2+2 en ringwegen in en om Drentse steden

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: 2+2 en ringwegen in en om Drentse steden

Bericht door Kaaiman » wo 30 mar 2011, 19:40

Dagblad van het Noorden schreef:Eerste trein voor station Emmen-Zuid

Emmen - Op het nieuwe station Emmen-Zuid stopt zondag 3 april om 7 uur de eerste trein. Daarmee komt na bijna 36 jaar een einde aan het gebruik van station Bargeres. Het gaat die dag alleen nog om een stoptrein en reizigers komen ook nog niet verder dan Coevorden. Vanwege onderhoudswerkzaamheden aan het spoor worden er tussen Coevorden en Mariënberg bussen ingezet.

Vanaf maandag stoppen zowel stop- als sneltrein op Emmen-Zuid. Op station Bargeres stopte alleen de stoptrein. Emmen-Zuid bedient vooral de woonwijken Bargeres, Rietlanden en Delftlanden.

Afbeelding
Ik weet niet of ook de weg zelf open gaat rond 3 april. Destijds werd gezegd dat Emmen-Zuid nog niet open zou gaan, omdat het slecht bereikbaar was, dus het zou me niet verbazen als de openstelling van de Nieuw-Amsterdamsestraat ook vrij binnenkort is.

Van mijn ouders weet ik dat de rotonde ter hoogte van de Rietlanden in ieder geval wel klaar is, hoewel de tak naar het westen (plattelandsweggetje) nog aangesloten moest worden.

Op de foto overigens op de voorgrond de turborotonde bij Delftlanden/Waanderveld, kijkend naar het zuiden naar het station Emmen-Zuid.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
schuiling
woonerf
Berichten: 84
Lid geworden op: ma 07 mar 2011, 23:01
Locatie: Emmen

Re: 2+2 en ringwegen in en om Drentse steden

Bericht door schuiling » wo 30 mar 2011, 23:33

Volgens de site van de gemeente Emmen gaat de Nieuw Amsterdamsestraat open op 4 april.
De rotonde bij de Rietlanden is inderdaad al open en de rotonde bij de Delftlanden/Waanderveld is nu te gebruiken in die richtingen.

Na meer dan een jaar afsluiting kan ik dan eindelijk weer eens vlot van Emmen naar Schoonebeek ipv via Erica.

De officiele opening zal later zijn.
uut MM!

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: 2+2 en ringwegen in en om Drentse steden

Bericht door Kaaiman » do 31 mar 2011, 11:52

Het blijft jammer dat ze het stuk 2+2 niet meteen hebben doorgetrokken naar de Rietlanden. Dan had die wijk ook meteen een hoogwaardigere ontsluiting gehad. Het langetermijnplan is geloof ik dat het hele gedeelte totaan de A37 verdubbeld wordt. Maar of dat ook echt door zal gaan... ik denk het niet.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: 2+2 en ringwegen in en om Drentse steden

Bericht door Kaaiman » do 11 aug 2011, 23:45

Ten westen van Assen is een nieuwe rondweg gepland om het gehuchtje Norgerbrug om de VINEX-wijk Kloosterveen beter te ontsluiten en Norgerbrug van verkeer te ontlasten. De Norgerbrug zelf is trouwens erg krap; er kan maar één voertuig tegelijkertijd overheen.

De N371 is in 1956 al om Norgerbrug heen gelegd (toen als Rw31) en rond 1997 is de Balkenweg verlengd vanaf de aansluiting met de A28 totaan het huidige einde, deels dubbelbaans.

Eerdere plannen gingen uit van een doortrekking van die bestaande weg over de Drentse Hoofdvaart, om dan met een bocht naar het westen aan te takken op de N373. Dit zou echter een aanzienlijk deel van Kloosterveen opslokken, juist waar de huizen in het duurdere segment waren voorzien. Daarom heeft men de plannen aangepast en een omlegging westelijk van Norgerbrug gepland.

Afbeelding

De weg wordt tot de huidige N371 dubbelbaans doorgetrokken. De N371 en N373 komen met een turborotonde bij elkaar. Hier was eerst nog een VRI-kruising gepland, zoals op de onderstaande visualisatie is te zien. De nieuwe N373 kruist enkelbaans de Drentse Hoofdvaart met een gewone ophaalbrug. Aan de westzijde van het kanaal komt een ongelijkvloerse fietsverbinding.

Afbeelding

Op 12 april 2011 hebben de gemeentes en provincie dit tracé vastgesteld.

Meer info in visualisaties op deze website.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: 2+2 en ringwegen in en om Drentse steden

Bericht door Peter » vr 12 aug 2011, 8:52

Kaaiman schreef: De Norgerbrug zelf is trouwens erg krap; er kan maar één voertuig tegelijkertijd overheen.
Dat is niet waar. De scherpe knikken (waarvan 1 een T-splitsing naar N371 west en oost) maken het passeren van grotere voertuigen wel lastig/onmogelijk aan het eind van de brug door de draaicirkels van de voertuigen.
Kaaiman schreef: De N371 is in 1956 al om Norgerbrug heen gelegd (toen als Rw31) en rond 1997 is de Balkenweg verlengd vanaf de aansluiting met de A28 totaan het huidige einde, deels dubbelbaans.
De weg heeft toch nooit N31 geheten, wel ? Het stuk dubbelbaans is medio 2005 verlengd tot de (nu) turborotonde naar Kloosterveen. Tussen hier en de volgende rotonde is het voor mij onduidelijk of de Balkenweg hier provinciale weg N371 is. Er staan een paar hm-bordjes. Meestal is de provincie heel exact (tot op de meter).
Kaaiman schreef: De weg wordt tot de huidige N371 dubbelbaans doorgetrokken. De N371 en N373 komen met een turborotonde bij elkaar.
De Balkenweg wordt dus vanaf de bocht weer verwijderd en 2+2 doorgetrokken tot een turborotonde met aansluiting op de "oude" N371 en een nieuwe tak van de N373 met een nieuwe brug. De oude brug blijft liggen voor lokaal verkeer ?
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: 2+2 en ringwegen in en om Drentse steden

Bericht door Peter » vr 12 aug 2011, 9:28

Wie weet verandert deze grappige situatie dan na verdubbeling ook:

Verboden voor fietsers. Bromfietsers zijn echter toegestaan.
http://maps.google.nl/maps?hl=nl&ll=52. ... ,,0,-13.98

Iest verder. Bromfietsers mogen niet rechtdoor, niet naar rechts en niet naar links. http://maps.google.nl/maps?hl=nl&ll=52. ... 3,,0,-12.5

U-bocht en terug dan maar ? Shit, ook dat mag niet !

http://maps.google.nl/maps?hl=nl&ll=52. ... .21,,0,7.4

Motor uit en lopen over fietspad dus !

PS Brommers zouden hier niet mogen komen, in tegenstelling tot ander verkeer, tenzij je de rotonde lopend of fietsend (als dat kan) bereikt.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: 2+2 en ringwegen in en om Drentse steden

Bericht door Vinny » vr 12 aug 2011, 9:54

Verboden voor fietsers. Bromfietsers zijn echter toegestaan.
Mwah, dat kwam vroeger wel vaker voor, meestal in combinatie met onverplichte fietspaden die niet onmiddelijk langs de weg lopen. Dit is formeel juist, want het (verplichte) fietspad heeft geen brommersymbool en dus moeten bromfietsers over de weg fietsen en mogen ze niet op het fietspad.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: 2+2 en ringwegen in en om Drentse steden

Bericht door Kaaiman » vr 12 aug 2011, 10:56

Peter schreef:
Kaaiman schreef: De Norgerbrug zelf is trouwens erg krap; er kan maar één voertuig tegelijkertijd overheen.
Dat is niet waar. De scherpe knikken (waarvan 1 een T-splitsing naar N371 west en oost) maken het passeren van grotere voertuigen wel lastig/onmogelijk aan het eind van de brug door de draaicirkels van de voertuigen.
Er geldt een voorrangsregeling, dus geschikt voor doorgaand verkeer is de brug allerminst. (StreetView)
Peter schreef:De weg heeft toch nooit N31 geheten, wel?
Moet dat dan? In 1956 gold nog het Rwp1948. Pas met het Rwp1968 is Rw31 Zwolle - Groningen afgeserveerd ten gunste van Rw37 en Rw36, tegenwoordig de A28. Daarmee kreeg ook de huidige A/N31 zijn huidige rijkswegnummer.
Peter schreef:Het stuk dubbelbaans is medio 2005 verlengd tot de (nu) turborotonde naar Kloosterveen.
Dat heb ik nooit geweten. Ik dacht dat dit al meteen dubbelbaans werd aangelegd in 1997. Ik zal de archieven er nog eens op naslaan.
Peter schreef:Tussen hier en de volgende rotonde is het voor mij onduidelijk of de Balkenweg hier provinciale weg N371 is. Er staan een paar hm-bordjes. Meestal is de provincie heel exact (tot op de meter).
Volgens mijn informatie is de N371 Balkenweg bubeko provinciaal en bibeko gemeentelijk. Die lange bocht is zelf dus provinciaal.
Peter schreef:
Kaaiman schreef:De weg wordt tot de huidige N371 dubbelbaans doorgetrokken. De N371 en N373 komen met een turborotonde bij elkaar.
De Balkenweg wordt dus vanaf de bocht weer verwijderd en 2+2 doorgetrokken tot een turborotonde met aansluiting op de "oude" N371 en een nieuwe tak van de N373 met een nieuwe brug. De oude brug blijft liggen voor lokaal verkeer ?
De oude weg wordt deels fietspad, dus het zal niet totaal worden weggehaald. De rest klopt.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: 2+2 en ringwegen in en om Drentse steden

Bericht door Peter » vr 12 aug 2011, 11:11

Kaaiman schreef:Er geldt een voorrangsregeling, dus geschikt voor doorgaand verkeer is de brug allerminst.
Dat zeg ik ook niet. Ik zeg alleen dat de brug zelf breed genoeg is. Je hoeft dus normaal gesproken nooit te wachten tot de brug van de andere kant vrij is, een vrachtwagen met aanhanger wellicht daargelaten.
Kaaiman schreef:Moet dat dan? In 1956 gold nog het Rwp1948. Pas met het Rwp1968 is Rw31 Zwolle - Groningen afgeserveerd ten gunste van Rw37 en Rw36, tegenwoordig de A28. Daarmee kreeg ook de huidige A/N31 zijn huidige rijkswegnummer.
Nee hoor. Ik wist gewoon niet (of herinnerde mij de discussies niet) dat de N371 ook RW31 is geweest, net als later de N381. Niet gerelateerde nummers vermoedelijk. De meeste N-nummers van toen hebben nooit de borden gehaald....
Kaaiman schreef:Dat heb ik nooit geweten. Ik dacht dat dit al meteen dubbelbaans werd aangelegd in 1997. Ik zal de archieven er nog eens op naslaan.
De rotonde was enkelstrooks, met veel files tot gevolg met een groeiend Kloosterveen en geen alternatieven. De N371 richting Assen begon vrij snel na de rotonde als 2 strooks. De andere kant op werd de 2e strook al snel na de verkeerslichten nabij de A28 opgeheven. Die is doorgetrokken waarbij de rechterstrook een turbo-lane voor Kloosterveen werd nabij de rotonde en de andere via de rotonde de N371 op ging. Richting Assen kreeg de N371 een by-pass.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: 2+2 en ringwegen in en om Drentse steden

Bericht door Kaaiman » vr 12 aug 2011, 11:25

Peter schreef:Ik wist gewoon niet (of herinnerde mij de discussies niet) dat de N371 ook RW31 is geweest, net als later de N381.
De N381 is nooit Rw31 geweest, enkel wat nu nog A/N31 is. Alleen op de borden stond het nummer N31 (Nationaal Routenummerplan 1982) en vanaf 1993 N381 (Provinciaal Routenummerplan 1992).
Peter schreef:
Kaaiman schreef:Dat heb ik nooit geweten. Ik dacht dat dit al meteen dubbelbaans werd aangelegd in 1997. Ik zal de archieven er nog eens op naslaan.
De rotonde was enkelstrooks, met veel files tot gevolg met een groeiend Kloosterveen en geen alternatieven. De N371 richting Assen begon vrij snel na de rotonde als 2 strooks. De andere kant op werd de 2e strook al snel na de verkeerslichten nabij de A28 opgeheven. Die is doorgetrokken waarbij de rechterstrook een turbo-lane voor Kloosterveen werd nabij de rotonde en de andere via de rotonde de N371 op ging. Richting Assen kreeg de N371 een by-pass.
Inmiddels heb ik 'begin 2005' aan mijn dossier van de N371 kunnen toevoegen. In de winter startten de werkzaamheden en in het voorjaar kwam de verdubbeling gereed.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: 2+2 en ringwegen in en om Drentse steden

Bericht door harry » vr 12 aug 2011, 12:46

Peter schreef:De meeste N-nummers van toen hebben nooit de borden gehaald....
Dat waren geen N-nummers maar Rw-nummers. Daarom heeft Kaaiman het ook consequent over Rw-nummers.
N-nummers (lager dan 89) kwamen er pas rond 1976.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: 2+2 en ringwegen in en om Drentse steden

Bericht door mavas » vr 12 aug 2011, 13:12

Kaaiman schreef:Ontwerpen van de geplande aansluitingen uit een presentatie van de plannen naar aanleiding van een rapport van Grontmij.
Interessante info! Is hier ook al een planning van bekend?
Alle ontworpen als compacte ovatondeaansluiting. Dit geldt trouwens ook voor de ontwerpen van de aansluitingen op het provinciale deel van de N391 tussen Emmerschans en Ter Apel.
En dan wordt het zeker een stadnaard 1+1-stroomweg, met groene streep? Jammer dat het dan niet een 2+1-weg wordt.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: 2+2 en ringwegen in en om Drentse steden

Bericht door Kaaiman » vr 12 aug 2011, 13:16

Ik heb ooit gelezen dat het de bedoeling was dat de gehele N366/N391 in 2015 volwaardige stroomweg zou zijn. Of dat nog gehaald gaat worden...
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

hurricane
verkeersader
Berichten: 941
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 19:57

Re: 2+2 en ringwegen in en om Drentse steden

Bericht door hurricane » vr 12 aug 2011, 13:38

Kaaiman schreef: Inmiddels heb ik 'begin 2005' aan mijn dossier van de N371 kunnen toevoegen. In de winter startten de werkzaamheden en in het voorjaar kwam de verdubbeling gereed.
De restanten van een enkele strook richting Klossterveen zijn hier nog te zien: http://maps.google.nl/maps?q=assen&hl=n ... 6,,0,15.19 (verdrijfingsvlak 2 naar 1) De rechter rijstrook is er bijgekomen.

HIer http://maps.google.nl/maps?q=assen&hl=n ... 03,,0,20.6 begon het 2-strooks gedeelte de andere kant op richting Assen. Zichtbaar aan de afgestraalde belijning.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: 2+2 en ringwegen in en om Drentse steden

Bericht door Peter » vr 12 aug 2011, 14:42

Kaaiman schreef:Ik heb ooit gelezen dat het de bedoeling was dat de gehele N366/N391 in 2015 volwaardige stroomweg zou zijn. Of dat nog gehaald gaat worden...
Dat lijkt mij kansloos, als je daarmee bedoelt: geheel ongelijkvloers. Ik denk ook dat de N366 tussen de Duitse Grens en de rotonde naar de N391 het langst op zich laat wachten, maar ook de rest van de aansluitingen ten oosten van Stadskanaal zijn nog niet eens ontworpen (vage schetsen niet meegeteld), laat staan in een bestemmingsplansprocedure.

Ik denk dat de focus van de provincie Groningen zal liggen op het stuk bij Oude Pekela, Zuidwending en de aansluiting op de te verdubbelen N33. Dit is het drukste deel. Bij/langs Stadskanaal zijn ze al bijna klaar.

Zou de rotonde tussen de N366 en N391 ooit verdwijnen ?

Voor het provinciale deel van de N391 (N379 en evt. entree Emmen + verbreden weg naar autowegformaat) weet ik niet hoe ver men is.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: 2+2 en ringwegen in en om Drentse steden

Bericht door Kaaiman » vr 19 aug 2011, 22:09

Peter schreef:
Kaaiman schreef:Ik heb ooit gelezen dat het de bedoeling was dat de gehele N366/N391 in 2015 volwaardige stroomweg zou zijn. Of dat nog gehaald gaat worden...
Dat lijkt mij kansloos, als je daarmee bedoelt: geheel ongelijkvloers. Ik denk ook dat de N366 tussen de Duitse Grens en de rotonde naar de N391 het langst op zich laat wachten, maar ook de rest van de aansluitingen ten oosten van Stadskanaal zijn nog niet eens ontworpen (vage schetsen niet meegeteld), laat staan in een bestemmingsplansprocedure.

Ik denk dat de focus van de provincie Groningen zal liggen op het stuk bij Oude Pekela, Zuidwending en de aansluiting op de te verdubbelen N33. Dit is het drukste deel. Bij/langs Stadskanaal zijn ze al bijna klaar.

Zou de rotonde tussen de N366 en N391 ooit verdwijnen ?
Ik verwacht niet dat het deel van de N366 naar de Duitse grens daartoe zal behoren. Het ging vooral om de autowegverbinding Emmen - Ter Apel - Stadskanaal - Veendam. Meer daarover in dit topic.
Peter schreef:Voor het provinciale deel van de N391 (N379 en evt. entree Emmen + verbreden weg naar autowegformaat) weet ik niet hoe ver men is.
Het provinciale deel N391 is in de planstudie van de Rondweg/N391/N862 meegenomen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: 2+2 en ringwegen in en om Drentse steden

Bericht door Kaaiman » do 08 dec 2011, 9:18

[url=http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/69587/nieuwe-weg-langs-vliegveld-hoogeveen-geopend]RTV Drenthe[/url], 5 december 2011 schreef:Nieuwe weg langs vliegveld Hoogeveen geopend

HOOGEVEEN - De nieuwe weg langs het vliegveld in Hoogeveen en het daarbij horende verkeersknooppunt wordt woensdagochtend officieel geopend.

De nieuwe weg is volgens de gemeente Hoogeveen een belangrijke verbinding tussen de snelwegen A28 en A37. Deze moet de verkeersdruk op de Stephensonstraat verminderen. Bij het volkstuinencomplex is een kruising met verkeerslichten aangelegd. De nieuwe weg krijgt de naam Vliegveldweg.
De bouw van de Vliegveldweg startte op 31 maart 2011. Deze weg vormt het sluitstuk van de nieuwe buitenring van Hoogeveen, via de de Weg om de Oost, de Edisonweg en de Middenveldweg, en vervangt daarmee de route via de Mr. Cramerweg en de Galileilaan. Vanwege de ligging pal naast het vliegveld zou de weg op 2,5 m diepte aangelegd moeten worden, maar na goed overleg bleek dit niet nodig, waardoor er miljoenen euro's konden worden bespaard. De weg ligt nu nagenoeg op maaiveld.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: 2+2 en ringwegen in en om Drentse steden

Bericht door Kaaiman » do 08 dec 2011, 9:51

[url=http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/69748/geen-verkeersinfarct-door-ondertunneling-hondsrugweg]RTV Drenthe[/url], 8 december 2011 schreef:'Geen verkeersinfarct door ondertunneling Hondsrugweg'

EMMEN - De aanleg van een tunnel in de Hondsrugweg zorgt niet voor een verkeersinfarct in Emmen centrum. Dit belooft wethouder Jan Kuper van Emmen.

Eind volgend jaar start de bouw van de ruim 200 meter lange tunnel onder de drukste weg van Emmen. Ondanks de werkzaamheden blijven er volgens de wethouder altijd twee rijstroken open. Verder wordt doorgaand verkeer omgeleid en moeten dierentuinbezoekers zoveel mogelijk parkeren buiten het centrum. De ondertunnelde Emmer Hondsrugweg moet eind 2013 weer open zijn voor alle verkeer.
In het kader van het plan Atalanta, die onder meer de verhuizing van het Dierenpark Emmen behelst vanuit het oosten van het centrum naar het westen (de Es), krijgt de bestaande drukke Hondsrugweg een tunnel. Aangezien de Hondsrugweg langs de westkant van het centrum ligt, en de nieuwe dierentuin en een nieuw theater ten westen daarvan wordt gebouwd, moet deze tunnel ervoor zorgen dat dit nieuwe gedeelte aaneengesloten aan het oude centrum blijft.

De huidige Traverse, de lange loopbrug van het centrum van Emmen over een parkeerplein en de Hondsrugweg naar de nu al bestaande (kleine nieuwere afdeling van de) dierentuin op de Es zal dan zijn functie verliezen. Dit ding is altijd al controversieel geweest. Het ding heeft 15 miljoen euro gekost, is nog maar 10 jaar oud en velen vinden het een foeilelijk ding. Zomaar slopen is dus wel behoorlijke kapitaalvernietiging...
Link
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: 2+2 en ringwegen in en om Drentse steden

Bericht door Peter » do 08 dec 2011, 11:44

Iets dat lelijk en nutteloos is moet je slopen. Wat het ook gekost heeft.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: 2+2 en ringwegen in en om Drentse steden

Bericht door harry » do 08 dec 2011, 13:14

Kaaiman schreef:HOOGEVEEN - De nieuwe weg langs het vliegveld in Hoogeveen en het daarbij horende verkeersknooppunt wordt woensdagochtend officieel geopend.
N374? (Zal wel niet. Maar ik noem het nummer even zodat het te vinden is als je erop zoekt.)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: 2+2 en ringwegen in en om Drentse steden

Bericht door keokiracer » do 08 dec 2011, 13:49

Peter schreef:Iets dat lelijk en nutteloos is moet je slopen. Wat het ook gekost heeft.
De HSL slopen dus :twisted:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: 2+2 en ringwegen in en om Drentse steden

Bericht door Peter » do 08 dec 2011, 13:56

Deze ligt zuid van het vliegveld en de (uitloper van) de N374 noord van het vliegveld volgens mij.
Of de N374 (als beborde route) ooit nog (behalve op google maps) de A28 of A37 haalt is te betwijfelen....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: 2+2 en ringwegen in en om Drentse steden

Bericht door Kaaiman » ma 12 dec 2011, 9:50

Officieel komt de N374 via de Europaweg Hoogeveen binnen en loopt bibeko officieus over de Edisonweg en de Middenveldweg (noordelijke rondweg) naar de A28. Voor de aanleg van de Vliegveldweg zijn ook de Edisonweg en Europaweg verlegd. De officieuze N374 loopt met een TOTSO over deze kruising, zoals in de oude situatie ook al het geval was trouwens.

Ik ben wel zeer benieuwd of de N374 op deze nieuwe kruising staat bewegwijzerd, en zo ja, in welke richtingen. Vanaf de A28 wordt nergens N374 bewegwijzerd. Echter, binnen de provincie zijn er wel gedachten om het provinciale wegennet aaneensluitend te maken met het rijkswegennet. Dat zou inhouden dat de gemeentelijke delen van de N371, N374 en N391 die aansluiting geven op het rijkswegennet in de toekomst wel eens provinciaal zouden kunnen worden. In die lijn zou het logisch zijn om op de nieuwe VRI-kruising in Hoogeveen een TOTSO in de N374 (alvast) te bewegwijzeren.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: 2+2 en ringwegen in en om Drentse steden

Bericht door Peter » ma 12 dec 2011, 11:36

Er zijn wel meer losse eindjes of gaten, zoals de N379 of N373. Een weg hoeft niet provinciaal te zijn om als Nxxx bewegwijzerd te zijn, maar als een gemeente niet wil meewerken is het lastig forceren.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: 2+2 en ringwegen in en om Drentse steden

Bericht door Kaaiman » ma 12 dec 2011, 12:30

De N373 sluit niet aan op een rijksweg en de N379 is bij de A37 gewoon provinciaal. Ik snap dus niet de relevantie van jouw reactie op de mijne.

Overigens, dit (PDF) is de nieuwe situatie bij Hoogeveen; vorige week heb ik de nieuwe situatie op Openstreetmap ingetekend. :)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: 2+2 en ringwegen in en om Drentse steden

Bericht door harry » ma 12 dec 2011, 13:53

Kaaiman schreef:Ik snap dus niet de relevantie van jouw reactie op de mijne.
Je schreef op de vorige pagina:
Kaaiman schreef:binnen de provincie zijn er wel gedachten om het provinciale wegennet aaneensluitend te maken met het rijkswegennet.
Kennelijk betekent dit niet dat er gedachten zijn om het provinciale wegennet aaneensluitend te maken met het provinciale wegennet... :knetter:
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: 2+2 en ringwegen in en om Drentse steden

Bericht door Peter » ma 12 dec 2011, 15:28

Inderdaad. De provinciale weg N391 sluit via de gemeentelijke randweg aan (of juist niet, Emmen en Drenthe lijken geen keus te kunnen maken) op provinciale weg N34. Wegnummers zijn een rommeltje. Op de N379 net zo. Die wordt op de N391 niet eens genoemd ! Die duikt pas nabij de A37 opeens weer op.

Een provinciale weg zou (in theorie) een bovenregionale functie moeten hebben. Of die geheel in handen is van de provincie is iets minder van belang. Wel dat de route doorgaand van karakter moet zijn en liefst fatsoenlijk bewegwijzerd (incl provinciaal nummer).

@ Kaaiman. met de N373 bedoelde ik het laten aansluiten op de N372 en daarmee (indirect) op de A7. Een logisch netwerk heeft geen onverklaarbare (anders dan politiek verklaarbare) gaten.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: 2+2 en ringwegen in en om Drentse steden

Bericht door Kaaiman » ma 12 dec 2011, 15:42

Tsja, ik zou graag zien dat alle gemeenten het wegnummer van de aangesloten provinciale wegen overnemen op de bewegwijzering. Het gebeurt wel, maar het lijkt wel op basis van willekeur.

Overigens werkt de provincie ook niet overal mee. Je zou denken dat de borden bij Emmen-Zuid nu wel eens N391 zouden aangeven, zeker sinds de gemeente Emmen ook is begonnen (hoewel niet overal even consequent) de Rondweg te nummeren. De N34 is ter plekke inmiddels van groene streep voorzien (had een vervangings- of popnagelmoment kunnen zijn), maar nog altijd geen N391 op de borden.

De N379 is inderdaad een rommeltje. Ik zou die weg splitsen in 2 delen: Gasselternijveen - Roswinkel N379 en Emmer-Compascuum - Zwartemeer N864. Roswinkel - Emmer-Compascuum is toch ETW en grotendeels bibeko. Bovendien hebben beide delen van de N379 nauwelijks iets met elkaar te maken, dus voor routeconsistentie (die er overigens nu ook niet is) is één nummer echt niet nodig.

De N373 Norg - Roden heeft niet echt een doorgaande functie is nu ETW, en hoewel gecategoriseerd in 2007 als GOW zal die waarschijnlijk ook ETW blijven (bron: kaartje dat ik in het provinciehuis zag hangen). Een duidelijke (logische) route door Roden heeft de weg dan ook niet. Pas bubeko wordt de weg met nummer (hier en daar) aangegeven. Mijn indruk is dat de doorgaande volgens de provincie de route Huis ter Heide - Norg - Donderen via N373 en N858 moet worden. Voor de relatie Norg - Groningen is dat volgens mij ook de snelste route.

Maar goed, dat zou eigenlijk in een nieuw topic over wegnummering moeten komen. Hier gaat het vooral over de stedelijke Drentse wegen. Misschien beter deze draad verplaatsen naar 'Stedelijk verkeer'?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: 2+2 en ringwegen in en om Drentse steden

Bericht door Peter » vr 23 dec 2011, 8:28

Kaaiman schreef: Ik ben wel zeer benieuwd of de N374 op deze nieuwe kruising staat bewegwijzerd, en zo ja, in welke richtingen.
Gisteren (22 Dec) stond er helemaal NIETS bewegwijzerd, ook niet op tijdelijke gele borden. En dat geldt voor alle richtingen. De oude paal met handwijzers staat er overigens nog wel, maar nu aan een parallelweg (de hoofdweg is verlegd) en wijst de modder in....

Ik had even moeite de "N374" te vinden dus.

Men heeft overigens een stukje industriespoor " als kunst" heraangebracht aan beide zijden van het kruispunt, inclusief Andreaskruisen. Gelukkig lopen de rails niet door in het asfalt, zoals men 2 jaar geleden wel bij Eexterhalte (gem Aa en Hunze) gedaan heeft ter herinnering aan het lijntje Assen-Borger.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: 2+2 en ringwegen in en om Drentse steden

Bericht door boe! » do 12 jan 2012, 20:28

RTV Drenthe schreef:CDA-fractie voor verdubbeling N862 bij Emmen
12-01-2012

EMMEN - De Emmer CDA-fractie pleit voor verdubbeling van de N862 tussen Emmen en Klazienaveen. Veel verkeer dat over deze provinciale weg gaat, komt van de aangrenzende A37.

Volgens CAD-raadslid Herry Thole wordt door verdubbeling van de snelweg in 2007, ook steeds meer gebruik gemaakt van de N862. "De verwachting is ook dat de groei toeneemt, op dit moment komen er 12.000 auto's per dag langs. En dat kan in de toekomst zomaar 15.000 tot 20.000 worden. Dan is het goed om nu al te pleiten voor een verdubbeling in plaats van achteraf."

De CDA -fractie brengt de verdubbeling van de N862 donderdagavond in tijdens de commissievergadering van de gemeente Emmen.
Via de link kan de videoreportage bij dit onderwerp bekeken worden.

Plaats reactie