Wegnummering Rotterdam

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Wegnummering Rotterdam

Bericht door Rene » wo 07 dec 2011, 15:18

Met het plan voor de Blankenburgertunnel zou er een eenmalige kans zijn om de Rotterdamse Ruit één wegnummer te geven: A20.
Het gedeelte van de bestaande A20 westelijk van de Blankenburgertunnel kan dan A21 worden.
Het gedeelte van de bestaande A15 westelijk van de Blankenburgertunnel kan dan A19 worden.
Het Blankenburgertunneltracé en de A15 tussen de Blankenburgertunnel en Ridderkerk worden dan Ring A20.
De A16 tussen Terbregseplein en Ridderkerk wordt dan ook Ring A20.
De bestaande A20 tussen Terbregseplein en Gouda kan naar keuze A3 of A23 worden gedoopt.

Het hanteren van één nummer voor de Ring Rotterdam kan volgens mij bewegwijzeringstechnisch behoorlijke voordelen hebben.
Eén wegnummer blijft makkelijker hangen in de gedachten van de weggebruiker, net als nu de Ring A10.
De om te nummeren wegvakken zijn relatief kort, en het kan overwegend met een plakker over het bestaande wegnummer heen worden opgelost.
Het karakter van de A4 als noord-zuid route dwars door Rotterdam heen kan beter worden benadrukt, wat voor ter plekke onbekenden die Rotterdam alleen maar willen passeren een voordeel is bij het navigeren.

Nadelen zijn er uiteraard ook:
1. Het kost hoe dan ook geld.
2. De hectometrering en afritnummering van het wegenstelsel rond Rotterdam vereisen mogelijk aanpassing.
3. Amsterdam met netnummer 020 heeft dan de Ring A10, en Rotterdam met netnummer 010 heeft dan de Ring A20... tRinggggg :duck:

Wat zijn de gedachtes van het forum hierover... ?

Korot
woonerf
Berichten: 60
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 17:22
Locatie: Groningen

Re: Wegnummering Rotterdam

Bericht door Korot » wo 07 dec 2011, 15:31

Hoe wou jij de verbinding A16 -> A13 noemen? Het nummer A16 kan immers niet worden gebruikt.
Persoonlijk zie ik het voordeel van de omnummering niet, het voorstel lijkt er in mijn ogen vooral op alsof de ring perse één nummer moet hebben, terwijl ik de nadelen van het huidige systeem niet zie (alleen het nu nog losse stuk A4, maar dat wordt sowieso opgelost).

Groet,
Korot

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Wegnummering Rotterdam

Bericht door Rene » wo 07 dec 2011, 15:46

Korot schreef:Hoe wou jij de verbinding A16 -> A13 noemen?
A13

Voor vaak-gebruikers heeft het bestaande systeem ook geen echte nadelen, dat ben ik helemaal met je eens. Je bent er immers aan gewend.
Maar voor ter plekke onbekenden kan het best wel handig zijn dat een Ringweg doorgaand één nummer heeft.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21943
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Wegnummering Rotterdam

Bericht door Wouter N14 » wo 07 dec 2011, 15:50

An sich geen gekke gedachte, maar het gevolg dat de route Nijmegen - Europoort en de route Utrecht - HvH dan uit drie nummers komen te bestaan vind ik niet heel aantrekkelijk. Of dat opweegt tegen één nummer voor de Ring, weet ik niet...

Terbregseplein - Gouwe hernummeren tot A3 vind ik sowieso niet handig omdat er totaal geen relatie (meer) is met de N3 in Dordrecht, en dat is in het Nederlandse systeem wel een vereiste.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Wegnummering Rotterdam

Bericht door Rene » wo 07 dec 2011, 15:54

^^
Laten die routes nou toevallig allebei één E-nummer hebben :dyn_hyp:

Even alle gekheid op een stokje: als je naar Europoort of Hoek van Holland wilt, dan moet je in eerste instantie toch op het doel Rotterdam navigeren. Pas als je op of bij de Ruit komt, krijg je in de huidige situatie info over de doelen HvH/Europoort.

Overigens heb ik bewust het nummer A3 genoemd omdat dat historisch verantwoord is. Dat stukje N3 bij Dordrecht, ach, geef het aan de provincie cadeau en die plakken er vanzelf wel het nummer N214 of N217 op... Maar het is me eerlijk gezegd om het even of het nou A3 of A23 zou moeten zijn - mij gaat het vooral om de vraag van één "Ring A20".

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21943
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Wegnummering Rotterdam

Bericht door Wouter N14 » wo 07 dec 2011, 16:17

Ik heb er een plaatje voor gemaakt:
Afbeelding
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Wegnummering Rotterdam

Bericht door Palance » wo 07 dec 2011, 16:46

Rene schreef: 3. Amsterdam met netnummer 020 heeft dan de Ring A10, en Rotterdam met netnummer 010 heeft dan de Ring A20... tRinggggg

Wat zijn de gedachtes van het forum hierover... ?
Een mooi moment om ring-nummering in te voeren.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Wegnummering Rotterdam

Bericht door Pino » wo 07 dec 2011, 16:49

Ik heb helemaal niets met dit idee. Ook al maak je er één wegnummer van, op de kaart blijft de Ring Rotterdam een samenstelling van vier wegen die in een rechthoek verlopen en aan weerszijden van de hoekpunten van de ring ook nog doorlopen. Dat geeft helemaal niet het idee van een echte ring zoals die van Amsterdam, London, München of Berlijn. Maar veel meer dat van een ring die er toevallig zo ligt à la Köln, Utrecht of Milaan. Dat is ook veel beslissender voor de perceptie van de weggebruiker dan één wegnummer. Sterker nog, ik vind de zogeheten eenmalige kans van omnummering dankzij de Blankenburgtunnel gezocht. In de basis is het voorstel van René niets anders dan de aanleg van een noordelijke ring langs Utrecht aangrijpen om de A2, de A27 en de A12 in tweeën te knippen om één wegnummer voor de Ring Utrecht mogelijk te maken.

Het hebben van duidelijke doorlopende corridors langs Rotterdam (die Rotterdam ook heeft, in tegenstelling tot steden met een klassieke ring zoals Amsterdam, London en München) vind ik een veel groter belang dan het hebben van een wegnummer voor een ring.

Wel zou ik open staan voor een wat kleinere wijziging in de wegnummer aan de westkant van Rotterdam. Het zou interessant kunnen zijn om de Blankenbergtunnel, de huidige A20 ten oosten van de Blankenburgtunnel, de huidige A20 ten westen van de Blankenbergtunnel en de N213 naar Naaldwijk en Den Haag op een omnummering mee te nemen. Die drie nummers moeten kunnen worden gecombineerd naar twee. Waarbij ik zo snel zou denken aan een tussen een A20 Gouda - Knooppunt Broekpolder - Rozenburg en een A/Nxx Knooppunt Broekpolder - Naaldwijk - Den Haag. Dat maakt het voor verkeer uit Europoort heel makkelijk duidelijk dat zij voor bestemmingen aan de noord- en noordoostkant van Rotterdam via de Blankenburgtunnel moeten rijden. Daar is verder ook niet voor nodig om de Ring maar via de Blankenburgtunnel te laten lopen.
Laatst gewijzigd door Pino op wo 07 dec 2011, 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Wegnummering Rotterdam

Bericht door Ds79m » wo 07 dec 2011, 16:54

De Ring van Rotterdam is geen ring, maar een hekje (hash-tag), zoals op een telefoon.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7942
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Wegnummering Rotterdam

Bericht door Wesso » wo 07 dec 2011, 16:57

Ik zou niet te veel rommelen met (nieuwe) wegnummers. Laat A15 en A20 gewoon als west-oostassen bestaan en geef de Blankenburgtunnel het voorgestelde nummer A24.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Wegnummering Rotterdam

Bericht door Rene » wo 07 dec 2011, 17:01

Pino schreef:In de basis is het voorstel van René niets anders dan de aanleg van een noordelijke ring langs Utrecht aangrijpen om de A2, de A27 en de A12 in tweeën te knippen om één wegnummer langs Utrecht mogelijk te maken.
Utrecht is bij uitstek een stad met veel passerend verkeer op doorgaande snelwegen. Daar zal één wegnummer voor een Ring waarschijnlijk weinig toevoegen. Voor Rotterdam ligt dat anders. Vanwege de ligging aan de kust is het doorgaand verkeer vooral noord-zuid gericht, terwijl de relaties vanuit het oosten vooral gericht zijn op Rotterdam zelf. Dat maakt dat het voor Rotterdam een veel grotere meerwaarde kan hebben dan voor Utrecht.

Overigens is de A10 om Berlijn ook een ring-snelweg met de nodige TOTSO's, waarbij op de hoekpunten de A10 zeker niet overal de doorgaande hoofdrichting is. Hetzelfde geldt voor de A86 en A/N104 bij Parijs.
Wesso schreef:Ik zou niet te veel rommelen met (nieuwe) wegnummers. Laat A15 en A20 gewoon als west-oostassen bestaan en geef de Blankenburgtunnel het voorgestelde nummer A24.
Dat nummer is tegelijkertijd beladen, in verband met de ooit geplande doortrekking noordelijk van Vlaardingen in de richting van het A13/A16-tracé.

woutero
stadsweg
Berichten: 430
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 0:28

Re: Wegnummering Rotterdam

Bericht door woutero » wo 07 dec 2011, 17:07

Ik zie ook niet echt het voordeel in van omnummering. De Rotterdamse regio is veel meer een 'grid' regio, terwijl Amsterdam meer concentrisch is, en de ring is daar ook echt een ring.

Ook vind ik het eigenlijk wel handig dat je in Rotterdam op sommige plekken kunt kiezen voor de richting RING A15 of RING A16: je weet dan aan welke kant van de stad je op de ring komt. In Amsterdam is het altijd maar afwachten (als je de stad niet zou kennen).

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Wegnummering Rotterdam

Bericht door Mandelsoft » wo 07 dec 2011, 17:35

Ik zou het persoonlijk zo doen:

Afbeelding
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Wegnummering Rotterdam

Bericht door Palance » wo 07 dec 2011, 17:36

En niemand die de A29 alvaat in A4 hernummert ;)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Wegnummering Rotterdam

Bericht door Pino » wo 07 dec 2011, 17:49

Rene schreef:Utrecht is bij uitstek een stad met veel passerend verkeer op doorgaande snelwegen. Daar zal één wegnummer voor een Ring waarschijnlijk weinig toevoegen. Voor Rotterdam ligt dat anders. Vanwege de ligging aan de kust is het doorgaand verkeer vooral noord-zuid gericht, terwijl de relaties vanuit het oosten vooral gericht zijn op Rotterdam zelf. Dat maakt dat het voor Rotterdam een veel grotere meerwaarde kan hebben dan voor Utrecht.
Ik denk dat je daar een inschattingsfout maakt. Natuurlijk is Utrecht veel meer een stad die mensen voorbij rijden dan Rotterdam. De afname in de verkeersvolumes ten westen van de stad bewijzen dat wel. Daar zit echter één cruciale "maar" in, namelijk het verkeer van en naar de haven en het Westland. Die grote hoeveelheden vrachtverkeer die niet op weg zijn naar de stad Rotterdam zelf, maar naar punten redelijk ten westen van de stad. En die komen niet vanuit het noorden of vanuit het zuiden; ze komen uit het klassieke achterland van Rotterdam. Juistem: het Ruhrgebiet en alles wat daarachter ligt (ga maar eens bij De Lutte kijken waar ze allemaal heen gaan). En drie keer raden: die groep weggebruikers is bij uitstek ter plaatse onbekend en zou dus als doelgroep moeten gelden van de keuzes die je maakt in de wegnummering.

Noord-zuid is daarentegen niet heel spectaculair bij Rotterdam. Dat komt door de ligging aan de kust. De A13 en de toekomstige A13/A16 zijn belangrijke noord-zuidverbindingen maar primair als aanvoer naar de stad en niet voor doorgaand verkeer. De A16 en de toekomstige A4 zijn cruciaal, maar zijn dat vooral als aan- en afvoer vanuit Rotterdam. Doorgaand verkeer vanuit Den Haag naar het zuiden komt nog langs Rotterdam. Maar als inwoner van Amsterdam kom ik feitelijk nooit langs Rotterdam; de weg naar het zuiden gaat altijd via Utrecht. Waar ik dan nog eens bij op zou merken dat de component noord-zuidverkeer die Rotterdam kent grotendeels afkomstig is uit de Haaglanden, zodat die in de zeer nabije toekomst dus uitsluitend over de A4 langs Rotterdam zal bewegen. Daarom is geleiding van doorgaand noord-zuidverkeer langs Rotterdam over een specifiek ring-wegnummer dus ook een fantastische uitvinding voor een niet-bestaande doelgroep.

Tegen die achtergrond zijn juist de huidige wegnummers A4, A15 en A20 optimaal. Voor verkeer naar het klassieke achterland zorgen de A15 en de A20 ervoor dat je op één wegnummer aan de westkant van Rotterdam terecht komt, waar je zijn moet. En dus niet aan de combinaties van drie die jij bepleit. De minderheid die vanuit haven en Westland naar noorden of zuiden moet kruist vanzelf de A4, het enige wegnummer dat je hoeft te onthouden om in noord of zuid terecht te komen. En dat werkt natuurlijk ook omgekeerd voor verkeer op weg náár de haven of het Westland.
Overigens is de A10 om Berlijn ook een ring-snelweg met de nodige TOTSO's, waarbij op de hoekpunten de A10 zeker niet overal de doorgaande hoofdrichting is. Hetzelfde geldt voor de A86 en A/N104 bij Parijs.
Dat weet ik. Net zoals ook de A10 bij Amsterdam natuurlijk best wel een verzameling TOTSOs is. Maar dat ziet niemand op de kaart, en daarom worden klassiek ringvormige wegen als die van Berlijn, Parijs en Amsterdam als ring gepercipieerd en die van Rotterdam, Köln en Milaan niet. Dat heeft dus niets met TOTSOs te maken. En dat zie je terug in de wegnummering.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Wegnummering Rotterdam

Bericht door Mandelsoft » wo 07 dec 2011, 17:55

Palance schreef:En niemand die de A29 alvaat in A4 hernummert ;)
Nee, dat heb ik expres niet gedaan. Ik zou de gehele A4 van Bergen o.Z. naar België omnummeren naar A29. De A29 zie ik eigenlijk los van de A4, want het lijkt mij nu niet bepaald een logische, doorgaande route...

EDIT:
Pino schreef:
Rene schreef:Overigens is de A10 om Berlijn ook een ring-snelweg met de nodige TOTSO's, waarbij op de hoekpunten de A10 zeker niet overal de doorgaande hoofdrichting is. Hetzelfde geldt voor de A86 en A/N104 bij Parijs.
Dat weet ik. Net zoals ook de A10 bij Amsterdam natuurlijk best wel een verzameling TOTSOs is. Maar dat ziet niemand op de kaart, en daarom worden klassiek ringvormige wegen als die van Berlijn, Parijs en Amsterdam als ring gepercipieerd en die van Rotterdam, Köln en Milaan niet. Dat heeft dus niets met TOTSOs te maken. En dat zie je terug in de wegnummering.
Ik heb even gekeken naar de A86 rond Parijs. Ik kon 5 TOTSOs vinden, waarvan vier te verklaren zijn doordat de weg eventjes meelift met een andere weg. Dit is niet het geval bij de A20 rond Rotterdam: daar zou je vier onlogische TOTSOs krijgen.
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10947
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Wegnummering Rotterdam

Bericht door Willem » wo 07 dec 2011, 18:15

De informele naam van de Rotterdamse ring is Ruit en die naam wordt in de volksmond en media veel meer gebruikt dan de benaming ring (behalve dan in de verkeersinformatie). Die benaming geeft al aan dat het om een hoekig netwerk gaat dat feitelijk geen geheel vormt, maar wel aansluiting op elkaar geven. Dat is in Amsterdam toch anders. Tussen de huidige A20 bij Crooswijk en de A4 bij Pernis zijn veel minder overeenkomsten qua verkeer en andere kenmerken dan op de A10 bij Nieuwendam in vergelijking met de A10 bij Buitenveldert.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17415
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Wegnummering Rotterdam

Bericht door Kaaiman » wo 07 dec 2011, 18:41

Met de beoogde configuratie van de aansluiting A20/A24 (A20o <> A24z doorgaande route) zou ik eerder voorstellen de A24 in A20 te hernummeren en de A20 ten westen van de Blankenburgtunnel om te nummeren in A54 en de N222 in die route op te nemen als N54. Een Ring A20 lijkt me de kosten niet waard.

De noordring Rotterdam (Blankenburgtunnel - Doenkade) zou ik echter niet helemaal willen afschrijven, al zal die er de komende 50 jaar waarschijnlijk niet komen. Geen reden om het nummer A24 niet te gebruiken
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Wegnummering Rotterdam

Bericht door Vinny » wo 07 dec 2011, 19:19

Dat weet ik. Net zoals ook de A10 bij Amsterdam natuurlijk best wel een verzameling TOTSOs is. Maar dat ziet niemand op de kaart, en daarom worden klassiek ringvormige wegen als die van Berlijn, Parijs en Amsterdam als ring gepercipieerd en die van Rotterdam, Köln en Milaan niet. Dat heeft dus niets met TOTSOs te maken. En dat zie je terug in de wegnummering.
Dat lijkt me niet het doorslaggevende argument. De Ring van Luik is ook allesbehalve rond te noemen, maar staat wel als zodanig op de bewegwijzering. Sterker nog, er staat: Luxembourg suivre Ring. Kortom, het ringvormig zijn van een ring is irrelevant in de geleiding van het doorgaand verkeer. Natuurlijk moet je in Rotterdam een Nederlandstalig volgbord neerzetten, maar dan is dat dus net zo duidelijk.

Ik zou zelf trouwens ook erg graag de zuidelijke randweg van Rotterdam (A 15) omnummeren tot A 57 of A 38. Wordt voor dat eerste gekozen dan krijgt de Europaweg ten westen van knp. Caland een hoger nummer.

Ik vind het idee van een eigen ringnummer voor Rotterdam erg schattig maar niet meer dan dat. Het probleem is namelijk dat je nogal wat stompjes snelweg krijgt die dan voor slechts een kilometer of wat een speciaal nummer moeten krijgen. Dat los je ten dele op door de A 15 door de Maasvlakte een hoger nummer te geven (A/N 195) en de A 20 ten westen van de Blankenburgertunnel A 213 (continuiteit met het nr. N 213)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10947
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Wegnummering Rotterdam

Bericht door Willem » wo 07 dec 2011, 20:56

Vinny schreef:De Ring van Luik is ook allesbehalve rond te noemen, maar staat wel als zodanig op de bewegwijzering. Sterker nog, er staat: Luxembourg suivre Ring.
Bij die constructie vallen daarom ook de nodige vraagtekens te plaatsen. Correcter was om dat de "Ceinture de Liege" ofzo te noemen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Wegnummering Rotterdam

Bericht door Vinny » wo 07 dec 2011, 21:01

Het kenmerk van een Belgische ringweg is dat deze niet de klassieke kenmerken van een ring heeft. Zo hoef je geen rondje R 4 te rijden voordat je mag gaan trouwen in Gent...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10244
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Wegnummering Rotterdam

Bericht door Mark » wo 07 dec 2011, 21:37

Vinny schreef:Ik zou zelf trouwens ook erg graag de zuidelijke randweg van Rotterdam (A 15) omnummeren tot A 57 of A 38. Wordt voor dat eerste gekozen dan krijgt de Europaweg ten westen van knp. Caland een hoger nummer.
Waarom zou je een belangrijke corridor vanaf de Maasvlakte tot Nijmegen en wellicht wel in de toekomst tot praktisch tegen Duitsland aan, willen versnipperen met vage nummers? De weg is nu gewoon eenduidig A15 en nagenoeg een vloeiende route. Ik zie niet in waarom je die op zou willen splitsen nummertechnisch.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Wegnummering Rotterdam

Bericht door Palance » wo 07 dec 2011, 21:39

Als je de E31 doortrekt dan is het wel weer één nummer :mrgreen:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5542
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Wegnummering Rotterdam

Bericht door nederland24 » wo 07 dec 2011, 21:46

Ik vind de een wegnummer voor een ringweg sowieso niks. Tenzij de snelwegen echt eindigen op de ring en niet zijn doorgetrokken. Het nummer A10 is logisch, omdat de wegen op de ring eindigen of twee uiteinden van twee snelwegen geen logisch routeverloop hebben, als je ze op elkaar aansluit. Een apart wegnummer voor de Ring van Munchen vind ik erg logisch, maar op de Ring van Berlijn is het zeer onhandig gedaan.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Wegnummering Rotterdam

Bericht door Rene » wo 07 dec 2011, 21:52

nederland24 schreef:Het nummer A10 is logisch, omdat de wegen op de ring eindigen of twee uiteinden van twee snelwegen geen logisch routeverloop hebben, als je ze op elkaar aansluit.
Dat is niet waar. Kijk maar naar de manier waarop tegenwoordig de E-wegen op elkaar aansluiten bij Amsterdam...
SPOILER: TOON

E19 loopt door vanaf A4 tot aan KP Amstel
E22 loopt door vanaf A8 tot aan KP Nieuwe Meer
E35 loopt door vanaf A2 via KP Watergraafsmeer tot aan KP Coenplein

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5542
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Wegnummering Rotterdam

Bericht door nederland24 » wo 07 dec 2011, 21:56

Sinds wanneer lopen E-nummers logisch? :dontknow: Een wegnummer moet voor de weggebruiker logisch lopen. Anders kan je ze net zo goed opheffen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Wegnummering Rotterdam

Bericht door Pino » wo 07 dec 2011, 22:03

nederland24 schreef:Ik vind de een wegnummer voor een ringweg sowieso niks. Tenzij de snelwegen echt eindigen op de ring en niet zijn doorgetrokken. Het nummer A10 is logisch, omdat de wegen op de ring eindigen of twee uiteinden van twee snelwegen geen logisch routeverloop hebben, als je ze op elkaar aansluit. Een apart wegnummer voor de Ring van Munchen vind ik erg logisch.
De klassieke ring heeft een min of meer ronde vorm (ook als ze mogelijk niet geheel rond zijn) waarbij invalswegen naar de ringweg toelopen en daar min of meer haaks mee kruisen. Niet zelden loopt de invalsweg vervolgens ook gewoon door in de vorm van een stedelijke inprikker. Amsterdam en München hebben dat. Maar met name het grootste gedeelte van het snelwegennet van België en Spanje is op dat radiale patroon gebaseerd. Het is bij die ringen ook logisch dat er één wegnummer aan wordt toegekend. De wegen volgen, ondanks TOTSOs hier of daar, een logisch geheel op de kaart en je kunt er ook niet het wegnummer van een invalsweg aan koppelen.

Daartegenover staan vele soorten stedelijke wegennetten, waarin het veel moeilijker is om echt te spreken over een ring. De meest voorkomende daarvan zal nog het grid / ruit-model zijn. Dan praat je over steden waar de snelwegen niet als radialen op het centrum aflopen, maar zijn gemaakt om langs de stad te scheren. En als je maar drie of vier wegen hebt die dat aan verschillende kanten van de stad doen, krijg je vanzelf een ruit. De wegen die onderdeel zijn van zo'n "ring" zijn doorgaans eerst invalsweg, bereiken dan een hoekpunt en worden daardoor ring, en bereiken dan weer een ander hoekpunt waardoor ze uitvalsweg worden. Niet te vergelijken met een klassieke ring. Dit patroon zien we bij Rotterdam, Utrecht en vele Duitse steden. Als ander alternatief denk ik zo snel aan steden als Luik en Milaan. Bij die steden kun je noch spreken van een grid, noch van een patroon met radialen en een ring. Het gevolg is dan ook een combinatie van doorgaande routes en "tangenziali" langs de stad die echter geen coherent geheel vormen. Niet voor niets is aan de Luikse Ring geen R-nummer meegegeven. Antwerpen heeft hier ook wel trekjes van, al zijn/worden daar met zowel de R1 als de R2 toch nog pogingen gedaan om er een systeem van te maken met radialen en een ring.

Als je vergelijkt tussen de verschillende landen zie je dat ring-aanduidingen en aparte wegnummers voor een ring met name voorkomen in landen waar de eerste categorie de hoofdmoot van de wegen vormt - en dan in principe ook nog alleen bij steden die daadwerkelijk een ring hebben die aan de stereotypen voldoet. In die landen kan ik het principe van ringnummering ook best volgen. In Nederland hebben we ring-bewegwijzering, maar alleen in Amsterdam een snelwegring die uit één nummer bestaat. Dat is ook logisch, omdat Amsterdam de enige Nederlandse stad is met een snelwegring die in de categorie "klassieke ringweg in een radiaal patroon" valt. Alle andere Nederlandse steden met een snelwegring vallen ferm in de restcategorie. Waarvoor men dus maar beter terugvalt op de nummers van de wegen zelf in plaats van een apart nummer te willen creëren voor de kunstmatige ring.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Wegnummering Rotterdam

Bericht door Rene » wo 07 dec 2011, 22:04

nederland24 schreef:Sinds wanneer lopen E-nummers logisch? :dontknow: Een wegnummer moet voor de weggebruiker logisch lopen. Anders kan je ze net zo goed opheffen.
Wat ik bedoel is dat je analoog aan de E-nummers net zo goed de A10-west als A8 door het leven had kunnen gaan, de A10-zuid als A4, en de A10-noord en -oost als A2.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Wegnummering Rotterdam

Bericht door Pino » wo 07 dec 2011, 22:09

^^ Dat kan. Maar ik zou het geen geslaagde nummering vinden, juist omdat de A10 zo duidelijk géén geheel vormt met de genoemde invalswegen, ook al zul je door rechtdoor te rijden vanaf de A4 vanzelf op de A10-zuid terecht komen en omgekeerd. Daarom ben ik blij dat er een A10 is.

Anyway, het feit dat het in de Amsterdamse verhouding logisch is om een A10 te hebben wil niet zeggen dat er een logica bestaat om in sterk verschillende stedelijke (snel)wegennetten hetzelfde te doen.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22893
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Wegnummering Rotterdam

Bericht door harry » wo 07 dec 2011, 22:10

Rene schreef:Wat zijn de gedachtes van het forum hierover... ?
Alles is eigenlijk al gezegd. Voor mij is het ook "nee, dank u":
1. De Ring Rotterdam is al bijna geen ring en als hij via de Blankenburgtunnel loopt wordt hij zelfs nog langgerekter.
2. Onderscheid Ring A20 en Ring A15 binnen de ring is duidelijk en wordt dan onmogelijk.
3. Met verschillende wegnummers zijn geen ondingen als binnenring/buitenring of Ring-Noord e.d. nodig in de verkeersinformatie.
4. Rotterdam is geen Amsterdam, waar een bijna ideale ring is gebouwd (met maar anderhalve TOTSO).
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Plaats reactie