[N205] Heemstede - Haarlem - Nieuw-Vennep

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [N205] Heemstede - Haarlem - Nieuw-Vennep

Bericht door Rein » za 17 sep 2011, 22:49

Uit de post van Mavas op 28 mei jl. blijkt dat op de Driemerenweg vooral andere vormen van groot onderhoud worden opgepakt (al staat er ook weer niet dat er niet geasfalteerd zal worden), maar op de website van de provincie wordt hier op dit moment dus helemaal niks over vermeld.
mavas op 28 mei 2011 schreef:Groot onderhoud 2011.
De provincie Noord-Holland gaat dit jaar groot onderhoud uitvoeren op het deel Haarlem - N201, omdat er diverse problemen zijn. Vooralsnog ziet het er naar uit dat op het deel Haarlem - knp alleen gefreesd en overlaagd hoeft te worden. Het deel van knp - N201 kent grotere problemen. Er spelen verkeersveiligheidsproblemen (niet-stroef asfalt, kruispunten met vri's met hoge snelheden, zuinig wegontwerp) die aangepakt zullen worden. Doorstromingsproblemen spelen er niet, voor zover ik weet.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N205] Heemstede - Haarlem - Nieuw-Vennep

Bericht door mavas » zo 18 sep 2011, 1:40

Rein schreef:Bovengenoemde 5 fases beslaan alleen het oudere deel van de N205 en het eerste stukje van het nieuwe deel (Driemerenweg). Informatie over het resterende deel van de Driemerenweg (tot aan de aansluiting met de N201) ontbreekt. Dit zou wel deel uitmaken van het grootonderhoud, maar zit dus niet bij de 5 fases. Een beetje vaag dus.
De volgende fases worden over het jaar heengetild, omdat het nou eenmaal erg lastig is met vorst om te asfalteren. De fases 6 en verder worden vanaf februari/maart opgepakt.

Je kunt als provincie besluiten om alleen vanaf de Knoop tot en met de N201 groot onderhoud uit te voeren, waarna je dus over 2 jaar alsnog het deel tussen Haarlem en de Knoop kunt doen. Of je kunt het gelijk goed doen en de hele weg in 1 keer doen, zodat de weggebruiker er maar 1 keer last van heeft. Daarnaast speelt ook het verkeersveiligheidsprobleem mee, het asfalt uit 2001 is van dermate slechte kwaliteit geweest dat vele ongevallen plaatsvonden door dit asfalt en de snelheid hierdoor al lange tijd op 70 is vastgesteld. Na het G.O. mag er dus weer 100 gereden worden. Ditzelfde asfalt ligt ook op de N201 langs Overbos, maar daar is de Vmax lager en ligt het in een rechtstand, waardoor de problemen daar minder zijn.

Nog iets. Op de Driemerenweg zakt op verschillende locaties de weg volledig weg. Daarvoor moet de weg dus volledig opnieuw opgebouwd worden. Dat vergt ingrijpende maatregelen die 24h/dag noodzakelijk zijn. Dat heeft het deel tussen Haarlem en de Knoop niet nodig, omdat het uit de jaren '60 stamt.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N205] Heemstede - Haarlem - Nieuw-Vennep

Bericht door mavas » zo 02 okt 2011, 11:40

Deze plaatjes wilde ik jullie niet onthouden: (alleen te bekijken via de link, dus niet openbaar op het web beschikbaar; bovendien komen ze ook op de wegenwiki)

IJtochtvariant N22 (1985):
Afbeelding

Hoofddorpvariant N22 (1985):
Afbeelding

Vroeger geplande aansluiting N22 met A9 (1987):
Afbeelding
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [N205] Heemstede - Haarlem - Nieuw-Vennep

Bericht door Rene » zo 02 okt 2011, 12:03

Dat was slechts één van de opties.
Wat oorspronkelijk gepland was, was veel kleinschaliger.
Overigens was destijds de Polderbaan nog niet eens in beeld, toen konden dergelijke gedachtengangen nog.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [N205] Heemstede - Haarlem - Nieuw-Vennep

Bericht door Rein » zo 02 okt 2011, 12:07

Mooie kaarten! Het mooie is verder natuurlijk dat de huidige N205 grotendeels het tracé van de IJtochtvariant volgt. Alleen het stuk vanaf de A9 tot aan de kop van de Polderbaan als ook het stuk om Hoofddorp heen niet.

Bijzonder dat ze de N22 zo hadden willen aansluiten op de A9. Het lijkt mij dat dit allemaal wel erg krap was geworden zo tussen de knooppunten Rottepolderplein en (nu) Raasdorp in.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N205] Heemstede - Haarlem - Nieuw-Vennep

Bericht door mavas » zo 02 okt 2011, 12:24

Rene schreef:Dat was slechts één van de opties.
Alleen de hierboven getoonde optie was de voorkeursvariant, de variant met rechtstreekse aansluiting op Rottepolderplein, of omlegging van de S17 naar de N22 waren afgevallen. En alleen de voorkeursvariant was gedetailleerd uitgewerkt.
Wat oorspronkelijk gepland was, was veel kleinschaliger.
Die staan niet in de projectnota.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [N205] Heemstede - Haarlem - Nieuw-Vennep

Bericht door captain007 » zo 02 okt 2011, 15:13

Wel interessant om te zien dat er in de huidige plannen van de omlegging Badhoevedorp en Westrandweg elementen terugkomen die in deze kaarten voorkomen.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [N205] Heemstede - Haarlem - Nieuw-Vennep

Bericht door captain007 » wo 16 nov 2011, 19:40

Vandaag zag ik dat ook de 3 rijstroken richting Haarlem van markering zijn voorzien in de slinger. Echter waren de rijstrookborden nog niet aangepast, waardoor ik onaangenaam verrast werd met een afvallende rijstrook en niet naar rechts kon, omdat degene naast mij zat niet in de gaten had dat er nog een extra strook naast hem lag. Dit ging met een beetje kunst en vliegwerk nog wel goed, maar was niet echt handig aangegeven. Ik zag overigens achter mij anderen met hetzelfde probleem worstelen. Morgen nog maar eens proberen :)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [N205] Heemstede - Haarlem - Nieuw-Vennep

Bericht door Rene » wo 16 nov 2011, 19:56

Het is een vreselijke situatie geworden. Welk figuur haalt het nou in zijn hoofd om de hoofdstroom te confronteren met nodeloze rijstrookwisselingen ?

Om over de rijbaan naar de A9 toe nog maar niet te spreken. De scheiding tussen de beide A9-richtingen is honderden meters naar voren getrokken met dubbel doorgetrokken strepen. Nou, ik heb vandaag al gezien dat mensen niet zo lang achter een trage voorligger blijven hangen. Ook hier binnenkort devaluatie van de doorgetrokken streep. Nee, de provincie heeft qua markering op dit wegvak er een complete puinhoop van gemaakt.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N205] Heemstede - Haarlem - Nieuw-Vennep

Bericht door mavas » wo 16 nov 2011, 23:18

Punt 1: Ik ben zelf ook niet gelukkig met de situatie, maar niet over alles heb ik beslissingsbevoegheid. Ik verwacht dat de situatie weer wordt aangepast als er genoeg klachten bij de provincie binnenkomen en de verkeersveiligheid toch niet verbeterd lijkt te zijn.

Punt 2: Het beslispunt is naar voren gehaald vanwege de vele ongevallen die er in de bogen voorkwamen door late rijstrookwisselingen en het slechte zicht in de bogen. In 1 variant zou de splisting uitgevoerd zijn met fysieke rijstrookscheidingen, maar daarvoor moest de busbaan opgeofferd worden. En we weten allemaal hoe belangrijk het OV is...
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: [N205] Heemstede - Haarlem - Nieuw-Vennep

Bericht door Groningen » wo 16 nov 2011, 23:22

mavas schreef:In 1 variant zou de splisting uitgevoerd zijn met fysieke rijstrookscheidingen, maar daarvoor moest de busbaan opgeofferd worden. En we weten allemaal hoe belangrijk het OV is...
Er zal wel gedacht zijn: hoe meer mensen hun auto in de prak rijden, hoe eerder men geneigd is met het OV te reizen. ;)

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [N205] Heemstede - Haarlem - Nieuw-Vennep

Bericht door captain007 » wo 16 nov 2011, 23:23

Punt 1 zou nog gemakkelijk opgelost kunnen worden door de gewoon de invoeger te laten lopen tot het punt waar nu dus die linkerrijstrook afvalt. Er hoeft geen meter asfalt voor gedraaid te worden, maar enkel de markering en een tweetal borden moeten aangepast worden.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [N205] Heemstede - Haarlem - Nieuw-Vennep

Bericht door Rene » do 17 nov 2011, 8:56

De ongevallen in de bogen waren vooral het gevolg van de slechte verkanting, niet zozeer van het voorsorteren, is mijn stellige mening.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N205] Heemstede - Haarlem - Nieuw-Vennep

Bericht door mavas » do 17 nov 2011, 18:34

Ik heb gehoord dat de aanpassing van de Verbindingsweg voorlopig niet door gaat, omdat de GEMEENTE plannen heeft met het parkeerterrein Floriade-zuid. Wellicht komt daar bebouwing (geen woningen). Pas als dat bekend is, ontstaat er duidelijkheid over de kruising.

Handig ook voor Mysteryland, waar veel bezoekers parkeren...
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [N205] Heemstede - Haarlem - Nieuw-Vennep

Bericht door Rein » do 17 nov 2011, 20:10

En vergeet de circussen niet die daar altijd staan hè.

Maar zonder gekheid. Interessant dat men daar iets wil gaan bouwen. Geen idee wat dat moet zijn. Woningen daar dus niet, maar ook kantoren en soortgelijke bouwwerken zie ik daar niet komen. Die zijn er ruim voldoende in de gemeente en/of zijn er nog voldoende terreinen die wachten op uitgifte. Wellicht een nieuw transformator station in plaats van dat massale ding wat tegenwoordig nabij de bebouwing van Floriande staat?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [N205] Heemstede - Haarlem - Nieuw-Vennep

Bericht door Rene » do 17 nov 2011, 21:33

Tsja, wat zou je nog meer kunnen bedenken ?
Een boshutrestaurant ? Of een opvanginstallatie voor geloosde kerosine ? Of een CO2-fabriek. Of misschien wel een nucleaire opwerkingsfabriek... :geeuw:

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [N205] Heemstede - Haarlem - Nieuw-Vennep

Bericht door Rein » do 17 nov 2011, 21:39

Die opties lijken mij minder logisch. ;)

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [N205] Heemstede - Haarlem - Nieuw-Vennep

Bericht door harry » vr 18 nov 2011, 12:04

Ik zet in op een asielzoekerscentrum. Later eventueel om te bouwen tot luxueus hotel.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [N205] Heemstede - Haarlem - Nieuw-Vennep

Bericht door Attietattie » za 19 nov 2011, 1:58

Rene schreef:Het is een vreselijke situatie geworden. Welk figuur haalt het nou in zijn hoofd om de hoofdstroom te confronteren met nodeloze rijstrookwisselingen ?

Om over de rijbaan naar de A9 toe nog maar niet te spreken. De scheiding tussen de beide A9-richtingen is honderden meters naar voren getrokken met dubbel doorgetrokken strepen. Nou, ik heb vandaag al gezien dat mensen niet zo lang achter een trage voorligger blijven hangen. Ook hier binnenkort devaluatie van de doorgetrokken streep. Nee, de provincie heeft qua markering op dit wegvak er een complete puinhoop van gemaakt.
Link
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [N205] Heemstede - Haarlem - Nieuw-Vennep

Bericht door captain007 » zo 20 nov 2011, 18:04

Als ze nou die doorgetrokken streep 150 meter korter hadden gemaakt, scheelt dat weer ellende. Nu gaan mensen bij de verdrijfpijlen al naar rechts en zit alles gepropt op die ene rijstrook.

jan
autoweg
Berichten: 1843
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 16:11
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [N205] Heemstede - Haarlem - Nieuw-Vennep

Bericht door jan » zo 20 nov 2011, 19:01

^^ Inderdaad, of beter nog korter. Het nut van die lange doorgetrokken streep ontgaat mij namelijk volledig; deze zal vaak overschreden worden denk ik zo...

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: [N205] Heemstede - Haarlem - Nieuw-Vennep

Bericht door Mandelsoft » zo 20 nov 2011, 19:24

Wat een gehannes daar bij die N205... :nothanks: Zoals Rene al zei is het een vreselijke situatie geworden...
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: [N205] Heemstede - Haarlem - Nieuw-Vennep

Bericht door hoevenpe » zo 20 nov 2011, 20:53

Denk dat heel weinig mensen deze doorgetrokken streep zullen respecteren...
Dit is gewoon automobilistje pesten, hopelijk dat men deze strook alsnog onderbroken maakt als deze vaak genoeg genegeerd wordt.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [N205] Heemstede - Haarlem - Nieuw-Vennep

Bericht door keokiracer » zo 20 nov 2011, 20:54

Als deze vaak overschreden wordt lijkt het mij helaas waarschijnlijker dat men er meer op gaat controleren ipv deze in te korten...:neenee:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [N205] Heemstede - Haarlem - Nieuw-Vennep

Bericht door Rein » ma 21 nov 2011, 9:25

Dit weekend waren er werkzaamheden op de Driemerenweg, het deel van de N205 tussen de A9 en Nieuw Vennep. Tussen de verbindingsweg naar de N201 en de A9 moest al het verkeer over één rijbaan. Ik reed dit stuk zaterdagavond in de mist en moet zeggen dat de slingers om naar de andere rijbaan te gaan erg slecht waren aangegeven. Deels kwam dat door de mist, waardoor bebording gewoonweg slecht van tevoren te zien was, deels ook door wat te weinig bebording (in mijn ogen).

Bedoeling was dat de werkzaamheden vanmorgen om 5 uur afgerond zouden zijn, maar dit is niet gelukt. Toen ik er vanmorgen rond 7:45 langs reed, moest nog steeds al het verkeer over één rijbaan. Omdat de N205 op dit stuk een behoorlijke ochtendspits heeft (en er nu per richting slechts één rijstrook was en daarvoor ook nog wat geslingerd moest worden), had dit toch wel een behoorlijke vertraging tot gevolg. Her en der waren nog mensen aan het werk. Die hebben wellicht een erg lange nachtdienst gehad.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [N205] Heemstede - Haarlem - Nieuw-Vennep

Bericht door Attietattie » ma 21 nov 2011, 9:30

Rein schreef:Bedoeling was dat de werkzaamheden vanmorgen om 5 uur afgerond zouden zijn, maar dit is niet gelukt. Toen ik er vanmorgen rond 7:45 langs reed, moest nog steeds al het verkeer over één rijbaan.
En dat afronden gaat deze week niet meer lukken ook. ;)

De afsluitingen moesten er vanochtend af zijn en dat is gelukt. Dit 2-0-systeem (2 richtingen op 1 rijbaan) blijft (zo even uit het hoofd) deze hele week nog staan. Sterkte dus deze week.

Edit: 2 weken...
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [N205] Heemstede - Haarlem - Nieuw-Vennep

Bericht door Rein » ma 21 nov 2011, 10:20

Dank voor de info, ik vreesde het al maar kon hierover nog niets terugvinden.
Dan rij ik deze week maar 'gewoon' via de N201 en A4 naar Amsterdam.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [N205] Heemstede - Haarlem - Nieuw-Vennep

Bericht door captain007 » wo 30 nov 2011, 11:11

Gisteren weer eens door een idioot op het verdrijvingsvlak terecht gekomen op de N205. Het probleem is dat mensen die nu rechts rijden niet nog een rijstrook opschuiven bij het punt waar het van 3 naar 2 rijstroken gaat. Gister had ik dus zo'n idioot naast mij, waardoor ik alleen met gas geven en over het verdrijvingsvlak heen rijden nog een aanrijding kon voorkomen. Ik snap buiten het feit dat het niet gewoon een invoeger is gebleven werkelijk niet waarom die doorgetrokken streep zo enorm lang is. Nu moet men naar rechts opschuiven op de rechterrijstrook en vanaf de linkerrijstrook naar de middelste strook gaan in 150 meter. Daarnaast zijn er nog hordes mensen die niet in de gaten hebben dat je nu weer 100 km/h mag rijden op dat stuk. De autowegborden mogen naar mijn menig wel weer wat eerder geplaatst worden, want nu staan ze ergens verloren halverwege de slinger.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [N205] Heemstede - Haarlem - Nieuw-Vennep

Bericht door Attietattie » wo 30 nov 2011, 11:49

captain007 schreef:Gisteren weer eens door een idioot op het verdrijvingsvlak terecht gekomen op de N205. Het probleem is dat mensen die nu rechts rijden niet nog een rijstrook opschuiven bij het punt waar het van 3 naar 2 rijstroken gaat. Gister had ik dus zo'n idioot naast mij, waardoor ik alleen met gas geven en over het verdrijvingsvlak heen rijden nog een aanrijding kon voorkomen.
Ik vraag me af wie er de idioot in deze situatie is. Jij kan er niet blindelings van op aan dat diegene naast je opschuift. Los van het feit dat ik hetzelfde zou hebben gehandeld als jij, vind ik niet dat je het diegene kan verwijten. De enige die iets te verwijten valt ben jij zelf. Beter inschatten, eerder voor of achter die auto uitkomen.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [N205] Heemstede - Haarlem - Nieuw-Vennep

Bericht door captain007 » wo 30 nov 2011, 11:57

Het probleem is dat er vrijwel niemand opschuift. De enige mogelijkheid is inderdaad eerder naar rechts, maar dat betekent dan weer dat de capaciteit van de weg weer flink wordt beperkt, omdat je dan trechtervorming hebt.

Plaats reactie