[A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

[A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door Chris » wo 30 mar 2011, 16:32

Momenteel worden er spitsstroken aangelegd tussen Bussum en het knooppunt Eemnes. Na het uitvoeren van het SAA-project en de verbreding van de A1 van Eemnes naar knooppunt Hoevelaken naar 2x4 rijstroken blijft Muiderberg - Eemnes echter een zwakke schakel in het traject van de A1, terwijl de omgeving dichtbevolkt is en er dus lokaal veel verkeer gegenereerd wordt, terwijl het onderliggend wegennet niet geschikt is om veel op te vangen. Verkeer gaat dus over de A1.

Dura Vermeer denkt een oplossing te hebben:
Dura Vermeer schreef:Dura Vermeer wil gestapelde tunnels onder Gooi

Om de verkeerscapaciteit rondom de A1-het Gooi tussen knooppunt Eemnes en knooppunt Muiderberg uit te breiden, heeft Dura Vermeer een gebiedsvisie geformuleerd waarin wordt voorgesteld de verschillende verkeersstromen te scheiden en boven elkaar te stapelen.

In de oplossing van het bouwconcern betekent dit de realisatie van twee boortunnels met elk 2 rijstroken, met daarboven een verdiepte tunnelbak voor het regionale snelverkeer met 2 x 2 rijstroken die overgaat in een landtunnel. Bij de stapeling van deze verkeersmodaliteiten wordt als derde laag een deel van het lokale wegennet verplaatst tot boven op de tunnelbak.

De A1 is één van de belangrijkste verbindingswegen tussen Oost- en West-Nederland. Op het tracé door het Gooi tussen knooppunt Eemnes en knooppunt Muiderberg treden de laatste jaren steeds vaker files op. Uitbreiding van de capaciteit is gewenst met dien verstande dat de beschikbare ruimte rondom de A1 zeer beperkt is. Naar de mening van Dura Vermeer is uitbreiding van de A1 met extra rijstroken in het horizontale vlak onvoldoende om de bereikbaarheid te waarborgen. Dura Vermeer heeft gezocht naar een oplossing voor dit ruimtelijke probleem en heeft deze gevonden in het verticale vlak.

In de aangedragen oplossing wordt het doorgaand (transit)verkeer net na knooppunt Eemnes ondergebracht in twee boortunnels met elk twee rijstroken. Ter hoogte van Naarden wordt het verkeer weer teruggebracht naar maaiveldniveau. Hierboven wordt een verdiepte tunnelbak aangelegd voor het regionale snelverkeer met 2 x 2 rijstroken. De tunnel wordt op drie plaatsen ontsloten door middel van in- en uitvoegstroken in beide richtingen. Ter hoogte van Bussum zal de verdiepte tunnelbak overgaan in de vorm van een landtunnel. Voorafgaand aan- en voorbij de land- en boortunnel zal de weg worden opgewaardeerd tot een weg met 4 x 2 rijstroken. Bij de stapeling van verkeersmodaliteiten wordt als derde laag een deel van het tracé van de Amersfoortsestraatweg verplaatst tot boven op de tunnelbak. Hierdoor verdwijnt deze relatief drukke weg uit de achtertuinen van de omwonenden van de A1. Tevens wordt door het verplaatsen van deze weg de oude verbinding tussen de Brink van Laren en Naarden-Vesting weer hersteld.

Naast het vergroten van de capaciteit van de A1 biedt deze oplossing een groot aantal kansen voor het gebied. Zo wordt de barrièrewerking van de A1-het Gooi grotendeels opgeheven waardoor er de mogelijkheid ontstaat om de gescheiden natuurverbindingen weer te herstellen. Ook kunnen lokale verbindingen tussen woonwijken worden hersteld en omgeven worden met groen.

Een groot voordeel van de aangedragen oplossing is dat deze faseerbaar is met behoud van de huidige verkeerscapaciteit tijdens de uitvoering. Omdat de verschillende fasen pas na elkaar kunnen worden opgestart, is er een lange bouwtijd aan dit project verbonden. Het is daarom van groot belang dat de verkeersproblematiek op dit traject, A1-het Gooi, hoog op de agenda komt te staan.

Met de uitwerking van deze oplossing is een bedrag gemoeid van circa € 2,3 miljard. Voor dit bedrag wordt er voldoende capaciteit gegenereerd voor het wegverkeer, waarbij de directe omgeving van de A1-het Gooi een enorme kwalitatieve impuls krijgt. Hiermee wordt het historische beeld van het Gooi hersteld met veel rust, ruimte en een groene omgeving. Naast deze niet te kwantificeren opbrengsten ontstaan er mogelijkheden voor ontwikkeling rondom de A1 die een financiële bijdrage kunnen leveren aan deze verkeersoplossing.

http://www.duravermeer.nl/nieuws/artike ... onder_gooi
Visualisaties:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door keokiracer » wo 30 mar 2011, 16:40

^^ ik betwijfel eerlijk gezegd of 2x2 voor doorgaand (of zoals op de visualisatie 'nationaal & internationaal') verkeer wel genoeg is... Zeker als het nog lang gaat duren, ik neem namelijk aan dat dat stuk in 't Gooi een stijging in de hoeveelheid verkeer krijgt. Het plan op zich is wel goed, het is in principe een soort parallelbaan bóven de andere weg. Desalniettemin blijf ik mijn twijfels houden over de 2x2.
Chris, jij hebt hier vast wel nuttige cijfers over
even een zeurpunt, maar er wordt hier beweerd op de visualistaie dat 't Gooi niet de Randstad is, naar mijn weten is dat wel zo. Maar ik zeur weer te veel door dus ik :shutup:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door Wouter N14 » wo 30 mar 2011, 18:02

Leuke plannen, maar Snelwegfreak maakt mooiere visualisaties :lol:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door Palance » wo 30 mar 2011, 18:54

Die doelen suggereren een Engelse bordenboer :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door Rene » wo 30 mar 2011, 19:34

2x2 is voor doorgaand verkeer echt veel te weinig.

Maar 2x3 op maaiveld of verdiept is ook goed mogelijk - alleen dan moet het ontwerp simpelweg bestaan uit twee volwaardige asfaltbanen direct ingeklemd tussen barriers/geluidwanden, zonder enige vorm van berm of overbodige redresseeruimte. Feitelijk gewoon een tunnel zonder dak erop. Scheelt een hoop centen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door Chris » wo 30 mar 2011, 19:37

Een verbreding van de A1 is absoluut noodzakelijk. De huidige spitsstroken zullen niet afdoende zijn, en niet duurzaam zijn omdat ze gezien de verwachte intensiteiten op dit stuk (140 000 - 150 000 voertuigen) de gehele dag open zullen moeten zijn. Andere snelwegen met spitsstroken verwerken vaak niet veel meer dan 100 000 - 120 000 voertuigen en die moeten al geruime tijd open. Kortom; een solide verbreding is noodzakelijk.

Gezien de verwachte intensiteiten in 2030 (185 000 voertuigen op de 2x3 A1 tussen Muiderberg en Naarden-West) zal 2x3 niet afdoende zijn. 2x4 of 4x2 is dan een redelijk logische oplossing, maar hier ontbreekt het inderdaad de ruimte voor, met name tussen Bussum en het knooppunt Eemnes. De 5 kleine gemeenten in het Gooi tellen samen al 111 000 inwoners, maar een fatsoenlijk OWN is hier vrijwel non-existent, waardoor de druk op de A1 heel hoog is. De A1 is immers al halverwege de jaren 60 opengesteld, waardoor er voorheen geen noodzaak is geweest om het onderliggend wegennet goed uit te bouwen (zoals je dat in landen als Frankrijk en Duitsland wel hebt).

Gezien de vrij grote hoeveelheid aansluitingen over korte afstand (8 stuks over 14 kilometer) en de grote hoeveelheid lokaal verkeer lijkt een parallelsysteem redelijk voor de hand te liggen op dit stuk. Er is echter geen ruimte voor 4x2 rijstroken (die meer ruimte innemen dan 2x4 rijstroken). Het verkrijgen van de benodigde gronden zal waarschijnlijk astronomisch duur zijn, er moeten waarschijnlijk een paar honderd woningen onteigend moeten worden en de gemiddelde huizenprijs in deze gemeenten ligt boven de € 500 000, dus een tunneloptie zoals voorgesteld door Dura Vermeer is niet zo gek. Het nadeel zijn wel de zeer forse kosten van € 2,3 miljard. Dat komt neer op € 164 miljoen per kilometer, en dat is meer dan bijvoorbeeld de A4 Delft - Schiedam.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door Vinny » wo 30 mar 2011, 20:38

Maar goed, het aankopen van woningen a 2,5 miljoen per stuk loopt ook wel wat in de papieren.

Overigens begrijp ik dat het een 4x2+2x1 oplossing wordt. Met tolheffing kun je de kosten ook wel weer een beetje terugverdienen. Ik denk zelf aan een soort A 86 oplossing: 2x3 voor doorgaand autoverkeer, 2x2 voor doorgaand vrachtverkeer en een 2x2 weg bovenop.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door captain007 » do 31 mar 2011, 9:23

Ik voorzie echter problemen met de aanleg want de ruimte om de tunnels te maken en het verkeer gelijktijdig te laten rijden is er ook niet. Dus hoe wil men dat dan gaan oplossen? En hoe zit het met de stabiliteit van de grond daar, zodat men niet Noord-Zuidlijn achtige taferelen gaat krijgen>

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door Chris » do 31 mar 2011, 9:26

Het Gooi is voornamelijk zandgrond, dus dat zou in principe een stuk makkelijker moeten zijn dan de veengronden westelijker.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door Kaaiman » do 31 mar 2011, 10:58

Het concept vind ik echter helemaal niet zo slecht. Misschien is het wel haalbaarder om de huidige A1 gewoon te laten liggen als regionale snelweg, maar wel die boortunnel te maken onder de huidige A1 voor het doorgaande verkeer (2x3). Dan heb je minder kosten, want je hebt geen extra tunnel (wel wordt de boortunnel flink duurder), maar wel een flinke capaciteitsuitbreiding. In totaal zou je dan zelfs tot 3+3 en 3+3 kunnen verbreden, waarmee je 6 rijstroken capaciteit genereert.

Nogmaals, het principe van een dubbeldekssnelweg is zo gek nog niet.

Als tolweg heeft een lange boortunnel voor doorgaand verkeer denk ik wel minder effect, want zo vang je van de mensen uit het Gooi zelf nooit een cent. Die zijn immers bestemmingsverkeer. :PP:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door Attietattie » do 31 mar 2011, 11:13

captain007 schreef:Ik voorzie echter problemen met de aanleg want de ruimte om de tunnels te maken en het verkeer gelijktijdig te laten rijden is er ook niet.
Er rijdt op dit moment nog niet zoveel verkeer onder de grond daar dus ik denk dat dat wel meevalt. Met andere woorden: ik denk dat ik jouw voorziene probleem niet begrijp.
Kaaiman schreef:Het concept vind ik echter helemaal niet zo slecht. Misschien is het wel haalbaarder om de huidige A1 gewoon te laten liggen als regionale snelweg, maar wel die boortunnel te maken onder de huidige A1 voor het doorgaande verkeer (2x3).
Dan verpest je het idee van de verminderde barrierewerking van de huidige A1.
Kaaiman schreef:Als tolweg heeft een lange boortunnel voor doorgaand verkeer denk ik wel minder effect, want zo vang je van de mensen uit het Gooi zelf nooit een cent. Die zijn immers bestemmingsverkeer. :PP:
Ik gok dat het voor een wegbeheerder niet zo is dat hij mensen uit specifieke regio's wil uitknijpen dus ik denk niet dat dat een bezwaar is. En het principe van 'doorgaand verkeer betaalt' is niets nieuws.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door captain007 » do 31 mar 2011, 11:49

^^ Ik doelde op de ruimte die nodig is om tunnels aan te leggen onder het bestaande trace ;). Je hebt toch echt ruimte nodig om je tunnelmond te maken en om je TBM (ervan uitgaande dat er geboorde tunnels worden gemaakt) te kunnen plaatsen.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door Attietattie » do 31 mar 2011, 11:58

Dan begreep ik het toch goed. Lijkt me geen enkel probleem. De tunnelmond en TBM (Google heeft me geleerd wat een TBM is) situeer je simpelweg NAAST de huidige A1 en in het weekend dat de tunnel in werking moet, gooi je het verkeer er gewoon overheen. As simpel as that!
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door captain007 » do 31 mar 2011, 12:38

^^ Daar staan toch juist die peperdure villa's ;).

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: [A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door chriskrusz » do 07 apr 2011, 2:49

Maar waarom kan die boortunnel dan niet gewoon in een kaarsrechte lijn van Eemnes naar Muiderberg, onder Bussum en Naarden door?
captain007 schreef:En hoe zit het met de stabiliteit van de grond daar, zodat men niet Noord-Zuidlijn achtige taferelen gaat krijgen>
De Noord-Zuidlijn tafrelen zijn veroorzaakt door de diepwanden van de stations, niet door de boortunnel. Die tunnel kan overigens desnoods nog veel dieper onder de grond, er hoeven immers onderweg geen stations te worden gebouwd waar de tunnel op aan moet sluiten (en waar die ondiep genoeg moet lopen zodat je niet een kwartier onderweg bent van het perron naar de straat).

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: [A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door chriskrusz » do 07 apr 2011, 2:51

Oh en doe dan ook meteen maar een tweede tunnel van Eemnes naar Abcoude om daar op de A2 aan te sluiten.

Klaasje
dorpsstraat
Berichten: 223
Lid geworden op: za 13 feb 2010, 14:32

Re: [A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door Klaasje » ma 25 apr 2011, 13:27

Als er een studie naar deze verbreding wordt uitgevoerd lijkt het me bij de enorme kosten van zo'n tunnel zeker nuttig om te kijken naar varianten waarbij het verkeer via andere routes omgeleid wordt. Dan denk ik aan omleidingen als A28(Nijkerk) - A30 - A6 (Almere) en een verbinding tussen de zuidkant van Amerfoort en de A2 onder Hilversum door.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door sirdanilot » di 26 apr 2011, 0:14

Tol voor doorgaand verkeer werkt voor geen meter. Wat zou je zelf doen? Ja, als je echt in de spits door 't Gooi heen moet, betaal je wel, maar als je gewoon een autorit naar je oudtante maakt op zaterdag ga je toch geen cent betalen? Bovendien heb je daar in de spits weinig te zoeken, tenzij je in 't Gooi werkt, maar welke baan moet je dan juist hebben? Juist, de parallelbaan... Nee, de Nederlander is hier veel te zuinig voor, en zal alleen tol betalen als je hem daartoe dwingt, bv. de westerscheldetunnel waar geen enkel alternatief mogelijk is. (al proberen wij altijd door de Kennedytunnel te gaan in plaats van de westerscheldetunnel, vaak scheelt het maar enkele minuten)

Nee, beter bouwt men een 2x2 expressweg doorheen 't Gooi voor al dat lokale verkeer. Op Google Maps heb ik een soort van conceptje getekend. Uiteraard is dit slechts een idee. Wie weet door hoeveel natuurgebieden dit loopt... dit is in ieder geval aan de rand van de bebouwing, tussen bebouwing en natuurgebied.

http://imgur.com/eBYTI

Dit zou een provincialeweg moeten zijn, maar misschien voor meer dan de helft gefinancierd door het Rijk, want het is het Rijk dat miljoenen euro's bespaard om geen rijkeluistunnel aan te hoeven leggen onder de A1. Wellicht gecombineerd met een klein deel van de geplande A80, voor een ring rond hilversum.

waterval
polderweggetje
Berichten: 43
Lid geworden op: di 22 apr 2008, 10:36

Re: [A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door waterval » di 25 aug 2015, 8:19

Blijkbaar wordt erover nagedacht:
Uit de Nationale Markt- en Capaciteitsanalyse (NMCA) van 2011 (bevestigd in een update in
2013) is gebleken dat er in 2028 op de A1 tussen Amsterdam en Amersfoort naar verwachting
een bereikbaarheidsknelpunt zal optreden. Na afloop van de bestuurlijke overleggen MIRT
2013 heeft de minister van IenM de Tweede Kamer laten weten naar onder meer dit knelpunt
een nieuw MIRT-onderzoek te starten.
Dit MIRT-onderzoek werkt volgens de nieuwe aanpak van de bereikbaarheidsopgave.
De nieuwe aanpak betekent dat bereikbaarheidsopgaven waar relevant worden opgepakt in
samenhang met andere (ruimtelijke opgaven in het gebied (‘zoeken naar meekoppelkansen’),
dat breed wordt gekeken naar mogelijke oplossingen (niet alleen naar infrastructuur) en dat
Rijk, regio en bedrijfsleven hierbij optrekken in een gelijkwaardige samenwerking.
Bron:http://mirt2015.mirtprojectenoverzicht. ... 359039.pdf

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A001] Eemnes - Hoevelaken: verbreding 2x4

Bericht door Jackbauer1350 » za 06 aug 2016, 15:48

Dat deel tussen knooppunt Eemnes en aansluiting 7 wordt nog een uitdaging gezien de beschikbare ruimte. Dan zal je aan een tunnel moeten gaan denken. Daar waren overigens al eens ideeën voor.

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: [A001] Eemnes - Hoevelaken: verbreding 2x4

Bericht door Seat » ma 08 aug 2016, 16:17

Jackbauer1350 schreef:Dat deel tussen knooppunt Eemnes en aansluiting 7 wordt nog een uitdaging gezien de beschikbare ruimte. Dan zal je aan een tunnel moeten gaan denken. Daar waren overigens al eens ideeën voor.
Is daar serieus studie naar gedaan? :top:
Een tunnel zou daar meer van dienst zijn dan al die A9-tunnels, maar de bebouwing zit er zo dicht op... De A80 wordt nooit gebouwd en er is geen alternatief. Misschien een tunnel als in Maastricht?

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [A001] Eemnes - Hoevelaken: verbreding 2x4

Bericht door jelger » ma 08 aug 2016, 18:46

Die ideeën zijn in de lokale media met regelmaat geuit. Ik weet niet hoe serieus of vergevorderd in studie. Er zijn ook ideeen geopperd over een dubbeldeks traject tussen Eemnes en Bussum/Naarden. Maar dat zal ongetwijfeld stuiten op bezwaren van de vele villa bewoners aan de diverse parallelstukken. Er is geen of heel beperkt ruimte voor een extra strook.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [A001] Eemnes - Hoevelaken: verbreding 2x4

Bericht door Mark » ma 08 aug 2016, 19:00

Ik hoop van harte dat er geen tunnel komt. Het kost een flinke duit extra plus operationele kosten. Daarbij geeft een tunnel beperkingen voor het vrachtvervoer, kan het in storing vallen en met de nieuwe Tunnelwet is een tunnel ook iets wat afgesloten kan worden als er file dreigt...

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A001] Eemnes - Hoevelaken: verbreding 2x4

Bericht door Rogier » ma 08 aug 2016, 20:40

Waarom niet een deel van deze inwoners uitkopen en de A1 op een reguliere wijze verbreden (naar 4 rijstroken met een ruimtereservering)?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A001] Eemnes - Hoevelaken: verbreding 2x4

Bericht door Vinny » ma 08 aug 2016, 21:11

Het zal een afschuwelijk duur wegenproject worden, en er zal veel tijd voor nodig zijn om alle villabewoners uit te kopen, maar ik denk wel dat het de meest zinvolle oplossing is.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [A001] Eemnes - Hoevelaken: verbreding 2x4

Bericht door jelger » ma 08 aug 2016, 21:49

Reken maar op een miljoen of 2 per villa. Even ruw gezegd.

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: [A001] Eemnes - Hoevelaken: verbreding 2x4

Bericht door Piles » ma 08 aug 2016, 21:50

Chris schreef:Over het deel ten westen van knooppunt Eemnes is een apart topic: viewtopic.php?f=8&t=16182
Is deze post alleen voor mij zichtbaar ofzo? :hap:

Willy84
polderweggetje
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 20:16

Re: [A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door Willy84 » vr 12 aug 2016, 20:09

jelger schreef:Reken maar op een miljoen of 2 per villa. Even ruw gezegd.
Ja, dat lijkt me nog krap. Dat maal een stuk of 40 villa's en voor een kleine 100 miljoen ben je klaar met de grondverwerving aan 1 kant. Dan nog alle leidingen en viaducten. Het zal een van de duurste wegverbredingen van Nederland worden. Ik vermoed dat het minimaal 20 jaar duurt om iets aan dit traject te doen.

Een tunnel zal ook grote problemen tegemoet zien evenals een dubbeldekweg. Er is een jaar of twee terug nog een ecoduct aangelegd vlakbij Crailo en daar is zeker geen rekening gehouden met een vierbaansweg of wegverbreding.

Overigens vind ik het huidige traject nauwelijks het predicaat autosnelweg waardig. Door de vele op en afritten is de gemiddelde snelheid laag en veel wisselingen van rijstroken. Er komen rustig 10 auto's de snelweg op met 70-80 waarna er flink geremd moet worden om aanrijdingen te voorkomen. De spitsstrook is nagenoeg permanent open en zorgt voor veel verwarring omdat veel automobilisten stug op de middelste strook blijven rijden. Zodra de verbredingen op de aansluitende trajecten gerealiseerd zijn zal dit traject al snel bovendrijven als nieuwe flessenhals.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door Schelpenpaadje » vr 12 aug 2016, 21:36

Hoeveel verlichting zou het investeren in alternatieve routes kunnen bieden?

Ik denk van vooral aan het doortrekken van de A30 naar Knooppunt Almere, maar ook het opwaarderen van de N201 en de N230.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door jelger » vr 12 aug 2016, 22:11

Het doortrekken van de A30 lijkt me niet de remedie, want het verkeer ten oosten van Eemnes naar Almere kan al over de A27, en hoeft niet over 't Gooi naar de A6. Verreweg het grootste deel gaat naar Amsterdam.

Hoe dan ook, het traject door 't Gooi zal een pijndossier worden.
Als het op uitkopen aanpalende percelen komt zal dat ook een lang juridisch gevecht worden. Ik denk dan ook dat een scenario van een 'gewone' verbreding via uitkopen grondbezitters zo lang mogelijk zal worden vermeden.

Dubbeldeks maken zal met de nieuwe ecoducten ook geen sinecure worden naast dat dit door omwonenden met geld ook niet zomaar geregeld is.

De technische uitdaging van een ondertunneling zou ik niet weten, maar het lijkt me de meest elegante, zeker als het een tunnel betreft voor doorgaand verkeer en het huidige traject gewoon open blijft als een bovengronds paralleltraject t.b.v. lokale bestemmingen. Hierdoor is meteen de passage van gevaarlijk vervoer geregeld.

Linksom of rechtsom het zal flink geld kosten. Daar tegenover staat dat dit stuk anders een chronische bottleneck blijft met weinig mogelijkheden om verkeer anders te geleiden.

Edit: even teruglezend de Dura Vermeer voorstellen. De brochure is nog hier te vinden (pdf) : brochure

Plaats reactie