Grensborden en grensovergangen

Moderator: Moderatoren

Wesso
2x3 autosnelweg

Re: Grensborden en grensovergangen

Bericht door Wesso » di 05 okt 2010, 15:31

Mooie foto's, mooie reportage!

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 05 okt 2010, 18:14

^^ En bekend gebied. Ik heb daar eerder dit jaar ieder stukje asfalt en beton van dichtbij kunnen bekijken. :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » di 05 okt 2010, 19:22

En men heeft naar de traditie gewone ZOAB aan de Nederlandse kant gelegd of gebruikt men onderhand ook iets anders?
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Timon91
stadsweg

Bericht door Timon91 » di 05 okt 2010, 20:37

Gewoon ZOAB ;) Het is een beetje overbodig om overal ZOAB neer te leggen, maar als het eenmaal ergens neergelegd wordt wil iedereen het, zo lijkt het. Het maakt wel een wereld van verschil trouwens als je op die loopbrug staat en er één voertuig of één groepje voertuigen de grens oversteekt (en er even geen overig verkeer is).

Deze grensovergang is zeer berucht voor de lange rij vrachtwagens die er op feestdagen voor de grens staat te wachten tot ze Duitsland in mogen. Met Hemelvaart ben ik hier ook met Chris wezen kijken, toen zagen we dit:

Afbeelding
Truck chaos near De Lutte by Timon91, on Flickr

Toen lag er nog wel beton hier, trouwens.
Kijk voor leuke foto's op: http://www.panoramio.com/user/833451
Mijn Flickr account vind je hier

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » di 05 okt 2010, 23:06

Ik herinner mij dat er proeven zijn geweest met asfalt dat nog stiller was dan ZOAB, is daar nog iets uit verder gekomen. In Vlaanderen gebruiken wij momenteel een soort van Duits mengsel dat een gulden middenweg tussen zeer dicht en zeer open asfalt vormt. Het is vooral de bedoeling om een winterveilige wegbedekking aan te leggen.
Ik heb in mijn leven nog maar 1 grensovergang tussen Duitsland en Nederland aangedaan (een stuk of 40 malen welliswaar) en daar was het wegdek aan beide kanten altijd van discutabele kwaliteit. Ik kan me voorstellen dat het geluidsverschil tussen Duitsland en Nederland wel immens is bij nieuwere stukken.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.

Sophie
expressweg

Bericht door Sophie » wo 06 okt 2010, 0:34

^^ De grensovergang in de E314, neem ik aan.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » wo 06 okt 2010, 10:27

^^
Klopt, je komt weinig charmant in Nederland aan op die weg.

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » wo 06 okt 2010, 22:11

Intriest inderdaad. Maar gelukkig is dat nog maar een heel kort stukje, want al vrij snel na Simpelveld/Bocholtz begint het ZOAB.
Voor echt oncharmante grensovergangen moet je een stukje verderop de E314 zijn. Het maakt eigenlijk niet uit welke richting je opgaat bij Kerensheide. Rechtdoor kom je op de abominabel slechte Maasbrug bij Stein/Elsloo uit en linksaf de E25 op kom je uiteindelijk bij Moelingen het Vlaamse stuiterasfalt tegen. Gelukkig zit je vrij snel in Wallonië waar het asfalt stukken beter is.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » wo 06 okt 2010, 23:11

jeroent schreef:Intriest inderdaad. Maar gelukkig is dat nog maar een heel kort stukje, want al vrij snel na Simpelveld/Bocholtz begint het ZOAB.
Voor echt oncharmante grensovergangen moet je een stukje verderop de E314 zijn. Het maakt eigenlijk niet uit welke richting je opgaat bij Kerensheide. Rechtdoor kom je op de abominabel slechte Maasbrug bij Stein/Elsloo uit en linksaf de E25 op kom je uiteindelijk bij Moelingen het Vlaamse stuiterasfalt tegen. Gelukkig zit je vrij snel in Wallonië waar het asfalt stukken beter is.
Ik vraag mij overigens af waarom ze bij de E25 in vlaanderen het onderhoud van die paar honderd meter niet uitbesteden aan de waalse collega's? Komt de weg ten goede en dan is de weggebruiker tenminste niet de dupe van taalruzie's, etc.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 07 okt 2010, 8:24

Meen wel eens te hebben begrepen dat er daadwerkelijk ís uitbesteed. Alleen de Waalse collega's hebben het kennelijk niet nodig geacht om aan die opdracht invulling te geven met nieuw asfalt.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » do 07 okt 2010, 9:01

^^ Dat lijkt mij heel erg sterk. Bebording wordt namelijk wel gewoon door Vlaanderen neergezet en een paar jaar geleden nog is de hele A25 opgeknapt, behalve dit kleine stukje. (Daar is al zolang ik mij actief kan herinneren (1983 ongeveer) nooit iets aan gedaan...)

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » vr 08 okt 2010, 12:59

Even wat verduidelijking over dat stuk. Niet het gele Vlaamse stuk is met afalt aangelegd, ook het Waalse deel heeft nog enkele tientallen meters beton en dat beton ligt er opvallend slechter bij dan het Vlaamse deel. En dat Waalse asfalt dat hier zo opgehemeld wordt, is ook al niet fris meer.
Kijk goed in het volgende filmpje van Chris. De Walen geven hun grens niet aan zoals dat Vlaanderen dat doet dus je moet altijd naar het provinciebord kijken.
Wallonië begint waar de wegmarkeringen op het betongedeelte ophouden.
Link

paolie
expressweg

Bericht door paolie » vr 08 okt 2010, 13:22

^^ Je hebt gelijk. Ik kan het filmpje niet zien hier op m'n werk, maar op google-maps is het inderdaad duidelijk te zien.
Dat asfalt is trouwens nog steeds prima hoor (hoewel misschien wel wat vorstschade opgelopen afgelopen winters)

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » vr 08 okt 2010, 14:33

^^
Het ligt er inderdaad niet slecht bij, het is vooral het wegbeeld dat toch een beetje onfris lijkt. Maar daar kan Wallonië met het geld dat ze binnenkort krijgen, iets aan doen.

Giuseppe
verkeersader

Bericht door Giuseppe » vr 08 okt 2010, 14:52

Wimpie24 schreef:Even wat verduidelijking over dat stuk. Niet het gele Vlaamse stuk is met afalt aangelegd, ook het Waalse deel heeft nog enkele tientallen meters beton en dat beton ligt er opvallend slechter bij
In de andere richting is dat kleine Waalse stukje vorig jaar ook nog overlaagd met asfalt. Overigens is het hele stuk tot aan Cheratte alweer snel slechter aan het worden. Er zal toch meer moeten gebeuren dan alleen asfalt van een paar centimeter.

Jeroentedee
stadsweg

Bericht door Jeroentedee » di 26 okt 2010, 13:33

Welke borden zijn er eigenlijk verplicht bij een grensovergang?
Ik was laatst bij een grensovergang op een weg met weinig doorgaand verkeer maar toch wel een verbinding tussen 2 plaatsen.
Aan de grens stond hier aan de Nederlandse kant het bord Nederland.
Aan de Duitse zijde stond er echter geen bord met Duitsland enkel een bord van Nordrhein westfalen en iets verder een kombord.

Is het niet verplicht om een bord met de landsnaam neer te zetten of is deze situatie fout? In principe kan het zijn dat ik nu niet weet in een ander land te zijn en zodoende de Nederlandse verkeersregels opvolgen...

Natuurlijk heb je wel aan alles door dat je een ander land in rijdt maar toch.

Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa » di 26 okt 2010, 19:52

Willem schreef:
Palance schreef: Overigens dacht ik dat Poetin ook van plan was om 1 tijdzone in Rusland in te gaan voeren.
Dat is een leuk plan, maar praktisch onhaalbaar. Het tijdverschil tussen Kaliningrad en Anadyr aan de Beringzee bedraagt 10 uur. Voor een tijdzone voor heel Rusland zul je ergens in het midden moeten gaan zitten (de tijd van Jekaterinenburg ofzo). Aan de uiteinden van het land krijg je dan een tijd die 5 uur afwijkt van de "echte" tijd (echt betekent dat de zon om 12 uur 's middags op het hoogste punt staat). Dat betekent voor bv. Kaliningrad dat terwijl de zon 's zomers hoog aan de hemel staat het toch al tijd is voor het avondeten. En in de winter heb je 's ochtends in het donker gewerkt, terwijl het 's avonds nog tot 21 uur licht is (in december). Dat is totaal zinloos.
Niets zegt natuurlijk dat je moet eten om 12u. Dat zijn ook slechts cijfers die we uit gewoonte kennen. Mocht Rusland 1 tijdzone worden zou je zien dat iedereen nog steeds zijn zelfde ritme heeft, alleen op andere uren. Dus in Kaliningrad zou men dan opstaan om 12u en in Vladivostok om 2u.

EDIT: Niet gezien dat er nog een andere pagina is, waardoor dit een beetje off-topic geworden is.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 26 okt 2010, 20:08

Jeroentedee schreef: Natuurlijk heb je wel aan alles door dat je een ander land in rijdt maar toch.
Wij wel. Maar stel dat je een toerist hebt uit een ver land die tussen Nederland en België de grens passeert. Die ziet dan waarschijnlijk geen of amper verschil tussen de landen rondom het grensgebied en zal pas later doorhebben dat hij ergens anders is. Er is geen controle, op veel plekken is de grens niet eens gemarkeerd en bovendien verandert de taal niet voor zover het Vlaanderen betreft.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Sophie
expressweg

Bericht door Sophie » di 26 okt 2010, 20:13

Zwitsers vergeten ook soms waar de grens is...
Op 2 maart 2007, http://www.nu.nl/algemeen/994828/zwitsers-leger-dringt-liechtenstein-binnen.html schreef: GENÈVE - Bijna tweehonderd Zwitserse militairen zijn het aangrenzende dwergstaatje Liechtenstein binnengedrongen. Opmerkelijk voor de neutrale staat, die elke aanvalsmissie in het buitenland heeft afgezworen. De invasie bleek dan ook een vergissing tijdens een oefening.

Het leger verontschuldigde zich vrijdag. Tijdens de manoeuvre in de Alpen heersten slechte weersomstandigheden. Volgens een soldaat zou het nogal donker zijn geweest.
Het was niet de eerste keer dat Zwitserland het vredelievende buurlandje belaagde. Bij een schietoefening in 1985 kwamen raketten in een Liechtensteins natuurgebied terecht, waardoor brand ontstond. Na een lang geschil kwam de regering in Bern uiteindelijk met een schadevergoeding van miljoenen franken over de brug.
Laatst gewijzigd door Sophie op di 26 okt 2010, 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » di 26 okt 2010, 20:13

Inderdaad, zo is er dus het verhaal van een reporter van Het Laatste Nieuws die 2 weken meereisde met een buslading Japanners die onze contreien aandeden.
Op een bepaald moment begonnen de Japanners als een dolle foto's te trekken in de bus van wat voor de reporter niets meer dan een gewone weg bleek te zijn.
Pas later hadden zij door dat onze vrienden de Japanners in feite de grens tussen België en Nederland in al zijn aspecten op de foto aan het leggen waren.
Dus ja, het interesseert sommige mensen meer dan anderen.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » di 26 okt 2010, 20:49

Timmetje schreef:Zwitsers vergeten ook soms waar de grens is...
Eerder dit jaar was er in Italie een soortgelijk incident. Toen was een militaire colonne op weg van A naar B vergeten dat de weg door San Marino liep. Italie heeft toen officieel zijn excuses aangeboden aan San Marino.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 27 okt 2010, 1:12

Alfa schreef:
Willem schreef:
Palance schreef: Overigens dacht ik dat Poetin ook van plan was om 1 tijdzone in Rusland in te gaan voeren.
Dat is een leuk plan, maar praktisch onhaalbaar. Het tijdverschil tussen Kaliningrad en Anadyr aan de Beringzee bedraagt 10 uur. Voor een tijdzone voor heel Rusland zul je ergens in het midden moeten gaan zitten (de tijd van Jekaterinenburg ofzo). Aan de uiteinden van het land krijg je dan een tijd die 5 uur afwijkt van de "echte" tijd (echt betekent dat de zon om 12 uur 's middags op het hoogste punt staat). Dat betekent voor bv. Kaliningrad dat terwijl de zon 's zomers hoog aan de hemel staat het toch al tijd is voor het avondeten. En in de winter heb je 's ochtends in het donker gewerkt, terwijl het 's avonds nog tot 21 uur licht is (in december). Dat is totaal zinloos.
Niets zegt natuurlijk dat je moet eten om 12u. Dat zijn ook slechts cijfers die we uit gewoonte kennen. Mocht Rusland 1 tijdzone worden zou je zien dat iedereen nog steeds zijn zelfde ritme heeft, alleen op andere uren. Dus in Kaliningrad zou men dan opstaan om 12u en in Vladivostok om 2u.

EDIT: Niet gezien dat er nog een andere pagina is, waardoor dit een beetje off-topic geworden is.
Toch nog even reageren: de Russische spoorwegen hanteren in heel Rusland (van Kaliningrad tot Vladivostok) de Moskoutijd voor langeafstandstreinen. Lokale treinen rijden vaak wel volgens lokale tijd. Op de meeste Russische stations hangen dan ook twee klokken: met de lokale tijd en met de Moskoutijd. Voor dienstregelingen is het natuurlijk ontzettend handig dat er maar één tijd gebruikt wordt, zeker omdat er treinen als Moskou-Vladivostok zijn die meerdere tijdzones passeren.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » wo 27 okt 2010, 20:54

De reizigers zullen er anders over denken. Als iemand in Irkutsk wil instappen is het toch lastig om bij de vertrektijd nog een x-aantal uur te moeten optellen, zeker omdat je bij dat soort dingen verder niet stilstaat.
Klantvriendelijk is dat systeem zeker niet.

Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein » wo 27 okt 2010, 21:09

Tja, maar dit soort treinen is niet het soort trein wat je spontaan zult nemen hè. Als je zo'n trein neemt plan je dat waarschijnlijk zorgvuldig en dan kan het optellen van een paar uur er ook wel bij.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 27 okt 2010, 22:49

Willem schreef:De reizigers zullen er anders over denken. Als iemand in Irkutsk wil instappen is het toch lastig om bij de vertrektijd nog een x-aantal uur te moeten optellen, zeker omdat je bij dat soort dingen verder niet stilstaat.
Elke Rus weet dat en staat er dus bij stil en in elk station hangen twee klokken. Je kunt ook veel makkelijker uitrekenen hoe lang je reis duurt. Bovendien moet in Rusland voor elke trein gereserveerd worden, dus je kunt er van uit gaan dat men dat goed plant. We praten over lange afstanden, de meeste treinreizen met lange-afstandstreinen vanaf Irkutsk duren meerdere dagen.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 30 jan 2011, 17:21

Voor het eerst dat ik een foto zie met cyrillisch schrift op een EU-bord (en nog wel één met 4 talen). Deze staat aan de Russisch-Finse grens.

http://static.panoramio.com/photos/original/1998283.jpg
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 04 feb 2011, 0:12

Bulgarije zal het toch ook wel hebben, neem ik aan?

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 04 feb 2011, 7:38

Hier is het bijzonder omdat een taal getoond wordt (eigenlijk 2) die niet van het land zelf is waar je inrijdt.

Bulgarije: Ik heb nooit foto's gezien van dat soort borden, ik vraag me af of die bestaan (zelfde voor Roemenië).

Autosnelwegen.net

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » vr 04 feb 2011, 20:57

Asl EU-lidstaten zijn zij toch verplicht om dat soort borden te plaatsen? Denk maar aan Hongarije en Slovenie, daar zijn ze ook geplaatst als vervanger (of soms beide tegelijk) van het bord met de nationale vlag erop.
Maar zeker in die landen zal er wat tijd overheen gaan voordat ze allemaal geplaatst zijn.

Sophie
expressweg

Bericht door Sophie » vr 04 feb 2011, 22:31

^^ Er zijn ook (vooral kleine) Duits-Nederlandse grensovergangen zonder grensbord. Dus plicht lijkt het me niet.
Dietrich Bonhoeffer