[IND] India

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [IND] India

Bericht door Pino » za 26 nov 2011, 10:14

Hier dan nog het beloofde trip report: de route ging van Varanasi naar Jhansi met een korte uitstap naar Khajuraho. Bereden wegen waren NH19 (voorheen NH2) en NH39 (voorheen Highways 7, 75 en 76). Daarna nog een rit van Jaipur naar Udaipur over de NH58 (voorheen NH8). De reden waarom we niet via de snellere route over NH48 (voorheen NH76) ontgaat me. Die laatste route is weliswaar in kilometers langer maar wel volledig "Indische expresweg". Mogelijk opteerde de chauffeur voor een route met minder tol, en boeide de latere aankomst van zijn passagiers hem niet.

Voor een omschrijving hoe het er op Indische wegen aan toegaat, hoef ik alleen maar naar eerdere berichten over de trips van Vinny, Marcel, Harm en Irene te verwijzen. Niets aan toe te voegen; daar kan geen foto van mooie nieuwe snelwegen in deze draad iets aan veranderen. Ik zal proberen wat meer een omschrijving te geven van de verplaatsing tussen twee steden. Je kunt een onderscheid aanleggen tussen tweebaans plattelandswegen en iets dat ik maar omschrijf als "Indische expreswegen", de wegen die op de kaarten in een snelweg-kleurstelling staan aangegeven.

De "expreswegen"
De wegen behorend tot de zogenaamde Golden Quadrangle Delhi-Mumbai-Chennai-Calcutta-Delhi zijn zo uitgebouwd. Dat wil zeggen: tenminste 2x2, maar zonder toegangsrestricties en met gelijkvloerse aansluitingen. Ik pakte dit soort wegen mee in de buurt van Varanasi, Jaipur en Udaipur.

Die aansluitingen vergen zo hier of daar ook dat je de rijbaan in de andere richting oversteekt. Mede door de aanwezigheid van veel langzamer verkeer (inclusief overstekende voetgangers of koeien op de weg) zul je op deze wegen zelden harder kunnen rijden dan een kilometer of 80 à 90. Kortom, van een echte expresweg heeft het allemaal weinig weg. Onder de Indische wegcode bestaan wel "expressways", wat dan weer wel een toegangsrestrictie met zich meebrengt. Maar slechts enkele wegen hebben die status, en veel routes met "expressway" in hun naam hebben die status duidelijk niet.

De Indische expreswegen gaan ook vaak dwars door dorpen, en bij uitstek daar is veel activiteit op de weg die met snelwegen niets te maken heeft. Vaak is er dan een soort parallelweg aangelegd voor lokaal verkeer, maar die houdt lang niet al het lokale verkeer van de hoofdbaan af. En soms zie je dan een auto van de parallelbaan komt om tegen de hoofdrichting in te gaan rijden, wachtend op de eerste keermogelijkheid. Sowieso is het met rijbaandiscipline slecht gesteld. Vrachtwagens houden massaal rechts, niettegenstaande borden die ze gebieden links te houden. Ik vermoed dat dat is om het echt langzame verkeer, zoals tuktuks en tractors, niet te hoeven omzeilen. Snellere weggebruikers moeten dan maar links inhalen - wat voor de snellere en ook wendbaardere auto's op zich ook prima te doen is.

In de eerste spoiler enkele foto's van de Trunk Road tussen Delhi en Calcutta, omgeving Varanasi.
SPOILER: TOON

Het is vroeg in de morgen en heiïg, foto's ook nog eens genomen vanaf de achterbank. Kortom, matige kwaliteit foto's. Desalniettemin: wie belijning op de foto's mist, kan ik vertellen dat die ook echt ontbreekt ...
Afbeelding

Afbeelding

Kilometerpaal, met afstanden naar de eerste grotere stad Allahabad en naar "remote focal point" Delhi. Daarachter de aankondiging van een naderende afrit. Dit is het enige bord dat je voor dit soort afritten krijgt.
Afbeelding
En in de tweede van de snelweg-stukken tussen Jaipur en Udaipur, onderdeel van de verbinding Delhi - Mumbai.
SPOILER: TOON

Het eerste stuk ten westen van Jaipur is keurig 2x3 aangelegd, en van goede kwaliteit.
Afbeelding

Zo staan de meeste "afritten" van deze expresweg aangegeven.
Afbeelding

De route is een tolweg met open systeem. Om de zoveel tijd dus een tolstation; deze ligt strategisch vlak vóór de splitsing tussen NH48 en NH58 - oftewel die tussen de kortste en de snelste weg naar Udaipur, Ahmenabad en Mumbai.
Afbeelding

Afbeelding

Welke kant uit naar Ahmenabad? Ik vermoed dat deze stad eerst rechtdoor stond aangegeven, via NH8, maar dat ze bij uitbouw van de route via Chittorgarh stickers over het bord hebben geplakt met een nieuwe pijl (linksaf) en een andere afstand. Maar die pijl lijkt inmiddels verdwenen ...
Afbeelding

Afbeelding

Hier zie je mooi een parallelbaan, zoals die langs Indische expreswegen vaak zijn aangelegd voor lokaal verkeer
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vanaf hier toch maar een snellere methode van verplaatsing gebruikt ...
Afbeelding
Tweebaanswegen
De meeste kilometers op tweebaanswegen maakte ik op NH39 (voorheen routes 7 en 75) in de staten Uttar Pradesh en Madhya Pradesh. Tussen de beide staten viel het verschil op in wegkwaliteit en bewegwijzering. UP heeft zeer redelijke tweebaanswegen en markering. In MP is de weg letterlijk een gatenkaas. Om de haverklap moet de chauffeur in de remmen voor een gat in de weg, of moet even over de andere weghelft worden gelaveerd. Het moet wel gezegd dat delen van de route in MP net waren verbeterd, maar ik had al met al het idee dat de gatenkazen eerder representatief waren voor de status van national highways in deze deelstaat.

Ook de bewegwijzering in MP is van een abominabel niveau. De borden zijn oud, ontbreken vaak en aan continuïteit wordt niet gedaan. Vaak gebeurt het ook dat het bij een belangrijke kruising (tussen twee national highways bijvoorbeeld) volkomen ontbreekt aan bewegwijzering. Andere klassieker: bij het inrijden van de plaats Chatarpur staat een bord dat je voor Sagar verderop linksaf moet. Die boodschap staat nog even meegenomen op het grote welkom-portaal dat in India (evenals andere Zuid-Aziatische landen) vaak bij het inrijden van een stad staat. Maar de kruising is pas enkele kilometers verderop, en op de kruising zelf ontbreekt het aan bewegwijzering. Overigens is bijna alle bewegwijzering in MP uitsluitend in het Hindi uitgevoerd. Voor de toeristen plaatst MP Tourism zo hier en daar wat extra borden met daarop tweetalige vermeldingen. Ook op de kilometerstenen komen zo hier of daar nog wel eens wat Engelse vermeldingen terug.

In Rajasthan waren de tweebaansdelen van NH8 grotendeels van uitstekende kwaliteit. Maar dat zal te maken hebben met het feit dat het tolwegen waren. Als zodanig deden ze met denken aan Australische highways of Zuid-Afrikaanse N-wegen. Hier vielen ook snelheden tot 90 km/h te halen. Maar toen de tolweg ophield, was het snel afgelopen met het doorrijden. Ik zou de niet-tolwegen van Rajasthan zo vlug vergelijken met die van Uttar Pradesh.

NH39 (Varanasi - Jhansi)
SPOILER: TOON

Brug over de Ganges
Afbeelding

Matig wegdek. Maar het zou nog veel slechter worden op deze route.
Afbeelding

Afstandenbord
Afbeelding

Hectometerpaal (overigens doorgaans slechts om de 200 meter geplaatst).
Afbeelding

Tweetalige bewegwijzering in Madhya Pradesh is meestal afkomstig van de organisatie MP Tourism. Ik geloof dat dat ook de boodschap is van de tekst in het Hindi onderaan het bord.
Afbeelding

Even ten zuiden van Khajuraho rijden we NH39 weer op.
Afbeelding

Klassiek Indisch plaatje: koeien op de weg en een vrachtwagen met de tekst "Horn please". Het is me niet helemaal duidelijk geworden wat vrachtwagenchauffeurs met die tekst willen zeggen. Ik vermoed zoveel als "ik kijk niet in mijn spiegel, dus laat me even weten als ik rekening met je moet houden".
Afbeelding

Antieke bewegwijzering in Madhya Pradesh. Er stonden heel veel van dit soort borden, die mij enigszins deden denken aan foto's uit den ouden Engelschen doosch (door de kaders in de pijlen).
Afbeelding

We zijn aangekomen in Uttar Pradesh. Moderne borden.
Afbeelding

Routebevestigingsbord. Uttar Pradesh is al over naar de nieuwe wegnummers, op zowel kilometersteen als op de borden.
Afbeelding

Afstandenbord, met wegnummer zeer klein rechtsonder in de hoek
Afbeelding

De vergelijking met het vorige grote groene bord laat zien dat continuïteit zeer matig is in India
Afbeelding
NH50 (Ajmer - Udaipur)
SPOILER: TOON

Tweebaans tolweg
Afbeelding

Afstandenbord Rajasthan-style
Afbeelding

Het telefoonnummer voor noodgevallen.
Afbeelding
Bewegwijzering
Mijn algemene beeld van bewegwijzering in India: het ontbreekt aan enig systeem. In steden verzorgen de gemeentes zelf de borden, en daarin heeft iedereen zijn eigen stijl (en zie je binnen een stad vaak ook verschillende stijlen terugkomen). Buiten de steden zorgt de deelstaat voor bebording, en die verschilt per staat. Je kunt zeggen dat richtinggevende bewegwijzering groen van kleur is, en dat die backup krijgt van private wegwijzers (van bedrijven) in het blauw. Maar in UP staat zo hier of daar nog oude bewegwijzering in zwart-op-wit en MP staat nog vol met oude borden uitgevoerd in zwart-op-geel. Komt nog eens bij dat sommige steden hun wegwijzers blauw maken, ook als die geen toeristische doelen aangeven maar juist doorgaande doelen.

In Rajasthan leek men nog het meest structureel bezig geweest met bewegwijzering. Borden zagen er redelijk uniform uit, en met een zekere regelmaat verschenen ook afstandenborden met daarop doelen die grotendeels continue worden gehouden. Kwam nog bij dat de bewegwijzering hier grotendeels mede in het Engels was uitgevoerd.

Wegnummers komen standaard terug op kilometerstenen, tegen een gele achtergrond bovenop de steen. Waar de nieuwe wegnummers op de stenen staan, is dat een kwestie geweest van simpel overschilderen. Daarnaast kom je zo hier en daar losse schildjes tegen, een wapenschild met bovenin de letters NH en daaronder dan het wegnummer. In hoeverre wegnummers ook op de richtinggevende bewegwijzering terugkomen lijkt van geval tot geval te verschillen.

De vorige spoilers geven hopelijk een beeld van de bewegwijzering van UP, MP en Rasjasthan. Als snoepje in de laatste spoiler wat foto's van stedelijke bewegwijzering. Zoek de verschillen.
SPOILER: TOON

In Agra:
Afbeelding

Afbeelding


In Varanasi:
Afbeelding

Bij het verlaten van het vliegveld van Varanasi:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Pino op za 26 nov 2011, 14:18, 1 keer totaal gewijzigd.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [IND] India

Bericht door jelger » za 26 nov 2011, 12:16

Leuk verslag. Ik keek heel anders naar India. :D Vanuit de bus of de trein, het gesjouw met de rugzak in Delhi, vergast worden in de Vespa riksja midden in het avondverkeer in Delhi. Herkenbare plaatsen - Benares [Varanasi] en Jaipur.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [IND] India

Bericht door Pino » za 26 nov 2011, 12:47

Geen zorgen, dat perspectief heb ik ook gehad. Sterker nog, het was oorspronkelijk helemaal niet de planning om met de auto van Jaipur naar Udaipur te rijden. Oorspronkelijk zouden we alleen van Varanasi naar Jhansi over de weg gaan, omdat het daar wat lastig treinen is. Maar doordat de nachttrein die we naar Udaipur zouden pakken enorm vertraagd raakte (en daardoor niet vóór 3 uur 's nachts op het station van Jaipur zou aankomen), hebben we de plannen enigszins aangepast en zijn we de volgende ochtend alsnog over NH8 gegaan.

Binnen de steden zou ik iedereen de tuktuk aanraden, ondanks de aanslag op je longen. Veel meer dan in de taxi heb je het gevoel dat je echt in India zit. En het is doorgaans nog sneller ook ...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [IND] India

Bericht door Vinny » za 26 nov 2011, 20:00

Wegnummers komen standaard terug op kilometerstenen, tegen een gele achtergrond bovenop de steen
Wegnummers die worden uitgedeeld door deelstaten, worden uitgevoerd in wit-op-groen...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [IND] India

Bericht door Pino » zo 27 nov 2011, 10:39

^^ Mijn omschrijving was inderdaad niet echt precies; had het alleen over National Highways. Maar de kleurstelling van de top van de kilometerstenen voor provinciale wegen lijkt per staat te verschillen. Op Marcel's site staan foto's van kilometerstenen in Andhra Pradesh met groene top. In Madhya Pradesh zag ik er met rode top en in Rajasthan was de top gewoon wit. Het wegnummer stond daar in een zwarte letter in een zwart omrand kader. Uttar Pradesh zit, als ik me goed herinner, ook op de kleur groen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [IND] India

Bericht door Vinny » zo 27 nov 2011, 10:53

Hmm tja. Ik kende eigenlijk alleen de regio Hyderabad. Het is dus geen Frans systeem dat alle deelstaten gecommiteerd zijn aan dezelfde achtergrond kleur (en letterprefix)...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [IND] India

Bericht door Chris » ma 28 nov 2011, 10:47

Hyderabad Outer Ring Road. Bewegwijzering:
Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [IND] India

Bericht door Pino » ma 28 nov 2011, 11:25

Vinny schreef:Het is dus geen Frans systeem dat alle deelstaten gecommiteerd zijn aan dezelfde achtergrond kleur (en letterprefix)...
Overduidelijk niet. In tegenstelling tot Frankrijk ontbreekt het in India sowieso aan een overkoepelende richtlijn bewegwijzering (in ieder geval op het gebied van richtinggevende bewegwijzering).

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [IND] India

Bericht door Wouter N14 » ma 28 nov 2011, 12:25

Leuke foto's, heel herkenbaar van mijn reis vorig jaar :)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [IND] India

Bericht door Vinny » ma 28 nov 2011, 13:37

Hyderabad Outer Ring Road. Bewegwijzering:
Dat bord is nieuw. De groene AP 5H is kennelijk een staatswegnummer. Heb ik nog nooit zo op de bewegwijzering gezien...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [IND] India

Bericht door Pino » ma 28 nov 2011, 22:29

^^ De NH-nummers zijn ook volgens de nieuwe nummering, dus het lijkt een behoorlijk nieuw bord te zijn.

Moet wel zeggen dat ik het bord niet heel goed kan duiden. De scheiding tussen het linker- en het rechterpaneel en de belijning op de weg suggereren dat er een scheiding is tussen Bengaluru en het vliegveld enerzijds, en de andere vier rechtdoordoelen anderzijds. Is het wellicht een afrit die zeer kort volgt op afrit 17? Moet je als weggebruiker hoe dan ook maar raden ...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [IND] India

Bericht door Vinny » di 29 nov 2011, 9:57

Het bord moet ook wel nieuw zijn, het staat als ik even goed zoek hier:
http://maps.google.nl/maps?q=17.352209, ... 0&t=m&z=15

De afrit bestond vorig jaar (toen ik er was) gewoon nog niet... :rofl2:

De wegnummering is dus allemaal indirect. En dat Srisailam een control city is, is ook wel opmerkelijk maar verklaarbaar omdat het een heilige plaats is voor hindoe's...
http://en.wikipedia.org/wiki/Srisailam
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [IND] India

Bericht door marcel » di 29 nov 2011, 18:28

Vinny schreef:Het bord moet ook wel nieuw zijn, het staat als ik even goed zoek hier:
http://maps.google.nl/maps?q=17.352209, ... 0&t=m&z=15

De afrit bestond vorig jaar (toen ik er was) gewoon nog niet...
Inderdaad, zo zag het eruit toen wij er waren:
http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php? ... 7&start=90
groene AP 5H
Volgens mij staat er AP SH (State Highway, of misschien Srisailam Highway), geen nummer dus (het nummer is trouwens wel 5).

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [IND] India

Bericht door Chris » do 29 dec 2011, 21:40

De openstelling van de Yamuna Expressway is weer een kwart jaar vertraagd. Oorspronkelijk zou de snelweg, die Delhi met Agra verbindt, al in de zomer van 2011 geopend moeten worden, wat later verschoven is naar december 2011, en nu ergens in maart 2012.

Hier het noordelijk einde bij Greater Noida:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [IND] India

Bericht door Rene » do 29 dec 2011, 21:43

Bij zoveel rijstroken horen niet van die krappe boogstralen.
Enfin, dat zullen de Indiase ongevallenstatistici in de toekomst wel merken.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [IND] India

Bericht door Alfa » do 29 dec 2011, 22:18

Het lijkt wel alsof ieder land het warm water wil heruitvinden. Waarom kijken ze niet meer naar de expertise van landen die al zoveel jaar bezig zijn met snelwegen?

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [IND] India

Bericht door marcel » za 28 jan 2012, 12:58

http://pib.nic.in/newsite/erelease.aspx?relid=75869
Het schijnt dat de AH nummers ook in India op borden gaan verschijnen:
http://www.indiamike.com/india/andhra-p ... a-t156293/

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [IND] India

Bericht door marcel » ma 06 feb 2012, 12:03

Mijn collega Harsha heeft wat foto's genomen:
https://picasaweb.google.com/monterie.roads/IndiaAH45

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [IND] India

Bericht door Pino » ma 06 feb 2012, 13:04

^^ Het lijken ook bordjes die er al een behoorlijke tijd staan, dus geen heel nieuwe ontwikkeling. Voor wat het waard is, op mijn eigen trip door India (die wel wat stukjes Asian Highway omvatte) heb ik nergens AH-bordjes gezien. Maar ja, dat was door staten die vaak ook niet echt geïnteresseerd leken in het bewegwijzeren van nationale nummers. Geeft maar weer eens aan hoezeer bewegwijzering in India afhangt van de plannen die individuele staten allemaal maken.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [IND] India

Bericht door marcel » wo 08 feb 2012, 23:30

Ik heb de rest van zijn foto's toegevoegd en bewerkt, en de locatie aangegeven (geraden)
https://picasaweb.google.com/monterie.roads/IndiaAH45

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [IND] India

Bericht door Pino » do 09 feb 2012, 8:53

https://lh6.googleusercontent.com/-A8ZU ... 120203.jpg
Ik dacht even dat dit een afstandenbord was met de vermelding dat de afslag naar Vidyangar over 17 kilometer kwam. Maar dit blijkt een vertakkingsbord voor de afrit zelf te zijn. Ook op andere foto's zie je wel heel ielige vertakkingspijlen terugkomen. Dat zal dan wel bewegwijzering à la Andhra Pradesh zijn ...

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [IND] India

Bericht door marcel » zo 01 apr 2012, 16:28

De zuidelijke helft van de ringweg om Hyderabad is nu min of meer klaar. Alleen de tolhuizen zijn er nog niet (al zijn er wel borden voor).
Foto's van 26 maart:
https://picasaweb.google.com/monterie.r ... dNorth2012
Route
http://maps.google.de/maps?saddr=Unbeka ... 2&t=m&z=12
Aan het eind twee foto's in de andere richting.

Foto's van 2010:
https://picasaweb.google.com/monterie.r ... dNorth2010

Nog wat opmerkingen:

Dit bord gebruiken ze ook gewoon als er maar 3 rijstroken verdergaan:
https://picasaweb.google.com/1150350970 ... 1629077330
Je komt vaak mensen tegen die in de verkeerde richting rijden:
https://picasaweb.google.com/1150350970 ... 3917183698
's nachts kwamen we ook op de snelweg een spookrijder tegen die half op de twee rechter rijstroken reed. In het algemeen trekken ze zich ook weinig van rijstroken aan.
Gachibowli en Financial District zijn hier nog rechtdoor:
https://picasaweb.google.com/1150350970 ... 4987137170
Soms staat er wel nog een pijl rechtdoor zoals hier:
https://picasaweb.google.com/1150350970 ... 7282765266

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [IND] India

Bericht door Pino » zo 01 apr 2012, 17:49

marcel schreef:'s nachts kwamen we ook op de snelweg een spookrijder tegen die half op de twee rechter rijstroken reed. In het algemeen trekken ze zich ook weinig van rijstroken aan.
Heb dat vooral veel gezien op plaatsen met rijbaanscheiding. Dus dan kom je van een huis of bedrijf dat in rijrichting A ligt, terwijl jij de tegengestelde kant op moet naar B. Dan word je natuurlijk geacht om toch even richting A te rijden en dan bij de eerste keermogelijkheid (waarvan er ook langs Indische expreswegen vele voorhanden zijn) om te draaien. Indiërs gebruiken ook dat soort keermogelijkheden. Alleen dan door tot aan de eerste keermogelijkheid spook te rijden en daar dan alsnog naar de goede weghelft toe te bewegen. Niet te geloven ...

Gachibowli en Financial District zijn hier nog rechtdoor:
https://picasaweb.google.com/1150350970 ... 4987137170
Dat moet je dan zeker afleiden uit de vermelding van de afritnummers in een veel te klein uitgevoerd kader. Je kunt nou niet zeggen dat de Indiase bewegwijzering erop vooruit gaat. Zelfs niet bij een relatief rijke stad als Hyderabad.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [IND] India

Bericht door marcel » zo 01 apr 2012, 18:51

Pino schreef:
marcel schreef:'s nachts kwamen we ook op de snelweg een spookrijder tegen die half op de twee rechter rijstroken reed. In het algemeen trekken ze zich ook weinig van rijstroken aan.
Heb dat vooral veel gezien op plaatsen met rijbaanscheiding. Dus dan kom je van een huis of bedrijf dat in rijrichting A ligt, terwijl jij de tegengestelde kant op moet naar B. Dan word je natuurlijk geacht om toch even richting A te rijden en dan bij de eerste keermogelijkheid (waarvan er ook langs Indische expreswegen vele voorhanden zijn) om te draaien. Indiërs gebruiken ook dat soort keermogelijkheden. Alleen dan door tot aan de eerste keermogelijkheid spook te rijden en daar dan alsnog naar de goede weghelft toe te bewegen. Niet te geloven ...
Dat zag ik in Rusland 20 jaar geleden ook. In India is dat ook heel gewoon. Maar op de snelweg waar nergens toegang is behalve bij de echte afritten en knooppunten verbaasde het mij toch wel.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [IND] India

Bericht door Vinny » zo 01 apr 2012, 20:17

In de wat rijkere landen wordt geinvesteerd in parallelbanen voor dergelijk verkeer. Verder leuk om te zien dat de weg verder is uitgebouwd. Geen rare "take divisions" meer... :mrgreen:
De stad Bangalore heeft in het Engels ook een nieuwe spelling gekregen en India gaat dezelfde kant op als Israël, het moet allemaal een stuk meer politiek correct en wordt het exoniem veel moeilijker opgeschreven omdat dat taalkundig meer recht moet doen aan de locale uitspraak... :nothanks:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [IND] India

Bericht door marcel » zo 01 apr 2012, 23:14

Nog wat foto's uit Hyderabad:
https://picasaweb.google.com/monterie.r ... arious2012

Deze vrachtwagen gaat hier naar de andere kant:
https://picasaweb.google.com/1150350970 ... 1631081906
Hier zie je hem spookrijden:
https://picasaweb.google.com/1150350970 ... 1359613554

HAFRABAisfun
stadsweg
Berichten: 477
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 19:02
Locatie: België

Re: [IND] India

Bericht door HAFRABAisfun » ma 02 apr 2012, 10:19

De stad Bangalore heeft in het Engels ook een nieuwe spelling gekregen en India gaat dezelfde kant op als Israël, het moet allemaal een stuk meer politiek correct en wordt het exoniem veel moeilijker opgeschreven omdat dat taalkundig meer recht moet doen aan de locale uitspraak... :nothanks:
Maar hoe zij jij het vinden mocht overal op Nederlandse borden The Hague worden aangegeven! Of in België Brussels in plaats van Brussel?

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [IND] India

Bericht door Alfa » ma 02 apr 2012, 11:38

^^Engels is geen officiële taal van België en Nederland maar wel van India. Bovendien is het gebruikelijk dat landen met een niet-Latijns schrift ook een transcriptie in Latijns schrift op de borden zetten.

Trouwens: The Hague staat wel degelijk op Nederlandse borden in de vorm van The Hague-Rotterdam Airport. Het lijkt me dus niet dat veel Nederlanders daar moeite mee hebben. Integendeel.

In het geval van de Indiase borden ben ik zelfs verbaast dat het Engels boven de regionale taal geplaatst wordt in een even groot lettertype. Er staan zelfs borden die enkel Latijnse tekst bevatten!
Vinny schreef: De stad Bangalore heeft in het Engels ook een nieuwe spelling gekregen en India gaat dezelfde kant op als Israël, het moet allemaal een stuk meer politiek correct en wordt het exoniem veel moeilijker opgeschreven omdat dat taalkundig meer recht moet doen aan de locale uitspraak... :nothanks:
De stad heet nog steeds Bangalore in het Engels. Het voorstel het te hernoemen in Benagaluru (is nu ook zoveel moeilijker niet) heeft het voorlopig nog niet gehaald.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [IND] India

Bericht door Pino » ma 02 apr 2012, 12:23

Het onderscheid endoniem-exoniem loopt in India ook op een heel andere manier dan we uit Europa kennen. En politici hebben er wel eens een handje van om die discussie op een nogal populistische manier in te vullen. Het feit dat Engels een officiële taal van India is staat daar ook wel enigszins los van. Het draait namelijk om de manier waarop men het Indisch-Engels wil invullen.

De Engelse namen van plaatsen als Bangalore en Calcutta zijn onstaan als transcripties vanuit lokale talen naar het Engels. Die talen maakten (en maken) gebruik van hun eigen karakters, dus de Engelsen zetten die namen gewoon om naar Engelse klanken die het dichtste bij de lokale Indische naam kwamen. Wat de Indiërs nu -een eeuw of vier na dato- doen is zeggen dat datgene wat de Engelsen hebben gedaan niet goed was, en dat feitelijk andere klanken hadden moeten worden gebruikt voor de transcripties. Waarbij uiteraard ook wordt geredeneerd vanuit de nogal afwijkende manier waarop Indiërs het Engels menen te moeten uitspreken. Ik vind dat vaag: wij beginnen in Nederland ook niet over de manier waarop Chinezen de plaatsnaam Amsterdam in Chinese karakters omzetten.

Naast de transcriptie-perikelen heb je nog gevallen als Madras/Chennai en Bombay/Mumbai. Die discussies hebben maar weinig te maken met exoniemen. Het zijn namelijk steden die in belangrijke mate zijn opgezet door koloniale machten. De koloniale machten Engeland en Portugal gaven daarbij ook namen aan de steden, maar die weken nogal eens af van de namen die in de lokale talen aan diezelfde steden werden gegeven. Beide hebben jarenlang naast elkaar bestaan, ook als de naam die algemeen werd gebruikt in Indisch-Engels. Totdat in de jaren '90 de Engelse naam werd gepresenteerd als de ongewenste erfenis van de koloniale tijd en de Engelse naam dus moest worden aangepast aan die in de lokale taal. Voor dit soort moves kan ik nog wel enig begrip hebben, maar het heeft allemaal niets te maken met het bewegwijzeren van The Hague in Nederland. The Hague heeft immers geen koloniaal verleden.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [IND] India

Bericht door waldo79 » wo 04 apr 2012, 18:28

Alfa schreef: Trouwens: The Hague staat wel degelijk op Nederlandse borden in de vorm van The Hague-Rotterdam Airport. Het lijkt me dus niet dat veel Nederlanders daar moeite mee hebben. Integendeel.
Denk maar niet dat je die naam veel in het spraakgebruik zult horen.
Commerciële partijen zijn in Nederland vrij welke bedrijfsnaam ze voeren. In dit geval heeft Den Haag succesvol gelobbyd bij de luchthaven voor een vermelding 8-) En aangezien de luchthaven al Rotterdam Airport heette is het niet vreemd dat daar de Engelstalige vorm van Den Haag voor gebruikt is. Of je het nu mee eens bent of niet :hap:

Plaats reactie