E-nummers gebruiken in bewegwijzering

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: E-nummers gebruiken in bewegwijzering

Bericht door Vinny » wo 10 aug 2011, 18:02

Ik ben even een paar uurtjes bezig geweest om een overzicht te maken van welke landen E routenummers gebruiken op hun bewegwijzering:

Code: Selecteer alles

Åland	X
Albanië	X
Andorra	X
België	W
Bosnië en H.	B
Bulgarije	B
Denemarken	E
Duitsland	N
Cyprus	X
Estland	B
Faeröer	X
Finland	B
Frankrijk	B
Georgië	B
Gibraltar	X
Griekenland	B
Hongarije	B
Ierland	N
IJsland	X
Italië	W
Kosovo	B
Kroatië	B
Letland	B
Liechtenstein	X
Litouwen	B
Luxemburg	W
Macedonië	W
Malta	X
Moldavië	X
Monaco	X
Montenegro	X
Nederland	N
Noorwegen	E
Oekraïne	B
Oostenrijk	N
Polen	B
Portugal	N
Roemenië	B
San Marino	X
Servië	E
Slovenië	B
Slowakije	E
Spanje	B
Spitsbergen e.a.	X
Turkije	B
Tsjechië	E
Vaticaanstad	X
Ver. Koninkrijk	N
Wit-Rusland	B
Zweden	E
Zwitserland	W
B = Zowel nationaal wegnummer als Europees wegnummer wordt vermeld op de bewegwijzering
E = Alleen (of bij voorkeur) het Europese wegnummer wordt aangegeven op de bewegwijzering
N = Bij voorkeur wordt het Nationale wegnummer aangegeven op de bewegwijzering
W = Wegnummering afhankelijk van specifiek wegvak of wegwijzer
X = Land heeft geen Europese wegen, kent geen wegnummering of de aanduiding is mij onbekend.

Ik ga later nog een specifieke analyse maken, maar jullie kunnen alvast schieten. Soms is het best lastig om een land in een speciale categorie in te delen, Nederland bijvoorbeeld waarin Old-School eigenlijk N is (E routenummers alleen bij knooppunten op ruiters), maar binnen NBA eigenlijk volledig in categorie B thuishoort. En bij de veel landen heb ik alleen even snel op Marcel's site gekeken of een bord of twee, drie bekeken. Dan kan mijn categorie fout gekozen zijn...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: E-nummers gebruiken in bewegwijzering

Bericht door Pino » wo 10 aug 2011, 18:29

^^ Ik zou menen dat Nederland al vóór NBA op B is gekomen, nu E-nummers ook bij het grootste gedeelte van de afritten al op de borden was gebracht (zij het meestal als ruiter). Ik zie in die zin niet echt meer het verschil tussen Nederland, Frankrijk en Oostenrijk. Op de E-wegen zelf zou sprake moeten zijn van een B, maar ze vergeten het E-nummer ietsje te vaak. Maar op indirecte verwijzingen naar een weg die ook E-route is, zal men alleen naar het nationale nummer verwijzen. Je zou het categorie B min kunnen noemen.

Wat bijvoorbeeld tegengesteld is aan een land als Spanje, dat E-nummers vrijwel nooit vergeet op de route zelf én ze in principe ook meeneemt als indirecte verwijzing. Spanje is een echt B-land.

Ook bij een paar andere Europese landen zou het interessant zijn om dat onderscheid te maken. Zijn voormalige Sovjet-republieken, Finland en voormalige Joegoslavische landen echt B of slechts B-? Duitsland zou ik, vanwege de vaste vermelding op afstandenborden, overigens niet op N zetten, maar op een soort B min min. Mede ook omdat op E-nummers die over Bundesstrassen lopen zowaar nog wel eens op richtinggevende borden terug kunnen komen (maar zeker niet allemaal, zo zag ik pas op de E42). Ierland kan ook wel in die categorie worden gebracht.

Met Tsjechië en Slowakije zit je trouwens echt mis. Op alle borden op snelwegen komen beide terug, maar ik meen dat indirecte verwijzingen wederom alleen naar het nationale nummer zijn. B- dus.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: E-nummers gebruiken in bewegwijzering

Bericht door Palance » wo 10 aug 2011, 18:53

Pino schreef:voormalige Joegoslavische landen
Wellicht interessant te weten is dat in het toenmalige Joegoslavië alleen E-nummers op de wegwijzers op snelwegen terecht kwamen (E dus). De introductie van A-nummers of het gebruik van andere bestaande nummers op snelwegen is pas na het ontstaat van de nieuwe landen ontstaan.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10945
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: E-nummers gebruiken in bewegwijzering

Bericht door Willem » wo 10 aug 2011, 19:35

Achter Andorra en Malta kan een N komen te staan, beide landjes hebben hun eigen wegnummersysteem die op de wegwijzers terug komt. Beide landen hebben waarschijnlijk geen E-nummer over hun grondgebied lopen (?), dus het is lastig om te bepalen wat ze in zo'n situatie gedaan zouden hebben.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: E-nummers gebruiken in bewegwijzering

Bericht door Pino » wo 10 aug 2011, 19:51

^^ Terecht een X dus.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10945
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: E-nummers gebruiken in bewegwijzering

Bericht door Willem » wo 10 aug 2011, 19:57

^^ Ja, ik was gaan denken dat het zowel over E als nationale nummering ging, maar het onderwerp is nog altijd het eerste.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: E-nummers gebruiken in bewegwijzering

Bericht door Vinny » wo 10 aug 2011, 22:12

^^ Ik zou menen dat Nederland al vóór NBA op B is gekomen, nu E-nummers ook bij het grootste gedeelte van de afritten al op de borden was gebracht (zij het meestal als ruiter). Ik zie in die zin niet echt meer het verschil tussen Nederland, Frankrijk en Oostenrijk. Op de E-wegen zelf zou sprake moeten zijn van een B, maar ze vergeten het E-nummer ietsje te vaak. Maar op indirecte verwijzingen naar een weg die ook E-route is, zal men alleen naar het nationale nummer verwijzen. Je zou het categorie B min kunnen noemen.
Frankrijk is heel duidelijk een B, het is op snelwegen soms makkelijker om op een afslaand E nummer te rijden, omdat dan wel het E nummer, maar niet het N- of D-nummer vermeld wordt.
Nederland is een N land, ook al staat het E nummer op steeds meer borden vermeld. Ik geef toe: het is een gevoelskwestie, voornamelijk ingegeven doordat E nummers nauwelijks gebruikt worden in de communicatie.
Oostenrijk ken ik te slecht om er een echt oordeel over te vellen. Ik kom wel eens E nummers tegen, maar vaak ook niet. Kan niet afleiden of dit nou fout is, systeemeigen, of gewoon omdat Oostenrijk toch al zulke chaotische bewegwijzering heeft. Volgens mij kun je niet echt op E nummers rijden, maar dan zou je dat systematischer moeten analyseren.

Indirecte wegnummers laat ik geheel buiten beschouwing. Ik vind dat luxe, geen noodzaak.
Met Tsjechië en Slowakije zit je trouwens echt mis. Op alle borden op snelwegen komen beide terug, maar ik meen dat indirecte verwijzingen wederom alleen naar het nationale nummer zijn. B- dus.
Ja dat is inderdaad zo, op nieuwe borden. Op oude borden zie je nog alleen het E nummer staan - is wel vaker in Oost Europa het geval. Zal ik in de B categorie plaatsen.

Over minnen en plussen gesproken: Dat voert voor deze analyse wat te ver. In een later stadium wil ik graag een wat uitgebreider overzicht maken met hoe landen omgaan met hun wegnummers. Maar daar moet ik nog eens wat criteria voor verzinnen, en ook een goede operationalisatie. Want je moet dan toch op steekproefbasis wat gaan zeggen of proberen imput te krijgen van lokaal bekenden. In ieder geval is mijn doel om meer te kunnen zeggen als: in Luxemburg gaan ze chaotisch om met hun wegnummering, maar bijvoorbeeld iets als: op nog geen 50% van de wegwijzers is het nummer van de weg aangegeven.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: E-nummers gebruiken in bewegwijzering

Bericht door Pino » wo 10 aug 2011, 22:36

Vinny schreef:Frankrijk is heel duidelijk een B, het is op snelwegen soms makkelijker om op een afslaand E nummer te rijden, omdat dan wel het E nummer, maar niet het N- of D-nummer vermeld wordt. Nederland is een N land, ook al staat het E nummer op steeds meer borden vermeld. Ik geef toe: het is een gevoelskwestie, voornamelijk ingegeven doordat E nummers nauwelijks gebruikt worden in de communicatie.
Fransen gebruiken E-nummers niet vaker in hun communicatie dan Nederlanders. En juist rondom de grote steden in Frankrijk gaat het fout als je op E-nummer wilt rijden. Die paar verwijzingen van E-nummers over niet-autosnelwegen kunnen toch het grote verschil niet maken, zou ik menen.

Begrijp wat je zegt over indirecte verwijzingen. Maar toch denk ik dat je dit soort secundaire verwijzingen op de een of andere manier moet meenemen. Want ik heb het niet alleen over indirecte verwijzingen, maar ook over instructies op DRIPs en omleidingsborden of over iets als verkeersinformatie. Als je op dat soort momenten niet óók E-nummers ter beschikking krijgt, wordt het navigeren op E-nummers je uiteindelijk zoveel lastiger gemaakt dat zelfs de E-adept uiteindelijk zal overschakelen op nationale nummers. Zie het verhaal van de Belg die op een omleidingsbord bij Rotterdam geen E19 was tegengekomen, waar eerder in deze draad aan werd gerefereerd.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5473
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: E-nummers gebruiken in bewegwijzering

Bericht door marcel » wo 10 aug 2011, 22:55

Opzich vind ik zo'n systeem wel goed. In Polen en Tsjechie lijken ze het ook zo te willen doen. Wel ben ik voorstander om elke route een uniek nummer te geven. Niet zoals in Duitsland dat BAB33 overgaat in B68. Dat is erg onduidelijk. Gewoon zoals in Nederland met de A7 gaat over in de N7. Dat is heel erg logisch en kan je zo in elk theorieboek zetten in Europa.
Toch opmerkelijk dat vrijwel geen enkel land zo een systeem heeft, eigenlijk alleen Nederland, Ierland en Polen, en vroeger Hongarije.
Het zal er inderdaad wel mee te maken hebben dat in Nederland het snelwegennet meer voortgekomen is uit bestaande wegen terwijl het in andere landen een apart net is naast de secundaire wegen.

harry schreef:Alleen is de weg zelf in de loop der jaren belangrijker geworden (wegbeheer, hulpdiensten) zodat een routenummer meer en meer als wegnummer wordt gezien.
En daarom wordt het steeds handiger dat wegnummer en routenummer identiek zijn.
Ik denk eigenlijk dat wegnummering in veel (steeds meer?) landen vooral als administratief gezien wordt. In Slovenië en Kroatië bijvoorbeeld, werden de nummers vroeger goed aangegeven, nu vrijwel niet behalve op snelwegen, en op km palen, waardoor je ze niet kunt volgen. In Zwitserland was het 50 jaar geleden ook veel beter.

Vinny schreef:Een weggebruiker is geholpen bij een eenduidige aanduiding van routenummers. Een Europese afspraak over hoe we in heel Europa wegnummers hetzelfde gaan weergeven is prettig voor de weggebruiker. Die wordt niet verrast met een Flip-flap-flop route of een A 21 dat nergens op borden (noch hectometerpaaltjes) te voorschijn komt, maar krijgt de verzekering dat hij via een aantal E wegen van Oostende naar Belgrado en van Madrid naar Warschau kan reizen.
Zo zie ik het ook, vergelijk het bijv. met de USA. Daar kijkt niemand ervan op dat een weg een TOTSO heeft, en stel je voor dat er geen US en Interstate highways waren, of per staat wel of niet werden aangegeven, voor het lange afstandsverkeer zou het moeilijk worden.

Vinny schreef:In een later stadium wil ik graag een wat uitgebreider overzicht maken met hoe landen omgaan met hun wegnummers. Maar daar moet ik nog eens wat criteria voor verzinnen, en ook een goede operationalisatie. Want je moet dan toch op steekproefbasis wat gaan zeggen of proberen imput te krijgen van lokaal bekenden. In ieder geval is mijn doel om meer te kunnen zeggen als: in Luxemburg gaan ze chaotisch om met hun wegnummering, maar bijvoorbeeld iets als: op nog geen 50% van de wegwijzers is het nummer van de weg aangegeven.
Leuk, precies dat ben ik ook aan het voorbereiden. Ik wil voor een groot aantal categorieën aangeven hoe groot de kans is dat een wegnummer wordt aangegeven. In Zwitserland wil ik dat ook nog per Kanton doen (omdat dat zo sterk verschilt).
De categorieën die ik bedacht heb zijn wegklasse, wegtype (autosnelweg of niet), rechtdoor of afslaand, zelfde weg of andere weg (voor Frankrijk krijg je zo bijv. al 4x2x2x2 = 32 mogelijkheden). Hier komt dan nog bijv. bij of de weg meer dan een nummer heeft, indirecte verwijzingen etc.

Dit is uiteraard erg veel werk en ik kom er wellicht pas over een paar jaar verder mee.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: E-nummers gebruiken in bewegwijzering

Bericht door Vinny » wo 10 aug 2011, 23:22

Het zal er inderdaad wel mee te maken hebben dat in Nederland het snelwegennet meer voortgekomen is uit bestaande wegen terwijl het in andere landen een apart net is naast de secundaire wegen.
In Nederland hebben de (voormalige) rijkswegen gewoon hun nummer verloren (of een hoog nummer gekregen). Er is nog één route die qua nummering het "Duitse" systeem volgt en dat is de A 29 - N 259 - A 4. Eigenlijk zou dat cf. het Nederlandse systeem dus A 4 - N 4 - A 4 moeten zijn. Wat denk ik meespeelt is dat de wegnummering in de landen om ons heen veel eerder is ingevoerd, niet systematisch is aangepast en men het OWN als duidelijk alternatief wil beschouwen. In Nederland wordt bij ongevallen en werkzaamheden bijna altijd een omleiding over andere autosnelwegen geadviseerd, waardoor het ook minder nut heeft om een N weg parallel met de autosnelweg het snelwegnummer te laten hebben. Het is wel weer recentelijk geintroduceerd met de N 2 bij Eindhoven... :roll:
Fransen gebruiken E-nummers niet vaker in hun communicatie dan Nederlanders. En juist rondom de grote steden in Frankrijk gaat het fout als je op E-nummer wilt rijden
Bij grote steden verdwijnt regelmatig alle wegnummering dus dat is ook niet meteen de beslissende factor. Mijn ervaring is in Frankrijk dat op gewone bewegwijzering E nummers ten opzichte van N en A nummes evenwaardig beschouwd wordt (allebei op even grote edoch te kleine ruitertjes). Aan de andere kant: ik rij nooit op E nummers in Frankrijk, dus wellicht zou dat subjectieve criterium toch naar N neigen.

Ik denk dat ik er nog een nachtje over slaap en dan zowel Nederland als Frankrijk in de categorie B indeel. Per slot van rekening doe ik de andere landen ook met: Ik kijk even op SV/Marcels website/fotorapportages naar drie of vier willekeurige borden op snelwegen en OWN en dan zie ik in beide landen E routenummers meestal gewoon aangegeven en het is redelijk mogelijk om op E nummers te rijden (als je op de ruiters let), ondanks de vele "wegweizers" waarin het kritieke nummer ontbreekt.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: E-nummers gebruiken in bewegwijzering

Bericht door Mandelsoft » wo 10 aug 2011, 23:28

Vinny schreef:
Het zal er inderdaad wel mee te maken hebben dat in Nederland het snelwegennet meer voortgekomen is uit bestaande wegen terwijl het in andere landen een apart net is naast de secundaire wegen.
In Nederland hebben de (voormalige) rijkswegen gewoon hun nummer verloren (of een hoog nummer gekregen). Er is nog één route die qua nummering het "Duitse" systeem volgt en dat is de A 29 - N 259 - A 4. Eigenlijk zou dat cf. het Nederlandse systeem dus A 4 - N 4 - A 4 moeten zijn. Wat denk ik meespeelt is dat de wegnummering in de landen om ons heen veel eerder is ingevoerd, niet systematisch is aangepast en men het OWN als duidelijk alternatief wil beschouwen. In Nederland wordt bij ongevallen en werkzaamheden bijna altijd een omleiding over andere autosnelwegen geadviseerd, waardoor het ook minder nut heeft om een N weg parallel met de autosnelweg het snelwegnummer te laten hebben. Het is wel weer recentelijk geintroduceerd met de N 2 bij Eindhoven... :roll:
Persoonlijk zou ik dat hele stuk omnummeren naar A29
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: E-nummers gebruiken in bewegwijzering

Bericht door Pino » wo 10 aug 2011, 23:34

marcel schreef:ik denk eigenlijk dat wegnummering in veel (steeds meer?) landen vooral als administratief gezien wordt. In Slovenië en Kroatië bijvoorbeeld, werden de nummers vroeger goed aangegeven, nu vrijwel niet behalve op snelwegen, en op km palen, waardoor je ze niet kunt volgen. In Zwitserland was het 50 jaar geleden ook veel beter.
Zwitserland is wel een aardig voorbeeld, omdat ik me ook de tijd nog herinner dat je op Zwitserse snelwegen alleen nummers zag als je naar kilometerpalen keek. Pas vanaf 1996 verschenen ze op de borden. Ook in veel andere landen kun je niet zeggen dat de wegnummering vroeger zichtbaarder was. In Nederland word je hoe dan ook steeds meer met wegnummers geconfronteerd dan ooit voorheen. Maar ook in Frankrijk, toch de bakermat van de wegnummering, heeft het een hele tijd geduurd tussen het benoemen van Routes Impériales en het verschijnen van nummers op borden. En later bij het verzinnen van de A-nummers nog eens.
vergelijk het bijv. met de USA. Daar kijkt niemand ervan op dat een weg een TOTSO heeft, en stel je voor dat er geen US en Interstate highways waren, of per staat wel of niet werden aangegeven, voor het lange afstandsverkeer zou het moeilijk worden..
Moeilijk te zeggen. Wat Europeanen op een reis door meerdere landen aankunnen, dat zou een Amerikaan toch ook moeten lukken. Anderzijds: natuurlijk zou het heerlijk zijn als je in Europa op één E80 een paarduizend kilometer kunt afleggen op dezelfde manier als dat op een Amerikaanse I-80 kan.

Maar er zit wel een belangrijk verschil tussen de Amerikaanse route met TOTSOs en de Europese route met TOTSOs. De Amerikaanse route is altijd bedoeld geweest als coast-to-coast route. Ondanks TOTSOs wordt de weg algemeen ervaren als een logische route. Om mijn eerdere antwoord op Harry aan te halen: het zijn TOTSOs van het slag Azelo-Buren in Nederland in de zin dat ze bijdragen aan wat de weggebruiker als logisch routeverloop ervaart. Dat is met de TOTSOs in Europese routes wel anders. Wat logischerwijs ook teruggaat dat geen langere E-route ooit als geheel is ontworpen, maar men losse stukken in verschillende nationale netwerken aan elkaar heeft geplakt.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8664
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: E-nummers gebruiken in bewegwijzering

Bericht door keokiracer » wo 10 aug 2011, 23:38

Mandelsoft schreef: Persoonlijk zou ik dat hele stuk omnummeren naar A29
Persoonlijk zou ik dat stuk omnummeren tot A4, A29 vind ik onhandig: iedereen kent de weg BoZ-Dinteloord (gedeeltelijk nog in aanleg natuurlijk) als A4
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: E-nummers gebruiken in bewegwijzering

Bericht door Mandelsoft » wo 10 aug 2011, 23:39

Ik ken de weg Rotterdam-Dinteloord als de A29. Dit ook omdat deze weg geheel los lijkt te liggen van de rest van de A4...
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: E-nummers gebruiken in bewegwijzering

Bericht door Vinny » wo 10 aug 2011, 23:50

Heren, de discussie over de A 4/A 29 nummering gaarne in betreffende draad doen :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: E-nummers gebruiken in bewegwijzering

Bericht door Vinny » wo 10 aug 2011, 23:59

Maar ook in Frankrijk, toch de bakermat van de wegnummering,
Even een snelle blik in de historie leert mij dat André Michelin in 1908 een systeem had bedacht van bewegwijzering, waarbij inderdaad de toenmalige routenummers zijn opgenomen.
"Gegeven door Michelin"
"Wilt u langzamer rijden?"
"Plaatsnaam"
"Let op kinderen"
"Weg ten behoeve van het grote verkeer, nummer: "
En aan het eind van de plaats:
"Dank u wel".

Afbeelding
Engeland volgde in de jaren '20 met een nummeringssysteem dat ten dienste stond aan de weggebruiker - het was speciaal ontworpen om weggebruikers meer duidelijkheid te geven, daar waar Michelin gewoon de administratieve nummers had gebruikt.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: E-nummers gebruiken in bewegwijzering

Bericht door Pino » wo 10 aug 2011, 23:59

Vinny schreef:Bij grote steden verdwijnt regelmatig alle wegnummering dus dat is ook niet meteen de beslissende factor. Mijn ervaring is in Frankrijk dat op gewone bewegwijzering E nummers ten opzichte van N en A nummes evenwaardig beschouwd wordt (allebei op even grote edoch te kleine ruitertjes). Aan de andere kant: ik rij nooit op E nummers in Frankrijk, dus wellicht zou dat subjectieve criterium toch naar N neigen.
Daar komt dan denk ik toch weer die secundaire factor om de hoek kijken, die kleine dingetjes in op het oog paritaire landen die mensen dan toch de nationale nummers laten kiezen. Ook ik trouwens. Mijn kennis van E-bewegwijzering bij Franse steden is gebaseerd op onderzoek via Streetview. Ik herken me daarbij niet helemaal in je punt over "volledig verdwijnen". Natuurlijk, dat zie je op heel oude borden en op een Périférique, maar verder maar zelden. Als je de E15 of E50 probeert te volgen langs Parijs (of de E15 langs Lyon) zie je gewoon heel veel borden waar wel het A-nummer staat maar niet het E-nummer. Hoewel dat er, gezien de geleiding op het voorafgaande knooppunt, wel zou moeten staan. Ik meen dat het op het knooppunt A3-A86 zelfs volledig ontbreekt aan E-nummers, zodat de weggebruiker die zich vanaf de A1 de A3 liet opsturen om de E15 te volgen het maar moet uitzoeken op nationale nummers.

Wat betreft Michelin, ik doelde uiteraard op de Routes Impériales uit de tijd van Napoléon die niet op borden terug kwamen. In 1908 waren die geëvolueerd naar de Routes Nationales. Of dat dezelfde wegen waren die Michelin als Chemin de grande communication met nummer op de borden zette, dat is voor mij gissen.

EDIT: blijkt te gaan om nummers nog onder het huidige D-niveau. Maar wel administratief erkend.
Laatst gewijzigd door Pino op do 11 aug 2011, 0:17, 1 keer totaal gewijzigd.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5473
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: E-nummers gebruiken in bewegwijzering

Bericht door marcel » do 11 aug 2011, 0:09

Pino schreef:Zwitserland is wel een aardig voorbeeld, omdat ik me ook de tijd nog herinner dat je op Zwitserse snelwegen alleen nummers zag als je naar kilometerpalen keek. Pas vanaf 1996 verschenen ze op de borden.
Klopt, ik dacht vooral aan de niet-snelwegen.
Ook in veel andere landen kun je niet zeggen dat de wegnummering vroeger zichtbaarder was.
Voor snelwegen heb je zeker gelijk. Afgezien van Groot-Brittannië zag je in de meeste landen in Europa tot in de 70er jaren vrij zelden een nummer (in de landen waar ik goed mee bekend ben dan).
In Nederland word je hoe dan ook steeds meer met wegnummers geconfronteerd dan ooit voorheen.
Nederland is dan ook een uitzondering, zoals Vinny al zei is de (zichtbare) wegnummering veel later ingevoerd dan in de meeste andere landen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: E-nummers gebruiken in bewegwijzering

Bericht door Vinny » do 11 aug 2011, 0:14

Het voormalige gat in de A15 tussen Ressen en Oud-Dijk is ook nooit opgevuld geweest met een N-nummer bijvoorbeeld.
Er is hier ook geen provinciale weg. Er ontbreekt een oeververbinding. Kortom, een planvervangende weg met het wegnummer zou totaal onzinnig zijn.
Ook toen nog sprake was van een doortrekking van de A59 vanuit Zonzeel naar het westen werden de aanwezige provinciale wegen niet van het nummer N59 voorzien.
De huidige N 285 was vroeger de N 59, dat weet ik bijna zeker.
die mensen dan toch de nationale nummers laten kiezen.
Nou ik kan me herinneren dat de A 22 niet en de N 227 amper aangegeven werd bij Lille. De cartouches zijn later bijgeplaatst. Als je uit Belgie rijdt, dan rij je dus op bestemming (er staat met grote letters: PARIS aangegeven). We noemeden de autosnelwegen trouwens ook bij naam: Autoroute du Nord en Autoroute de Normandie. Nadat de A 28, A 16 en A 29 gereed gekomen waren namen we die wegen ook, maar in de auto volgden we dan gewoon de bestemmingen (Abbeville, Le Havre, Caen). Juist op het OWN reden we in Frankrijk op wegnummer: N 175, D 976, D 17a enzo.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: E-nummers gebruiken in bewegwijzering

Bericht door Pino » do 11 aug 2011, 0:19

^^ Dan praat je denk ik veel over oude meuk, zoals die rondom steden nou eenmaal wat vaker voorkomt. Situatie is volgens mij sterk verbeterd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: E-nummers gebruiken in bewegwijzering

Bericht door Vinny » do 11 aug 2011, 0:23

Tja de vraag is: is het zo vaak "fout" gedaan dat het een systematisch verschijnsel geworden, of is het een incidentele misser?
Laat ik het er maar op houden dat het de Franse slag is. Waarschijnlijk ooit een keer cartouches besteld en de E dingen vergeten...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8664
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: E-nummers gebruiken in bewegwijzering

Bericht door keokiracer » do 11 aug 2011, 0:34

Vinny schreef:Heren, de discussie over de A 4/A 29 nummering gaarne in betreffende draad doen :)
Ik heb die draad al eens eerder gezien, maar ik kan deze niet meer vinden :oops:. Heeft iemand een linkje o.i.d.?
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22893
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: E-nummers gebruiken in bewegwijzering

Bericht door harry » do 11 aug 2011, 1:05

Vinny schreef:De huidige N 285 was vroeger de N 59, dat weet ik bijna zeker.
En ik weet het helemáál zeker. :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2870
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: E-nummers gebruiken in bewegwijzering

Bericht door Robbert297 » do 11 aug 2011, 11:45

Mandelsoft schreef:
Pino schreef:
multirobbert schreef:ik zou het helemaal niet handig vinden om aparte e-borden te maken, want bijna iedereen heeft de 'tomtom' oftewel een navigatiesysteem.
Ook met navigatiesystemen blijven wegnummers nodig. De weggebruiker zal toch op de weg borden willen zien die hem de bevestiging geven dat de instructies van de navigatie matchen met de werkelijkheid. Als je navigatie-apparaat aangeeft "neem de A2 richting Maastricht", wil je vóór de afrit een bord zien met A2 en Maastricht. En het waar mogelijk na de afrit ook nog eens bevestigd zien. Dat is dan meteen mooi voor mensen die liever niet met navigatiesystemen werken, omdat ze liever zelf de hoofdlijnen van hun route uitzetten. Ik ben zeker niet de enige die de TomTom pas aanzet tegen de tijd dat ik in de buurt van mijn bestemming kom, voor alleen het laatste stukje tussen snelweg en eindbestemming.
Om nog even op dat punt in te gaan: soms geeft het naviagtiesysteem niet altijd aanwijzingen wanneer dat moet. Zo heb ik wel eens tijdens mijn vakantie naar Luxemburg meegemaakt dat de TomTom bepaalde acties niet aangaf, zoals links of rechts aanhouden (één maal zelfs rechts afslaan in Echternach hierzo), terwijl je volgens de borden toch iets moet doen. Navigatiesystemen zijn ook niet alles...
Ik snap helemaal wat je bedoelt.
Dat heb ik dus ook weleens.
Ik ging op vakantie naar Saarburg (D), en toen zei de tomtom rechts afslaan, maar saarburg stond rechtdoor. ik ging toch maar rechts en toen kwam ik op den land weggetje uit waar maar 1 auto erdoor kwam. Kom ik eraan met mijn auto met caravan :D Het resultaat van de duitsers: :booooos: :rooie: :wijsvinger: en middelvingers :D
Слава Україні

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: E-nummers gebruiken in bewegwijzering

Bericht door Coen Tunnel » wo 17 aug 2011, 7:52

Pino schreef:Mijn kennis van E-bewegwijzering bij Franse steden is gebaseerd op onderzoek via Streetview. Ik herken me daarbij niet helemaal in je punt over "volledig verdwijnen". Natuurlijk, dat zie je op heel oude borden en op een Périférique, maar verder maar zelden. Als je de E15 of E50 probeert te volgen langs Parijs (of de E15 langs Lyon) zie je gewoon heel veel borden waar wel het A-nummer staat maar niet het E-nummer. Hoewel dat er, gezien de geleiding op het voorafgaande knooppunt, wel zou moeten staan. Ik meen dat het op het knooppunt A3-A86 zelfs volledig ontbreekt aan E-nummers, zodat de weggebruiker die zich vanaf de A1 de A3 liet opsturen om de E15 te volgen het maar moet uitzoeken op nationale nummers.
Kan ik bevestigen. Om het nog mooier te maken staat ten noorden van Parijs op de A1 al de E15 bewegwijzerd via de A3 én de A104. :knetter: Ook op de A104 en N104 verschijnt het nummer soms. Hoe de E15 nu precies langs Parijs hoort te lopen is mij ook een raadsel. Ik dacht altijd over de A3, de BP en de A6b naar de A6, maar blijkbaar dus niet.
Vinny schreef:
Het voormalige gat in de A15 tussen Ressen en Oud-Dijk is ook nooit opgevuld geweest met een N-nummer bijvoorbeeld.
Er is hier ook geen provinciale weg. Er ontbreekt een oeververbinding. Kortom, een planvervangende weg met het wegnummer zou totaal onzinnig zijn.
Er ontbreekt een vaste oeververbinding. En over de N839 kom je toch nog tot Gendt over een provinciale weg, en aan de andere kant kun je vanaf Herwen via Babberich verder over provinciale wegen. Maar een route via de pont Doornenburg-Pannerden zou inderdaad ook vreemd zijn. Dat zou dan deze route zijn. Zou wel leuk zijn als die als N15 genummerd zou zijn. ;)

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: E-nummers gebruiken in bewegwijzering

Bericht door sirdanilot » ma 24 okt 2011, 18:19

Die route lijkt me een béétje substandaard voor een 2-cijferig N-nummer... maar ja, het had inderdaad best gekund dat dit een bewegwijzerde N15 zou zijn geweest in ons land. Zo hebben we ook lange tijd een N57 gehad die niet veel beter was dan dit weggetje.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: E-nummers gebruiken in bewegwijzering

Bericht door Coen Tunnel » ma 24 okt 2011, 19:06

^^ Nou nou, die vergelijking loopt toch behoorlijk mank...

Plaats reactie