Gotthardtunnel

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76280
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Gotthardtunnel

Bericht door Chris » di 26 jul 2011, 17:44

Het meestgevraagde advies op dit forum is toch wel de Gotthardtunnel in Zwitserland. Daarom een apart topic, waarin alles omtrent deze tunnel terug is te vinden.

Vuistregel:
15 minuten wachttijd per 1 kilometer file. Soms wordt hiervan in de media overigens afgeweken, meestal is de wachttijd dan lager dan deze vuistregel.

Filegevoeligheid:
Elke vrijdag en zaterdag in beide richtingen, met het zwaartepunt richting zuiden. Op zondag richting noorden. Ook rond feestdagen in Duitsland, Zwitserland en Italië loopt het vast. Bijna elk weekend is er wel wachttijd, maar deze is rond de zomer het langst. Ook rond de andere vakantiedata moet er met file gerekend worden. Ook dient de filegevoeligheid richting noorden niet onderschat te worden. Het plan om in één dag terug te rijden naar Nederland kan hierdoor in het water vallen.

Vertraging:
De vertragingen zijn meestal het grootst op zaterdagochtend tussen 6.00 en 13.00 in de zomerperioden. Op weekenden in juli en begin augustus staat er vaak de hele vrijdagnacht ook file, regelmatig zelfs dan meer dan 1 uur wachttijd. Het beste is de tunnel te vermijden vanaf vrijdag 13.00 tot en met zaterdag 19.00 en zondag tussen 15.00 en 22.00 uur (met name richting noorden). Op de drukste reisdagen, met name eind juli en/of begin augustus, is een wachttijd van 3 tot 6 uur in het verleden regelmatig voorgekomen.

Alternatieven:
Ter plekke ligt ook de Gotthardpas. Deze is in de winter gesloten, meestal tot mei. Deze pas is redelijk goed uitgebouwd, met ruime bochten en weinig echte haarspeldbochten. Aan de zuidzijde zijn snelheden van 40 km/h in de bochten tot 100 km/h op de rechte stukken mogelijk. Aan de noordzijde is er vanuit Göschenen een kort stukje wat steiler en smaller tot Andermatt, daarna is de weg breed en recht. Bovenop de bergpas ligt een ongelijkvloerse kruising.

Let erop dat bij fikse vertraging men al eerder de A2 dient te verlaten dan de aansluiting Göschenen. Op drukke dagen is Altdorf de laatste mogelijkheid om de file te vermijden, maar soms staat het zelfs al voor de Seelisbergtunnel vast. In 2010 stond er op het hoogtepunt 24 kilometer file op de drukste zaterdag. Dat is 6 uur wachttijd.

De tunnel is ook te omzeilen door een alternatieve route te nemen. Over de grote afstand, bijvoorbeeld naar Toscane of Rimini, kan het interessant zijn om Zwitserland helemaal te vermijden en via de Brennerpas te rijden. Let er wel op dat het rond München op drukke zaterdagen ook goed vast kan lopen. Wat dichter bij is de San Bernardinotunnel in de A13 een alternatief, men rijdt van via Chur. Op zeer drukke zaterdagen is hier echter ook een fikse wachttijd mogelijk, maar meestal niet zo extreem als de Gotthardtunnel. Een wat minder veelgebruikt alternatief is de route via Wallis. Deze is in kilometers weliswaar fiks om, maar bedenk wel dat je voor 4 uur wachten ook 350 - 400 kilometer om had kunnen rijden. Deze alternatieve routes verlopen via de Simplonpas (een goed uitgebouwde autoweg) en de Grand Saint-Bernardpas. De Simplonpas heeft dan meestal de voorkeur. Voor de tunnel onder de Grand Saint-Bernard moet apart nog eens € 25 tol betaald worden, daardoor is deze niet een zo veel gebruikt alternatief. De Simplonpas wordt het gehele jaar opengehouden. De maximumsnelheid is deels 100 km/h en deels 80 km/h en geldt als één van de makkelijkste bergpassen om te rijden, ook zonder veel bergervaring. Een goede trekauto is met caravan echter wel vereist, zoals eigenlijk overal.

>> alternatief Simplonpas
>> alternatief Grand Saint-Bernard
>> alternatief San Bernardino
>> alternatief Brennerpas

Reistijden:
Een belangrijke tip is om pas op zaterdag eind van de ochtend uit Nederland te vertrekken. Veel mensen denken dat het zinvol is om vrijdagavond of zaterdag heel vroeg al te gaan rijden. Dat is het niet, voordat je in Zuid-Duitsland of Zwitserland bent hebben de vele vakantiegangers uit die gebieden zich al op de weg begeven, en is het zeer druk. Het is handiger om achter de drukte aan te rijden, dan proberen er vooruit te rijden, want dat lukt bijna nooit. Als je er voor wilt zijn, zorg dan dat je voor vrijdagmiddag door de tunnel bent. Ook hier geldt: beter een overnachting na de tunnel dan voor de tunnel. Niks is zo erg om 's ochtends om 7.00 uur uit je hotel weg te rijden om vervolgens meteen 3 of 4 uur stil te staan voor de tunnel. Boek een overnachtingsplaats ruim van te voren, want op dit soort dagen is het nagenoeg onmogelijk om op de bonnefooi nog een hotel tussen Luzern en Milaan te vinden, zeker met een gezin.

Andere files:
De Gotthardtunnel is zeker niet het enige knelpunt op de route naar Italië, op drukke zaterdagen, met name eind juli en in augustus, loopt het in Zuid-Duitsland vaak al vast rond Karlsruhe en rond Luzern. Daarnaast is een fikse file voor de Italiaanse grens bij Chiasso ook niet ongebruikelijk, en feitelijk de hele route door de agglomeratie Milaan is dan filegevoelig. Ook de brede A1 van Milaan naar Bologna is berucht vanwege de enorme vakantiefiles, vaak op vrijdagavond of zaterdagochtend. Vervolgens is de A14 naar Rimini en de A1 naar Firenze ook filegevoelig. Pas ten zuiden van Firenze of Ancona zijn de snelwegen doorgaans filevrij. Stel je op dit soort zaterdagen niet in met het idee van "na de Gotthardtunnel kunnen we weer knallen". Dat valt vaak vies tegen.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Frits » di 26 jul 2011, 18:31

Mooie opsomming Chris. Als er kilometers file voor de grensovergang bij Chiasso staat, kan je er beter bij Mendrisio af gaan en via de SP23 en SS342 bij Como-Sud weer op gaan. Die route is een half uur, maar je kan in ieder geval doorrijden.
De autogordel: een band voor het leven.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Pino » di 26 jul 2011, 19:18

^^ Die is goed voor lange files bij Chiasso. Ik maak even van de gelegenheid om mijn ooit eerder geposte advies voor kortere files bij Chiasso te reposten. De opmerking "meestal niet nodig" was er natuurlijk geen die bedoeld was voor zwarte zaterdagen ...
Op de Zwitsers-Italiaanse grens zijn files bij Chiasso vaste prik. Meestal zijn ze maar 1 à 2 kilometer lang (op piekdagen meer), maar het zijn files die behoorlijk wat tijd kunnen kosten omdat al het verkeer stapvoets langs de Zwitserse en Italiaanse douane wordt geleid. In de rijrichting Zwitserland staat overdag vrijwel standaard (ook op maandagochtend) 1.5 kilometer file, dus ik pak daar inmiddels vrijwel standaard de parallel aan de snelweg lopende route door Como en Chiasso zelf. In de rijrichting Italië heb ik de route door de stad meestal niet nodig, maar als er file staat, is die bijna zeker sneller dan de route over de snelweg. Ze zijn heel makkelijk te vinden / onthouden, dus het leek me handig dit reisadvies hier te delen.

Vanuit Zwitserland
Heb je ter hoogte van afrit Chiasso-Centro nog geen file gezien, dan is er geen file of een dusdanig korte file dat je het makkelijkste kunt doorrijden over de snelweg. Zie je het bij afrit Chiasso-Centro al vast staan (of sta je daar al vast), neem dan de afrit. Ga op de afrit rechtsaf; en meteen daarna linksaf Route 2 op. Via deze route rijd je zo naar de grens toe. Na de douane weer linksaf richting snelweg. Een minuut later zit je alweer op de Italiaanse A9, ter hoogte van oprit Como-Nord. Route in Google Maps.

Vanuit Italië
Op de DRIPs vanuit Milaan wordt doorgaans al gewaarschuwd voor eventuele "Coda in dogana", dus dan weet je wat je te wachten staat. Staat er file, pak dan afrit Como Monte Olimpino. Onder aan de afrit kom je op een rotonde uit, die je in een haarspeld over moet - meer dan driekwart (borden Svizzera volgen). Deze weg gaat alsmaar rechtdoor tot aan de grens. Aangekomen in Zwitserland ga je direct rechtsaf, borden richting snelweg volgen en twee minuten later rijd je weer de snelweg op richting Lugano, ter hoogte van oprit Chiasso-Centro. Route in Google Maps.
Tenslotte zou ik voor de periode tot voorjaar 2012 nog toevoegen dat er grote werkzaamheden zijn op de Italiaanse A9 tussen Como en het knooppunt Lainate (A8/A9). Deze veroorzaken op drukke dagen lange files. De parallel lopende SS35 is een mogelijk alternatief; die is de laatste 30 kilometer voor Milaan uitgebouwd als expressweg.
Laatst gewijzigd door Pino op wo 27 jul 2011, 15:25, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76280
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Chris » wo 27 jul 2011, 14:58

Een woensdag 27 juli om 15.00 uur:

wachttijd richting zuiden: 30 minuten
wachttijd richting noorden: 75 minuten

Het zijn dus niet alleen maar de weekenden.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Gotthardtunnel

Bericht door SnarfFlevoland » wo 27 jul 2011, 21:50

Chris schreef:Wat dichter bij is de San Bernardinotunnel in de A13 een alternatief, men rijdt van via Chur. Op zeer drukke zaterdagen is hier echter ook een fikse wachttijd mogelijk, maar meestal niet zo extreem als de Gotthardtunnel.
Hierbij moet worden vermeld dat de San Bernardino route ook voor een groot deel enkelbaans is en dus de reistijd daardoor langer. Op werkdagen rijdt daar namelijk veel vrachtverkeer en die kunnen het autoverkeer flink dwars zitten. Tijdens de weekenden kunnen eveneens caravans of andere vakantiegangers de zaak vertragen door niet zoveel mogelijk de Vmax. aan te houden.

Overigens is deels de Vmax. niet realistisch op de A13, waarbij je soms onaangenaam verrast kan worden wanneer je geen navigatiekaart op je display hebt staan. Op sommige stukken mag je officieel 100 km/h rijden, maar zo hard kan je geen eens de bochten door vliegen. Sommige bochten zijn begrenst op 60 km/h, maar diversen ook niet. Ook in tunnels komen soms redelijk scherpe bochten voor.

Let op de A13 ook extra goed op snelheidscontroles. Op 80 km/h stukken die er soms rustig uit zien staan vaak (mobiele) camera's. Op de A13 van Bellinzona naar Chur bij Roverdo staat een vaste radar.

Ten laatste moet men voor het mooi eerder weten dat het bij de Gotthardtunnel druk is om zo makkelijk en snel via de San Bernardinotunnel te kunnen rijden. Door de grens over te steken bij Schaffhausen of Bregenz verkort je de te rijden kilometers aanzienlijk.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76280
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Chris » do 28 jul 2011, 16:15

Een donderdagmiddag 16.15 uur:

90 minuten wachttijd richting noorden
30 minuten wachttijd richting zuiden

Deze file staat er al minstens de hele middag.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76280
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Chris » vr 29 jul 2011, 10:13

Vrijdag: 10.00 uur, aanloop naar zwarte zaterdag. De file voor de Gotthardtunnel is zojuist ontstaan, en zal er waarschijnlijk de komende 34 uur staan.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Gotthardtunnel

Bericht door paolie » vr 29 jul 2011, 11:03

SnarfFlevoland schreef:Overigens is deels de Vmax. niet realistisch op de A13, waarbij je soms onaangenaam verrast kan worden wanneer je geen navigatiekaart op je display hebt staan. Op sommige stukken mag je officieel 100 km/h rijden, maar zo hard kan je geen eens de bochten door vliegen. Sommige bochten zijn begrenst op 60 km/h, maar diversen ook niet. Ook in tunnels komen soms redelijk scherpe bochten voor.
Klassieke denkfout van veel Nederlanders. Omdat in ons land alles dusdanig overgereguleerd is, en vrijwel overal de V-max (fors) lager is dan de snelheid die daadwerkelijk gereden kan worden, vergeten we nog wel eens dat men in het buitenland vaak nog gewoon uitgaat van het gezonde verstand van de weggebruiker. Oftewel: je dient je snelheid aan te passen aan de wegkenmerken. Zo is bijvoorbeeld zeker de helft van de OWN-wegen in Oostenrijk volstrekt ongeschikt om 100 km per uur te rijden, maar het mag wel. Alleen op de echt gevaarlijke stukken wordt plaatselijk een beperking opgelegd. Zo was het ooit ook in Nederland. Er bestond aanvankelijk helemaal geen V-max. Later werd 50-80-100 ingevoerd en tegenwoordig lijkt het wel of voor iedere pietluttigheid een lagere V-max wordt ingesteld (alsof de weggebruiker zelf niet meer kan bedenken dat je bij het naderen van verkeerslichten of een scherpe bocht vaart dient te minderen...)

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Jeroen » vr 29 jul 2011, 12:33

SnarfFlevoland schreef:Op sommige stukken mag je officieel 100 km/h rijden, maar zo hard kan je geen eens de bochten door vliegen.
:facepalm: :shutup:

Verder volledig eens met bovenstaande post...

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Willem » vr 29 jul 2011, 12:46

Dat wat Paolie beschrijft zorgt er ook voor dat buitenlanders liever niet achter een geel nummerbord aan rijden. Dan zitten ze de hele tijd achter iemand met "klungelig" rijgedrag.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Gotthardtunnel

Bericht door SnarfFlevoland » vr 29 jul 2011, 14:57

^^ Including me as German driver... Gele kentekenplaten is vaak een verschrikking. Dan moet ik elke keer maar weer bedenken dat de Nederlanders wel geld in het laatje brengen in regio Winterberg, maar ja, waar ik woon zie je ze totaal niet. Gelukkig maar!
paolie schreef:Klassieke denkfout van veel Nederlanders. Omdat in ons land alles dusdanig overgereguleerd is, en vrijwel overal de V-max (fors) lager is dan de snelheid die daadwerkelijk gereden kan worden, vergeten we nog wel eens dat men in het buitenland vaak nog gewoon uitgaat van het gezonde verstand van de weggebruiker.
Mee eens, en dat rijdt dus lang niet zo prettig als je achter zo'n eh, NL kentekenplaat rijdt. Nu moet ik niet alle Nederlandse automobilisten gaan generaliseren, want er zijn zeker uitzonderingen, maar de meesten rijden niet bepaald prettig in de bergen en/of op wegen met scherpe bochten. Gelukkig is op diverse plaatsen de rijstrook op de A13 zo breed dat je iemand goed kan inhalen zonder op de andere rijbaan te komen. Da's heerijk! 8-)
paolie schreef:Zo is bijvoorbeeld zeker de helft van de OWN-wegen in Oostenrijk volstrekt ongeschikt om 100 km per uur te rijden, maar het mag wel. Alleen op de echt gevaarlijke stukken wordt plaatselijk een beperking opgelegd.
Zelfs dichter bij Nederland zijn er zat voorbeelden te noemen. Even over de grens in Duitsland heb je ze ook al. Smalle K-weggetjes waar je 100 km/h mag rijden. Dat rijdt gewoon heel erg prettig. Je kan gewoon je eigen gezonde verstand gebruiken en niemand die dwingt je aan een bepaalde snelheid. Vanuit mijn appartement naar de snelweg heb ik ook zo'n weggetje van circa 3 kilometer naar de snelweg met 100 km/h. Rijdt heerlijk en bij de scherpe bochten gewoon gas loslaten. Sommigen gaan remmen, maar da's nou ook weer niet nodig, althans dat is mijn ervaring.
Jeroen schreef: :facepalm: :shutup:
Tja als je mensen dat niet verteld gaan ze als idioten de bocht door en remmen er vreemd. Ik zeg altijd: "Een gewaarschuwd mens telt voor twee." en "Voorkomen is beter dan genezen."

Verder valt mij op dat veel Zwitsers kennelijk veel aandelen hebben van fabrikanten die remschrijven produceren. Tjonge, wat remmen die Zwitsers veel zeg... :evil: Ze gaan vaak in wat hogere versnelling de berg af en remmen bijna continu. Persoonlijk zet ik em vaak een versnelling lager en laat ik de auto gewoon lekker naar beneden storten, en rem uitsluitend even bij als de toeren te hoog komen en/of er een scherpe (haarspeld)bocht aankomt. Zo op de motor afremmen doen ze ook vaak in Duitsland. Als je continu remt is dat niet bepaald gezond voor je remmen...
Laatst gewijzigd door SnarfFlevoland op vr 29 jul 2011, 15:03, 2 keer totaal gewijzigd.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76280
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Chris » vr 29 jul 2011, 15:02

Vrijdag 15.00 uur: 2 uur wachttijd richting noorden, 1 uur wachttijd richting zuiden.

(dit ter referentie om later een beeld te krijgen van het verloop van de wachttijden)

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Gotthardtunnel

Bericht door nederland24 » vr 29 jul 2011, 18:49

Wat zijn we weer lekker negatief over onze landgenoten. :geenlach: Veel mensen zijn het niet gewend om in de bergen te rijden en doen daarom wat voorzichtiger. Vaak hebben ze ook nog veel bagage aan boord met de vervelende kinderen op de achterbank. Als ik met m'n ouders ofzo in het buitenland zit, vind ik het verschil wel meevallen qua rijgedrag.
Overigens veel sterkte toegewenst aan de mensen die nu in de files staan naar het zuiden. :hahaHAHA:
Laatst gewijzigd door nederland24 op vr 29 jul 2011, 18:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Palance » vr 29 jul 2011, 18:57

SnarfFlevoland schreef:^^ Including me as German driver... Gele kentekenplaten is vaak een verschrikking. Dan moet ik elke keer maar weer bedenken dat de Nederlanders wel geld in het laatje brengen in regio Winterberg, maar ja, waar ik woon zie je ze totaal niet. Gelukkig maar!
Als je Nederlanders niks vindt, waarom post je dan - in het Nederlands - op een forum waar voornamelijk mensen zitten met een auto met Nederlandse platen?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Pino » vr 29 jul 2011, 19:41

Mijn ervaring op snelwegen in Duitsland en andere buitenlanden is dat Nederlanders meestal verre van knullig rijden. De Duitse cliché's zouden herzien moeten worden; zelfs als je corrigeert voor grote getallen kom ik op de Autobahn vooral prutsers met Duits kenteken tegen.

Ik moet daar natuurlijk wel bij zeggen dat ik maar zelden in het buitenland kom in het vakantie-hoogseizoen. Dat is een periode waarin bovengemiddeld veel slechte chauffeurs op de weg zijn, of dat nu komt door onervarenheid, onbekendheid, jengelende kinderen, vakantiestress, slechte voorbereiding op routes of wat dan ook. Maar dat is geen Nederlands probleem, maar een toeristenprobleem. Ook al betekent dat in het Sauerland dat er dus bovengemiddeld veel Nederlandse prutsers rondrijden, het is niet representatief. Dat we in Nederland CROW-richtlijnen menen nodig te hebben waarmee iedere weg van een idiotensichere maximumsnelheid wordt voorzien, is dat evenmin.

Daarmee maar weer terug naar de Gotthard? Het is nu vrijdagavond acht uur en de wachttijd richting zuid is een half uur en richting noord een heel uur. Verder geen gemelde files op de wegen richting Gotthard.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76280
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Chris » vr 29 jul 2011, 22:04

Ik heb overigens het vermoeden dat de wachttijd aan de noordkant bewust wat laag wordt gehouden in de verkeersinformatie, misschien om de regio Zürich te ontlasten van doorgaand verkeer in de avondspits van vrijdag.

Vanmiddag was de wachttijd richting noorden 150 minuten bij een filelengte van 10 kilometer. Richting zuiden stond uiteindelijk 80 minuten wachttijd bij een filelengte van eveneens 10 kilometer. Alhoewel de vrachtwagens enig verschil maken in het aantal voertuigen dat door de tunnel kan, kan ik me niet voorstellen dat het verschil bijna 50% zal zijn.

Momenteel wordt om 22.00 uur richting zuiden nog 2 km file gemeld (in theorie 30 minuten) en richting noorden ook 2 kilometer (30 minuten)

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Willem » vr 29 jul 2011, 23:31

Zou die file vannacht nog oplossen, of gaat het gelijk over in de drukte van een zwarte zaterdag?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76280
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Chris » vr 29 jul 2011, 23:33

De afgelopen jaren stond er nagenoeg de hele nacht file, vanaf een uur of 2 krijg je de golf Duitsers en Nederlanders die de hele nacht door naar Toscane en de Adriatische kust rijden. Vanaf de Gotthardtunnel is dat nog wel een uur of 6 - 7 rijden.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Jeroen » za 30 jul 2011, 13:04

SnarfFlevoland schreef:
Jeroen schreef: :facepalm: :shutup:
Tja als je mensen dat niet verteld gaan ze als idioten de bocht door en remmen er vreemd. Ik zeg altijd: "Een gewaarschuwd mens telt voor twee." en "Voorkomen is beter dan genezen."
Je schrijft het alsof je zelf ook zo redeneert, dat men beter voor elke bocht een passende Vmax zou moeten instellen. Daarnaast: ik zal de laatste zijn om te zeggen dat NLers goede chauffeurs zijn, maar van de andere kant is het ook wel erg makkelijk om Nederlandse automobilisten de grond in te bashen. Ik heb ook vaak genoeg Belgen, Fransozen, Italianen etc. rare fratsen op de weg zien uithalen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Gotthardtunnel

Bericht door SnarfFlevoland » za 30 jul 2011, 13:29

Palance schreef:Als je Nederlanders niks vindt, waarom post je dan - in het Nederlands - op een forum waar voornamelijk mensen zitten met een auto met Nederlandse platen?
Omdat ik daarover gewoon open en eerlijk praat... Ik heb daar echt geen geheimen voor. Het gaat overigens niet om Nederlanders als persoon, maar om het gemiddelde Nederlandse rijgedrag op de weg in het buitenland (en overigens ook wel in NL zelf).
Pino schreef:De Duitse cliché's zouden herzien moeten worden; zelfs als je corrigeert voor grote getallen kom ik op de Autobahn vooral prutsers met Duits kenteken tegen.
Dat ligt net eraan in welk gebied je rijdt en om welke tijd. Rij je alleen rond stedelijke gebieden op rustige tijden, dan kunnen inderdaad die Duitsers er een potje van maken. Maar in de regel rijden Duitsers veel netter dan Nederlanders, zoals wel veel vaker op dit forum is besproken. Hun agressie t.o.v. Nederlandse bestuurders (die ik kennelijk ook heb overgenomen) is goed te begrijpen als je veel in Duitsland auto rijdt.
Pino schreef:Maar dat is geen Nederlands probleem, maar een toeristenprobleem.
Klopt, alhoewel Nederlanders in de regel toch wel boven het gras van toeristen uitsteken wat betreft rijgedrag. Qua toeristen zelf kan je Nederlanders prima hebben, m.u.v. Nederlandse jongeren groepen. Duitsers zijn overigens in het buitenland vrij agressief wat betreft autorijden. Heb in Zwitserland regelmatig al Duitsers met een rotsnelheid me zien inhalen die ver over de Vmax. zaten. Vooral met kentekens uit grote steden (vooral uit Berlijn en München) moet je heel goed oppassen in de bergen.
Jeroen schreef:Je schrijft het alsof je zelf ook zo redeneert, dat men beter voor elke bocht een passende Vmax zou moeten instellen.
Voor Nederlanderse automobilisten kennelijk wel ja, want die zijn dat niet gewend. De rest kan kennelijk wel z'n gezonde verstand toepassen. En om dat laatste ben ik zeer blij.
Jeroen schreef:maar van de andere kant is het ook wel erg makkelijk om Nederlandse automobilisten de grond in te bashen. Ik heb ook vaak genoeg Belgen, Fransozen, Italianen etc. rare fratsen op de weg zien uithalen.
Bij alles wat je op dit forum plaatst krijg je meteen het tegenovergestelde voorgeschoteld, maar dat is niet nodig, want natuurlijk zijn er elders zat vreemde automobilisten. Volgens mij is men in Nederland ook bang voor generaliserende meningen, die niet zo super generaliserend bedoelt zijn. Neemt niet weg dat (zoals zojuist gezegd) de Nederlanders vaak wel boven het gras uitschieten qua rijgedrag. Fransozen en Italianen kunnen in het algemeen goed autorijden is mijn ervaring. Beter dan Nederlanders. En ook mensen uit Groot-Britannië kunnen, ondanks dat hun stuur aan de verkeerde zijde staat, prima autorijden. Belgen heb ik te weinig ervaring mee om wat erover te zeggen. Heb wel al stumperige dingen met ze meegemaakt inderdaad.
Pino schreef:Ook al betekent dat in het Sauerland dat er dus bovengemiddeld veel Nederlandse prutsers rondrijden, het is niet representatief.
Dat ben ik wel met je eens. In Nederland zelf gaat dat wel.
Chris schreef:Ik heb overigens het vermoeden dat de wachttijd aan de noordkant bewust wat laag wordt gehouden in de verkeersinformatie, misschien om de regio Zürich te ontlasten van doorgaand verkeer in de avondspits van vrijdag.
Over het algemeen is regio Zürich toch nog behoorlijk rustig qua files. Alleen op de noordring A1 Basel - Winterthur komen stelselmatig files voor. Verkeer dat vanuit Basel richting Chur rijdt kan vaak prima doorrijden. Hoogstens houdt de A3 ten zuiden van Zürich een beetje op door de wegwerkzaamheden.
Chris schreef:De afgelopen jaren stond er nagenoeg de hele nacht file, vanaf een uur of 2 krijg je de golf Duitsers en Nederlanders die de hele nacht door naar Toscane en de Adriatische kust rijden. Vanaf de Gotthardtunnel is dat nog wel een uur of 6 - 7 rijden.
Die wachttijden zijn makkelijk te voorkomen door over de Gotthard bergpas te rijden, alhoewel 30 minuten wachten nog wel 'meevalt'.

Wat mij betreft is het gewoon pure noodzaak dat de Gotthardtunnel een tweede tunnelbuis krijgt. Het vrachtverkeer over de Gotthard en San Bernardino moet weliswaar na enkele jaren door de nieuwe Gotthard basistunnel rijden, het vakantieverkeer gaat gewoon door. Dan maken ze desnoods de tolvignet voor Zwitserland maar wat duurder. Opzich is dat vignet al goedkoop, omdat je verder nergens meer apart tol hoeft te betalen (autotreinen en enkele grensoverschrijdende tunnels uitgezonderd).
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Vinny » za 30 jul 2011, 20:31

Mag ik de heren verzoeken om in een ander topic uit te wijden over het rijgedrag van toeristen, en het hier over de Gotthardtunnel en eventuele alternatieven te hebben?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Coen Tunnel » zo 31 jul 2011, 10:39

SnarfFlevoland schreef:Wat mij betreft is het gewoon pure noodzaak dat de Gotthardtunnel een tweede tunnelbuis krijgt. Het vrachtverkeer over de Gotthard en San Bernardino moet weliswaar na enkele jaren door de nieuwe Gotthard basistunnel rijden, het vakantieverkeer gaat gewoon door. Dan maken ze desnoods de tolvignet voor Zwitserland maar wat duurder. Opzich is dat vignet al goedkoop, omdat je verder nergens meer apart tol hoeft te betalen (autotreinen en enkele grensoverschrijdende tunnels uitgezonderd).
Het Zwitserse vignet gaat al duurder worden over enkele jaren: 40 CHF voor 2 maanden of 100 CHF voor 1 jaar.

JeroenF1
autoweg
Berichten: 1482
Lid geworden op: ma 20 aug 2007, 14:09
Locatie: A7 & A28
Contacteer:

Re: Gotthardtunnel

Bericht door JeroenF1 » ma 01 aug 2011, 19:07

Wij hebben voor de omgeving van Firenze (Florence) de route via de Duitse A3, A9, München, Innsbruck en de Brennerpass als een goed alternatief voor de Gotthard/Zwitserland ervaren. De Zwitserse snelwegen zijn voor het gevoel krapper dan in Duitsland en de Italiaanse A22, wat dus kan resulteren in een wat relaxtere reis. Enig heikel punt wat je overhoudt is de beklimming van de Brennerpass aan Oostenrijkse zijde, en het is natuurlijk zo'n 100 kilometer extra rijden. De extra benzinekosten worden echter weer deels gecompenseerd door het goedkopere Oostenrijkse snelwegvignet (uitgaande van de toekomstige prijs van 40 CHF voor de Zwitserse variant scheelt dat op dit moment zo'n 11 euro).

Hoe kijken de kenners van het forum tegen dit alternatief aan voor Midden-Italië en zuidelijker?
Sinds maart 2015 tevens achter het stuur gezien.
Nu op http://www.girugten.nl: "Onderhoudsproblemen in Duitsland: de Autobahn op instorten?"
Faculteitsmagazine Ruimtelijke Wetenschappen, Rijksuniversiteit Groningen.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Frits » ma 01 aug 2011, 21:11

JeroenF1 schreef:De Zwitserse snelwegen zijn voor het gevoel krapper dan in Duitsland en de Italiaanse A22
Dat gevoel heb ik juist altijd op de A22. Als je ziet hoe kort de linker vangrail op het asfalt zit...

Afbeelding
De autogordel: een band voor het leven.

JeroenF1
autoweg
Berichten: 1482
Lid geworden op: ma 20 aug 2007, 14:09
Locatie: A7 & A28
Contacteer:

Re: Gotthardtunnel

Bericht door JeroenF1 » ma 01 aug 2011, 21:24

Die is inderdaad ook niet al te breed, maar was m.i. wel een over het algemeen fijne weg. Ik kan niet helemaal meer plaatsen waarom die beter was dan de route door Zwitserland, maar mogelijk speelde het feit dat het krappe Zwitserland een stuk langer is/duurt dan de krappe A22 een rol.
Sinds maart 2015 tevens achter het stuur gezien.
Nu op http://www.girugten.nl: "Onderhoudsproblemen in Duitsland: de Autobahn op instorten?"
Faculteitsmagazine Ruimtelijke Wetenschappen, Rijksuniversiteit Groningen.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Willem » ma 01 aug 2011, 21:58

Door het lastige landschap hebben de Zwisterse snelwegen veel tunnels, bochten enz. Voor het gevoel lijken de wegen daardoor krapper dan ze zouden zijn als ze in een vlak landschap zouden liggen. Daar komt nog bij dat het niet lekker rijdt doordat er bij iedere tunnel weer naar 80 of 100 km/h afgeremd moet worden.
Als je met een centimeter de breedte van de rijstroken gaat meten zullen die rijstroken breder zijn dan hun Italiaanse evenknie.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Gotthardtunnel

Bericht door SnarfFlevoland » ma 01 aug 2011, 23:38

Mijn ervaring is dat de rijstroken in Zwitserland breed zat zijn. Zeker als je door de vlakkere en/of heuvelachtige regio's rijdt zijn ze zeker net zo breed als in Duitsland of Nederland. Ook is de A2 rondom de Gotthardtunnel een prima brede snelweg.

Het zal voor sommige mensen wel optisch bedrog zijn dat de rijstroken in tunnels smaller lijken, maar dat is zeker niet zo. De snelwegen in Zwitserland zijn keurig voor elkaar.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

JeroenF1
autoweg
Berichten: 1482
Lid geworden op: ma 20 aug 2007, 14:09
Locatie: A7 & A28
Contacteer:

Re: Gotthardtunnel

Bericht door JeroenF1 » ma 01 aug 2011, 23:41

Ik doelde dan ook niet op de breedte van de rijstroken zelf, maar het onrustige rijden dat de krappe setting oplevert. Ik heb me niet duidelijk genoeg weten te verwoorden.
Sinds maart 2015 tevens achter het stuur gezien.
Nu op http://www.girugten.nl: "Onderhoudsproblemen in Duitsland: de Autobahn op instorten?"
Faculteitsmagazine Ruimtelijke Wetenschappen, Rijksuniversiteit Groningen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Gotthardtunnel

Bericht door SnarfFlevoland » di 02 aug 2011, 0:22

Gotthardroute onrustig rijden? Hmm... valt wel mee toch? Het is soms wel even afwisselen tussen 100 km/h en 80 km/h, maar verder is de weg prima te doen. Daar loont zich 100 kilometer omrijden in ieder geval niet echt voor. Als je koste wat het kost de Gotthardtunnel wilt vermijden kan je ook nog kiezen voor de San Bernardinotunnel, alhoewel de A13 via San Bernardino niet bepaald relaxter rijdt dan de Gotthard. Persoonlijk vind ik de Gotthard route (m.u.v. de file dagen) een uiterst relaxte en makkelijke Alpenovergang. De eerst volgende relaxte Alpenovergang is de Tauern/Katschberg en nog verder als laatste de Bosruck/Gleinalm.

De tolkosten tussen Gotthard en Brenner verschillen daarbij ook nauwelijks. Je moet het Zwitserse vignet vergelijken met het Oostenrijkse vignet, plus de extra tolkosten van de Brenner Autobahn in Oostenrijk én de extra Italiaanse tolkosten. Onder de streep zal het verschil wel zo klein zijn dat 100 kilometer omrijden daar zich absoluut niet voor loont. Files en wachttijden even daargelaten.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Pino » di 02 aug 2011, 8:56

Allereerst de tol- en vignetkosten tot aan Modena (gebaseerd op personenauto zonder aanhanger):
Gotthard: CHF 40 vignet, EUR 7.60 tol
Brenner: EUR 7.90 vignet, EUR 19.40 tol

Dat betekent dat, berekend over een enkele reis, de tolkosten van de Brennerroute ietsje lager zijn. Op retourbasis ben je via de Gotthard alweer goedkoper uit. Daar komt vervolgens de factor omweg en benzine nog bij. Het verschilt natuurlijk sterk per persoon hoe zwaar je die weegt. Benzine is zowel in Oostenrijk als in Zwitserland goedkoop. Maar doordat de Frank op dit moment historisch hoog staat, merk je als Nederlander in Zwitserland wat minder van dat voordeel.

Dan het rijgemak van de routes. Ik word in Zwitserland altijd nogal kriegel van de constante snelheidswisselingen. Het is niet echt fair om te zeggen "af en toe van 100 naar 80", het is werkelijk iedere paar kilometer een wijziging van 120 naar 100 naar 80 of omgekeerd. En dat op het hele traject Basel - Chiasso. Op het dwarsprofiel van de weg zelf heb ik verder niets aan te merken; die is op het hele stuk zoals hij hoort. Op de Brennerroute heb je dat niet. In Duitsland en Oostenrijk autosnelwegen volgens het boekje, vervolgens zijn de eerste kilometers in Italië tot aan Bolzano krapper uitgebouwd dan normaal (daarom ook een verlaagde maximumsnelheid). Daarna wordt de A22 een klassieke Italiaanse autostrada. Dat laatste betekent natuurlijk wel dat de hoge vangrails en de wat krappe vluchtstroken wellicht een gevoel van krapte kunnen geven zoals je dat ook van andere Italiaanse snelwegen kent. Al met al herken ik mezelf wel in het beeld dat de Brenner-route wat ontspannener rijdt dan de Gotthard.

Of dat daarmee de Brenner de route bij uitstek maakt richting Toscane? Ik heb geen honderd kilometer omweg over voor een route waarmee je de ergernissen van rijden door Zwitserland vermijdt. En als je het over filerisico hebt, heb ik in het algemeen de luxe dat ik mijn vakanties zeer ruim om het fileseizoen heen kan plannen. Maar ik kan me de keuze voor de Brenner zeer goed voorstellen wanneer je wel in het fileseizoen rijdt of net wat zwaarder tilt aan een ontspannen rit. Kortom, allemaal sterk persoonlijk. Als de Gotthard afvalt, zou ik op weg naar Toscane wel eerder denken aan de Brenner dan aan de San Bernardino.

Plaats reactie