[R025] Ring Aarschot

Discussies over planning, aanleg en reconstructies van Gewestwegen (en Gemeentelijke Wegen)

Moderator: Moderatoren

Euregio
geband
Berichten: 962
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 10:12
Locatie: Overijssel/ Den Haag

Re: [R025] Ring Aarschot

Bericht door Euregio » vr 18 feb 2011, 9:28

Toch blijf ik de wegen in België dood eng vinden, ik zag op de foto's een 70km weg met ernaast een fietspad.
Stel je voor, ik als brommer met 45km p.u ik mag niet op het fietspad, want er staat alleen een fietser op het bordje, moet ik dan op die grote weg gaan rijden?

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: [R025] Ring Aarschot

Bericht door Wimpie24 » vr 18 feb 2011, 9:48

Met een bromfiets van dat type niet (tenzij onderbord B) maar met een lichter type wel.
Ik neem aan dat jij je hier ook niet volledig op je gemak voelt?
Afbeelding

Voor de mensen die niet wisten over wat het ging, dit is de nieuwe gijmelsesteenweg die in de nabije toekomst ook deel van de R25 zal worden

Afbeelding

Hier begint het talud ondertussen al, enkel het wegdek moet nog gelegd worden.
Afbeelding
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [R025] Ring Aarschot

Bericht door vynkce » vr 18 feb 2011, 10:52

Wimpie24 schreef:Ik neem aan dat jij je hier ook niet volledig op je gemak voelt?
Afbeelding
Wie wel? Dat soort wegen zijn een regelrechte schande! Dit soort "fietspaden" worden niet voor niks zelfmoordkantjes of zelfmoordstroken genoemd...

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [R025] Ring Aarschot

Bericht door Alfa » vr 18 feb 2011, 21:17

^^Ik heb mij er alvast nog nooit onveilig op gevoeld. Kwestie een beetje op te letten waar je rijdt. Alvast beter dan niets. De Nederlandse situatie waarbij fietspaden 2 km van de hoofdrijbaan liggen is weliswaar ideaal, maar op wereldvlak tamelijk uniek.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: [R025] Ring Aarschot

Bericht door Wimpie24 » za 19 feb 2011, 1:10

^^
Klopt, het is meer een soort van goodwill van het gewest dat ze daar nog een fietspad willen leggen.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

DriesO
polderweggetje
Berichten: 25
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 11:43

Re: [R025] Ring Aarschot

Bericht door DriesO » di 22 feb 2011, 15:53

Euregio schreef:Toch blijf ik de wegen in België dood eng vinden, ik zag op de foto's een 70km weg met ernaast een fietspad.
Stel je voor, ik als brommer met 45km p.u ik mag niet op het fietspad, want er staat alleen een fietser op het bordje, moet ik dan op die grote weg gaan rijden?
In België geldt de Belgische wegcode. In België MOET je met zo'n bromfiets B op het fietspad rijden van een 70 km/u-weg. Op 50 km/u-wegen hebben bromfietsen type B de keuze. Dit alles natuurlijk indien er geen onderbord onder hangt met een uitzondering op de algemene regel...

Gebruikersavatar
JonasCoryn
stadsweg
Berichten: 266
Lid geworden op: do 05 mar 2009, 16:25
Locatie: Deerlijk

Re: [R025] Ring Aarschot

Bericht door JonasCoryn » di 22 feb 2011, 18:57

DriesO schreef:
Euregio schreef:Toch blijf ik de wegen in België dood eng vinden, ik zag op de foto's een 70km weg met ernaast een fietspad.
Stel je voor, ik als brommer met 45km p.u ik mag niet op het fietspad, want er staat alleen een fietser op het bordje, moet ik dan op die grote weg gaan rijden?
In België geldt de Belgische wegcode. In België MOET je met zo'n bromfiets B op het fietspad rijden van een 70 km/u-weg. Op 50 km/u-wegen hebben bromfietsen type B de keuze. Dit alles natuurlijk indien er geen onderbord onder hangt met een uitzondering op de algemene regel...
Sinds wanneer moet of eerder, mag een bromfiets B op het fietspad op een 70/u weg?
In mijn hele brommercarrière heb ik daar nooit van gehoord.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: [R025] Ring Aarschot

Bericht door Wimpie24 » di 22 feb 2011, 20:39

^^
Dat is niet abnormaal. Regelmatig zie je onderbordjes "B VERPLICHT".
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

DriesO
polderweggetje
Berichten: 25
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 11:43

Re: [R025] Ring Aarschot

Bericht door DriesO » di 22 feb 2011, 22:12

Sinds wanneer moet of eerder, mag een bromfiets B op het fietspad op een 70/u weg?
In mijn hele brommercarrière heb ik daar nooit van gehoord.
9.1.2.2° Daar waar de snelheid beperkt is tot 50 km per uur of minder, mogen de bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse B in dezelfde omstandigheden het fietspad aangeduid door het verkeersbord D7 of door wegmarkeringen zoals bepaald in artikel 74 volgen, op voorwaarde dat zij de andere weggebruikers die zich hierop bevinden niet in gevaar brengen.

Wanneer een hogere snelheidsbeperking geldt, moeten de bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse B in dezelfde omstandigheden het fietspad aangeduid door het verkeersbord D7 of door wegmarkeringen zoals bepaald in artikel 74 volgen, wanneer dit aanwezig en bruikbaar is.

Evenwel :

indien het fietspad gesignaleerd is zoals voorzien in artikel 69.4.2°, moeten zij het fietspad volgen;

D7 + M.6


indien het fietspad gesignaleerd is zoals voorzien in artikel 69.4.3°, mogen zij het fietspad niet volgen.

D7 + M.7
fotootjes en tekst op http://www.wegcode.be/wetteksten/select ... e/109-art9

Gebruikersavatar
JonasCoryn
stadsweg
Berichten: 266
Lid geworden op: do 05 mar 2009, 16:25
Locatie: Deerlijk

Re: [R025] Ring Aarschot

Bericht door JonasCoryn » di 22 feb 2011, 23:42

^^ Kijk eens aan, in die 4 jaar elke dag met de brommer gereden te hebben heb ik dit nooit geweten :shutup: . In zone50 reed ik geregeld op het fietspad als er file was, maar anders altijd gewoon rechts op de rijweg zoals ik het geleerd had.
Als ik hem nog eens van stal haal zal ik erop letten :top: .

Een minder punt hieraan vind ik misschien dat de auto's die vanuit een zijstraat komen, niet meteen een vrij snelle bromfiets B verwachten op het fietspad, dit kan gevaarlijke situaties opleveren lijkt me.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [R025] Ring Aarschot

Bericht door vynkce » vr 25 feb 2011, 20:10

Persbericht AWV 25-02-2011 schreef:Werkzaamheden voor veilige gewestwegen in Aarschot

Op 1 maart start het Agentschap Wegen en Verkeer met de herinrichting van het kruispunt van de Liersesteenweg (N10) en de Ter Heidelaan (R25). Het kruispunt wordt veiliger voor fietsers en er worden nieuwe verkeerslichten geplaatst. Volgens de huidige planning zouden de werkzaamheden half mei beëindigd moeten zijn. Het agentschap voert de herinrichting tegelijkertijd uit met andere projecten die ook de verkeersveiligheid en de leefbaarheid van Aarschot moeten verbeteren. De projecten worden gebundeld, om de periode waarin de omwonenden en de weggebruikers hinder ondervinden van de werkzaamheden zo kort mogelijk te houden.

Kruispunt Ter Heidelaan en Liersesteenweg: verkeer Ter Heidelaan weinig gehinderd
Het doorgaande verkeer op de Ter Heidelaan (R25) blijft te allen tijde mogelijk en voor het bestemmingsverkeer op het stuk van de Liersesteenweg tussen het kruispunt en de fietserstunnel worden omleidingen ingesteld.
Tijdens de eerste vijf weken van de werkzaamheden zal het verkeer dat het stuk van de Liersesteenweg tussen het kruispunt en de fietstunnel wil uitrijden (bijv. de klanten van Hubo en O' Cool), moeten omrijden via de Kleine Mechelsebaan. Omdat het verkeer de Kleine Mechelsebaan enkel rechtsaf kan uitrijden, zal het verkeer dat van daar naar Betekom wil rijden, tot aan de tijdelijke lus aan de werkzaamheden van de nieuwe brug over de Herseltsesteenweg (N19) moeten rijden. Daar zal het rechtsomkeer kunnen maken.

Ring om Aarschot (R25): drie bruggen klaar in zomer
Het Agentschap Wegen en Verkeer maakt sinds juli 2009 de ring om Aarschot rond. Door het verkeer in het noordoosten verder van de stadskern van Aarschot om te leiden, wil het de verkeersveiligheid, de leefbaarheid en de doorstroming van het verkeer in en rond Aarschot verbeteren.
De tijdelijke lus die aangelegd werd voor het verkeer van de Herseltsesteenweg (N19), zal langer dan voorzien in dienst blijven. Ze zal immers gebruikt worden voor de omleidingen van de herinrichting van het kruispunt van de Ter Heidelaan en de Liersesteenweg.
Ondertussen werkt de aannemer voort aan de brug over de Herseltsesteenweg. De brugpeilers en de landhoofden van de brug zijn klaar en tegen het einde van de maand juli zal ook de bovenbouw afgewerkt zijn. Ook de twee overige bruggen die aangelegd worden in het kader van de aanleg van de ring om Aarschot (een over de toegangsweg van het industrieterrein Witte Molen en een over de spoorweg) zullen in de zomer afgewerkt worden.

Herinrichting Liersesteenweg
AWV is in juni 2010 gestart met de herinrichting van de Liersesteenweg. De weg wordt in de eerste plaats veiliger gemaakt voor de fietsers. Ook de riolering wordt vernieuwd, en het wegdek krijgt een structureel onderhoud.
De aannemer heeft ondertussen bijna het hele stuk (kant rijrichting Aarschot) van in Begijnendijk tot aan het kruispunt met de Oude Mechelsebaan afgewerkt. Momenteel is hij nog aan het werk op het stuk tussen het kruispunt van de Busschotstraat en de Waterstraat en het kruispunt met de Oude Mechelsebaan, in de loop van maart start ook de herinrichting van het stuk tussen de Oude Mechelsebaan en de Ter Heidelaan.
In maart start ook de heraanleg van de Liersesteenweg in de rijrichting van Lier. De aannemer begint met het stuk tussen de Waterstraat en de Oude Mechelsebaan (maart-juni 2011) en pakt daarna het stuk tussen de Oude Mechelsebaan en de Ter Heidelaan aan (mei-juli 2011).

Kruispunt Ter Heidelaan en Nijverheidslaan
Het kruispunt van de Ter Heidelaan en de Nijverheidslaan wordt sinds november 2010 deels heringericht. Er worden extra afslagstroken aangelegd en er komen nieuwe verkeerslichten. Het Agentschap Wegen en Verkeer maakt van de gelegenheid gebruik om veilige fietspaden aan te leggen en om het kruispunt in zijn geheel een nieuwe asfaltlaag te geven. Ook een stuk van de Ter Heidelaan en de aansluiting van de Nijverheidslaan krijgen een nieuwe asfaltlaag. Het verkeer op de Ter Heidelaan zal ter hoogte van de Nijverheidslaan te allen tijde mogelijk blijven. Voor het bestemmingsverkeer van de Nijverheidslaan blijven de plaatselijke omleidingen gelden tot het einde van de werkzaamheden (half mei).

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: [R025] Ring Aarschot

Bericht door Wimpie24 » vr 25 feb 2011, 20:57

Hola, nog meer werken aan die kant van de stad :)
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: [R025] Ring Aarschot

Bericht door Wimpie24 » zo 19 jun 2011, 14:30

Ring Aarschot, actueel

Afbeelding
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Unda
zandpaadje
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 08 sep 2010, 18:31
Locatie: Belgie ( Provincie Antwerpen )

Re: [R025] Ring Aarschot

Bericht door Unda » zo 19 jun 2011, 16:01

Is deze genomen vanaf de gijmelsesteenweg ?

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: [R025] Ring Aarschot

Bericht door Wimpie24 » zo 19 jun 2011, 16:19

Nee, deze is op het talud zelf genomen. Vanop de Gijmelse steenweg ziet het er zo uit:

Afbeelding

En nog wat andere foto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: [R025] Ring Aarschot

Bericht door Wimpie24 » za 25 jun 2011, 17:58

Nieuwe vorderingen
SPOILER: TOON

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Wimpie24 op di 28 jun 2011, 10:24, 1 keer totaal gewijzigd.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [R025] Ring Aarschot

Bericht door vynkce » za 25 jun 2011, 18:14

Ziet er goed uit!

denne007
autoweg
Berichten: 1358
Lid geworden op: ma 25 jun 2007, 19:48
Locatie: Oostende, België

Re: [R025] Ring Aarschot

Bericht door denne007 » za 25 jun 2011, 21:44

:( jammergenoeg geen 2x2

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: [R025] Ring Aarschot

Bericht door Wimpie24 » zo 26 jun 2011, 11:45

^^
Na het stuk met de molen op begint het 2x2 gedeelte want daar vormt de R25 de verbinding tussen de N19, N10 en E314 ;)
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

denne007
autoweg
Berichten: 1358
Lid geworden op: ma 25 jun 2007, 19:48
Locatie: Oostende, België

Re: [R025] Ring Aarschot

Bericht door denne007 » zo 26 jun 2011, 12:19

^^ laatst gepasseerd. het 2x2 stuk rijdt lekker door.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [R025] Ring Aarschot

Bericht door vynkce » zo 26 jun 2011, 12:31

Wimpie24 schreef:^^
Na het stuk met de molen op begint het 2x2 gedeelte want daar vormt de R25 de verbinding tussen de N19, N10 en E314 ;)
Het 2x2 stuk eindigt toch aan de rotonde op de N21b naar Betekom? Of ben ik mis?

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: [R025] Ring Aarschot

Bericht door Wimpie24 » zo 26 jun 2011, 18:44

^^
Dat klopt inderdaad, ik was mis. Het stuk dat van het kruispunt met de N10 tot de eerste bocht van de R25 loopt is ook 2X2. Dat hebben ze nu doorgetrokken tot op het viaduct. :)
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Unda
zandpaadje
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 08 sep 2010, 18:31
Locatie: Belgie ( Provincie Antwerpen )

Re: [R025] Ring Aarschot

Bericht door Unda » ma 27 jun 2011, 23:47

SPOILER: TOON

Afbeelding
Ik vind eigenlijk dat op deze foto de weg er wel erg smal uitziet op dit stuk ?? Heel veel ruimte gaat er tussen 2 kruisende vrachtwagens toch niet zitten ...
Of is het een vertekend beeld door de lens van de camera ?

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: [R025] Ring Aarschot

Bericht door Wimpie24 » di 28 jun 2011, 10:25

Het ziet er op de foto smal uit maar dat is maar een optische illusie denk ik :)
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: [R025] Ring Aarschot

Bericht door Wimpie24 » di 28 jun 2011, 17:30

R25 actueel
SPOILER: TOON

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Unda
zandpaadje
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 08 sep 2010, 18:31
Locatie: Belgie ( Provincie Antwerpen )

Re: [R025] Ring Aarschot

Bericht door Unda » do 30 jun 2011, 23:59

Wat een mooi gedetailleerde verslaggeving alweer :top:
Wimpie weet jij toevallig of ze die ronduit schandalige betonbaan ( Herseltsesteenweg / n19 ) door asvalt gaan vervangen aan de brug als ze de verkeerslichten gaan plaatsen daar ?

( die laatste 500 meter betonplaten vanaf grens Prov Antwerpen tot aan de R25 dat ligt er nog altijd zo bij van toen " den Duits " hier vertrokken is ... :roll: )

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: [R025] Ring Aarschot

Bericht door Wimpie24 » vr 01 jul 2011, 10:46

Als semi-zwart punt zijnde staat dat inderdaad op de planning, de voorwaarde is wel dat eerst de N10 (die tot aan de provinciegrens heraangelegd wordt) terug in beide richtingen kan opengesteld worden. :)
Er zijn al veel klachten geweest over die aannemer van de N10 omdat die al reeds juni 2010 bezig is met iets wat de aannemers die in Aarschot bezig zijn blijkbaar op 3 maanden kunnen afwerken.

Dit stuk van de N10 is door andere aannemers afgewerkt en is al een maand vrijwel volledig af

Afbeelding

Aan de betonnen goten van de oprit kan je op zien tot waar de toekomstige kruising met de N19 moet komen, er komen vrijliggende afslagstroken, een middenberm en de weg wordt dus algeheel verbreed voor nieuwe fietspaden en rijstroken.

Afbeelding
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: [R025] Ring Aarschot

Bericht door Wimpie24 » za 02 jul 2011, 18:16

Gisteren ben ik met de fiets nog eens over de nieuwe ring gereden toen ze bezig waren met wegmarkeringen aan te brengen. Alle bruggen zijn voorzien op een mogelijk verbreding van de rijweg.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [R025] Ring Aarschot

Bericht door Davy » za 02 jul 2011, 20:51

Is er een officiele opening voorzien?

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: [R025] Ring Aarschot

Bericht door Mikhail » za 02 jul 2011, 23:05

Vandaag was ik hier toevallig in de buurt, het kruispunt zonder verkeerslichting in werking voor je op de N19 richting Herset rijdt is wel gevaarlijk ... Voor de rest een prima ringweg rond deze stad! Wel in verschillende stijlen, en in verschillende jaren gebouwd.
****

Plaats reactie