[N345] Apeldoorn - Zutphen

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

[N345] Apeldoorn - Zutphen

Bericht door Chris » do 18 nov 2010, 21:43

Al tijden wordt gepraat over verbeteringen aan de N345, een drukke provinciale weg tussen Apeldoorn en Zutphen.

Wat feiten;

Lengte: 21 km
Rotondes: 4
Kernen: 4: (Gietelo, Voorst, Empe en Zutphen)
Intensiteit: 12.000 - 21.000 mvt/etmaal (2009)
Gelderland.nl schreef:Westelijke rondweg beste oplossing voor verkeersproblemen Voorst

Een westelijke rondweg om Voorst is de beste manier om de verkeersproblemen in de kern van het dorp het hoofd te bieden. Dat hebben Gedeputeerde Staten besloten. Het besluit is de uitkomst van een verkenning naar de verkeersproblemen rond de Rijksstraatweg (N345) in Voorst.

Hoofdweg VoorstDe westelijke rondweg is één van de 23 verschillende tracés die de provincie in de verkenning N345 Voorst heeft onderzocht. De variant zorgt voor een flinke verbetering van de verkeerssituatie in Voorst. Het vele doorgaande verkeer op de N345 zal zich dankzij de rondweg grotendeels van de dorpskern naar de rondweg verplaatsen. Voor de bewoners betekent dat een grote verlichting: de kern wordt veiliger en leefbaarder.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: N345 Apeldoorn - Zutphen

Bericht door boe! » do 18 nov 2010, 21:46

De N345 loopt langs Empe, niet door Empe.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: N345 Apeldoorn - Zutphen

Bericht door Chris » do 18 nov 2010, 21:49

Er staat echter wel bebouwing langs de weg en er is een spoorovergang. Dat het toevallig technisch geen bebouwde kom is, tsja. Erfaansluitingen zijn er wel genoeg op dat stukje langs Empe.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: N345 Apeldoorn - Zutphen

Bericht door boe! » do 18 nov 2010, 21:56

Chris schreef:Er staat echter wel bebouwing
Als je dat als uitgangspunt gaat nemen, dan is Nederland één grote bebouwde kom. Dan kan je het buurtschap De Kar ook wel toevoegen. Dat heeft in ieder geval nog een gehuchtbord langs de N345 staan.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: N345 Apeldoorn - Zutphen

Bericht door Chris » do 18 nov 2010, 22:02

Als het zo'n onoverkomelijk probleem is zal ik het wel even aanpassen hoor... :roll:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: N345 Apeldoorn - Zutphen

Bericht door Chris » vr 19 nov 2010, 12:15

Echt duidelijk welke variant nou gekozen is, is het niet, maar ik vermoed #12, aangezien deze gemiddeld het beste scoort:

Afbeelding

http://www.gelderland.nl/Documenten/The ... ni2010.pdf

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: N345 Apeldoorn - Zutphen

Bericht door mavas » vr 19 nov 2010, 12:50

Ik heb al die alternatieven eens bekeken die in het document voorkomen. Er wordt geen variant gekozen die fatsoenlijk is uitgebouwd als 1+1-stroomweg of 2+1-stroomweg bijvoorbeeld. Dat zou toch wel minimaal zijn voor Zutphen, zeker omdat aansluitende wegen wel gemakkelijk omgebouwd kunnen worden naar stroomweg of het al zijn.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: N345 Apeldoorn - Zutphen

Bericht door sirdanilot » do 25 nov 2010, 11:49

In andere landen bouwt men bij deze intensiteiten als snel een snelweg. Apeldoorn is daarnaast gewoon een grote stad en een stedelijke inprikker zou een duidelijke en filevrije toegang tot de stad kunnen vormen. Ik heb in paint een kaartje getekend van een snelweg nl. de A345. Op deze manier wordt het verkeersprobleem bij Apeldoorn goed opgelost. De maximumsnelheid bij Apeldoorn is 100 km/u, daarbuiten (na het knooppunt 'De Kar' ) is er sprake van landelijk gebied dus 120 km/u.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: N345 Apeldoorn - Zutphen

Bericht door Coen Tunnel » do 25 nov 2010, 12:14

Bizar plan. De bochten in het knooppunt Apeldoorn zijn veel te krap, eigenlijk is alles nodeloos gecompliceerd. In het noordwestelijke kwadrant van die aansluiting is bovendien geen ruimte voor een knooppunt. Een volwaardige autosnelweg is hier niet nodig, met zulke intensiteiten. 2 x 2 zou al heel mooi zijn, met een nieuw westelijk tracé om Gietelo en Voorst heen. Ook om De Hoven zou ik dan een nieuw tracé aanleggen. Maar beter zou nog zijn om die 2 x 2-verbinding te laten beginnen bij de afrit Twello, zodat ook Bussloo een betere ontsluiting krijgt. De aansluiting Twello is bovendien al voorbereid op 2 x 2. :!: Bovendien biedt dit ook een goede verbinding vanuit Deventer en Twente. Zutphen is niet enkel op Apeldoorn gericht!

Het meest belachelijke in het plan vind ik nog wel het ombouwen van KP Beekbergen. Je houdt geen alternatief meer over bij omleidingen, er moeten een aantal dure viaducten worden bijgebouwd... waarvoor eigenlijk? :dontknow: Je kunt ook gewoon een lus en een verbindingsboog afsluiten...

Mijn plan zou dit zijn:

Afbeelding

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: N345 Apeldoorn - Zutphen

Bericht door captain007 » do 25 nov 2010, 13:02

Het ziet er inderdaad allemaal erg krap en complex uit. Het lijkt mij dat er eerder vanuit de aansluiting Twello 2x2 weg richting de N790 moet worden gebouwd en dat de N790 en de N345 verder moeten worden uitgebouwd (zoals Coentunnel ook in zijn plan beschrijft). Een andere oplossing, maar is wel duurder is doortrekking van de N345 met een nieuwe brug over de Ijssel naar Quatre Bas en daar de weg verder uitbouwen richting Zutphen. Maar goed, dat is weer een beetje grootheidswaanzin waar de budgetten er natuurlijk niet voor zijn.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: N345 Apeldoorn - Zutphen

Bericht door Kaaiman » do 25 nov 2010, 16:47

Als je het goed wilt doen, doe het dan zo:
Afbeelding

Gewoon een fatsoenlijke GOW aanleggen langs de bestaande spoorlijn, wat een heleboel nieuwe doorsnijdingen door dit mooie gebied voorkomt.

Waar oversteken zijn de bestaande spoorwegovergang handhaven, maar de N345 verdiept onder de kruisende weg door leggen. Een gedeelte meteen als SW 2+2 aanleggen (autoweg 100 km/u met vluchtstroken in de kustwerken), met name die tunnels onder de spoorlijnen door. Heb je die meteen op 2+2 gedimensioneerd en sluit het goed aan bij het bestaande wegbeeld verderop. Bij het einde van de stroomweg de afslag Zutphen-Noord. De stroomweg zou dan naar behoefte altijd nog richting Twello of Apeldoorn doorgetrokken kunnen worden.

Verder het opheffen van een aantal spoorwegovergangen in verband met de nieuwe weg. Van Hoven naar Voorst een weg parallel aan de nieuwe GOW, dat scheelt weer een viaduct voor de oude N345. De oude N345 blijft daar feitelijk doodlopend liggen als ETW, met in ieder geval een fietsverbinding naar Hoven (de onderdoorgangen onder het spoor bij Hoven bestaan reeds).

Overigens heb ik in deze plannen geen rekening gehouden met een eventuele nevengeul van de IJssel. Met iets andere tracering van de weg moet dat overigens niet veel problemen opleveren; het basisplan blijft overeind.
Laatst gewijzigd door Kaaiman op do 25 nov 2010, 16:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: N345 Apeldoorn - Zutphen

Bericht door Coen Tunnel » do 25 nov 2010, 16:50

Nadeel hiervan is dat je geen betere verbinding met Deventer en verder creëert. Ik zie meer in een verbinding richting de A1 bij Twello.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: N345 Apeldoorn - Zutphen

Bericht door Chris » do 25 nov 2010, 16:52

Coen Tunnel schreef:Bizar plan. De bochten in het knooppunt Apeldoorn zijn veel te krap, eigenlijk is alles nodeloos gecompliceerd. In het noordwestelijke kwadrant van die aansluiting is bovendien geen ruimte voor een knooppunt.
Dit kan wel, aangezien verkeer richting A50-zuid al via de A1 daarheen kan. Het is overigens vreemd dat ter hoogte van de aansluitingen op de A50 en A1 2x2 lag/ligt, maar daartussen een klein stukje ter hoogte van de "Ecofactorij" (wie bedenkt zo'n naam) niet. De route stadinwaarts in Apeldoorn is overigens abomidabel slecht uitgebouwd...
Mijn plan zou dit zijn:

Afbeelding
Interessant is dat de aansluiting Twello op 2x2 lijkt voorbereid, inclusief een noordwaartse verlenging langs Twello:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: N345 Apeldoorn - Zutphen

Bericht door Coen Tunnel » do 25 nov 2010, 16:56

Zie ook Streetview. Langs de weg onder de aansluiting ligt al asfalt voor een tweede rijbaan.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: N345 Apeldoorn - Zutphen

Bericht door Kaaiman » do 25 nov 2010, 17:00

Coen Tunnel schreef:Nadeel hiervan is dat je geen betere verbinding met Deventer en verder creëert. Ik zie meer in een verbinding richting de A1 bij Twello.
Voor de verbinding Zutphen - Deventer dient de A48 aangelegd te worden, zo is mijn mening. Dat sluit in principe aan op dit plan, dat niet in een stroomweg richting de A1 voorziet voor de verbinding met Apeldoorn (maar deze ook niet onmogelijk maakt).

Ik vind jouw plan vooral ten noorden van Voorst behoorlijk landschapsverpestend, een beetje afhankelijk van het wegtype dat ingepast moet worden (GOW/SW?). Je maakt zo veel te veel nieuwe doorsnijdingen in het landschap, wat duur in te passen is met het omleggen van erftoegangswegen. Het lijkt me een mooi fietsgebied, en dat moet je niet willen verpesten met allerhande omleggingen, zolang er voldoende haalbare en probleemoplossende alternatieven zijn.

Misschien kun je het gedetailleerder uitwerken? Ik vind de gedachte met Twello als verdeelpunt wel interessant, al heeft het ook een groot nadeel richting Deventer: twee keer de IJssel over moeten steken. Bruggen zijn slecht (lees: duur) uit te breiden als de capaciteit benedenmaats wordt. En al het verkeer wil je ook niet over de brug bij het centrum van Zutphen hebben, want een nieuwe N345 gaat hoe dan ook meer verkeer aantrekken op die brug. Het verkeer naar Apeldoorn is dan nog wel te behappen, maar ook een extra verkeersstroom richting Deventer over die brug lijkt me geen goed plan.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: N345 Apeldoorn - Zutphen

Bericht door Chris » do 25 nov 2010, 17:05

Ik vind jouw plan vooral ten noorden van Voorst behoorlijk landschapsverpestend, afhankelijk van het wegtype dat ingepast moet worden (GOW/SW?). Je maakt zo veel te veel nieuwe doorsnijdingen in het landschap, wat duur in te passen is met het omleggen van erftoegangswegen.
Dat geldt overigens ook voor de "A48" tussen Zutphen en Deventer, of je komt wel erg oostelijk van Deventer uit. Ik deel overigens je punt dat verkeer Zutphen - Deventer / Apeldoorn via de oude stadsbrug een probleempunt zal worden. Overigens is de route van de N345 door de wijk De Hoven op de westoever ook totaal niet geschikt voor de hoeveelheid verkeer. Als je het grondig aan wil pakken dan ontkom je niet aan een vrijwel volledig nieuw tracé, en dan is een stroomweg voor de hand liggend, liefst 2x2, maar 2+1 is ook niet gek. Het wordt hoog tijd dat 2+1 serieuzer overwogen wordt op provinciale wegen met een groter dan gemiddeld belang.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: N345 Apeldoorn - Zutphen

Bericht door Kaaiman » do 25 nov 2010, 17:18

Die A48 zou ik dan, zoals René ooit eens had voorgesteld, met de spoorlijn Zutphen - Deventer bundelen in een (gedeeltelijke) tunnel. Dan ben je meteen ook van die spoorlijn als doorsnijding af, waardoor het totale effect op het natuurgebied vooruit gaat, terwijl ook het wegverkeer en flink voordeel bij heeft.

Mocht een tunnel te duur worden, dan nog scheelt het extra doorsnijdingen van het landschap door de A48 echt parallel aan de spoorlijn aan te leggen. Het gedeelte tussen de N314 en de spoorlijn bij Eefde levert echter wel een fikse nieuwe doorsnijding op door een half-open gebied. Een landschap dat vaak erg gewaardeerd wordt. Het biedt echter ook weer kansen om de A48 te camoufleren door deze half in te graven en bomen langszij te plaatsen die in de patronen van het landschap passen.

Ideaal is het allemaal niet, maar de huidige situatie is naar mijn mening nog veel onwenselijker. Zutphen is in de afgelopen decennia veel te veel gegroeid zonder het wegennet fatsoenlijk op te waarderen. Dat is een situatie die hoe dan ook onwenselijk is en blijft.

De kunst is dan om zo toekomstgericht mogelijk, met de minste impact op het landschap, tegen aanvaardbare kosten zo veel mogelijkproblemen op te lossen. :idea:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: N345 Apeldoorn - Zutphen

Bericht door Chris » do 25 nov 2010, 17:23

Zutphen is in de afgelopen decennia veel te veel gegroeid zonder het wegennet fatsoenlijk op te waarderen. Dat is een situatie die hoe dan ook onwenselijk is en blijft.
Klopt. Nog erger is Apeldoorn eigenlijk, die stad heeft vrijwel geen 2x2-wegen (vrijwel de gehele ring is enkelbaans) maar telt wel 150.000 inwoners. De A1 en A50 verwerken een deel van dat verkeer, maar Apeldoorn staat mij altijd bij als een stad met veel verkeersproblemen vanwege de gebrekkige infrastructuur. Sommige delen van de ring kan je amper meer dan wijkontsluitingswegen noemen. De N345 die de stad inloopt is enkelbaans met rotondes en fietsoversteken met voorrang.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: N345 Apeldoorn - Zutphen

Bericht door captain007 » do 25 nov 2010, 17:23

Chris schreef:Interessant is dat de aansluiting Twello op 2x2 lijkt voorbereid, inclusief een noordwaartse verlenging langs Twello:
Afbeelding
Was daar niet een doortrekking van de A48 gepland die nooit is gerealiseerd? Is ook al eens in het topic nooit uitgevoerde plannen langsgekomen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: N345 Apeldoorn - Zutphen

Bericht door Coen Tunnel » do 25 nov 2010, 17:27

Kaaiman schreef:
Coen Tunnel schreef:Nadeel hiervan is dat je geen betere verbinding met Deventer en verder creëert. Ik zie meer in een verbinding richting de A1 bij Twello.
Voor de verbinding Zutphen - Deventer dient de A48 aangelegd te worden, zo is mijn mening.
Dat is mijn mening ook, maar de kans dat die A48 er ooit komt is wel behoorlijk klein.
Ik vind jouw plan vooral ten noorden van Voorst behoorlijk landschapsverpestend, een beetje afhankelijk van het wegtype dat ingepast moet worden (GOW/SW?). Je maakt zo veel te veel nieuwe doorsnijdingen in het landschap, wat duur in te passen is met het omleggen van erftoegangswegen. Het lijkt me een mooi fietsgebied, en dat moet je niet willen verpesten met allerhande omleggingen, zolang er voldoende haalbare en probleemoplossende alternatieven zijn.
Ik probeer het bos te ontzien, een betere verbinding richting Apeldoorn én Deventer te creëren, de dorpen worden ook ontzien en het recreatiegebied Bussloo krijgt ook een goede ontsluiting aan de oostzijde.

De weg moet goed bereikbaar zijn van de zuidelijke randweg van Zutphen (de N314 en N348).
Misschien kun je het gedetailleerder uitwerken? Ik vind de gedachte met Twello als verdeelpunt wel interessant, al heeft het ook een groot nadeel richting Deventer: twee keer de IJssel over moeten steken.
Omdat de meeste kritiek op het deel Voorst-Twello is:

Afbeelding
Afbeelding

Van Voorst naar de N348 kan de route westelijk om Empe heen, zoals in mijn overzichtskaartje. Een andere optie is een tracé zuidelijk van Voorst waarbij de weg noordoostelijk om Empe gaat, dit is denk ik beter.
Bruggen zijn slecht (lees: duur) uit te breiden als de capaciteit benedenmaats wordt. En al het verkeer wil je ook niet over de brug bij het centrum van Zutphen hebben, want een nieuwe N345 gaat hoe dan ook meer verkeer aantrekken op die brug. Het verkeer naar Apeldoorn is dan nog wel te behappen, maar ook een extra verkeersstroom richting Deventer over die brug lijkt me geen goed plan.
Ik wil er dan ook op inzetten om meer verkeer over de zuidelijke randweg van Zutphen te laten gaan.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: N345 Apeldoorn - Zutphen

Bericht door Kaaiman » do 25 nov 2010, 17:33

captain007 schreef:
Chris schreef:Interessant is dat de aansluiting Twello op 2x2 lijkt voorbereid, inclusief een noordwaartse verlenging langs Twello:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Was daar niet een doortrekking van de A48 gepland die nooit is gerealiseerd? Is ook al eens in het topic nooit uitgevoerde plannen langsgekomen.
Volgens het Structuurschema Hoofdwegennet 1966 waren aan beide zijden van de IJssel doorgaande wegen gepland. Hier zijn delen wel en niet van uitgevoerd.

Wel uitgevoerd westoever:
* A348 Arnhem - Dieren
* N348/N345 Brummen - IJsselbrug
* A1 afrit 22

Wel uitgevoerd oostoever
* N338 Westervoort - Doesburg
* N314 rondweg Zutphen

Wel uitgevoerd dwarsverbindingen:
* N317 Dieren - Doesburg
* N348 Brummen - Zutphen
* A1 Twello - Deventer

Zoek de gaten: er is nooit iets fatsoenlijks vanaf Zutphen naar het noorden aangelegd, en de ontsluiting van Zutphen naar het zuiden is nooit voltooid...
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: N345 Apeldoorn - Zutphen

Bericht door Chris » do 25 nov 2010, 17:44

Ik denk overigens dat een eventuele 2x2-variant langs het huidige tracé (dus richting Apeldoorn) niet verder dan de A1 ongelijkvloers hoeft te zijn. Dit omdat de N345 stadinwaarts (Apeldoorn) volstrekt geen toereikende capaciteit heeft, en doorgaand verkeer richting Zwolle wel via het knooppunt Beekbergen kan. Wel is het handig om het laatste ontbrekende stukje tussen de A50 en A1 wel naar een reguliere 2x2 te verbreden, het gaat maar om 1 kilometer wat nu geen 2x2 is.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: N345 Apeldoorn - Zutphen

Bericht door waldo79 » do 25 nov 2010, 18:58

Chris schreef:Overigens is de route van de N345 door de wijk De Hoven op de westoever ook totaal niet geschikt voor de hoeveelheid verkeer.
Er staat bijna altijd file als ik er met de trein passeer :|

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: N345 Apeldoorn - Zutphen

Bericht door Ds79m » do 25 nov 2010, 19:31

Het plan van Sirdanilot is wat te veel eer voor de situatie op de N345. Maar op zich is het geen slecht idee om te 2 afritcomplexen met de A50 en A1 in combinatie met KP Beekbergen zodanig te optimaliseren dat je geen kruisend verkeer meer hebt op de N345 zelf.

Daarnaast ben ik trouwens van mening dat extra doorsnijdingen in het landschap in zekere zin acceptabel zijn, maar dan moet er wel een goede reden voor zijn. Een Nederlandse OWN-weg vol verkeerslichten en rotondes, die voor doorgaand verkeer weinig oplevert, zou ik dubbel jammer vinden.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: N345 Apeldoorn - Zutphen

Bericht door Matthijs » do 25 nov 2010, 22:13

De voorstellen via Twello zijn wmb niet ideaal, omdat het bedienen van de relatie met Deventer niet reëel is. Zoals gezegd moet je dan twee keer de IJssel over, wat met name de oude brug bij Zutphen er niet bij kan
Zeker met de komende omleggingen bij Eefde en Zutphen-Noord is er met de N348 ook niet zo veel mis.
Kaaiman schreef:Als je het goed wilt doen, doe het dan zo:
Afbeelding

Gewoon een fatsoenlijke GOW aanleggen langs de bestaande spoorlijn, wat een heleboel nieuwe doorsnijdingen door dit mooie gebied voorkomt.
Dit lijkt me ook wat overdreven. De pijnpunten op de N345 zitten eigenlijk alleen bij Voorst en Zutphen-De Hoven, de rest is prima. Het lijkt me prima haalbaar alleen die stukken te vermijden met goede omleggingen ter plaatse.

Bovendien denk je iets te simpel over doorsnijdingen. Een spoorlijn + autoweg is echt wel veel heftiger dan alleen het huidige enkelspoortje, dus ik vraag me af of de meerwaarde van bundeling zo groot is.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: N345 Apeldoorn - Zutphen

Bericht door mavas » vr 26 nov 2010, 3:22

Kaaiman schreef:Die A48 zou ik dan, zoals René ooit eens had voorgesteld, met de spoorlijn Zutphen - Deventer bundelen in een (gedeeltelijke) tunnel. Dan ben je meteen ook van die spoorlijn als doorsnijding af, waardoor het totale effect op het natuurgebied vooruit gaat, terwijl ook het wegverkeer en flink voordeel bij heeft.
Die optie wordt ook onderzocht door de provincie. Zie de website daarover.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Danzk
woonerf
Berichten: 55
Lid geworden op: di 03 apr 2007, 9:20

Re: N345 Apeldoorn - Zutphen

Bericht door Danzk » za 27 nov 2010, 8:50

Chris schreef:Ik denk overigens dat een eventuele 2x2-variant langs het huidige tracé (dus richting Apeldoorn) niet verder dan de A1 ongelijkvloers hoeft te zijn. Dit omdat de N345 stadinwaarts (Apeldoorn) volstrekt geen toereikende capaciteit heeft, en doorgaand verkeer richting Zwolle wel via het knooppunt Beekbergen kan. Wel is het handig om het laatste ontbrekende stukje tussen de A50 en A1 wel naar een reguliere 2x2 te verbreden, het gaat maar om 1 kilometer wat nu geen 2x2 is.
Dat stukje vanaf de A50 Apeldoorn in is juist 1 van de bottlenecks van de hele N345, heel Apeldoorn-Oost gebruikt dit wekvak om de snelweg op en af te komen. RWS wil geen nieuwe aansluiting op de N344 om dit probleem te ontlasten.
De gemeente wilde 2 jaar terug starten met de N345 vanaf de A50 (stad in tot aan de ringweg) te verbreden naar 2x2 maar er zaten gaten in het plan dus buurtbewoners en andere commiteés hebben het tegen kunnen houden. Nu is er een nieuw plan en binnen anderhalf jaar wordt het uitgevoerd.
Het stukje tussen de A1 en de Ecofactorij (idd een belachelijke naam maar dat krijg je met prijsvragen) staat mijn weten gepland voor 2013.

Het enige wat mij dan nog rest voor een degelijke doorstroming is een randweg langs Voorst en eventueel langs De Hoven. Voorst zou ik persoonlijk oostelijk passeren, vanaf de Hoven langs de spoorlijn en dan richting de rotonde Gietelo.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: N345 Apeldoorn - Zutphen

Bericht door Kaaiman » za 27 nov 2010, 11:03

@CT: Ik heb er nog eens over nagedacht, en ik moet zeggen dat jouw plan me op hoofdlijnen wel bevalt. Bedankt voor die betere uitwerking. :) heb ik nog steeds het idee dat verkeer naar Apeldoorn de oude N345 blijft nemen, omdat die route veel rechtstreekser is. De oude N345 zou je dan echt flink moeten afwaarderen ben ik bang. Verkeer naar Deventer zal ook liever de N348 nemen, zeker als de nu voorliggende omlegging om Gorssel wordt uitgevoerd.

Voor jouw plan is wel het spoorlijnalternatief voor de omlegging Voorst nodig, anders blijf je op termijn wegen aanleggen in dat gebied om Gietelo te omzeilen.

Het beste zou denk ik zijn om het spoorlijnalternatief voor de omlegging Voorst uit te voeren, daarna mijn plan tussen de N348 en Espe en een studie te starten wat het beste alternatief is om naar de A1 en Apeldoorn te komen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: N345 Apeldoorn - Zutphen

Bericht door Matthijs » za 27 nov 2010, 14:30

^^
Waarom zou je dan de oude N345 moeten afwaarderen om te voorkomen dat verkeer naar Apeldoorn deze kortere route blijft nemen?
Het betekent hoe dan ook een duidelijke afname van het verkeer op de N345, dus die weg (waar nauwelijks bebeouwing aan ligt) kan dat verkeer prima afhandelen.
Sterker nog, het lijkt me voor de A1 helemaal niet wenselijk om dat verkeer er bij te krijgen tussen twee afslagjes.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: N345 Apeldoorn - Zutphen

Bericht door Kaaiman » za 27 nov 2010, 17:53

Waar dient die verbinding Gietelo - Twello dan nog voor als de N348 om Gorssel heen wordt gelegd? Niet voor de relatie met Deventer, Apeldoorn, de A1-west of de A50...

Enkel Twello heeft dan iets aan de nieuwe weg, maar Twello - Zutphen en wat achter Zutphen lijkt me nou ook weer niet zo'n sterke relatie. Ik denk niet dat men enkel voor Twello allerhande nieuwe tracés uit de kast wil trekken.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Plaats reactie