Verouderde weginrichting en straatmeubilair

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Verouderde weginrichting en straatmeubilair

Bericht door sirdanilot » di 11 jan 2011, 11:15

Deze draad is afgesplitst. Het oorspronkelijke onderwerp is hier te vinden:
http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php? ... 64#p508164
Met vriendelijke groet,
Moderator-NL,
Vinny


Jij hebt het over een drukke stadsweg, ik over zo'n oversized-jaren-70 baan waar af en toe eens een auto langs komt. Voorbeeld in wereldstad Terneuzen:

http://maps.google.nl/maps?hl=nl&ie=UTF ... 7,,0,10.87

http://maps.google.nl/maps?hl=nl&ie=UTF ... 5,,0,12.93

Reken er maar op dat als deze versmald zou worden, geen kip er last van heeft ! Overigens is deze weg al 1+1 nabij de (erg kleine) enkelstrooksrotondes die erin zijn gemaakt, en er is een klein stukje met een busbaan.

Als de weg een belangrijke doorgaande functie heeft, en ook een grote verkeersintensiteit, kun je die uiteraard niet downgraden. Maar als een weg zo rustig is dat er veel te hard op wordt gereden (volgens mij geldt op bovenstaande weg gewoon een limiet van 50... tsja ammehoela!) en hij niet over te steken is (het is dat er weinig verkeer rijdt, maar als ik een auto aan zie stormen ga ik toch liever over het voetgangerslicht dat op deze weg staat), moet je dit toch gaan overwegen.
Laatst gewijzigd door Rene op wo 19 jan 2011, 10:24, 4 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Relatief nutteloze/oversized wegen

Bericht door harry » di 11 jan 2011, 11:42

Rene schreef:zo'n lap schaamgroen tussen 2 rijbanen in, waar verder niemand enig nut van heeft
Dat is het verschil tussen een lelijke weg en een mooie weg. En dat heeft wel degelijk nut.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Relatief nutteloze/oversized wegen

Bericht door Vinny » di 11 jan 2011, 20:51

Reken er maar op dat als deze versmald zou worden, geen kip er last van heeft ! Overigens is deze weg al 1+1 nabij de (erg kleine) enkelstrooksrotondes die erin zijn gemaakt, en er is een klein stukje met een busbaan.
Tijd om deze weg uit te roepen tot beschermd monument ;)
De hele uitstraling is zo authenthiek jaren '70 en bovendien met voor die tijd behoorlijk progressieve lantaarnpalen dat dit wel een plaatsje in het wegenmuseum verdient... ;)

http://maps.google.ch/maps?f=q&source=s ... 9,,0,15.86
Van dit "verkeersriool" mogen ze van mij ook wel een 1+1 weg maken. Is er tenminste ruimte voor fietspaden... :idea:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

orionpax
verkeersader
Berichten: 572
Lid geworden op: ma 26 nov 2007, 11:04
Locatie: Eindhoven

Re: Relatief nutteloze/oversized wegen

Bericht door orionpax » di 11 jan 2011, 22:29

harry schreef:
Rene schreef:zo'n lap schaamgroen tussen 2 rijbanen in, waar verder niemand enig nut van heeft
Dat is het verschil tussen een lelijke weg en een mooie weg. En dat heeft wel degelijk nut.
Eerst plannen gemeentes de mooiste groenstroken en na 3 jaar zonder beheer is het besluit. Weghalen en gras ervoor terug.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Relatief nutteloze/oversized wegen

Bericht door Rene » di 11 jan 2011, 22:35

Kijk maar naar de Westtangent in Heerhugowaard hoe zo'n weg met brede middenberm er tegenwoordig functioneert.
Het is géén mooie weg, en het rijdt vreselijk irritant.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Relatief nutteloze/oversized wegen

Bericht door sirdanilot » wo 12 jan 2011, 12:02

Vinny schreef:
Reken er maar op dat als deze versmald zou worden, geen kip er last van heeft ! Overigens is deze weg al 1+1 nabij de (erg kleine) enkelstrooksrotondes die erin zijn gemaakt, en er is een klein stukje met een busbaan.
Tijd om deze weg uit te roepen tot beschermd monument ;)
De hele uitstraling is zo authenthiek jaren '70 en bovendien met voor die tijd behoorlijk progressieve lantaarnpalen dat dit wel een plaatsje in het wegenmuseum verdient... ;)
Kijk en dát moet ik je nageven; voor wegennerds als wij zijn het prachtige wegen ! Kijk toch naar dit maffe kruispunt:
http://maps.google.nl/maps?hl=nl&ie=UTF ... 57,,0,5.32

Eigenlijk is dit hele deel van terneuzen een 'nieuwbouwwijk', maar dan wel één uit de jaren 60 en 70. Vroeger was er gewoon weiland. Nog altijd is er een boerderij midden in de stad, hierin is nu een groenteboer gevestigd (en wel de beste van heel Zeeuws-Vlaanderen): http://maps.google.nl/maps?hl=nl&ie=UTF ... 39,,0,9.76

Overigens zou ik die 2x2 weg niet oversized noemen, want al het verkeer stad-uit rijdt op deze weg. Irritant dat je vroeger 70 mocht en nu 50 (er is nog wel een flink stuk 70 maar vroeger was dat tot diep in de stad zo). Wel fungeert de weg nogal als barrière, maar ja ook downgrading zou daar niet tegen helpen in dit geval.

Matt
verkeersader
Berichten: 575
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 16:39
Locatie: Nuth

Re: Relatief nutteloze/oversized wegen

Bericht door Matt » wo 12 jan 2011, 12:58

sirdanilot schreef:Jij hebt het over een drukke stadsweg, ik over zo'n oversized-jaren-70 baan waar af en toe eens een auto langs komt. Voorbeeld in wereldstad Terneuzen:

http://maps.google.nl/maps?hl=nl&ie=UTF ... 7,,0,10.87

http://maps.google.nl/maps?hl=nl&ie=UTF ... 5,,0,12.93
Dat is toch een prima weg zo? Vooral zo laten.
Fahrn, fahrn, fahrn, auf der Autobahn...

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Relatief nutteloze/oversized wegen

Bericht door captain007 » wo 12 jan 2011, 13:02

^^ De inrichting misschien wel, maar ik kan mij voorstellen dat het irritant is als je maar 50 op dit soort wegen mag. In Nijmegen idem op de Graafseweg of de recent duurzaam vernaggelde N325.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Relatief nutteloze/oversized wegen

Bericht door sirdanilot » wo 12 jan 2011, 14:14

Op de weg die ik had gepost (Rooseveltlaan) wordt niet gecontroleerd dus daar kun je wel 70 rijden, maar op die andere weg (Guide Gezellestraat), die wel een belangrijke verkeersfunctie heeft, staan ze vaak te flitsen. Gelukkig is deze voor een groot deel nog wel 70.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Relatief nutteloze/oversized wegen

Bericht door Via » wo 12 jan 2011, 18:40

Vinny schreef:
Reken er maar op dat als deze versmald zou worden, geen kip er last van heeft ! Overigens is deze weg al 1+1 nabij de (erg kleine) enkelstrooksrotondes die erin zijn gemaakt, en er is een klein stukje met een busbaan.
Tijd om deze weg uit te roepen tot beschermd monument ;)
De hele uitstraling is zo authenthiek jaren '70 en bovendien met voor die tijd behoorlijk progressieve lantaarnpalen dat dit wel een plaatsje in het wegenmuseum verdient... ;)
Vind het ook wel mooi, zo'n authentieke weg met die Leicon-blokken als middenbermafscheiding en die mooie gebogen lantaarnpalen. In de wijk die ernaast ligt hebben de wegen ook zo'n onaangetaste jaren '70-uitstraling met de oorspronkelijke lichtmasten en geen drempels: http://maps.google.nl/maps?hl=nl&ie=UTF ... 1&t=h&z=16 (en kijk maar eens naar andere straten). :D

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Relatief nutteloze/oversized wegen

Bericht door sirdanilot » wo 12 jan 2011, 19:57

ViaHaaren schreef:
Vinny schreef:
Reken er maar op dat als deze versmald zou worden, geen kip er last van heeft ! Overigens is deze weg al 1+1 nabij de (erg kleine) enkelstrooksrotondes die erin zijn gemaakt, en er is een klein stukje met een busbaan.
Tijd om deze weg uit te roepen tot beschermd monument ;)
De hele uitstraling is zo authenthiek jaren '70 en bovendien met voor die tijd behoorlijk progressieve lantaarnpalen dat dit wel een plaatsje in het wegenmuseum verdient... ;)
Vind het ook wel mooi, zo'n authentieke weg met die Leicon-blokken als middenbermafscheiding en die mooie gebogen lantaarnpalen. In de wijk die ernaast ligt hebben de wegen ook zo'n onaangetaste jaren '70-uitstraling met de oorspronkelijke lichtmasten en geen drempels: http://maps.google.nl/maps?hl=nl&ie=UTF ... 1&t=h&z=16 (en kijk maar eens naar andere straten). :D
Ha dat is de wijk waar ik woon ! (wel in een ander deel hoor, deze foto is nogal een, uh, buurt die zijn beste tijd heeft gehad...). Wel grappig, ik heb er nooit zo bij stilgestaan vanuit wegen-opzicht. Van lantaarnpalen heb ik persoonlijk helemaal geen verstand (behalve dat ik als kind alleen in een bepaald type kon klimmen ! namelijk deze).

Er zijn inderdaad weinig drempels in de wijk. Het is wel één grote zone-30, maar in de meer doorgaande straten houdt niemand zich daaraan (tot ons groot ongenoegen). In onze straat zijn recentelijk wel plateaus aangelegd (soort lage drempels op kruisingen) maar erg veel helpen ze niet. DV is in ieder geval aan een groot deel van Terneuzen voorbij gegaan; zo hebben we waarschijnlijk als één van de laatste woonkernen nog enkelbaans-70 wegen.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Het wegenmuseum: Verouderde weginrichting en straatmubil

Bericht door sirdanilot » wo 12 jan 2011, 20:13

Uhm, leuk dat je deze posts hebt veranderd in deze nieuwe draad, maar nu zitten er een paar bij die wél bij het nutteloze/oversized wegen topic horen...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Het wegenmuseum: Verouderde weginrichting en straatmubil

Bericht door Vinny » wo 12 jan 2011, 20:20

Die horen grotendeels in beide topics een beetje thuis ;) Dat is altijd het vervelende van afsplitsen. Vandaar dat ik ook een dubbele verwijzing heb gemaakt. Ik vind het wegenmuseum op zich interessant genoeg om een eigen topic te geven :) Ik hoop dan ook op een aantal leuke fotobijdragen... :oops:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Het wegenmuseum: Verouderde weginrichting en straatmubil

Bericht door Vinny » wo 12 jan 2011, 20:23

http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s ... 7,,0,11.95

Kapelweg, ook duidelijk een weg die met de standaarden van vroeger is aangelegd. Jammer dat de lantaarnpalen op dit SV beeld al vervangen zijn...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Het wegenmuseum: Verouderde weginrichting en straatmubil

Bericht door Groningen » di 18 jan 2011, 12:11

Sinds de openstelling van het Euvelgunnetracé (A7) bij Groningen doet dit ook behoorlijk oversized aan, vooral die gigantische linksafstrook. Op de andere rijbaan is onder het viaduct nog ruimte voor 2 rijstroken. De weg over het viaduct is het oude stuk A7 tussen het voormalige Europaplein en de huidige aansluiting Westerbroek.

Overigens: op Google Maps staat dat stuk nog ingetekend als A7, maar is dit niet meer. Dit is nu een nummerloos stuk weg (2x2 autoweg + vluchtstroken met Vmax 70 :wall: ).

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het wegenmuseum: Verouderde weginrichting en straatmubil

Bericht door Coen Tunnel » di 18 jan 2011, 15:20

Mooi stuk weg. Toen het nog een autosnelweg was heb ik daar ooit mijn enige winnende foto voor de fotowedstrijd gemaakt. :mrgreen:

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: ...straatmeubilair

Bericht door harry » di 18 jan 2011, 16:58

Kan iemand de topicnaam even aanpassen? Het gaat om meubilair, neem ik aan.
Groningen schreef:Dit is nu een nummerloos stuk weg
Er loopt nu een U-route over: de U78. ;)

Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Verouderde weginrichting en straatmeubilair

Bericht door sirdanilot » wo 19 jan 2011, 1:35

Groningen schreef: Overigens: op Google Maps staat dat stuk nog ingetekend als A7, maar is dit niet meer. Dit is nu een nummerloos stuk weg (2x2 autoweg + vluchtstroken met Vmax 70 :wall: ).
Tsja waarom men het niet gewoon op 120 km/u laat als een nummerloze snelweg? Of toch op z'n minst als een autoweg aan 100 km/u; zulke stedelijke autowegen zijn er wel meer in ons land. :dontknow: Dit zal binnenkort wel flink worden gedegradeerd vrees ik.

JB81
autoweg
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: Verouderde weginrichting en straatmeubilair

Bericht door JB81 » wo 19 jan 2011, 8:17

Ah, Breda biedt ook nog wel wat pareltjes die hier tussen passen...

Allerheiligenweg: http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s ... 93,,0,9.16

Willem van Oranjelaan: http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s ... 00.75,,0,5

En mijn persoonlijke favoriet: de kruising bovenop de zuidelijke rondweg in 't Ginneken. Een grote lap asfalt met opstelstroken, waar verder alleen relatief smalle 30 km/u straten op aansluiten:
http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s ... 35.83,,0,5

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Verouderde weginrichting en straatmeubilair

Bericht door Groningen » wo 19 jan 2011, 13:41

^^ Tja, die weg ligt net buiten de bebouwde kom, maar met een Vmax van 70 daar: maak jezelf als wegbeheerder maar ongeloofwaardig. Er staan ook weinig tot geen woningen daar, alleen bedrijven.

Of deze weg verder gedegradeerd wordt vraag ik me af. Wellicht dat de vluchtstroken worden verwijderd, maar de manier waarop de weg op het nieuwe stuk asfalt begint, duidt er niet op. Het zou bovendien ook niet heel erg handig zijn gezien het feit dat Gronings' voetbaltempel aan deze weg ligt: als al dat verkeer via het oude Europaplein zou moeten, geeft dat aardig ellende.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Verouderde weginrichting en straatmeubilair

Bericht door harry » wo 19 jan 2011, 13:46

^^ Dat gaat dus over Groningen, niet over Breda.
(Gezien die ^^ moest ik even 2 keer lezen...)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verouderde weginrichting en straatmeubilair

Bericht door Coen Tunnel » do 20 jan 2011, 14:05

sirdanilot schreef:Tsja waarom men het niet gewoon op 120 km/u laat als een nummerloze snelweg? Of toch op z'n minst als een autoweg aan 100 km/u; zulke stedelijke autowegen zijn er wel meer in ons land. :dontknow: Dit zal binnenkort wel flink worden gedegradeerd vrees ik.
Het grootste deel had vroeger een Vmax van 100, daarnaast is het stuk tussen de aansluiting met de A7 en de afslag naar de Euroborg zo kort dat dat geen autosnelwegstatus rechtvaardigt.


JB81
autoweg
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: Verouderde weginrichting en straatmeubilair

Bericht door JB81 » vr 21 jan 2011, 11:17

Coen Tunnel schreef:Nog wat oudjes:

Oude Rijksweg, Erm 8-)
Die deed me denken aan:
http://maps.google.nl/?ie=UTF8&ll=51.66 ... 6,,0,11.24

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Verouderde weginrichting en straatmeubilair

Bericht door Via » vr 21 jan 2011, 12:43

Als het gaat om echt verouderde weginrichtingen ken ik er ook nog wel een paar:

Somerenseweg Heeze
Heezerweg Sterksel
Vlijmenseweg 's-Hertogenbosch
Vincent van den Heuvellaan Eindhoven 2x2 weg in een 30 km-zone... :nuts:

Meer volgt!


Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Verouderde weginrichting en straatmeubilair

Bericht door Via » zo 23 jan 2011, 12:40

Juist ja, zulke weginrichtingen bedoel ik ook. Liefst nog met RVV1966-bebording en ouderwetse lichtmasten, maar die zijn helemaal zeldzaam. ;)

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Verouderde weginrichting en straatmeubilair

Bericht door Groningen » zo 06 feb 2011, 12:59

Veneweg in Wanneperveen, buiten de bebouwde kom... (en ja: Vmax = 80).

Veneweg in Wanneperveen (bibeko), net zo'n lange verkeersdrempel als de Oude Rijksweg in Staphorst...

...en het dorp weer uit. Hier wel Vmax 60.


Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Verouderde weginrichting en straatmeubilair

Bericht door Rein » zo 06 feb 2011, 16:21

Coen Tunnel schreef: Nog een paar mooie:

Zeegsersteeg, Zeegse (onverharde weg met doorgaande functie)
Mooi weggetje. Je vraagt je wel af waarom ze deze nooit geasfalteerd hebben. Overigens staat er aan het begin van de weg een bord dat gemotoriseerd verkeer verbiedt in te rijden, bestemmingsverkeer is uitgezonderd.

Edit: ik was in de war met de Zeegserweg in Tynaarlo. Bovenstaande opmerkingen sloegen op die weg.

Plaats reactie