[I][A002] A2 Salerno - Reggio Calabria

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [I] Sicilië - Sicilia

Bericht door Vinny » do 17 feb 2011, 19:56

Tja dan blijft het natuurlijk wachten todat de fysieke aanpassingen eens gerealiseerd worden... (met het Italiaanse bouwtemp kan dat nog wel een jaar of tien duren)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] A3 Napoli - Reggio Calabria

Bericht door Chris » do 17 feb 2011, 20:10

Ik heb de laatste 3 berichten even verplaatst.

Er zijn de laatste jaren forse vorderingen geboekt met de verbreding en modernisering van de A3 tussen Napoli en Salerno. Op één na zijn nu alle substandaard aansluitingen verplaatst naar nieuwe trompetaansluitingen. Alleen bij Portici is nog een zeer substandaard aansluiting en die gaat binnenkort ook dicht en wordt verplaatst naar Ercolano, iets verderop. Ook wordt de A3 verbreed naar 2x3 rijstroken (behalve het deel in de omgeving van Salerno wellicht).

Dit is bijvoorbeeld de vernieuwde A3 bij Pompeii:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [I] A3 Napoli - Reggio Calabria

Bericht door Vinny » do 17 feb 2011, 21:57

Dat ziet er een stuk beter uit :D
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

[I] A003 Napoli - Reggio Calabria

Bericht door Pino » vr 29 apr 2011, 10:47

De huidige stand van de werken, verzameld door Brick84 op Skyscrapercity.

Afbeelding
Groen: werkzaamheden afgerond
Geel: werkzaamheden lopen en worden naar verwachting voor 2013 afgerond
Oranje: werk is aanbesteed, maar werkzaamheden nog niet begonnen
Blauw: aanbesteding loopt
Paars: plan ingetrokken
Rood: nog goed te keuren

En wat foto's, ook gepost op SSC door jack74:
SPOILER: TOON

De tunnel van San Felipe nabij km 398. Verkeer wordt hier over de zuidelijke baan geleid.
Afbeelding
Afbeelding

Ook enkele kilometers naar het zuiden, op km402, zit verkeer nog op één baan
Afbeelding

Op km405 wordt een volledig nieuwe tunnel aangelegd naast het oude tracé
Afbeelding
Afbeelding

Km417, ook hier een nieuwe tunnel in aanbouw. Foto genomen van de bestaande route in de karakteristieke staat
Afbeelding

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [I] A3 Napoli - Reggio Calabria

Bericht door nederland24 » vr 29 apr 2011, 16:23

^^Wat een prachtig land is Italie toch. 8-) Hoever is dit stuk eigenlijk in het zuiden van Italie?

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [I] A3 Napoli - Reggio Calabria

Bericht door keokiracer » vr 29 apr 2011, 16:29

@pino
Worden de nieuwe tunnels ook 2x1?
Is er een uitbreiding nodig op deze weg, of kan de weg de huidige capaciteit goed aan?
Mooie foto's :top:. Dank voor het delen!
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [I] A3 Napoli - Reggio Calabria

Bericht door Willem » vr 29 apr 2011, 16:30

@ nederland24: Dat is heel ver in het zuiden. Het einde van de A3 bij Reggio ligt 700 km. (!) voorbij Rome, het middengedeelte zeg even 500 km. ten zuiden van de hoofdstad. Vanuit Nederland het dan boven de 2000 km. rijden.
Hier zijn we geneigd om te denken dat je na Rome zo bij het uiteinde van de Italiaanse laars bent, maar dat is in werkelijkheid nog wel een dag rijden. Italie is een erg groot land.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] A3 Napoli - Reggio Calabria

Bericht door Pino » vr 29 apr 2011, 17:09

keokiracer schreef:Worden de nieuwe tunnels ook 2x1?
Juist niet. Je ziet op alle foto's steeds twee tunnels naast elkaar liggen, zodat bij oplevering gewoon sprake is van 2x2. Gedurende de werkzaamheden zijn grote delen van de A3 wel 2x1.

Tegen de tijd dat de A3 tot aan Reggio Calabria compleet is, ga ik een roadtrip inplannen. Lijkt me echt een fantastische route !

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [I] A3 Napoli - Reggio Calabria

Bericht door keokiracer » vr 29 apr 2011, 17:19

^^ Ik zag idd de 2 tunnels wel, maar dacht dat ze 1x1 waren, met evt. een (smalle) vluchtstrook. Is iig wel beter dat het 2x2 is 8-)
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] A3 Napoli - Reggio Calabria

Bericht door Pino » vr 29 apr 2011, 17:20

Die ene foto in de tunnel maakt het wel duidelijk. Twee banen en een (smalle) vluchtstrook.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [I] A3 Napoli - Reggio Calabria

Bericht door nederland24 » vr 29 apr 2011, 18:15

Willem schreef:@ nederland24: Dat is heel ver in het zuiden. Het einde van de A3 bij Reggio ligt 700 km. (!) voorbij Rome, het middengedeelte zeg even 500 km. ten zuiden van de hoofdstad. Vanuit Nederland het dan boven de 2000 km. rijden.
Hier zijn we geneigd om te denken dat je na Rome zo bij het uiteinde van de Italiaanse laars bent, maar dat is in werkelijkheid nog wel een dag rijden. Italie is een erg groot land.
Ik heb net even op wegenwiki gekeken en dan zijn deze foto's genomen zo'n 100km voor het einde van de snelweg. Heel diep in Italie dus. Goed dat ze dit stuk opknappen. :D

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] A003 Napoli - Reggio Calabria

Bericht door Pino » za 30 apr 2011, 12:07

Kwam onderstaand filmpje tegen uit 1967 over de bouw van de "oude" A3. Voor wie het Italiaans niet volgt: de nadruk wordt sterk gelegd op het ontsluitend karakter van de A3. Op een gegeven moment zie je beelden van de oude rijksweg door Calabria, met daarbij de opmerking dat de A3 de reis door de punt van de laars verkort van 10 à 11 uur naar 5 à 6. Al zou ik daar wel bij opmerken dat voor verkeer uit het noorden van Italië de route langs de Ionische kust beschikbaar was (SS106). Die loopt door veel minder bergachtig terrein en vormde in de jaren '60 waarschijnlijk de snelste route op weg naar het diepe zuiden, veel sneller dan de wegen langs de A3-corridor die je in het filmpje ziet.

Zelf vind ik de beelden van de oude bewegwijzering wel aardig. Als rechtdoordoel wordt gewerkt met "Sud" in plaats van het huidige Reggio Calabria. Vind dat zeker niet ongepast. Verder gaven de uitsmijters van toen nog niet de onjuiste suggestie van een rijstrookverdeling, die het idee geeft dat je per se op de linker rijstrook moet zitten om rechtdoor te kunnen. Je zou zeggen: lap de lay-out van die oude borden op naar iets moderners en voer het terug in !
Link

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] A3 Napoli - Reggio Calabria

Bericht door Chris » vr 01 jul 2011, 8:13

Ik kwam op Skyscrapercity een lijst tegen met segmenten die nu met 2-0 rijstroken zijn uitgevoerd tussen Salerno en Reggio Calabria ivm werkzaamheden. 110 kilometer in totaal!

108+000 138+000 Padula B. - Lauria Nord - Corsie 1+1
176+800 183+700 Campotenese - Morano - Corsie 1+1
220+450 226+000 Tarsia Nord - Tarsia Sud - Corsie 1+1
266+130 267+720 Cosenza Sud - Rogliano - Corsie 1+1
285+600 304+000 Altilia - Falerna - Corsie 1+1
323+000 325+300 Lamezia T. - Pizzo C. - Corsie 1+1
348+600 359+400 Sant'Onofrio - Serre - Corsie 1+1
371+400 374+100 Mileto - Rosarno - Corsie 1+1
401+853 405+500 Palmi - S. Elia - Corsie 1+1
408+000 433+800 S. Elia - Campo Calabro - Corsie 1+1

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

[I] A003 Napoli - Reggio Calabria

Bericht door Pino » zo 31 jul 2011, 11:21

Gisterenochtend zijn nog drie stukken van de vernieuwde A3 opengegaan (persbericht). Het was de bedoeling om dit vroeg in de ochtend te doen om daarmee de eerste golf reizigers naar het zuiden te accomoderen, maar er ontstond een paar uur vertraging met bijbehorende file. De nieuwe stukken zijn:
Pontecagnano - Montecorvino Pugliano: 2 km
Padula - Lagonegro: 13 km
Altilia Grimaldi - San Mango d'Aquino: 8 km

Huidige tussenstand van de upgrade van de route Salerno - Reggio Calabria is als volgt (bron):
Afgerond: 237 km
In bouw: 103 km
Nog niet aangevangen: 39 km
Afgeblazen: 5 km

In de spoiler staan enkele actuele foto's van de A3. De eerste twee zijn resized-versies uit het ANAS-persbericht. Ze zijn gisteren rond 18.00 uur gemaakt op een van de nieuwe stukken (op veel hogere resolutie overigens hier te vinden). De rest is afkomstig van SSC-gebruiker txente. Zijn foto's zijn gemaakt op het stuk tussen Altilia en Falerna.
SPOILER: TOON

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [I] A3 Napoli - Reggio Calabria

Bericht door nederland24 » zo 31 jul 2011, 17:27

Deze foto's bewijzen maar eens dat Italie een van de mooiste landen van Europa is. 8-) Overigens laat die foto perfect zien, dat ze de laatste jaren heel veel achterstand hebben opgelopen qua onderhoud.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [I] A3 Napoli - Reggio Calabria

Bericht door Willem » zo 31 jul 2011, 19:44

^^ Die achterstand komt mede door de N'drangheta of hoe de maffia ook mag heten.
Laatst gewijzigd door Willem op zo 31 jul 2011, 22:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] A3 Napoli - Reggio Calabria

Bericht door Pino » zo 31 jul 2011, 20:34

Organisaties als de Ndrangheta hebben groot geld verdiend met bouwprojecten. Een deel van de problemen van de A3 was nu juist dat de wegbeheerder (ANAS, de Italiaanse Rijkswaterstaat) het niet nodig vond om de weg te laten onderhouden. Iets dat niet alleen voor de A3 geldt, maar ook voor vele andere wegen in beheer van ANAS.

En waar geen bouwwerkzaamheden worden ingepland, kun je er als mafia ook weinig geld mee verdienen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [I] A3 Napoli - Reggio Calabria

Bericht door Vinny » zo 31 jul 2011, 20:55

Het slechtste deel van de A 3 was een tolweg en neem ik aan dus in handen van een particuliere organisatie?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] A3 Napoli - Reggio Calabria

Bericht door Pino » zo 31 jul 2011, 21:47

^^ Is een tolweg in handen van een particuliere organisatie.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] A003 Napoli - Reggio Calabria

Bericht door Pino » do 04 aug 2011, 19:20

Pino schreef:Huidige tussenstand van de upgrade van de route Salerno - Reggio Calabria is als volgt [...]
Helaas bleek de site van de ANAS de ontwikkelingen van eind juli te hebben gemist. De minister heeft aangegeven dat het voorlopig aan geld ontbreekt om nog nieuwe projecten goed te keuren in het kader van de uitbouw van de A3. Concreet betekent dat dat 43 kilometer van de A3 een 2+2-weg blijft zonder vluchtstroken op oud alignement. Ook een aantal geplande nieuwe aansluitingen zal niet worden gerealiseerd. Daarnaast zijn de (altijd wat vaag gebleven) plannen om nog eens iets te doen aan het laatste stuk A3 tussen Villa San Giovanni en Reggio Calabria nu dus de ijskast in. Dat stuk ligt overigens voorbij de toekomstige afslag richting Sicilië en wordt dus ook als wat minder strategisch belangrijk gezien.

De regering Berlusconi zou de regering Berlusconi niet zijn als dat slechte nieuws werd verpakt in een mooie boodschap (hier): in 2013 is de ombouw van de A3 klaar ! Nou goed dan, misschien moeten we er inderdaad maar zo tegenaan kijken. Er blijft 60 kilometer substandaard over (geen vluchtstroken, hier en daar rare bochten), maar over een jaar of twee met de cabrio op roadtrip door de punt van de Laars !

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] A3 Napoli - Reggio Calabria

Bericht door Pino » vr 12 aug 2011, 22:01

Nieuwe foto's van de A3. Foto's van Skyscrapercity-gebruiker Abarth. Ze zijn genomen tussen kilometers 108 en 123. De eerste kilometers zijn nog maar zeer onlangs opgeleverd (vraag me wel af waarom de belijning nog geel is). Daarna een overzicht van een stuk dat nog onderhanden is. Het gaat daarbij overigens om de eerste grote werkzaamheden die je na Napoli tegenkomt.

Hoewel de kwaliteit van de foto's maar zo-zo is, leek het me toch aardig om ze te posten vanwege de actualiteitswaarde !
SPOILER: TOON

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Pino op vr 12 aug 2011, 23:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] A3 Napoli - Reggio Calabria

Bericht door Chris » vr 12 aug 2011, 22:25

Ik vraag me altijd af waarom mensen zulke enorme foto's van slechte kwaliteit posten. Als je ze resized naar 800px dan lijkt het al een stuk minder erg.

Anyway, mooi om een update te zien, volgens mij zijn er niet veel road enthusiasts in zuid-Italië.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [I] A3 Napoli - Reggio Calabria

Bericht door Vinny » vr 12 aug 2011, 22:40

Ja maar ik wordt nou niet super blij van wat ik zie. De werkzaamheden lijken me weliswaar nog niet over (oplevering al geweest volgens Pino?), maar de weg is smal gebleven, en het wegdek lijkt ook te golven...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] A3 Napoli - Reggio Calabria

Bericht door Pino » za 13 aug 2011, 0:05

^^ Smalle wegdek valt toch wel mee? Op het nieuwe stuk zie ik twee rijstroken met een vluchtstrook zoals die gebruikelijk is in Italië. Wat uiteraard wel wat smaller is dan je in de meeste Europese landen ziet, maar daar krijg je dan toch ook weer wat pechhavens voor terug. Het golven kun je van de foto's maar moeilijk inschatten denk ik. Wat betreft oplevering: je ziet hoe dan ook dat ze over de nieuwe rijbaan rijden, over twee stroken. Maar de gele strepen en de nog geldende snelheidsbeperkingen suggereert dat ze nog niet helemaal klaar zijn. Misschien was mijn "opgeleverd" in die zin niet helemaal het juiste woord.

Wie de foto's al (min of meer) resized wil zien, op Imageshack staan ze op een wat behapbaarder formaat. Je ziet de laatste tijd overigens wel vrij veel foto's opduiken van de A3. Zal wel door het vakantie-seizoen komen. Kwam inmiddels ook nog onderstaand filmpje tegen van een Pool, vorige week geschoten vlak voordat je bij Scilla afslaat naar de ferries richting Sicilië. Duidelijk gevalletje A3 oude stijl.
Link

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] A3 Napoli - Reggio Calabria

Bericht door Pino » do 18 aug 2011, 22:45

Hieronder betere foto's van het nieuw geopende stuk rond kilometers 108 tot en met 123. Gepost door SSC-lid Embankment. Je kunt mooi zien dat tussen de stukken nieuw zo hier of daar nog wat stukjes onderhanden werk zitten. Maar ik vind de nieuwe stukken er toch alleszins strak uitzien ...

In zuidelijke richting:
SPOILER: TOON

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
In noordelijke richting:
SPOILER: TOON

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [I] A3 Napoli - Reggio Calabria

Bericht door nederland24 » do 18 aug 2011, 22:59

Ziet er goed uit!! :D Toch maar een keer een tripje maken naar het zuiden van Italie.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [I] A3 Napoli - Reggio Calabria

Bericht door Snelwegenkenner » do 18 aug 2011, 23:24

^^ Het is alleen zo ver weg. Ik vond Rome al best ver, maar dan hebben we ook over Chambery en de Via Aurelia gereden. :p

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] A3 Napoli - Reggio Calabria

Bericht door Pino » vr 19 aug 2011, 8:34

Hoe je ook naar Rome gekomen bent, je mag vanuit Rome nog wel een kleine dag uittrekken voor het afrijden van de A1 en de A3 tot aan Reggio Calabria. Ik weet van een familie van Sicilianen in Friesland dat zij vroeger (tegenwoordig gaan ze met het vliegtuig) in twee dagen van Nederland naar Sicilië reden: de eerste dag zo ongeveer tot Parma. Dan denk je "ha, ik zit al in Italië". Maar dan ben je nog maar halverwege en wacht je nog een behoorlijk lange trip van Noord- naar Zuid-Italië. En dat was, met de oude A3, ook niet de meest relaxte trip ...

Anderzijds: als je naar jouw omweg naar Rome kijkt, denk ik dat die je ongeveer evenveel tijd extra tijd heeft gekost als doorrijden van Rome tot Reggio. Kortom, in de tijd dat jij via de Franse N57, de Mont Cénis en de Aurelia een keer in Rome staat, sta ik met een route over de Gotthard al op de pont naar Sicilië.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [I] A3 Napoli - Reggio Calabria

Bericht door Coen Tunnel » za 20 aug 2011, 2:22

^^ En als Snelwegenkenner dan eindelijk op de pont naar Sicilië zit, lig jij al op het strand met een cocktail. Of zit je op de boot naar Malta. ;)

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [I] A3 Napoli - Reggio Calabria

Bericht door Snelwegenkenner » za 20 aug 2011, 12:00

^^ Of hij staat nog voor de Gotthard te wachten. :PP:

Zoals gezegd, ik hou meer van een mooie route dan snel op de bestemming zijn. ;)

Plaats reactie