130 km/h op Nederlandse snelwegen

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Vinny » do 01 dec 2011, 19:11

Het is eerder vreemd te noemen dat dit soort informatie pas na een beroep op de WoB openbaar gemaakt wordt. :roll:

Verder kun je natuurlijk alles roepen wat je maar wilt, maar als je een zinvolle analyse wilt maken dan moet je de hoeveelheid en de impact van de ongevallen voor en na de invoering van de limiet beschouwen en kijken of de hoeveelheid en de ernst van de ongelukken is toegenomen. Op basis van het theoretisch kader zal een verhoging van de gereden snelheid weinig impact hebben op de hoeveelheid van de ongevallen, maar neemt de ernst wel toe (hogere snelheidsverschillen). Over het aantal doden op zich valt niet zoveel te zeggen, die zijn (gelukkig) zo zeldzaam dat je na een jaar nog geen statistisch relevante uitspraken kunt doen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door feitelijk » do 01 dec 2011, 20:39

Vinny schreef:Op basis van het theoretisch kader zal een verhoging van de gereden snelheid weinig impact hebben op de hoeveelheid van de ongevallen, maar neemt de ernst wel toe (hogere snelheidsverschillen).
Oh ja? Ongevallen nemen kwadratisch toe. Ongevallen met doden met de vierde macht van de snelheid.

Over welk theoretisch kader spreek jij?
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Rene » do 01 dec 2011, 21:00

geelhoed schreef:Oh ja? Ongevallen nemen kwadratisch toe. Ongevallen met doden met de vierde macht van de snelheid.
Gek dan dat op de wegen met de laagste limieten bubeko de meest zware ongevallen vallen. De reden is heel simpel: autosnelwegen zijn de veiligste wegen. Per gepresteerde personenverplaatsingskilometer is de autosnelweg echt het veiligste wegtype.

Simpelweg generaliseren is onmogelijk.

Als je 130 nu echt zo'n probleem vindt, dan neem ik aan dat je absoluut nooit naar Duitsland of Frankrijk rijdt. Véél te gevaarlijk. Er gebeuren daar uiteraard kwadratisch veel meer ongevallen dan hier, toch ? Of toch niet...

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door feitelijk » do 01 dec 2011, 21:07

Rene schreef:Gek dan dat op de wegen met de laagste limieten bubeko de meest zware ongevallen vallen. De reden is heel simpel: autosnelwegen zijn de veiligste wegen. Per gepresteerde personenverplaatsingskilometer is de autosnelweg echt het veiligste wegtype.
Waarom is dat gek? Dat maakt voor de snelheidsafhankelijkheid niets uit. Oh wacht ik snap het al, je dacht dat snelheid de enige parameter in het model was. Tja...
Als je 130 nu echt zo'n probleem vindt, dan neem ik aan dat je absoluut nooit naar Duitsland of Frankrijk rijdt. Véél te gevaarlijk. Er gebeuren daar uiteraard kwadratisch veel meer ongevallen dan hier, toch ? Of toch niet...
Per miljard gereden kilometer op de Autobahn vallen er 2 doden, in Nederland is dat 1,1.

Ik heb niet zo zeer een probleem met 130, afgezien van de geldverspilling voor zo'n stukje brood en spelen, maar meer met de onzinargumentaties die er her en der rondvliegen.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Vinny » do 01 dec 2011, 22:03

In onderstaande spoiler heb ik wat van bovenstaande uitspraken geciteerd, die pretenderen op elkaar te reageren maar dat niet doen.
SPOILER: TOON

Oh ja? Ongevallen nemen kwadratisch toe. Ongevallen met doden met de vierde macht van de snelheid.
Gek dan dat op de wegen met de laagste limieten bubeko de meest zware ongevallen vallen. De reden is heel simpel: autosnelwegen zijn de veiligste wegen. Per gepresteerde personenverplaatsingskilometer is de autosnelweg echt het veiligste wegtype.
Waarom is dat gek? Dat maakt voor de snelheidsafhankelijkheid niets uit. Oh wacht ik snap het al, je dacht dat snelheid de enige parameter in het model was. Tja...
Gek dan dat op de wegen met de laagste limieten bubeko de meest zware ongevallen vallen. De reden is heel simpel: autosnelwegen zijn de veiligste wegen. Per gepresteerde personenverplaatsingskilometer is de autosnelweg echt het veiligste wegtype.
Waarom is dat gek? Dat maakt voor de snelheidsafhankelijkheid niets uit. Oh wacht ik snap het al, je dacht dat snelheid de enige parameter in het model was. Tja...
Per miljard gereden kilometer op de Autobahn vallen er 2 doden, in Nederland is dat 1,1.
Ik heb niet zo zeer een probleem met 130, afgezien van de geldverspilling voor zo'n stukje brood en spelen, maar meer met de onzinargumentaties die er her en der rondvliegen.
Wat namelijk mist is een vergelijking tussen de daadwerkelijk gereden snelheid en de ongevalskans en de gevolgen daarop, en het toepassen van een theoretisch kader in gevallen waar aantoonbaar dit kader niet werkt. Tussen de maximumsnelheden in Europa en de "Motorway Fatility Rate" is er geen statistisch verband:
Afbeelding

Alleen gaat het niet om de maximumsnelheid alleen, het gaat om het gedrag van de weggebruikers, waarvan (het overtreden van) de maximumsnelheid een wezenlijk onderdeel vormt. Ook de gemiddelde snelheid is vaak lager dan de maximumsnelheid (duh), zodat landen als Ierland (waarin de weggebruikers significant langzamer rijden dan de maximumsnelheid voorschrijft) er positiever bij afsteken. Voor Duitsland geldt dat in extremis, op wegen waar een onbeperkte maximumsnelheid geldt wordt wel harder gereden dan bij ons maar niet extreem veel harder. Puur voor het theoretisch model zet ik de snelheid daarom op 130 km/h (omdat dit wel verzerkeringstechnisch gezien wordt als schaduwmaximumsnelheid).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door jeroent » do 01 dec 2011, 23:25

Nee er is geen statistisch verband omdat er heel veel meer factoren een rol spelen, zoals kwaliteit van de autosnelwegen, kwaliteit van de rijopleiding enz. enz.
De chronische overbelasting van veel Nederlandse snelwegen zorgt voor een verlaging van de gemiddeld gereden snelheid door files en langzaam rijdend verkeer. Daarmee ook een duidelijke vermindering van dodelijke ongevallen. Afgezien van de filestaart, waar we tegenwoordig goede filestaartbeveiliging voor hebben, gebeuren er in een file in principe geen dodelijke ongevallen.

Vandaar dat je niet puur op maximumsnelheid kunt vergelijken.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Vinny » do 01 dec 2011, 23:53

Ik heb wel onderzoek gelezen naar de invoering van 100 zones in Duitsland, ergens in de jaren '80. Dit had het - opmerkelijke - effect dat het aantal ongevallen daalde, alsmede de impact ervan op deze stukken weg, terwijl op de overige stukken snelweg het aantal ongevallen juist toenam (en ook qua ernst). Dit is één van de weinige grondige studies naar de verkeersveiligheidseffecten van de maximumsnelheidsverlaging op autosnelwegen die er geweest is.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door feitelijk » vr 02 dec 2011, 8:45

Vinny schreef: Tussen de maximumsnelheden in Europa en de "Motorway Fatility Rate" is er geen statistisch verband:
Oh?
Afbeelding
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door paolie » vr 02 dec 2011, 9:17

^^ Ik zie in dit mooie overzichtje geen landen als België, Griekenland, Portugal of Spanje (alle 120). Zou een ander plaatje opleveren denk ik. Daarnaast mag je Denemarken nu wel doorschuiven naar 130. Voor zover ik weet vallen daar nu niet substantieel meer doden. Kortom, dit grafiekje zegt mij he-le-maal niets...

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Mandelsoft » vr 02 dec 2011, 9:31

Het is te verspreid om enige correlatie te zien. Vooral de groep 130 is volledig uitgesmeerd en Japan is ook een uitschieter.

Nog iets, de US kent meerdere snelheidslimieten op snelwegen in verschillende staten, variërend van 65 mph (105 km/h) tot 85 mph (136 km/h).

Verder hangt het aantal snelwegdoden ook af van de staat van de weg en de mentaliteit van de gebruikers. Dit kan verklaren waarom Tschjechië, Slovenië en Italië hoog scoren...
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door feitelijk » vr 02 dec 2011, 9:39

paolie schreef:^^ Ik zie in dit mooie overzichtje geen landen als België, Griekenland, Portugal of Spanje (alle 120).
Daarvan heb ik geen gegevens.

Ik heb slechts spanje weggelaten want die leek me een out-lier.
Mandelsoft schreef: Het is te verspreid om enige correlatie te zien
Serieus? :facepalm:
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door hoevenpe » vr 02 dec 2011, 9:41

Wordt allemaal wat offtopic dit...

Laten we maar eerst een zien wat de definitieve uitwerking wordt, er zitten nog best wel wat rare dingen in het voorstel.
Zou mij niets verbazen als uiteindelijk toch een paar 80 zones blijven bestaan, of dat de trajecten nog veranderen qua periode en limiet...

Gaiajohan
autoweg
Berichten: 1030
Lid geworden op: zo 10 jul 2011, 23:25

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Gaiajohan » vr 02 dec 2011, 9:47

geelhoed schreef: Serieus? :facepalm:
Ja. Bovendien ligt de gemiddelde snelheid in de Uk wel wat hoger dan die 70mph. Op bepaalde plekken is 80 a 90 mph meer regel dan uitzondering.
Als we jouw kaartje pakken en daar de gemiddelden van nemen komen we op iets uit als:
100kmh hoog, 110 wat lager, 120 ongeveer even hoog als 110 en 130 nog iets hoger.

Alleen neem je met die 130 wel landen mee als Tsjechië waar:
a. Geen reflecterende belijning is
b. Geen verlichting op de snelwegen
Dus c. 's Nachts levensgevaarlijk

In een land als Italië heerst veel meer machogedrag dan in Nederland. Dus ook dat kun je niet meenemen. Ik denk dat dat in de voormalige Balkan, dus ook Slovenië net zo is.

Met alleen jouw lijstje ben je nog nergens. Je moet ook de verkeersveiligheid ter plekke meenemen, en daarnaast de cultuur en het gedrag.
Van Ierland kan ik me bijvoorbeeld voorstellen dat de wegen nog lang niet zo veilig zijn als hier, waardoor het aantal ongevallen daar gewoon hoger is dan hier.

Bovendien zoals al gezegd zit Denemarken tegenwoordig op 130, en de US heeft geen vaste limiet, maar verschilt per staat. Ik meende zelfs gelezen te hebben dat in Denemarken met 130 minder ongevallen waren dan met 110.
Verder zit Zweden tegenwoordig op 120.. En als het goed is gaat de Uk binnenkort naar 80mph

Als je landen als België en Portugal niet meeneemt bij 120, maar landen als Italië en Tsjechië wel bij 130 ben je verkeerd bezig.
Laatst gewijzigd door Gaiajohan op vr 02 dec 2011, 10:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Willem » vr 02 dec 2011, 9:58

Het overzicht komt vrijwel geheel overeen met de ranglijst van landen met het minste aantal verkeersslachtoffers. Scandinavie, het VK en Nederland scoren daarin hoog en de Zuid- en Midden-Europese landen lager. Het aantal verkeersdoden is, zoals hiervoor al gesteld, vooral een afgeleide van het verkeersgedrag en niet zozeer van de gehanteerde maximumsnelheid. Anders zou Duitsland veel hoger moeten scoren, omdat op de snelwegen daar het hardst gereden wordt.

Ehuls
verkeersader
Berichten: 640
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 15:44

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Ehuls » vr 02 dec 2011, 9:58

Zoals het spreekwoord gaat: 'There are three kinds of lies: lies, damned lies, and statistics'

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door feitelijk » vr 02 dec 2011, 10:10

Ik krijg gewoon mooie waarden voor de kruiscorrelatie coefficient en dechebyshev polynomen. Prima correlatie dus.
Gaiajohan schreef: Met alleen jouw lijstje ben je nog nergens. Je moet ook de verkeersveiligheid ter plekke meenemen, en daarnaast de cultuur en het gedrag.
Goed idee kijk eens naar de verhoging van de limiet in denemarken van 110 naar 130. Of verdiep je in het werk van Nillsson die veel snelheidslimiet wijzigingen heeft bestudeerd. Ik zuig de kwadratische en vierde macht niet uit mijn duim.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door feitelijk » vr 02 dec 2011, 10:14

Willem schreef:Anders zou Duitsland veel hoger moeten scoren, omdat op de snelwegen daar het hardst gereden wordt.
En een verdubbeling ten opzichte van Nederland vind je niet hoger?
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gaiajohan
autoweg
Berichten: 1030
Lid geworden op: zo 10 jul 2011, 23:25

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Gaiajohan » vr 02 dec 2011, 10:16

Dänemark: Mehr Speed, weniger Tote
Die Zahl der bei Unfällen getöteten Menschen ist in Dänemark mit der Heraufsetzung des Autobahn-Tempolimits von 110 auf 130 km/h binnen Jahresfrist um ein Viertel auf 369 gesunken.

http://www.auto-motor-und-sport.de/news ... 61303.html
:top: De gemiddelde snelheid was zelfs omlaag gegaan na de verhoging van de limiet :PP:
118 waar je 110 mocht, ging naar 113 waar je 130 mocht..
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door mavas » vr 02 dec 2011, 10:21

geelhoed schreef:
paolie schreef:^^ Ik zie in dit mooie overzichtje geen landen als België, Griekenland, Portugal of Spanje (alle 120).
Daarvan heb ik geen gegevens.
De gegevens komen uit 2003! In de tussentijd zijn er in Spanje gigantisch veel snelwegen opengesteld, en is in Italie het Tutor-systeem geintroduceerd. Daardoor komt Italie er nu echt veel beter uit. Ik heb daar geen gegevens van, Chris vast wel ;)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Mandelsoft » vr 02 dec 2011, 10:27

Maar ik vind jouw grafiekje wel nog steeds appels met peren vergelijken. Ik bedoel, we praten niet hier alleen over verschillende snelheidslimieten, maar ook over verschillende wegen en mentaliteiten. Het is op de een of andere manier ook logisch dat de Scandinavische landen laag scoren: de landen zijn uitgestrekt en het aantal stedelijke gebieden is klein en ligt ver uit elkaar. Duitsland en Oostenrijk zijn al een stuk dichter bevolkt en bovendien maakt het bergachtige landschap de wegen in Oostenrijk onoverzichtelijke en daardoor gevaarlijker. Duitsland kent dan weer krappe aansluitingen en knooppunten en op sommige plekken een niet al te best onderhouden wegennet (Oost-Duitsland). De USA heeft nog veel naar europeese maatstaven onveilige wegindelingen. Zo zie je maar weer: je vergelijkt appels met peren...
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Davy » vr 02 dec 2011, 10:27

Geelhoed, waarom probeer je zo krampachtig toch je gelijk te halen? Ik heb je dat al meer zien doen...

Er kwam hier al ergens voorbij dat bij een verhoging van 120 naar 130 de gemiddelde snelheid niet met 10 km/h. naar boven gaat, maar slechts een 3 km/h. ongeveer, een bewijs dat mensen er niet echt veel harder gaan rijden, die 130 sluit gewoon beter aan met de snelheid die de meeste weggebruikers uit hun eigen zullen rijden en je hoeft minder op je teller te letten, met 120 heb je vaak het gevoel van toch net dat tikje te traag te rijden en je moet meer op je teller letten.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door feitelijk » vr 02 dec 2011, 10:32

Gaiajohan schreef:Dänemark: Mehr Speed, weniger Tote
Die Zahl der bei Unfällen getöteten Menschen ist in Dänemark mit der Heraufsetzung des Autobahn-Tempolimits von 110 auf 130 km/h binnen Jahresfrist um ein Viertel auf 369 gesunken.
Prima, en zoek nu eens een onderzoek dat meer dan de eerste maanden bestrijkt, en onderscheid maakt tussen de stukken die 110 bleven en die 130 werden...
daviedoff schreef:Geelhoed, waarom probeer je zo krampachtig toch je gelijk te halen? Ik heb je dat al meer zien doen...
Ik kan slecht tegen populistisch geleuter.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door hoevenpe » vr 02 dec 2011, 10:45

Populisme zit in dit onderwerp aan 2 kanten:
- mensen die hel en verdoemenis prediken bij een gemiddelde verhoging van een paar km
- mensen die roepen dat de veiligheid niets uitmaakt

Volgens mij veranderd er niet zoveel op plekken waar het nu 120 is, en veel 100 trajecten zijn dat vooral vanwege politieke compromissen dus kunnen makkelijk ook wat hoger.

Zelf had ik veel meer gezien in een veel bredere 120 limiet en een hogere flitsmarge op alle autosnelwegen. Dit in combinatie met TC's, hogere boetes en een lagere muldergrens had denk ik een mooie gelijkmatige mix gegeven.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Peter » vr 02 dec 2011, 10:57

Geelhoed kan best gelijk hebben, maar je zult toch veel zorgvuldiger onderzoek moeten doen om redelijke zekerheid te hebben voor een correlatie. Vergelijk tussen landen is lastig vanwege de vervuiling met andere oorzaken (weginrichting, controle, onderhoud, kans op ijzel, kans op laagstaande zon, mentaliteit, gemiddelde auto-onderhoud, gemiddeld aantal inzittenden per auto of bus, % snelwegen waar landelijk Vmax geldt, gemiddelde afstand tot ziekenhuizen, etc).

Dan is er nog de vraag hoe men onderscheid maakt tussen snelwegdoden en verkeersdoden. De USA heeft geen snelwegen, dus wat doen die in de statistieken ? Heeft men Interstates genomen ? Hoe worden de doden in Spanje of Duitsland geteld die op 100-130 wegen vallen, die geen snelweg zijn ? Telt Nederland rijkswegen mee als de N11 of N31 ?

Dan komt er nog een andere grote vervuiler kijken: hoe worden slachtoffers geteld, die niet op de snelweg overlijden, maar in het ziekenhuis. Als snelwegdode ? Als verkeersdode ? Als ongevalsdode (oorzaak onbekend) ? Die doden willen nog wel eens aan de statistieken ontsnappen (ook in NL), terwijl wellicht 60% of meer in het ziekenhuis overlijdt en niet op de snelweg. In NL formeel waarschijnlijk zelfs 90% omdat de dood vaak pas in het ziekenhuis wordt vastgesteld uit praktische overwegingen (ziekenwagen mag geen doden vervoeren, en dus verklaart men ze niet dood, tenzij volledig verkoold of in stukken gescheurd).

De beste vergelijking is inderdaad per land, dat een wijziging doorvoert. Ook hier zal vervuiling optreden omdat de wijziging vaak samengaat met andere maatregelen, zoals een scherper controleregime.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door feitelijk » vr 02 dec 2011, 11:00

hoevenpe schreef:Populisme zit in dit onderwerp aan 2 kanten:
- mensen die hel en verdoemenis prediken bij een gemiddelde verhoging van een paar km
- mensen die roepen dat de veiligheid niets uitmaakt
En beiden bestrijd ik.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door paolie » vr 02 dec 2011, 11:02

^^ Ik meen dat binnen drie dagen gestorven in het ziekenhuis in Nederland meetelt als verkeersdode.

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door chriskrusz » vr 02 dec 2011, 11:02

Correlatie is geen causatie.
Correlatie is geen causatie.
Correlatie is geen causatie.

:booooos:

Geelhoed je kletst volledig uit je nek. Heel fijn voor je dat je statistisch aan kunt tonen dat peren appels zijn die aan de bovenkant een beetje uitlopen. Het feit dat het verschillende landen betreft, met ander verkeer, anders ingerichte wegen, ander wagenpark, een andere mentaliteit zorgt dat een vergelijking tussen landen bij voorbaat zinloos is. Bovendien zal over de gemeten periode het weer in de verschillende landen ook nog eens anders zijn geweest (mist, regen, sneeuw). Ten slotte zit in de meeste van die landen een gigantische variatie aan omstandigheden binnen het land zelf, terwijl alle statistieken van dat land op een grote hoop gegooid worden.

Graag zou ik nu het bewijs zien dat de door jou gevonden correlatie daadwerkelijk toe te schrijven is aan de maximumsnelheid.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Peter » vr 02 dec 2011, 11:11

paolie schreef:^^ Ik meen dat binnen drie dagen gestorven in het ziekenhuis in Nederland meetelt als verkeersdode.
Theoretisch: ja. In de praktijk is de registratie veel minder goed. Pas als de gegevens van politie en het ziekenhuis goed op orde zijn en gecorreleerd worden, kan je de cijfers vertrouwen. De registratie is in de praktijk slecht. In veel buitenlanden zal het ook rammelen. Of daar ook 3 dagen wordt aangehouden is maar de vraag.

Zie ook bijvoorbeeld:
http://www.vng.nl/eCache/DEF/1/06/090.html
Laatst gewijzigd door Peter op vr 02 dec 2011, 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Davy » vr 02 dec 2011, 11:12

geelhoed schreef:En beiden bestrijd ik.
Dat is wel duidelijk ja...
Mijn opmerking bedoelde ik algemeen, en niet alleen over dit onderwerp hier. Het valt mij gewoon op hoe je in discussies bij momenten steeds maar doorgaat om toch maar je gelijk te kunnen halen, ook al zeggen er 30 anderen bij wijze van spreken dat dit zo niet is, enja ik geef toe daar mij wel eens aan te ergeren. Maargoed dit is mijn persoonlijke visie natuurlijk ;) .

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door mavas » vr 02 dec 2011, 11:13

Vergeet ook niet dat Nederland veel signalering heeft, Duitsland weinig. Daar kan ook het verschil door komen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Plaats reactie