Verkeerscirculatie Groningen

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Verkeerscirculatie Groningen

Bericht door Groningen » za 18 jun 2011, 12:18

In Groningen kennen we al jaren de situatie met het verkeerscirculatieplan: de binnenstad is opgedeeld in 4 sectoren, en alleen via de singel kun je van de ene sector naar de andere rijden. Nu staat er vandaag in het Dagblad van het Noorden het volgende:
www.dvhn.nl schreef:
Via de ringweg naar een volgende wijk. Dat is de essentie van een nieuw verkeersplan van de stad Groningen. De gemeente Groningen onderzoekt de mogelijkheid om het Verkeers Circulatie Plan (VCP) in de binnenstad uit te breiden tot de ringweg. Die krijgt dan de rol van 'verdeelring' voor alle wegverkeer binnen de ring.

Auto's zouden vanaf de ringweg langs vijf of zes invalswegen de stad in kunnen. Ze moeten dan via dezelfde route ook weer terug naar de ring. Op die manier verdwijnt het verkeer tussen de wijken. Onderzoek moet uitwijzen wat het plan precies oplevert en of de ringweg wel geschikt is voor die rol.

Het idee heeft dezelfde achtergrond als het huidige VCP voor de binnenstad. Dat werd in in 1977 onder heftige protesten ingevoerd.Gemeentewoordvoerder Henk Bouwkamp: "Het VCP is ingevoerd om de leefbaarheid in de binnenstad te vergroten. Een groter sectorenplan kan misschien een soortgelijke impuls geven aan de leefbaarheid in de stadswijken tussen de binnenstad en de ringweg."

Sinds de invoering van het Verkeerscirculatieplan, in 1977, is de binnenstad verdeeld in vier sectoren met de Diepenring als verdeelring.
Dat gaat wat worden, met name bij de zuidelijke ringweg. Die kan het verkeer nu al amper aan (dit wordt voornamelijk veroorzaakt door het Julianaplein). In de papieren versie van de krant staat een uitgebreider verhaal. Het komt er op neer dat mijn straat een stuk rustiger zou worden bij invoering van dit nieuwe idee. Mooi natuurlijk, maar denk eens aan al die extra kilometers, toenemende drukte op andere straten en wegen etc. Ook vraag ik me af wat dit allemaal gaat kosten als er van alles aangepast moet worden aan de infrastructuur hiervoor. Kunnen we niet gewoon bestaande kleinere knelpuntjes aanpakken (zoals die monsterlijke rotonde hier aan het eind van mijn straat waar ik al vaker over schreef) dan weer een megalomaan project te starten (naast de tram, het Groninger Forum etc.)?

Wat vinden jullie ervan?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Verkeerscirculatie Groningen

Bericht door Chris » za 18 jun 2011, 12:27

Ik ben niet zo'n fan van dit soort verkeersstructuren. Het zorgt voor extra verkeersdruk op al drukke ringwegen en meer omrijkilometers. Wat we juist op grote schaal proberen te verbeteren (omrijkilometers reduceren door betere verbindingen over de grotere rivieren) proberen sommige steden juist op kleinere schaal in te voeren. Bovendien blijkt achteraf vaak dat het draagvlak voor dit soort maatregelen snel afbrokkelt en beperkt blijft tot een aantal aanwonenden van voormalig doorgaande routes.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Verkeerscirculatie Groningen

Bericht door Groningen » za 18 jun 2011, 12:31

Ik ben het wel met je eens. Ik woon dan wel aan zo'n doorgaande route, maar dat ik nou last heb van het vele rijdende verkeer: nee. Je went er wel aan. En bovendien: als je hier gaat wonen dan weet je dat het druk is, dus dan moet je niet gaan piepen. Waar ik wél last van heb is de enorme dagelijkse file voor deze rotonde. Je hebt meer last van stilstaand verkeer (met name trillingen: als er een beetje zware auto stilstaat rammelen de glazen me in de kast) dan rijdend verkeer.

Mij komt dit plan voor als een probleem willen oplossen wat er niet is. Je zou hooguit wat verbeteringen aan de bestaande structuur kunnen doen (door bijvoorbeeld die rotonde eruit te slopen en er een VRI neer te zetten, maar goed: dat is persoonlijk). En een aantal VRI's verspreid over de stad beter in te regelen.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Verkeerscirculatie Groningen

Bericht door mavas » za 18 jun 2011, 17:09

Een verkeerscirculatieplan is een goed middel om:
- kernen leefbaar te houden
- de middenstand een impuls te geven
- een kwalitatieve openbare ruimte te creeren, wat weer postief voor bovenstaande 2 punten

Je ziet dat tegenwoordig heel veel steden werken met een VCP. De laatste die dit heeft ingevoerd die ik ken is Den Haag. Daar hebben bovengenoemde effecten opgetreden. Het beste voorbeeld van een VCP is Houten, dat een soortgelijk systeem heeft wat de gemeente Groningen wil invoeren. In Houten is het niet mogelijk rechtstreeks van de ene wijk naar de andere wijk met de auto te komen, maar moet men altijd via de ring. Juist door dat systeem pakt men veel minder de auto en is het fietsgebruik behoorlijk hoog. Als je namelijk sneller met de fiets van de ene kant naar de andere kant komt dan met de auto dan bedenk je je wel 2 keer om met de auto te gaan. Je ziet dan ook dat daar wel iedereen een auto heeft maar dat deze vrijwel alleen voor externe ritten wordt gebruikt (ritten naar buiten de plaats).

Een voorwaarde voor een goedwerkend VCP is wel dat de ring om de afgesloten wijken heen een hoge doorvoercapaciteit heeft. De doorgaande ring rond Groningen heeft dat nog niet overal, dus daar moet zeker aan gewerkt worden willen ze het tot een succes maken. Een andere voorwaarde van het idee van Groningen is ook dat de toegangswegen van en naar het centrum wel voldoende capaciteit moeten hebben. Ik weet niet in hoeverre dat is, daarvoor ken ik Groningen niet goed genoeg. Wat hierin ook een nadeel kan zijn, is dat door zoveel mogelijk verkeer te bundelen je drukke wegen krijgt waarbij barrierevorming optreedt en verkeersonveiligheid, en wellicht negatief uit kunnen pakken voor de leefbaarheid. In feite wordt het leefbaarheidsprobleem daarmee verplaatst naar dit soort corridors.
Een stad die dit wel begrepen heeft is Culemborg, waar vrijwel alle verbindingen voor al het verkeer mogelijk zijn. Hierdoor spreidt het zich en zijn er juist minder extreem drukke wegen dan je zou verwachten.

Dus, wil Groningen het VCP invoeren dan dient niet alleen de Ring van voldoende capaciteit te zijn, ook de corridors van/naar de binnenstad. Dat zal onderzocht moeten worden.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Verkeerscirculatie Groningen

Bericht door Groningen » za 18 jun 2011, 17:17

^^ Feitelijk zijn alle wegen in de stad zelf, op de Europaweg na, onderbemeten. Zelfs deze Europaweg is volgens mij zo aangelegd omdat hij rechtstreeks aansloot op de oude A7 (bij Europaplein linksaf was de A7 / N7 vervolgen, rechtdoor was de stad in). Filevorming etc. is het gevolg. Ook vraag ik me af welke wegen men wil bestempelen als 'corridors.' De (nieuwere) wijken Beijum en Lewenborg hebben een wijkring en liggen buiten de ringweg, dus die hebben geen problemen in dit verband.

Ik vraag me werkelijk af hoe op deze manier mijn wijk (Korrewegwijk) gefaciliteerd gaat worden (de Korreweg kan al dat verkeer absoluut niet aan én sluit niet rechtstreeks aan op de ringweg). De Bedumerweg zou dit wel aan kunnen, maar die ligt dan weer precies tussen twee wijken in. Het zou dan wel weer kunnen dat de Bedumerweg wordt gebruikt ter ontsluiting van 2 wijken (en de binnenstad). In totaal is er nog teveel onduidelijkheid om daar iets over te zeggen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Verkeerscirculatie Groningen

Bericht door Chris » za 18 jun 2011, 17:27

Zoiets werkt ook vooral in grotendeels planmatige steden of grote vinexwijken waarbij al in het begin is besloten tot een dergelijk circulatiesysteem. Anders krijg je ongewenste effecten. Overigens wordt het doorgaand verkeer door aanwonenden vaak sterk overschat, zeker op dit soort wijkwegen. In plaats van om bestaande wegen onaantrekkelijk te maken of zelfs af te knippen kunnen ze beter andere wegen opwaarderen. Mensen nemen alleen sluiproutes als de gewenste wegen onvoldoende zijn.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Verkeerscirculatie Groningen

Bericht door keokiracer » za 18 jun 2011, 17:32

Ik gok op de Zonnelaan, Emmaviaduct (vanaf knp. Julianaplein), Europaweg, Bedumerweg en de Rijksweg (verlengde van N360) als corridors. Voor de laatste optie twijfel ik tussen het Hoendiep en de Kardingerweg. Maar het blijft zoals je al zei gokken...
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Verkeerscirculatie Groningen

Bericht door Groningen » za 18 jun 2011, 19:24

^^ RIjksweg (verbinding met Delfzijl / Appingedam) en Hoendiep zijn nu al overbelast. Kardingerweg zal dat zeker niet aankunnen (teveel kruisingen). Op het GM-kaartje van de Kardingerweg zie je parallel aan de Kardingerweg een dun lijntje lopen: de Oosterhamrikbaan. Dat is nu een vrijliggende 1x2 busbaan tussen Kardinge (waar ook een P+R-parkeerplaats is) en de stad. Er gaan stemmen op om die ook open te stellen voor overig verkeer. Maar inderdaad, het blijft gissen. Ik wacht het af.
Chris schreef:Zoiets werkt ook vooral in grotendeels planmatige steden of grote vinexwijken waarbij al in het begin is besloten tot een dergelijk circulatiesysteem. Anders krijg je ongewenste effecten. Overigens wordt het doorgaand verkeer door aanwonenden vaak sterk overschat, zeker op dit soort wijkwegen. In plaats van om bestaande wegen onaantrekkelijk te maken of zelfs af te knippen kunnen ze beter andere wegen opwaarderen. Mensen nemen alleen sluiproutes als de gewenste wegen onvoldoende zijn.
Alleen die paar wijken die buiten de ring liggen zijn nieuwbouw. Vrijwel alles wat binnen de ringweg is gebouwd, is ouder. De wegen zijn ook totaal niet ingericht / bedoeld voor een VCP. Ik woon aan de Kapteynlaan en dat is een doorgaande weg. Maar niet dusdanig doorgaand dat je er niet komt als je niet ergens in de buurt woont of in de buurt moet wezen. Andere wegen opwaarderen gebeurt ook zeker (in ieder geval de oostring). De ongewenste effecten die je noemt zie ik ook wel gebeuren: smalle straatjes die als 'sluiproute' worden gebruikt. Waarna daar uiteraard ook weer van alles tegen gedaan moet worden...

Ik vraag me geregeld af of onze stadsbestuurders geen last van grootheidswaanzin hebben (waarschijnlijk wel).

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verkeerscirculatie Groningen

Bericht door Coen Tunnel » ma 18 sep 2017, 21:02

Het Groningse Verkeerscirculatieplan wordt morgen 40 jaar. Op de website van het Dagblad van het Noorden is een artikel te vinden en ook een leuk filmpje met historische beelden: Berucht Verkeerscirculatieplan heeft nu overal fans.

Plaats reactie