Nieuwe bewegwijzering in Wallonië

Discussies over de bewegwijzering, bebording en wegnummering

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Nieuwe bewegwijzering in Wallonië

Bericht door Pino » ma 29 aug 2011, 21:36

ViaHaaren schreef:Bedenk wel dat er heel veel NBA is gekomen door de wegverbredingen die overal in den lande hebben plaatsgevonden.
Megaprojecten als de verbreding van de A2, de A12 en de SAA-corridor hebben natuurlijk voor veel NBA gezorgd. Zelfs een relatief klein project als een spitsstrook kan het al rechtvaardigen dat portalen moeten worden vervangen. Ook was het natuurlijk logisch om NBA versneld in te voeren op plaatsen die waren aangewezen in het kader van het Fileproof-project, waar de bewegwijzering is ingezet als hulpmiddel om de weefbewegingen te stroomlijnen. Dat soort projecten hebben gezamenlijk al voor meer NBA gezorgd dan er in tien jaar "Waalse NBA" op het Waalse wegennet is verschenen, waar dat soort projecten niet aan de orde waren.

Maar dan blijft nog steeds een behoorlijk aantal vervangingen over, dat niets met dit soort projecten te maken had. Ook dat aantal vervangingen, in ruim vier jaar, ligt ruim hoger dan wat er in tien jaar Waalse NBA is veranderd in Wallonië. En dat bevreemdt dan toch.

Overigens durf ik de stelling niet aan dat het hoge vervangingstempo samenhangt met NBA. Ik vermoed dat het historisch altijd hoger heeft gelegen dan in de ons omringende landen. Alleen met een lay-out-wijziging als NBA valt het vervangingstempo ineens sterk op. Bij Redesign lag dat wellicht wel anders. ANWB Bewegwijzering had er, in de tijd dat Redesign verscheen, ineens wel een behoorlijk groot commercieel belang bij om nieuwe borden aan haar klanten te slijten. Ik heb toch wel de indruk dat ANWB Bewegwijzering in die tijd wel een voordeeltje heeft weten te boeken door aan overheden met weinig interne expertise op het gebied van bewegwijzering wijs te maken dat ze echt heel hard nieuwe bewegwijzering nodig hadden.
Laatst gewijzigd door Pino op di 30 aug 2011, 8:38, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Oudste nog bestaande borden langs snelwegen

Bericht door Vinny » ma 29 aug 2011, 21:46

Ze hebben in Wallonië wel redelijk consequent de benaming Maestricht/Aix-la-Chappelle van de bewegwijzering gehaald. Dat is op de E 40 en de E 25 in minder dan 5 jaar uitgerold. De E 42 staat waarschijnlijk minder hoog op het prioriteitenlijstje, terwijl daar ook de doelen zijn gewijzigd (van Trier naar Saarbrücken).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Oudste nog bestaande borden langs snelwegen

Bericht door Pino » di 30 aug 2011, 8:36

Vinny schreef:Ze hebben in Wallonië wel redelijk consequent de benaming Maestricht/Aix-la-Chapelle van de bewegwijzering gehaald. Dat is op de E 40 en de E 25 in minder dan 5 jaar uitgerold. De E 42 staat waarschijnlijk minder hoog op het prioriteitenlijstje, terwijl daar ook de doelen zijn gewijzigd (van Trier naar Saarbrücken).
Stickeren, daar zijn ze vrij goed in in Wallonië. Kost ook niet zo veel geld en tijd. Maar doelen continue houden op de E42 kost meer tijd en moeite, en zo hier of daar wellicht compleet nieuwe panelen. Dus dat laten ze dan maar voor wat het is, al is het alleen maar omdat dat een gevaarlijk precedent kan vormen voor de andere continuïteitsissues die het Waalse wegennet rijk is... :twisted:

Overigens: was hier niet ooit ter sprake gekomen dat de Walen nooit een exoniem voor Maastricht op de borden hebben gehad, maar dat dat puur iets was voor Vlaamse faciliteitengemeenten die meenden de plaats tweetalig te moeten bewegwijzeren?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Oudste nog bestaande borden langs snelwegen

Bericht door Coen Tunnel » di 30 aug 2011, 8:40

^^ Maestricht stond ook in Luik op de borden. Da's toch echt Wallonië.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Oudste nog bestaande borden langs snelwegen

Bericht door Pino » di 30 aug 2011, 8:43

^^ Dan herinner ik me die discussie verkeerd (of in die discussie werd een onjuiste situatie geschetst).

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Oudste nog bestaande borden langs snelwegen

Bericht door Vinny » di 30 aug 2011, 9:38

Het interessante van de E40 is nog dat ze een aantal nieuwe afritten hebben gebouwd, Thermister-Clemont (37 bis) en Lichtenbusch (40), knooppunt Battice hebben geherconfigureerd en een nieuwe TGV lijn naast de weg hebben gelegd. Al deze projecten hebben ook nieuwe bewegwijzering met zich meegebracht. Het lijkt er net Nederland... 8-)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Oudste nog bestaande borden langs snelwegen

Bericht door Seat Ibiza » di 30 aug 2011, 11:20

Pino schreef:Overigens: was hier niet ooit ter sprake gekomen dat de Walen nooit een exoniem voor Maastricht op de borden hebben gehad, maar dat dat puur iets was voor Vlaamse faciliteitengemeenten die meenden de plaats tweetalig te moeten bewegwijzeren?
Ik kan me inderdaad de borden "Maastricht / Maestricht" herinneren in de Voerstreek nabij de aansluiting met de E25. Waarschijnlijk staan die er nog steeds. Elders heb ik volgens mij nooit Maestricht op de borden gezien.
Coen Tunnel schreef:Maestricht stond ook in Luik op de borden. Da's toch echt Wallonië.
Heb je daar ook bewijsmateriaal voor? ;)
Zo lang ik me kan herinneren staat er gewoon Maastricht op de borden in Luik, in elk geval op de snelwegen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Oudste nog bestaande borden langs snelwegen

Bericht door Vinny » di 30 aug 2011, 12:15

Luik heeft in 1998 en in 2001 een grootschalige vernieuwing van wegwijzers doorgevoerd, het was één van de speelsteden van het EK en in 2001 is de nieuwe Ringweg in gebruik genomen waarna de oude route over de kaden een nieuwe control city kregen: Huy. Zie ook:
http://www.anwb.nl/binaries/pdf/kampere ... 300093.pdf

Je moet denk ik toch diep in het verleden gaan graven, de laatste keer dat ik in Luik was viel me op dat er nauwelijks nog echt oude bewegwijzering stond en waarschijnlijk niet meer van voor 1990. Aix-la-Chappele kan ik me nog wel herinneren van begin jaren '90 op de wegen van Luik naar Verviers, maar dat valt ietsje meer op dan Maestricht met een "e"...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Oudste nog bestaande borden langs snelwegen

Bericht door harry » di 30 aug 2011, 13:28

Ik ben de afgelopen paar jaar op veel wegen in en rond Luik geweest maar heb nergens Maestricht zien staan.

Wel in de Voerstreek, inderdaad. Dit bord staat er nog steeds:
SPOILER: TOON

Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Oudste nog bestaande borden langs snelwegen

Bericht door Coen Tunnel » di 30 aug 2011, 23:32

Seat Ibiza schreef:
Coen Tunnel schreef:Maestricht stond ook in Luik op de borden. Da's toch echt Wallonië.
Heb je daar ook bewijsmateriaal voor? ;)
Zo lang ik me kan herinneren staat er gewoon Maastricht op de borden in Luik, in elk geval op de snelwegen.
Langs de Dérivation heb ik het zien staan (op de N90 - de oude doorgaande route van door Luik heen). Maar een foto heb ik inderdaad niet, en we praten over zo'n 10-12 jaar geleden.
harry schreef:Ik ben de afgelopen paar jaar op veel wegen in en rond Luik geweest maar heb nergens Maestricht zien staan.

Wel in de Voerstreek, inderdaad. Dit bord staat er nog steeds:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Paar foto's van mij uit 2006:
Afbeelding
Afbeelding

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Oudste nog bestaande borden langs snelwegen

Bericht door Seat Ibiza » wo 31 aug 2011, 10:33

Coen Tunnel schreef:Langs de Dérivation heb ik het zien staan (op de N90 - de oude doorgaande route van door Luik heen). Maar een foto heb ik inderdaad niet, en we praten over zo'n 10-12 jaar geleden.
In mijn herinnering stond er dus gewoon Maastricht, maar ook ik heb daarvoor geen bewijs. Noch heb ik bewijs dat er nooit Maestricht zou hebben gestaan... Komende tijd oude foto's van Luik maar eens wat beter gaan bekijken ;)

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: "Waals NBA"

Bericht door Kaaiman » wo 31 aug 2011, 11:54

Op de E25 Cheratte - NL stond afgelopen maand nog 'Maastricht' op de borden. Ik verbaasde me er nog over dat er geen 'Maestricht' stond, want zo had ik het op het form wel eens gezien en ik dacht dat dat de 'Franse' spelling was. :)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: "Waals NBA"

Bericht door Vinny » wo 31 aug 2011, 12:00

Dan moet je het forum beter lezen :hap:
Maestricht staat alleen nog maar in de Voerstreek aangegeven als vertaling van "Maastricht". Dit omdat de commisie van "meertalige gelijkheid" niet accepteert dat de Franse versie van plaatsnamen ontbreekt op bewegwijzering, bushaltebordjes, en andere overheidspublicaties. Volgens de Belgische taalwet moeten faciliteiten worden aangeboden wanneer de bevolking erom vraagt, en dat is in betreffende faciliteitengemeente absoluut het geval ;)

En Z.I. Visé-Nord hoeft niet vertaald te worden, omdat het industrieterrein geen officiëel Nederlandstalig endoniem heeft. Mij lijkt dat nog altijd een onzin-redenering; maar goed dat valt dan in de categorie: Louvain-la-Neuve, ondanks dat de naam duidelijk Frans is, hoeft die niet vertaald te worden omdat de Vlamingen hem niet vertalen... :geenlach:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: "Waals NBA"

Bericht door Pino » wo 31 aug 2011, 12:20

Mooi, eindelijk een draad om eens centraal te kunnen praten over de nieuwe borden die zo in de loop van de afgelopen tien jaar op de Waalse snelwegen zijn verschenen. Er zijn wat grote lijnen zichtbaar, maar het wordt nooit helemaal duidelijk hoe ze in Wallonië nu tegen snelweg-bewegwijzering aankijken. Heeft ooit iemand een document gevonden waarin een richtlijn is neergelegd?

Hieronder een omschrijving hoe het er volgens mij uitziet.

Aankondigingsbord
Uitgevoerd in wit, met afritnaam in het zwart en het afritnummer in geel-op-groen. Doorgaans afritnaam cursief (maar met uitzonderingen) en doorgaans ook afritnummer en afstand naast elkaar (maar ook daar uitzonderingen).

Verder zijn er aankondigingsborden waarop meerdere afritten staan aangekondigd. Dat gaat dan meestal met een versimpelde vork; een beetje zoals je in Frankrijk ziet wanneer twee afritten worden aangekondigd. Maar bij Verviers staat op de E42 een bord waar de beide aftakkingen zijn uitgevoerd met een klassieke Belgische pijlpunt.

Afbeelding

Afbeelding
(onderste foto van Snelwegfreak)


Voorwegwijzer
In Henegouwen komen regelborden voor, met onderop een witte "statusregel" en de doelen van de afrit in wit-op-blauw. Maar ik geloof dat elders nog vorkborden worden gebruikt.

Afbeelding


Uitsmijter
Zoals de oude uitsmijters: alle doelen in wit-op-blauw. Maar dan wordt daar nog wel een wit bordje aan toegevoegd met afritnummer en pijl. De pijl komt dan natuurlijk niet meer terug op het blauwe vlak. De plaatsing van dat witte bordje lijkt nog wel eens te verschillen. In de provincie Luxembourg hangen ze de uitsmijter gewoon op aan de oude antennes, ik Henegouwen heb ik ze in de berm zien staan.

Afbeelding

Afbeelding
(onderste foto Mandelsoft)
Laatst gewijzigd door Pino op wo 31 aug 2011, 21:49, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Tachi
verkeersader
Berichten: 820
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 18:38

Re: "Waals NBA"

Bericht door Tachi » wo 31 aug 2011, 12:29

Afgelopen weekend in de buurt van Luik op de snelweg ben ik bij één of twee afslagen borden Maestricht tegengekomen. Ik weet niet welke snelweg, maar we reden in ieder geval over de E40/E42 en E313.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: "Waals NBA"

Bericht door Vinny » wo 31 aug 2011, 13:01

Mooi, eindelijk een draad om eens centraal te kunnen praten over de nieuwe borden die zo in de loop van de afgelopen tien jaar op de Waalse snelwegen zijn verschenen. Er zijn wat grote lijnen zichtbaar, maar het wordt nooit helemaal duidelijk hoe ze in Wallonië nu tegen snelweg-bewegwijzering aankijken. Heeft ooit iemand een document gevonden waarin een richtlijn is neergelegd?
Sinds het wegbeheer geregionaliseerd is, zijn zowel Vlaanderen en Wallonië aan het experimenteren geslagen met bewegwijzering. De introductie van "witte" borden bij verzorgingsplaatsen en afritnaam/nummerborden zijn nog redelijk parallel, verder zijn er de nodige verschillen ingeslopen die nog niet helemaal zijn uitgekristalliseerd.
Het vermelden van deelgemeenten in cursief heeft op het onvolprezen forum van autoroute411.be gestaan, maar de site is ter ziele gegaan. :(
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: "Waals NBA"

Bericht door Pino » wo 31 aug 2011, 13:16

Vinny schreef:Het vermelden van deelgemeenten in cursief heeft op het onvolprezen forum van autoroute411.be gestaan, maar de site is ter ziele gegaan.
Over de cursieve vermeldingen van deelgemeenten postte ik hier. Ik denk echter niet dat de cursieve teksten op de foto's in mijn eerdere post te maken hebben met die regel. De plaatsnamen op die borden staan alleen cursief op de borden, omdat ze de afritnaam zijn. Net zoals Wallonië cursief gebruikt voor de namen van verzorgingsplaatsen. Je bent geneigd om aan te nemen dat ze zich op beide punten vrij sterk hebben laten inspireren door Frankrijk.

In de witte aankondigingsborden van Vlaanderen en Wallonië is toch al met al een behoorlijke gelijkenis waar te nemen. Ze bevatten dezelfde gegevens (afritnummer in groen-geel, afritnaam, afstand) en hebben dezelfde kleurstelling. Met de andere afritborden is dat toch veel minder, hoewel je inderdaad wel ziet dat beide gewesten gemeend hebben dat de afritnummering beter moet worden geïntegreerd dan voorheen het geval was.

Bij verzorgingsplaatsen ontgaat me echter de gelijkenis tussen de vierkante witte Vlaamse borden en de meestal rechthoekige blauwe Waalse borden. Vlaanderen is op dit punt een totaal andere weg ingeslagen, terwijl Wallonië als het ware de oude borden heeft gepakt, maar boven de symbooltjes een wit vlak heeft toegevoegd met daarin de naam van de verzorgingsplaats.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Oudste nog bestaande borden langs snelwegen

Bericht door paolie » wo 31 aug 2011, 13:57

Seat Ibiza schreef:
Coen Tunnel schreef:Langs de Dérivation heb ik het zien staan (op de N90 - de oude doorgaande route van door Luik heen). Maar een foto heb ik inderdaad niet, en we praten over zo'n 10-12 jaar geleden.
In mijn herinnering stond er dus gewoon Maastricht, maar ook ik heb daarvoor geen bewijs. Noch heb ik bewijs dat er nooit Maestricht zou hebben gestaan... Komende tijd oude foto's van Luik maar eens wat beter gaan bekijken ;)
Ik meen mij ter herinneren dat tot de jaren '80 inderdaad "Maestricht" op de borden stond langs de Dérivation. Maar ook ik heb daarvoor geen bewijs...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: "Waals NBA"

Bericht door Vinny » wo 31 aug 2011, 14:08

Tachi heeft het nog langs een paar afritten gezien. Ik zou zeggen: Wie maakt de foto van "Maestricht" in Wallonië als eerste?
Over de cursieve vermeldingen van deelgemeenten postte ik hier.
Die post heb ik ook gelezen. Maar ik dacht eigenlijk dat het algemeen bekend was dat men dit in Wallonie zo deed...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: "Waals NBA"

Bericht door vynkce » wo 31 aug 2011, 16:13

Vinny schreef:Het vermelden van deelgemeenten in cursief heeft op het onvolprezen forum van autoroute411.be gestaan, maar de site is ter ziele gegaan. :(
Die is vervangen door een meer algemene site. Ik ben daar ooit eens per ongeluk op uit gekomen, maar ik vind hem niet meer terug...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: "Waals NBA"

Bericht door Pino » wo 31 aug 2011, 21:18

Hieronder (afkomstig uit een fotoserie van Mandelsoft) wel een apart Waals NBA-bord: reguliere afritdoelen in zwart-op-wit; dat doen ze elders niet. Wellicht iets te enthousiast afgekeken van het Grote Franse Voorbeeld? Overigens ook opvallend dat dit bord noch voorwegwijzer, noch uitsmijter lijkt te zijn...

Afbeelding

Deze is afkomstig van Ditho. Het zal de bedoeling zijn om aan te geven dat Chapelle-lez-Herlaimont via afritten 18 én 18bis te bereiken is. Maar je kunt het bord ook zomaar lezen als Chapelle-lez-Herlaimont rechtdoor, afritten 18 en 18bis komen eraan.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: "Waals NBA"

Bericht door Wouter N14 » do 01 sep 2011, 8:58

^^ Dat onderste bord las ik inderdaad ook als C-l-H rechtdoor :facepalm:

En is het nou op het blauwe bord Blegny en op het witte Blégny? :confuuuse:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: "Waals NBA"

Bericht door Pino » do 01 sep 2011, 10:40

De enige juiste interpretatie van dat bord bij C-l-H is dat sprake is van één afritcomplex (een knooppuntachtige afrit) met de naam C-l-H. Dit complex heeft twee afritnummers, wat in lijn is met knooppuntachtige afritten elders in Wallonië. Maar het bord zegt niets over de bereikbaarheid van de plaats C-l-H. Daarvoor moet je namelijk toch echt afrit 18 hebben, oftewel de eerste afrit op dit "knooppunt". Ongetwijfeld had ik dat moeten afleiden uit het gebruik van cursief als tegengesteld aan platte tekst. Maar goed, het feit dat ik hier pas op het derde gezicht achter kom, geeft natuurlijk sterk te denken.

Om terug te komen op een eerdere opmerking van Harry: het bord bij Blégny (het accent op het nieuwe bord is correct) laat zien dat de letters op de nieuwe borden inderdaad een slagje kleiner zijn. Maar doordat ook de borden kleiner zijn dan de oude krijg je vlek-op-vlek. Een groot bord aan een antenne of een vorkbord vervangen door een regelbord in de berm betekent dat je het nieuwe bord pas later zult zien; en vervolgens is ook de letter nog eens kleiner én is er minder blauwvlak. Die context vergt eigenlijk dat je de borden ietsje opblaast: van een ietsje grotere letter voorziet en van ietsje meer blauwvlak. Het verschil in lettergrootte valt ook minder op als je de oude 1500m-borden en de nieuwe 1500m-borden vergelijkt, omdat die borden vergelijkbaar geplaatst zijn en vergelijkbare grootte hebben.

Vind het wel zonde dat ze in Wallonië onvoldoende over dit soort dingen lijken te hebben nagedacht. De gedachten achter de nieuwe stijl van afritbewegwijzering vind ik namelijk lang zo slecht niet. Mijn voornaamste kritiekpunten op het systeem zouden zijn dat ik het gebruik van wit als achtergrondkleur liever zou vermijden en dat ik de afstandsaanduidingen liever in SNV regulier op de borden zie verschijnen in plaats van Engschrift. De uitvoering is echter een groter probleem. En als je jouw goede bewegwijzeringsgedachten systematisch matig op de borden brengt, word je toch een soort Italië ...
Laatst gewijzigd door Pino op do 01 sep 2011, 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: "Waals NBA"

Bericht door Vinny » do 01 sep 2011, 19:32

Dat bord met Chapelle-lez-Herlaimont doet me sterk denken aan afrit Haasrode aan de E 40 in Vlaanderen. Daar is de bewegwijzering ook ronduit verwarrend, zo zagen Mavas en ik afgelopen voorjaar. Helaas heb ik nu geen foto van hoe het er uit ziet.

Verder denk ik dat het accent op het oude bord gewoon is weggesleten. Zulke effecten dus:
http://maps.google.nl/maps?q=badhoevedo ... 3,,2,-4.07
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: "Waals NBA"

Bericht door Wimpie24 » vr 02 sep 2011, 8:44

Het toeval wil dat er wél foto's van zijn :p
SPOILER: TOON

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: "Waals NBA"

Bericht door Vinny » vr 02 sep 2011, 8:48

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: "Waals NBA"

Bericht door harry » vr 02 sep 2011, 11:51

^^ Moet je daar voor afrit 23a al op de rechterstrook zitten of niet? :dontknow:
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: "Waals NBA"

Bericht door Wimpie24 » vr 02 sep 2011, 12:20

^^
Nee want die uitvoegstrook gaat nog door tot aan 23a, je kan hier al uitvoegen maar dat hoeft nog niet.

Afbeelding
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: "Waals NBA"

Bericht door paolie » vr 02 sep 2011, 12:21

Wouter N14 schreef:En is het nou op het blauwe bord Blegny en op het witte Blégny? :confuuuse:
Vinny schreef:Verder denk ik dat het accent op het oude bord gewoon is weggesleten.
Nee hoor, hier is iets anders aan de hand:
Wikipedia:
Tot 2001 was de officiële naam van de gemeente Blégny. Om uitspraaktechnische redenen is dit op deze datum veranderd naar Blegny.
Wel apart dat het oude bord (dat er waarschijnlijk al voor 2001 stond) vóóruit liep op de nieuwe naam, terwijl de makers van het nieuwe bord achter liepen op de ontwikkelingen...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: "Waals NBA"

Bericht door Vinny » vr 02 sep 2011, 13:12

Het wordt nu inderdaad zonder accent geschreven volgens mij.
http://www.blegny.be/renseignements.php

Kan de geschiedenis van de gemeente natuurlijk weer nergens op de site terugvinden, en het forum van de gemeentelijke site is ook al dood... :(
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie