Gotthardtunnel

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Gotthardtunnel

Bericht door SnarfFlevoland » di 02 aug 2011, 17:36

Pino schreef:Dan het rijgemak van de routes. Ik word in Zwitserland altijd nogal kriegel van de constante snelheidswisselingen. Het is niet echt fair om te zeggen "af en toe van 100 naar 80", het is werkelijk iedere paar kilometer een wijziging van 120 naar 100 naar 80 of omgekeerd. En dat op het hele traject Basel - Chiasso.
Nou de stukjes naar 80 km/h vallen aller redelijkst mee. Dat is alleen de Gotthardtunnel en de passage door Luzern. Wegwerkzaamheden even daargelaten. Voor de rest zijn hele stukken op 100 km/h gelimiteerd, afgewisseld met 120 km/h.
Pino schreef:Als de Gotthard afvalt, zou ik op weg naar Toscane wel eerder denken aan de Brenner dan aan de San Bernardino.
Dat is wel logisch, want de San Bernardino is geen echte snelweg route.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Pino » di 02 aug 2011, 18:34

SnarfFlevoland schreef:Nou de stukjes naar 80 km/h vallen allerredelijkst mee. Dat is alleen de Gotthardtunnel en de passage door Luzern. Wegwerkzaamheden even daargelaten. Voor de rest zijn hele stukken op 100 km/h gelimiteerd, afgewisseld met 120 km/h.
Passage Basel, tenminste een van de tunnels bij Lugano, Belchentunnel geloof ik ook. Je moet maar eens op de foto's van autobahnen.ch kijken en dan het aantal tunnels (zoveel mogelijk gefotografeerd bij het tunnelportaal) tellen met een 80-bord bij de inrit.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20522
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Gotthardtunnel

Bericht door waldo79 » di 02 aug 2011, 20:11

^^Foei, je mag geen kritische dingen over Zwitserland zeggen ;)
Zonder gekheid: ik kan me herinneren dat flinke delen van de A2 tot 80 km/h beperkt zijn en dat je nooit over langere afstand achter elkaar 120 km/h mag rijden.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Vinny » di 02 aug 2011, 21:49

Nou klagen over de afwisseling van de snelheidslimieten vind ik ook wel het toppunt van verwendheid. Kom op zeg, in Nederland wordt je pas echt gek van alle afwisselende limieten. In Zwitserland is het gewoon vrij simpel: als de vluchtstrook ontbreekt dan moet je wat langzamer gaan rijden en als de tunnel enkelbaans is (komt ook nogal veel op het nationalstrasse-netwerk voor) dan moet je al helemaal voor je gevoel gaan stilstaan. 60 km/h als limiet is dan geen uitzondering, met een bijbehorende flitspaal. Die flitsen, die vallen wel op in het donkerte van de tunnel...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Pino » di 02 aug 2011, 23:30

Ik begrijp heel goed waarom in een tunnel zonder vluchtstrook een maximumsnelheid van 80 geldt. Maar doordat de tunnels in kwestie zelden langer zijn dan twee kilometer,verwisselt dan dus de maximumsnelheid voor de duur van twee kilometer. Wat toch niet echt vergelijkbaar is met de manier waarop maximumsnelheden elkaar op Nederlandse snelwegen afwisselen. Daar praat je toch meestal over zones 100 en 130 van twintig kilometer en langer. Zelfs de gemiddelde zone 80 is langer dan zo'n Zwitserse.

Maar goed, je moet ergens ook maar blij zijn dat ze in Zwitserland niet heel Basel - Luzern terugbrengen naar 80 omdat je daarmee tenminste een constante maximumsnelheid hebt. Tot de dag dat (vrijwel) de hele A2 op hoog niveau is uitgebouwd zullen we het moeten doen met die tempowissels die ervoor zorgen dat deze verwende jongen nooit in een ritme komt.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Gotthardtunnel

Bericht door SnarfFlevoland » wo 03 aug 2011, 0:01

^^
Als je veel tempolimiet wisselingen niet leuk vindt moet je straks bij een complete A9 altijd via de Simplonpass rijden. Kan je heerlijk van Bern tot Brig continu met 120 km/h op je cruise control rijden. Alleen door tunnels even terug naar 100 km/h, en voor de rest lekker doorkachelen. Dan even de Simplonpass over die lekker makkelijk wegrijdt en vervolgens in Italië heerlijk relaxed over de expresweg die automatisch overgaat in de Autostrada. Wat wil je nog meer?!
waldo79 schreef:Foei, je mag geen kritische dingen over Zwitserland zeggen
Alleen het feit al dat in Zwitserland het minimumloon 30,00 CHF is doet vermoeden dat het perfect voor elkaar is. Niks is echter minder waar als je bedenkt hoe duur alles is en hoe laag de koopkracht eigenlijk is en hoe klein mensen wonen en wat voor schulden ze hebben...
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

stakie75
polderweggetje
Berichten: 48
Lid geworden op: do 18 jun 2009, 9:11
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

Re: Gotthardtunnel

Bericht door stakie75 » wo 03 aug 2011, 9:07

Afgelopen maandag (01-08) iets meegemaakt bij de Gotthard tunnel wat ik nog nooit had meegemaakt en ik denk ook nooit meer zal meemaken.
We kwamen terug van het Lago Maggiore en waren zo rond 10.30u bij de tunnel en wat denk je, file..... Nee hoor, kon zo in 1 keer doorrijden de tunnel in, geen auto te zien voor me en maar 1 achter me, stoplicht op groen en gaan maar :top:

Later las ik op twitter dat er 's middags weer km's file stond van zuid naar noord, zelfs gistermiddag.

Moet zeggen dat ik er nog steeds een beetje verbaasd over ben, aangezien ik meestal toch wel een ff moet wachten.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Pino » wo 03 aug 2011, 9:21

^^ Vorig jaar op een maandag in juli ook op die manier door kunnen rijden. Was ook rond 10.30 uur 's ochtends. Hoefde pas te stoppen toen het stoplicht precies voor me op rood sprong. Een halve minuut later kon ik optrekken, de tunnel in. Bij aankomst aan de noordkant stond daar wel vier kilometer file. En dat wordt denk ik ook steeds meer het probleem. Het wordt steeds moeilijker in te schatten wanneer je een uur vertraging kunt oplopen (of meer) en wanneer je met hoogstens vijf minuten wachttijd de tunnel in kunt.

@SnarfFlevoland, wat ik nog meer wil? Een route naar Italië die minder omweg geeft vanuit Basel dan de A9 ... 8-)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Vinny » wo 03 aug 2011, 10:02

10.30 maandagochtend. Nou voor mij is dat dan geen verrassing dat er dan geen file staat in noordelijke richting. De spitsrichting is dan nog richting zuid... (als die er dan nog is). Het is gewoon geen lekkere tijd voor toeristen om huiswaarts te keren ;)
@SnarfFlevoland, wat ik nog meer wil?
Een ritje over de "Raccordo Autostradale" Ma-Ex (Martigny-Martigny Expo)? :hap:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Pino » wo 03 aug 2011, 10:16

:rofl:

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Gotthardtunnel

Bericht door SnarfFlevoland » wo 03 aug 2011, 15:13

Vinny schreef:Een ritje over de "Raccordo Autostradale" Ma-Ex (Martigny-Martigny Expo)?
Hoezo dat? :p Ik snap de grap niet echt... Heb wel een vermoeden, maar meer niet. De A21 neem je toch gewoon alleen als je naar de St. Bernhard gaat?
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Pino » wo 03 aug 2011, 15:44

^^ Ik vind Raccordo Autostradale Ma-Ex een erg treffende omschrijving van dat stuk weg. Het feit dat je wéér over A21 begint, schetst precies de problematiek. Jij slaat bij Firenze zeker ook af naar de RA3, ook al staat die op geen enkel bord?

Om verder op Vinny's vraag te antwoorden: nee, ik heb er zo snel geen behoefte aan op weg naar Italië.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Gotthardtunnel

Bericht door SnarfFlevoland » wo 03 aug 2011, 18:10

^^
Daarom juist. Mijn vermoeden was dat de achtergrond van de A21 discussie lag, die we hier een paar jaar geleden hebben gevoerd. Daarom zette ik expliciet een streepje onder die A. :mrgreen: Maar waarom zou je de 'A21' een Raccordo Autostradale Ma-Ex neoemen? Ik snap de logica niet... Martigny is toch Franstalig en niet Italiaans? Doe dan maar het woord Autobahnzubringer op z'n Frans. :)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Willem » wo 03 aug 2011, 18:11

^^ "Bretelle de Martigny-Expo"

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Pino » wo 03 aug 2011, 18:35

Ik heb geen behoefte om die A21-discussie te herhalen, maar feit is dat dat géén bewegwijzerd nummer is. Dat geeft aan A21 dezelfde waarde als het nummer van de gemiddelde Italiaanse Raccordo Autostradale: een nummer dat alleen op papier staat maar waar geen weggebruiker op kan rijden. En om dezelfde reden dat vrijwel geen Italiaan over de RA3 zal spraken, spreekt ook bijna geen Zwitser over de A21 langs Martigny. Tel daar vervolgens bij op dat de bypass van Martigny en de gemiddelde Italiaanse Raccordo Autostradale eenzelfde functie vervullen, en je zult mijn conclusie begrijpen dat een vrij sterke gelijkenis bestaat.

Als je die stap eenmaal hebt gezet (en ik weet niet eens of Vinny die denktrant überhaupt had), geeft het Ma-Ex precies het Italiaanse sausje dat het afmaakt. Namelijk twee afkortingen van de beide beginpunten die de ter plaatse onbekende maar moeilijk kan vatten. Het inzetten van een Franse naam doet eerder denken aan een driecijferige Franse A-weg die wel algemeen bewegwijzerd staat. Kortom, dat plaatst die hele kwinkslag buiten beeld.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Vinny » wo 03 aug 2011, 18:53

en ik weet niet eens of Vinny die denktrant überhaupt had
Die had ik inderdaad :)
Je zou bijvoorbeeld hier kunnen eten: http://maps.google.ch/maps?q=Martigny&h ... 9,,1,-5.86 :mrgreen:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Gotthardtunnel

Bericht door SnarfFlevoland » wo 03 aug 2011, 22:01

Pino schreef:Ik heb geen behoefte om die A21-discussie te herhalen, maar feit is dat dat géén bewegwijzerd nummer is. Dat geeft aan A21 dezelfde waarde als het nummer van de gemiddelde Italiaanse Raccordo Autostradale: een nummer dat alleen op papier staat maar waar geen weggebruiker op kan rijden.
Ho, ho, er is nergens een reden te vinden om te denken dat ik überhaupt A21 discussie zou willen. Dat wordt natuurlijk meteen weer gedacht, maar het was gewoon sarcasme, gewoon niks meer of minder dan een grapje. ;) Overigens waren we zo uit m'n hoofd het destijds zelfs eens geworden over het 'A21' verhaal, dus dan zou ik al helemaal niet meer weten waarom iets overnieuw gedaan moet worden... Het was gewoon de grappige opmerking van Vinny, waarvan ik de achtergrond wilde weten.
Pino schreef:Als je die stap eenmaal hebt gezet (en ik weet niet eens of Vinny die denktrant überhaupt had), geeft het Ma-Ex precies het Italiaanse sausje dat het afmaakt. Namelijk twee afkortingen van de beide beginpunten die de ter plaatse onbekende maar moeilijk kan vatten.
Ik begrijp het nog niet helemaal wat daar (Ma-Ex) Italiaans aan is, maar het idee erachter is wel grappig. :lol:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Pino » wo 03 aug 2011, 22:26

^^ Ooit een Fransman de A6 zien omschrijven als de Autoroute Pa-Ly? Italianen korten hun wegen wel zo af: Fi-Pi-Li, SA-AV, BreBeMi. Ma-Ex zou daar prima bijpassen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Chris » vr 05 aug 2011, 11:27

Vrijdagochtend 11.30 uur: 1 uur wachttijd richting noorden.

http://www.tcs.ch/main/de/home/verkehrs ... stand.html

Wout79
polderweggetje
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 18 aug 2006, 13:44
Locatie: Heerhugowaard

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Wout79 » ma 12 dec 2011, 14:29

Hallo allemaal,

A.s. zaterdag doorkruis ik Zwitserland van zuid naar noord over de A2. Ik denk dat de Gotthardtunnel wel ongeveer het hoogste punt (qua meters boven zeeniveau) is op mijn route en gezien de neerslagvoorspelling voor de omgeving Gotthard (aardig wat sneeuw) voor vrijdag 16 en zaterdag 17 dec voorzie ik voor en na de Gotthard dus de meeste potentiele verkeersproblemen door sneeuw.
Omdat dit de eerste keer is dat ik deze route in het winterseizoen rij weet ik niet wat de Zwitserse wegendiensten doen wat betreft het schoonhouden van de weg. Kan iemand me hierover informeren. Uiteraard heb ik winterbandjes onder de auto zitten.

Dank en groet!

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Pino » ma 12 dec 2011, 16:10

De Zwitsers zullen alles doen wat in hun mogelijkheid ligt om de Gotthardroute schoon te houden. Maar dat wil niet zeggen dat de weg altijd echt sneeuwvrij zal zijn. Van een lichtere sneeuwbui zul je op de route niet heel veel merken. De weg wordt redelijk schoongereden door het verkeer op de route. Maar tegen een zwaardere sneeuwbui kun je gewoon niet op.

Het lijkt mij zaak om zo vroeg mogelijk te weten of zo'n situatie bestaat, dus verkeersinformatie is cruciaal. Als je hoort over zware problemen, lijkt mij de enige oplossing om in het dal te blijven hangen, d.w.z. niet voorbij Bellinzona te rijden. Je zit daar nog laag, bent flexibel in je mogelijkheden (San Bernardino als alternatief) en tussen Bellinzona en de Gotthard zijn hotels dun gezaaid.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Vinny » ma 12 dec 2011, 16:23

Tja, je moet altijd wel ergens de Alpen over. In principe is de tunnel ervoor gemaakt zodat het verkeer eigenlijk nooit geconfronteerd wordt met een sneeuwafsluiting, maar 100% garantie is er niet, want in Zwitserland worden wegen wel degelijk afgesloten als het te gevaarlijk wordt door sneeuwval. Ook het OV wordt overigens stilgelegd, zonder dat het veel stof doet opwaaien overigens. Ze zijn wel wat gewend... ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Coen Tunnel » ma 12 dec 2011, 17:02

Afhankelijk van waar je in Italië vertrekt kan ruim omrijden ook een alternatief zijn. Vanaf Genua en verder is de route via Nice en Lyon (over de Franse A8 en A7) een goede optie, waar je hoogstwaarschijnlijk niet met sneeuw te maken zal krijgen, vanaf Venetië en verder is de route via Villach, Salzburg en München (over de Oostenrijkse Tauernautobahn A10) een alternatief, maar ook daar zou ik gezien de hoogte van de weg (de Tauerntunnel ligt op 1340 meter) de weersverwachting in de gaten houden.

Wout79
polderweggetje
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 18 aug 2006, 13:44
Locatie: Heerhugowaard

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Wout79 » ma 12 dec 2011, 21:22

Ik vertrek vanaf Laveno (en bestemming is Utrecht), dat is dus al vrij dichtbij de grens. San Bernardino is een alternatief maar ik denk dat de omstandigheden daar niet veel anders zullen zijn omdat Gotthard en SB niet heel ver bij elkaar vandaan liggen. Blijft volgens mij als enige andere alternatief de Mont Blanc tunnel over, maar die route is al gauw 250 km extra.
Ik zal dus zaterdagochtend (heel vroeg) ff op de website van de ANWB en Zwitserse wegeninfo kijken hoe de routes erbij liggen.

Dank en groet!

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Chris » ma 12 dec 2011, 21:25

De Gotthardroute is in de winter zeker aan te raden boven de San Bernardinoroute, die veel hoger ligt (tunnelportaal is op ruim 1.600 meter) en de San Bernardino is ook veel steiler. Als er sneeuwproblemen zijn, dan is de kans groter dat dit op de San Bernardino is dan op de Gotthardroute. De A2 is van groot doorgaand belang en zal zo veel mogelijk sneeuwvrij gehouden worden, echter bij een Nordstau waarbij er 1 meter in een dag valt kan het zijn dat verkeer bijna onmogelijk is, volgens mij hebben ze dan ook zo'n phase rot waarbij alle vrachtverkeer wordt stilgelegd. Een groot deel van de problemen bij sneeuwval zijn geschaarde vrachtwagens. Als je op de radio hoort van een "querstehender LKW", dan is het meestal goed mis.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Coen Tunnel » ma 12 dec 2011, 22:24

Wout79 schreef:Ik vertrek vanaf Laveno (en bestemming is Utrecht), dat is dus al vrij dichtbij de grens. San Bernardino is een alternatief maar ik denk dat de omstandigheden daar niet veel anders zullen zijn omdat Gotthard en SB niet heel ver bij elkaar vandaan liggen. Blijft volgens mij als enige andere alternatief de Mont Blanc tunnel over, maar die route is al gauw 250 km extra.
Ik zal dus zaterdagochtend (heel vroeg) ff op de website van de ANWB en Zwitserse wegeninfo kijken hoe de routes erbij liggen.

Dank en groet!
Een alternatief bij hevige sneeuwval kan nog de route zijn met twee autotreinen: Iselle-Brig van de SBB (elke 2 uur, CHF 22), om de 2005 meter hoge Simplonpas te omzeilen, en vervolgens Goppenstein-Kandersteg van de BLS (elke 15-30 minuten, ook CHF 22). In plaats van de autotrein Kandersteg-Goppenstein kun je ook de A9 en A12 (via Sierre, Montreux, Fribourg) nemen om bij Bern weer op de route richting Basel te komen. Dit is in kilometers om, maar de route loopt voor een groot deel door het dal van de Rhône. Alleen de helling op de A12 ten noorden van Vevey is aan de steile kant.

Wout79
polderweggetje
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 18 aug 2006, 13:44
Locatie: Heerhugowaard

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Wout79 » wo 14 dec 2011, 21:56

Is het dan nog nodig om ook sneeuwkettingen bij me te hebben?
Ik rijd alleen op de snelweg. Is het uberhaupt toegestaan om met sneeuwkettingen op de snelweg te rijden in Zwitserland ivm schade aan het wegdek?

De voorspelling voor Airolo, dal, 1175 m is momenteel:
Vrijdag 16 dec: 20 cm sneeuw
Zaterdag 17 dec: 8 cm

Coccodrillo
stadsweg
Berichten: 300
Lid geworden op: di 25 jan 2011, 13:11
Locatie: Zwitserland

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Coccodrillo » vr 16 dec 2011, 22:11

Gotthard railway, N2 and A2 this morning, This evening there were 6 km of queue before the Gotthard tunnel northbound, and southbound vehicles were traveling very slowly. Trucks have been banned from the A13 San Bernardino.

A few images from the TV here: http://la1.rsi.ch/home/networks/la1/ilq ... tabEdition

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
für Güter die Bahn
pour vos marchandises le rail
chi dice merci dice ferrovia

Coccodrillo
stadsweg
Berichten: 300
Lid geworden op: di 25 jan 2011, 13:11
Locatie: Zwitserland

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Coccodrillo » vr 16 dec 2011, 23:24

Wout79 schreef:Is het dan nog nodig om ook sneeuwkettingen bij me te hebben?
Ik rijd alleen op de snelweg. Is het uberhaupt toegestaan om met sneeuwkettingen op de snelweg te rijden in Zwitserland ivm schade aan het wegdek?

De voorspelling voor Airolo, dal, 1175 m is momenteel:
Vrijdag 16 dec: 20 cm sneeuw
Zaterdag 17 dec: 8 cm
Following the TCS website, between Biasca and Airolo the use of snow chains or snow pneumatics is mandatory (as of Friday 16th night).
für Güter die Bahn
pour vos marchandises le rail
chi dice merci dice ferrovia

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Chris » za 17 dec 2011, 11:31

Airolo actueel:
Afbeelding
(afbeelding ververst niet, situatie 17-12-2011 11:31)

Plaats reactie