Theresiastraat x Blijde Inkomststraat (Google Maps). Hier heeft het verkeer vanuit het zuidwesten langer groen dan het verkeer vanuit het noordoosten (station). Dit wordt gesignaleerd door een rood plusje aan het licht dat, gezien vanuit het zuidwesten, aan de overkant van het kruispunt staat opgesteld. Verkeer komende vanuit het zuidwesten dat naar het noordwesten (Ladeuzeplein) wil, heeft hiervoor dus langer tijd, maar rechtdoorgaand verkeer evenzeer. Ik denk dat hierin het verschil zit met de ontruimingspijl, die volgens mij enkel op kruispunten met voorsorteerstroken gebruikt wordt. (Het genoemde kruispunt heeft geen voorsorteerstroken.)

Gebruikersavatar
Steptimer
autoweg
Berichten: 1003
Lid geworden op: ma 04 okt 2010, 22:25

Re: [FOTO] N9 Eeklo - Gent

Bericht door Steptimer » do 07 okt 2010, 20:57

Leuke serie. Grappig dat Breskens staat aangegeven in Eeklo :D..

Euregio
geband
Berichten: 962
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 10:12
Locatie: Overijssel/ Den Haag

Re: [FOTO] N9 Eeklo - Gent

Bericht door Euregio » vr 08 okt 2010, 11:38

Die 3 vakswegen blijf ik levensgevaarlijk vinden. :ziek:

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: [FOTO] N9 Eeklo - Gent

Bericht door Wimpie24 » vr 08 okt 2010, 12:15

Dat valt goed mee hoor, het is spijtig dat ze zo stelselmatig ingekort en omgevormd worden naar 2+1 want praktisch gezien zijn ze zelfs veiliger dan gewone wegen omdat je veel minder kans op tegenliggers hebt bij het inhalen. Je hoeft automobilisten niet altijd te pamperen, anders krijg je situaties zoals in Nederland waar je bijna nergens nog mag inhalen.
Rien schreef: Ga eens in Leuven kijken, op het kruispunt Maria Theresiastraat x Blijde Inkomststraat (Google Maps). Hier heeft het verkeer vanuit het zuidwesten langer groen dan het verkeer vanuit het noordoosten (station). Dit wordt gesignaleerd door een rood plusje aan het licht dat, gezien vanuit het zuidwesten, aan de overkant van het kruispunt staat opgesteld. Verkeer komende vanuit het zuidwesten dat naar het noordwesten (Ladeuzeplein) wil, heeft hiervoor dus langer tijd, maar rechtdoorgaand verkeer evenzeer. Ik denk dat hierin het verschil zit met de ontruimingspijl, die volgens mij enkel op kruispunten met voorsorteerstroken gebruikt wordt. (Het genoemde kruispunt heeft geen voorsorteerstroken.)
Ik ben gaan kijken, en het klopt inderdaad (overigens zijn die verkeerslichten nog altijd rood-wit maar dit terzijde). Ik wist dat ik zo'n plusje ooit al ergens eerder had gezien maar ik kon mij absoluut niet meer herinneren waar. We kunne dus besluiten dat wanneer een kruispunt geen opstelstroken heeft, men dat plusje gebruikt om toch nog te waarschuwen voor een (gedeeltelijke) conflictvrije opstelling. Bedankt voor die verheldering :)
Laatst gewijzigd door Wimpie24 op vr 08 okt 2010, 12:31, 1 keer totaal gewijzigd.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [FOTO] N9 Eeklo - Gent

Bericht door Rene » vr 08 okt 2010, 12:23

Wimpie24 schreef:Dat valt goed mee hoor, het is spijtig dat ze zo stelselmatig ingekort en omgevormd worden naar 2+1 want praktisch gezien zijn ze zelfs veiliger dan gewone wegen omdat je veel minder kans op tegenliggers hebt bij het inhalen.
Dat geldt alleen bij heel lage intensiteiten. Als het zodanig druk wordt dat er regelmatig van beide kanten wordt ingehaald, dan is het aantoonbaar ONveiliger.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [FOTO] N9 Eeklo - Gent

Bericht door Alfa » vr 08 okt 2010, 12:53

^^Precies. En de N9 is nu niet bepaald een weg met lage verkeersintesiteiten. Ze is zelfs drukker dan de E34-A11. Al is de enige driestrookweg in het traject Eeklo-Gent wel in het rustige deel (zonder huizen) gestitueerd. Echt gevaarlijk is het nu ook weer niet.
Steptimer schreef:Leuke serie. Grappig dat Breskens staat aangegeven in Eeklo :D..
Afbeelding


Ik denk dat de keuze om daar Breskens aan te geven dateerd uit de tijd dat je daar met de veerboot naar Vlissingen kon gaan. Breskens is doorheen heel Meetjesland opvallend prominent weergegeven. Het wordt ook samen met Watervliet bewegwijzerd als einddoel van de N456, wat niet echt logisch meer is.

In Eeklo zou ik Breskens vervangen door Kaprijke. Dat is een bestemming dat meer zin heeft.

Nog een vraagje, waarom staat Ursel zwart op wit weergegeven en Watervliet wit op blauw?
Laatst gewijzigd door Alfa op di 21 aug 2012, 18:10, 2 keer totaal gewijzigd.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [FOTO] N9 Eeklo - Gent

Bericht door vynkce » za 20 nov 2010, 10:10

Het Nieuwsblad 20-11-2010 schreef:Moet middenrijstrook N9 worden afgeschaft?

ZOMERGEM/WAARSCHOOT/LOVENDEGEM/EEKLO/EVERGEM - Er is grote discussie rond de verkeersveiligheid van de N9. Korpschef Johan Geeraert wil de middenrijstrook verhogen, burgemeester Jo De Coninck wil ze afschaffen door ze te arceren, terwijl wegbeheerder AWV stelt dat de N9 helemaal geen onveilige weg is.
Enkele weken geleden vertelde Johan Geeraert, zonechef van de Lowazone in deze krant dat hij de indeling van de N9 met drie rijvakken ouderwets vond. Hij stelde voor om de verkeersveiligheid te verbeteren door de middenstrook af te schaffen en er een verhoogde middenberm aan te leggen tussen Waarschoot en Evergem.
‘Vooral aan dancing Kokorico zou dat heel wat veiliger zijn voor de tientallen jongeren die daar in het weekend oversteken. Op die manier werpen we ze een reddingsboei toe.'
Burgemeester Jo De Coninck (Open VLD) kwam hem tegemoet, maar stelde wel voor geen verhoogde middenberm aan te leggen, maar het middenvak te arceren. Op die manier kon er geen hinder ontstaan voor uitzonderlijk transport, waaronder dat van de firma Victor Buyck uit Eeklo.
Ook dancing Kokorico liet zich uit tegen een verhoogde middenberm, omdat de middelste rijstrook een handige afslagstrook is voor het verkeer komende van Gent, dat aan de Kokorico wil parkeren.

‘Geen onveilige weg'
Bij het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) dat instaat voor het beheer van de gewestweg, vallen ze uit de lucht.
‘Officieel is er geen enkel verzoek om die middenrijstrook te arceren of te verhogen', zegt AWV-woordvoerder Pieterjan Rynwalt. Sterker nog, hij begrijpt niet waar iedereen zich druk over maakt. ‘Uit de gegevens die wij bezitten, blijkt dat de N9 geen onveilige weg is, althans niet onveiliger dan andere gewestwegen.'
Rynwalt wijst er ook nog op dat er op de N9 ook nog heel wat landbouwvoertuigen rijden. ‘Om een vlotter verkeer te garanderen,is het ook belangrijk dat auto's die trage voertuigen kunnen blijven inhalen.'
Johan Geeraert schrikt wanneer hij dat hoort. ‘Plaatst men nu de economie voor de verkeersveiligheid? Trouwens, er bestaan ook andere manieren om die rijstrook af te sluiten, zoals bijvoorbeeld met paaltjes, die je zelfs kunt neerleggen voor uitzonderlijk vervoer.'
Ironisch genoeg kwamen eergisteren nog twee auto's met elkaar in botsing omdat ze op de middenstrook een vrachtwagen wilden inhalen. Beide wagens werden naar de overkant van de weg gekatapulteerd. Op deze manier overleed in mei dit jaar nog een 78-jarige vrouw, toen een auto richting Eeklo bij een botsing naar de overkant werd geslingerd en daar frontaal botste met een auto die richting Gent reed.
Bij AWV blijven ze echter bij het standpunt dat er op de N9 geen veiligheidsprobleem heerst, maar een handhavingsprobleem wat de snelheid betreft. ‘Voor snelheidsremmende maatregelen zijn andere mogelijkheden voorhanden dan een middenberm aanleggen', zegt Rynwalt, die hiermee indirect naar de politie verwijst.
‘Ik geloof mijn oren niet', reageert Geeraert op zijn beurt laconiek. ‘Eerst verlagen ze de snelheid naar 70, vervolgens overgieten ze de weg met asfalt zodat het een startbaan voor vliegtuigen wordt, maar dan is het wel onze schuld dat er te snel gereden wordt. Wellicht ben ik niet lang genoeg naar school geweest om dit te vatten.'

Globale visie
Het probleem van de N9 kan volgens AWV besproken worden in de provinciale commissie verkeersveiligheid waarin De Lijn, AWV, een vertegenwoordiger van het lokale bestuur en iemand van de lokale politie zich over specifieke problemen buigen, bijvoorbeeld een arcering of verhoging van de middenberm ter hoogte van de Kokorico.
Vraag is of het niet dringend tijd wordt een globale visie te ontwikkelen op de N9. In Eeklo wachten ze al jaren op een veilige doortocht en wat met de tientallen verkeerslichten op het traject tussen Maldegem en Gent of de verkeersknoop aan de Handelsmarkt en de R4 in Evergem?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [FOTO] N9 Eeklo - Gent

Bericht door Vinny » za 20 nov 2010, 10:51

Het is het grote nadeel van het Vlaamse verkavelingsmodel. Het levert levensgevaarlijke wegen op doorheen lintbebouwing waar geen ruimte is voor verkeersveilige maatregelen die de doorstroming niet frustreren. Ik begrijp echt niet waarom Rene er zo´n fan van is... :dontknow:

Afijn, op de lange termijn zie ik meer in een omleiding langs de woonkernen van de N 9.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: [FOTO] N9 Eeklo - Gent

Bericht door tompie » za 20 nov 2010, 10:55

^^
Volledig mee akkoord, zolang er geen alternatief is zou ik deze weg toch behouden zoals hij momenteel is( enkele kleinere aanpassingen niet te na gesproken) In Eeklo moeten ze ook niet te veel klagen want ze hebben daar al jaren de aanleg van de R43 tegengehouden, eens deze aangelegd zie ik de N9 door het dorpscentrum wel volledig omgegooid worden.
belgie is zo slecht nog niet

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [FOTO] N9 Eeklo - Gent

Bericht door Alfa » za 20 nov 2010, 19:31

^^Ik niet. Want de R43 zal slechts 1/3 van het verkeer uit het centrum van Eeklo halen.

Belachelijke visie trouwens van de burgemeester van Zomergem. Als je de middenstrook afschaft zal dat gegarandeerd tot eindeloze files leiden. Op die plaats is de N9 inderdaad niet gevaarlijk. Op de plaatsen waar driestrookwegen wel gevaarlijk zijn (men name in Lovendegem, waar er zich verschillende verkeerslichten na elkaar bevinden en het tout court gewoon drukker is) is de N9 al veranderd naar een 1x2-weg. Laat de rest alstublieft 1+1+1 blijven.
Vinny schreef:Afijn, op de lange termijn zie ik meer in een omleiding langs de woonkernen van de N 9.
De N9 valt onmogelijk te verleggen. Tenzij je de helft van Waarschoot of Lovendegem onteigent natuurlijk.

DriesO
polderweggetje
Berichten: 25
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 11:43

Re: [B][N009] [FOTO] N9 Eeklo - Gent

Bericht door DriesO » wo 23 feb 2011, 21:48

^^
Files zal dit niet veroorzaken, want de middenste -onveilige - rijstrook heeft begrijpelijkerwijs een erg lage extra capaciteit t.o.v. de situatie met 2x1 rijstrook. Het is daar trouwens een rustig stuk.
In voorjaar van drie naar twee rijvakken om veiligheid te verhogen

Middenrijstrook verdwijnt op N9 aan dancing Kokorico
zaterdag 19 februari 2011, 05u00
Auteur: Chris Thienpondt

ZOMERGEM - Wellicht nog dit voorjaar verdwijnt de middenrijstrook op de N9 in Zomergem. De maatregel komt er na twee zware ongevallen ter hoogte van dancing Kokorico.

In september 2009 vielen twee zwaargewonden toen een wagen ter hoogte van de Kokorico van de weg raakte en vijf geparkeerde wagens ramde. In mei van vorig jaar kwam een bejaarde vrouw om het leven en raakten twee personen levensgevaarlijk gewond bij een ander ongeval, net voorbij de discotheek. Die twee zware ongevallen waren de aanleiding om de verkeerssituatie ter hoogte van de discotheek en op de N9 te herbekijken.

De Provinciale Commissie voor Verkeersveiligheid (PCV) zette donderdag het licht op groen om de middenstrook te schrappen op het Zomergems stukje N9, van de gemeentegrens met Lovendegem tot de brug over De Lieve aan Ter Beke. 'We gaan van drie naar twee rijvakken. De middenstrook zal worden gearceerd om inhaalbewegingen te verbieden', zegt burgemeester Jo De Coninck (Open VLD). 'Ook de berm tussen het fietspad en de rijbaan zal worden verbreed, waardoor de veiligheid van de fietsers gevoelig zal stijgen. Omdat de berm verbreedt, wordt de middenrijstrook smaller. Net omdat de middenstrook versmalt, zal het in principe fysiek niet meer mogelijk zijn om in te halen, al weet je nooit met sommige chauffeurs.'

De smallere en gearceerde middenrijstrook wordt even onderbroken ter hoogte van de Kokorico om er een afslagstrook aan te leggen voor de discotheek. Ook de dancing anticipeert op de nieuwe situatie. 'Nu kun je de parking van de Kokorico op vele plaatsen op- en afrijden', zegt manager Steven Lambert. 'We zullen één inrit creëren ter hoogte van het vliegtuig, en een uitrit ter hoogte van de aanpalende woning. Van zodra de aanpassingen aan de weg gebeuren, volgen we meteen.' De aanpassingen zouden wellicht nog dit voorjaar uitgevoerd worden.

Geen middengeleiders

De gemeente Zomergem had ook aangedrongen op twee middengeleiders, één voor en één na de Kokorico, maar die komen er voorlopig niet. De Coninck: 'Het is een afweging die gemaakt is: middengeleiders hebben voor- en nadelen. Inhalen wordt dan totaal onmogelijk, maar middengeleiders blijven wel obstakels op de weg. Voor roekeloze chauffeurs kunnen die grote gevolgen hebben. We zijn tevreden met het bereikte compromis, want de nieuw aangelegde N9 op ons grondgebied was een echte autostrade geworden.'
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... d=UV36IJ1O

Plaats reactie