Wegnummering Nederland

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Wegnummering Nederland

Bericht door Vinny » wo 02 mar 2005, 12:26

Even in het kort het nummeringssysteem van wegen in Nederland

Nederland heeft een integraal wegnummeringsselsel, dus dat betekent dat wegen die gedeeltelijk snelweg zijn en gedeeltelijk niet, toch met één nummer kan worden aangeduid (alleen de letter wisselt).

Over het algemeen hebben rijkswegen (wegen in het beheer van RwS) één of twee cijfers en provinciale wegen drie cijfers. Gemeentelijke wegen zijn over het algemeen niet genummerd, behalve in Amsterdam, Almere en sommige toeristische gemeenten.

Rijkswegen
De nummers 1 - 5 stralen kloksgewijs uit vanuit Amsterdam. De A 3 heeft het echter nooit verder geschopt dan de tekentafel, en het enige stukje '3' dat bestaat is de N 3 tussen Papendrecht en de aansluiting op de A 16 bij 's Gravendeel.
De 6 - 9 lbeginnen over het algemeen iets verder van Amsterdam, alleen de A 8 takt aan op de ring Noord.
De A 10 is de ringweg van Amsterdam.

De nummers 11 - 20 beginnen bijna allemaal in de provincie Zuid-Holland; de A 17 begint nét voorbij de Moerdijkbrug in Noord-Brabant. De A/N 18 loopt in de Achterhoek.

De A 22 is een los nummer voor de Velsertunnel (voormalige A 9)
De A 27 loopt van Almere naar Breda
De A 28 loopt van Utrecht naar Groningen
De A 29 van Rotterdam richting Bergen Op Zoom
De A 30 loopt door de Gelderse Vallei, van Barneveld naar Ede.

De nummers 31 - 37 lopen in Noord-Oost Nederland
De RW 38 is dan weer een merkwaardigheid, een niet op de bewegwijzering genummerde weg in Rotterdam; van knp. Ridderkerk naar Ridderkerk.

De N 41 liep vroeger van Groningen naar Delfzijl. Is inmiddels N 360.
De A 44 loopt van Burgerveen naar Wassennaar (Zuid Holland)
De N 46 loopt van Groningen naar de Eemshaven
De N 48 loopt van Hoogeveen naar Ommen

De nummers 50 - 59 liepen in de 'biblebelt' van Zeeland via een banaan naar het Noorden (regio Arnhem). De A 50 loopt zelfs helemaal door naar Emmeloord. Nu de A/N 52 en 53 niet meer bestaan is de zone eigenlijk flink ingekrompen. De '57', '58' en '59' beginnen allemaal in Zeeland. De A 50 is een buitenbeentje geworden en loopt nu van Eindhoven via Arnhem naar Emmeloord (vroeger van Den Bosh, nu A 59 naar knooppunt Joure, nu A 6)

De nummers 60 - 69 lopen in Zeeuws Vlaanderen en Noord-Brabant

De nummers 70 - 79 beginnen of eindigen allemaal in Limburg

Verder bestaat de N 99, die van Den Helder naar Den Oever loopt. Het nummer lijkt te zijn afgeleid van de N 9 die eindigt in Den Helder. Net als de 44 die is afgeleid van RW 4, het oorspronkelijke nummer van die weg.

Provinciale wegen
Tot 1993 werden alleen wegen tussen de '201' en de '399' aangegeven. Nu bestaan er ook wegen buiten dit gebied. Het onderstaand zone systeem is van toepassing (bron: ANWB):

N (soms A):
175 - 250: Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht. Hierbij aangetekend dat alleen Utrecht wegen onder de N 200 heeft benummerd (nl. N 198 en N 199), als enige provincie in Nederland vooralsnog.

251 - 300: Zeeland, Noord-Brabant en Limburg

301 - 350: Flevoland, Overijssel en Gelderland

351 - 400: Groningen, Friesland en Drenthe.

Voor de nummers boven de 400 is onderstaand zoneoverzicht van toepassing: (bron: http://www.monterie.com)

N:
400 - 430: Utrecht (nummer verschijnt op kilometeraanduidingen)
430 - 500: Zuid-Holland (nummer verschijnt op kilometeraanduidingen, routebevestigingsbordjes en soms op wegwijzers - N 470 en N 441 met name)
500 - 550: Noord-Holland (nummer verschijnt op hectometerbordjes, routebevestigingsbordjes en de N 522 is hier en daar bewegwijzerd).
550 - 600: Limburg (nummer verschijnt op kilometeraanduidingen)
600 - 650: Noord-Brabant (nummer verschijnt soms op kilometeraanduidingen)
650 - 700: Zeeland (nummer verschijnt op kilometeraanduidingen)
700 - 730: Flevoland (nummer is niet zichtbaar)
730 - 780: Overijssel (nummer verschijnt op kilometeraanduidingen)
780 - 850: Gelderland (nummer verschijnt op kilometeraanduidingen)
850 - 900: Drenthe (nummer verschijnt meestal op de bewegwijzering)
900 - 950: Friesland (nummer verschijnt alleen op routebevestigingsbordjes)
950 - 999: Groningen (nummer verschijnt op routebevestigingsbordjes).

Gemeentelijke wegen
s (stadsroutes)
100: Centrumring Amsterdam
101 - 118: Tegen de klok in uitstralend van de centrumring in Amsterdam

100 - 106: Almere, de nummers nemen toe in noord-oostelijke richting

r (recreatieroutes)
101 - 112: In de volgende gemeenten: Haarlemmerliede-Spaarnwoude, Velsen, Schouwen-Duivenland (alleen de voormalige gemeente Westenschouwen), Nieuwvliet en Ommen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » wo 02 mar 2005, 12:54

Afbeelding

en

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Palance op zo 06 mar 2005, 16:11, 1 keer totaal gewijzigd.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Bart
autoweg
Berichten: 1875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:27
Locatie: Den Haag

Bericht door Bart » wo 02 mar 2005, 14:20

@Palance: Waar heb je dit stuk eigenlijk vandaan? Ik vind het wel interessant, maar wat lastig leesbaar van een monitor...
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » wo 02 mar 2005, 14:33

Dat stukje over nationale routenummering bevat nog wel een paar fouten.

Ik heb plannen om een correctere versie te plaatsen op mijn website, bij het stuk over de geschiedenis van wegnummers. Momenteel staat daar het volgende:

De geschiedenis van de wegnummers in Nederland is op te delen in een aantal perioden. Cruciale momenten waren:

1956: invoering van de E-wegen (en de bijbehorende N-routes).
1976: invoering van de A-wegen en enkele N-nummers voor hoofdroutes.
1986: omnummering van de E-wegen.
1993: veel wegen wisselen van eigenaar en alle provinciale wegen krijgen een N-nummer.
2003: Noord-Brabant besluit een aantal wegen van een ander nummer te voorzien.

Telkens als er een beslissing genomen was, duurde het enige tijd voordat alle wegwijzers aangepast waren.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » wo 02 mar 2005, 14:43

Bart schreef:@Palance: Waar heb je dit stuk eigenlijk vandaan? Ik vind het wel interessant, maar wat lastig leesbaar van een monitor...
Bart,

Het staat er gewoon op: Van de ANWB zelf. Ik heb daar een paar keer flink gezeurd om wat info over wegnummering, totdat ik dit documentje per post kreeg toegestuurd als zoethoudertje :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

A15-racer

Bericht door A15-racer » zo 06 mar 2005, 11:32

harry schreef:1956: invoering van de E-wegen (en de bijbehorende N-routes).
1976: invoering van de A-wegen en enkele N-nummers voor hoofdroutes.
1986: omnummering van de E-wegen.
1993: veel wegen wisselen van eigenaar en alle provinciale wegen krijgen een N-nummer.
2003: Noord-Brabant besluit een aantal wegen van een ander nummer te voorzien.
Hierbij moet wel opgemerkt worden dat de E-nummering door de Verenigde Naties Economische Commissie voor Europa (UNECE) in 1975 is gewijzigd.
Afbeelding
De E9 loopt thans van Orleans naar Barcelona.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » zo 06 mar 2005, 12:21

In het artikel "Waar ligt eigenlijk de A3?" staat ook nog wat informatie over wegnummering:

http://www.boetes.nl/nieuws.php?ID=880

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 06 mar 2005, 17:03

De N273 van België naar Venlo wordt op die bordjes ook als Rijksweg 773 aangeduid.
Ja? Is er iemand die *dit* kan bevestigen?
In 1993 ging de wegnummering op de schop [...] Tegelijkertijd werden de driecijferige N-nummers voor provinciale wegen ingevoerd.
Dat klopt dus niet. Veel provinciale wegen hadden halverwege de jaren '80 al een driecijferig nummer. De N 201 was al in 1983 benummerd. Althans uit die tijd dateerde een wegwijzer waarvan het nummer gewoon geïntegreerd werd opgenomen. Onlangs (2003) is deze wegwijzer overigens vervangen. Kennelijk wordt hier om de twintig jaar de bewegwijzering vernieuwd.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » ma 07 mar 2005, 11:52

Vinny schreef:De N273 van België naar Venlo wordt op die bordjes ook als Rijksweg 773 aangeduid.

Ja? Is er iemand die *dit* kan bevestigen?
Nee. Ik kan het alleen maar ontkennen.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » ma 14 mar 2005, 17:03

Ach ja, nou nog bij wegnummering wat meer pragmatisme. Geef de wegbeheerders alle vrijheid, en zeur niet over systeemzaken. Als de kaart maar klopt met de borden op de weg, dan is het goed. Dan hoeven we tenminste ook niet steeds te parten over hernummeringen.
Juist. Ik zou nog een beschouwing schrijven over waarom er een systeem in routenummering zou moeten zitten.

Een hele simpele reden waarom een systeem handig is, is dat wanneer meerdere wegbeheerders betrokken zijn bij de planning van nieuwe wegen de nummering geen probleem kan vormen als een bepaald systeem van nummeringstoewijzing wordt aangehouden. Het alternatief is een opeenvolgend systeem. Dat wil zeggen dat men het Italiaanse systeem gaat hanteren, de 'oudste' wegen hebben de 'laagste' nummers. Dat is niet altijd even wenselijk en vandaar dat men kan kijken naar een alternatief systeem.
Een tweede reden om een systeem in te voeren is het aan het nummer kunnen zien wat voor weg bereden wordt. Men zou bijvoorbeeld kunnen denken dat 1 en 2 cijferige wegen belangrijke transportassen zijn en 3 cijferige nummers regionale verbindingswegen. Dit zou ik overigens los willen zien van het feitelijke wegbeheer, maar dat heb ik in andere draden al genoeg beargumenteerd.
Een clustering van wegnummers zal ook toegevoegde waarde kunnen hebben omdat wegbeheerders dan ook zullen weten welke nummers ze kunnen gebruiken zodat dubbelnummering bij voorbaat al wordt vermeden.
Een derde reden voor het systeem is om de integraliteit te bewaren. Wanneer er geen systeem is kan dit leiden tot een gebrek aan integrale nummers. Dat zal betekenen dat het nummer kan veranderen als de weg van beheerder of van status verandert. Dat moet zoveel mogelijk worden tegengegaan en een niet-autosnelweg stuk van een snelweg kan het beste gewoon door de letter en het gele kadertje duidelijk worden gemaakt.

Voor de gemiddelde weggebruiker is het van belang dat de nummers overal en altijd worden weergegeven. Wanneer een weg belangrijk genoeg is voor een nummer dan moet dat ook als zodanig worden aangegeven.
Als men (geen) wegen boven de 400 wil nummeren moet men dit consequent doen en niet af en toe sommige!
Hetzelfde geldt voor wegen onder de 200. Dit is ook beter voor kaartenmakers; zodat ze weten waar ze aan toe zijn.
Wanneer een weg geen nummer heeft, moet men ook geen nummer willen aangeven en een bepaald nummer slechts tussen haakjes of als 'naar Nxx' weergeven.
Het verwachtingspatroon moet ook duidelijk worden aan het toekennen van de letter A of N. Op 'A' wegen horen per definitie geen verkeerslichten thuis! Wanneer die er wel zijn dient de kruising te worden aangepast of de aanduiding in N te veranderen.
Voor de gemiddelde weggebruiker is het systeem minder van belang (maar dat blijkt ook uit mijn voornamelijk administratieve redenaties).

Verder wil ik opmerken dat wanneer een weg een bepaald nummer heeft dan heeft de weg ook DAT nummer. Een weg die als A 29 of als A 58 bekend staat dient niet als A 4 te worden behectometerd. Als men het zo graag over de N 69 wil hebben dan kan en mag men niet het officiele nummer N 769 gebruiken. Sterker nog dan dient het officiele wegnummer zich naar de praktijk van alledag te voegen. Andersom geldt natuurlijk ook. De ANWB of Tebodin kunnen niet uit eigen houtje wegnummers gaan vermelden die niet bestaan. Bij dubbelnummeringen als de A 27/A 58 en in de toekomst de A 7 en de A 8 dient 1 beleid te worden gevolgd. Of je nummert ze dubbel of je vermeld het te bereiken wegnummer tussen haakjes. Dus vanaf de Ring A 10: Zaanstad, Hoorn (A7), Leeuwarden (A7), Beverwijk
En vanaf Antwerpen: Breda-Oost, Utrecht (A 27), Tilburg.

Verder pleit ik ook voor een landelijke nummercoordinator die de wegbeheerders ook kan aanspreken op overtreding van de regels en het toekennen van nummers aan nieuwe wegverbindingen. En de routes van de nummers onafhankelijk van de wegbeheerder in de gaten houdt. Volgens mij is het niet veel werk en verdient de investering voor de overheid zichzelf terug door het voorkomen van naderhand veel overbodig werk en extra overleggen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » ma 14 mar 2005, 17:43

Vincent, die uitspraak deed ik enkel omdat ik hoopte dat er een belletje ging rinkelen.

Jij bent altijd degene die bij wegnummering begint over de systeemgedachte en over consequente doorvoering.

Als het over plaatsnamen gaat wordt je plots heel pragmatisch.

Wel, bij mij is het dus precies omgekeerd. Of er een bepaald nummer ontbreekt zal me eigenlijk worst zijn. De nummers zijn historisch bepaald en ik vind dat verder wel best zo. De meeste weggebruikers rijden immers op plaatsnamen en niet op wegnummers. Hernummeren draagt daarmee feitelijk niet bij aan een ècht betere bewegwijzering. Enig pragmatisme ten aanzien van wegnummering is dan ook wel op zijn plaats.

Het feit dat de meeste weggebruikers op plaatsnamen rijden en niet op wegnummers is voor mij meteen ook de reden dat ik bij plaatsnamen minder pragmatisch ben, en vind dat je daar consequent moet handelen.

Dat je op beide terreinen een andere mening bent toegedaan vind ik prima. Meningen kunnen verschillen. Maar mij heb je nog altijd niet overtuigd. Ik probeer als verkeerskundige toch vooral te denken vanuit de positie van de weggebruiker.

CborG
verkeersader
Berichten: 804
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:33
Locatie: Culemborg
Contacteer:

Bericht door CborG » ma 14 mar 2005, 22:03

de N320 die bij ons onderlangs loopt noemen ze ook wel de s101, weet iemand hier meer van?
Zo kraait den boer z'n haantje

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » di 15 mar 2005, 9:12

A15-racer schreef:De E9 loopt thans van Orleans naar Barcelona.
ANWB folder schreef:(...)met tweecijferige E-nummers
Ben nog even aan het zoeken geweest, hoe de E 9 kan bestaan, wanneer E-nummers altijd twee- of driecijferig zijn.

Antwoord is dat volgens het officiële systeem de E 9 eigenlijk de E 09 heet, maar dat een groot deel van de Europese landen die 0 niet op de borden opneemt. Ook in Zweden rijd je op de E 4 en niet op de E 04. Ergens staat me trouwens bij dat Frankrijk nu juist wel E 09 op de borden zet. Kan iemand dat bevestigen?

bas1984
autoweg
Berichten: 1233
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:15
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Bericht door bas1984 » di 15 mar 2005, 10:34

Pino schreef:
A15-racer schreef:De E9 loopt thans van Orleans naar Barcelona.
ANWB folder schreef:(...)met tweecijferige E-nummers
Ben nog even aan het zoeken geweest, hoe de E 9 kan bestaan, wanneer E-nummers altijd twee- of driecijferig zijn.

Ergens staat me trouwens bij dat Frankrijk nu juist wel E 09 op de borden zet. Kan iemand dat bevestigen?
Dat weet ik niet helemaal zeker... Dan zou je op http://franceautoroutes.free.fr moeten kijken. Op deze site staan heel veel fotos van bijna alle autosnelwegen in Frankrijk.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » di 15 mar 2005, 10:43

CborG schreef:de N320 die bij ons onderlangs loopt noemen ze ook wel de s101, weet iemand hier meer van?
Oud S-nummer voor een provinciale weg, waarbij S = Secundair.
Dit komt volgens mij alleen nog op verouderde kaarten voor.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » di 15 mar 2005, 11:18

Antwoord is dat volgens het officiële systeem de E 9 eigenlijk de E 09 heet,
Deze trailing zero is er alleen voor om duidelijk te maken dat de E 9 niet belangrijker is dan de E 19. Het is alleen westelijker in het grid. E nummers eindigend op -0 en -5 zijn wel weer belangrijker. Op de wegwijzers hoeft een 'trailing zero' niet te worden opgenomen maar het kan wel. Volgens mij ben ik op de N 176 wel eens een bord E 03 tegengekomen. Maar dat weet ik niet meer zeker.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » di 15 mar 2005, 13:40

bas1984 schreef:
Pino schreef:Ergens staat me trouwens bij dat Frankrijk nu juist wel E 09 op de borden zet. Kan iemand dat bevestigen?
Dat weet ik niet helemaal zeker... Dan zou je op http://franceautoroutes.free.fr moeten kijken.
Zo te zien niet. Zie http://franceautoroutes.free.fr/autorou ... 032&sens=A

Ook andere foto's die ik zo in de gauwigheid tegenkwam, gebruiken niet de leading 0.
Vinny schreef:Volgens mij ben ik op de N 176 wel eens een bord E 03 tegengekomen.
Heb je het hier over een Franse weg? Of over een Nederlandse weg die nog is blijven hangen in de tijd dat de E 3 nog door de Benelux liep?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » di 15 mar 2005, 13:59

Pino schreef:
Vinny schreef:Volgens mij ben ik op de N 176 wel eens een bord E 03 tegengekomen.
Heb je het hier over een Franse weg? Of over een Nederlandse weg die nog is blijven hangen in de tijd dat de E 3 nog door de Benelux liep?
Ja, ik heb het over de Route National van Caen naar St. Brieux. Voor zover ik weet de enige weg waar ik ooit een leading 0 ben tegengekomen op een nummeringsbord ooit. Maar het zou ook kunnen zijn dat ik het alleen op een locale kaart heb gezien. Helaas kom ik niet meer elke dag in Normandië, dus ik kan het niet voor je checken... :roll:
En daarbij komt dat ik buiten België E nummering meestal negeer...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » di 15 mar 2005, 14:35

Ik stel trouwens voor om weer ontopic te gaan:

De E 03 was de laatste serieuze bijdrage. Zijn er trouwe Normandië gangers op het forum actief, die kunnen zeggen of er wel of geen E 03 staat op de weg van Caen naar St. Brieux?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » di 15 mar 2005, 17:35

Ik ben nog nooit naar Caen of Saint-Brieuc geweest, laat staan er tussenin, maar een andere plaats waar je borden met daarop de E05, dus met een nul ertussen, kunt vinden is op de A10, Paris-Bordeaux.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » di 15 mar 2005, 18:37

http://franceautoroutes.free.fr/photos- ... ?route=a10
De eerste foto geeft al E 05; verderop de A 10 verdwijnt de 0 weer en zie je alleen maar E 5. Opmerkelijk is dat er nog een foto tussen zit waarin het lijkt of ze na een tijdje de '0' hebben afgeplakt!

Verder zie je op de fotoserie dat de snelheid wegens ozonvervuiling beperkt kan worden tot 90 km/u. Nederland is niet het enige land waarin dit dus mogelijk is.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » di 15 mar 2005, 19:15

Vinny schreef:http://franceautoroutes.free.fr/photos- ... ?route=a10
De eerste foto geeft al E 05; verderop de A 10 verdwijnt de 0 weer en zie je alleen maar E 5. Opmerkelijk is dat er nog een foto tussen zit waarin het lijkt of ze na een tijdje de '0' hebben afgeplakt!

Verder zie je op de fotoserie dat de snelheid wegens ozonvervuiling beperkt kan worden tot 90 km/u. Nederland is niet het enige land waarin dit dus mogelijk is.


Het lijkt erop dat ze bezig zijn om alles waar E05 staat te vervangen door E5. Ik meen me te herinneren van een paar jaar geleden dat "E05" nog vaker voorkwam dan uit de huidige foto's blijkt. Er zijn er iig een aantal bij waar nu een spatie zit tussen de E en de 5, waar vroeger de 0 heeft gestaan.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 13 apr 2005, 18:34

In een aantal draden wordt er weer lustig op los gediscussierd over de wegnummering.

Vraag: is der nummering van de A 7, A 28, A 59 en N 205 nou wel zo logisch?

Er zijn een aantal uitgangspunten die kunnen conflicteren:
1. Wegnummer moet logische (kortste) route tussen twee plaatsen aanduiden.
2. Het wegnummer moet voornamelijk 1 richting uit lopen
3. TOTSO's en dubbelnummeringen moeten worden voorkomen
4. Het wegnummer moet overeenkomen met de (eind-)bestemmingen die vermeld zijn op de bewegwijzering
5. Het wegnummer moet een afspiegeling van de hierarchie van betreffende weg (dan wel bestemmingen) vormen.

Wat is het belangrijkste?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76271
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 13 apr 2005, 18:39

Ik ga voor nummer 2.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » wo 13 apr 2005, 19:00

Ik vind 2 en 3 allebei wel belangrijk.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » wo 13 apr 2005, 19:12

Vinny schreef:Er zijn een aantal uitgangspunten die kunnen conflicteren:

Wat is het belangrijkste?
Uitgangspunt 1 moet de basis zijn van alles. Één wegnummer voor Rotterdam - Nijmegen via Breda en Den Bosch heeft geen zin.

Anderzijds is dat uitgangspunt terecht niet beslissend voor het gehele systeem van nummering, met name omdat een weg niet de verbinding is tussen twee punten, maar tussen een heleboel. De A 15 is niet alleen de kortste route tussen Rotterdam en Nijmegen, maar ook de kortste route tussen de knooppunten Gorinchem en Deil. Tegelijkertijd gaat de kortste route van Rotterdam naar Eindhoven niet via één wegnummer.

In het eerste geval is ervoor gekozen om de A 15 ook ná de knooppunten Deil en Gorinchem door te laten lopen. In het tweede geval is ervoor gekozen niet één wegnummer voor Rotterdam - Eindhoven aan te nemen. In beide gevallen is dat goed zo, ondanks uitgangspunt 1 als basis. Waarom is dat goed zo? Zie redenen 2 en 3...

Heb zelf wel eens boven kaarten van verschillende gebieden gehangen en een poging gedaan om tot (een ander) nummeringssysteem te komen. Vond het buitengewoon lastig, moet ik zeggen, vooral om harde regels vast te stellen.

Zo wordt wegnummering bijna belachelijk, wanneer je achter elkaar TOTSOs nodig hebt - case in point: E-wegen. Anderzijds kan één enkele TOTSO nou ook niet helemaal beslissend zijn. Paar voorbeelden van TOTSOs, waar ik de wegnummering wél logisch vind:
- A 58 bij Tilburg (Breda - Eindhoven ziet er op de kaart best logisch uit);
- de Duitse A 6 bij Weinsberg (kruising A 81);
- de Duitse A 7 met haar dubbelnummering (en TOTSOs?) bij Kirchberg (kruising A 4).

De om welke reden dan ook ontstane "imperfectie" moet er naar mijn mening niet toe leiden dat een wegnummer wordt onderbroken.

In uitgangspunt 4 kan ik me in ieder geval niet vinden. Zou er geen enkele moeite mee hebben, wanneer er tussen Den Helder en Marseille één wegnummer zou lopen. Dat is min of meer één rechte lijn op de kaart en het aantal TOTSOs is voornamelijk beperkt tot ringwegen van grote steden (ringweg op en ringweg af vind ik niet zo'n probleem voor doornummeren).

Toch is het naar mijn mening gek om aan beide kanten van de weg die eindbestemmingen al aan te geven. Zie mijn eerdere posts over (of beter gezegd: tegen) het systeem van eindbestemmingen op de borden. Moraal wat dat betreft: wegnummers en bestemmingen op de borden loskoppelen en met control cities werken.
Laatst gewijzigd door Pino op wo 13 apr 2005, 19:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » wo 13 apr 2005, 19:22

Vinny schreef:Er zijn een aantal uitgangspunten die kunnen conflicteren:
1. Wegnummer moet logische (kortste) route tussen twee plaatsen aanduiden.
2. Het wegnummer moet voornamelijk 1 richting uit lopen
3. TOTSO's en dubbelnummeringen moeten worden voorkomen
4. Het wegnummer moet overeenkomen met de (eind-)bestemmingen die vermeld zijn op de bewegwijzering
5. Het wegnummer moet een afspiegeling van de hierarchie van betreffende weg (dan wel bestemmingen) vormen.
Nog twee:
6. Een wegnummer moet één aaneengesloten route aangeven.
Dus in principe geen toestanden zoals A4 (onderbrekingen) of N342 (vork). Dit is een variant van uitgangspunt 3.
7. De met hetzelfde nummer aangegeven route moet niet te kort zijn.


In feite worden hier wegnummers en routenummers door elkaar gehaald. Maar in Nederland zijn die in de meeste gevallen gelukkig hetzelfde. (Dit zou uitgangspunt 8 kunnen zijn: de administratieve nummering moet overeenkomen met wat op de wegwijzers staat. Dus geen A29 op rijksweg 4...)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
overdrive
verkeersader
Berichten: 781
Lid geworden op: wo 13 apr 2005, 8:33
Locatie: Almelo

Bericht door overdrive » wo 13 apr 2005, 19:55

TOTSO's en dubbelnummeringen zijn in een land met een dicht snelwegennet niet te voorkomen, denk ik. Als het kan moet het wel vermeden worden - daarbij denk aan de ''lelijke'' nummering van bijv. de A59 (met als gevolg bijv. de zinloze dubbelnummering met de A17) en A58.

Persoonlijk vind ik de Nederlandse wegnummering er niet op vooruit gegaan en vind ik vooral het gemaakte onderscheid tussen 2-3 cijferige snelwegen voor de weggebruiker onduidelijk en ''lelijk''. Wat mij betreft verandert de A325 weer in de A52 en de N348 weer in de N (A!) 48, and so on. 3-cijferige snelwegen zouden alleen voor ''Autobahnzubringers'' gebruikt mogen worden, maar die hebben we in Nederland (bijna) niet.

Verder verafschuw ik de E-nummering. Gekopieerd van het Amerikaanse ruitvormige Interstate-systeem, maar volkomen belachelijk toegepast op de totaal andere geografie van Europa. Het oude stervormige systeem had met wat aanpassingen veel logischer geweest.
Eerst verdwijnt de waarheid, dan de wil om die te kennen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 13 apr 2005, 20:01

Wegnummering is een inmiddels historisch gegeven.
Continue wisseling van nummers is voor de weggebruiker ongewenst.
Eventuele hernummeringen moeten uit dat oogpunt, maar ook om verspilling van belastinggeld te voorkomen, zoveel mogelijk worden vermeden. Dus een discussie over de uitgangspunten voor de wegnummering komen naar mijn mening nu dan ook een beetje als mosterd na de maaltijd, tenzij je bereid bent om alles overhoop te gooien. Van dat laatste ben ik in elk geval geen voorstander.

Van de genoemde argumenten vind ik nummer 3 (en 6) overigens weinig steekhoudend.
Verder zou ik, als je toch alle mogelijke argumenten gaat opsommen, er nog een willen toevoegen:
8. de wegnummering moet voor de wegbeheerders logisch en consistent zijn.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 14 apr 2005, 12:41

Eventuele hernummeringen moeten uit dat oogpunt, maar ook om verspilling van belastinggeld te voorkomen, zoveel mogelijk worden vermeden. Dus een discussie over de uitgangspunten voor de wegnummering komen naar mijn mening nu dan ook een beetje als mosterd na de maaltijd, tenzij je bereid bent om alles overhoop te gooien. Van dat laatste ben ik in elk geval geen voorstander.
Nee ook zonder grootschalige hernummeringen is het handig om een dergelijke 'checklist' in je hoofd te hebben. Bijvoorbeeld bij geplande wegnummer-veranderen, wanneer meer steden een s- of r- nummering gaan invoeren; er een nieuwe lading N nummers over ons wordt uitgestort, de Markerwaard wordt ingepolderd, en we Friesland kwijt raken en Vlaanderen annexeren. (gebeurtenissen staan op volgorde van waarschijnlijkheid). Sowieso is het leuk om bijvoorbeeld voor Spokanië een wegnummeringssysteem te ontwikkelen dat wél deugt... :p
argumenten
Uitgangspunten. Dat is iets anders. Ik begrijp niet waarom het voorkomen van TOTSO's niet nodig is...? (op de andere fora (SABRE en SARA) wordt daar altijd flink over geklaagd).

Ik zou nog willen toevoegen dat wegnummering uit moet gaan van een aanééngesloten netwerk, dus wegnummers die 'ins blaue hinein' stoppen kunnen w.m.b ook niet. (En daar is al helemaal geen OMnummering voor nodig, wel BEnummering in sommige gevallen).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie