Klimaatverandering: mens of toch natuur ?

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Klimaatverandering: mens of toch natuur ?

Bericht door Rene » wo 21 sep 2005, 23:47

RTL=Text (21-9-2005) schreef:Planeet Mars beeft en wordt steeds warmer

Het klimaat op de planeet Mars vertoont 'een opwarmende trend' en op basis van recente beelden hebben wetenschappers ook vastgesteld dat er seismische activiteit moet zijn.

Een ruimtevaartuig van NASA, Mars Global Surveyor, heeft op de planeet de afgelopen jaren veranderingen in het oppervlak vastgesteld.

Zo zijn er nieuwe kraters ontstaan en zijn de vormen van rotsformaties en heuvels gewijzigd, mogelijk door bevingen. Aan de zuidelijke pool van de planeet neemt de hoeveelheid bevroren kooldioxide af.
Op Mars wordt het warmer. Op de zuidpool "smelt" de kooldioxide weg.
Op Aarde wordt het warmer. Op de zuidpool ontstaat een gat in de ozonlaag.

Op Aarde wijten de wetenschappers dit in grote aantallen aan de uitstoot van CO2 door industrie en verkeer. Invloeden van buitenaf worden gebagatelliseerd. Wie durft te stellen dat het broeikaseffect niet bewezen is (wat overigens inderdaad nog altijd niet het geval is), wordt verketterd als iemand die in de 10e eeuw durfde te beweren dat de aarde rond was...

Dit onderzoek van Mars zou mensen eens opnieuw aan het nadenken moeten zetten ! :roll:

Edit 10-3-2006: topictitel gewijzigd
Laatst gewijzigd door Rene op vr 01 dec 2006, 9:49, 6 keer totaal gewijzigd.

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » do 22 sep 2005, 0:04

Ik ben altijd bijzonder skeptisch geweest over de vermeende invloed van de mens op de klimaatsverandering. Ik denk dat het een grove overschatting is van menselijk kunnen, en niet zozeer van onze negatieve invloed op de planeet. De aarde heeft al eerder veel extremere klimaatswijzigingen doorgemaakt.
Dat de mens een invloed heeft, dat geloof ik wel. Maar dat wij DE invloed zijn die HET verschil uitmaken...nee, dat heeft er bij mij nooit ingekund. En inderdaad, dit verhaal van Mars lijkt dat vermoeden te bevestigen. Tenzij er tóch leven is op Mars, dat leven intelligent is, én vervuilend...:mrgreen:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 22 sep 2005, 0:29

Rene schreef:Wie durft te stellen dat het broeikaseffect niet bewezen is (wat overigens inderdaad nog altijd niet het geval is), wordt verketterd als iemand die in de 10e eeuw durfde te beweren dat de aarde rond was...
Ik dateer dan nog van 'de oude' middelbare school, toen er nog fatsoenlijke natuurkunde werd gegeven en niet het zogenaamd maatschappelijk verantwoorde Algemene Natuurwetenschappen heb meegemaakt waar de studenten in toenemende mate dit soort onzin leren; maar mij werd toch duidelijk te verstaan gegeven dat het versterkte broeikaseffect nog lang niet (waterdicht) bewezen is; edoch dat doen alsof er niets aan de hand is wel eens heel fataal zou kunnen gaan aanpassen. Het verhaal dat de natuurkundeleraar vertelde sprak mij wel aan. Hij zei zoiets van: In de tijd van Noach lachte ook iedereen hem uit omdat het 'wetenschappelijk niet bewezen was' dat er ooit een vloedgolf over de wereld zou uitstorten; ja het bewijs kwam dan ook nadat een Tsnunami-achtige vloedgolf de belangrijkste bevolkingsconcentraties van het Midden-Oosten had weggevaagd. Ondanks het feit dat hij werd uitgelachen, kunnen we wel stellen dat het bouwen van de ark erg nuttig is geweest.

Hiermee kan worden gesteld dat iets dat wetenschappelijk niet bewezen is, niet per definitie betekent dat het niet waar is! En trouwens dat wetenschap een essentieel onderdeel uitmaakt van de menselijke strijd om het bestaan. Zaken als een werkend evacuatieplan (zie New Orleans) of een Tsnunami-waarschuwingssysteem zijn echt geen overbodige luxe; net als het streven naar minder CO2 uitstoot en alternatieve energiebronnen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » do 22 sep 2005, 0:32

Er zit een heel verschil tussen het op termijn streven naar minder milieubelasting enerzijds, en het middels Kyoto verordonneren van allerlei wetgeving/regeltjes, alsmede het indoctrineren van de bevolking dat zij de oorzaak aller ellende is anderzijds. Want dat laatste is nu gaande. (Het eerste, daar zal niemand bezwaar tegen hebben, zolang het binnen reële kaders kan plaatsvinden).

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 22 sep 2005, 0:43

Ho wacht eens even:

Autorijden is nog steeds niet onderheving aan rekeningrijden of kilometerheffing.
Na het kwartje van Kok zijn de brandstofaccijnzen niet meer gestegen. De huidige hoge benzineprijzen komen geheel voor rekening van de gestegen prijs van de olie op de wereldmarkt
Er worden nog steeds autosnelwegen aangelegd en verbreed
De maximimumsnelheid is slechts verlaagd op een trace van 2 kilometer, inhoudende maximaal een minuut individueel rijtijdverlies
Iedereen mag nog steeds overal en altijd autorijden, zelfs midden in de spits er op uittrekken om een bijzonder hectometerpaaltje te fotograveren is volkomen legaal :twisted:

Harde maatregelen?
Ik zie ze (nog) niet.

(Uit hoofde van mijn studie en mijn stage weet ik dat er echt veel hardere maatregelen bedacht zijn, die ik niet eens durf op te schrijven.)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » do 22 sep 2005, 0:55

Dit jaar is het gat in de ozonlaag voor het eerst sinds jaren weer kleiner beginnen worden.
Wat de opwarming van de aarde betreft: die is er, maar niet door de schuld van de mens, de aarde heeft immers altijd al warmere en koudere periodes gekend. In die zin zijn wij er dus geen oorzaak van, maar we zorgen wel voor een lichte versnelling van die opwarming. Ergens in het voorjaar was er een documentaire op Canvas over die opwarming en daarin kwam de nieuwste theorie aan bod: we gaan nog een kleine 15 jaar opwarming kennen in Europa, maar daarna gaat het de omgekeerde richting uit en krijgen we een afkoeling, waarbij de lage landen een klimaat zouden krijgen zoals nu heerst in bijvoorbeeld de Baltische staten. De reden voor die afkoeling is dat er door het smelten van gletschers en het afbreken van ijsbergen aan de poolkappen (die zelf verdikken) veel meer zoet water in de oceanen terechtkomt, waardoor het zoetwatergehalte daar gaat stijgen. Nu is het zo dat voldoende zout water een essentiële vereiste is voor de werking van de golfstroom, m.a.w. hoe zoeter het water in de Atlantische oceaan, hoe minder sterk de golfstroom. Wetenschappers beginnen de laatste jaren reeds een lichte afname van de golfstroom op te meten, maar nog zonder merkbare gevolgen. Eenmaal er teveel zoet water in de oceaan terechtkomt, dan kan de golfstroom sterk beginnen verminderen en in het slechtste geval zelfs bijna stilvallen. Gevolg: geen aanvoer meer van warm zeewater naar onze kusten, waardoor de invloed van de zee wegvalt op ons weer en we een serieuze afkoeling krijgen. We mogen immers niet vergeten dat ons weer sterk beïnvloed wordt door de zee en dus op zijn beurt door de golfstroom, daarom dat men zo ver noordelijk in Noorwegen nog ijsvrije havens vindt.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 22 sep 2005, 1:02

De ozonlaagproblematiek wordt met name veroorzaakt door CFK's. Deze zijn bijna wereldwijd verboden en sindsdien groeit de ozonlaag weer aan. Dat is dan ook het beste bewijs dat de mens wel degelijk milieuproblemen kan veroorzaken en ze ook weer oplossen!

Over het opwarmen van de aarde: Het probleem is echt niet dat het in Nederland en Belgie een paar graden warmer of kouder wordt. Het probleem is de stijgende zeespiegel omdat de watermoleculen uitzetten. Natuurkunde les 1. Verder neemt het aantal tropische cyclonen toe en slaat in de mediterrane gebieden de verwoestijning toe. Dat zijn drie dingen waar we helemaal niet blij mee moeten zijn en waar toch iets tegen gedaan dient te worden. Anders raakt alles in de 'verturving' om maar eens een citaat van Marten Toonder te gebruiken.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Bericht door Peter » do 22 sep 2005, 9:02

Vulkaanuitbarstingen (de hele grote dan) hebben ook op aarde hun invloed gehad. Veel stof in de hogere atmosferen kan voor afkoeling zorgen (in de jaren 30 geloof ik voor het laatst meterologisch aantoonbaar door ontploffing van een vulkaan), maar een grote ontsnapping van methaan of zwaveldioxide kan weer voor opwarming zorgen door broeikaswerking.

Doordat Mars veel minder (tot geen) bufferende stoffen heeft als water, kunnen de effecten veel sterker zijn.

Voor zeespiegelstijging heeft Vincent gelijk: het grootste effect is de uitzetting van water, niet het smelten van ijs.

Of het zoeter worden van oceaanwater wat (significants) doet weet ik niet, en ik heb nog nooit een overtuigend verhaal gehoord. Ik denk dat daarvoor het poolijs teveel een "drop in the ocean" is.

Watertemperaturen (met name boven de 25 C) zorgen wel voor belangrijke weerseffecten zoals de ( 7 !) cyclonen van dit moment.

Of wij (hier in NL) hier beter of slechter van worden is even voorspelbaar als het weer van volgende maand. Niemand die het weet.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Matt
verkeersader
Berichten: 575
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 16:39
Locatie: Nuth

Bericht door Matt » do 22 sep 2005, 9:05

De opwarming van Mars is voor mij het bewijs dat de opwarming van het Aardse klimaat mede veroorzaakt wordt door een (bewezen) verhoogde zonneaktiviteit. Als die grote kernfusiebol in de ruimte harder gaat branden, dan wordt het gewoon warmer. Daar doe je helemaal niets aan.

Maar: dit is natuurlijk geen excuus om maar raak te vervuilen. Het verstrekte broeikaseffect bestaat welk degelijk. Het is overigens een tijdlang afgeremd door al het fijnstof en ndere rommel in de atmosfeer: global dimming heet dat effect. Sinds het begin jaren 90 maakt de EU echt werk van het terugdringen van de luchtvervuiling. Het resultaat is dat het afkoelende effect van de vervuiling wegvalt en de zomers stukken warmer (en in Noord Europa natter) zijn geworden. Met vliegtuigstrepen heb je hetzelfde verhaal. Toen na de aanslagen in New York het hele vliegverkeer boven de VS werd stilgelegd bood zich voor de klimatologen een unieke kans om het effect van vliegtuigstrepen te meten. Dat bleek fors groter dan gedacht.

http://en.wikipedia.org/wiki/Global_dimming
Fahrn, fahrn, fahrn, auf der Autobahn...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 22 sep 2005, 11:01

Of wij (hier in NL) hier beter of slechter van worden is even voorspelbaar als het weer van volgende maand. Niemand die het weet.
Voor de landbouw productie maakt het weinig uit. We moeten alleen mogelijk ons gaan toeleggen op andere gewassen. Voor een stedelijke samenleving maakt het geen bal uit of de gemiddelde jaartemperatuur 7 graden of 15 graden is (nu: 9,5 graad Celsius - dat is toch kouder dan je denkt hé?)
Verder zal het aantal witte kersten en elfstedentochten flink gaan afnemen als het hier warmer wordt. Dat is hooguit jammer.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Bericht door Peter » do 22 sep 2005, 12:19

Je bedoelt: nog minder elfstedentochten dan de afgelopen 15 jaar ? Dat zou jammer zijn :D

De geleerden voorspellen nog onstabieler weer, dus inderdaad minder stabiel winterweer met wind uit het oosten. Maar ja: dat hebben we toch al bijna nooit (de huidige indian summer even daargelaten). De gemiddelde (dag-nacht) temperatuur zal niet meer dan 1 C stijgen, dus we merken hoogstens grotere extremen (meer heftige regen, warmere zomerdagen, maar wellicht ook koudere lentes).

We zullen zien ....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » do 22 sep 2005, 17:56

Vinny schreef:Over het opwarmen van de aarde: Het probleem is echt niet dat het in Nederland en Belgie een paar graden warmer of kouder wordt. Het probleem is de stijgende zeespiegel omdat de watermoleculen uitzetten. Natuurkunde les 1. Verder neemt het aantal tropische cyclonen toe en slaat in de mediterrane gebieden de verwoestijning toe. Dat zijn drie dingen waar we helemaal niet blij mee moeten zijn en waar toch iets tegen gedaan dient te worden. Anders raakt alles in de 'verturving' om maar eens een citaat van Marten Toonder te gebruiken.
Ik heb niet beweerd dat het opwarmen op zich voor onze landen een probleem vormt. ;) Het is trouwens zo dat, indien de theorie van de golfstroom klopt, en daar zijn sterke aanwijzingen voor, dat de zeespiegel dan over een jaar of 20 weer zou beginnen stabiliseren en uiteindelijk terug langzaam dalen, doordat het terug wat kouder wordt. Dus de stijgende zeespiegel hoeft zeker niet meteen als een grote ramp bekeken te worden, want het is absoluut niet zeker of hij zal blijven stijgen. Dat wil nu natuurlijk ook weer niet zeggen dat we dat allemaal niet in de gaten moeten blijven houden.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » do 22 sep 2005, 18:57

Palance schreef:En die datum is ook al niet goed. 5 maart hoefde ik niet te verhuizen, maar had ik een afspraak ergens bij Breda in een infocentrum :mrgreen:
Geen meting maar een meeting dus. :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » do 22 sep 2005, 19:25

Hoe geloofwaardig is de info-commercial in Postbus 51 dan met: In NL regent het steeds vaker en harder. (Ik geloof dat Peter Timofeeff zich daar later wat van distantieerde) Bovendien zijn oplossingen op zo'n micro-gebied niet zo steekhoudend als bijv. Duitsland pertinent weigert om maatregelen te nemen tegen hoogwater (buffers zal daar slechts in de dalen kunnen). Een beter milieu (minder vervuiling) betekent dat een ieder zich daarvoor inspant en niet alleen Nederland :evil:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 22 sep 2005, 21:34

Heel geloofwaardig :roll:

Is iedereen dan vergeten dat grote delen van het rivierengebied in 1993 en 1995 onder water zijn gelopen, en dientengevolge maatregelen nodig zijn? :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » do 22 sep 2005, 21:38

The Day After Tomorrow.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » do 22 sep 2005, 22:00

Chrizz schreef:The Day After Tomorrow.
Mooie film. Begint realistisch, eindigd alleen met veel te veel scifi :(

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » vr 23 sep 2005, 8:18

Inderdaad een hele mooie film. SciFi of niet, het feit is dat uit de film naar voren komt dat niemand weet hoe snel de opwarming van de aarde door kan slaan naar een natuurramp.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » vr 23 sep 2005, 8:31

Die vele orkanen op het moment zijn er niet zomaar hoor...
Die zijn nodig om weer terug in een "evenwichtstoestand" te komen.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » vr 23 sep 2005, 9:17

Vinny schreef:Heel geloofwaardig :roll:

Is iedereen dan vergeten dat grote delen van het rivierengebied in 1993 en 1995 onder water zijn gelopen, en dientengevolge maatregelen nodig zijn? :roll:
Grote delen zijn ondergelopen, geloof je het zelf :?: Het was uiterst kritiek in Limburg (rond Maastricht/ Roermond liep het vol). Maar in de Betuwe/ Land van Maas en Waal kon je gewoon rondrijden. Opvallendste is eigenlijk dat de A2 in Den Bosch zo'n meter onder water stond ;)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » vr 23 sep 2005, 10:18

geloof je het zel
Ja, ik heb het met eigen ogen gezien... :PP:
(Ik ben toen met mijn opa langs een aantal ondergelopen weilanden en bossen gefietst ;) )
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » vr 23 sep 2005, 13:24

Vinny schreef:
geloof je het zel
Ja, ik heb het met eigen ogen gezien... :PP:
(Ik ben toen met mijn opa langs een aantal ondergelopen weilanden en bossen gefietst ;) )
Oké oké, waar is dat dan geweest :?: Destijds ben ik ook geëvacueerd geweest. Maar het is niet zo zoals ene Henny Huisman zei in een TVactie dat heel Zuid Nederland onder water stond. Wat niet wegneemt dat je als overheid inderdaad voorbereid moet zijn op hoogwater, ongeacht de oorzaak ervan:lol:

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

[MILIEU - DEEL 2] Versterkt broeikaseffect: tegenstrijdig?

Bericht door Rene » vr 02 dec 2005, 17:16

Er blijven almaar tegenstrijdige berichten verschijnen over de gevolgen van het "broeikaseffect".
nu.nl (1-12-2005) schreef:'Warme Golfstroom zwakt af'

LONDEN - De kracht van de Warme Golfstroom , die door de Atlantische Oceaan warmte richting West-Europa aanvoert, is de afgelopen dertien jaar met 30 procent in kracht afgenomen. Het fenomeen is waarschijnlijk het gevolg van de opwarming van de aarde, maar kan paradoxaal genoeg zorgen voor een veel kouder klimaat in West-Europa. Dat staat in een Britse studie die donderdag is gepubliceerd in het blad Nature.

De Warme Golfstroom begint in de Golf van Mexico en brengt warm water naar het noordelijk deel van de Atlantische Oceaan. Omdat het water daar relatief zout is, kan het na afkoeling naar beneden zinken, waarna het in zuidelijke richting terugstroomt. De relatief warme oceaan beïnvloedt de temperatuur in een wijde omgeving.

Door de opwarming van de aarde smelten de ijskappen in Groenland. Het water dat op deze manier in de Noord-Atlantische Oceaan terechtkomt, leidt mogelijk tot de verzwakking van verscheidene stromen, waaronder de Warme Golfstroom, zo meldden donderdag Britse kranten.
Wat mij dan weer extra opvalt is de vetgedrukte zin. Nog geen maand kwam immers het bericht dat de ijskap op Groenland juist groter wordt...
IJskap Groenland groeit 5 cm per jaar

Een onderzoek van de Europese Ruimtevaartorganisatie (ESA) naar de ontwikkeling van de ijskap van Groenland tussen 1992 en 2003 toont opmerkelijke resultaten. Tegen ieders verwachting in blijkt de ijskap te groeien in plaats van weg te smelten. Gemiddeld in de periode van onderzoek is de ijskap ongeveer 5 centimeter per jaar dikker geworden.

De ijskap op Groenland beslaat een enorme oppervlakte. Volgens ESA is dit 1.833.900 vierkante kilometer. De gemiddelde dikte van de kap is 2,3 kilometer. Met behulp van diverse satellieten is men tot de conclusie gekomen dat in de gebieden boven de 1500 meter de ijskap gedurende het onderzoek jaarlijks 6,4 centimeter dikker is geworden. In de gebieden eronder nam de dikte van het ijs iets af.

Gemiddeld gezien is het ijs met 5,4 centimeter per jaar dikker geworden. De laatste jaren lijkt de groei van het ijs alleen maar meer toe te nemen in de gebieden boven de 1500 meter. In de gebieden eronder lijkt een daling in gang gezet te zijn, echter het gros van het ijs ligt boven de 1500 meter.
:?
Laatst gewijzigd door Rene op vr 01 dec 2006, 9:47, 5 keer totaal gewijzigd.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6381
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza » vr 02 dec 2005, 17:24

Ja, door het stijgen van de temperatuur smelten de gletsjers op Groenland, daardoor zwakt de golfstroom af, wordt het dus kouder en daardoor groeien de gletsjers weer. Logisch toch? :knetter:

Overigens: zouden de UFO's van de Marsmannetjes voor het broeikaseffect op Mars zorgen? ;)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » vr 02 dec 2005, 19:16

Die 5cm per jaar is op 1500m hoogte heb ik gelezen. Dan kan het gebied daaronder nog wel smelten. Day After Tomorrow Scenario.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » vr 02 dec 2005, 19:29

Niemand weet wat er nu kan gebeuren. De één zegt dat het hier veel warmer wordt, de ander gokt op een ijstijd. Die Day After Tomorrow was overigens ene goede film. Enerzijds zouden zulke mega-depressies zich nooit in korte tijd kunnen ontwikkelen (zegt men), maar zoals in die film ook werd gezegd; We weten nog te weinig van de invloeden van het broeikaseffect op het weer en het klimaat om daar iets zinnig sover te kunnen zeggen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 1999
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Bericht door nielske1990 » vr 02 dec 2005, 19:34

Toch kan waarschijnlijk New York in een keer onderwater staan....
Er is namelijk op een van de Canarische Eilanden een vulkaan, als die uitbarst splijt waarschijnlijk het eiland doormidden waarna binnen enkel uren de Europese kust* wordt getroffen door een enorme tsunami, en de Amerikaanse oostkust binnen 20 uur door diezelfde tsunami (snelheid 900km/h). :roll: :idea:

* Nederland wordt gespaard omdat Frankrijk er voor ligt ;)
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » vr 02 dec 2005, 19:37

Die fabel schijnt ontmaskerd te zijn.

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » vr 02 dec 2005, 21:38

De formulering in het eerste artikel is niet heel precies: de ijskappen op Groenland (en ook op Antarctica) nemen inderdaad in dikte toe, maar enkel in het binnenland (boven de 1500m dus). Aan de kusten daarentegen smelten ze af, en het is dus dat ijs dat in de oceanen terechtkomt en voor een verzwakking van de Golfstroom zorgt. Ik heb dit fenomeen trouwens reeds een tijdje geleden hier op het forum eens aangehaald n.a.v. een documentaire op Canvas hierrond. Daarin waren de wetenschappers die dit ontdekt hadden zelf aan het woord en het ziet er inderdaad naar uit dat het in Europa binnen enkele tientallen jaren kouder zal beginnen worden i.p.v. warmer.

Men sleurt er uiteraard weer het broeikaseffect bij als oorzaak, maar eigenlijk draagt dit slechts in heel kleine mate bij tot de opwarming. Uiteraard wil dat niet zeggen dat we geen inspanningen moeten doen om de uitstoot van allerlei gassen terug te dringen, maar het grootste deel van de opwarming is volkomen natuurlijk.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » vr 02 dec 2005, 21:58

De menselijke invloed is inderdaad zeer beperkt. Met het over de balk gooien van miljarden kunnen we die invloed nog iets beperkter maken. Dat leidde ooit tot het verdrag van Kyoto, waar de VS, China, Australië, etc. wel met het gebruik van het nuchtere verstand op gereageerd hebben. Helaas doen wij in Nederland wel mee met de gekte om een zeer minimale beperking van de temperatuurstijging te willen realiseren, in een proces dat toch niet te stoppen is.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Plaats reactie