Signalisatie en bebording bij spoorwegovergangen

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Signalisatie en bebording bij spoorwegovergangen

Bericht door Alfa » di 19 jul 2011, 15:00

Standaard Belgische overweg:
Afbeelding

Edit Daviedoff: Deze berichten zijn afgesplitst van het "oude Belgische borden"-topic.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: [B] [FOTO] oude Belgische borden

Bericht door Wimpie24 » di 19 jul 2011, 15:10

^^
Ik dacht dat ook met een voorbeeld van een spoorwegovergang uit te leggen. Voor ons is het duidelijk dat als een bord aan een bareel hangt, het niet echt telt wanneer die bareel of slagboom openstaat. Ik vond deze discussie dus nogal raar.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: [B] [FOTO] oude Belgische borden

Bericht door feitelijk » di 19 jul 2011, 15:15

daviedoff schreef:Zo'n bord C3 zie je in Belgie wel vaker aan een slagboom hangen, dus dan weten we ergens automatisch als de slagboom open staat, het bord niet van toepassing is... Ik had daar nu eerlijk gezegd ook nog nooit bij stilgestaan.
Heeft de wegcode daar nog wat op te zeggen? Of komt dat uit de overlevering?

En mogen zulke borden dan wel blijven hangen? Je zou ze zomaar kunnen verwarren met verkeerstekens.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B] [FOTO] oude Belgische borden

Bericht door Alfa » di 19 jul 2011, 15:17

geelhoed schreef:
daviedoff schreef:Zo'n bord C3 zie je in Belgie wel vaker aan een slagboom hangen, dus dan weten we ergens automatisch als de slagboom open staat, het bord niet van toepassing is... Ik had daar nu eerlijk gezegd ook nog nooit bij stilgestaan.
Heeft de wegcode daar nog wat op te zeggen? Of komt dat uit de overlevering?

En mogen zulke borden dan wel blijven hangen? Je zou ze zomaar kunnen verwarren met verkeerstekens.
Maar het zijn verkeerstekens. Je moet het zo bekijken: een gesloten overweg zonder bord C3 zou door iedereen vrijelijk genegeerd mogen worden volgens de wegcode. Een bord dat ergens hoog aan een slagboom hangt te wiebelen moet je beschouwen als 'weggedraaid'.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: [B] [FOTO] oude Belgische borden

Bericht door Wimpie24 » di 19 jul 2011, 15:19

De wegcode zegt dat enkel borden die rechts van de openbare weg staan van tel zijn, borden die op bovendien op een bepaalde manier bevestigd zijn en tot op een bepaalde hoogte hangen. Verder is het gewoon je gezond verstand dat je moet gebruiken, alles moet niet tot in de puntjes beschreven worden he.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: [B] [FOTO] oude Belgische borden

Bericht door feitelijk » di 19 jul 2011, 15:23

Grappig dat je dat zegt, juist de wegcode is veel te specifiek in het omschrijven van de pietluttigste details.
Ik heb even lopen graven in de wegcode maar daar staat er dus niks over in.

Hoe rijmen jullie belgen dat met het verdrag van Wenen dat stelt:
Artikel 4. Verkeerstekens

De Partijen bij dit Verdrag die geen Partij zijn bij het Verdrag inzake Verkeerstekens dat op dezelfde dag als dit Verdrag te Wenen voor ondertekening is opengesteld, verplichten zich er zorg voor te dragen dat;

(d) het verboden is:

(ii) borden, aankondigingen, tekens of apparaten aan te brengen die zouden kunnen worden verward met verkeerstekens of andere apparaten tot regeling van het verkeer, of die deze minder zichtbaar of doeltreffend zouden kunnen maken, of die weggebruikers zouden kunnen verblinden of hun aandacht zouden kunnen afleiden op een wijze die de verkeersveiligheid in gevaar brengt;
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: [B] [FOTO] oude Belgische borden

Bericht door Wimpie24 » di 19 jul 2011, 15:25

^^
Ja, in dit geval kan er geen sprake van verwarring zijn tussen objecten, apparaten en verkeerstekens omdat het over een wettelijk verkeersteken gaat.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B] [FOTO] oude Belgische borden

Bericht door Alfa » di 19 jul 2011, 15:40

geelhoed schreef:Grappig dat je dat zegt, juist de wegcode is veel te specifiek in het omschrijven van de pietluttigste details.
Ik heb even lopen graven in de wegcode maar daar staat er dus niks over in.

Hoe rijmen jullie belgen dat met het verdrag van Wenen dat stelt:
Er worden hier echt problemen gemaakt om niets. Het is nochtans heel simpel: een verbodsbord aan een slagboom die open staat mag en moet genegeerd worden. Klaar.

Het verschil tussen een normaal bord C3 en een bord C3 aan een slagboom bevestigd die open staat is toch vrij duidelijk? Het eerste is geldig, het tweede niet. Net zoals een gedraaid bord of een bord met een zak boven ook niet rechtsgeldig zijn.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: [B] [FOTO] oude Belgische borden

Bericht door feitelijk » di 19 jul 2011, 15:47

Wimpie24 schreef:^^
Ja, in dit geval kan er geen sprake van verwarring zijn tussen objecten, apparaten en verkeerstekens omdat het over een wettelijk verkeersteken gaat.
Spreek je jezelf nu niet weer tegen? Het is een verkeersteken maar het hangt aan een slagboom die omhoog staat en dan is het volgens een ongeschreven regel niet geldig. Het blijkt hier dat verwarring mogelijk is, misschien niet voor jullie maar voor laten we zeggen een noorderbuur die les gehad heeft in een verkeersschool zou het mogelijk zijn.
Alfa schreef:Er worden hier echt problemen gemaakt om niets. Het is nochtans heel simpel: een verbodsbord aan een slagboom die open staat mag en moet genegeerd worden. Klaar.
Vind ik best, maar schrijf dat dan ook op in de wegcode.
Alfa schreef: Het verschil tussen een bord C3 op een normale manier bevestigd en een bord C3 aan een slagboom bevestigd is toch vrij duidelijk?
Nou, in het geval van de buiten werking gestelde en aan de lantaarnpaal vastgemaakt slagboom had ik zelfs niet door dat het om een slagboom ging.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [B] [FOTO] oude Belgische borden

Bericht door Davy » di 19 jul 2011, 15:47

Inderdaad een vreemde discussie, zoals ik net zei, nog nooit eerder heb ik daar ooit al eens bij stilgestaan.
En uiteindelijk zal het ook een vrij zinloze discussie zijn omdat we er beiden een andere kijk op hebben. Dat zou net hetzelfde zijn als wij Belgen het Nederlandse autowegbord, waar bij jullie een snelheidslimiet aan vasthangt, ter discussie zouden stellen ;) .

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B] [FOTO] oude Belgische borden

Bericht door Alfa » di 19 jul 2011, 15:55

geelhoed schreef: Het blijkt hier dat verwarring mogelijk is, misschien niet voor jullie maar voor laten we zeggen een noorderbuur die les gehad heeft in een verkeersschool zou het mogelijk zijn.
Belgen krijgen net zo goed les in een verkeerschool. Daar zit hem dus het probleem niet.
geelhoed schreef:
Alfa schreef: Het verschil tussen een bord C3 op een normale manier bevestigd en een bord C3 aan een slagboom bevestigd is toch vrij duidelijk?
Nou, in het geval van de buiten werking gestelde en aan de lantaarnpaal vastgemaakt slagboom had ik zelfs niet door dat het om een slagboom ging.
Akkoord in dit ene geval. Maar neem maar van me aan dat dit een uitzonderlijke situatie betreft. In plaats van de slagboom vast te maken aan de lantaarnpaal had men hem beter direct verwijderd.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: [B] [FOTO] oude Belgische borden

Bericht door feitelijk » di 19 jul 2011, 16:06

Ik geloof graag dat het een uitzondering is. Die zien we hier ook genoeg. Maar nu is mijn interesse naar borden op slagbomen wel gewekt. :yes:

Wat is er vanuit zuidelijk perspectief dan zo gek aan een autowegbord?

Hmmm, volgens mij wordt het tijd voor een apart topic. B(
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B] [FOTO] oude Belgische borden

Bericht door Alfa » di 19 jul 2011, 16:11

geelhoed schreef:Ik geloof graag dat het een uitzondering is. Die zien we hier ook genoeg. Maar nu is mijn interesse naar borden op slagbomen wel gewekt. :yes:

Wat is er vanuit zuidelijk perspectief dan zo gek aan een autowegbord?
In Nederland betekent het 100 km/h. In België heeft het geen gevolg op vlak van snelheidslimiet. Ik denk dat daviedoff wil zeggen: ander land, andere regels.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6379
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [B] [FOTO] oude Belgische borden

Bericht door Seat Ibiza » di 19 jul 2011, 16:15

Alfa schreef:Standaard Belgische overweg
In zo'n geval snapt eenieder inderdaad wel dat het bord niet van toepassing is als de spoorboom omhoog staat, maar ga nu eens na of het bord werkelijk nodig is in geval de spoorboom omlaag is. Het antwoord daarop is een duidelijk nee, want naast de slagboom knippert toch ook in België een rood licht? En de betekenis daarvan is wereldwijd hetzelfde. Ik ken verder ook geen ander land dat dit verkeersbord aan de spoorbomen hangt, noch zie ik Belgen in het buitenland massaal slalommen tussen gesloten spoorbomen door als de borden ontbreken...

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: [B] [FOTO] oude Belgische borden

Bericht door feitelijk » di 19 jul 2011, 16:17

Het betekent 100km/h buiten de bebouwde kom, erbinnen is het nog steeds 50. Dat staat in artikelen 21 en 20 van het RVV.

Nu jullie beurt, waar staat het artikel over verkeerstekens aan slagbomen? ;)
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21916
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [B] [FOTO] oude Belgische borden

Bericht door Wouter N14 » di 19 jul 2011, 16:19

Wat in België (en andere landen) veel gekker is, is dat de wegconfiguratie de limiet bepaalt. 1*2? 90. 2*2? 120. Ja, dan moet je ook maar net goed hebben opgelet bij het grensbord :)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: [B] [FOTO] oude Belgische borden

Bericht door Wimpie24 » di 19 jul 2011, 17:12

Aan barelen hangen hier nu eenmaal verkeersborden, er is niemand die zich dat ooit in vraag gesteld heeft. Sterker nog, je gaat amper een gemiddelde weggebruiker vinden die daar ooit over nadenkt :)
Als ik een nutteloos bord aan een spoorwegovergang zou moeten opnoemen, dan kom ik al snel bij jullie "WACHT"-bordjes uit ;)
Wat je bij ons dan weer vind en dat eigenlijk ook wel redelijk uniek is, is dat er bij spoorwegovergangen altijd een lamp brand. Een maanwitte wanneer er geen trein aankomt, 2 rode wanneer de barelen gaan sluiten.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Zoals al gezegd, de wegcode rekent voor een groot deel op het gezond verstand van de weggebruiker maar schrijft ook als gedetailleerd uit in het geval van een betwisting.
Vroeger gebruikte men deze borden :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Wimpie24 op di 19 jul 2011, 17:22, 2 keer totaal gewijzigd.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6379
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [B] [FOTO] oude Belgische borden

Bericht door Seat Ibiza » di 19 jul 2011, 17:15

Wimpie24 schreef:... de wegcode rekent voor een groot deel op het gezond verstand van de weggebruiker ....
Jep, en daarom dus een overbodig bord aan een spoorboom, omdat anders de Belgen gaan slalommen :?

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [B] [FOTO] oude Belgische borden

Bericht door Snelwegfreak » di 19 jul 2011, 17:19

Uitleg van de wegbeheerder: ''Maar dat bord aan die slagboom is niet rechtsgeldig want hij is 90 graden gedraaid...''
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [B] [FOTO] oude Belgische borden

Bericht door Palance » di 19 jul 2011, 18:13

Dat laatste bord ziet eruit alsof het al een paar keer door die trein is overreden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: [B] [FOTO] oude Belgische borden

Bericht door Wimpie24 » di 19 jul 2011, 18:30

Snelwegfreak schreef:Uitleg van de wegbeheerder: ''Maar dat bord aan die slagboom is niet rechtsgeldig want hij is 90 graden gedraaid...''
Dat klopt inderdaad.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6379
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [B] [FOTO] oude Belgische borden

Bericht door Seat Ibiza » di 19 jul 2011, 18:55

^^
Omg... Ben jij nu echt zo slim of zijn wij zo dom? Hoe kun je aan een C3 zien dat deze 90 graden gedraaid is? :facepalm: :facepalm: :facepalm:

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: [B] [FOTO] oude Belgische borden

Bericht door Wimpie24 » di 19 jul 2011, 19:01

Niet, dat moet je afleiden aan het feit dat de bareel waar het aanhangt omhoog staat. Ik vraag me af waar jullie je allemaal zo druk over maken.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6379
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [B] [FOTO] oude Belgische borden

Bericht door Seat Ibiza » di 19 jul 2011, 19:08

^^
Anderen vragen zich dan wellicht wel eens af waarom jij alles uit Vlaanderen te vuur en te zwaard verdedigt, hoe krom het ook moge zijn... Overstekende drempels, overbodige (lege) borden C3 (die weer niet gelden als ze aan een (al dan niet vastgezette) slagboom hangen), etc.

Ik vermoed soms dat je een Vlaamse mesthoop zelfs aangenamer vind ruiken dan een Waalse of Nederlandse :hap:

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: [B] [FOTO] oude Belgische borden

Bericht door Wimpie24 » di 19 jul 2011, 19:12

Ik verdedig niks, ik beschrijf gewoon de feiten. Dat niet alles in de wereld gaat zoals jullie het in Nederland zien.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6379
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [B] [FOTO] oude Belgische borden

Bericht door Seat Ibiza » di 19 jul 2011, 19:17

^^
Nee, je gebruikt en verdraait feiten om je (Vlaamse) gelijk te halen. En in tegenstelling tot jou durf ik wel toe te geven dat niet alles in eigen land het beste is. Ook wij kennen hier bijvoorbeeld overbodige borden en domme onderbordjes...
Wimpie24 schreef:Dat niet alles in de wereld gaat zoals jullie het in Nederland zien.
Misschien moet je je eens afvragen of dat omgekeerd voor jouw wereldbeeld vanuit Vlaanderen niet ook van toepassing is? :lampje:

Tommy
autoweg
Berichten: 1972
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: [B] [FOTO] oude Belgische borden

Bericht door Tommy » di 19 jul 2011, 19:24

Andere landen, andere wetten. (punt) Mannekkeeuuhs
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B] [FOTO] oude Belgische borden

Bericht door Alfa » di 19 jul 2011, 19:28

Hoewel ik nog steeds vind dat dit een onzinnige discussie is moet ik sommigen hier wel gelijk geven dat het bordje C3 eigenlijk onnodig is. Verwarrend zou ik niet durven zeggen, behalve misschien die slagboom die vastgemaakt is aan de lantaarnpaal.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6379
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [B] [FOTO] oude Belgische borden

Bericht door Seat Ibiza » di 19 jul 2011, 19:31

^^
En dat is ook het enige dat ik geprobeerd heb uit te leggen. Niets meer, niets minder.

Dat ik daar bij sommige gebruikers 10 bijdragen of meer voor nodig heb, waarna men het nog niet snapt (of niet wil snappen) is een ander verhaal...

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: [B] [FOTO] oude Belgische borden

Bericht door feitelijk » di 19 jul 2011, 19:32

Wimpie24 schreef:Ik verdedig niks, ik beschrijf gewoon de feiten.
Als het een feit was stond het wel in de Wegcode.
Wimpie24 schreef: Aan barelen hangen hier nu eenmaal verkeersborden, er is niemand die zich dat ooit in vraag gesteld heeft. Sterker nog, je gaat amper een gemiddelde weggebruiker vinden die daar ooit over nadenkt :)
Ja sorry. :wall:
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Plaats reactie