130 km/h op Nederlandse snelwegen

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door feitelijk » vr 02 dec 2011, 11:14

chriskrusz schreef: :booooos:

Geelhoed je kletst volledig uit je nek.
:?: Omdat ik de wetenschappelijke modellen en resultaten hier herhaal? Ja vast...

Er werd gevraagd om een correlatie, en dan geef ik die. Geheel mee eens dat dat voorbij gaat een andere variabelen in het model.
Maar dat betekent niet dat meer snelheid niet een toename in het aantal doden zal hebben.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door feitelijk » vr 02 dec 2011, 11:15

mavas schreef:Vergeet ook niet dat Nederland veel signalering heeft, Duitsland weinig. Daar kan ook het verschil door komen.
Meer files is een sterker effect.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door feitelijk » vr 02 dec 2011, 11:19

daviedoff schreef:
geelhoed schreef:En beiden bestrijd ik.
Dat is wel duidelijk ja...
Mijn opmerking bedoelde ik algemeen, en niet alleen over dit onderwerp hier. Het valt mij gewoon op hoe je in discussies bij momenten steeds maar doorgaat om toch maar je gelijk te kunnen halen, ook al zeggen er 30 anderen bij wijze van spreken dat dit zo niet is, enja ik geef toe daar mij wel eens aan te ergeren. Maargoed dit is mijn persoonlijke visie natuurlijk ;) .
De omvang van de tegenstand zegt niet zoveel over wie er gelijk heeft.
Zolang men hier probeert aan te tonen dat snelheid geen negatieve (positieve?) invloed heeft op het aantal verkeersdoden door slechts te proberen gaten te schieten in de metingen en modellen uit de literatuur en een grafiekje dat ik vanochtend gemaakt heb, lijkt het me duidelijk wie er hier over de rooie gaat.

Kom anders eens met een model waarin snelheid geen rol speelt. En onderbouw dat fysisch eens. Hint: meer kinetische energie in korte tijd kwijtraken vind een lichaam niet fijn.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Jip
dorpsstraat
Berichten: 181
Lid geworden op: di 29 dec 2009, 2:28

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Jip » vr 02 dec 2011, 11:27

Als je dit goed statistisch wil analyseren dan kom je denk ik toch uit bij een regressie-analyse waarbij je alle factoren meeneemt (rijgedrag, wegbeeld etc). Het probleem is alleen dat deze factoren nauwelijks te kwantificeren zijn. Het is bijna niet te zeggen, anders was er ook niet zoveel discussie ;)

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door feitelijk » vr 02 dec 2011, 11:43

Jip schreef:Als je dit goed statistisch wil analyseren dan kom je denk ik toch uit bij een regressie-analyse waarbij je alle factoren meeneemt (rijgedrag, wegbeeld etc). Het probleem is alleen dat deze factoren nauwelijks te kwantificeren zijn. Het is bijna niet te zeggen, anders was er ook niet zoveel discussie ;)
Ceteris Paribus. Het is niet zo moeilijk. Kijk naar een weg voor en na de limietwijziging.

Lees voor de gein deze even door http://www.lub.lu.se/luft/diss/tec_733/tec_733.pdf

Afbeelding
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door chriskrusz » vr 02 dec 2011, 11:48

geelhoed schreef: :?: Omdat ik de wetenschappelijke modellen en resultaten hier herhaal? Ja vast...

Er werd gevraagd om een correlatie, en dan geef ik die. Geheel mee eens dat dat voorbij gaat een andere variabelen in het model.
Maar dat betekent niet dat meer snelheid niet een toename in het aantal doden zal hebben.
Er valt volgens mij gewoonweg helemaal geen enkele uitspraak over te doen, en iedereen die dat wel doet kletst uit zijn nek en/of heeft onvoldoende inzicht in de materie.

Ik zou graag uitgelicht willen hebben onder welke omstandigheden het daadwerkelijk wat uitmaakt of je bij een ongeluk 120 of 130 reed. Want als je met 100 tegen een betonnen muur rijdt dan ben je net zo goed dood. En overigens is dat wellicht nog beter dan de rest van je leven als kasplantje door te brengen. Er zit dan ook teveel emotie in deze discussie. Economisch gezien is het voordeliger als iemand doodgaat in een verkeersongeluk dan wanneer hij blijvend invalide raakt, dit is trouwens ook te zien in de uitkeringen van ongevallenverzekeringen. Ik heb ooit een programma gezien waarin artsen vertellen hoe ze veel meer ernstige verwondingen behandelen na autoongevallen sinds de invoering van airbags, omdat de inzittenden vroeger gewoon de crash niet hadden overleefd, en met airbags wel maar wel zwaargewond raakten.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door feitelijk » vr 02 dec 2011, 12:00

chriskrusz schreef: Er valt volgens mij gewoonweg helemaal geen enkele uitspraak over te doen, en iedereen die dat wel doet kletst uit zijn nek en/of heeft onvoldoende inzicht in de materie.
Heb je wel enig benul van modelvorming?
Het aantal doden is gewoon afhankelijk van de snelheid, dat er andere factoren een rol spelen doet daar helemaal niets aan af. En kan zeker niet gebruikt worden om die hypothese te ontkrachten.


Ik zou graag uitgelicht willen hebben onder welke omstandigheden het daadwerkelijk wat uitmaakt of je bij een ongeluk 120 of 130 reed. Want als je met 100 tegen een betonnen muur rijdt dan ben je net zo goed dood.
Kijk nou eens alleen naar de remweg.
Afbeelding
Dus waar je bij 120 stilstaat rij je nog 55 als je 130 had gereden. Nu overleef je dat met 5 NCAP sterren misschien nog wel maar de sprong van 65 naar 85 is een dodelijke.


Er zit dan ook teveel emotie in deze discussie.
Van mijn kant slechts over jullie volledige negeren van de wetenschap en metingen.

Economisch gezien is het voordeliger als iemand doodgaat in een verkeersongeluk dan wanneer hij blijvend invalide raakt, dit is trouwens ook te zien in de uitkeringen van ongevallenverzekeringen.
Ho low can you go? :facepalm:
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Mandelsoft » vr 02 dec 2011, 12:51

geelhoed schreef:
chriskrusz schreef: Er valt volgens mij gewoonweg helemaal geen enkele uitspraak over te doen, en iedereen die dat wel doet kletst uit zijn nek en/of heeft onvoldoende inzicht in de materie.
Heb je wel enig benul van modelvorming?
Het aantal doden is gewoon afhankelijk van de snelheid, dat er andere factoren een rol spelen doet daar helemaal niets aan af. En kan zeker niet gebruikt worden om die hypothese te ontkrachten.
Als tegenargument kan je de kans op een botsing gebruiken. Als het minder druk is, lijkt het mij waarschijnlijk dat de kans op een botsing minder groot is dan op een onoverzichtelijke, drukke weg. En dat heeft flink invloed op het aantal doden, want bijna alle verkeersdoden zijn het gevolg van een botsing...
geelhoed schreef:
Er zit dan ook teveel emotie in deze discussie.
Van mijn kant slechts over jullie volledige negeren van de wetenschap en metingen.

Negeren van de wetenschap? Ik ben universitair student civiele techniek, ik heb zelfs een vak kansberekening gehad! Hoe durf je kort door de bocht te redeneren dat ik de wetenschap negeer? Jij probeert krampachtig vast te houden aan cijfertjes, terwijl deze een onvolledig en vertekend beeld geven. Helaas moet ik zeggen dat je in dit geval het probleem overversimplificeert.
Economisch gezien is het voordeliger als iemand doodgaat in een verkeersongeluk dan wanneer hij blijvend invalide raakt, dit is trouwens ook te zien in de uitkeringen van ongevallenverzekeringen.
Ho low can you go? :facepalm:
Het is luguber, maar waar. Met zo'n zelfde redenatie kan je beweren dat roken goed is voor de economie: belastingsinkomsten van de sigaretten zelf spekken de staatskas en doordat rokers over het algemeen minder lang leven, hoeft de overheid minder AOW uit te keren, wat meer bespaard dan dat de extra zorg voor longproblemen kosten. Hoe hard het ook allemaal klinkt, het is toch waar. Of het ethisch is, is een andere vraag...
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door chriskrusz » vr 02 dec 2011, 13:00

geelhoed schreef:
chriskrusz schreef: Er valt volgens mij gewoonweg helemaal geen enkele uitspraak over te doen, en iedereen die dat wel doet kletst uit zijn nek en/of heeft onvoldoende inzicht in de materie.
Heb je wel enig benul van modelvorming?
Het aantal doden is gewoon afhankelijk van de snelheid, dat er andere factoren een rol spelen doet daar helemaal niets aan af. En kan zeker niet gebruikt worden om die hypothese te ontkrachten.
Ik zou graag uitgelicht willen hebben onder welke omstandigheden het daadwerkelijk wat uitmaakt of je bij een ongeluk 120 of 130 reed. Want als je met 100 tegen een betonnen muur rijdt dan ben je net zo goed dood.
Kijk nou eens alleen naar de remweg.
Dus waar je bij 120 stilstaat rij je nog 55 als je 130 had gereden. Nu overleef je dat met 5 NCAP sterren misschien nog wel maar de sprong van 65 naar 85 is een dodelijke.
Dit is geen antwoord op mijn vraag. Ik weet best dat bij hogere snelheid de remweg langer wordt en je dus bij dezelfde afstand met een hogere snelheid op een hindernis knalt, of überhaupt op de hindernis knalt omdat je niet op tijd tot stilstand komt. In hoeveel ongevallen per jaar zal dit daadwerkelijk een relevant verschil opleveren? Dus hoeveel extra ongevallen, gewonden en doden in gevallen waarin iemand vanwege de hogere limiet met een hogere snelheid reed? En dan minus de gevallen waarin mensen sowieso veel te hard en agressief rijden. Ik heb dit namelijk nog van niemand gehoord.
Er zit dan ook teveel emotie in deze discussie.
Van mijn kant slechts over jullie volledige negeren van de wetenschap en metingen.
Economisch gezien is het voordeliger als iemand doodgaat in een verkeersongeluk dan wanneer hij blijvend invalide raakt, dit is trouwens ook te zien in de uitkeringen van ongevallenverzekeringen.
Ho low can you go? :facepalm:
Jouw reactie is dus emotioneel. Dit is hetzelfde als de discussie over stoppen met roken: een statistische roker genereert uiteindelijk minder zorgkosten omdat hij meestal doodgaat voordat hij zo oud wordt dat hij heel veel zorg nodig heeft, langdurig pensioen ontvangt etc etc. Je hoeft dit niet leuk te vinden maar het is gewoon zo.

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door chriskrusz » vr 02 dec 2011, 13:03

Oh en dan nog iets, hetzelfde soort onzinnig gecijfer zonder daadwerkelijke relevantie in de praktijk heeft ons de 100km/u opgeleverd op de A2 tussen Holendrecht en Maarssen.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door feitelijk » vr 02 dec 2011, 13:03

Mandelsoft schreef: Als tegenargument kan je de kans op een botsing gebruiken. Als het minder druk is, lijkt het mij waarschijnlijk dat de kans op een botsing minder groot is dan op een onoverzichtelijke, drukke weg. En dat heeft flink invloed op het aantal doden, want bijna alle verkeersdoden zijn het gevolg van een botsing...
Een eerste orde benadering. Ja dat klopt. Maar doden vallen doorgaans op momenten dat je hard kunt rijden.
Ik ben universitair student civiele techniek
Poeh poeh nou nou. ;)
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door feitelijk » vr 02 dec 2011, 13:03

chriskrusz schreef:Oh en dan nog iets, hetzelfde soort onzinnig gecijfer zonder daadwerkelijke relevantie in de praktijk heeft ons de 100km/u opgeleverd op de A2 tussen Holendrecht en Maarssen.
Onzin. Dat is op omgevingsgronden gebeurd.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door chriskrusz » vr 02 dec 2011, 13:08

Die ergens weer gebaseerd waren op modellen.

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door chriskrusz » vr 02 dec 2011, 13:10

geelhoed schreef:doden vallen doorgaans op momenten dat je hard kunt rijden.
Nee, doden vallen op momenten dat je niet hard kunt rijden, maar dat toch doet. Dat is de grote denkfout die alle boeroepers maken, en jij blijkbaar ook.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door hoevenpe » vr 02 dec 2011, 13:19

Is het idee dat deze discussie afgesplitst wordt?
Volgens mij gaat het meer over ongevalsstatistieken in het algemeen zo ondertussen...

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door chriskrusz » vr 02 dec 2011, 13:21

^^ Nee hoor, het gaat over de toename van ongevallen door de verhoging van de limiet naar 130, dus dat lijkt me toch relevant.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door feitelijk » vr 02 dec 2011, 13:22

chriskrusz schreef:
geelhoed schreef:doden vallen doorgaans op momenten dat je hard kunt rijden.
Nee, doden vallen op momenten dat je niet hard kunt rijden, maar dat toch doet. Dat is de grote denkfout die alle boeroepers maken, en jij blijkbaar ook.
jaja :geeuw:
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door chriskrusz » vr 02 dec 2011, 13:26

Je kan ook stellen dat, doordat mensen vaker harder mogen rijden, ze wellicht ook welwillender staan tegenover het aanpassen van hun snelheid als de omstandigheden daarom vragen, wat dan weer minder ongevallen tot gevolg heeft. Zie onzinnige DV-inhaalverboden.

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door chriskrusz » vr 02 dec 2011, 13:31

geelhoed schreef: jaja :geeuw:
Hiermee geef je dus feitelijk je ongelijk toe.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door feitelijk » vr 02 dec 2011, 13:49

Als jij dat denkt...
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21915
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Wouter N14 » vr 02 dec 2011, 13:53

Zullen we het een beetje gezellig houden en het weer gaan hebben over de 130 km/u?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Peter » vr 02 dec 2011, 13:54

Heren: dit lijkt wel een foute politieke discussie tussen bijvoorbeeld PVV en PvdA. Nergens voor nodig.

Waarschijnlijk is Geelhoed's analyse op zijn minst kwalitief correct. Voor dezelfde snelweg is zal het aantal dodelijke ongevallen stijgen met een stijging van de daadwerkelijk gereden snelheden, die natuurlijk weer een relatie heeft met de Vmax. Hoeveel precies is lastig te bepalen zonder goede en langdurige metingen. Modellen zijn niet heilig hier.

Blijft dat een Vmax 60 provinciale weg of een krappe Vmax 80/100 snelweg (zeg A10) heel goed gevaarlijker kan zijn dan een rechte 5 strooks snelweg met Vmax 130.

Naast snelheid spelen ook snelheidsverschillen een rol. Die zijn veel groter op een 2-strooks snelweg dan op een 3-4 strooks.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door feitelijk » vr 02 dec 2011, 14:00

Peter schreef:Blijft dat een Vmax 60 provinciale weg of een krappe Vmax 80/100 snelweg (zeg A10) heel goed gevaarlijker kan zijn dan een rechte 5 strooks snelweg met Vmax 130.
Ja precies, maar als je dat in een discussie over het verhogen van de maximumsnelheid op autosnelwegen van 120 naar 130 aandraagt heb je het dus compleet niet begrepen. En tegen zulke idioterie (leuk at je de PVV noemt) moet ik me hier dus verweren.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door chriskrusz » vr 02 dec 2011, 14:03

Het lijkt er overigens een beetje op alsof die 130 een afleidingsmanoeuvre is om makkelijker 80->100 en 100->120 te kunnen invoeren.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door feitelijk » vr 02 dec 2011, 14:05

Meer een afleidingsmanoeuvre voor de rest van de kabinetsplannen. :shutup:
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door hoevenpe » vr 02 dec 2011, 14:08

Waar gaat de snelheid dan van 100-120?
Volgens mij zijn de enige 24/7 verhogingen die van 80 naar 100...

Verder zijn het alleen maar tijdelijke verhogingen in de avonduren.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door keokiracer » vr 02 dec 2011, 14:08

geelhoed schreef:En tegen zulke idioterie (leuk at je de PVV noemt) moet ik me hier dus verweren.
Je moet helemaal niets ;)
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Mandelsoft » vr 02 dec 2011, 14:15

geelhoed schreef:
Peter schreef:Blijft dat een Vmax 60 provinciale weg of een krappe Vmax 80/100 snelweg (zeg A10) heel goed gevaarlijker kan zijn dan een rechte 5 strooks snelweg met Vmax 130.
Ja precies, maar als je dat in een discussie over het verhogen van de maximumsnelheid op autosnelwegen van 120 naar 130 aandraagt heb je het dus compleet niet begrepen. En tegen zulke idioterie (leuk at je de PVV noemt) moet ik me hier dus verweren.
Als het aan de PVV lag, reden we nu met z'n allen 140 :duck:

Maar ja, dat vind ik zelfs overdreven (130 ook een beetje). Nederland is al te klein en druk voor cruise control, dus dat heeft niet veel zin. Want hoe hoog je de maximumsnelheid maakt, je komt nog steeds even hard in de file (als je tenminste afremt, maar dan maakt het weinig verschil of je met 120 of 130 aankomt)...
geelhoed schreef:Meer een afleidingsmanoeuvre voor de rest van de kabinetsplannen. :shutup:
Daar lijkt het wel op. Om maar een voorbeeld te noemen: de 3000 euro boete voor 'langstudeerders' . Let wel, hier valt ook de groep onder die zich inzet voor de rest van de studenten via studievereniging en die dus eigenlijk nuttig werk verrichten.
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Peter » vr 02 dec 2011, 14:19

geelhoed schreef:Meer een afleidingsmanoeuvre voor de rest van de kabinetsplannen. :shutup:
Dat is hun goed recht en (naar mijn mening) handig gedaan. Als "het volk" door een zoetje te accepteren ook een mand met zure appels accepteert, dan is dat mooi meegenomen. Ik persoonlijk zal met name blij zijn met de afschaffing van de 3-5 strooks Vmax 100 snelwegen.... Of dat dan 120 of 130 wordt vind ik minder belangrijk.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door keokiracer » vr 02 dec 2011, 14:28

Let goed op bij deze titel, de titel komt niet overeen met wat er in het bericht gemeld wordt, typisch BN De Stem... :roll:

BN De Stem schreef:Meer doden op A58 door hogere maximumsnelheid
vrijdag 02 december 2011 | 10:17 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 02 december 2011 | 10:18

MIDDELBURG - De invoering van een maximumsnelheid van 130 kilometer per uur op het Zeeuwse deel van de A58 brengt een risico van 5 procent meer ongevallen met zich mee.
In het stuk dat daarop aansluit (Bergen op ZoomRoosendaal) wordt het risico zelfs met 126 procent verhoogd.

Dagblad De Pers meldde dat gisteren en noemt als bron stukken van het ministerie van Infrastructuur. In heel Nederland zijn zeven wegvakken waar de verhoging naar 130 kilometer per uur, tot meer ongevallen kan leiden.

Er zijn twee wegvakken (Everdingen-Deil en Almere-BuitenOost-Joure) waar de kans bestaat dat er juist minder ongevallen gebeuren.

Met name bij op- en afritten van de snelweg bestaat een grotere kans op ongevallen. Deze week maakte minister Schultz van Haegen bekend dat op 60 procent van de autosnelwegen het maximum naar 130 kilometer per uur wordt verhoogd.

Het ministerie denkt het toenemend aantal ongevallen tegen te gaan met maatregelen zoals het verlengen van de invoegstroken.
Ongelukken staat niet gelijk aan doden :facepalm:

Overigens komt het denk ik neer op 1 of 2 ongelukken (dus niet doden!) meer in de periode over een traject van 40 km. Niet echt bepaald een ongelofelijk verschil imo...
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Plaats reactie